Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Quest for Glory II: Trial by Fire

1990
30.11.1990
79
16 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Len rok po vydaní Hero's Quest alias Quest For Glory I vyšiel druhý diel, ktorý priamo naväzoval na Spielbergské dobrodružstvá blond hrdinu s červeným plášťom.

Hlavné znaky hry zostali - adventúrenie sa kĺbi s bojmi a rozvojom vlastností. Tentokrát sa ale ocitáme v meste Shapeir, ktoré sa inšpiruje Arábiou. Tí ktorí usilovne trénovali svoju postavu v Hero's Quest, si ju môžu importovať aj do druhého dielu, pre ostatných nechýba tvorba novej postavy. Narozdiel od prvého dielu remake Trial by Fire nikdy nevyšiel a tak sú hráči odkázaní výlučne na príkazový riadok, v ktorom zadávajú konkrétne povely (myšou sa riadi prevažne len pohyb a boj).


Poslední diskuzní příspěvek

@S4TW (29.12.2023 00:41): Jo jo, soubor s postavou hoď do složky se hrou a jen klikni na import, kde ti jí to najde. Snad akorát v QfG 5 je třeba jí hodit do složky "import" (která je ve složce hry :)).

Akorát schválně v tom remaku vyběhni hned do pouště a vyzkoušej, jestli ti jdou souboje ve správné rychlosti (nejsou příliš zpomalené)... v takovém případě použij ten podrobný návod, co jsem tam v diskuzi nedávno sepsal. Díky němu si i lépe můžeš nastavit širokoúhlé zobrazení apod., takže se to vyplatí tak jako tak.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tak tohle je ten druhý díl Quest for Glory, o kterém ve Score cudně pomlčeli, který nikdy nezískal oficiální VGA remake, a proto u nás nebyl nikdy příliš známý. A to přesto, že se dvojka odehrává v lákavém orientálním prostředí a je to právě tento díl, ve kterém se můžeme stát paladinem. Quest for Glory 2 je adventure v EGA grafice běhající pod modernějším SCI enginem a je ovládaná parserem. Kromě adventury opět přijdou ke slovu RPG prvky a souboje. Celkově mám pro EGA slabost, ale tentokrát byla barevná kombinace snad až příliš divoká.

V prvním díle se náš avatar stal hrdinou ve Spielburgu. Následně odletěl na létajícím koberci do orientálního Shapeiru, kde si jeho přátelé z prvního dílu Shameen a Shema (Katta-kočičáci) otevřeli kavárnu. Zde se setkáme i s dalším známým z prvního dílu, obchodníkem Abdulou Doo. Protivníkem nám tentokrát budou čtyři elementálové a nakonec se podíváme i do totalitního sesterského Raseiru (btw. je tam noční zákaz vycházení, opět... kde jsem to jen viděl?). I zde se postupně stáváme slavným až obdivovaným hrdinou. Po úvodních pár dnech, kdy bloudíme po městě, se dostaneme i za jeho hradby a můžeme bloudit po poušti.

Město obsahuje několik zajímavých a pěkných míst (a to i graficky, strašně se mi líbí obchod Azizy a fontána na náměstí), která jsou bohužel propojeny nesmyslnou spletí úzkých uliček, ve kterých není nic zajímavého a graficky vypadají jako hodně ošklivý dungeon. Má jít o copy protection a ke hře bývala přibalena mapa. Ani s ní se bloudění nevyhneme, a tak jsem si radši vytiskl magickou mapu přímo ze hry. Když si ji koupíme, můžeme se teleportovat mezi již navštívenými lokacemi. Bez ní by byla hra nehratelná. Takže město je plné prázdných klikatých uliček a poušť je taktéž obrovská a prázdná (obsahuje pouhé čtyři herní lokace). Navíc hra nedrží sever na horní straně obrazovky a pohledy bůhví proč občas protočí (náměstí, poušť po překročení horizontu). Takže hra je rozsáhlá, ale prázdná a na jednu herní obrazovku připadá extrémní množství těch prázdných určených pouze k procházení.

Jak jsem již psal, hra má SCI EGA grafiku, která je pěkná, ale těch pěkných obrazovek je příliš málo. Na druhou stranu co do hudebního doprovodu jsem 100% spokojen a příjemně mě překvapilo, jak pěkně může zvučit hra z roku 1990 (hlavně finální "bitevní" melodie je skvělá).

Souboje jsou tentokrát slabinou hry. Primárně není co zabíjet. Nepřátel je pět druhů - brigand, škorpion, terrorsaurus, šakalí muži a ghoul. Nejzajímavější jsou asi šakalíci, kteří útočí v hejnech (byť postupně po jednom) a ti přihlížející vyjí nebo se povzbuzují do boje se šavlemi ve zdvižené ruce. Toto se opravdu povedlo. Kdysi jsem hrál AGD verzi a pamatuji si, jak byl škorpion smrtelně nebezpečný (klap jedno klepeto, klap druhé klepeto, rána ocasem do hlavy a exitus avatara z plného zdraví). V původní verzi je škorpion chcípák, který si na mne za celou hru ani jednou nesáhl. V soubojích můžeme používat tři druhy úkroků a tři druhy krytí štítem. Ale k čemu to je, když nejjednodušší je nepřítele umlátit brutální silou? Navíc jsem si vytrénoval supermana už někdy 8. den, a tak pak ke konci vůbec není motivace k tréninku. Když jsem pak dostal příležitost potrénovat s liontaurem Rakeeshem, během pár vteřin jsem mu vyprášil kožich, byť on sám tvrdil, že pouze brutální síla nemusí vždy zvítězit.

Hra je orámována pevně danými událostmi, které se odehrají konkrétní den. Jednak je musíme stihnout "navštívit", a zároveň dni mimo tyto události jsou plonkové a ke konci hry není v tyto dny moc co dělat. Často se stane, že musíme čekat na nějakou konkrétní událost (zejména v Raseiru) a čas není možné posunout dopředu, protože odpočívat můžeme pouze v hospodě u kočičáků. Přijde mi, že je v QfG2 spousta věcí nedotažených.

Během intra letí náš hrdina na létajícím koberci se svými přáteli kočičáky a Abdulou. Po cestě se málem srazí s kosmickou lodí. A zároveň se jedna z postav jmenuje Uhura. Jedná se o jasnou poctu Star Treku. Po dohrání hry nás čeká masivní outro (možná nejdelší v celé sérii). Tady se Sierra opravdu vytáhla.

Co říct závěrem? Druhý díl je povedená adventura/RPG, která ale má několik otravných prvků, kvůli kterým se jedná o jeden ze slabších dílů série. Ale na druhou stranu slabý QfG je stále špička mezi ostatními adventurami. QfG2 SCI jsem dohrál poprvé v životě (dříve jsem dohrál pouze AGD remake). Ke hře jsem původně přistupoval s mírným despektem (vlastně ani nevím proč), ale jak se ukázalo, jedná se stále o kvalitní hru a mohu ji všem staromilcům směle doporučit.

Pro: Standardně kvalitní QfG, hudba, grafika důležitých obrazovek.

Proti: Mizerný soubojový systém, málo nepřátel, čekání na Godota (až se něco stane), množství prázdných obrazovek.

+23
  • PC 75
Druhý díl série QFG kráčí ve šlépějích prvního. Proč měnit něco, co funguje. Změnily se povětšinou jen drobnosti a hra se tématicky přesunula "na poušť" k sultánům a džinům (zajímalo by mě, jak velký vliv mělo vydání Prince of Persia, jehož verze pro Apple vyšla o rok dříve). Největším zásahem do hry je jakási větší lineárnost - ve hře plyne čas a v určité dny se stanou pevně dané události. Za některé hráč dostane jen plusové body, ty ostatní musí řešit, jinak nastane nemilosrdný game-over.

Hrdina se dá bez problémů importovat z prvního dílu, zůstanou mu všechny schopnosti + přibude nová - Communication (na výši skillu závisí "bargain" neboli smlouvání u obchodníků) a vlastnost Honor (zvyšuje se darováním peněz žebrákům a celkově čestným jednáním - nemůžu si pomoct, ale tady zase cítím inspiraci Ultimou IV), která může na konci hry vést k povýšení na paladina. Změněn byl systém odpočinku - už se nedá "rest" ani "sleep" kdekoliv, ale jen v hostinci, přičemž se dá nastavit "odpočívat hodinu", čímž si hrdina doplní staminu na 100%. Hodně vítám možnost zajít do Guildy a trénovat zde s Uhurou - člověk má možnost zvýšit si atributy a zároveň reálně nastudovat pohyby nepřítele a naučit se "mačkat správná tlačítka", aniž by byl ohrožen na životě.

Když už jsem nakousl ten soubojový systém - pořád je to fail. Byl jsem nadšen, když jsem zjistil, že možnosti jsou rozšířené a dá se útočit/blokovat/uhýbat do třech směrů (numerická klávesnice 1-9) a opravdu - když si člověk zpomalí animace, aby měl šanci reagovat a nastuduje si pohyby protivníka, tak má šanci útok zablokovat. Ale opět se ptám - proč bych se tím měl zdržovat, když se tu opět dá nepřítel zaspamovat útoky a je to jasně nejrychlejší cesta k vítězství? V manuálu se sice píše "Attacking too quickly will make you tire rapidly and you will not hit as often as when you delay your thrusts", ale v reálu jsem žádné znevýhodnění nepocítil a po chvíli jsem bez větší námahy kosil jednoho Terrorsauruse za druhým.

Lokace se v podstatě rozdělují na ty ve městě a na poušti, přičemž poušť je děsivě prázdná. Ok, je to poušť, ale pár zajímavých lokací navíc by neuškodilo. Stejně chudí jsou i nepřátelé - ve dne potkáte jen bandity a obří škorpiony, v noci jen šakaly a ghouly + občas zaútočí zmiňovaný T-saurus. Jediné, co zpříjemňuje pobyt na poušti je výborný společník - mount. Nového vybavení se také nedočkáme, k dispozici je jediný upgrade - Fine Sword + pokud splníte podmínky na paladina, tak v samotném závěru i ohnivý meč. Slabota.

Na závěr si chci postěžovat na otravnou protipirátskou ochranu. Město totiž tvoří několik obrazovek pospojovaných klikatými uličkami, tvořícími v podstatě bludiště. Pohyb mezi nimi je realizován ve formě jakési skrolující minihry, velice podobné příšernému ježdění autem v Police Quest 3. V podstatě první úkol je dojít z náměstí k money changerovi a směnit peníze. I když jsem mapu měl, dlouho jsem tápal a až s pomocí návodu lokaci našel. Díky bohu, že hned na začátku se dá koupit in-game mapa, která se dá používat k rychlému cestování, takže stačí dojít po svých do každé lokace jen jednou. Bez toho bych snad hru ani nedohrál.

No co vám budu povídat, ke zlepšení v určitých aspektech došlo, ale pořád to není ono a co se týče adventurní části, tak boj s elementály mě bavil o něco méně jak eliminace Baby-Yagy v jedničce.
+13