Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 35
Dopredu upozorňujem, že k Mass Effectu 2 na PC som od začiatku pristupoval ako k čistokrvnému FPS a nie RPG. Napriek tomu, Mass Effect 2 je len obyčajný plytký blockbuster. S prehľadom sa dá prirovnať k hociakej Michael Bayovke (Transformers, Armageddon). Prvú hodinku sa to dá prekúsať, a potom ostáva už len dúfať že to čoskoro skončí a v duchu si pri tom opakovať - nikdy viac! Podobne ako ráno po opici. Bohužial, obe predsavzatia vždy poruším.

Svet ME je samozrejme copy-pastnutý Star Wars. Ovládanie priamo z konzoly, zbrane sa nedajú nastaviť na shortcuty a treba sa spoliehať na mouse wheel. Všetky misie sú o prebehnutí z bodu A do bodu B, bez náznaku akejkoľvek komplikácie. Hackovanie sa deje cez priblbé puzzle, ktoré zvládne aj cvičená opica. Všetko je priehladné a neskutočne jednoduché. K tomu všetkému typická mouse akcelerácia, ktorá sa na PC nedá vypnuť. No des.

Celý design je klasický strojový, ľod s companionmi, ktorý vám podsúvajú svoje vlastné side príbehy, parciálne vždy po každej planéte - poznáme už od NWN. Žiadne prekvapenia sa nekonajú, nad ničím nie je treba rozmýšlať. Skenovanie planét hádam prekoná aj to autíčko z jednotky. Behať myškou po planéte so stlačeným pravým tlačítkom a byť pripravený stlačiť lavé keď vyskočí graf pri jednom z minerálov by opäť zvládla aj opica. Robiť to 5 minút je únavné, robiť to 10 hodín pre všetky planéty je masochizmus.

Svet hier sa dostal do mäsového štádia kedy sa rozpočtami vyrovnáva filmovému priemyslu. V tomto, Mass Effect 2 znesie prirovnanie k tým najhorším Michael Bay-blockbusterom. Vyhodené milióny na prezentáciu a marketing namiesto obsahu. Priemerný hráč je ako priemerný volič, a pri nich nemá zmysel apelovať na rozum. Stačí sympatický hrdina, zopár WAU momentov, hlas Martina Sheena a tucet zaplatených recenzií.
-6 +17 −23
  • PC 90
Způsob, jakým mě do sebe druhý Mass Effect vtáhl, byl (bez přehánění) poměrně ohromující a nedokážu si moc vzpomenout, kdy mě naposled bavila hra takhle moc už od začátku. Z hratelnostního hlediska sice nic extra akce a z příběhu jsem toho zatím taktéž moc nevěděl, ale ta atmosféra spolu s mou zvědavostí pracovaly na plné obrátky a já začínal tušit, že má už tak podprůměrná denní dávka spánku se na nějaký čas ještě zmenší.

[Žádné spoilery, nicméně dost jsem se rozepsal, takže následující část můžete klidně přeskočit k posledním odstavcům. Anebo ještě lépe přeskočte všechny ostatní komentáře a přečtěte si pouze tento.]

BioWare se protentokrát nepokoušeli křečovitě inovovat RPG žánr akcí, ale šli na to spíše naopak, ovšem nepřipadá mi zrovna výstižné nazývat Mass Effect 2 "akčnějším", protože podíl času stráveného střílením je tu zhruba stejný, co v prvním díle, a mám-li pokládat zdlouhavé arkádové pojíždění Makem za akční části, troufl bych si i tvrdit, že je ten podíl dokonce menší. Zmizela jen hromada zbytečných mechanismů - celý inventář, většina "vývoje" postavy (zkušenostní body tak dostáváte jen za splněné mise, což je hrozně fajn), zmíněné Mako... - a místo nich se objevilo několik jiných prvků a miniher, které jsou daleko zábavnější. Potěšilo mě už cestování vesmírem, kdy místo nezáživného a "odosobněného" proklepávání soustav a planet vodíte svou loď po galaktické mapě za kurzorem myši, dočerpávate palivo a skenujete planety pro minerály (za ty pak lze upgradovat všechno možné - individuální dovednosti, výzbroj i vybavení lodi). Nouzová volání z povrchu některé z planet se mi podařilo objevit jen párkrát za celou hru, takže náhodná setkání působí konečně jako náhodná a především - neprobíhají v prefabrikovaných základnách, ale i sebemenší vedlejší mise má svou vlastní lokaci. Hackovací minihry jsou tu dvě nové, o něco zábavnější, byť vzhledem ke své povaze samozřejmě po čase taktéž repetetivní (ale žádný omni-gel). A navrch několik blbůstek jako je oblékání anebo krmení/kupování rybiček.

Ne, Mass Effect 2 rozhodně není po herní stránce chudší než jeho předchůdce.

Už první loď Normandy se mi líbila, mimo jiné i proto, že působila - v mezích herní reality - hodně funkčním dojmem, dobře vypadala a nešlo jen o několik chodeb dokola jako v případě Ebon Hawku. SR-2 je pak ještě větší a živější; na jejích palubách potkáte i několik známých z minulého dílu a také pár nových postav (dialogové možnosti nicméně zůstávají velmi omezené). Jako středobod celého putování pak funguje na výbornou - máte ten pocit "Tohle je má loď!".

Idea posunout těžiště hry více k parťákům mi přišla hodně sympatická a naštěstí šla tahle změna ruku v ruce s obecnou kvalitou postav - a jak! I krátká setkání s nedůležitými charaktery jsou tu mnohem zábavnější než mnohé dlouhé rozhovory v ME1 a je vyloženě radost je sledovat. Možná už se hra tolik nesoustředí na samotnou mimiku, o to více ale přidává k práci s kamerou a pohybem postav, které třeba (negenericky!) gestikulují, pohybují se ve svém prostředí nebo výhružně mávají rukama a to vše ve výtečném audiovizuálním provedení, kdy jednotlivé lokace nepostrádají silnou tématičnost a postavy samotné pak svůj jedinečný vzhled (hlavně na asari se grafičtí designéři dost vyřádili) a kvalitní namluvení. Nechci snad tvrdit, že "filmovost" je Svatý grál videoher (chraňbůch), ale rozhodně je to cesta, kterou se dá - při velkém rozpočtu, ehm - jít, i přestože jen zřídka příběh ME2 překračuje kvalitativní hranice filmových akčních sci-fi, od kterých hra nepokrytě kopíruje. Zdrojů mimochodem není málo - místy trošku připomíná Aliens, jinde (dost) Blade Runner, na samotném začátku jsem si vzpomněl i na poslední filmový Star Trek, v Purgatory zase hodně na Riddicka (i když spíše toho herního) a nejednou se nezapře inspirace ve Firefly/Serenity.

Samotní společníci ve zbrani jsou (až na několik výjimek) hodně fajn parta složená především z odpadlíků a zabijáků, kterým nemá člověk problém uvěřit, že patří mezi to nejhorší a nejlepší, co může vesmír nabídnout a našel jsem si mezi nimi hodně oblíbenců. Celé to jen trochu kazí schematičnost interakce s nimi (která by rozhodně mohla být pestřejší a propracovanější) - ať už jde o rozhovory anebo mise loajality. Ty jsou sice vesměs akčními záležitostmi, v mnoha případech ale svůj účel plní a dokáží vám parťáky přiblížit a třeba scény, ve kterých sympatický salarianský vědec Mordin i přes všechnu svou racionalizaci a logiku nabývá silných pochybností o svém dřívějším počínání, patří mezi mé nejsilnější zážitky ze hry vůbec.

Dialogový systém zůstal sice v základu nezměněn a na mnoho věcí často nezbývá než kývnout, i přesto hra nejednou nabídne potencionálně zásadní rozhodnutí. Za zajímavé zpestření považuji systém interruptů, kdy lze občas během dialogu provést nějakou tu sviňárnu a rozhovor tak předčasně ukončit (anebo naopak). Podstatná většina přenesených rozhodnutí z předchozí hry je pak sice odbytá jen krátkou zprávou nebo tak, některá ale určitý dopad mají (nebo dokonce teprve budou mít v dalším díle). Samotný hlavní příběh mě - v porovnání s několika vedlejšími - tolik nezaujal a slušné porce patosu jsem v závěru ušetřen nebyl, když už ale nic jiného, fakt, že většina lidí mimo mě a mou posádku odmítá uznat, že se něco děje, dává vyprávění lehký nádech příjemné zoufalosti. Navíc jej tvoří dohromady tak pět misí, kdy při té poslední se posčítají - a poodečítají - mnohá vaše rozhodnutí z uplynulé hry, což mi docela vzalo dech (...a to natolik, že jsem se vracel o několik hodin nazpátek, jen abych stočil kurz k lepšímu výsledku). Průchod hrou je jinak značně nelineární (abych zůstal u srovnávání s BioWare, tak mnohem více, než třeba v případě Baldur's Gate II) a lze si dost dobře představit, že co se týče toho, kdo z vaší posádky a parťáků - případně jestli vůbec někdo - nakonec přežije, hra nabízí nesčetné množství kombinací.

90% je asi trochu nadsazené hodnocení, uznávám. Ale dost dlouho jsem o něm přemýšlel a ani s lehkým časovým odstupem mě nenapadá jediná zásadnější věc, kterou bych vytkl. Drtivou většinu času jsem se velmi dobře bavil a rozhodně mi ME2 nabídl značně odlišný zážitek, než většina ostatních (akčních) her, co jsem kdy hrál. Jen škoda, že jde tolik na ruku masovému hráči, v mnoha ohledech hraje dost takříkajíc na efekt, místo aby raději rozvíjel některé jen lehce naznačené zajímavé nápady a myšlenky.

Bylo by však dost naivní nějakou větší hloubku v Mass Effect 2 vyhlížet, protože se o ni viditelně ani nijak nesnaží. O co se ale snaží, to zvládá na výbornou.

[Screenshoty]
+28
  • PC 95
Hru jsem dohrál za 3 dny. Jinak za 36 hodin. Na dnešní poměry je to dlouho, ale ta hra mě neskutečně přitahovala a v klidu a rád bych zůstal ve světě Mass Effectu ještě pěkných pár hodin.

Moje dojmy jsou opravdu velice kladné a i po titulcích bych rád hrál dál, ale jen tak létat po planetách kvůli vedlejším úkolům se mně nechce. Save z jedničky jsem neimportoval, jedničku jsem nehrál, ale děj jsem si nastudoval a v druhém díle jsem se neztrácel.

Mám toho hodně na jazyku tak to napíši. Opravdu od skvěle zpracovaného začátku, který vám vytvoří myšlenku že tohle nebude špatná hra napadení Normandie a následně všude výbuchy, roztřesená kamera, zdrcující smrt velitele Sheparda, kdy hltáte co bude dál... budete hrát a hrát až do závěrečných titulků. Plno her jsem nedohrál, protože mě prostě přestaly bavit, tady to ale nehrozí.

Postavy jsou základem této hry a základ se povedl, jsou skvěle nadabované, během dialogů si mimika postav nezaslouží kritiku a budete je mít rádi. V dialozích máte na výběr odpovědi kladného hrdiny a drsného bezcitného záporáka. Já se snažil být kladný jak nejvíc to jde, ale některé hlášky za odpadlíka jsou tak dobré, že mě jako citlivého hodného člověka :) lákalo hru si zahrát znova jako odpadlík.

Akce nejspíše od prvního dílu přibylo a veškeré mise (skoro) se řeší průchodem lokací a vystřílením všeho co se hýbe. Lokace jsou přísně lineární a odbočit, nebo si vybrat jinou cestu není možno. Avšak stereotyp ve střílení nenastal a pokud byl delší dialog těšil jsem se až vytáhnu svou zbraň a postřílím všechno, co se pohne (i přesto, že dialogy jsou perfektní :)). Co se misí týče, jedná se o sestavení vašeho týmu a dále plnění problému vašeho týmu aby k vám byli loajální a soustředili se plně na svou misi. Nejedná se o nic závratného, avšak každá z těchto misí je něčím originální a překvapí vás. Před misí si vylepšíte nějaké ty schopnosti, kterých je celkem málo, ale ani tak si je nestačíte během hry pořádně vylepšit. Na konci hry je proto možnost začít hru od začátku se současným vybavením a schopnostmi. Dále si vyberete zbraně, jenže já jsem hrál 3/4 hry s jednou útočnou puškou a zvyšoval si akorát přesnost, poškození a kapacitu munice. Munice je dostatek, není to jak v hororových hrách, kdy si hlídáte každou kulku a střílíte zásadně do hlavy, ale po bitvě je důležité projít bojiště a doplnit si ji. Absence inventáře mi nevadila a ořezané RPG prvky vám vynahradí samotná akce a příběh.

K různým vylepšením vašich zbraní, výzbroje, lodi, nebo navýšení zdravý, zvýšení výkonosti štítu vašeho týmu atd. jsou potřeba suroviny, které se těží na planetách - kterých je požehnaně - pomocí skeneru. Je to po chvíli nudné, ale já to bral jako povinnost a v pauze během misí jsem vytáhl skener, svačinu a skenoval. :)

Grafika je akorát, je radost se na ni dívat, textury jsou ostré, nikde nic nedodělaného jsem si nevšiml. Na druhou stranu, není to vrchol dnešní techniky, ale opravdu krásný průměr, který v žádném případě neurazí. A příběh, který pohání tuto hru, je neskutečně filmový s naprosto úžasným koncem, který je mnohem lepší než u většiny filmů. během hry se nějak určuje, jak dopadne dobývání kolektorské základny, může se stát že přežijí všichni, že umře jen někdo, a nebo že umřou všichni... já jsem se svou uloženou pozicí spokojen a připraven na třetí díl. Umřeli mně tři členové posádky a já jsem přežil, což jsem rád, protože i hlavní hrdina může umřít....

Tato hra je dotažena k dokonalosti a i ten, kdo nemusí sci-fi, ale trochu ví, co to je hra na počítač by si tuto hru měl koupit za dnes již směšnou cenu 250,-Kč. Chytne vás to a pustí až po dohrání, doporučuji!

Pro: hratelnost, grafika, příběh, dabing, skvělá akce, rozhodování ve velké míře která rozhoduje o celém následujícím ději, návaznost na 1. díl a na budoucí 3. díl, zvuky a hudba která dodává grády zejména při závěru hry

Proti: málo RPG prvků, malá města, dál bych musel hodně přemýšlet aby mě něco napadlo

+17
  • PC 90
Pokračování mají vždy nelehký úděl. Čeká se od nich vždy více a přesto si mají zachovat mnohé z předešlého dílu. Proto se vždy ozvou hlasy že je hra buď příliš podobná předešlému dílu s minimem inovací, nebo naopak příliš odlišná se zbytečnými novými principy a nápady. Naštestí Mass Effect 2 vyšel zlatou střední cestou a přináší mnohé.

První díl trilogie dal vzniknout fantastické galaxii která přinesla svěží vítr do žánru sci-fi. Mnoho ras, uspořádání mezigalaktické moci, zajímavé světy a bohatou a hlubokou historii světa s reáliemi. Výborný podklad pro novou sérii. Pokračování navazuje na události z jedničky, takže je celkem důležitý import postavy jelikož všechna rozhodnutí, postavy a události které jste prožili se zde mohou promítnout nebo nějak ozvláštnit děj. Jednoduché, chytré a fungující.

Jinak se moc k příběhu vyjadřovat nebudu abych nic neprozradil, jinak je opět výtečný a více propracovanější ( ne že by v prvním díle nebyl, jen zde je zase o něco dál). Velkou změnu doznali parťáci, každý má svůj příběh, osobitý charakter a lze získat plně jeho loajalitu nebo naopak u něho hodně klesnout. Zde je nejlepší rozhodnout se zda budu hrát jako 100% záporák nebo ochránce. K tomu i napomáhá akční tlačítko během rozhovorů kdy lze během konverzace provést nečekaný čin jako někoho udeřit nebo naopak zachránit.

Cestování na planety doznalo mnoho změn, nyní již každá soustava obsahuje statistiku na kolik procent jsou planety prozkoumány, tím se eliminuje vracení do již prozkoumaných soustav. Dále minihra na každé planetě, hledání surovin pro výrobu upgradů pro zbraně, parťáky a loď je zajímavým osvěžením jen později už je trochu monoónější. Subquesty mají opět mnohé co nabídnout a dávají větší možnost poznat žoldácké skupiny jako jsou Blue Suns, Blood Pack a Eclipse. Jinak dojde i na pár neakčních misí což je milá změna. Diskutované Mako se v tomto díle nekoná, jestli je to škoda nebo ne, to záleží na vkusu, jen aspoň hra nabízí opět jiný zážitek.

RPG systém je tentokrát bez inventáře, což znamená už žádné obrovské množství zbraní, obleků, předmětů a munice. Vše bylo lehce zjednodušeno na nakupování upgradů a výzkum pro hrdinu a jeho tým a Normandii. Hra je tedy více střílečkou s RPG prvky u všech postav, zaměřena hodně na systém krytí a přestřelek ala Gears of War což není vůbec na škodu.

Grafická stránka hry opět doznala zlepšení a je na co se dívat, navíc se to vše hýbe více než obstojně, dabing je prostě úžasný a nedokáži si představit jiný něž anglický, dokonce se zde objevuje mnoho známých herců a dabérů, což přidává na celkovém dojmu a velkoleposti. Hudba je jako vždy epická a skvěle dokresluje atmosféru.

Závěr tedy je že Bioware neusnuli na vavřínech a dále se zlepšují, dovedli pokračování Mass Effectu dál než mnozí čekali a předvedli temnější, atmosféričtější a akčnejší pokračování hry která dokáže chytnout hráče jako málokterá. Přeci jen ke které hře se vrátíte po dohrání ještě dvakrát? Teď už jen čekat na závěrečný díl a těšit se.

Pro: Vynikající pokračování, charaktery týmu, temná atmosféra, akčnost, nové metody v sérii

Proti: Nenapadá mě nic co bych měl hře extra zvlášt vytknout

+14 +15 −1
  • PC 50
Tato hra je velmi divná hra. V této hře hrajete za kosmonauta, který létá po vesmíru a sbírá lidi, aby s nimi měl seks. Není to moc realistycké. Seks můžete mít s úplně každým na vaší lodi, až na toho robota, protože to by bylo divné mít seks s robotem v této hře. Nejlepší seks je ale s Mirindou, což není v této hře limonáda. Kromě seksu můžete taky zabíjet mimozemšťani. V této hře mimozemšťani chtějí zničit vesmír, protože jim vadí a je v něm zima. Mimozemšťani můžete taky velmi střílet nebo mít s nimi v této hře seks. Střílečky v této hře jsou velmi super, protože jsou s lejzrama. Taky můžete mimozemšťani zapálit, což je vůbec docela husté. Jinak je ale ta hra velmi divná, protože furt máte jen s někým seks a to nikoho nebaví.

Pro: Mimozemšťani s lejzrama, hořící mimozemšťani, seks s mimozemšťanama

Proti: Vesmír není realistycký

+11 +44 −33
  • PC 95
Mass Effect 2 jsem velmi dlouho očekával, protože jednička byla výborná. Měl jsem z dvojky strach, že nedosáhne laťky nastavené prvním dílem. Strach byl ale zbytečný. Dvojka jedničku v mnoha ohledech překonává: je zábavnější, stabilnější, epičtější, příběhovější,...

Story dvojky začíná po událostech předchozího dílu. Normandie je na průzkumu, záhy je ale rozstřílena neznámým plavidlem. Drtivá většina útok nepřežije, včetně Sheparda. Přeživší se vrátí do svých domovů, ale netuší, že Sheparda oživí společnost Cerberus s tajemným Záhadným v čele. Tímto Shepard odchází z Aliance a nedobrovolně se připojuje ke Cerberu. Dostává nový a hlavně vylepšený model lodi Normandie - Normandy SR2. K práci jsou mu přiděleni dva kolegové - Jacob a Miranda (mimochodem dabována a vytvořena podle herečky Yvonne Strahovski, jedné z nejkrásnějších žen, co znám). Na hře se podíleli velmi kvalitní dabéři a je to znát.

První úkol je shromáždit celou posádku a poté vyrazit na velkou misi proti kolektorům. Tady mě zarazila podivná stavba příběhu. Ten je sice naprosto bravůrně vymyšlený, ale celé to je vlastně jen o shromáždění celé posádky a závěrečná mise je jen tak spíše kratší vyvrcholení. Systém dialogů je stejný jako v předchozím díle. Rozhovory jsou ale mnohem dynamičtější a celkově více za pohybu. Druhý díl je i o mnoho temnější, než díl předchozí, ale ničemu to nevadí. Humoru je zde stále dostatek a špičková atmosféra zůstává.

Akční složka hry je vylepšená. Teď už Shepard má pouze jedno brnění, které si může vylepšovat ve své kajutě. K tomu pár zbraní ke každému typu. Odpadá tím zasviněnost inventáře, které mě tolik otravovalo v jedničce. Ve dvojce se už nehraje na přehřívání, ale na náboje. Ty se válí všude po "akčních" lokacích. Přestřelky jsou o mnoho zábavnější než minule. K tomu lze u každé postavy vylepšovat biotické schopnosti jako warp, singularita atp...

Ve dvojce odpadává přistávání na planetách. To nahrazuje orbitální sken, který odhalí anomálie. Na těchto planetách lze přistát a plnit zde vedlejší úkoly. Jinak sken slouží ke sbírání surovin pomocí jednoduché (a hlavně po čase dost nudné) minihry. Ta je pro postup klíčová, protože na vylepšení lodi a zbraní jsou potřeba suroviny. Rozhodně doporučuju Normandy pořádně natunit, dosti to ovlivní závěrečnou misi.

Ve hře je ohromné množství vedlejších aktivit, jako je: nakupování zvířátek do své kajuty, sbíráni modelů lodí, flirtování s ostatními postavami,... K tomu se váže dost achievementů a určitě je doporučuju před hraním projet. Já osobně jich na první zahrátí zvládl okolo 95%, což je naprosto perfektní.

Graficky je Mass Effect 2 výborný, také konečně naprosto stabilní a kdo by to byl řekl, méně náročný na HW jak jednička. Tleskám, klobouk dolu.

Mimochodem, pro prodloužení herní doby doporučuju zakoupit všechna DLC. Bez nich je Mass Effect 2 poloviční hra!

Mass Effect 2 je špička žánru a každý, kdo je fanouškem sci-fi a akce s prvky RPG by ji neměl minout. Pro mě se vesmír z ME definitivně stává nejlepším vědeckofantastíckým universem v historii PC her... 97% A už se těším na trojku...

Pro: příběh, epičnost, Bioware rukopis, hratelnost, opravdu zábavné vedlejší mise, mise na kolektorské lodi, hromada různých detailů, nehorázně sexy Miranda,

Proti: po čase skenování, občas trošku leveldesign

+28
  • PC 90
Nesmrtelný Shepard se vrátil! Sice utrpěl nějakou tu bolístku a vypadá jako by se říznul při holení, nicméně je to on. A je kupodivu silnější než dříve. Asi začal posilovat, protože teďka už se s ničím nepáře. Nejdříve střílí, pak se teprv ptá.

Spousta křiklounků asi nikdy nepřestane štěbetat o tom, jaký je to odklon od zažité jedničky. Odklon to je, jenže (alespoň podle mne) k lepšímu. Druhé putování kapitána Sheparda se mi do krve dostalo lépe než to první. Zatímco v prvním Mass Effectu jsem si připadal jak na houpačce RPG/akce a hraní mi přišlo poněkud zmatené, u druhého dílu houpačka chybí, teda je tu spíše její obdoba akce/ještě větší akce.

Pokud se říká - vstříc novým zážitkům s čistým štítem, tak u Mass Effect 2 to platí dvojnásob. Spousta prvků z jedničky byla zmuchlána jak cár papíru a zahozena do neznáma. Zbylo jen pár nejstatečnějších, které prakticky brání, aby se ze hry stala tupá střílečka.

Ořezání herních mechanismů přináší své ovoce - tím je filmovost, kterou jsou všechny rozhovory, filmečky a akční sekvence prošpikovány až až. Chválu si zaslouží i s citem dávkovaný příběh, který je sice hypergalaktické klišé, nicméně jeho podání je brilantní a zaslouží si jedině ovace. Je sice poněkud divné, že zachránce galaxie musí vymýtit nejméně dvě mimozemské civilizace, ale což.

Druhý Mass Effect mě nadchnul, oblíbil jsem si herní postavy když mi v boji pošel Garrus, málem i slzička ukápla, zamiloval herní soundtrack, při kterém jsem mnohokrát měl husí kůži - zkrátka jsem si oblíbil prakticky vše, co je v téhle akční esenci obsažené a druhé putování kapitána Sheparda je příkladem toho, jak se má druhé pokračování vesmírné trilogie udělat.

Výborně zpracovaná a takřka bezchybná hra. Pro mě adept na hru roku 2010.

Pro: hratelnost, příběh, postavy, filmovost, epika, soundtrack

Proti: snad jen bug, co se mi přihodil naštěstí jen 2x (létající Shepard)

+13 +14 −1
  • PC 80
Po jednicce, ktera me uchvatila, jsem si dal tohle. Oproti jednicce docela zklamani. Krome grafiky (trosku lepsi jak v jednicce) a pribehu (hlavne povedeny zacatek) me to zklamalo na vsech frontach. RPG to teda fakt uz neni. Orezany to je az na kost. Od uplne koridorovosti prostredi az po Citadelu, ktera se smrskla na bytecek 3+1. Taky ten konec byl oproti zacatku pribehu hloupej az hamba. Ten meganeco na konci jak kdyby vypadl z dvojrozmernych automatovek z devadesatych let ala Metal Slug. Jestli tohle individuum melo ohrozovat galaxii, tak to potes koste. Z cele hry je citit na sto honu ten trend zjednodusovani veci. Uz nemam rad prekombinovane techno/rpg/buhvico slozitosti, ale tohle bylo jednoduche presprilis.

Pro: Udrzi to cloveka v napeti, diky pribehu. Grafika. Hudba.

Proti: Nepovedeny zaver. Brutalni orezani RPG a level designu.

  • PC --
Mass Effect 2 jsem vydržel hrát něco přes 10 hodin, abych jej mázl se stejnou razacní, jako Dragon Age. Jsem člověk, pro kterého je hratelnost nadevše a její absenci nezachrání ani perfektní filmové rozhovory, příběh, dějové provázání s prvním dílem nebo ta roztomilá kajuta na NR2. Už v prvním díle byly souboje neskutečným opruzem, spolu s mizernou AI spolubojovníků a neuvěřitelně odfláklým designem úrovní. Proč se autoři rozhodli ve dvojce ještě zvýšit počet soubojů je mi záhadou, jejich úrovně překypující nelogičnostmi mě taky nenadchnou (některé "schovky" v úrovních tam jsou prostě jen proto, abyste se za ně mohli skrýt). Bioware tohle neumí a jak už jsem někdy někde poznamenal, spojit jejich vypravěčský um s řemeslem Pyranha Bytes a jejich citem pro detail, měli bychom tady bezkonkurenčně nejlepší RPG, které by uspokojily snad každého.

Z mého pohledu se prostě Bioware nevydali správnou cestou, i když vím, že je to názor ojedinělý. Jdu si raději znovu zahrát příběhově plytký, citově studený, dialogově primitivní, ale parádně hratelný - Risen.
+17 +22 −5
  • PC 95
A mám to za sebou, nevystihl bych všechno lépe než, jak už to vystihnul Kubulus. O téhle hře si může každý myslet, co chce, hlavně ti, co hru nehráli. Já jsem rád, že jsem měl možnost si ji zahrát a dohrát. A jsem nadšeně překvapený, že i v dnešní době se mi takhle moc líbí nějaká hra, která vážně hraničí s dokonalostí (nebo to umí prostě excelentně). Rozhodně není hra přeceněná, ale zaslouženě si odnáší taková hodnocení jaké dostává a nejlepší způsob bude si to ověřit samotným hraním.

Mass Effect 1 jsem ohodnotil, jak jsem ohodnotil a to jsem byl opravdu hlavně z počátku hodně rozčarovaný, ale to, co mi nabídl druhý díl jsem nečekal. Už po prvních hodinách jsem věděl, že tohle je zatraceně lepší než první díl. Je ale nutné, nebo já to aspoň doporučuju, si první díl zahrát a dohrát, protože vám můžu zaručit, že se v řadě věcech budete dost ztrácet a zážitek z návratů postaviček pro vás nebude takový jaký by měl být. Měl jsem výhodu, že jsem se k Mass Effectu dostal teprve až při vydání dvojky, tak jsem parádně navázal, no s trojkou už mám smůlu. A to i po takovém navázání jsem měl problémy nějaké postavy poznat!

ME prostě umí vtáhnout do hry, intro bylo výborné a pak samotná hra, když z toho takhle skočíte hned po jedničce jste, jak bych to řekl, příjemně rozladění. Výborné je, že to nekončí povedeným začátkem, ale příjemné zážitky pokračují v pravidelných dávkách až do konce. Mnohem lépe se mi to ovládalo, všechno bylo tak nějak plynulejší a zároveň i hezčí. Začátky mě konečně neiritovaly. Souboje byly provedené na jedničku, vůbec mi nevadí, že se bojovalo o trochu víc, hlavně to bylo díky tomu, že se soubojový systém zdokonalil a i to nabíjení chválím jako dobrej nápad, stejně tak se mi líbilo i skenování planet a ostatní věci, i když asi bych se nezlobil, kdyby to bylo vypuštěné úplně a já jen dělal vedlejší mise pokud bych je našel a samozřejmě ty příběhové. RPG bylo hodně upozadněné, ale vyloženě mi to u hry jako Mass Effect nevadilo a to, že RPG žánr mám asi nejradši.

Příběh je možná na pohled plytký, ale v provedení ME se vám prostě musí líbit, i když je pravda, že příběhu jsem nevěnoval takovou pozornost a mnohem víc mě bavilo prokecávání a osud herních postav, hlavně těch na Normandii. Takže jsem možná až přehnanou dobu věnoval jejich problémům, úkolům a budování vztahu s Mirandou. Z návratu Ashley jsem byl hodně rozčarovaný a i přestože jsem se rozhodnul být ji věrný, Miranda mě ukecala, respektive po její osobní misi to byla ona, u které jsem začal budovat vztah. Uvědomil jsem si, že Miranda je mnohem lepší charakter a taky víc sexy, těším se dost na to, co na to řekne Ashley ve třetím díle, teda jsem asi na to nejvíc zvědavý z celé trojky xD. A ještě sem napíšu, že doufám, že uvidíme ve trojce, jak vypadá Tali, nebo obecně kvariané pod maskou. Je to stejně divné co? Myslím to, že vás vývojáři dokáží donutit se o takovouhle prkotinu starat, prožívat, na druhou stranu je to vynikající věc a nevěřil bych, že to má takový dobrý vliv pro atmosféru a sžití se se hrou. Dodnes nezapomínám na to, kolik lidí dokázalo třeba řešit vztah s Morrigan z Dragon Age, stovky stránek diskusí!

Postavy jsou dokonce ještě mnohem víc lidštější, nevím co na to má největší vliv, jestli strhnutí ME atmosférou, nebo zajímavé dialogy a navíc je to dokonce i osobitější, postavy projevují emoce, konečně se při rozhovorech i celkem přirozeně pohybují. Dochází na objetí, přátelské podání rukou a zkrátka takhle výborně to snad nenabídne žádná hra. A nemůžu zapomenout ani na skvělou kameru při těchto rozhovorech.

Potěšila i délka hry, tentokrát jsem překvapivě u dvojky strávil více než 60 hodin, což jsem v šoku, protože tady jsem nemusel objíždět planety Makem a to hodně v prvním díle zdržovalo. Je sice pravda, že jsem nechával i hru běžet chvílema v liště, nebo jsem se s tím páral hodně pomalu. Na druhou stranu jsem to hrál fakt na doraz a třeba postavy na Normandii jsem obkecával snad kdykoliv jsem měl možnost. I přesto jsem dosáhl "jen" 28. levelu. I když archievementy mám vesměs až tak na pět všechny, ne, že by mi o ně šlo. Prostě mě ta hra bavila.

Jako hra, která mi má přinést zábavu obstál ME více než na výbornou a i pod vlivem mírné indoktrinace Reaperem nemám vyloženě velké výhrady, které bych u jiných her tak snadno nepřehlížel. ME 2 má chyby, ale nějak postupem hry na ně zapomínáte a jen si užíváte. I když je to takový hollywoodský trhák, mně styl hraní ME vyhovuje. Zatímco u ostatních her ty chyby ani nemusím vyhledávat, protože se nabízejí sami. Už vůbec to, když si spočítám kolik her dokázalo udržet mou pozornost až do konce moc nebude, kór když trvá i jejich dohrání něco přes 50 hodin. Zkrátka nic, co mě opravdu štvalo, otravovalo. Docela jsem i čuměl, jak Bioware odpověděli i tím, jak jsem si u jedničky v jednu chvíli vzpomněl na to, že na Normandii vůbec nejsou záchody a sprchy. Doufám, že se tam ještě objeví bar :). Jasně je to úplně jedno, je to hra proboha, ale já tyhle nesmyslné detaily mám u her rád, stejně tak jako ty blbosti v Shepardové kajutě.

Hodně nových parťáků je rovněž paráda, ale jako v jedničce jsem až na vedlejší mise postupoval pořád s Jacobem a Mirandou. Ani nevím proč, protože tam je dost zajímavých osobností, se kterými stojí za to procházet hrou.

Nezbývá než trpělivě vyčkávat na Mass Effect 3, což není tak hrozné a to hned z několika důvodů. Čeká nás další řada výborných her, snad se dočkáme i nějakých těch DLC a to nemluvím o tom, jak bych si chtěl ME zopakovat znovu a jinak a že mám hodně nápadů, co bych udělal jinak. Třeba hrát za odpadlíka, zvolit jiné romance apod. Těším se na to, jak to dopadne s postavama, co se mnou provede Cerberus. Doufám, že to ani trojkou neskončí. A jestli bude trojka lepší než dvojka a splní se to, co od toho zčásti očekávám, tak má u mě osobně slíbenou stovku.

Je to fakt dobrá hra. A to navíc sci-fi nemusím a i ME jsem jenom přehlížel.

Pro: atmosféra, postavy, příběh, emoce, grafika, napětí, hratelnost

Proti: občasné bugy, na ostatní věci jsem zapomněl, ale bylo jich pár...

+16
  • PC 95
Po prvním dílu, který mě moc nenachnul kvůli dokola opakujícim se misím, jsem trpělivě očekával Mass Effect 2. Čekal jsem, že vývojáři udělají hru zajímavější a různorodější a tak se také stalo. Příběh je velice povedený, poslední mise velice vydařená(hltal jsem každý detail na konci a těšil se jak to jen dopadne) a přidáním jakýsich miniscén se stala hra zabavnější a co se týče hratelnosti ta byla vynikající již v jedničce. Jediným co bych této hře mohl snad vytknout je až neuvěřitelný nadbytek informací, hru snad musíte dohrát 3x, abyste pochopili všechny části příběhu a celého Mass Effectu.

Pro: příběh,hratelnost

Proti: moc informací

+8 +9 −1
  • PC 90
Nenacházim správný slovo, který by bylo schopný vystihnout můj pocit z toho, co jsem viděl/hrál. Ta hra je po všech stránkách fenomenálně odvedená, od bezchybný grafiky přes dynamickou akci až po parádní příběh. On byl výbornej i první díl, ale v mnoha částech docela nudil a akce nebyla tak dobře zpracovaná (bohužel jsem nedohrál). Všechno podtrhuje skvělej hudební doprovod a hlas Martina Sheena v roli pana Neznámého. Úžasný jsou i venkovní lokace plný života. Pro mě obrovský překvápko a zároveň nejlepší film kterej jsem kdy hrál. Neříkám však, že neexistuje lepší hra, lepších her je dost, ale v rámci žánru je Mass Effect zkrátka pecka. Kam se hrabou vesmírný hovadiny typu Star Trek nebo Star Wars (mluvim jak o filmech tak herních adaptacích. Chápu, srovnávat hru s filmem je na pováženou, ale tady mi to přijde jako dobrej nápad), když jim frajeři od BioWare nakopali prdel.

Pro: hudba, příběh, venkovní lokace, dabing, grafika

Proti: občasná nuda

  • PC --
Hodnotím hned po dohrání a jsem NADŠENÝ!

Na počátku bylo prosté "kde je kua inventář" a "proč se to hraje jako Gears of War?". Zkrátka úplně jiná hra. Což bude určitě šok pro všechny, kteří si chtějí zahrát promakané RPG. Statistiky jsou zkrouhnuty na minimum a sbírání několika málo zbraní probíhá také úplně jinak (zbraň se musí napřed oskenovat a pak se teprve hledají/kupují vylepšení)... a já říkám proč ne? K čemu mi bylo sbírání tuny bordelu v jedničce, když se od sebe lišil jen minimálně? To samé platí pro upgradování zbraní a brnění, protože tam byly užitečné dohromady tak 3 upgrady. Prostě jde hlavně o to, aby dal člověk šanci jinému žánru.

Gameplay je jedničce podobný. Hlavní atrakcí je hlavní příběh, to máme stejné u obou dílů. Vedlejší úkoly byly hlavní brzdou jedničky, protože již zmiňované stejnorodé vybavení pomalu nestálo za pobíhání a vystřílení po jednom generickém druhu bází/dolů/vesmírné lodě a ježdění po krajinkách, které se od sebe lišili jenom texturou nebe a země. V ME2 díky vybavení, jehož učinnost JE znát, nejsou už vedlejší mise taková pruda. Hlavně kvůli tomu, že se v každé misi signifikantně mění prostředí. Jungle, ruiny, sníh, mlhavá bažina, základny,... A ne vždy je to pouhé - vystřílej, na konci zmáčkni čudl, mise splněna. Někdy to jsou puzzle s otevíráním dveří, někdy bludiště kudy projít houpajícím se ztroskotaným korábem. Plus většinu vedlejších misí si ve dvojce musíte najít sami, takže prozkoumávat planety se opravdu vyplatí.

Tím se dostávám k tomu, co pro změnu brzdí hraní ve dvojce - zkoumání planet. Jezdit scannerem po planetě a vysávat z ní minerály, je sranda tak u prvních deseti planet. Takže po chvíli se omezíte na zkoumání jenom těch planet, kde jsou anomálie (= vedlejší mise) a vycucáváte je pouze, když potřebujete něco postavit na lodi. Systém z jedničky byl možná primitivní, ale tady by se celkem hodil.

Boje mají vylepšený systém krytí ála Gears of War. Samozřejmě na Gears of War to v akci nemá, ale rozhodně se s nim hraje líp než v jedničce.

Příběh se celkem hodně soustředí na vedlejší postavy a jejich příběhy, aby vám jich na konci bylo líto. :) Nevím, co mají všichni s neoriginalitou příběhu, ale mě pár twistů opravdu dostalo.

Dále se mi líbilo poreklamování hlavních hubů (Citadela, Omega,...). Prostředí je se všemi těmi pohyblivými reklamami takové živější a rozhodně se na něj hezky kouká. SW manikáům několikrát přijdou na mysl dolní ulice Corruscantu. Poteší i takové blbůstky, jako přístroje, které se rozsvěcují, když se k nim přiblížíte, anebo viditelnější používání omni-toolu, například v rozhovorech. Rozhovory se snaží o filmovost, což se jim někdy daří, ale někdy při tom prostě virtuální herci vypadají směšně. Jinak sou ale samozřejmě ještě víc super než minule.

Shrnutí - smiřte se s tim, že to neni "pravé" RPG a utrhne vám to koule.

Pro: Příběh, rozmanitost prostředí, navazování na minulý díl, filmové rozhovory, sympatické postavy

Proti: Skenování planet

+16 +17 −1
  • PC 70
Zklamání. Velké. Po dvou letech čekání, po dvaceti pěti hodinách důsledného hraní, mám teď pocit, jako by mi MUDrci z BioWare vrazili nůž do zad. Což o to, zážitek to byl intenzivní, zejména v posledních pasážích hry (i když kdo ví, jak velkou roli v tom asi hrálo to, že mi ke konci umřela půlka mého týmu, včetně mého oblíbeného Thanea), za to smekám před scénáristy svoji pomyslnou hučku. Bohužel, příběh je asi tak jediné, co by se dalo pochválit.
Nevím sice, kdo tento monstrózní projekt řídil, ale za nápad prakticky úplně se odklonit herně od RPG kořenů, by si zasloužil minimálně pohlavek (nepomyslný). Nemyslím tím ubrání na biotických schopnostech a akčnější soubojový systém, tyto změny hodnotím jako plusové. Co mě ale nadzvedlo ze židle, bylo okleštění od jakékoliv svobodné volby (a ne, to že si můžu zvolit dobro/zlo a plnit úkoly v různém pořadí NENÍ svoboda, jakou bych si představoval, to je dneska snad samozřejmost). Všechno začíná už u questů. Pokud totiž spočítáme příběhové a týkající se vašich týmových kolegů, dostáváme se zhruba někam k číslu 25 + 20 vedlejších, přičemž všechny jsou na jedno brdo. Nejhorší však na nich je, že se při jejich plnění dostáváte loadingem do jakýchsi instancí, které se designem zasekly někde v roce 1992 (i když možná i ten Blazkowicz se pohyboval v nelineárnějších úrovních). Ano, ME2 se smrskla na prachsprostou koridorovku, která absolutně zabíjí jakoukoliv hráčovu iniciativu zkoušet jiný postup hrou, než jaký mu nalinkovali tvůrci.
Pokud jsou úkoly Alfou, pak Omegou dobrého RPG je vývoj postavy. Tím pádem tedy této hře chybí obojí, protože to, co s ním tady provedli a jak ho zmršili, to je prostě na pěst. Ne, zkušenosti tu totiž nedostáváte za zabíjení enemáků, ani za plnění vedlejších úkolů (40 exp. za vedlejšák v době, kdy na každou úroveň potřebujete 1000, přičemž vedlejších questů je, jak jsem už zmínil výše, zhruba 20... no, jen si spočítejte, o kolik úrovní si díky nim polepšíte, když budete hrát poctivě a nic nevynechávat... PCHEEE), ME2 vás totiž odmění jedině za plnění příběhu (1000 exp. za úkol, někdy ani to ne), tím pádem můžete s postavou dospět maximálně někam k 25. úrovni, víc ani ň, autoři vám to prostě nedovolí, takže k získání jedné z medailí (dosáhnutí 30. lvl) si musíte rozehrát novou hru.
Vývoje postavy se samozřejmě týkají i předměty. Různá brnění a zbraně, kterými si namakáte už tak namakanou postavu? Pokud si představujete, že alespoň tady se vývojáři drželi osvědčených postupů z jedničky, tak se mýlíte. Žádná brnění, Žádné nové zbraně. Všechno tohle, vybavování si postavy, radost z nově nalezeného pulzního kanónu, titanové helmy, vyztužených nohavic nebo iridiových podvlíkaček, to vše je pryč. Autoři celý systém předmětů vměstnali do jakéhosi šatníku a panelu na lodi, kde si to všechno "namodifikujete", čímž se prakticky zbavili jakékoliv odpovědnosti vytvářet nové itemy (jakákoliv zbraň bude vypadat pořád stejně, ať na ni připlácnete cokoliv). Co víc! "Patenty" na jednotlivé modifikace si budete muset nejdřív objevit, nebo ve většině případů koupit za ohromný prachy... který ale nebudete mít, protože z příšer nepadají žádné předměty a peníze z hlavních questů stačí tak tak na nakupování paliva do vesmírné lodi a sond na těžbu čtyř základních surovin (to vylepšení je třeba ještě z něčeho sestrojit!). Tímto se hra jaksi dostává do začarovaného kruhu, jelikož hlavních úkolů je pochopitelně jen velmi omezené množství, peníze není kde sehnat. Nakonec budete rádi, když si ze zbylých kreditů budete moct dovolit alespoň půlku všech modifikací.
BioWare vám zkrátka po celou dobu hází klacky pod nohy, sice o dost méně než v Dragon Age, ale pořád je jich dost (a to jsem vypíchl jen ty nejpodstatnější). Nebýt skvělého příběhu, asi bych se jen těžko udržel odinstalování ME2 už někde v půlce. Sledovat totiž příběhy vašich spolubojovníků, čtení si dokonale vypiplaných dialogů a klepání se na to, jak to celé dopadne... to jsou prostě věci, které tuhle hru pozvedávají nad průměr RPG žánru, kam by jinak svými dojebanými herními mechanismy patřila.
ME2 je něco jako Call of Duty RPG žánru, se všemi jeho neduhy v podobě lineární dálnice, po které vás vede a postrádající jakékoliv odbočky, avšak na úkor přiblížení se prvotřídnímu filmového zážitku.

Pro: PŘÍBĚH, postavy, dabing, dynamické souboje, žádné zpropadené vozidlo

Proti: úkoly, linearita, absence předmětů, zpropadená těžba, ten finální boss byl snad vtip? žádné exp. z nepřátel, minimum exp. za úkoly... a prakticky jakékoliv další základní RPG mechanismy

+3 +11 −8
  • PC 80
Po kvalitním prvním díle, který předvedl skvělý příběh, grafiku a propracovaný svět (s bohužel velmi malými možnostmi) přichází akčnější, drsnější a temnější dvojka.

Druhé díly většinou vylepšují předešlé a přidávají obsah. V případě Mass Effect 2 to je právě naopak a z dobrého mixu RPG a střílečky přichází velmi dobrá střílečka s několika RPG prvky. To, že byl rozvoj postav omezen na minimum (dostanete nový level a body, které za něj dostanete rozdělujete POUZE do (tuším) 5 odvětví, která mají jen 4 úrovně!) a vymazán inventář (všechno vybavení si berete před misí na Normandy a vylepšuje se také na Normandy) ze hry dělá papírově mizerné RPG. Opak je pravdou! Já mám rád jak RPG, tak akční hry a proto mi asi Mass Effect 2 přišel asi jako nejlepší mix těchto žánrů. Skvělá adrenalinová akce s poměrně malou volností světa, ale zpravidla luxusními vedlejšími questy, filmovými dialogy (dabing předčí jakoukoli hru) a celkově s kvantem možností a rozhodnutí. Tato série je první, ve které skutečně ovlivňujete osud celé galaxie svými rozhodnutími! A to se počítá!

Škoda jen hlavní dějové linky, která není tak zajímavá jako v minulém díle. Děj mě totiž ničím nepřekvapil a nezodpověděl moc otazníků, které byli "vytvořeny" v prvním díle. Musím ale pochválit velice kvalitní postavy, kde každá je uvěřitelná a má svůj jedinečný charakter.

Pro: Filmovější zpracování jen a jen prospělo. Kromě slabšího děje (nezodpovězené otazníky, ...) není téměř co vytknout!

Proti: Děj hry mě ničím pořádně nepřekvapil, což mi vadilo asi nejvíce. Občas trošku blbější AI, ale jen málokdy. Našlo by se ještě pár připomínek, ale kvalitu hry stejně nijak výrazně nezmenší.

+29
  • PC 85
Tak a je to tu. Pár planet zbejvá, ale přesto je herní doba úctyhodných 26 hodin. Nedá se říct, že by Mass Effect 2 (od teď už jen ME2) byl ňákou rychlokvaškou a za to jsem jedině rád. ME2 v sobě skrývá spoustu kladů, ale na mě tentokrát bude vytáhnout trošku taky tý špíny, i když jsem milovník téhle série.

Engine/Grafika: Někde jsem čet recenzi, že se nám toho moc od prvního dílu nezměnilo. Vážení, tomu vůbec nevěřte, protože zde engine i grafika doznali značných změn oproti těžkopádné jedničce. Vše je krásně ostré a detailní, biotici více využívají gravitaci, levely jsou mnohem detailnější (pamatujete, jak jste v jedničce přistáli na planetě, kde byly jen rovné pláně a hory?) prostě vizuální stránka se zvedla minimálně o jednu příčku a vše, jak už tomu u UnrealEnginu 3 bývá, s perfektní optimalizací na hardware.

Změny oproti prvnímu dílu: Zde bych chtěl poukázat především na dvě věci:
1.)Inventař - značně chaotický inventář z prvního dílu nám zmizel a my si vybíráme equip s kterým půjdeme do akce přímo před akcí. Ze začátku jsem to bral jako zápor, ale když jsem pochopil herní principy, uznal jsem, že to byl dobrý tah. Zbraně tak už nevylepšujete přídavnými zařízeními, ale v laboratoři za pomoci těžebních materiálů... a tím se dostáváme k...
2.)Těžení - zde hra doznala radikální změnu, kdy kroužíte skenerem kolem planety a koukáte na graf a tím určujete, kdy máte vypustit sondu. U anomálií to funguje, ale u těžení to po čase začne být pořádná otrava. Těžit ale musíte a možná později ve hře zjistíte proč. Pozor sondy se musí dokupovat.

Změn je samozřejmě víc, ale tohle jsou nejdůležitější a na ostatní stejně buďto narazím ještě já teď nebo vy ve hře ;-)

Děj/Příběh: Největší plus je zde možnost importu savů, to byl genialní tah a já Biowarákům líbam ruce. Oproti prvnímu dílu mi ale děj přijde dost nekomplexní a i když Bioware tvrdí, že je ME zamýšlený od počátku jako trilogie nedivil bych se, kdyby je to napadlo až po úspěchu prvního dílu. Hlavní dějová linka je dost krátká a prakticky k ničemu nedojde. Dokonce si dovolím tvrdit, že kdyby člověk neměl tendenci dělat většinu úkolů, byla by to otázka cca osmy hodin. Jenže hra vás stejně nutí ty úkoly dělat, tak co na tom, funguje to!;-)

Shepard: Ten jedinej snad zůstal stejnej. Pořád má svůj americký patriotismu a pořádný "Véčko". Snad jenom ty jizvy ňák divně svítěj a proto se postupem času vylepšení zdravotní jednotky vaší lodi stává nutností. Shepardovi ubylo dost atribut a to když jsem se dozvěděl, tak jsem myslel, že je konec s RPG. Jenže ono jde o to, že on si může další atributy koupit za těžební material a RPG prvky tu jsou slušně zastoupeny právě v upgradu zbraní, lodi, člověka... Mezi ty vtipnější vylepšení lodi patří například křeček do kapitánovi kajuty nebo rybičky, které se mi nepodařilo udržet naživu snad nikdy.
Novou pak máme ještě mapu galaxie, kde mi to cestování přijde trošku primitivní, i když je to nezbytné pokud chtějí vývojáři utrácení a následné dokupování paliva.

Hra jako taková se mi líbila a to hodně. Oceňuji to, že se toho tak moc změnilo (při pohledu na právě hraný Bioshock 2 to cítím dvojnásob), ale prostě už mě tak nedostala jako první díl. I když jsem na začátku psal, že se pokusím vytáhnout ňákou špínu, tak to jde těžko, ale celkový dojem je prostě o stupeň nižší než u prvního dílu a té jsem dal devadesátku a proto dvojce musim dát slušných 85%.
+14
  • PC 90
• Mass Effect 2 je, podobně jako jeho předchůdce, vyšperkovanou vesmírnou odyseou, kterou hráč ochutnává v každé vteřině.
• Alfou hry jsou dialogy s profesionálním dabingem a obrovskou škálou voleb. Téměř jako sledování filmu ve vlastní režii. Ostatně i o to autorům šlo. Navíc je tu interakce během rozhovorů (paragon/renegard). Drobné, avšak oživující vylepšení oproti ME1.
• Omegou jsou samotné charaktery postav. Je jich mnoho, jsou rozmanité a jejich účel je jasný - najít si svého favorita. To donutí hráče orientovat jistá rozhodnutí určitým směrem. Mezí mé favority patří jednoznačně Thane (kodex), Legion (osamělý misionář), Garrus (rebel) a Kasumi (Japonská zlodějka).
• Dramaturgie (ačkoliv plná klišé, vlastně na něm spíše staví) pracuje dobře. A můžou za to právě rozmanité charaktery. Dobrým příkladem je např. EDI, které hráč musí kvůli vyplývajícím situacím dávat více informací / prostředků - možná kontrola umělé inteligence nebo dokonce zrada napadla snad každého.
• Grafika! Kontrastní, přechody ostrosti, stíny a světla... Za poslední dobu nejlepší pohlazení pro mé oči. A to jsem si myslel, že bloom je jen přežitek (nemusí, pokud tomu autoři napíšou pořádné shadery).
• Čistý a propracovaný design, herního prostředí. To samé platí pro technologie, zbraně, zbroj...
• Leveldesign je těžce účelový, ale funguje ve všech směrech.
• Zvuky a atmosférická hudba, která je neodlučitelnou součástí atmosféry celého herního světa.
• Stabilita hry. Za celou dobu hry jsem zaznamenal 1 pád! Spouštění hry a loading lokací oproti ME1 je dvojnásobně rychlejší. Port je zkrátka výborně optimalizovaný.
• Měnění obličeje podle povahy postavy. Renegard vypadá stylově (převzato od Sithů z KOTORu, díky za něj)
• Logicky postavený svět! Alespoň v základních principech, typických pro sci-fi.
• Náplň questů je variabilní a baví.
• Vztahy mezi postavami, které hráč ovlivní. I když těžce, ale o tom to je.
• Cestování po planetách si rovněž polepšilo a už neslouží jen jako klikací mapa.
• Upgrade věcí, lodě, technologií a zbraní závislý na vytěžených materiálech.
• Měnění oblečení a jednotlivých částí zbroje. Schválně. Kdo dal přednost tomu, jak Shepard vypadá, než bonusům, které kousky přidávají.
• Perfektně udělaný přechod mezi díly! Rozhodnutí se importuje z prvního dílu a doráží v díle druhém a později i třetím. Stejně tak úprava obličeje či povolání má své "opodstatnění".
• Obtížnost nemění pouze HP nepřátelských NPC, ale i jejich AI. Na vyšších obtížnostech jsou agresivnější a schovávání za jednu překážku není jistou záchranou.
• Souboje se převážně odehrávají ve velkých prostorách, takže infiltrátor je tu mnohem silnější a zábavnější, než v ME1.
• Těžba potenciálů Unreal Engine 3 je vysoká (práce s gravitací, vznášedlem - DLC Firewalker a Lair of the Shadow Broker, minihry, exteriéry za okny interiérů...)

∙ Hlavní děj. Bohužel je na úkor plnění loajality společníků značně potlačený. Ale ve svém základu dobrý a chytlavý.
∙ AI společníků v akci. Dobré (rozhodně lepší jak v ME1), ale někdy dělali opravdu hovadiny.
∙ Animace, i když působivé, byly někdy... Trošku trapné (pozice Sheparda, chůze Mirandy, úmrtí NPC...)
∙ Práce s kamerou je oproti jiným hrám rozhodně klíčová, ale místy jsem se ztrácel. Autor by si měl zopakovat pravidla osy.
∙ Náboje, nebo-li chladiče. Nápad zajímavý. Donutí hráče neplýtvat a nestřílet jen tak, ale munici jde najít na každém rohu.
∙ Inventář zmizel. Na jednu stranu proč ne, bezedný vak ve světě ME naštěstí neexistuje, ale vylpšování munice, chladičů, tlumiče... mi trošku chybí.
∙ Schopnosti. Využíval jsem opravdu všechny (což se mi ve hrách tohoto typu často nestává), ale uvítal bych jich kapku víc.
∙ Pozice negativních a pozitivních reakcí. Dobráci klikají většinou nahoře, zlí dole. Na jednu stranu je v tom jasno, na tu druhou by hráč měl pořádně zvažovat, jak se zachová.
∙ Hackování a přemosťování je zajímavé, ale jen ze začátku. Pak jde odblokovat bez problému vše, nic nepřekvapí.
∙ Těžba si polepšila, i když někdy nudí.

◦ Hlavní dějová linka je na moje poměry dost krátká.
◦ Žádná vozidla, chybí mi. I když např. DLC Firewalker Pack přidává vznášedlo, Mako to prostě není.
◦ Spawn nepřátel zbytečně velký. Některé přestřelky pak zavání těžkým stereotypem.
◦ Ubývá ,,RPG prvek" schopnostního vývoje postavy.
◦ Renderovaná videa jsou ve špatné kvalitě.
◦ Rychlá klávesa pro character screen a jiné důležitosti (ESC + klik myší zdržuje)
◦ Přibližování či oddalování optiky snipera. 1 defaultní vzdálenost při tak vyspělé technologii... No nevím.
◦ Animace pro ženský charakter Sheparda... Prostě zkopírovaný mo-cap chlapských animací. Výsledek je vážně odporný.

Galerie screenshotů (106)

Statistiky prvního dohrání: 28h:40min, 28 lvl, veterán obtížnost, bez DLC, renegard na 98%, paragon 20%, ne všechny vedlejší questy splněny, romance s Mirandou, zemřeli 2 členové týmu.
Statistky druhého dohrání: 32h:50min, 30 lvl, hardcore obtížnost, se všemi DLC, renegard 100%, paragon 30%, všechny zapsané questy splněny, žádná romance - věrný Ash, nikdo ze členů týmu a posádky nezemřel.

Pro: Dialogy | Charaktery postav | Vizuální stránka | Optimalizace

Proti: „RPG prvky" se ztrácejí v občas stereotypní akci | Velký spawn nepřátel

+27 +29 −2
  • PC 75
Zakladni problem s touhle hrou mam v tom, ze vetsinu herniho casu jsem stravil sbiranim posadky. Zbyvajici cast hry jsem pak resil jejich rodinne problemy. Yay. Diky bohu, ze hlavni pribehove mise byly zajimave. Vice mene. I kdyz je pravda, ze vedle hrani si na maleho geologa, pusobily mise jako balzam na dusi. Tak me napada, ze to mozna byl zamer. Znudit hrace tezbou natolik, ze pak cely stastny pujde a vystrili par desitek/stovek nepratel.

Take by me zajimalo, co v Bioware sledovali zavedenim naboju... jestli se snazili hrace donutit stridat zbrane, tak to soudruzi nekde asi udelali chybu, protoze dost naboju jsem mel jenom do smg (ke konci asi 750?), oproti pistoli a brokovnici s jejich usmudlanymi 30 naboji... No nic.

A koho napadlo, ze je zabava honit lodicku mysi po obrazovce by taky zaslouzil protrepat a zamichat.

Nadavat na "inventar" a "moznost modifikovat zbrane" a orezani schopnosti uz snad ani nema cenu.

Takze proc jsem tuhle hru vlastne dohral? Dva duvody. Bylo mi blby to nedohrat, kdyz uz jsem si koupil sberatelskou edici (terminus armor je docela hezkej a sledovat sheparda jak cuca piti skrz helmu bylo hrozne legracni) a za druhy, a to hlavne a predevsim, me bavilo poslouchat dialogy. Doted mi cukaji koutky, kdyz si vzpomenu jak jsem potkal Wrexe :) A cokoli, co pronesl Joker na adresu EDI bylo taky zlato. A vubec, co postava, to charakter, takze diky bohum, aspon zvaneni se povedlo.

Jsem zvedav, jakym smerem se vyda treti dil, mozna se dockame realtimove strategie mixnute mini misemi o nekolika jednotkach. Treba dostane starcraft konkurenci... :)

Pro: hlavni dejova linka (ac trestuhodne kratka), rozhovory

Proti: inventar, zabiti rpg prvku, navigovani lodicky mezi planetami, WE NEED MORE MINERALS

+14 +19 −5
  • PC 85
Tak teď, když je na straně hráčů i vývojářů konečně jasno jaký druh hry/RPG Mass Effect má být, hned je všechno lepší.

V Bioware se vykašlali na zbytečné "RPG prvky", které v prvním díle stejně moc nefungovaly (vývoj postavy byl ještě víc zjednodušen, střelbu už neovlivňují skilly, inventář zmizel) a vypilovaly ty, aspoň pro mě, důležité. Perfektní dialogy a volby a jejich následky.

V RPG části se tedy škrtalo a v té akční se pilovalo. Přidání chladících článků (obdoba nábojů) prospělo. Používání schopností je zábavnější (Vanguardův charge je perfektní). Zrušení automatického krytí byl taky dobrý nápad.

Mass Effect 2 opět exceluje ve filmovosti a vtažení do děje. Celá hra je krásně nadesignována okolo příběhu o sebevražedné výpravě na záchranu lidstva. NPC jsou banda panchartů, kteří se pro ní hodí dokonale. Takže je to sbírka vrahů, žoldáků a narušených jedinců. Když jsem plnil jejich úkoly, abych poznal něco z jejich minulosti a získal jejich loajalitu, tak to dávalo smysl. Chtěl jsem mí posádku na kterou se můžu spolehnout. Stejně tak scanování planet a hledání surovin. Už zde nebylo jen pro nesmyslný achievement jako v prvním díle, ale protože jsou potřeba na upgrady zbraní/lodi/NPC, na kterých bude záviset výsledek poslední mise.

Nejvíc oceňuji propojení prvního a druhého dílu, které je svým rozsahem vskutku nevídané. Už si ani nevzpomínám na hru, která by ve svém pokračování aspoň trochu smysluplným způsobem pracovala s předchozími událostmi. Tady se vesmír opravdu posunul a vyvinul. Hra navíc zareaguje i na to, jak jste se zachovali na důležitých místech v předchozím díle. Je to fajn pocit, když vám někdo připomene co jste udělali v minulosti nebo, když někdo koho jste zabili v ME1 je v ME2 opravdu mrtvý.

Tak si představuji kvalitní hru, které se může říkat akční RPG.

Jako zápory musím uvést už dvě skoro nedílné součásti dnešních her. První jsou nudné, opakující se hackovací minihry, ve kterých úplně chybí aspoň minimální pocit výzvy. Jde jen o bezmyšlenkovité klikání. Druhým záporem je DLC, kdy je nutné šaškovat okolo stahování obsahu, který by měl být na dvd, ale ve jménu boje proti pirátství/bazarovým hrám je nutné ho dodatečně stahovat.
+12 +14 −2
  • PC 85
Druhý díl Mass Effectu přináší řadu změn. Je mnohem akčnější i poměrně lineárnější, vyvaroval se (poměrně extrémním způsobem) chyb, které pro mě z jedničky udělaly celkem zmršenou hru, ale pár (naštěstí ne tak podstatných) detailů se imho změnilo i k horšímu. Žádné převratné novinky se nekonají a BioWare postavili hru v zásadě na osvědčených principech.

Graficky si hra celkově polepšila. Obličeje pořád vypadají skvěle, především se ale zapracovalo na prostředí, které už není tak otřesně strohé (třebaže cenu za architekturu určitě taky nevyhraje) a vůbec celkový grafický dojem je teď mnohem konzistentnější.

Co se týče logiky designu jednotlivých lokací: Neutrální základny/města/atp. jsou vyvedeny velmi kompaktně - nikam není moc daleko a prostor je tak relativně nabitý zajímavostmi, což oceňuju. Na druhou stranu skoro všechny questy spočívají v projití velmi lineárního koridoru, vyplněného přestřelkami a krytím, občas použitím terminálu. A co si budem povídat, krom použité palety textur a objektů jsou vyloženě na jedno brdo. No alespoň nikdy nejsou moc dlouhé, takže se mi snad nikde nestalo, aby mě nějaká pasáž už vyloženě lezla krkem - dávkování akce je tedy zvládnuto celkem dobře.

Jak už jsem zmínil, přestřelky v ME2 jsou podstatně akčnější. V zásadě mi to vyhovovalo, ale měl bych nějaká ale. První ale mám k systému krytí - často jsem z poza krytu nemohl střílet, nebo se od něj panák samovolně "odlepoval", případě se "přilepoval" jinam, nebo se naopak odlepit nechtěl. Nic kritického, ani se to neděje vyloženě pořád, ale děje se to dost často na to, aby to naštvalo. Druhá věc je munice. BioWare upustili od chladnutí zbraní a vrátili se ke konceptu munice. U některých zbraní je množství nošené munice celkem drasticky omezeno (asi 24 nábojů do pistole vs cca 750 nábojů do SMG považuju opravdu za nepoměr), takže často musí člověk používat něco jiného, než by zrovna chtěl/potřeboval, navíc to s sebou nese nutnost pokukovat na bojištích po zásobnících. Jedinou výjimkou, kde mi koncept munice přijde vhodný, jsou těžké zbraně. (Btw jich existuje asi půl tuctu efektem a použitím jedinečných kousků.)

Zbraní a celkově vybavení v zásadě není moc, čímž se celkem drasticky vyřešil problém s inventářem. Pro každou kategorii zbraní existují v průměru asi tři různé typy, přičemž obvykle platí, že nový je lepší než starší. Zbroj se pro změnu skládá z asi pěti nezávislých částí, které můžete obměňovat a získávat tak různé bonusy. (Pro každou část opět našel cca 4 možnosti.) Celá zbroj pak barevně ladí, respektive si můžete na Normandy 2 upravit její vzhled. Neustálé žonglování s výbavou tak prakticky odpadá a další vylepšení se dějí pomocí zakoupených/vyzkoumaných upgradů.

Upgrady si zkoumáte přímo na vlastní lodi výměnou za různé kovy. Jejich těžba je tu v zásadě náhražkou za průzkum planet v obrněném vozítku a spočívá ve scanování planety a vysílání sond na zjištěná naleziště. To dovede být poměrně zdlouhavé, obzvlášť, když potřebujete natěžit větší množství nějakého kovu, ale i tak je to celkem sympatická minihra a mám ji radši, než projížďky ve vozítku, místo kterého má nová Normandy výsadkový člun.

No asi by bylo lepší se taky trochu věnovat příběhu - na začátku hry jsme svědky likvidace Normandy a Shepardovy smrti. Nepopulární a pro někoho až teroristická organizace Cerberus, známá prosazováním lidských zájmů za každou cenu, ale získá Shepardovo tělo a naleje obrovská kvanta peněz do jeho znovuoživení a taky do stavby nové a mnohem větší a lepší Normandy. (Což je moc pěkně filmově zpracováno, mimochodem. To platí o i řadě dalších scén. Na druhou stranu se autoři snaží o filmovost i v místech, kde to nemá žádný smysl a místama mi snaha o filmový střih vyloženě vadila.) Každopádně Sheppard se probouzí ve výzkumném středisku t.č. pod útokem a po rychlém úniku se seznamuje s postavou známou jako Illusive Man - šéf Cerberusu. Ten ho seznámí se situací: napadené odlehlé lidské kolonie - žádné stopy, žádná těla, nic. Cíl je tedy jasný - zjistit kdo za tím stojí a zlikvidovat hrozbu. Klasika. Sem tam nějaké pro někoho možná šokující odhalení, osobně bych to nazýval spíš jen zajímavými scénami. V zásadě je ale od začátku do konce jasně dané, co budete dělat. Upřímně řečeno jsem čekal, že aktivace Omega-4 bude tak kolem 2/3 hry a ne už rovnou nástup do finále.

Většina hry je v zásadě o skládání týmu. Postupně naberete asi deset členů - s každým z nich je spjatý quest "prostřílej se z bodu A do bodu B a sem tam s někým promluv", který je třeba splnit, aby se k vám postava přidala, a později pro zvýšení loajality ještě jeden v bledě modrém. Krom toho je tu několik málo primitivních questíků, a taky několik velkých questů posouvajících příběh, které se ale skoro vždy drží téhle stejné akční šablony. Jo. Je to všechno na jedno brdo, liší s to jen okecáváním okolností, které si naštěstí drží slušný stupeň zajímavosti. A vzhledem k tomu, že ty akční pasáže opravdu nejsou bůhvíjak dlouhé, se to ve výsledku i celkem dá.

Mezi parťáky se objeví i známé tváře z jedničky a pár jich potkáte i mimo tým. Tady bych si chtěl postěžovat na defaultní nastavení průběhu událostí z jedničky (přenesená pozice tyhle věci snad může změnit): ad1 mrtvý Wrex, ad2 živá Ashley. Osobně pořád nechápu, kdo by ji nenechal s potěšením chcípnout u té bomby, i když - jakkoliv je to smutné i takoví lidé existují. Naštěstí se tu jen mihne, ale i tak je absurdní, aby mi zrovna tahle fašistická xenofobní militantní píča vyčítala, že pracuju pro Cerberus, když by jim při jejich reputaci mohla dělat maskota. Hodně mě potěšila možnost konečně si moct něco začít s Tali, jedinou "normální" holkou z jedničky. Nebýt Tali, asi bych pořádně rozjel románek s Jackem, což je taky dost sympatická postava... e... no nic. Prokecávání parťáků bylo docela zajímavé a vůbec bych si nestěžoval dozvědět se ještě víc. Celkem vtipnou dvojku pak tvoří pilot Joker a lodní AI EDI. (Mám rád její smysl pro humor.)

Což mi připomíná - při pohybu po základnách si parťáci s pathfindingem moc hlavu nedělají a když se nedíváte, klidně se vám teleportují za kameru, což... mě trochu zaskočilo, i když je to prkotina.

Rozhovory jsou na docela slušné úrovni, i když subjektivně z nich mám pocit, že jsou zpracováním trochu slabší, méně bezprostřední, než v ME, docela určitě slabší než dialogy v Dragon Age. Jehož systém dialogů, kde se hráč často nemůže doptat na úplně všechny podrobnosti, by navíc imho do ME2 dialogů sednul líp. Očividně už dialogy s mimikou nejsou reklamní tahák a nevěnovalo se jim tolik pozornosti, jako v prvním díle. Co se týče možností volby, pokud je téma aspoň trochu důležité, nemáte možnost něco odmítnout (a to vzhledem k mizivému množství vedlejšáků opravdu moc voleb nenechává), nanejvýš můžete vyjádřit motivaci/přístup k problému. Kladné a záporné bodíky za chování jsou v ME2 zpět a s nimi a speciální možnosti v dialozích, včetně quicktime eventů. Obzvlášť záporňácké QT eventy jsou často celkem hezky cool drsňácké, takže jsem tentokrát i jako klaďas nasbíral nezanedbatelné množství záporných bodů :)

Trochu mě štve, že lidstvo je tu opět jakousi analogií k současným Spojeným Státům. Třeba že je toho často využíváno ke kritice tamní současné společnosti, našlo by se i pár věcí vykreslených jako správných, které bych osobně kritizoval taky. Sice je to čistě problém mého osobního názoru, ale prostě bych uvítal, kdyby v tomhle byla hra celkově víc neutrální.

Hudbu bych shrnul jako kombinaci Star Treku, Blade Runnera, Deus Exu. Popravdě řečeno až na orchestrální epické kousky je to takový otřesný sci-fi hnus, který bych si v životě dobrovolně nepustil a o to absurdněji působí hudební přehrávač v kapitánově kajutě. Jako pozadí při hraní ale i tyhle slabší kousky bohatě postačují. (Btw můžete si do ní mimo jiné koupit i rybičky, ale když je nebudete pravidelně krmit, chcípnou. Divné mít v kajutě dámskou návštěvu a přitom nechat palubní počítač odklízet z akvária mrtvé rybičky...)

Při hraní jsem narazil na pár menších bugů, většinou nic kritického, ale jeden patrně kolizní bug způsobuje zaseknutí postavy a obvykle tudíž končí loadingem.

Eee, no to je asi všechno. Jako RPG - lineární a tupé, jako 3rd person akce - trochu těžkopádné a neodladěné. Jako hra je ale Mass Effect 2 docela zajímavý hybrid. V zásadě v ničem výrazně neexceluje, ale ani nic nedělá vyloženě blbě. Dovede hráče udržet a zbytečně ho ničím nestresuje, takže celkově vzato celkem fajn.

Pro: inventář, zajímaví společníci, poutavé dějové pozadí, dobře dávkovaná akce

Proti: obsahově nic extra - v podstatě hodně repetetivní, podobně jako v DA:O se tu BioWare zase snaží o filmovost víc, než by bylo vkusné, tak nějak ani ryba ani rak

+32 +35 −3