Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Realms of Arkania: Shadows over Riva

Stíny nad Rivou, Das Schwarze Auge: Schatten über Riva

85
58 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
31.05.1997 PC
Vývojáři:
Attic Entertainment Software
Tato hra je po Realms of Arkania: Blade of Destiny a Realms of Arkania: Star Trail již třetím dílem ságy Realms of Arkania z dílen německých Attic Entertainment. Oproti starším dílům se principy hry moc nezměnily, opět se jedná o dungeonové RPG viděné z pohledu první osoby, ve kterém parta dobrodruhů prochází herním světem, plní úkoly, sbírá stále lepší vybavení a bojuje s nejrůznějšími nepřáteli, od kostlivců až po skřety. Zmizel pohyb po krocích, chodit lze už libovolnými směry. Rovněž mapu světa bychom zde, na rozdíl od minulých dílů, hledali marně, protože se celá hra odehrává v jednom městě a jeho okolí.

Pravidla hry vycházejí z principů Das Schwarze Auge, německých pravidel podobných známým Dungeons&Dragons. Např. každá z postav má kromě základních vlastností také své fóbie.

Klíčovou součástí hry jsou tahové souboje. Hra se přepne do izometrického pohledu a je jen na hráčových strategických schopnostech, jak si povede. Protože velká přesila není nic neobvyklého, je nutné přemýšlet, na koho se vyplatí zaútočit hned a na koho později.

Hlavním tahounem celé hry je její příběh. Odehrává se ve městě Riva, které je ohrožováno nájezdy skřetů, ale čím více se do děje hráč dostává, tím více odkrývá skládačky jednoho velkého spiknutí. Mezi lokacemi nemůže chybět hostinec, tržiště, městské stoky nebo nevěstinec, ale i močály za městem, temná věž nebo skřetí tunely. Veškeré lokace jsou sice úplně statické, ve městě nepotkáte žádné NPC a všechny události se dějí prostřednictvím textových zpráv na obrazovce, ale atmosféra je skutečně vytříbená.

Hra se u nás distribuovala na CD s kompletním českým nadabováním pod názvem Stíny nad Rivou.


Poslední diskuzní příspěvek

Drolin: No, bude to netradiční dungeon (jakási směs M&M a jrpg). Mně je sympatické, že se snaží přijít s něčím novým. Samozřejmě je otázka,…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Nikdy nezapomenu na to, jak mě jednou uprostřed noci vyhodili opilého z hospody do naprosté tmy s tím, že už se zavírá - ehm, myslím v této hře.

Stíny nad Rivou byl jediný díl série, který jsem byl schopný pořádně hrát (nemám rád krokovací hry, kterými byly ty předchozí), o to více jsem si ale tento užil. Zamrzí (i na svou dobu) slabší technické zpracování, ale navzdory tomu, že v herním světě nepotkáte jedinou "chodící" postavu (ani sprit) a všechna interakce se tak odehrává prostřednictví dialogových oken (s případným doprovodným artworkem), dokáže svou atmosférou RoA3 opravdu pohltit. Bojů mohlo být, pravda, trochu méně (zvlášť vzhledem k čtvercové - a nikoli optimálně šestiúhelníkové - síti), ale dá se to přežít.

Líbil se mi taktéž překlad (a dokonce i dabing), zřejmě jeden z prvních oficiálních českých překladů/dabingů vůbec.

Je jen velká škoda, že jsem RoA3 dík zákeřnému technickému bugu těsně před koncem vlastně nikdy nedohrál. I tak to ovšem stálo za to.

EDIT: Po letech dohrána anglická verze. Poslední část je jednoznačně nejslabší a to, že vás v ní autoři připraví o všechno nashromážděné vybavení, je hrozná designová podpásovka.
+13
  • PC 90
Je to už niekoľko týždňov, čo som opäť túto hru zapol a hral. Hral a čudoval sa, ako aj po tých rokoch pôsobí živo a zaujímavo. Je to práve séria Realms of Arkania, ktorú rád používam ako protiváhu k dnešným hrám ako Gothic, či Oblivion. Hra, v ktorej sú prakticky prázdne ulice, avšak vďaka systému občas vyskakujúcich okien s dejom na ulici, pôsobí omnoho živšie ako predskriptované postavy v moderných hrách. Všetky tie možnosti, zaujímavosti čo hra ponúkala - skrátka to dnešný moderný prístup (chceme vymodelovať, ukázať hráčovi každú situáciu, ktorú môže robiť) nedovoľuje. Skrátka je to hra z civilizovanejších dôb, kedy sa viac kládol dôraz na hráčovu fantáziu (či už vďaka technickým obmedzeniam alebo iným dôvodom).

Samozrejme, netreba ešte zabúdať na klasický spôsob boja - ťahový (ktorý sa tiež už dnes nenosí, vraj je málo dynamický pre dnešné publikum), kedy sa obrazovka prepla do špeciálneho izometrického módu, a hráč tak mal krásny prehľad o bojisku. Mohol taktizovať, prehadzovať svoje postavy, presne ako na šachovnici. A bola to zábava. Mnohokrát tak išlo poraziť i niekoľkonásobnú presilu.

Nezabudnem ani na postihy pre postavy z niektorými fóbiami. Najlepšie, keď vaša najsilnejšia postava trpela nekrofóbiou - silnou. A bolo treba bojovať s kostlivcami... Ach, to niekedy naštvalo. Človek sa to potom z neho snažil pri postupe na ďalšiu úroveň "vytrepať" :) I ten vzťah k vlastným postavám, tak bol úplne iný. Skrátka, výborná séria a jej dôstojný záver.

Pro: atmosféra, hudba, súboje, grafické spracovanie

Proti: trošku prehnane tuhý "predzáverečný" súboj s dvojníkmi

+12
  • PC 90
Musím se přidat k tomu, že Stíny nad Rivou byla absolutně parádní věc. Je škoda, že dnešní hráči absolutně netuší, o čem zde mluvíme, ale my moc dobře víme, jaký zážizek nám hra dala. Jak píše Karasman, statičnost světa byla ultimátně do očí bijící, protože osoby, se kterýma mohl člověm mluvit potkal pouze tehdy, když vývojáři chtěli a k tomu ještě pouze ve statické obrazovce kde se hovor odehrával, jak skončil a hráč byl vrácen do enginu hry, opět nikde nikdo. Kromě nepřátel samožřejmě. Ale též nemohu říct nic jiného, že jsem to prostě nevnímal. Díky atmosféře hry jsem na tuhle berličku od autorů velice rád připustil. Co se týká hudba, byla fantasická. Dokonce tak moc, že jsem jí, jakožto pán jeskyne v Dračím doupěti, pouštěl jako podbarvení při našich seancích. Když to kluci slyšeli poprvé, to jak jsem vybíral skladby pro boj, pro napětí a pro uvolnění, neměli slov a ptali se mě, kde jsem tak boží hudbu sebral.. Co se týká problémů, který zde je na konci hry popisován, nesetkal jsem se s ním a hru regulérně dohrál. Co bych hře vyčetl a co mě hodně zamrzelo, byl fakt, že souboj s dvojníkama byl několikanásobně těžší, než souboj s královnou samotnou, ten skončil doslova během pár kol, což mě hodně zklamalo... Jinak ale na Stíny nad Rivou budu vzpomínat pouze v dobrém, atmosféra této hry by se dala krájet.

Pro: Atmosféra, grafika, design, perfektní hudba, souboje.

Proti: Prázdnost a statičnost světa, při fullscreen módu bez jakýchkoli ikonek a ukazatelů, velice jednoduchý konec.

+11
  • PC 85
Uz se asi budu opakovat, ale atmosfera teto hry je proste neco nepopsatelneho. Velkou vinu na tom ma naprosto fascinujici hudba (v audio kvalite), ktera vse podtrhuje. Ve svete hry Stiny nad Rivou jsem stravil mooore casu (preci jen to nebyla hra na jeden vecer) a dodnes bych se v hlavni meste vyznal bez vetsich problemu, nasel dum krysare, hospodu ci trziste, pamatoval si casti nekterych dialogu nebo questu a vedel bych, kde na me co vybafne. Prestoze staticnost sveta je az sprosta (coz jsem si ale tenkrat vubec neuvedomoval), pusobi svet velmi uveritelne a podle meho nazoru jen maloktera hra nabidla tak realnou hratelnost.
Pozn.: Hru jsem si zapsal do seznamu dohranych her, prestoze to neni tak uplne pravda. Stejne jako spousta dalsich lidi i ja vytuhnul na konci v souboji s vlastnimi dvojniky, ktery byl zabugovany a nesel udelat. Po nem nasledoval uz jen souboj s kralovnou a konec.Stravil jsem u hry peknych par desitek hodin a tech poslednich 5 minut, ktere nesly, proste nepocitam.

Pro: Nepopsatelna atmosfera, to se musi zazit.

Proti: Staticnost sveta, obcas utahane, nektere prazdne loakce (stoky, bludiste pred kralovnou), bug na konci.

+8
  • PC 100
Ano jak se tu mluví o atmosféře, tak je to opravdu pravda. Výhoda starých her s dnes již zastaralou grafikou byla ta, že většina věcí, která se děla byla pouze popsána, né viděna. To dávalo prostor vlastní fantazii a tak se hra s určité části stávala i na půl knížkou. Vzpomenout si můžeme třeba ještě na Fallout a jeho geniální rozhovory, které taky nechávaly prostor pro to, aby si každý ten dialog představil podle svého. U Stínů nad Rivou to fungovalo opravdu fantasticky a vše dolaďovala hudba (momentálně pracuji na tom, aby se všechny skladby dostaly na youtube). Když se zeptám sám sebe, která hra na mě působí do dnes jako nejemotivnější, vždy se mi vybaví Riva. Varování: Kombinace dětské fantazie a Stínů nad Rivou vás může na dlouhou dobu velice ovlivnit. Je jen na vás jak.

Pro: Hudba, příběh, atmosféra, lokace, boje, inventář, radost z objevování neznámých předmětů a míst

Proti: Na tu dobu prakticky nic :-)

+7