Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Venku začíná být mrtě zima po večerech, takže jsem si vždycky udělal ovocný čaj nebo Caro s mandlovým mlékem, natočil a posunul monitor směrem na postel, natáhl reproduktory, ztlumil podsvícení klávesnice, vzal do ruky gamepad a zachumlal se pod deku. Ano, je to tak, moje vyčerpávající příprava na hraní Tomb Raideru může směle soupeřit s tím, co prožívala Lara Croft v tomto dobrodružství a v některých ohledech ji i překonat, o tom snad není pochyb.

Tentokrát jsem se s ní podíval na Sibiř a panečku, že mi byla zima, jen jsem se podíval na obrazovku! Jak se tak Lara třásla, než si našla první kempingové místo, odkud pak mohla fast-travelit, mohl jsem v klidu posoudit, že grafika je naprosto skvělá. Líbily se mi dungeony, líbilo se mi prostředí opuštěné sovětské základny i zatopené pozůstatky monumentálních chrámů. Též zvuky jsou na skvělé úrovni, jen jsem musel trochu na začátku šašit s hlasitostí mluvy.

Hra velmi svižně střídá poklidnější části s těmi akčními, nepamatuji si, že bych se někdy vyloženě nudil. Je fakt, že ke konci už jsem přeskakoval nacházené svitky a záznamy, ale nemám pocit, že by mi to nějak ublížilo v pochopení příběhu. Neurazí, snad bych i řekl, že trochu nadchne, protože jsem se chtěl dozvědět, jak to celé dopadne. Jasně, klišé větší než používání slova "rekord" v titulcích senzacechtivých zpráv o počtu nakažených covidem, ale i tak, mírně od vyloupávání pistácií zkroucený palec nahoru.

Super bylo prozkoumávání mapy, pocit ze střelby, vylepšování a hledání skrytých věcí. To mě bavilo hodně. Opět ke konci už jsem na to kašlal, ale stejně to OCD ve mě křičelo, i když nejspíš méně než kámoši, kteří musí na chatě poslouchat tvojí muziku. Dobré bylo i postupné odemykání nových schopností postupem příběhu a jejich následné využití, ať už pro postup v příběhu, nebo při plnění nepovinných lokací.

Na druhou stranu moc mě třeba nebavilo lovit zvířata. Taky hádanky mohly být složitější, ono když ti někdo tak nějak pokradmu naznačuje, že jsi možná dement, který by to nezvládl, tak to mi sebevědomí nezvedne. A když už, tak Lara začne každých 10 vteřin plácat tu samou větu o tom, co máš udělat: "Hmm, třeba musím pohnout nějakým kamenem." Pohneš kamenem. "Jo, takhle je to správně, ty bejku jeden!" (to s tím bejkem jsem si možná jen vymyslel). Taky to zaměření na RPG prvky a v podstatě kopírování modelu Uncharted, ne že by mi úplně vyloženě vadilo, ale přece jen jsem fanda původních dílů, mám raději řešení hádanek než střílení a lovení, abych mohl nést víc nábojů. A ještě bych zde zmínil konec, kdy jsem místo gamepadu (ani nevím, jestli je zde autoaim, nepoužívám ho) musel vzít do ruky starou dobrou myš a klávesnici, protože při těch hordách nepřátel jsem umíral častěji než pasažéři Boeingu 737 MAX.

Doporučují 3 ze 3 Lary Croft ze Survivor Timeline a 3 ze 4 Fatalityů.

Pro: Grafika, atmosféra, tempo, narace, optimalizace

Proti: Hádanky, lovení, závěrečná bitka

+20
  • PC 85
Opět jako v předchozím díle, mě velice zaujalo prostředí, do kterého je hra zasazena. Ať se jednalo o propracované a polorozpadlé baráky či chrámy, které sloužily jako základny pro vojáky, nebo o nádhernou přírodu či sněhem zaváté hory.

Hned od spuštění hry jsem musel dávat pozor, co se děje. Nebylo by to ono, kdyby hned od začátku nemusela Lara před něčím utíkat, aby si zachránila život.

Během postupu v ději, jsem se seznámil s novým kmenem, obývající oblast, do které jsem se vydal hledat ztracený artefakt. Zde jsem byl však trošku zklamán. I přesto, že se snažili vývojáři hry vykreslit věrohodně a odlišně domorodce obývající zdejší les a ruiny bývalých domů, mohli si dle mého názoru odpustit středověké oblečení, do kterých tyto domorodce oblékli. Na jedné straně byli moderně vybavení vojáci a na straně druhé středověký lid. Já jako Lara jsem mohl díky obsáhlému šatníku změnit vzhled, abych více zapadl mezi přátelské domorodce, nebo se obléknout do moderního oblečení.

Nesmím také opomenout zmínit široké spektrum jednotlivých zbraní, pomůcek a jejich modifikací, které v průběhu hry získáváte prohledáváním všech koutů oblastí, a mnohdy Vám ulehčí postup ve hře.

Během hry jsem narazil na nejrůznější vedlejší úkoly, které byly podobné jako v předchozím díle. Jedná se o úkoly typu: sestřel něco, znič něco, zapal něco, atd. Nejvíce mě pobavil vedlejší úkol, při kterém jsem musel chytit několik slepic a odnést je zpět do kurníku. Myslím si, že mě to zaujalo hlavně odlišností od ostatních úkolů.

Jako příjemné zpestření pro mě byly logické úkoly, které jsem musel vyřešit k pokračování ve hře.

Další věcí, která mě ve hře hodně zklamala, byl finální boss fight. U většiny her bývá obvyklé, že čím víc se blížíte ke konci, tím těžší je protivníky porazit. zde však stačilo pouze párkrát odlákat pozornost nepřítele a zezadu ho vzít cepínem po hlavě.

Hra mě bavila, ale nemyslím si, že bych si jí v nejbližších letech zahrál znovu.
+19
  • PC 80
Hra přináší nové dobrodružství z restartované série o Laře Croft. Po útěku z prokletého ostrova to už není naivní archeoložka, ale stává se z ní klasický dobrodruh, který se pustí do každého nebezpečí. Hra si dle mého názoru bere všechno dobré z předchozího dílu a snaží se to dále rozvíjet. Ovládání je stále intuitivní, mírně se zvýšila obtížnost (což vítám), přibyly zbraně, různé druhy šípu, atd.

Co se týče příběhu, tak člověk při procházení hry nespadne ze židle nadšením, ale také se neurazí. Obsahuje nějaké spíše nečekané zvraty, ale na druhou stranu jsem narazil i na nelogičnosti. Plus samotný epický závěr mě bohužel taky moc nezaujal, přišlo mi toho až moc. Taky jsem si nevšiml, že by zde byly třeba nějaké zmínky na ostrov z předchozího dílu. Celkově bych ho hodnotil jako dobrý průměr.

Co musím vyzdvihnout je grafika. Řekl bych, že vývojáři hodně zapracovali především na postavě Lary (naštěstí ne v podobě zvětšování hrudníku, jako u dřívějších dílů), ale hlavně v mimice a pohybech, takže hlavní postava zobrazuje svoje aktuální emoce zase o něco reálněji. O něco hůř jsou na tom ostatní NPC, ale přežít se to dá.

Dále se mi líbilo i prostředí, ve kterém se Lara pohybuje, přijde mi otevřenější a větší. I díky tomu se dá zase o něco lépe taktizovat při střetu s nepřáteli. Často se mi stalo, že jsem se jen tak procházel zasněženou krajinou a pozoroval okolí. Abych se u toho nenudil, snažil jsem se získat různá collectibles, která jsou na všech mapách rozeseta. Jedná se buď o nějaké speciální úkoly a nebo deníky či artefakty, které poodhalí něco málo o jejich majitelích. Taktéž musím pochválit, že je zde více hrobek k prozkoumávání. Sice jsou nepovinné, ale určitě doporučuji každou z nich projít.

Co se mi naopak nelíbilo, byl především již zmíněný závěr příběhu, AI nepřátel, sem tam horší dialogy, apod. Občas naštval i level design, kdy se na mapě nachází průchody, na které je potřeba vybavení, které se získá později, tzn. Je potřeba si pamatovat, že tam něco takového bylo.

Celkově musím říct, že jsem se hrou spokojený. De facto zde máme pokračování hry, které staví na stejných principech, které baví. Jak jsem už psal u minulého dílu, jsem hodně spokojený s tím, jakým směrem se vývojáři s Larou po restartu série vydali. Jen tak dál.
+19
  • PC 80
Lara! Chodím na ni do her jako Floriďani na Jágra. Je skoro tak sexy jako Janis Joplin, Sigourney Weaver, Klára Samková, nebo Amy Winehouse. Rád bych se v budoucnosti od Enixáků dočkal DLCčka, kde na konci místo baby Jagy bude rajbovat na koštěti Angela Merkel. O tom ale můj komentář nebude.

Scénáristé mi Laru nemile nakrmili jakousi sluníčkovatou světospásností, což autorsky sice, bělíc klouby, tak nějak respektuju, ale odmítám na tuto hru o milé kočičce přistoupit. V mé fantazii se Lara profiluje jako problematická, pramálo socializovaná, tak trochu temná čubka, ventilující své zkurvené dětství kradením zapovězených předmětů a nadměrným vyhledáváním nebezpečných situací, kam je zřídka kdy někým následována. Rád bych viděl historku o přitažlivé, ale narušené, pro život nepoužitelné buchtě, která sází vše na jednu vratkou kartu, pálí svoji svíčku z obou konců a neočekává, že se z následující hry vrátí živa a zdráva. Ale ani o tomhle můj komentář z většiny nebude.

Čím více jsem toho o Rise of the Tomb Raider věděl, tím víc jsem věděl, že udělat jej nebyla věru žádná prdel. Tahle kára ovšem trochu jede pod svůj možný potenciál. Asi to mělo něco jako svižné áčkové sexy efektní hollywoodské dobrodrůžu. Bylo by, do puntíku, nebýt prudivého lootu, přebujelých RPG prvků a hardwarových cukatur.

Kladu si otázku, jak se do hry s takovou výpravou a rozpočtem může v roce 2016 dostat tak triviální úkol, jako je např. Survive the ambush. To by možná bylo cool v Quake 3 Arena jakožto excelentní řežbě s dokonalou weapon ballance, ale ROOTR není zdaleka ten případ. Proč se v Defeat the Konstantin pan Konstantin v dopředu určené animaci respawnuje na pořád tomtéž místě, nehledě na to, kam jej právě odhodil můj konzervogranát. Na mě tohle působí, jako by si kluci v CD měli pořád k čemu gratulovat, zato ale pochyběl nějaký upřímný hubatý betatestovací týpek, který by přišel na mítink a zvolal by: "kluci, vy jste ale chuji!"

Hned si na to částečně i odpovím: návrháři mechanismů, stejně jako storytelleři Crystal Dynamics nejsou až takoví machři, jako posbíraní grafici, malůvkáři, animátoři, zvukaři a ostatní umělci.

Loot je sice možná dobrá věc, když se vám za barákem vymázne do škarpy náklaďák s chutnou ruskou vodkou, ale na draka, když si chcete zahrát přímočarou dobrodružnou adventuru (v grafice tak nápadité a dokonalé, že by to normálně pokrylo několik dalších her). Jelikož loot přímo významně ovlivňuje sílu Lary skrz RPG větve, dostáváme se kombinací nelootování, gramlavosti a nic moc navržených soubojů opravdu postupně do jakéhosi survivor režimu - akorát poněkud kontroverzní cestou.

Krásně propracované je veškeré lazení. Kolikrát jsem utíkal a opravdu nevěděl, zdali se chytnu, nechytnu, čeho se chytnu, co Lara udělá. To mně dost baví, bo je to jako v reálu. Loňský Thief právě toto masivně prokaučoval - přitom obě hry na tom de facto mají stát.

Na konci této vesjolyje kartinki z Rus, poté, kdy jsem samozřejmě Konstantinovi vymáz očičko z hlavy za to, jak furt patosně brebtal, jsem s Larou vylezl na nejvyšší dřevěnej hořlavec, který jsem našel, koukl, jak se ona kouká do dáli jako obvykle promakaných horizontů (což jsem dělal často, když mě hra srala, nebo mě zrovna z nějakého puzzlu dočasně zpuchřel mozek), a řekl si, že chci s Larou něco takovýho prodělat ještě jednou. Že to vůbec nebylo tak hrozný, jak možná čouhá z psaného. Ale ne hned, a ne takhle černobíle. Nerad bych za rok viděl něco jako Tomb Raider: Primal. Rád bych, aby prodělal nějakou hlubší změnu, diferencoval se - avšak mnoho dobrého z ROOTR si ponechal.

A místo hloubení odolnosti hráče i nepřátel bych se v klidu věnoval hloubení charakteru Lary. Je to snad jednou hra hlavně s lukama, level of damage by se tomu měl podle mě podřídit. Schytáš, končíš. Oni schytají, končí. V ROOTRu to byla slušná taškařice. No jo. Kaše dobrá, koupím znova.

Pro: Umělecký level Orrery, např. Brutálně kvalitní audiovizuálno obecně, cit pro vše estetické a optické, Kubrick by koukal

Proti: Loot porn. Chyběla mi možnost vyčůrat se s Larou do sněhu, přilákat pozornost kouřem z teplé moči ve studeném sněhu, vyskákat nad daný čůranec na strom a zabít prvního Triniťáka, jenž ho zmerčí

+17 +19 −2
  • PC 70
Staré Tomb Raidery měly krásně prostý design. Tady máš lineární, avšak otevřený level, pro zichr jednu lékárnu, a pistole s neomezenou municí, aby ses za všech okolností měl jak bránit. A šup, raž, prozkoumávej, je na tobě zjistit, co tu vlastně máš udělat a jak. Stejně jako leží jen na tvých ramenou naučit se zdejší striktní, ale jinak velmi jednoduchá pravidla - chceš se něčeho chytit? No tak drž to tlačítko, vole. Nechceš spadnout a zabít se? No tak kolem toho okraje cupitej navýsost opatrně. Prim hrají smysl pro izolaci a absolutní imerze. A jestli chceš, můžeš sbírat i secrety, což ti krom jednoho dílu sice nic víc než dobrý pocit nedodá, ale co už.

Pak na scénu dorazili Krystaláci, aby v sérii pokračovali na oko v podobných šlápějích, avšak v jádru velmi výrazně změnili priority. Smysl pro izolaci byl nejdřív nahrazen kamarádičky v headsetu, nyní dokonce kamarádičky fyzicky přítomnými. Absolutní imerze byla nejdřív utlumena jen silnou automatizací platformingu a šíleným okoštěním level designu, nyní je to víc než cokoliv ten smrdutý kitchen sink design. Já jim fakt fandil a věřil. TR2013 mě hodně bavil, přestože to svým způsobem bylo jen takovým prototypkem děl budoucích. Pro další díl jsem měl hodně specifická přání - menší fokus na hloupý příběh, vysrat se na QTE, vypilovat stanovené mechanizmy, a navrátit šipky a plavání.

Fokus na hloupý příběh - Kdosi se nechával slyšet, že z tohoto hlediska se oproti předchozímu dílu fakt pochlapili, že zdejší mytologie je sehr zajímavá, a že je to vůbec celé upe mega xoxo... a přitom je to naprosto obyčejný hon za svatým grálem. Ano, v rámci 'originality' to tu pojmenovali jinak, a místo grálu jako takového je to tady lehce rozbitelným šutrem modré barvy gej odstínu, ale pořád je to prostě a jednoduše naprosto obyčejný hon za svatým grálem. Jednotlivé dějové zvraty jsou taky předvídatelné až na půdu. Nevím, TR2013 možná byl napsán debilněji, ale z hlediska mytologie mi Oni přišli mnohem zajímavější.

Vysrat se na QTE - EPIC CLAP, napříč celou hrou nic tak blbě nasíracího, jako v předchozím díle! Avšak co by to bylo za moderní edvenčr gamesku, kdyby finálního bossáka člověk nesundal právě skrze jedno takové nucené květéčko! Oh game devs, jór kreativitý iz tůů mač!

Vypilovat stanovené mechanizmy - E ehm, stávající mechy z předchozího dílu jsou vesměs identické. Souboják mi přišel horší, jakoby zbraně ztratily na váze (a ten sound design je taky docela otřes, co si budem). Navíc žádná potyčka, která by kdovíjak utkvěla v paměti (oproti takové úvodní přestřelce v Shanty Town v minulém díle). Nicméně ten kitchen sink, ten kitchen sink...totiž, kitchen sink design je takový design, kdy tvůrci do hry nacpou tři prdele zbytečností jen proto, aby tam toho prostě měli víc. v RotTR budete trhat lístky od všemožných křaků, překládat propagandu, překládat pilíře, kuchat zvířata, rozbíjet dřevo brokovnicí, granáty, molotovem, šípem s lanem, budete se přehoupávat přes propasti s hákem i lanovým šípem, a to jsem vám ještě nepověděl o skillech, OCH ty kouzelné skilly jako indikátor toho, že člověk nepříteli vskutku míří na hlavu...A UPGRADY ZBRANÍ MUAH, všechny naprosto zbytečný, jakmile se člověk naučí tvořit jedovaté šípy, které jsou prostě OP as fuck, ale tak hlavně že jich tam je takové ohromující množství, no ne?

Šipky a plavání - Šipky jsou fajn, plavání ale působí jako plivanec do ksichtu. Lara dech udrží asi tři vteřiny, než se začne dusit, a potřebuje potápěčský vercajk, než je schopná pod vodou uplavat víc jak pět metrů. A že celé plavání je v podstatě kontextuální a bez prdele víc než TR připomíná Assassin's Creed 2...proč? Prostě to nechápu, proč? To jste radši měli zůstat u toho, co bylo v předchozím díle, tj. když už plavat, tak v cutscéně!

TR2013 byl lepší. Byl menší, kompaktnější, a přestože byl nesporně napsán hůř, člověk to strávil lehčeji, než mnoho z toho, co už 'dospělejší a ostřílenější' Lara vyvádí tady. Apropo, Baba Yaga DLC - Sere pes svatý grál, pomožme náhodnému děvčeti najít jejího dědečka. Fajn, ok. Ale že Lara vyloženě v jednu chvíli něco vychlastá bez jistoty, že jí to nezabije, to je prostě hrozná demence. Nicméně z dějového hlediska je to celé déelcéčko značně primitivní, takže asi bych neměl být překvapen. S RotTR se Krystaláci pokusili naprosto zbytečně všechno jednoduše ZVĚTŠIT, místo toho, aby se soustředili na zlepšování. Krajst, dyť ta hra má i side questy. Tomb Raider. Side questy. I rest my case.

Pro: Nepovinné hrobky, byť docela na jedno brdo, jsou zábavné a povětšinou atmosférické; grafika; Lara sice hovno zadrží dech pod vodou, ale aspoň umí nekonečně sprintovat!

Proti: Kitchen sink design = kvantita nad kvalitu, velikost nad ucelenost; přehršle NPCček bez špetky osobnosti; to plavání, ty vole...

+17 +19 −2
  • PC 80
Asi je každému jasné, že nový Tomb Raider je Uncharted na PC. Hollywoodská akční jízda, která je okořeněná enviromentálníma hádankama. Někdy jsou celkem zábavné, ale někdy naprosto hloupé. Kdo hrál předešlý díl, tak není nic, co by překvapilo. Rise of the Tomb Raider je větší, lepší a zábavnější. Trochu zamrzí odklon od temnější atmosféry. Přežívání opět jede v druhé koleji, ale kdo čekal něco jiného? Je to jednoduše zatraceně zábavná AKČNÍ adventura. Příběh je docela hloupoučký a konverzace občas působí nesmyslně. Přesto i příběh má svou hodnotu v celé hře. Takhle nějak mají vypadat AAA hry. Já se bavil. Nutno ještě zmínit opravdu dobrou optimalizaci a skvělé animace. Pokud si někdo potrpí na detaily, tak bude občas příjemně překvapen. Za mě fakt dobrý!

Pro: optimalizace, prostředí, hudba, gameplay, svižnost, enviromentální puzzly, docela velký otevřený svět k prozkoumání

Proti: příběh, postavy, některé dialogy, kýčovitost

+17
  • PC 80
Restartovaná Lara podruhé. A opět se to povedlo.

Hra je dost podobná svému předchůdci z roku 2013. Je však ještě hezčí a technicky propracovanější. Rozhodně se jedná o jednu z nejlépe vypadajících her z roku 2015. Vyskytují se zde opravdu úchvatné scenérie, nechybí spousta krásných lokací, které je radost prozkoumávat.

Oproti prvnímu dílu mě zde příběh do hry příliš nevtáhl. Zápletka je poměrně fádní, postavy příliš čitelné a zvraty nepůsobí moc překvapivě. Hratelnostní vymazlenost a již zmíněné krásné audiovizuální zpracování to však dokonale vynahrazují. Tedy kromě momentů, kdy skočíte na římsu a Lara se zapomene chytit.

Potěšilo mě, že už se zde na Laru nevalí takové hordy nepřátel. Komornější pojetí hře rozhodně prospělo. Bavilo mě prozkoumávat dobrovolné kobky a řešit v nich zábavné a nikoliv frustrující hádanky. Rozhodně se jedná o jednu z nejlepších částí hry.

Druhý díl jde na jistotu. Co fungovalo v jedničce, nechybí ani tady. Pokud jste se tedy dobře bavili tam, s dvojkou vedle určitě nešlápnete.

Taky Vám někomu Jacob silně asocioval Jacoba ze seriálu The Lost? (A to ještě předtím, než vyšlo na povrch jeho tajemství, které je dost podobné tomu ze seriálu.)

Pro: audiovizuální zpracování, úchvatné scenérie, hratelnost, zpracování, dynamika, hádanky

Proti: slabší příběh, občas divné chování Lary - ve skoku se nezachytí římsy atd., nudný systém vylepšování

+17
  • PC 95
Na Rise of the Tomb Raider jsem, se hrozně těšil, nakonec jsem si jí koupil, v 20 Year Celebration Artbook Edition kde jsou všechna dlc. Hra je v jádru stejná jako předchozí díl z roku 2013 takže stejně se Lara pohybuje stejně se chová, během přestřelek a tak dále si by to možná chtělo něco jiného, ale vývojáři se držely pravidla, co není rozbité tak to neopravujte ale novinek je ve hře celkem dost abyste si mohly vylepšovat zbraně tak už nemůžete sbírat jenom součástky které najdete v bednách nebo u nepřátel ale musíte mít i dřevo a kůže ze zvířat to je podle mě dost dobrá novinka která sice trochu připomíná Far cry ale to nevadí také hrobky když je vyřešíte tak nedostanete hromadu součástek ale nějakou novou dovednost třeba že bude rychleji šplhat a je toho mnohem víc. Další novinkou oproti předchozímu dílu jsou vedlejší úkoly, které vám zadávají vaši spojenci a za splnění dostanete třeba novou část výbavy nebo zbraně. Ohledně grafiky a optimalizace obě tyto věci jsou na výborné úrovní jenom, co mi vadí, je to že jako jediná Lara má nejreálnější mimiku obličeje k samotné Laře je to pořád hezká holka a na rozdíl od předchozího dílu to je už bojovnice. Jak jsem už nakousl před tím tak vylepšování zbraní a Lary je stejně jako v předchozím díle výborné. Jako poslední klad je asi příběh, postavy a dabing všechny tito věci jsou na výborné úrovni jo a hádanky v hrobkách mi taky přijdou, mnohem lepší jsou skvěle vyvážené a u každé jsem se na chvilku musel zastavit, aby jí pochopil. Jako zápor asi beru to, že hra se prostě chová jako předchozí díl a snad ten další už bude trochu jiný. Jinak hru doporučuji 95%.

Pro: Příběh, grafika, optimalizace, postavy a jejich dabing, zábavné přestřelky, vyvážená obtížnost hádanek, Lara je prostě hezká holka.

Proti: V nějakých prvcích hratelnosti podobná předchozímu dílu.

+16
  • PC 60
Od hry, která tu má přes 80%, jsem čekala, že bude mít dobrý příběh a dobrý scénář. Zřejmě i proto, že po výborném minulém díle s originální survival zápletkou, jsem doufala, že by příběhy Lary Croft mohly dospět a stát se realističtějšími a komplikovanějšími. Spletla jsem se.

Rise of Tomb Raider má krásnou grafiku postav, především mimika tváří je skvělá, hádanky v hrobkách nejsou špatné a bavilo mě převlékat Laru, i když její šatník neskýtá zrovna moc zábavné modely a není jich mnoho. Polovina šatů se navíc nedá ani obléct, než nasbíráte příslušné suroviny. Bohužel to jsou jediné kladné věci, které mě bezprostředně po dohrátí Rise of Tomb Raider napadají.

- Příběh je slátanina, která svou snahou o hledání mocného artefaktu tak trochu vykrádá Assassin's Creed. Trinity navíc připomínají Templáře z AC, je to pradávná sekta, chce mít moc nad lidmi, však to znáte... ;-) Nebavilo mě to sledovat a bylo jasné, že Lara zabrání záporákům, aby se k artefaktu dostali, takže mě ani nic v závěru nepřekvapilo. Tohle scénáristi, předpokládám, vymýšleli tak pět minut.
- Postavy jsou černobílé a nezajímavé, snad kromě Jacoba (s typicky ruským jménem :D) a tak trochu Any. Jinak i Lara je otravná holka bez osobnosti, Jonaha snad nikdo ani nelitoval, když ho Konstantin zabil a tak nějak všichni mi tam byli ukradení. Dál jsem to hrála hlavně proto, že jsem tak nějak čekala, jestli Lara nebude mít něco s Jacobem, do kterého mi připadalo, že je zamilovaná. Nakonec se scénáristé ale rozhodli, že to by na ni bylo až moc lidské a zábavné, tak raději přihodili více vojáků, členů armády Nemrtvých, výbuchů, střelby a soubojů s vrtulníky.
- Prostředí je nejen uzavřené, dost často omezené jen na malé úseky, kde může Lara projít, ale je hlavně velmi ošklivé. Kdo se těšil, stejně jako já, na zdobné hrobky a chrámy, dostane se mu především "malebného" prostředí ruských gulagů plné špíny, zrezavělých plechů, vyvrácených pletivových oplocení a oprýskaných stěn. (Pokud se náhodou dostanete do jeskyní, všimněte si, jak je to uvnitř stále ta samá jeskyně. :D)
- Mapa je příšerná. Nedá se na ní označit ani bod, ke kterému byste měli mířit, a pokud se rozhodnete plnit vedlejší úkol, ta pitomá šipka kompasu ukazuje stejně jenom hlavní misi, takže musíte každou chvíli nahlížet do zjednodušeně nakreslené mapy, abyste zjistili, zda jdete správně.

Lara miliardkrát umře jenom proto, že jste o pár milimetrů neskočili přesně, zmáčkli jste tlačítko příliš pozdě atd. Nábojů a šípů je málo, ale když se snažíte sbírat suroviny na jejich výrobu, inventář je pořád plný. I když se poctivě vracíte okrádat zabité nepřátele a sbíráte všechno kolem sebe, inventář ani po zvětšení nedostačuje v situacích, kdy jste v přímém konfliktu s vojáky. Stealth řešení situací není v 70% možné, protože postavy dost často stojí u sebe, a jakmile někoho z nich zastřelíte šípem (schválně, abyste byli tiší), ostatní po vás hned jdou. A pak rychle dochází veškeré náboje a natahovat tětivu na několik střel na nepřátele, kteří se k vám hrnou ze všech stran, a většinou jsou už u vás, není úplně nejlepší řešení.

Všechno jakoby se vlastně snažilo hráči Rise of the Tomb Raider hru znepříjemnit a zkomplikovat. Chcete otevřený svět? Ha! Tak my vám dáme uzavřená prostředí se špatnými náhledy! Chcete objevovat chrámy a zdobné hrobky? Tak za trest budete chodit většinu hry po depresivním polorozpadlém gulagu a jako bonus můžete navštívit uranové doly (jako fakt, jsou tam jako jedna z "hrobek"). Chcete, aby byl Tomb Raider o překonávání překážek a objevování nových míst? Tak budete vraždit stovky přiblblých vojáků a za chvilku si budete připadat, že hrajete nějakou válečnou hru. Chcete dobrý soubojový systém? Tak útočník nepůjde uzamknout, náboje budou pořád docházet, a když natrefíte na jejich sklizeň, tak nepůjdou brát, protože jich prý máte dost! Chcete řešit vedlejší úkoly? Tak my uděláme tak retardovanou mapu, že se v ní nevyznáte a nepůjde na ní označit žádnej bod! Chcete dobrý, vyspělý, originální příběh, který vás strhne? Tak my jsme narychlo splácali další frašku o magorech, co hledaj artefakt (chcete-li Kámen mudrců), aby mohli žít věčně a ovládnout svět. Co s tím asi Lara Croft udělá? Jak to asi skončí? :O

Mě osobně to bylo jedno, ale byla jsem ráda, že to střílení a vybuchování, které se, nevím proč, jmenuje Rise of Tomb Raider, a ne Call of Duty, už konečně skončilo. Naštěstí je hra velmi krátká, netrvalo mi ani týden ji dohrát, plus jsem už mezitím i navštívila pět z děvíti hrobek a hrála některé vedlejší úkoly.

Tomb Raidery hraju od třetího dílu, tehdy ještě na Play Stationu 1, a bohužel musím konstatovat, že úroveň příběhu se po slibném minulém díle, dostala zas někam skoro až k Legend a Anniversary. Jak vidím, tak většině lidí zde se ale tenhle díl líbil, takže má očekávání něčeho, co by se dobře hrálo a ještě mělo hlubší a originálnější příběh, jsou zřejmě přehnaná. Mělo mi stačit skákání s cepínem na ledovce a střílení nepřátel napalmovými šípy. Jenže nestačilo.

60%

Pro: grafika postav, mimika obličejů, hádanky v hrobkách, možnost Laru převlékat

Proti: hloupý příběh, černobílé postavy, nesympatické Lařino chování, průměrné dialogy, uzavřený svět, špatný soubojový systém, nepohodlná hratelnost, ošklivé prostředí, opakující se lokace, hordy nepřátel i při lehké obtížnosti a dementní souboj s vrtulníky

+16 +21 −5
  • PC 85
Kéž by se všechny rebooty ubíraly tak důstojným krokem k sérii a zároveň tak odlišným směrem. Před třemi lety se jedna taková stará série správně nastartovala a v jejím nášupu je tradičně všeho více a víceméně všechno správně. Lara se možná nezapíše po boku Crysis mezi nejnáročnější a nejvymakanější hry s obřími texturami, ovšem obecný dojem z, ze začátku zimního a následně letního, prostředí působí jako balzám na duši a člověk se občas přistihne, jak zírá na nádherné scenérie nebezpečných a správně slanitelných krpálů a hor. Co mě nejvíce bavilo už v předchozím díle byl soubojový systém. Ač je nastaven na gamepad a je třeba zvýšit obtížnost, pokud vás vyloženě nerajcuje pocit boha války, je tak chytlavě nastavený a jakožto fanda akčních her jsem si užíval každý provedený headshot. Se zakletými rytíři už je to horší, ovšem netřeba předbíhat. Pro fandy hrobek a vůbec objevování všemožných tajemství a craftování si toho tvůrci přichystali také mnohem více, ovšem nutno dodat, že kromě příběhových hádanek (jejichž obtížnost je nastavena rozumně, tedy nejdou splnit na první pohled, ale po chvíli objevování zahřeje výsledek u srdce) je hledání hrobek nepovinné a dá se jím strávit mnoho hodin po dohrání cca 15h kampaně. Nathan Drake má za ten měsíc co dohánět.

Pro: skvělé prostředí, grafika, nádherná Lara, Jacob (nechte se překvapit), cepíny a další herní prvky

Proti: nějaké drobnosti by se našly, ale nic výrazného, +- plitký (ač osudový) příběh je již žánrovým klišé

+15
  • PC 90
Extraordinary! Rise of Tomb Raider se řadí mezi celou řadu her, na které jsem si velmi dlouho počkal. No ano, píše se rok 2020 a já to právě dohrál. Se znalostí jednoho velkého spoileru a jednoho malého. Ale víte co? Zážitek mi to nezkazilo. A protože to mám čerstvě v hlavě, to dobré i špatně, tak si připravte popcorn. Tohle bude dlouhá recenze.

Od první chvíle jsem prostě věděl, že tohle bude dobrá hra. Hra do které spadnu a bude to jednorázová závislost. Ostatně, u jedničky to bylo stejné. Myslím, že za to primárně může herní mechanika, která je velmi návyková. Je to příjemný mix akrobacie, RPG a FPS. A to vše hezky propojené. Ono to sbírání surovin, vývoj schopnosti, upravování zbraní, plnění výzev atd nesmírně zaměstná, a přitom člověk nemá otravný pocit, že mu utíká příběh. Myslím, že za vše mluví to, že mám hru právě dohranou na 84 % a to je podle mě nesmírné vysoké číslo.
Rád bych také ocenil, že hra má upozornění na „bod odkud není návratu“. Ono to není ani moc nutné, protože hra za pár okamžiků končí a poté se můžete kdykoliv vrátit a dokončit co vám uteklo, ale mnozí to jistě uvítají. Co je opět problém je lehkost hry, na kterou si stěžuje mnoho jiných lidí. Ono je řešení snadné – prostě si zvýšit obtížnost. Pravda ale je, že hra by možná na ten druhý stupeň měla být obtížnější už v základu. Tento problém byl ale naprosto stejný už v jedničce. Tam si pamatuju, že jsem půlku hry hrál na obtížnost „těžká“ a vůbec si toho nevšiml. Takže to se asi jen tak nezmění.

Na tomto místě musím říct, že se mi strašně, ale strašně, strašně moc líbily hrobky v této hře. Nebylo jich moc, ale zpětně tak akorát. Bylo zábavné jimi procházet a řešit hádanky. Nic složitého ale ani příliš lehkého. Přiměřené. Ale nejvíce se mi líbilo, že na konci žádné hrobky byla odměnou speciální schopnost. Tohle bylo naprosto parádní. Reálná, hmatatelná odměna která má herní dopad. Nejen dobrý pocit a na konci achievement. Navíc, pamatujete, jak v jedničce prošla Lara celou hrobkou, došla k obrovského pokladu a vzala si nějaký zlatý šmink? Bylo to nesmyslné a nepřirozené. Ale RotTR nepřímo říká, že největším bohatstvím jsou vědomosti. Staré knihy a kodexy. A to mě hřeje u srdce.

Myslím, že mnoho zhýčkaných hráčů by řeklo, že příběh RotTR není originální a ničím inovativní. A já to jako vždy řeknu, že největším kopírákem v dějinách byl Shakespear. Vše co mohlo být vymyšleno už v nějaké formě vymyšleno bylo, s mírnou nadsázkou. Už jen neustále pracujeme se stejnými myšlenkami, kterým dáváme nový kabát. Tomb Raider mi dal co jsem od toho čekal. Spojení mysticismu a historie. Nyní už s jistotou víme, že z toho se stává hlavní téma hry. Hledání ztraceného a fantastického. Ne z touhy po moci nebo slávě, což bylo něco s čím Lara většinu hry bojovala, ale z touhy po pravdě a poznání. Jak jsem výše zmínil, krásně to koresponduje se správou, že vědomosti jsou to největší bohatství. Co mi ale trochu vadilo byl nejasný přechod od té slávy k osvícené Laře, která… kdo hrál, tak ví. Já tedy věděl, že na to asi dojde, jen jsem tam moc neviděl ten vývoj. Většinou času si Lara omlouvala, proč jsi artefakt vezme, a že je to pro všechny lepší. Toto mohlo být lepší.

Nyní se podrobně pustíme do jedné zajímavé věci. Když jsem začal hrát, tak mě zaujalo, kolik je ve hře násilí. A nelíbilo se mi to. Ne, nejsem republikánský senátor, ale nějak mě to zarazilo a nevěděl jsem proč. Nějak se mi nelíbilo, kolik lidí musím zabít. Pokud budete chvíli googlovat tak zjistíte, že tento problém byl u mnoha lidí. Většina to sváděla na to, že přeci Lara není žádný vražedný Rambo, takže to nedává smysl. Já došel k jinému závěru. Došlo mi, že RotTR je hra, která stylem velmi připomíná například Dishonored. Vy cítíte, že by tam měla být možnost volby, stealth/mercy vs. fight/brutality. Hra ale tuto herní mechaniku reálně nenabízí. Stealth je hlavně způsob jak nebožáky lépe popravit. Z milosrdenství žádné příběhové ani herní benefity nejsou. A hrát bez jediného zářezu je absolutně nemožné. Poté co jsem si uvědomil proč mi to vadí, tak jsem zabíjel poměrně v klidu. Z příběhového hlediska jsem problém neměl, protože podle mě krásně pokračuje vývoj Lary jako postavy. Není to křehká děvenka. Je zabiják, má to v sobě, ačkoliv bojuje za ty správné kluky. Slyšel jsem, že ve Shadow tento vývoj dále pokračuje, a podle mě je to zcela autorský záměr. Možná na to Lara nakonec dojede. Možná ne. Není to ale žádná chyba. Je to prostě Lara v této timeline.

A na závěr se podíváme na technickou stránku hry. Původně, když jsem začal hrát, tak jsem se těšil, jak budu chválit RotTR za optimalizaci. No, smůla. Ze začátku jela hra krásně, ale ve chvíli co jsem došel do Soviet Installation, bylo to peklo. Společně s Geothermal Valley nejhorší oblast ve hře. Ale fps dropty byli i v jiných oblastech, ačkoliv ne tak silně. Pravdou zůstává, že mě to v jednu chvíli dokonale otrávilo. Není to tak hrozné jako například, v některých, ohledech Dragon Age Inquistion, ale rozhodně žádná sláva. Grafiku jinak neřeším, mně stačí málo. Dobrá a kvalitní.

Asi je jasné, že hra se mi velmi líbila. Nebyla bezchybná, ale rozhodně splnila co nabízela. Už se nesmírně těším, až si v roce 2022 zahraju Shadow of the Tomb Raider.

Pro: Hratelnost, příběh, mytologicko-historická stránka hry, hezké zbraně a zbroje

Proti: Občas horší optimalizace, mírně uspěchaný konec.

+15
  • PC 90
Úvod měl grády. Začalo to fascinující grafikou a filmovým provedením. Lara - její vzhled, animace, mimika a vlastně všechno - je naprosto skvělá! Herní pasáže byly prokládány vyprávěním. Vše mělo spád, rychle se to střídalo. Dokonce je tu náznak i nějaké geografické různorodosti a cestování - Sýrie, Anglie, Sibiř. Ale naneštěstí to nevydrželo celou hru, ale jen maximálně pár úvodních hodin. Po čase se Lara opět ocitá v pustině, na jednom místě, odkud není cesty pryč. Ve výsledku tedy nový Tomb Raider jede v nastavených limitech prvního rebootovaného dílu, a moc se toho nemění.

Lokace jsou ale přeci jen různorodější a tak nějak malebnější, méně temné. Některé hrobky k prozkoumávání jsou fakt architektonicky a přírodně krásné. Radost se takovou krajinou procházet. Možná je tu přece jen méně nelogičností - i když, pořád je jich dost. Ale co! Filmy s Jamesem Bondem a seriály s Michaelem Knightem jsou jeden nesmysl za druhým a taky to nikomu nevadí.

Údolí se spřátelenými domorodci je příjemné místo k odpočinku a plnění vedlejších misí a výzev. Je fajn trochu zvolnit a užívat si místo zběsilé řežby taky trochu toho prozkoumávání a vykrádání hrobek.

Rise of the Tomb Raider se mi líbil zase o trochu víc, než první díl. V zásadě ale pořád platí, že i s málem by se z té hry daly udělat ještě větší divy. A tak budu doufat, že ve 3. dílu na tom zase zapracujou, že se konečně podíváme i na více kontinentů a hlavně, hlavně že navštívíme i Croft Manor! No řekněte sami, nebyla by paráda, se z každé výpravy vrátit domů, tam se “naskillovat” a “nabriefovat” na nové dobrodružství, odhalit nějaké novinky a tajemnosti v rozsáhlém sídle (volitelně), a potom zase vyrazit do světa za novým dobrodružstvím?

Pro: Je to zábava, Lara Croft, grafika, animace, lokace a hrobky, herní doba

Proti: Chybí Croft Manor, stále málo různorodosti, pár zbytečných nesmyslů

+13 +14 −1
  • PC 85
Druhý díl hry o ostřílené archeoložce se mi zamlouval o něco méně, než ten první. To se může zdát jako významné mínus. Vyváží ho ale určitě fakt, že jsem se rozhodl dotáhnout hru do konce i přesto, že jsem byl na stabilních 15 FPS s nejhorším grafickým nastavením. Pokud je hra natolik zábavná, že se pro ni hráč dobrovolně nechá mučit a ještě se mu to líbí, zřejmě na ní něco bude, no ne?

Začnu s příběhem. Nemohu proti němu říci ani popel, pokud jde o celkovou propracovanost, spád a zábavnost; v těchto aspektech je možná druhý Tomb Raider lepší, než jeho starší kolega. Trochu mě ale mrzí, že v celkovém vyznění sáhli scénáristé k zakomponování zlé nadnárodní společnosti. Pryč je ta fascinace zvráceně vyvinutou společností z prvního dílu, nastupuje poněkud klišovitá situace "My chceme tamto a s tím mimo jiné ovládneme svět, protožééé...prostě proto!"

Audiovizuální stránka hry je naprosto špičková, a i když jsem zřejmě zažil asi tak 10 % z maximální krásy hry, i to mě stačilo okouzlit. Zažijeme podstatně více velkolepých výhledů, ale i hnidopišských detailů, které tam ještě k tomu nejsou jen tak pro nic za nic. Nevím, jestli moje nároky na grafiku zamrzly u Prehistorika, ale z toho, co grafici dokázali zde, opravdu oči přechází.

Mechaniky hry se potom vezou na podobné vlně, jako v prvním dílu. Zajímavá je nutnost vyrábět si šípy či specializovanou munici, popřípadě periferie, které rozšíří nosnost Lary. To celé je napojeno na sbírání surovin, které je tak nenásilně vetknuto do hry, že hráči přijde naprosto přirozené. Jdu do lesa? No jasně, seberu tamhlety hřiby satany a někomu z toho uvařím guláš. Jdu do jeskyně? Ale jo, vypáčím ze skály tu síru. A co tamhleten mrtvý jelen? Yup, bude z něj fajn kožich.

Dále mě baví téměř nulová variabilita nepřátel. A překvapivě vůbec nevadí! Sem tam Lara zakopne o nějakého silnějšího bijce (třeba ty šouráky se štítem) a hra jí naprosto nečekaně nabídne možnost ukázat mu zvednutý prostředníček ve formě toxického šípu. To mě s mými problémy s Frameratem často zachránilo od ragequitu.

Mnohem větší prostor také dostaly hádanky a puzzly. Nejde k nim ovšem mnoho říci, protože si udržují stejně vysokou kvalitu, jako v předchozím díle. Takže - je to prostě zábava.

Už na začátku jsem vytknul něco málo příběhu. Moje druhá a poslední výtka poputuje k finálnímu bossovi. Boj s ním byl, řekněme, otravný. Myslím tím zejména sestřelování hořících koulí na rotor vrtulníku. Proboha, kdo by sestřeloval koule smůly, když má plný toulec výbušných šípů? Tohle se nepovedlo. Boj s Konstantinem byl potom naopak neuvěřitelně lehký - prostě jsem ho uházel plechovkovými bombami.

Ve finálním hodnocení si ode mě tedy tento díl odnáší o 5 % nižší skóre, ale asi jen proto, že menší krok mezi známkami není. Rise of the Tomb Raider je natolik povedený, že nad dvěma hloupostmi člověk mávne rukou a prostě hraje dál. Moc se těším na třetí díl a ten druhý rozhodně mohu doporučit každému, kdo má rád akci, puzzly a dámské pozadí. Vlastně i tomu, kdo ho rád nemá.

Pro: Perfektní audiovizuál, příběh, puzzly, rozšířené mechaniky, vedlejší úkoly, roztroušené útržky příběhů

Proti: Poněkud klišovitý protivník, zvláštní systém boje s finálním bossem

+13
  • PC 90
Graficky perfektní, atmosféra dokonalá. V některých chvílích sice děj poměrně předvídatelný, jindy naopak. Trochu mi vadí podobnost příběhu/děje s předchozím dílem a trochu divný systém respawnů, nicméně jako celek musím hodnotit velmi pozitivně.

Předchozí díl mi přišel trochu více fantaskní, tady se sice autoři podobnému scénáři také nevyhnuli, ale scénář pro mě nebyl až tak ujetý.

Co musím hodnotit pozitivně jsou zbraně a jejich tunning. Sice došlo k drobným změnám oproti předešlému dílu, zejména k zesložitění ovládání, ale po chvilce si člověk zvykne a vše běží jako po másle. Souboje jsou perfektní a protivníci nejsou až tak tupí, takže v tomto ohledu také vládne spokojenost.

Systém campů zůstal defacto nezměněn, což potěší zejména sběrače truhel, artefaktů apod., jako jsem já. Není problém se kdykoli vrátit a zónu vybrat ze 100 %. Samozřejmě to lze i po konci hlavního příběhu.

Pokud tedy máte rádi pěkné ženy, gradující atmosféru, strhující příběh a téměř filmové zpracování, mohu jen doporučit. Rozhodně si užijete pěkných pár hodin skvělé zábavy.

Pro: Atmosféra, grafika, ovládání, hádánky, jednoduchá hratelnost

Proti: Občas předvídatelný příběh, podobnost s předchozím dílem

+13
  • PS4 90
Herní výzva 2019 – Hra roku
Tímto dílem oslavila série Tomb Raider dvacet let. Takže máte možnost vybrat si v oblecích Laru z původních dílů. Nejdřív sérii jsem hrál na PC, pak na PS2 (Legends), restart série na Xbox360 a teď další díl na PS4. Nehrál jsem úplně každý díl, ale i tak je to srdcovka.

Lara tentokrát pátrá po artefaktu, který zničil jejího otce – po profesní i osobní stránce. Po artefaktu naneštěstí pátrá i zlá korporace. Kdo hrál předchozí díl tak nebude překvapený, protože se hra drží ve vyjetých kolejích. Na počátku skoro nic nemáte a lepší zbraně nebo vylepšení buď dostanete v určitém bodě příběhu nebo u ohně. Klasika. Přijdete k ohni, a otevře se vám nabídka na vylepšování dovedností, upgrade vybavení nebo zbraní. Takže se vyplatí sbírat bedny součástek nebo lovit různá zvířata. A z keřů si můžete craftit léčení.

Kromě hlavní příběhové linky jsou tu vedlejší mise, které zadávají další lidé. Většinou jde o věci jako vysvoboď dva lidi, sestřel x dronů nebo sežeň maso. Pak jsou tu taky challenge, které můžou prodloužit herní dobu a je na vás jestli je chcete plnit nebo vás to štve. Třeba sestřel x terčů, spal x plakátů a podobně.
Pro sérii jsou typické různé hrobky, kde kromě nalezení artefaktů musíte nejdřív splnit nějakou prostorovou hádanku. Já si hraní užil a těším se na další díl.
+12 +14 −2
  • PC 85
Pokračovaní rebotu série rozhodně neztratilo nic na zábavnosti, ale musím říct, že předchůdce měl zábavnější koncept. Respektive díl z roku 2013 byl origin story o tom, jak se zrodila ta silná nebojná Lara Croft, což bylo velmi svěží zatím, co tady je to relativně klasický dobrodružný "idiana jones" příběh. Jinak má hra velice dobrý gun play, příjemné lezoucí části a byť docela jednoduché, ale zajímavé puzzly. Překvapil mě silný záporák s poměrně velkým množstvím prostoru, než kolik většinou záporáci v takových hrách mají. Hra má ještě více takových těch epických momentů než minulý díl. Inspirace uncharted je tu hodně znát, což paradoxní, když se původně uncharted inspirovalo celkově právě staršími díly Tomb Raider. Co mi v téhle hře vadí jsou časté otevřenější lokace k průzkumu, kde můžete hledat artefakty, jsou tu i sem tam nějaké vedlejší mise. Upřímně mi tohle open worldování vadí a přijde mi, že tady se to moc nehodí a radši bych byl rád kdyby to bylo čistě koridorové. Jinak je to rozhodně důstojný nástupce, který neděla sérii ostudu ba naopak.

Pro: Pěkná grafika, luk, střelba, lezení, kreativnost hádanek, výrazný záporák, epické cool momenty

Proti: Klasičtější příběh, zbytečné open worldování

+12
  • PC 95
Vždy se snažím hodnotit hru po prvotním hraní, v průběhu a po dohrání. Jedná se totiž o různé pohledy, které se ne vždy shodují. Jsem cca po 6 hodinách hraní a proto dokáži hodnotit ve fázi rozehranosti.

Vezmeme-li v potaz předchozí díl, tak se jedná o pokračování, které se nese v téměř stejném duchu, až na menší drobnosti. Dobře tomu tak. Díl z roku 2013 znovuzrodil umírající značku a dal jí ryze dospělý charakter. Z dětinské silikonové hopsačky (mám starou Laru rád) se stal příběh plný vážných témat, reálného utrpení a pokud by místo hlavní představitelky obsadili jinou postavou a celé to vydali jako novou značku, možná by v tom nikdo Tomb Raidera nehledal.

Pokračování mladé archeoložky to nemělo vůbec jednoduché. S prvními ukázkami a záběry z hraní mi přišlo, že opět po třech letech opakujeme to stejné v méně atraktivním prostředí fádní Sibiře. Byl to omyl. Od prvních minut hraní dostáváte ten příjemný pocit dobrodružství, které, co si budeme povídat, v herním PC žánru chybí. Prostředí je vymodelované s péčí a působí velmi atraktivně. V tomto ohledu bych řekl, že PC port jednoznačně vyhrál nad konzolemi a nebál se přidat trochu té grafické šťávičky a je to rozhodně znát. Osvětlení, vykreslení detailů a obecná koncentrace textur (omlouvám se pokud je to špatné spojení slov, nicméně víte, co myslím) oproti XONE verzi, která je vizuálně stejná jako z hry roku 2013. Ostatně kupoval jsem edici, kdy byl v ceně i titul předchozí, takže budu po dohraní Rice of the Tomb Raideru porovnávat rozdíly.

Samotné hraní včetně vylepšování zbraní, předmětů, postavy a schopností zůstalo příjemně stejné. Tak jako máme rádi nějaký film, kvůli hercům, prostředí, zápletce a žánru, tak nás potěší pokračování, které se neodchyluje od nastavené kvality, jen dává konečnému spotřebiteli další porci toho, co si žádá. Dovolím si tvrdit, že kdyby tento díl vydali v roce 2013 a letos jsme dostali díl předchozí (se zohledněním grafických úprav), nebude to v ničem problém. Oba tituly stojí silně vedle sebe a dávají hráčům perfektně řemeslně odvedenou práci, která definuje Áčkové hry. Jediný problém vidím v dalším pokračování, protože pokud nám opět za tři roky naservírují stejnou krmi, tak se obávám, že už to nebude to pravé ořechové, ale to je hudba budoucnosti, která nemění nic na faktu, že nám rok 2016 začal velmi podařeným titulem, který zpříjemňuje studené zimní večery ještě studenější Sibiří!

Hráč 0
http://hrac0.webnode.cz/

Pro: Pokračování ve stejně skvělém duchu předchůdce, krásná grafika, mimika obličejů ve filmečcích

Proti: Lehké drobnosti jako ne vždy dobře vyladěné ovládání, občas kemp umístěný jako pěst na oko;-)

+11 +13 −2
  • PC 80
Herní výzva 2017 #1

Dohráno na 100%. Upřímně jsem to nečekal, protože bytostně nesnáším collectibles ve hrách, ale tady mě to nějak chytlo a posbíral jsem úplně všechno. Možná to bylo tím, že většina těch věcí ve hře opravdu k něčemu byla a hráč za sbírání něco dostane, ať už nové zbraně, vybavení nebo skilly. Ale stejně bych jich ve hře ubral tak na půlku.

Po začátku v Sýrii jsem čekal, že se hra bude odehrávat po celém světě, ale opak je pravdu. Další v pořadí je Sibiř a hra už tam zůstane až do konce. Příběhové mise jsou parádní a opravdu jsou tím nejlepším co hra nabídne. To samé se nedá říct o příběhu a strašně dementním finálním bossovi. Nevím, proč ho musím něčím odlákat a pak ho sundat ze zadu, když normálně na férovku mu dává Lara dobře po držce, ale hra si to nepřeje, takže mu to nic nedělá.

Zkoumání lokací a skrytých kobek s nějakým tím puzzlem je taky fajn. Líbí se mi, že se hráč musí vracet do předchozích lokací, až se posune dostatečně v příběhu a dostane nějaké udělátko, se kterým se dostane tam, kde to před tím nešlo. Challenge jsou zajímavé tím, že na ně hra neupozorní, dokud hráč sám nepříjde na to, jak je aktivovat. Zajímavé už nejsou obsahem, je to samé najdi/znič/udělej několikrát tu samou věc. Odměnou je za ně krásné nic, jenom další procenta k dokončení hry na 100%.

Po dokončení příběhu se dá cestova do všech lokací ve hře a dodělat si případné resty.
+11
  • XboxX/S 85
Po dohrání jedničky jsem si dal chvíli pauzu a když jsem se k restartované Tomb Raider sérii vrátil, tak dvojku dal takřka jedním dechem. Dvojka je graficky srovnatelná s jedničkou, příběh mne zaujal a konec neurazil. Na rozdíl od jedničky mi přišlo, že hra má více drobných grafických bugů. Ale možná jsem byl jenom víc kritičtější. Hrál jsem 20 Year Celebration verzi, takže všechny DLC included, některé mne ještě čekají, ale Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga - The Temple of the Witch sem si dal hnedka.

Pro: příběh, puzzle

Proti: drobné grafické bugy

+10 +12 −2
  • XOne 80
Tak nám vývojáři kozaté Lary Croft alias Tomb Raidera představili už jedenácté pokračování a jakožto velký milovník této archeologické adventury jsem nemohl s pokořením dlouho otálet. Crystal Dynamics se opět hecli s vizuálem, který je opravdu vymazlený a lokace jsou dechberoucí, hlavní příběh ale úplně netáhnul, naopak k dispozici je spousta povedených hádanek a vedlejších nepovinných questů, takže pokud chcete zkoumat každou oblast mapy, čeká na Vás slušná porce herního času.  

Tentokrát se Lara vydává objevit bájné město Kitěž ( skrývajcí tajemství k nesmrtelnosti ) v sibiřské divočině, kde na ni čeká střetnutí s organizací Trinity vedenou tvrďákem Konstantinem. Archeoložka má pro konfrontaci k dispozici velké množství palných zbraní (včetně útočných pušek, brokovnic a pistolí) a také luk se šípy, díky nimž může likvidovat darebáky  Může k boji s nepřáteli využívat prostředí, například střílet do výbušných sudů, strhávat provazem omotané stavby pomocí speciálních šípů nebo přepadávat z vyvýšeného místa nožem nebo cepínem.  

Za splnění úkolů získává dovednostní body k levelování v dovednostních stromech v rámci tří režimů od schopností týkajících se ovládání a vylepšování arzenálu, průzkumu prostředí až po výrobu zápalných bomb nebo nastražování pastí. Roba má také schopnosti učit se nových dialektům díky nimž odkrývá relikvie, které se dají směnit za nové vybavení. Samozřejmě nesmí chybět slušná porce skákání, šplhání, plazení, plavání – za mě opět nadprůměrná zábava, lepší příběh a questy více ovlivňující hlavní příběh a mohlo být ještě veseleji – 80 %
+6