Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • iOS 85
Herní výzva 2020 - 2. Heuréka! (Hardcore)
Na logickou hru Monument Valley jsem narazil při brouzdání na internetu a hledání hry pod pojmem "logická hra". Mobilní hry, které nejsou typu Free2P(l)ay mi asbolutně nevadí, a proto jsem si řekl, proč neobětovat pár korun za poměrně zajímavě vypadající hru, od které jsem ale nic velkého nečekal. O to větší bylo moje překvapení, když jsem hru spustil.

Hned v úvodu mě uvítala opravdu nádherně kreslená grafika. Hra se neobtěžuje žádným dlouhým zbytečným úvodem a pustí hráče přímo do centra dění, ukáže opravdu jen pár základních mechanik a následně je vše na hráči. Přiznám se, že jsem asi teprve po třetím kole z celkových deseti zjistil, že hra obsahuje něco jako příběh. Nejprve mě jen pomyšlení na příběh u takového typu her naprosto nezajímal, ale jak jsem postupoval hrou dále a dále, začínal jsem si uvědomovat, proč vlastně tohle všechno. Příběh začal vysvětlovat, co a jak se vlastně stalo. Velkým plusem pro mě určitě je, že každý může příběh pochopit naprosto jinak a právě v tom spočívá jedno z největších kouzel této hry.

Co se týče logických hádanek, až do konce základní hry jsem nenarazil na nějáké zvlášť obtížně a vše se dalo do pár minutek vyřešit. Otáčení světa kolem jednotlivých os, logické hádanky v podobě zkreslené optiky a optických klamů je naprosto bezvadný nápad, které jsem snad do teď neviděl nikde tak skvěle využitý, jako v této hře.

Musím se ale přiznat, že jsem vyjímečně nedokázal odolat a přikoupil také nabízené DLC, které ale hra naprosto NEVNUCUJE (další velké plus!). Ani v DLC se nedá říci, že by autoři nedokázali překvapit a i zde se nachází několik paměti hodných levelů. Co osobně považuji také za plus je minimálně pocit, že obtížnost v rámi DLC trošku stupla a občas člověk opravdu musel zapojit mozek. Avšak nejednalo se o žádné nevyřešitelné hlavolamy. Co mě naopak trošku na hře zklamalo, je její délka. Pokud se opravdu snažíte soustředit a máte alespoň drobnou představivost, do 2 hodin je po všem, a to včetně placeného DLC i bonusové úrovni, která je ve hře přítomna zdarma.

I přes tento nedostatek, musím hru opravdu každému i příležitostnému hráči mobilních her doporučit, protože osobně jsem na mnoho tak povedených mobilních a dokonce logických her opravdu nenarazil. Pokud vás hra chytne tak jako mě, mám pro vás dvě zprávy. To dobrou je, že hra má také pokračování, na které se v nejbližsích dnech chystám! (Monument Valley 2). Tou špatnou ale je, že opět se to neobejde bez toho, aniž byste šáhli do své peněženky. Věřím ale, že to bude stát za to minimálně tak, jako v případě prvního dílu!

Hodnocení: 85%

Pro: Grafické zpracování, logické hádanky, optické klamy, nápadité levely, nevnucující in-game purchase

Proti: Krátká herní doba

+10
  • iOS 70
Mobilním hrám příliš neholduji, nýbrž toto jaro jsem se začal více zajímat o ty nejkvalitnější z nich s tím, že zkusím, co nejlepšího se dá na mobilu (a tabletu) zahrát.

Hra sice neoplývá nijak oslnivou délkou (přibližně hodina až dvě) a není velkou výzvou, nýbrž právě v tom tkví její kouzlo. Jen málokdy se dá na více než pár minut zakysnout a hra tak krásné plyne a hráč přitom má radost z toho, že nad hrou vyzrál. I délka je zvolena dle mého optimálně. Nestihne totiž začít nudit a herní zážitek je koncentrovaný. Každý z levelů navíc nabízí nějaký úplně jiný prvek hratelnosti a jen málokdy působí jako nastavovaná kaše.

Čím mě hra též nadchla je famózní vizuál, který lze obdivovat na screenshotech, jichž je plný internet. Ale i zvuky zde tvoří podstatnou část atmosféry. Je zde vidět, že ustwo byli původně hlavně grafickým studiem.

Pro hráče toužící po přídavků jsou tu dvě DLC, jedno zdarma, jedno placené. To zdarma velmi doporučuji, placené jsem ještě nehrál.

Vydat se s princeznou Idou za dobrodružstvím nemůžu než doporučit každému s Androidem nebo iOS v kapse.

Poznámka: Jde o starší komentář, který byl částečně upraven a doplněn a měl by reflektovat můj současný názor na hru.
+11
  • Android 80
Hrátky s perspektivou v líbivém provedení, které na mobilu na chvíli okouzlí. Nicméně obtížnost je tristní - pro nějakou výzvu v podobném duchu bych doporučil graficky o dost minimalističtější Echochrome na PSN.
+15
  • iOS --
Monument Valley je unikátní logickou hrou, která využívá hrátek s perspektivou. Jistě jste už někde viděli prostorové obrazy M.C. Eschera, jež si pohrávají s prostorovými iluzemi a přinášejí optické klamy vycházející z nedokonalého vnímání našeho zraku. A z těchto uměleckých děl vychází i Monument Valley, jehož hlavní hrdinkou je postavička princezny Idy.

Příběh není jasně podáván, při hraní se dozvíme pouze střípky a musíme si vše domyslet a vyložit z náznaků, jež nám autoři servírují v podobě dialogů s vypravěčem, s nímž se občas Ida setká. V zásadě jde o to, že Ida ukradne posvátnou geometrii a je za to prokleta. Jako odplatu musí vrátit všechny budovy do původního stavu a osvobodit všechny obyvatele v podobě humanoidně změněných vran.

Hratelnost nabízí řešení prostorových puzzle, ve kterých musí Ida projít nástrahami složitých labyrintů a dojít k cílovému bodu úrovně. Ťukáním na obrazovku navigujeme kroky naší princezny a prostorovou manipulací s objekty se snažíme jí připravit cestu k cíli. Autoři nám servírují originální objekty, buď v podobě relativně uzavřených budov nebo naopak spleti labyrintů. Hratelnost spočívá v klidném pohrávání a manipulací buď celými budovami nebo interaktivními prvky - pohyblivými plošinkami a posuvníky. Občas se dokonce prolíná vícero dimenzí.

Některé puzzly jsou vázané na jednu obrazovku, jiné jsou rozděleny na vícero částí. Občas se setkáváme se spřáteleným totemem, který nám pomáhá řešit problémy s aktivací spínačů. Podobné objekty a iluze jako v Escherových obrazech nacházíme i ve hře. Zatímco z jednoho úhlu pohledu se může jevit schodiště nezdolatelné, pokud otočíme plošinkou nebo objektem, z jiného úhlu pohledu Ida pohodlně vystoupá dále.

Podstatné je, že nejde o monotónní otáčení plošinkami, ale každá úroveň z celé kolekce je jiná nejen vizuálně, ale nabízí i odlišné herní prvky. Nejprve manipulace s plošinkami, pak se přidávají kompaktní objekty, které vysunujeme a zasunujeme do sebe, několik prolínajících se dimenzí, chůze šikmo i vzhůru nohama, rotující cestičky, prostě Monument Valley nenudí a hlavně baví.

Obtížnost je přitom snadná a až na občasné rozmýšlení, co autoři zamýšlejí, nebo pokud přehlédneme ovládací prvek, všechno krásně odsýpá. Daní za rychlý postup je bohužel krátká herní doba, ale za to dostanete krásný vizuál, atmosférickou ambientní hudbu a pro některé možná i úvahy nad smyslem celé hříčky, který bohužel příliš jasný není. V podobném duchu se nesou i DLC, jedno z nich je zdarma a druhé z nich bylo potřeba zakoupit. I v přídavcích tvůrcům nedošly nápady a pokračují v nápaditém duchu základní hry.

Jediné co mě zamrzelo, je nemožnost uložit si postup. Ve dvou levelech jsem se zamotal a musel jsem hru vypnout a po restartu jsem musel úroveň hrát komplet znovu. Ale to je jenom drobná muška.

Monument Valley je unikátním zážitkem a s podobnými hrátkami s prostorem jsem se zatím neměl možnost setkat. Pokud si chcete zahrát klidnou hru bez stresů a frustrace, v níž si opravdu a doslova jenom hrajete, tak jde o jasnou volbu. Uvidíme, jestli autoři budou pokračovat v nastoleném trendu a i druhý díl hry bude podobně originální. Mám ho již zakoupený a jistě si ho nenechám ujít.
+26