Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Rok 1998 byl z pohledu českého hráče dobrý rok. Polda, Horké léto, Fish Fillets, Brány Skeldalu... a Posel Bohů. To pochopitelně nejsou všechny tituly z tohoto roku, ale na těchto pět vyjmenovaných se nezapomnělo. Důvodů, proč tomu tak bylo, by se našla celá řada (úspěšné prodeje, následné reedice a poté i sekvely a nakonec i překopání původních hry tak, aby šly spustit i na nových operačních systémech).

V tomhle přišel Posel Bohů poměrně zkrátka, protože tvůrci se rozhodli pro plnohodnotný remake Ni.Bi.Ru: Posel bohů a tím de facto odřízli většinu zájemců o další hraní Posla - jedinou mně známou možností jak hru spustit je virtualizovat Windows 95 či 98 v programech jako Windows Virtual PC či freeware VirtualBox (zkoušel jsem i QEMU, ale tam se mi Wokna nepodařilo doinstalovat).

Stojí za to zmínit, že mezi NiBiRu a Poslem jsou určité rozdíly a že se některé pasáže liší, nicméně základ zůstal stejný a zůstala i většina hádanek (včetně nenáviděných kuliček; dobrá zpráva je, že postup řešení z remaku se dá po určité intelektuální úpravě (aka dělal jsem to třikrát:) aplikovat i na originál, stačí dávat pozor na pozice volného slotu a neřídit se barvami.

Zvláště ke konci mi přišlo, že se autoři hodně inspirovali adventurami s Indianou Jonesem a přestože spolu Polda, Horké léto (resp. jejich první díly) a Posel mají vizuálně leccos společného, tak se to alespoň zdálo mým přisleplým očím, Posel mi zpracováním silně připomínal právě Fate of Atlantis. Svým vážným pojetím k ní má rozhodně nejblíže. Nedá mi to a musím vypovědět i své podezření nad edukativností titulu, neboť nacistická štola je plná impresionistů:) Škoda jen, že scénárista nevybádal, že kmen Hopi přebývá v Severní Americe a ne v Mexiku, ale to už je drobnost.

Co říct závěrem? Povedená hudba, povedené animace... přestože je NiBiRu v lecčem povedenější a danou látku zpracovává lépe a do hloubky, i originál má něco do sebe...
+24
  • PC 85
Tak tahle adventurka vás určitě nedostane svojí grafikou, ale pokud to překousnete, tak budete štědře odměněni. Já osobně bych jí řadil na špičku český tvorby v tomhle směru. Největší devízou hry pro mě byla atmosféra...už jen ten začátek: "při stavbě dálnice byla objevená zasypaná německá štola z WW2" :) Semtam se našly opravdu težký hlavolamy a skládanky, který dokázaly slušně pocuchat nervy... Jinak si doteďka pamatuju konec hry, což se mi taky vetšinou nepodaří. Před pár lety se objevila adventura N.I.B.I.R.U jako remake původní hry...další důkaz, že scénář asi za něco stál.

Pro: Atmosféra, náročnost, leveldesign

Proti: asi grafika nebyla nic extra už tenkrát :)

+22
  • PC 70
Herní výzva 2020 - 9. "Základní kameny" (Hardcore varianta)

Hned na začátek vás před touto tragicky zahynulou hrou varuji. Pokud vás zajímá příběh a nejste tvrdohlavec posedlý chronologickým pořadím a srovnáváním jako já, určitě shánějte její novější verzi, remake z roku 2005 pod názvem Ni.Bi.Ru: Posel bohů. Dostanete z určitého hlediska ještě lepší a modernější zážitek, který probírá svoji zápletku do hloubky, bere ji z trošku osobnějšího hlediska a mnohonásobně lépe funguje jako ucelený děj, u nějž si nemusíte odmýšlet závěrečných pár minut. Je-li tomu naopak, nezbývá mi nic jiného než vám popřát štěstí s vytvořením virtuálního počítače v programu VirtualBox, protože právě kvůli existenci remaku si Posla bohů dneska už nezahrajete, teda jestli z půdy nevytáhnete 20 let starou bednu s Windows 98, ale takovou možnost pochopitelně většina lidí nemá. Sám jsem Posla musel hrát s vteřinu a půl dlouhou prodlevou zvuku, což se mi vyřešit nijak nepodařilo a doteď to nechápu. Zážitek mi to ovšem nevzalo.

Prvotní pocity ze hry jsou parádní. Stařičká šestnáctibitová grafika i dneska okouzlí a krásná hudba v pozadí si vás velmi rychle podmaní. Každá lokace díky tomu působí živě a třešničku na dort přidávají nesmírně sympatické, luxusně nadabované postavy. Občas bych z té nádhery měl chuť nepostupovat příběhem a jenom se kochat. A to u přes dvacet let staré hry zas až tak obvyklé není.

Avšak co se samotného gameplaye týče, už to taková špička není. Oblasti jsou sice překrásné, ale taky naprosto prázdné. V každé seberete pár předmětů, v klasickém adventurním stylu je v inventáři nějak nakombinujete mezi sebou a použijete na svět kolem. Potěší, že tu nejsou skoro žádné záseky ani pixelhunting a veškeré hádanky jsou naprosto logické. O to víc ale štve tempo hry, kdy se jednotlivé herní obrazovky strašně rychle vyčerpávají a jenom jimi tak nějak prosvištíte dál v příběhu. Místo pro zastavení tu nenajdete, takže je nutné si ho udělat. Pokud zrovna neděláte speedrun, určitě budete prozkoumávat i očividně zbytečné věci a tím si prodlužovat herní dobu.

Námět je skvělý, jeho provedení už tolik ne. Zčásti za to může i hlavní postava, šmejdilský vydřiduch Standa způsobující průjmy nebohým dělníkům na stavbě, jenž nemá k zápletce ani postavám žádný vztah a nechápete jeho motivace. Od díla může úplně v klidu odejít po splnění práce ve štole, přesto to neudělá, protože jsme ve hře a musíme přece pokračovat. A nijak nepomáhá konec, kdy se v nejvíc očekávaném momentu objeví na čtyři minuty předtím neviděný záporák, mele nepodstatné informace, Standa k němu má nevysvětlené antipatie (ano, zabil profesora Vildeho, jenomže k němu jsme si taky jaksi nevybudovali pouto) a následně se objeví bubu mimozemšťan, který zlého pána i jeho kumpána hrozivě si házejícího s mincí v několikasekundové cutscéně unese kamsi na vesmírnou loď, se kterou odletí. Nedává to smysl, ani náhodou se nejedná o uspokojivý konec, a koho to napadlo, toho ať si emzák odnese.

Jaké je tedy moje výsledné zhodnocení? Krásně se na to kouká, je radost to poslouchat, a když to dneska rozjedete a dohrajete, budete mít dobrý pocit i ze sebe. Za remake jsem ovšem rád, protože se z mého pohledu jedná o mnohem lepší hru hratelnostně i příběhově. Adventuristům ze staré školy ji však milerád doporučím.

Pro: grafické zpracování, soundtrack, dabing, námět, vedlejší postavy, ve většině lokací absence pixelhuntingu, bez záseků

Proti: hlavní postava, tempo, konec, nevyužití námětu a záporáka, drobné nesmysly a náhody

+18
  • PC 80
Moje první originální hra! Když jsem kdysi našel tuhle hru pod stromečkem byl jsem unešený.. Tato hra na svojí dobu neměla nejlepší grafiku, spíše průměrnou, ale za to hezké animace a hlavně supr příběh hry, který nás zavedl do různých koutů světa. Tehdy jsem neměl internet a ani návod a trvalo opravdu dlouho než jsem ji dohrál, ale když už se tak stalo byl jsem zklamaný, že už je povšem. Lepší česká adventura je už jen Posel smrti.

Pro: PŘÍBĚH, česká hra s dobrým dabingem

Proti: občas dost náročné (pokud nemáte návod)

+17 +19 −2
  • PC 90
Skvělá česká adventura s úžasnou atmosférou a hratelností. Byla to taky jedna z mála v té době CZ adventur, která nesázela jen na srandu, ale na perfektní příběh a jeho servírování hráči.
Určitě nikdy nezapomenu na prozkoumávání lokací a hledání dalších indicíí, řešení puzzlů. Tahle hra mě narvala do křesla před monitor a nepustila dokud jsem jí konečně neprolomil.

Pro: atmosféra, příběh, hlavní hrdina, dabing

Proti: ke konci dost náročné

+15
  • PC 90
Jedna z těch nejúžasnějších českých adventur, která se v naší malé zemičce zrodila. Pravda, že příběh na úkor kvality v jistých ohledech trošku strádal, ale ty nádherné kreslené scenérie, ty se z hlavy nikdy nevytratí. Jsem rád, že jsem byl součástí doby, kdy vznikala jedna kreslená adventura za druhou. Stálo to za to. Dnešní 3D adventury už mě tolik jako tehdá nezaujmou, a když jo, tak už je co říct. Na tyhle klasiky prostě nikdy nezanevřu. A to i přesto, že pro současné hráče takové kreslené adventury vypadají spíš směšně, než nádherně. Já jsem na nich odkojenej, a budu na ně vždy vzpomínat s úctou.

Pro: nápaditý příběh, nádherně nakreslené scény

Proti: konec, těžké puzzle

+12