Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Herní výzva #1

Mám rád hry, které vycházejí z roguelike konceptu náhodného generování obsahu, ale dávají mu vlastní unikátní šmrnc, jako jsou třeba The Binding of Isaac, FTL nebo Spelunky. Mám rád tahové strategie s menším množstvím jednotek, třeba na nový XCOM nedám dopustit. A ještě radši mám hry, které se odváží opustit žánrové hranice generické fantasy/sci-fi a přijdou s něčím, co se ve hrách zas tak často nevidí. Proto mě Renowned Explorers: International Society (REIS) na první pohled zaujalo - tvůrci zajímavé hříčky Reus slibovali inspiraci FTL a XCOMem v neobvyklé stylizaci křížící animák a dobrodružné filmy jako Indiana Jones.

A výsledek rozhodně naplnil má očekávání! REIS vám dá k dispozici tři dobrodruhy, které si vybíráte z 24 dostupných vědců, diplomatů, bojovníků a průzkumníků, kteří rozhodně nejsou jen reskiny jeden druhého a každá vámi vytvořená parta bude mít svůj specifický styl hraní. Některé party se specializují na hrubou sílu, některé ctí přísloví, že pero je moudřejší meče a některé své nepřátele zastrašují výhrůžkami. Každý z dobrodruhů má také svou speciální vlastnost, která je aktivní v případě, že ho ustanovíte velitelem skupiny a výrazně ovlivní průběh celé hry. To nám dohromady dává hromadu kombinací party, které všechny sice nefungují dohromady, ale zaručují, že každá partie REIS bude jiná.

A váš cíl? No, přeci se stát nejlepšími objeviteli na světě! Čekají na vás egyptské pyramidy, transylvánské hory, karibské ostrovy, keltská pohřebiště, pirátské ostrovy... Průzkum probíhá podobně jako ve FTL - na mapě vidíte východ a je na vás, kolik toho prozkoumáte, než mapu opustíte, v čemž vás limitují zásoby. Můžete zamířit hned k cíli, ale ochudíte se tak o různé menší bonusy, které vám pomůžou k získání lepšího skóre - peníze, výzkum, tajemství, slávu a tak různě. Občas narazíte na události, ve kterých o úspěchu rozhodují perky vašich dobrodruhů - někdy se hodí taktici, kteří vymyslí plán útoku, někdy se hodí botanici, kteří mohou identifikovat vzácné rostliny a někdy se hodí třeba diplomati, kteří mohou přesvědčit domorodce, aby vaší výpravě poskytli zásoby. Někdy ale ovšem slova nestačí a přistoupí se k boji.

Boje ale rozhodně nejsou nějakou nudnou výplní, ale dost možná nejzajímavější část hry. Každý dobrodruh má tři typy útoků - jeden agresivní, jeden záludný a jeden přátelský. Každý útok také ovlivňuje náladu nepřátel jiným způsobem - některé útoky nepřátele rozesmutní, některé je rozzuří, některé je rozveselí. Každá z těchto nálad má svoje unikátní účinky, které můžete využít ve svůj prospěch - například záludné a přátelské útoky smutných nepřátel jsou slabší a zuřiví nepřátelé zas mají slabší zbroj. Vaše útoky také ovlivňují celkovou náladu střetnutí, která vám dává další bonusy či postihy a může nepřátele přinutit, aby začali používat jiné typy útoků. Když budete k domorodcům milí, tak se také pokusí o diplomacii, která vašim hrdinů ubližuje podstatně míň než jejich kopí. Naopak třeba na divoké vlky můžete být milí jak chcete, ale kousat vás nepřestanou. Tyhle všechny systémy se starají o to, aby každý boj byl zajímavý a nedal se vyřešit pokaždé úplně stejnou taktikou.

Mezi expedicemi můžete získané zdroje přeměnit na další body potřebné k vítězství. Můžete zkoumat různé pasivní bonusy, které budou dále rozhodovat o vašem herním stylu, můžete najímat pomocníky do vaší výpravy, jako třeba vědce, novináře a obchodníky nebo unikátní pomocníky s mocnými bonusy, můžete své dobrodruhy posílat na vykopávky a přednášky, aby vám vydělali další peníze a můžete jim nakupovat nové vybavení na výpravy. Tato část rozhodně neslouží jen jako výplň, ale se správnou strategií a partou v ní můžete získat víc bodů, než na samotných expedicích.

Dosud všechno dobré, co je tedy hlavním problémem hry? Je to bohužel nedostatek samotných expedicí. Ve hře jich je pouhých jedenáct, takže během tří výprav o pěti expedicích, které máte vyřízené za něco málo přes deset hodin, můžete vidět všechny. Expedice jsou sice částečně náhodně generované a ne pokaždé v nich najdete úplně stejné události a souboje, ale ten rozdíl není dost patrný na to, aby to nezačalo nudit. Chtělo by to buďto nějaké pořádné DLC (ovšem první DLC stojí 7,5€ a nabízí dvě další expedice a pár nových herních mechanik, což mi vzhledem k ceně základní hry přijde dost přestřelené) a nebo úplně nejlíp by to chtělo, aby Abbey Games uvolnili modovací nástroje pro komunitu, která by mohla vytvářet vlastní expedice. Chápu ale, že nejdřív chtějí vydělat na DLC, tak snad někdy v budoucnu.

REIS je ohromně zábavná hra, ale se současným množstvím obsahu na klasiky roguelite žánru jako FTL prostě nestačí. Pokud vám ale bude stačit nějakých 12h velmi zábavného gameplaye, můžu vám hru doporučit už dnes - kdo ví, třeba vás chytne natolik, že vás bude bavit dokola opakovat těch pár expedicí, co hra nabízí. Já se přesunu k jiné hře, ale pokud do hry přibude dost nového obsahu, rád bych se k REIS časem vrátil.
+14
  • PC 90
Jsem rád, že jsem se nakonec do Renowned Explorers: International Society dokopal. Můj problém je angličtina a u textové hry s náhodným tvoření map a s velmi obtížným soubojový systémem, který řeší úplně nejmenší detaily, byla jasná stopka. Jelikož už předešlá hra od Abbey Games Reus ukázala skvělé mechaniky i obtížnost. Bylo jasné, že jednou prostě Renowned Explorers: International Society musím dát ať se děje co děje.

Na hru jsem se připravil přes Youtube. Videa z Games.cz abych pochopil mechanizmy, ještě jsem si našel další český gameplay. Řekl jsem si, že jsem asi vše pochopil a pustil jsem se do své první výpravy. Musím říct, že jsem pochopil velký houbeles, to že používáte zásoby potravy jako body posunutí je sice dobré ale je to tak 1% procento hry.

V první řadě je dobré si ujasnit, jaký tým budete mít. Pak hned vyskočí otázka jaký bude mít tým zaměření - Archeologie, Technologie, Naturalist atd. A dále jakým herním style se váš tým bude presentoval Lidumil, Posměváček, Bojový A-Team. Tohle jsou všechno otázky jen u výběru postav, kterých je přes 20 plus Dlcečka hodí další. Videa v tomto ohledu vůbec nepomohla, na vše jsem si postupem hry musel přijít a jsme 20% hry.

Putování po mapě ukazuje jednotlivé úkoly a podle toho jak jsou vaši objevitele zručný daných úkolech získáváte jednotlivé žetony (peníze, výzkum nebo camping). Někdy to jde jen přes textové odpovědi i podle umění vašich postav ale většinou se objeví kolo štěstí a opět podle schopnosti vašich objevitelů se vám ukáže procentuální úspěch. Někdy i kolo štěstí při 92% úspěšnosti ukáže, že i to prostě nestačí. 40% procent hry

Teď to nejkomplikovanější soubojový systém. Než jsem pochopil, to co teď umím a určitě to není všechno, mi trvalo několik výprav, tedy mnoho hodin. Nestačí jen si říct budu hrát posměváčeka a je to. Za prvé na každého platí něco jiného. Za druhé záleží v jaké náladě jste vy ale i nepřítel. Za třetí týmový bonus, několikrát jsem prohrál, jen kvůli tomu že jsem útočil na agresivní nepřátel lidumilsky. Sice jsem ubíral mnoho energie nepřátelům ale na konci mého kola byl týmový status -30 obrana. Lidumil vs Bojový = -30 obrana. Lidumil vs Posměváček = + 30 obrana k mluvení. Jeden špatný útok může být katastrofální pro celý tým.
Je potřeba vše dobře kombinovat, smajlíky, postavení, týmový status, speciální útoky atd. 75% procent hry

Hlavně nepodcenit přípravu. To znamená nakoupit vybavení, udělat nějaký výzkum, přednášet, najmout podporovatel (novináře, obchodníky atd) aby se zvyšovaly příjmy z expedicí. Zkrátka vytvořit pro svůj tým ideální přípravu pro expedici. 90% procent hry.

Verdikt: Omlouvám se, že je to dlouhé ale sesumírovat Renowned Explorers: International Society je velmi obtížné. Když si kdekoliv přečtete o Renowned Explorers: International Society slyšíte jen a jen chválu a to po právu. Hra je to výjimečná, proto mě zaráží, že se tak málo hraje. I zde na DH deset hodnocení.
Jsem zvědavý kdy mě přestane bavit dělat expedice... snad až vyjde Godhood, které už teď sbírá chválu EA. Renowned Explorers: International Societ jsem dohrál několikrát na obtížnost classic =Hard a doufám, že ještě si doplním těch zbylých 10%, které jsem určitě ještě ve hře neobjevil. Proto zatím chabých 90%.

Pro: Znovu hratelnost, Soubojový systém, Expedice, Výpravná hudba

Proti: 92% neznamená uspěch

+14