Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 55
Risen 3
Jakožto fanoušek her Gothic jsem se nakonec odhodlal zahrát i Risen 3. Trvalo to déle, protože po Risen 2 jsem ztratil víru v toto studio.
Uběhlo pár let a Elex mě přesvědčil, že Piraně zvládnou udělat dobrou hru, viz moje recenze na Elex: http://dbher.cz/k22468.
Pustil jsem si tedy trailery na Risen 3, především mě zaujal ten s tématikou "BACK TO THE ROOTS" a řekl jsem si: "že by se poučili z Risen 2 a vrátili se opravdu ke kořenům?" - Ne nezvládli.

Začátek Risen 3 je hrůza, epický souboj na lodi je jak špatný vtip, Patty je díl o dílu ošklivější, dabing nového hrdiny mi nesedl. Lezení na žebříky? To si dělají srandu? V Gothicích byla normalní animačka, tady Vás hra teleportuje na druhou stranu žebříku O.o .. Plavání? Hrajete za piráta a můžete plavat tak 5 metrů a hra Vás stejně jako u žebříků prostě teleportuje zpátky na břeh. Možná bych to chápal, kdyby to byla jejich první hra, ale v Gothicu vše fungovalo jak má.
Otevřený svět ve formě ostrovů hře ubírá na obtížnosti, protože ostrovy jsou stavěné tak, že na jakýkoliv můžete hned od začátku, tudíž "výzvou" je pouze ten první navštívěný a i to je silné slovo, protože Risen 3 v porovnání s Risen 1/Gothic je absolutně jednoduchá hra.
Hudba bez Kaira (který dělal hudbu pro sérii Gothic a první Risen bohužel nezaujala.
DLC ostrovy jsou k smíchu, postrádají smysl, jedná se jen o pár fetch questů na recyklovaných ostrovech z druhého dílu.
Co je tedy vlastně lepší oproti dvojce? Odlišně vypadající lodě, překvapivá minihra jakožto souboj na lodi, která poprvé baví, podruhé otravuje. Návrat kapitol, ale vlastně zcela zbytečné.

-Líbí se mi narážky na Gothic v rozhovorech, ostatně beru, že Risen začíná tam, kde Gothic končí, aneb bohové odešli a v tomto duchu serie Risen pokračuje, jedná se v podstatě o pokračování Gothica bez práva na název hry.
Hodně to zde vzpomíná jeden pavoučí boss, který vypráví o tom, jak lidé zapudili bohy pomocí nástrojů atd (gothic 3).

Nemějte mi za zlé, že hru odsuzuji příliš brzy, nechal jsem v ní přes 50 hodin a udělal většinu achievementů a poctivě dohrál. Což mě přivádí snad k poslednímu bodu a to konec hry.
KONEC hry, kdy se hrdina vrátí po souboji s hlavním bossem k posádce a jeho incestní ségra ho pouze obejme, fakt není uspokojivé zakončení hry. Konec jako by z oka vypadl Risenu 2

Rozhodně to není back to the roots hra. Asi nemá smysl, abych hru nadále hanil, graficky vypadá hezky, na screenshotech taky, ale jakmile ji hrajete, nejde se zbavit pocitu, že hraju rádoby Gothica, kterého jsem našel ve výprodeji časopisových her v tescu, vedle Jizdy na koních a barbie simulatoru.

Pro: grafické zpracování, zakončení serie "Gothic", narážky na Gothic, Jaffar, Bones

Proti: hlavní hrdina, Patty, příběh, obtížnost, velmi slabé zakončení

+17
  • PC 70
Risen 3 zakončil další Piraňáckou sérii rozporuplným způsobem. Celá série působí nekonzistentně, co díl to jiné prvky a tentokrát i jiná postava. Chybí tu ty důvěrně známé maličkosti jako v Gothicu. Zažité postavy, které by celý příběh odvypravěli a neustále předělávaná Patty to nezachrání.

Risen 3 má opravdu rozsáhlý svět s ekonomikou a questy, které poskytují zajímavou náplň na desítky hodin. A vždycky potěší možnost poctivě si vymaxovat postavu a likvidovat legie nepřátel. Na druhou stranu je ale Risen 3 velice lehký. Už od začátku pomáhají lidé z posádky, hra tak ztrácí nutnost taktizovat a hráč nemá ten pocit spokojenosti, když se z kořisti stává lovec. Počet ostrovů je fajn, z počátku jsou ale všechny na jedno brdo. Zvlášť zamrzí nejednotnost v jejich atmosféře, takže jsem si místy připadal jako bych hrál úplně jinou hru. Spíše než návrat ke kořenům, to působí jako slepenec prvního a druhého dílu.

Mohl být využit charakter původního hrdiny, o tom novém lze říct jen to, že je sprostější než dlaždič. Takže jediné, co zůstává známější a určitým pojivem, jsou Titáni. Ovšem neuvádí je žádná zajímavá mytologie a působí dojmem náhodně vygenerovanych nepřátel.

V rámci gameplaye se jedná o velice zábavné Rpg, zároveň ale poukazuje na to, že pouze převedený gothicovský koncept do nového kabátu zkrátka nestačí. Škoda, je ale čas opustit zajeté šablony a riskovat novější formu.

Hře dávám 70%, je to stále pěkný nadprůměr, né však u Piranha Bytes.. :D Hurá na Elex
+10
  • PC 80
Třetí (a patrně poslední) díl série jsem nemohl vynechat. Mám slabost na otevřený herní světy a RPG. Je zvláštní, jak se obecně názory na první dva díly často celkem shodují, zatímco třetí díl budí reakce do jisté míry kontrastní. Zkoumavě jsem tedy naistaloval trojku a pln očekávání klikal na NEW GAME.

Audiovizuální zpracování je libivý. Muzika v některejch lokacích je vcelku uchvacující - musím ji dokonce pochválit (Calador!). Sice někdo může říct, že je to stejný jako dvojka - "datadisk", mě osobně přijdou lokace propracovanější jak po stránce grafické, tak zvukové (hudební). Prostě tohle mi už stačí ke spokojenosti.

Hned úvodní tutorial (na lodi + lokace "Crab coast") je hroznej. Přebarvená nezajímavá lokace, kdy člověk musí postupovat jedinou trasou vpřed. Zápletka se ztrátou duše je hloupá a slouží spíš k jakési vnitřní motivaci herní postavy postavit se do čela odporu proti stínům. Ze začátku jsem byl, přiznám se, znechucenej. Aniž bych o to jakkoli usiloval, přidal se ke mě navíc Bones - uřvaná demetní postava, které jsem se už v R2 oboukem vyhejbal. Naštěstí už se od minula trochu sebral a ačkoliv mluví stále jako po částečné lobotomii, akceptoval jsem jej jako svýho "řidiče". Vyrazil jsem tedy na blízký ostrov Antigua a už zde (ačkoliv se jedná o ostrov recyklovaný) se mnohé mění. Najednou byla zpátky ta ponurá atmosféra Gothicu - temnej středověk řekněmě. Nebudu skrývat, že první tři navštívený ostrovy (sever) se mi opravdu líbily.

SVĚT
Svět se skládá z několika ostrovů - volnost v jejich neomezeném průzkumu se sice trochu nedobře projevuje na konstantní obtížnosti, ale jejich zpracování lze pochválit. Osobně jsem se raději procházel po severních ostrovech, pralesy mi přišly příliš okoukaný z dvojky, ale i tak nedělají ostudu. Trochu se po stránce designu nepovedl snad jen ostrov KILA - ty provazový mosty a klády jsem brzo začal nenávidět. Taky je s podivem jak málo ženskejch se zde obecně nachází. Třeba na ostrově mágů jsem viděl jenom jednu. Když to sečtu, myslím, že chlapi zaujímají zhruba 95% lidských NPC a to už je poněkud trapný. Těžko představit si, jaké následky by to na lidskou společnost mělo.

BOJ
Mnoho lidí zde píše, že byl boj snadnej. No jelikož jsem zásadně chodil po světě sám bez společníků, tak skupinka nepřátel pro mě představovala sakra problém. Než jsem si troufnul sejmout shadow-mastera, musel sem hódně trénovat. Boj s Bossem (2) mi pak dal opravdu zabrat. Specializoval jsem se na sekery a musím říct, že kontaktní zápas s několika bojovníky současně byl zábavnej, docela příjemně obtížnej a i oku lahodivej. Samozřejmě ke konci už to (logicky) není takovou výzvou. Zpracování automatickejch "fatalit" mě potom sice neoslovilo, ale nakonec to hře asi ani nijak moc neubližuje. Boj na dálku je však stále odfláknutej, absence nabíjení toto, myslím si, jen podtrhuje.

PŘÍBĚH
Osobně se mi nepříčí myšlenka portálů, ze kterých pronikají na svět krvelačný stínoví bojovníci. Ovšem koncept underworldu jako takovýho mi přišel trapnej už ve dvojce, škoda, že zrovna tento aspekt se autoři rozhodli rozvíjet na prvním místě. Celkově lze děj považovat za standard Risenů - tedy boj s titánským lordem a jeho přisluhovači (což bohužel už není pochvalou).


QUESTY
Některý questy jsou standardní (Piranha B) kde člověk řeší jakési komplexnější úkoly, jindy jsou zbytečně hloupý. Například když dovedu na ostrově KILA domorodou holku do přístavu. Pokračování questu je, abych se vrátil zpět na místo, kde jsem ji našel a donesl kytku, pomocí které se jí pirát bude dvořit - to už je snad trochu moc ne?


FRAKCE
Frakce jsou různorodý. Zprvu se mi celkem zalíbili lovci démonů, kteří působili jako takový volnější seskupení válečníků bez pevné subordinace, což mi imponovalo. Bohužel jejich teleportační úskok mě tolik rozčiloval, že jsem se raději nakonec spojil s mágy. Obecně musím přiznat, že se mi do vstupu do jednoho ze společenství tak moc nechtělo a udělal jsem to více-méně z nutnosti.

RP!
Prvně (konečně) v sérii Risen narážíme na ukazatel aury. Ve výsledku to znamená, že si můžu vybrat, jestli člověku odpovím hrubě nebo naopak normálně. To se mi především líbilo proto, že potom hlavní hrdina nemusí nutně jednat jako hrubián a posílat kdekoho do hajzlu. Tento prvek se podle mě výrazně povedl a i když nemá ve hře žádnej zásadní význam, lze se s postavou nyní lépe sžít.


SUMMARY
Po takové surové jedničce, kterou následovalo pirátsky laděný poračování, který se, myslím si, moc nevyvedlo, se konečně nyní dostává hráčům do rukou třetí díl, kterej mi přišel tak nějak nejzábavnější. Některý ostrovy mají vynikající atmosféru, boj je o něco vychytanější, obtížnost ze začátku vskutku ucházející. Postavám NPC člověk věří jejich charakter a dokonce může tak trochu "rozvíjet" ten vlastní. Hrát hru bez na nervy lezoucích společníků můžu asi vřele dopručit, mě se to tak zamlouvalo.

Za mě asi nejlepší Risen.

80%

Pro: Otevřený svět, fungující vývoj postavy, RP složka, ucházející kontaktní boj

Proti: Později už dost snadný, některý "dones, najdi" questy, podsvětí a mrtvý duše, nabíjení

+13
  • PC 70
Pro mě tedy herní zklamání. Po docela nudné risen 2 jsem čekla že si vývojáři dají na posledním dílu triologie hodně záležet. Bohužel odfláknutí bylo na místě a risen 3 jak už někdo tady psal je jen nudnějším datadiscem k risen 2.

Grafika na rok 2014 průměrná možná místy maličko nadprůměrná. Některé lokace jsou velice pěkně udělané a můžete se kochat krásnými tropickými lesy. Někde je to ale odfláklé až hanba se koukat kolem sebe.

úkoly jsou někdy stereotypní přines mi tohle dám ti tohle. Bohužel tohle se od risenu 1 pořád nezměnilo a dost mě to mrzí. Některé úkoly ale přidají na zajímavosti a neodejdete od počítače/konzole dokud úkol nesplníte.

Frakce jsou zpestřené a zajímavé bud můžete být Demon Hunter, ke kouzelnickým guardianům a nebo k doorodcům a jejich voodoo. No těžké rozhodování a je jen na vás kterou cestou půjdete.

celkově ve hře nuda není máte pořád co objevovat a nepřátel je tu dost. "normální" lidi v risenu 3 mají veli uvěřitelný život každý jde ráno do práce a večer odpočívý u ohníčku a pak jdou spát. skoro každý má svůj baráček který jde krásně a snadno vykrást :)
a tu nastává větší problém a to obtížnost. Obtížnost hry se tak příšerně nepovedla. Ze začátku máte teda co dělat abyste se udrželi na živu. váš společník je ale velmi dobrý bojovník a v klidu se můžete spolehnout víc na něj než na sebe.

v celé hře včetně datadisků na vás čeká 8 ostrovů dévatý až na konci hry. 8 ostrovů mi ale příjde strašně moc a radši bych tedy uvítal 3 velké ostrovy.

tématika risenu 3 není vůbec špatná piráti a k tomu středoevropská doba.

Už jsem asi napsal všechno co jsem chtěl a co jsem nenapsal určitě napsal někdo druhý

celkový čas: 38 hodin 47 minut hrál jsem za demon huntera

Pro: Grafika,hudba, velký svět, lehké ovládání, přehlednost map, 3 zajímavé frakce

Proti: na některých místech grafika, obtížnost, očekávání originální hry místo toho trošku zklamání

-2 +2 −4
  • PC 40
Velmi smutná záležitost. Herní zklamání, jaké opravdu dlouho nepamatuji (navíc vzhledem k tomu, jak autoři ujišťovali, o jaký návrat ke kořenům půjde) a podle mého suverénně nejhorší hra Piranha Bytes.

Základní premisa přitom nebyla vůbec špatná. Po úvodním tutorialu se může hráč vydat na libovolný z šesti (s oběma DLC až osmi) ostrovů (na devátý se podívá až na konci hry), kde plní klasické "piraní" questy, kterých je v Risen 3 snad nejvíce ze všech jejich her. Na nedostupná místa je možné se dostat v těle papouška a tři frakce jsou nejvíce odlišné ze všech "piraních" her (krom odlišných úkolů například každá frakce používá úplně jiný typ magie).

Jeden z úvodních problémů spočívá v tom, že se autoři nebyli schopni rozhodnout, jestli chtějí další pirátské RPG nebo klasický temný středověk, známý z Gothiců. Výsledkem je tak neuvěřitelný kočkopes, kdy je najednou člověk po hodinovém pobíhání a plnění questů na ostrově tématicky jako vystřiženém z Gothiců vržen doprostřed námořní bitvy alá Piráti z Karibiku (nebo ještě hůře čelí podmořské nestvůře střelbou z lodi, kterážto herní náplň je slabota sama o sobě).

Daleko horší je ovšem kombinace nizoučké obtížnosti (krom dvou boss fightů o kterých bude řeč dále), rozbitého teleportačního boje alá Risen 2 (viz Garettův komentář) a naprosté absence gradace. Aby hra byla na Normal alespoň trochu normal, tak by bylo třeba nepoužívat parťaky, prodat na začátku hry DLC výbavu a krom dalších věcí příliš nepoužívat magii (tady se autoři opět "vyznamenali" neboť mana neexistuje, vivat cooldown). Jenomže to okamžitě naráží na to, že boj ve trojce dvakrát dobře nefunguje. Je opravdu s podivem, jak špatně jsou autoři schopni navrhnout a naprogramovat stěžejní herní mechaniku poté, co stejný subžánr dělají nějakých třináct let a úplně stejnou blbost předvedli už minule.

Absence gradace plyne z toho, že člověk může navštívit hned na začátku libovolný ostrov. Takže bojuje šestkrát až osmkrát zase znovu "od začátku" se základními kraby a podobnou havětí (díky nizoučké obtížnosti silnější nepřátelé nefungují jako přirozené bariéry při průzkumu prostředí), questů je sice milion, ale od třetího ostrova se začnou opravdu ukrutně opakovat (méne je opravdu někdy více) a od takové třicáté hodiny už jsem neměl náladu ani číst rozhovory (neb byly u subquestů opět milionkrát totéž dokola). Hlavní hrdina má navíc v rozhovorech pocit, že "fuck" je třeba nacpat do každé druhé věty (nevím, na koho tím autoři cílili, ale působí to opravdu dost hloupě). A jakmile člověk toto prohlédne, tak jej přestane bavit hledat loot a vylepšovat postavu, neb to díky nizoučké obtížnosti k ničemu není. V minulých hrách (s výjimkou Gothic 3, kde už jsem konec také probíhal) jsem byl zvyklý plnit úplně všechno a prolézt všechno, tady je to poměrně brzy pekelně nudné.

Další věc, u které je s podivem jak dobře fungovala už v Gothic a jak špatně funguje tady, je například lezení po žebřících a plavání. V Gothicu postava normálně vylezla po žebříku, tady se po kliknutí suše teleportuje o patro výš. Plavat je možné asi pět metrů od břehu, pak je postava velmi amatérsky pomocí loadingu vrácena na břeh (o časté přítomnosti neviditelných stěn nemluvě). Zato je ale poměrně časté, že na konci již vyhraného boje postava použije zcela zbytečnou fatalitu a již poraženého nepřítele třeba několikrát probodne nebo podřízne. Podřezávání je velmi "zábavné" například u kostlivců a probodávání (při kterém krev stříká jako na jatkách) u bojů, které končí pouze omráčením NPC (probodávat na zemi opět nejde). Skutečně netuším, nad čím autoři přemýšleli, když tento zhola zbytečný prvek do hry zakomponovali, působí to opět velmi lacině. Další perlička spočívá v tom, že veškeré ženské postavy působí dojmem naprosto vymletých a vulgárních selek (takových věcí si ve hrách většinou nevšímám, ale tady to bylo opravdu do očí bijící, zejména u Patty, která minule vypadala úplně normálně).

Kapitola sama pro sebe jsou námořní boje proti třem nestvůrám, zdlouhavá zhovadilost, jako vykradená z úplně jiné hry. Co mě ale dokázalo opravdu vytočit do běla byly dva boss fighty, které jsou s čistým válečníkem (tj. s typem postavy, se kterou jsem bez problémů hrál všechny předešlé hry "piraní") na Normal rozumně neudělatelné. Oba jsou totiž postavené na kombinaci bosse s milionem HP a neustálým respawnem protivníků, bez magie si tak neškrtnete. Koncový boj navíc velmi vypadá jako vykrádačka z Arcania: Fall of Setarrif, jen je asi desetkrát blbější. Hraji-li za válečníka, tak prostě nechci být nucen v některých bojích kouzlit, zejména když zbytkem hry procházím s (téměř libovolným) mečem jako nůž máslem.

Celkově naprosto nepochopitelné několikanásobné designérské selhání týmu, který daný subžánr stvořil a více než deset let neprogramuje nic jiného. Nad tím, jak špatně je možné implementovat rozličné herní mechanizmy, které fungovaly skvěle ve hrách před více než deseti lety, opravdu zůstává rozum stát.

Pro: rozsah, odlišnost frakcí

Proti: designérký kočkopes, totálně rozbitý bojový systém, naprosto nevyvážená obtížnost

+24 +25 −1
  • PC 85
Svět Risenu 3 se hodně povedl. Piráti, trosečníci, lodě, kováři ,skladníci, lovci, lovci démonů, mágové, reaktor, inkvizice, domorodci, kutání, gnomové, kradení, páčení, hledání pokladů, šplhání po skalách, taverničky... Ať to dohromady zapadá jakkoliv, nuda to není.
Na začátku dostanete malou bárku, se kterou se můžete plavit na libovolný dosažitelný ostrov... svoboda jak se patří. Frakce na výběr tentokrát tři, rozhovory opepřené "karma" systémem, kdy zvažujete zda se odvážíte zalhat ,zvolit "fuck" odpověď, či hovořit jako správný hrdina. (těch fuck odpovědí je opravdu mnoho, pobaví :) )
Bestiář je taktéž velmi barevný, fauna na jednotlivých ostrovech se i trochu odlišuje.
NPCčka žijí svým životem, v noci mají své postele, ráno chodí do práci, večer k ohníčku...velmi uvěřitelné!
Grafická stránka skvělá, hudební ještě lepší! Občas jsem krásně nechal unést... Ovládání také paráda, RPG systém bavil až do konce hry. (stále bych věděl jaké staty zvýšit)


Jenže teď k záporům.
Obtížnost se strašlivě nepovedla. Než se do hry trochu dostanete tak je laťka ucházející (spíše kvůli vašemu malému dmg). Ale jakmile pochopíte pár triků...
Útoky zvířeny jdou krýt, úhybný roll váš učiní netrefitelnými, parťák je drsňák, a časem se obtížnost ještě snižuje!
Ve hře je spousta lootu co vás neláká, ale to je z velké části vina obtížnosti.
Jo a začátek mě nudil hloupá Patty, zápletka i chování hrdiny, no ještě že se to rychle radikálně změnilo.
Víc záporů mě nenapadá, až bude existovat nějaký patch/mod na obtížnost, tak je Risen 3 absolutní špička.

Pro: svět, grafika, hudba, dabing, ovládání

Proti: obtížnost

+18
  • PC 80
Tak jako ve všech Gothicích a Risenech platí, že je potřeba zavřít oči nad hromadou nesmyslů. Přeci jen, open-world je moje slabost a je potřeba vydržet pár kopanců do koulí. Abych si hru užil tak, jak bych si představoval, musel jsem si nastavit vlastní herní pravidla (overpowered výbavu z DLC jsem pochopitelně prodal hned na začátku a oba ostrovy z DLC jsem se ani nesnažil navštívit) a hlavně zavřít oči před skřípajícími designerskými rozhodnutími.

Příklad? Teleportovat se můžu kdykoli odkudkoli na daný teleport nebo rovnou na loď. Takže dostanu quest, abych odvedl potají mulatku z vesnice - musím přijít v noci, aby mě stráže neviděli, ale po aktivaci questu se stačí jedním kliknutím přesnést na teleport na druhé straně mapy. No stress. Nebo. Dostanu quest, který se odehrává v místě, které je pro mě do té doby nepřístupné. Jenže to já nevím, takže se snažím na zakázanou část přeletět (abych byl zastavený neviditelnou stěnou) a doplavat, abych byl loadingem velice hrubě vrácen zpět.

Největší problém jsem měl se zasazením celé hry. Pirátská tématika se míchá s klasickou středoevropskou notou, hlavně ostrovy Calador a Taranis jsou naprosto největší a nejpropracovanější, nejvíce se podobající starému dobrému Gothicu. Antigua nebo Tacarigua smrdící rumem a recyklací z Risen 2, se proti nim můžou jít zahrabat.

Rozhodování o připojení k jedné z frakcí pro mě nebylo nic jednoduchého, protože zatímco já chtěl zůstat pirátem, musel jsem se vrhnout buď k válečnických Demon Hunterům používajícím runy, ke kouzelnickým Guardianům používajícím svitky nebo k domorodcům používající voodoo. Ani jedna možnost mi nebyla po chuti. Já chci být pirát!

Soubojový systém je rozbitý, nepřátelé útočí tzv. teleport-stylem, kdy jsou sice daleko ode mě, ale po máchnutí pařátkem jsou rychle přeneseni herním cheat-mechanismem přímo k mé postavě. Auto-lock systém nefunguje jak má - nesčetněkrát jsem útočil na již mrtvého protivníka, zatímco mě zezadu masíroval někdo živý, nejlépe cheat-mechanismem. Obtížnost je tak zoufalé nízká, že cca od poloviny hry výzva neexistuje. Vlastně i ze začátku hry nejsou souboje těžké, ale jen zdlouhavé. Protože můj dmg ještě není tak velký, ale díky nesmrtelnému parťákovi, instantnímu pití lektvarů a uskakovacím kotoulům jsem víceméně nedotknutelný. Jestli jsem někdy umřel, tak jen ze zvědavosti, jestli postava nevydá ten ukrutný zvuk jako v G3...

Technická zprzněnost už není tak do-očí-bijící jako ve dvojce, ale přesto takhle nějak vypadá ultra view distance. Ale já už to těm konzolím odpustil.

Jednu drobnou věc musím zmínit. Láva! Nesnáším lávu, vadí mi snad ve všech hrách, ale tady vypadá naprosto famózně. Hlavně v noci. Prská, bublá, syčí, žbluňká teče a vůbec celá vypadá víc sexy, než celá Patty i s těma svýma mlékárnama. Miluju lávu v Risen 3. A ten poslední ostrov? Úchvatný. A to nejen díky lávě, ale hlavně kvůli monumentálnímu sídlu hlavního záporáka. Pravda, ten konec, po uštědření poslední rány, trval asi 10 sekund a musel jsem konzultovat yt, abych se přesvědčil, že mi nic z toho chybějícího outra neuteklo.

Ale prostě nejlepší Risen so far. Zatímco první Risen jsem při druhém hraní ani nedokončil přes ten příšerný finální labyrint, Risen 2 už podruhé nechci ani vidět, tak Risen 3 si s chutí zahraju znovu. Překvápko jag cyp.

✰✰✰✰ / 5

- před finálním soubojem ukazovala časomíra 34hod a 49min
- Demon Hunterem proti své vůli
+36
  • PC 85
Nebyť retardovaného Angry Joe tak by si zrejme Risen 2 okrem pár skalných PB fanúšikov nikto nevšimol. O to viac ma prekvapuje masívny hype a pravdepodobne veľmi dobrý predaj Risen 3, ktorý je viacmenej len cca 35 hodinovým datadiskom k dvojke.

Reči o lepšom combate sú marketingové kecy, combat je rovnaký ako bol v dvojke a dvojku si veľmi dobre pamätám, keďže som ju znovu prešiel pred cca 6 mesiacmi. To nepovažujem za nejaký prúser, keďže combat v dvojke ma bavil rovnako ako v jednotke, len nechápem, zrazu ten hype, o koľko sa combat zlepšil. Problém možno je, že vaši parťáci sú takmer nesmrteľní, a pomáhajú vám od začiatku a tým pádom je hra omnoho jednoduchšia. Radosť zo zabitia "Grave Spidera" alebo podobnej príšery hneď na začiatku tým pádom dosť poklesla, rovnako ako aj celkový dojem z levelovania.

Integrita PB trochu smrdí, načo vytvorili pirátsku tému, keď potom neodolajú tlaku fanúšikov, ktorí volali po ďaľšom Gothicu, a snažia sa spojiť prostredie a atmosféru Risenu s ich predošlým Gothicom. Developer, ako každý umelec, by mal mať vlastnú integritu a veriť v to čo robí a pretvárať svoju víziu do svojho diela a potom dúfať, že to zaujme širší okruh ľudí. Pri Risene 1 a 2 to tak bolo, pri trojke už to začína škrípať. Pokus vyhovieť fanúšikom vždy dokazuje, že vývojár neverí svojej vízii. Vývojárov, ktorých podliehajú masovému trhu tu už máme dostatok a RPG svet nepotrebuje ďalší Bioware či Bethesdu.

Problém s recenziami pre PB je, že ich všetky hry sú najhoršie na začiatku a najlepšie ku koncu. To platí pre každú stránku hry -- dizajn ostrova, grafika, ale aj dialógy, či voice acting, je najhorší počas tutorialu a pár následných hodín a potom sa postupne zlepšuje. Hráč musí venovať isté úsilie, aby si hru obľúbil. Risen 3 ide v tomto duchu, grafika na počiatočnom ostrove je pochybná, no výrazne sa zlepšuje na ďalších ostrovoch (napríklad Taranis). Z toho dôvodu si to Risen 3 vždy zlízne u povrchných recenzentov, ktorí zväčša vypnú hru do piatich hodín a na základe toho píšu svoje "profesionálne" recenzie. To isté platí aj pre hráčov, ktorí ešte nedorástli z ich pubertálneho 30 minútového attention spanu.

V konečnom dôsledku je Risen 3 veľmi logickým vyústením celej série a snaženia PB. Zjednodušenie combatu a snahy spojiť ich predošlú sériu s Risen 3 beriem ako nutné marketingové zlo. Podstatné však je, že Risen 3 je znovu veľmi dobré RPG s minimom prekvapení. Moja obava, že PB podľahne tlaku svojím fanúšikom bude dúfam vyvrátená ohlásením ich ďalšej hry.
+24 +25 −1