Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 55
Mutation of J.B. part II - Ladea je podle mě nejlepší československou adventurou do vytvoření Posla Smrti. Hra popisuje odboj rebelantské skupiny Ladeánců proti vzpurnému generálovi Xernovi, který se rozhodl stát neomezeným vládcem planety tím, že si vybudoval nedobytnou pevnost a zároveň chtěl odstranit nic netušícího planetárního patriarchu, který ve své slepé důvěře nenaslouchal varování odbojové skupiny, že je jeho život v ohrožení. Součástí rebelů je i Johnny Burger, bývalý pozemšťan, nyní tvor částečně zmutovaný do podoby prasete. Jeho cílem je vysvobození uneseného profesora, který mu tuto podobu přičaroval, a který jediný je schopen Johnnyho proměnit zpět v člověka. Hra vykazuje velkou inspiraci hrami ze série Space Quest, prostředí planety Ladea mi nejvíc připomíná poslední díl ze série Space Quest 6: Roger Wilco in the Spinal Frontier a zejména jeho Polysorbate LX. Hra je plynulá, inventáře postav (kromě Johnnyho nás autoři překvapí ještě jednou hratelnou postavou) jsou většinou příjemně prázdné a nelogických problémů je minimum. Tomuto dílu jednoznačně patří nálepka skvělé hry a hodnocení 70%. Bohužel Mutation of J.B. není jen Ladea. Ale zpět na začátek...

Někdy těsně po roce 2000 jsem byl na výměnném pobytu v Hamburku. Kromě střevní chřipky jsem si odvezl jako suvenýr ještě pár originálních her, kterých se můj západní spolužák chtěl zbavit. Jedna z nich byla právě německé vydání této hry. Na CD obalu se skvělo logo distributora Topware, na samotném CD byla doporučená cena 49,95 DM. Hra to totiž dotáhla ze slovenských luhů a hájů až na bájný západ a minimálně jedna kopie se tehdy v Německu prodala. Thomas byl toho důkazem. Je pravděpodobné, že hra neměla big box, protože uvádění ceny přímo na CD box nebylo úplně standardní. Zřejmě hra vyšla jako budgetový titul, tomu by odpovídala i nižší cena. Jinak se jednalo o první slovenskou namluvenou adventuru mohutně hypovanou časopisem Riki. Hru jsem nainstaloval do Dos Boxu z originálního média, ale bohužel jsem se dočkal bugu v podobě nenačtení jedné obrazovky (tepláreň - suburbs), tedy na stejném místě, kde jsem skončil již před několika lety.

Hra ve slovenském vydání obsahuje pět standardních tlačítek (multifunkční "použij" je tentokrát v permanenci a to je jedině dobře), namluvené dialogy a povedený hudební doprovod. Namluvení bohužel nebylo z nejkvalitnějších, mnohdy šumělo, případně nebyl text slyšet přes neztlumitelnou hudbu. Hudba se mi ale jinak líbila, povedené syntetizátorové elektro nerušilo při hraní. Je zajímavé, že na rozdíl od slovenské verze německá verze titulky obsahovala (autoři se na východě báli titulky implementovat, aby jim hru někdo hned nevyripoval). VGA grafika je povedená, pixelhunting není nijak tragický, některé aktivní předměty se dokonce občas zalesknou. Hra není špatná co do animací. Jediná slabina je chůze postav, které bruslí po podkladu. Vypadá to celkem komicky. Ale jinak je to po technické stránce opravdu profesionálně provedená adventurní práce.

Dosud to vypadá jako skvělý kus herní historie, to by však nesměla hra obsahovat první část odehrávající se na Zemi, která je co do hratelnosti i příběhu totální průšvih. Johnny Burger přijíždí na dva týdny prázdnin k bratranci Jonathanovi, který však není přítomen. Místo něj se objeví šílený vědec profesor Foogl nabízející Johnnymu 1.000 Sk za hodinovou fušku. No neberte to. Mimochodem v německé mutaci byla platba 500 DM. Předpokládám, že západní děti by kvůli ekvivalentu 1.000 Sk ani nevstaly z postele. Pokus se ale nezdaří zásahem ufonů, kteří unesou profesora, zatímco Johnny se částečně promění na prase.

První část hry je špatná. Mnoho od samého začátku přístupných obrazovek, plný inventář předmětů (v jeden moment jsem jich napočítal 24, ale mohlo jich být i víc), nevíme příliš, co se po nás chce a Johnny sám také mnoho nepomáhá, protože při kombinacích jen opakuje 2-3 varianty na "to nejde". Palec nahoru v první části dávám jen za grafiku, která připomíná Maniac Mansion: Day of the Tentacle. Příběhově je to myš-maš. Ano, i dvě myši se tam objeví. Hra obsahuje šíleného profesora, ufony, únos, prase... Já chápu, že tehdy frčela Akta X, ale toto je absurdní. A zpětně vzato mi přijde, že hlavní problém herních studií v česko-slovenských luzích a hájích nebyl nedostatek peněžních prostředků, ale nedostatek kvalitního scénáře. Prostě se provedl brainstorming za doprovodu výparů z konopí, všechny nápady se zapsaly a uplácal se z nich "příběh".

Těsně před polovinou hry mi padla čelist na hruď. A to nemyslím nijak v dobrém. Johnny právě vysvobodil jednoho z ufonů a ten mu osvětloval pozadí příběhu. Že jde o jakousi válku dvou mimozemských ras (Krynnů a Frektoidů) a že rasa Frektoidů z Ladei (ta kladná) v boji používá jakousi jinou rasu (Frektodony), která je silná, ale hloupá. Aby se z nich stali lepší vojáci, použili na ně ladeánští vědci přístroj na zvýšení IQ. Po jeho použití ale většina z nich do 10 let zemřela. Proto se od používání přístroje upustilo (popsáno jako milosrdenství), aby prý celá rasa kannonenfutru nevymřela. Nyní se však nepřátelská hrozba vrátila, proto je potřeba vyrobit další postradatelné vojáky. Upřímně, z takového příběhu je mi na zvracení a jen málokdy se mi stalo, aby pro mě byla ve hře nějaká kladná rasa natolik odporná jako Ladeánci. Mimochodem na konci se toto vůbec nevyřešilo. Johnny se vrátil domů, přeměnil se zpět, ale osud oné rasy postradatelných vojáků zůstal otevřen.

Celá hra se mi hodnotí strašně špatně. Druhá polovina je skvělou zábavnou adventurou, ale bohužel se k ní člověk musí doslova prokousat přes složitou a nezáživnou první polovinu. Moc bych za to nedal, že většina hráčů hru po několikadenním martyriu bez návodu v Coollake zahodila a povedenou druhou polovinu nikdy neviděla. A to je škoda, protože teprve druhá půlka ukazuje, že i bratři na Slovensku uměli v 90. letech programovat hry.

Pro: Druhá polovina hry, grafika, hudba.

Proti: Katastrofální první polovina hry, problémy s dabingem (není slyšet přes hudbu nebo šumí).

+17
  • PC 65
Mutation of Johnny Burger je hra, kterou jsem měl zafixovanou jako jednu z těch menších a vtipných adventur, co se v roce 1996 vynořily, ovšem zapomněl jsem, že jde o adventuru slovenskou. Vědět to, pustím se do něčeho jiného, protože česko-slovenské produkci se většinou úspěšně vyhýbám.

Mutation of J.B. není ve výsledku taková hrůza tako Tajemství oslího ostrova nebo Sedm dní a sedm nocí, ale rozhodně nejde o žádnou hitparádu. A nebudu se na ni koukat smířlivěji, jen proto že je z našich luhů a hájů. Grafika je prostě zastaralá několik let, koukat se na to dá, ale tohle že mělo udělat díru do světa... navíc menu je zde přes půlku obrazovky. Hudba hraje nezávisle na nastavení hlasitosti, přehlušuje dialog, takže jsem ji musel vypnout přes parametr v DosBoxu, dabing je katastrofa. Ruku v ruce jdou stupidní dialogy s nejrůznějšími nářečími (včetně cigánského) a naprostým nezájmem dabérů, některé postavy mluví jak úplně retardované.

Příběh je z kategorie "vtipný" takže tu máme malého rozumbradu, který je šíleným profesorem v rámci pokusu proměněn na prase, načež profesora unesou ufoni z Ladey a klučina ho musí zachránit a zastavit mimozemského tyrana. Zní to jako vtipná adventura, bohužel humor zde prakticky není a tvůrci tuhle dementní zápletku podávají se smrtelně vážnou tváří. Takové detaily, že se mluvícímu praseti skoro nikdo nediví, nebo že v příběhu uplyne asi 10 let (co rodiče?) ani radši neřeším.

A hratelnost? Inu brutální jak bylo v našich luzích a hájích zvykem. Hra se dělí na dvě půlky - Zemi a Ladeu. Pozemská část je šílená - máte spoustu nepotřebných krámů, desítky lokací a na naprosto drtivou většinu logických věcí hrdina suše zahlásí že to nejde. Takže bloumáte, zkoumáte, a každou chvíli nakukujete do návodu. Obtížnost je přestřelená i díky nefér taktikám jaké tvůrci používají - spousta míst je k ničemu i když se zdají, že by k něčemu mohly být. Některé předměty nepoužijete za celou hru a aby toho nebylo málo, v závislosti na postupu se objevují aktivní místa, které se předtím nehlásily! Fuj! Naštěstí druhá půlka zachraňuje co se dá, kombinace jsou logičtější, operujete na menším prostoru, postup je přímočařejší a většinou tušíte co udělat, jen netušíte jak. Se snahou svrhnout diktátora se stává i příběh jakžtakž zajímavým, jen mě překvapilo, s jakou samozřejmostí tvůrci nechávají zabíjet vedlejší postavy a to i ty nevinné (hlídač autoparku, stařec s teleportem).

Díky té druhé půlce, která je řekněme slušnou zábavou se slušným příběhem dávám nakonec aspoň těch 65%, ale jinak je to typicky lokální záležitost, navíc bez humoru.

Pro: V druhé půlce slušná adventura a slušná gradace příběhu.

Proti: Zastaralá grafika, šíleně obtížná a o ničem první část, objevující se aktivní místa.

+13
  • PC 70
Mutace Johnyho Burgera je taková malá slovenská Dračí Historie. Je to první slovenská hra s dabingem a v tomto případě navíc vcelku solidním, takže má v dějinách (česko)slovenských her svoje pevné místo. Mutace je nicméně klasickým příkladem toho, jaký byl a je obecně rozdíl mezi českým a slovenským trhem. Zatímco české produkty v českém jazyce úspěšně putují na východ, tak opačné to neplatí ani v nejmenším a Mutaci v tomto případě příliš nezachránil ani pověstný slovenský patriotismus, byť byla přímo vydaná a mocné hypovaná v tehdejším slovenském časopise počítačových her a zároveň vydavatelství Riki. V té době nicméně bylo klíčovým médiem Score, které mělo náklad vyšší, než všechny v Československu vycházející herní časopisy dohromady, a právě tam byla Mutace defakto smáznuta jednou stránkou, i když s férovým hodnocením a anglicky název hry navíc zrovna neevokoval fakt, že by se mohlo jedna o hru v nám srozumitelném jazyce.

Autoři možná udělali chybu v tom, že hru nepojmuli lokálně po vzoru 7 dní a 7 nocí, hrdina se tak nejmenuje Csaba Nemeth, ale Johny Burger a hra se neodehrává v Rimavském Pondělí, ale random americkém městě. Cílení na zahraniční trhy přitom nemělo smysl, protože hra byla v době vydání graficky zastaralá, což obzvlášť vyniklo na hnusných oskenovanych screenshotech na stránkách časopisu, které mě od ní vždy spolehlivě odradily, i když je grafika ve skutečnosti vlastně docela hezká. Ani příběh s mladým klukem a šíleným vědcem moc originality nepobral, spíš naopak. Stejně schéma už bylo k vidění třeba v soudobých adventurách Bud Tucker in Double Trouble nebo Alien Incident. Hlad po hrách v pro našince srozumitelném jazyce byl přitom v té době obrovský. Značný potenciál se ukrývá zejména v úvodní přeměně Johnyho Burgera v prase, tedy ne, že by to v jeho případě byla změna k horšímu. Čekal jsem tedy nějaké ukrývačky po okolí, tendence k válení se v bahně a žraní bukvic, ale nic z toho se nedostavilo, změna v prase je tak v podstatě samoúčelná a Johny se klidně mohl změnit třeba v mývala, aniž by to na hru mělo nějaký výrazný efekt.

Po stránce hratelnosti je pak Johny Burger naprosto tradiční point`n click adventura, kterou zcela jistě všichni hardcore milovníci žánru ocení. Hra je rozdělena na dvě části, jedna se odehrává ve městě a druhá na cizí planetě. Obě části jsou od sebe diametrálně odlišné, zatímco v první části je Mutace snad až nevinné dětskou záležitosti, tak v druhé autoři notně přitvrdili, dojde i na mrtvoly a Johny vůbec nehne brvou, když má vykopat cizí hrob. Trochu nepochopitelné je to i s obtížnosti, první část je totiž extrémně těžká, určena jen pro ty nejvytvrdlejsi adventuristy a nahlížel jsem během ní do návodu víc, než by bylo zdrávo. Druhá je naopak velmi jednoduchá, hraje se skvěle, při troše snahy se dá dohrát úplně bez návodu a výrazně napravuje dojem z agonické první části. Rozdíl je hlavně v tom, že se hráči v první části velmi rychle odemkne velké množství lokací s množstvím aktivních míst a brzy má plné kapsy předmětů, které se při troše fantazie dají použít praticky kdekoliv. Využití je ale vždy pouze jedno a ani při logickém, ale neúspěšném pokusu se autoři nepokusili dát dohromady vysvětelní, proč to nejde zrovna takhle, ale Johny pokaždé jen suše oznámí, že předmět nemůže použít, což je po čase opravdu frustrujíci. V druhé části hráč naopak postupuje v zásadě z lokace do lokace a předmětů nemá tolik.

Mutace Johnyho Burgera je příjemná a veskrze sympatická adventura s nestárnoucí hratelností a roztomilou grafikou, která není horší, než slavný český Gooka, který vyšel ve stejně době, byť se stylově jedná o odlišné hry. Pro slovenské hráče starších her je myslím její zahrání snad až národní povinností, jedna se totiž o historickou záležitost a přiznejme si, že slovensky mluvících her opravdu není moc. Mutace je přitom vyloženě zapomenutá hra. Zejména v druhé části hry jsem se dobře bavil a v neposlední řadě jsem si rozšířil svou lehce zaprášenou slovenskou slovní zásobu, takže Johnyho Burgra nemůžu hodbnotit jinak, než kladně, samozřejmě s obvyklou kladnou přirážku pro česko-slovenské hry z 90. let.

Pro: hratelnost, hudba, místy zábavný dabing, příjemná atmosféra, závěr hry

Proti: příšerně těžká první část hry, příběh, nevyužití prasečí podoby

+23