Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
O firmě Legend jsem se dozvěděl až poté, co jsem u uživatele Richmonda nalezl vysoce hodnocenou adventuru Death Gate, a tak jsem se začal více zajímat o studio Legend Entertainment produkci z druhé poloviny 90. let. Relativní neznámost v našich končinách je zapříčiněna především velkým množstvím textu v obtížné angličtině, minimálně v Mission Critical je celá řada málo používaných technických pojmů, a to, že většina jejich adventur má za základ některou z úspěšných knih, které byly populární především v USA či Anglii (Shannara podle románů Terryho Brookse atd.).

Základním pilířem hratelnosti je, jak už jsem zmínil, čtení každého detailu, kterých autoři na lodi Lexington rozmístili nespočet. Ať už to jsou skryté deníky, záznamy posádky či nenápadný kód, který když nezaznamenáte, budete mít ve finální části hry o starost více. A tak, jak postupně odkrýváte pozadí příběhu, stoupá i na spádu události. Samotný konec, stejně jako u konkurenčních sci-fi adventur, nabídne rozuzlení tam, kde by bylo lepší zanechat oponu a nechat tak pracovat hráčovu představivost.

Příběh začnete na palubě lodi Lexington. Osamocení, na ošetřovně a bez sebemenšího ponětí co se okolo děje. Poplašný hlas centrálního počítače hláší závadu a tak nezbývá příliš času na její řešení a je tak nezbytné ihned jednat. Po dosažení terminálu, jenž obsahuje zprávu určenou pro vás může začít pouť za rozpletením vám svěřenému úkolu.

Několik hodin předtím sledujeme kapitána Dayna, jenž čelí rozhodnutí jak se zachovat, při náhlém a nečekaném příletu nepřátelské lodi UNS Dharma. Její kapitán rozkáže všem členům posádky Lexingtonu, aby se ihned vzdali a v záchranném modulu opustily loď. Kapitán Dayna ale nemůže nechat cíl letu, planetu Persephone a její tajemství, nepřátelské United Nations. A tak podnikne spolu s Tran riskantní krok. Všichni členové, až na jednoho, jenž je v umělém spánku, opustí Lexingtonu v záchranném module, jenž byl naplněn velkým množstvím trhaviny. A tak při dostatečném přiblížení se k UNS Dharma se posádka sama obětuje, s nadějí, že se úkol zanedlouho probranému muži povede.

Díky úspěchu předchozího titulu, Shannary, mohli autoři angažovat známé herce (Michael Dorn ze STNG) a tak jak by se dalo čekat přeplnit cd-romy interaktivními filmečky. Opak je ale pravdou, delší hrané scény se dočkáme jen na začátku a uprostřed hry. A tak zbylo místo pro nádhernou pixel-art grafiku, jakou jen dokáží grafici v Legend Entertainment. Na lodi to není ještě tak znát díky držení se zažité představy o tom, jak vesmírné plavidlo z vnitřku je vybavenou striktně funkcionalisticky. Zvuků není mnoho, stejně tak hudby, která zazní jen při důležitých okamžicích.

K dokonalosti stále něco zbývá, ale i tak se Mission Critical může směle řadit mezi ty nejpovedenější adventury.

Pro: grafika, příběh, kvalita textů (i dabingu), přiměřená doba k dokončení

Proti: závěr

+22
  • PC 80
Od prvního kroku je jasné, že na vesmírné lodi Lexington není vše v pořádku. Prázdné chodby a ticho tvoří atmosféru, kterou mohou leckteré adventury Mission Critical závidět.

Pohyb převážně šedými chodbami je zcela plynulý. Většinu informací je nutné vyčíst z deníků a poznámek, kterých je na vesmírném plavidlu hodně. Možná, že více času zabere právě čtení, než hraní. Hudby je minimálně a hraje jen v důležitých momentech, nicméně vynahrazuje ji kvalitní dabing. Grafické zpracování je povedené a interface společně s ovládáním dopomáhají k plynulé hratelnosti. Řešení hádanek je logické, takže hlavní je pamatovat si, kde se co nachází a s dohráním by neměl být problém. Délka, přibližně devět hodin, je dostačující.

Problém však nastává právě při dohrávání hry. Závěr příběhu je z dnešního pohledu odporně tuctový. Z celé hry je cítit inspirace Clarkovou Vesmírnou Odyseou, takže podobný závěr jsem i očekával. Bohužel, v Mission Critical je typické vrátím se v čase a zachráním budoucnost. Závěrečný rozhovor s AI je navíc poměrně složitý a jistě šel provést lépe a hlavně obsahově srozumitelněji.

Průzkum USS Lexington v kůži posledního přeživšího člena posádky jsem si opravdu užil. Nevím, z jaké části za to může můj „sci-fi pozitivní“ pohled, ale určitě se jedná o kvalitní adventuru, kterou doporučuji hlavně fanouškům vědecko-fantastických příběhů.

Pro: plynulost, grafika, dabing, interface

Proti: závěr

+11
  • PC 100
Mission Critical byla absolutní trefa do černého a musím nejspíše přehodnotit svůj adventurní žebříček za rok 1995. Legendům se to opět povedlo a tentokrát nemám ani sebemenší výtku.

Hra je větší než jejich předchozí kousky a tak se mimo parádní grafiky dočkáme i parádně natočených, zahraných a především napínavých FMV sekvencí, na rozdíl třeba od Texe Murphy nebo dvojky Gabriela Knighta netvoří většinu hry. Přesto je skvělé vidět to co se mi povedlo v krásné videosekvenci. A vrátím se ke grafice, protože celý interiér vesmírné lodi je naprosto neskutečný a když se z ní dostaneme, veškeré podivné lokace díky grafice fungují přesně tak jak mají - vzbuzují ten správný sci-fi úžas.

Ač mám rád i fantasy, sci-fi je pro mě přece jen hlavním žánrem a proto se mi Mission Critical trefil neskutečně do vkusu. Píše se rok 2134, Aliance je ve válce s UN a vesmírná loď Lexington se blíží s vědeckým plavidlem k podivné mimozemské instalaci na planetě Persephona. Jeden rychlý úder od UN a posádky se musí vzdát. A tak se kapitán odhodlá k šílenému kroku a na palubu záchranného člunu umístí kromě členů posádky i atomovou bombu, která zabije nejen celou posádku, ale zničí i plavidlo UN. Na palubě tak zůstává jen hrdina, který byl v bezvědomí a musí si poradit.

Loď má 10 pater mezi kterými se pohybuje po legendovsky v FPS pohledu a vypadá neskutečně realisticky. Každá místnost a její umístění má smysl. A nebude to procházka růžovým sadem. Trup je proražen, někde na palubě zanechal zrádce tikající bombu, reaktor se pomalu taví, komunikace a počítač jsou mimo provoz a k lodi se blíží letka UN. Máte se co ohánět a přestože je to není úplně jednoduchá záležitost, drtivá většina postupů je logická a navíc sbíráte a používáte přesně ty předměty, které byste na palubě vesmírné lodi čekali. Navázat spojení nebo dostat se k reaktoru a opravit ho dá zabrat a navíc hra obsahuje opravdu povedenou vesmírnou strategii, kde s bojovými drony bojujete proti dronům soupeře. Co dál? Čtení logů posádky, získávání kódy, postupné startování systémů.

I jako survival simulátor ve vesmíru by hra byla úžasná, jenže on se po sestupu na Persephonu rozjede ještě naprosto fantastický příběh ve kterém nechybí cestování časem, prastaré rasy, postapo budoucnost. Konec není odfláknutý a vidíte dopodrobna výsledky Vašeho snažení.

Zkrátka Mission Critical spojuje perfektní hratelnost, realistické prostředí, skvostný příběh a to vše nabízí v krásné grafice s lahůdkovými FMV sekvencemi. Co chtít víc.

Pro: Grafika, hratelnost, příběh, reálně působící vesmírná stanice, FMV sekvence.

+11