Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • iOS --
Monument Valley je unikátní logickou hrou, která využívá hrátek s perspektivou. Jistě jste už někde viděli prostorové obrazy M.C. Eschera, jež si pohrávají s prostorovými iluzemi a přinášejí optické klamy vycházející z nedokonalého vnímání našeho zraku. A z těchto uměleckých děl vychází i Monument Valley, jehož hlavní hrdinkou je postavička princezny Idy.

Příběh není jasně podáván, při hraní se dozvíme pouze střípky a musíme si vše domyslet a vyložit z náznaků, jež nám autoři servírují v podobě dialogů s vypravěčem, s nímž se občas Ida setká. V zásadě jde o to, že Ida ukradne posvátnou geometrii a je za to prokleta. Jako odplatu musí vrátit všechny budovy do původního stavu a osvobodit všechny obyvatele v podobě humanoidně změněných vran.

Hratelnost nabízí řešení prostorových puzzle, ve kterých musí Ida projít nástrahami složitých labyrintů a dojít k cílovému bodu úrovně. Ťukáním na obrazovku navigujeme kroky naší princezny a prostorovou manipulací s objekty se snažíme jí připravit cestu k cíli. Autoři nám servírují originální objekty, buď v podobě relativně uzavřených budov nebo naopak spleti labyrintů. Hratelnost spočívá v klidném pohrávání a manipulací buď celými budovami nebo interaktivními prvky - pohyblivými plošinkami a posuvníky. Občas se dokonce prolíná vícero dimenzí.

Některé puzzly jsou vázané na jednu obrazovku, jiné jsou rozděleny na vícero částí. Občas se setkáváme se spřáteleným totemem, který nám pomáhá řešit problémy s aktivací spínačů. Podobné objekty a iluze jako v Escherových obrazech nacházíme i ve hře. Zatímco z jednoho úhlu pohledu se může jevit schodiště nezdolatelné, pokud otočíme plošinkou nebo objektem, z jiného úhlu pohledu Ida pohodlně vystoupá dále.

Podstatné je, že nejde o monotónní otáčení plošinkami, ale každá úroveň z celé kolekce je jiná nejen vizuálně, ale nabízí i odlišné herní prvky. Nejprve manipulace s plošinkami, pak se přidávají kompaktní objekty, které vysunujeme a zasunujeme do sebe, několik prolínajících se dimenzí, chůze šikmo i vzhůru nohama, rotující cestičky, prostě Monument Valley nenudí a hlavně baví.

Obtížnost je přitom snadná a až na občasné rozmýšlení, co autoři zamýšlejí, nebo pokud přehlédneme ovládací prvek, všechno krásně odsýpá. Daní za rychlý postup je bohužel krátká herní doba, ale za to dostanete krásný vizuál, atmosférickou ambientní hudbu a pro některé možná i úvahy nad smyslem celé hříčky, který bohužel příliš jasný není. V podobném duchu se nesou i DLC, jedno z nich je zdarma a druhé z nich bylo potřeba zakoupit. I v přídavcích tvůrcům nedošly nápady a pokračují v nápaditém duchu základní hry.

Jediné co mě zamrzelo, je nemožnost uložit si postup. Ve dvou levelech jsem se zamotal a musel jsem hru vypnout a po restartu jsem musel úroveň hrát komplet znovu. Ale to je jenom drobná muška.

Monument Valley je unikátním zážitkem a s podobnými hrátkami s prostorem jsem se zatím neměl možnost setkat. Pokud si chcete zahrát klidnou hru bez stresů a frustrace, v níž si opravdu a doslova jenom hrajete, tak jde o jasnou volbu. Uvidíme, jestli autoři budou pokračovat v nastoleném trendu a i druhý díl hry bude podobně originální. Mám ho již zakoupený a jistě si ho nenechám ujít.
+25
  • Android 80
Hrátky s perspektivou v líbivém provedení, které na mobilu na chvíli okouzlí. Nicméně obtížnost je tristní - pro nějakou výzvu v podobném duchu bych doporučil graficky o dost minimalističtější Echochrome na PSN.
+14
  • iOS 90
Mobilním hrám příliš neholduji, nýbrž toto jaro jsem se začal více zajímat o ty nejkvalitnější z nich s tím, že zkusím, co nejlepšího se dá na mobilu (a tabletu) zahrát. A v případě Monument Valley musím skutečně říct, že jde o klenot.

Hra sice neoplývá nijak oslnivou délkou (přibližně hodina až dvě) a není velkou výzvou, nýbrž právě v tom tkví její kouzlo. Jen málokdy se dá na více než pár minut zakysnout a hra tak krásné plyne a hráč přitom má radost z toho, že nad hrou vyzrál. I délka je zvolena dle mého optimálně. Nestihne totiž začít nudit a herní zážitek je bez jakéhokoliv klišé vskutku koncentrovaný. Pro hráče toužící po přídavků jsou tu dvě DLC, jedno zdarma, jedno placené. Každý z levelů navíc nabízí nějaký úplně jiný prvek hratelnosti a nikdy nepůsobí jako nastavovaná kaše.

Čím mě hra ale nadchla především, je famózní technická a umělecká stránka hry. Vizuál lze obdivovat na screenshotech, jichž je plný internet, ale i zvuky zde tvoří podstatnou část atmosféry. Je zde vidět, že ustwo byli původně hlavně grafickým studiem.

Vydat se s princeznou Idou za dobrodružstvím nemůžu než doporučit každému s Androidem nebo iOS v kapse. Zatím nejlepší hra pro tyto systémy, kterou jsem hrál.
+12