Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Kratší, intenzivnější a dějově nabitější. Vlastně docela škoda, že oba díly Penumbry nevyšly naráz jako jeden titul. Poté by byl výsledný dojem z poněkud utahanější "první poloviny" příběhu asi o fous lepší.

Black Plague přímo navazuje tam, kde první díl skončil. Konečně se děj posouvá dopředu a na řadu položených otázek jsem dostal více či méně uspokojující odpovědi. První polovina Black Plague navíc konečně funguje i po stránce hororové a nových nepřátel jsem se zprvu skutečně bál - už jen proto, že se nedají umlátit krumpáčem. Po čase strach sice opět opadne, ale hra to vyrovnává intenzitou vyprávění a dost mě zajímalo, jak to celé dopadne. A výsledek mě upřímně docela překvapil a z poměrně klasického The Thing námětu tvůrci vykřesali zajímavě vypointovaný, byť ne po všech směrech úplně uspokojivě dotažený, scénář. Zpracováním to stále trochu pokulhává. Nepřátelé se stále chovají hodně strojově a zase ty bludišťovité propojovací koridory. Pravda ale je, že to tentokrát lépe odsýpá, je tu víc hádanek a celkově adventuření. Občas jsem měl i problém, že jsem někde něco zapomněl sebrat a párkrát kvůli tomu ukázkově zakysnul. To je dáno právě tou občasnou roztahaností. Povětšinou je ale postup hrou příjemně intuitivní. Enviromentální hádanky založené na fyzice to táhnou.

Nakonec tedy odcházím poměrně spokojený. Bylo zajímavé sledovat, jak se z trochu nezáživné couračky stala zajímavá příběhová a ve finále docela intenzivní hororová adventura, kterou se posléze inspirovala řada následovníků.

Pro: enviromentální hádanky, fyzikální engine, hutnější atmosféra, příběh a jeho gradace, ozvučení

Proti: strojově se chovající nepřátelé, stereotypní bludišťoidní koridory, strohá grafika

+19
  • PC 70
Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, takové je pro mě pokračování Penumbry. Jsou to už roky, co jsem dohrál Penumbra: Overture a pořád si pamatuju tísnivou atmosféru a nebezpečí skrývající se v podzemním komplexu. Black Plague už na mě tolik nefungoval, něco je tu jinak.

Druhý díl přímo navazuje na jedničku a Filip pokračuje v pátrání po svém otci. Dění se ale přemístilo z temných tunelů jedničky, ve kterých si člověk bez světla pořádně neškrtl, do podzemního centra, ve kterém jsou chodby většinou osvíceny a za celou dobu hraní jsem baterku potřeboval spíše výjimečně. Děsivá atmosféra tak přichází o jeden ze svých pilířů a strach ze zvuků přicházejících odněkud ze tmy prakticky odpadá.

Dalším krokem zpět oproti Overture jsou nepřátelé. První setkání se zdivočelými hlídacími psy nebo průlez pavoučí kolonií si pamatuju dodnes. Nic z toho se v BP nekoná, místo toho se tu sem tam potácejí mutanti s inteligencí pacienta po lobotomii a děsivost kromě několika lekaček spočívá jen ve skutečnosti, že jsou hnusní.

Co opět dobře funguje je interakce s okolím, nutnost otevírat dveře pohybem myši, otáčení ventily a další obsluha prostředí hratelnosti prospívá a například krátkou venkovní pasáž s nutností uchránit Filipa před umrznutím považuju za jednu z nejpůsobivějších částí hry. Co naopak nefunguje je komunikace s okolím. Skutečnost, že jakýkoli obyvatel komplexu nešťastně zemře těsně než se k němu dostanu, začne být po čase otravná a zatímco při smrti Toma, mého přítele na telefonu z jedničky, mnou cloumaly emoce, u finále doktorky Swansonové coby nové průvodkyně se moje pocity blížily k lehce frustrovanému "ach jo".

Celkově dvojka pokračuje v rozdělané práci z jedničky, ubrala ale na děsivosti a žel se jí nedaří rozvíjet a z mého pohledu ani udržet laťku napětí a atmosféry.
+17
  • PC 80
Druhá Penubra, nebo spíš její druhá epizoda se nese ve stejném duchu jako první, jen je tu několik věcí navíc. Jako třeba dost creepy monstrum, přišlo mi, že se hra posunula i po grafické stránce celkem kupředu.
Ale to nejdůležitějsí je, že i samotná atmosféra a pocit beznadeje a strachu stoupla na pomyslné stupnici posranosti při hraní, za dodržení ideálních podmínek (sluchátka, tma, samota), z takové šestky na osmičku až devítku, přičemž jedenáctku má legendární první Amnesia: The Dark Descent.

Takže když se zrovna nezesíráte strachem, tak opět jako v první části, řešíte logické hádánky. Ty naštěstí nejsou nijak zvlášť obtížné a s trochou trpělivosti se dají zmáknout bez návodu. Monstra se už nedají upižlat krumpáčem nebo lopatou, jako vlci v prvním díle, jelikož se už tyto těžební nástroje nedají jako zbraně použít a již žádný soubojový systém zde nenajdete, což je veliké plus.

Kombinace zvuku, grafiky, prostředí ve ktermé se pohybujete, nezničitelných monster a sněhu, zimy a beznaděje, vytváří téměř dokonalou atmoséru, která vás vcucne a nepustí dokud hru nevypnete zběsilím mačkáním Alt+F4, protože jako další nával strachu už nedáte.

Další díl je sice oficiální Penumbra: Requiem, ale ten na tento, téměř uzavřený díl navazuje jen mizive. Co ovšem stojí za zahrání je neoficiální pokračování v podobě modu, který je dostupný zdarma na Steamu a který obsahuje dvě poměrně rozsáhlé kampaně(Reqiem a Twilight of the Archaic), které uzavírají příběh Philipha o mnoho lépe.

Pro: Monstra, atmosféra, absence soubojů, příběh, prostředí

Proti: Krkolomné ovládaní - třeba šuplíky, někdy až moc tmavé, občas bug

+13
  • PC 80
Z temných důlních šachet se přesouváme do podzemního komplexu, v jehož spleti chodeb budeme bloudit stejně jako v již probádaných štolách. Druhý díl Penumbry nese podnázev Black Plague a začíná přesně tam, kde skončila jednička (komentář) a opět exceluje ve všem, co fungovalo už v původním díle.

Atmosféra, budování strachu, ozvučení, hudba, pocit úzkosti a nejistoty, to vše opět funguje dokonale, ba dokonce ještě lépe. Dlouho se mi totiž nestalo, že bych měl u hraní tak silnou husinu z vypěstovaného strachu. Ne všechny části komlexu jsou plně pod proudem a tak se často budete opět potýkat s tmou, se kterou vám bude pomáhat chemické světlo, světlice nebo svítilna, která vám sice poskytne světla nejvíce, ale dost rychle v ní dochází baterie a v komplexu jich zrovna moc k nalezení není. V budování strachu nově přispívá i hlas ve vaší mysli, který se po čase nazve Clarence - skvěle napsaný charakter se kterým zažijete jak mrazivé hororové momenty, tak i odlehčení v podobě jeho legrácek. V těchto pasážích musím zejména vynachválit český dabing.

Hra je oproti původnímu dílu obohacena o mnohem více jumpscarů, řadu nepředpovídatelných momentů a změn prostředí. Několikrát se totiž dostanete do "snových pasáží" v podobě halucinací, z nichž ale ne všechny jsou zrovna povedené a zábavné. V chodbách rozsáhlého komplexu opět nebudete sami, ale tentokrát z inventáře nevytasíte ani kladivo, ani krumpáč, a tak se před monstry budete moci jen schovávat. Absence bojového systému je hře jedině ku prospěchu, funkci monster jako takových přesto ale sráží tupá umělá inteligence.

Ve hře nechybí skvělé logické a především fyzikální hádanky, avšak pojí se s nimi i řada bugů. Některé z nich jsou velice nepříjemné, to například když se vám hra uloží přesně v momentě kdy umíráte, když otevřete spis zvaný "protilátka" a hra vám okamžitě spadne nebo když jednou vodu můžete přeplavat a jindy její texturou jen propadnete na dno.

Vývojářům ze studia Frictional Games se ve druhém díle Penumbry s podnázvem Black Plague opět povedl vynikající hororový zážitek excelující především v atmosféře a budování strachu, avšak hře dost škodí její technický stav a tupá umělá inteligence jinak dost děsivých nepřátel.

Pro: Hororová atmosféra, ozvučení, hudba, jumpscary, fyzikální a logické hádanky, Clarence, změny prostředí, český dabing

Proti: Nepříjemné bugy, pády hry, umělá inteligence, některé "snové pasáže"

+12
  • PC 90
Začínám mít pro tydle hororový aventury (alespon nějaký) slabost. Pomalý tempo mi vyhovuje, musím zapojit kromě ručiček i hlavičku, tydle moderní hry nám dovolují řešit ukoly v podstatě jako v reálu, plus sem tam si něco přidat/ubrat. Penumbru jsem si přidal k objednávce za 30Kč (něco mi řikalo, že bych to měl mít doma v krabici) a nakonec z ní stala hra roku! Grafika je uplně mnamozní, když jsem ji rozchodil, ale největší problémy mi dělaly základy herních mechanismu. Z tý první demo místnosti jsem se dostal docela rychle, ale pak jsem musel použít yoztube, abych nalil do transformátoru limonádu. Používat fyziku a votvírat třeba dveře newtonovým čtvrtym zákonem, mi taky chvíli zabralo. Manipulace s předměty je tady vyřešená naprosto revolučně. Prostě předmět chytnete a přenesete/hodíte na místo, kde vám vyhovuje. Proč to dělat složitější. Zbytek je čirá logika. Upřímně, asi bych nikdy nepřišel na to, že musím nejdřív desinfikovat jehlu, než do ní natáhnu jinej sajrajt, ale jsem v adventurách novej! Jako největší boss jsem se cejtil, když jsem si přečetl číslo dveří a pak je odemknul přes počítačovej terminál pomocí diskety, nebo srovnal vjecy v místnosti podle vobrázku na zdi! No a dál nevim, protože jsem na začátku (v dalšim kole), ale chci se podělit o svoje dojmy, protože to budu hrát zase na Vánoce. Taky jsem objevil bubáka (s baterkou), teda spíš on mě, a už jsem se necejtil tak sám.

Pro: nic

Proti: všechno

+8 +11 −3
  • PC 70
Tak jsem dohrál druhý díl. Musím říct, že opět s pomocí nápovědy. Potřeboval jsem jí celkem pětkrát :-(.
Grafika se od minule hodně zlepšila, což je dobře. Textury jsou lepší, během hry se dostane hráč i ven z komplexu a tam mi to přišlo hodně opravdové.
Po zvukové stránce si hra uchovala svojí úroveň.
Jen s hratelností se to trochu zhoršilo. Ne, že by mi vadila absence pavouků a psů, oni tak úplně nevymizeli. Zato je nahradili mutanti, kterým je nutno utíkat za nejbližší ocelové dveře. Co mně na hře vadilo nejvíc, je to množství textu, kterým se hráč musí prokousat. Ať jde o čtení poznámek nebo o plkání Clarence, někdy to už bylo otravné. A pak ten závěr. Je hodně podivnej. Jako by autoři nevěděli kudy kam a jak se z toho všeho vyvlíct. Osobně bych uvítal, kdyby hra skončila ve chvíli, kdy hráč (jako třeba já) neprojde testem, který pro něj připravila tuurngaitská mysl. A ne že mě hra tak dlouho vrací zpátky, až udělám vše správně.
Proto dávám nižší hodnocení, než u prvního dílu.

Pro: strach, mutanti, hádanky, grafika

Proti: závěr a hlavně ty tuny textů

+11
  • PC 95
Vydařené pokračování kvalitní hororové adventury s revolučním stylem ovládání. Na grafice si také dali záležet. Pravda, že jsem měl občas při hraní obou dílů pěkně nahnáno, ale ustavičná zvědavost jak to nakonec zkončí mě prostě nepustila a hru jdem musel dohrát. Všudypřítomná hororová atmosféra je znázorněna dokonale a jak už to většinou u podobných her bývá, čeká na vás spousta zajímavých překážek a rébusů, které musíte vyřešit. Jediná věc která mě lehce zklamala, byl chaotický konec. Čekal jsem v něco trochu jednoduššího, ale budiž. I tak se jedná o skvělý zážitek.

Pro: atmosféra

Proti: pro jednoduchý příběh až moc chaotický konec

+4 +5 −1
  • PC 100
Po dohráni Overture jsem měl z Black Plague docela strach (ostatně strach jsem měl v souvislosti s Penumbrou VELICE často). Bál jsem se hlavně toho že proti všem monstrům budu již naprosto bezbraný, ale zkončit jen u Overture se zkrátka nedalo.
Black plague opravdu navazuje přímo tam kde Overture zkončil, a po všech stránkách. Grafika je o něco hezčí a velmi mě potěšila možnost s předměty otáčet, sice jsem jí ani moc nevyužil, ale i tak mě ze začátku potěšila. Příběhově navazuje opravdu přesně a tak jsem se vydal z cely s očekáváním toho jestli se opravdu budu bát tolik jako při Overture. Bál. A hodně. Nemožnost proti monstrům bojovat nakonec celou hru vylepšila a potěšila i nová monstra do rodiny. Po možná trošku pomalejším rozjezdu jsem si Penumbru opět zcela osvojil a vše se proměnilo v šílený kolotoč hledání, útěku a skrývání se. Vše bylo doprovázeno opravdu briliantním Clarencem a místy jsem se i v té nejhorší a nejstrašnější situaci pousmál, či dokonce zasmál.
Ještě musím upozornit že hra skrývá momenty ve kterých jsem měl chuť si beznadějně kleknout a rozplakat se, nebo se rovnou zabít, to mi ale nebylo dovoleno.konkrétně ve chvíli kdy jsem vlivem Clarence zabil asi jedinou žijcí bytost v komplexu. Nebo chvíle kdy jsem jako šílenej běhal po komplexu, vše viděl rudě, za mnou běžela mašinérie monster a já prostě ty dveře nemohl najít.protože je Clarence nechal zmizet A celá hra mě nakonec prostě dodělala naprosto dokonalým rozuzlením, kterého se člověk konečně dočkal a vše mu začalo dávat smysl. Geniální a skvěle pasujcí hudbu snad není ani třeba zmiňovat, stejně jako to že všechny logické hádanky jsou stejně logické a dle mého i stejně dobré jako v předchozím dílu.
Pro mě se Black Plague s klidem vyrovná Overturu.

Pro: Atmosféra, hudba, rozuzlení, Clarence a vše ostatní co bylo u Overture

Proti: Nic mě nenapadá

+11
  • PC 85
Pokračování jak má být! Atmosféra je minimálně na stejné úrovni, ba naopak, zdá se mi ještě o stupínek lepší. Dlouho mi něco tak nezvedlo adrenalin, jako nahánějící mutant a jeho kulervoucí hláška: "You are dead!"

Také grafika v Black Plague vypadá o něco lépe, ale zčásti je to dané určitě změnou prostředí, z oněch ponurých důlních chodeb na jakýsi utajený podmořský komplex pokusných laboratoří. Zároveň s tím došlo i ke změně nepřátel, jimiž už nejsou vlci, pavouci a červi, nýbrž poněkud vyspělejší člověčí mutant. Tentokrát ovšem během hraní nenajdete žádný bytelný předmět, se kterým by se dalo bránit. Tudíž se nepřátel a stísněného pocitu, že nejste na chodbách úplně sami, prostě jen tak nezbavíte. I hudba mi přijde více hororová, než před tím a na klidu vám rozhodně nepřidá. Jestliže v předchozím díle byla alespoň místama poklidnější, tady vás tlačí ke zdi neustále.

Herní dobu jsem přesně neměřil, ale zdálo se mi, že je poněkud dříve hotovo. V podstatě procházíte akorát dva větší komplexy, ve kterých standartně bloumáte s baterkou po mapě, k tomu je připojeno pár kratších pasáží, včetně tzv. snové říše, ve které se vám zobrazují některé děsivé momenty z jedničky a ve které se vás autoři hry snaží dohnat zřejmě k úplnému šílenství (alespoň tak to na mě působilo). Zkrátka opět nic, co by vás zaměstnalo déle jak týden. S tím souvisí i malé využití inventáře a poměrně málo předmětů ve hře.

Ovšem zážitek nebyl nikterak slabší. Některé pasáže jsou tak skličující, až jsem si říkal, dál prostě nejdu, tam už nepůjdu, atd. Kdo hrál tak ví, o čem mluvím. Například co zažijete v pasáži pojmenované imho Psinec. Musel jsem častokrát s hraním na chvíli přestat. Systém nástrah, překvapení, polekání je zde dotažen takřka k dokonalosti. Navíc některé momenty nejsou nijak logicky podloženy, tudíž je nemáte ani šanci předvídat. Má je na svědomí hlas Clarence, kterého sice nevidíte, ale jeho posměšky a urýpaný hlas vás neustále doprovází. Dělá vám opravdu nepěkné věci a častokrát vás dožene na pokraj zoufalství. Například nechá zmizet dveře, za záda vám teleportuje mutanta, nebo před vámi shodí ze stropu mrtvolu, která tam předtím nebyla, apod. Takže téměř nikdy si nemůžete být jisti, že se kdekoliv zrovna něco nestane.

Jen škoda že přijde konec, když máte pocit, že jste teprve někde v polovině hry. Ale už podle media (CD-ROM) mi bylo jasné, že něco extra rozsáhlého se konat nebude. Očekával jsem také nějaké solidnější zakončení. Snové pasáže bych klidně oželel, přišli mi už poněkud divné. Ale pokud je to všechno jenom předkrm k závěrečnému dílu Requiem, tak se vůbec nezlobím.

Pro: Hustší atmosféra, hustší hudba, nové prostředí, mutanti.

Proti: Trochu krátké, snové říše bych oželel.

+9
  • PC 80
Tak dvojka Penumbry šla o trochu dolů oproti jedničce. Změna prostředí myslím hře prospěla-vyměnit staré doly za jakésy zdravotní zařízení byl dobrý nápad. Ale ta atmosféra, kterou nabízely staré (dobré) doly v jedničce nějak chybí...nepřátelé dokážou sice šokovat stejně, jako v prvním díle, naskriptované situace jsou stejně efektivní...ale už to tal nějak není ono...

Pro: Atmosféra strachu, naskriptované události, grafika, logické hádanky, nepřátelé

Proti: Není to tak efektivní jako jednička...

+2 +4 −2
  • PC 80
Penumbru mám rád, má úžasnou atmosféru a tento díl nebyl vyjímkou. Dobře se to hraje a je to dosti zábavné a strašidelné. Nevím co víc dodat:-)

Pro: Atmosféra

Proti: Nic pro strašpytle:-D

-1 +3 −4
  • PC 60
Zajímavá trojrozměrná adventura s příměsí intenzivnější akce. Pokračování navazuje na minulý díl Overture, a díky plánovanému epizodnímu vývoji je tak hra kratší a méně rozmanitá, zachovány jsou však všechny přednosti v čele s výbornou atmosférou a vyváženou hratelností. Epizody všehovšudy vyšly pouze dvě (plus odbočka Requiem), a dnes se Frictional Games již soustředí na Amnesii.

Logické úkoly jsou dobře koncipované, stejně tak nechybí ani naskriptované momenty které zvyšují napětí při samotném hraní. Oba díly Penumbry tak stojí za to vyzkoušet, zvláště pokud vám sedí žánr survival hororu, adventury a akce z prvního pohledu.

Pro: atmosféra, hlas ve vaši mysli, téma, grafické zpracování

Proti: krátké

+18 +19 −1
  • PC 80
Penumbra: Black Plague je víc než zajímavou adventurou plně atmosférickým horrorem, u kterého se opravdu budete klepat strachy, především v části evokující slavný a mrazivý film Věc (The Thing v režii Johna Carpentera). Strach, napětí a scénáristické vychytávky vás přikovají k obrazovce, takže jakékoliv leknutí prožijete naplno. K atmosféře dopomůže ponurý design, podmanivá hudba a zvuky, jež vám budou brnkat na nervy zřejmě nejvíce. Interakce s předměty je rovněž zábavná a některé hádanky lze dokonce řešit více způsoby. Jako plus lze hodnotit rovněž to, že hru díky příběhu zřejmě dohrajete jedním dechem, na druhou stranu je hra příliš krátká.

Hádanky také nejsou příliš složité, neboť se ve hře nevyskytuje příliš mnoho předmětů a je tak většinou jasné, co a jak použít. Většina hádanek tak naopak souvisí s interakcí vaší postavy s prostředím, což je vcelku originální. Grafika je spíše slabá, ale dostatečně podkresluje atmosféru a evokuje napjaté chvilky. Příběh se rozjíždí velice temně, ale zakončení je poněkud mdlé a neuspokojivé podle mého názoru. Ale celkově jde o originální počin, který si užijete v zimních večerech...

Pro: Interakce s předměty, napínavá atmosféra, ponurý příběh, hudba a zvuky

Proti: jednoduchost, příliš krátké, slabá grafika, málo předmětů, málo nepřátel, nevyužitý potenciál

+20
  • PC 70
Pokračování se nese v méně infarktovém duchu, přesto je atmosféra vyhnaná velmi vysoko. Opět mě potěšila naprostá logičnost řešení všech problémů, bohužel zklamal příběh a celkové zakončení.
+2 +3 −1