Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 30
Budu znít jak zaujatej debil!

PROLOG:
Herní průmysl dohání Hollywood, aneb snaha za každou cenu vydojit ze značky všechno, co v ní ještě zbylo, jen pod vidinou tučných zisků. A tak se díla chopilo studio Hangar 13 a bez zjevných znalostí předchozích dílů, vrhlo se do pokračování legendy, která je pro nás Čechy srdeční záležitostí. A jak už to tak bývá, v každý dobrý recenzi by se mělo začínat vším, co lze zařadit mezi klady a postupně se pak plížit k záporům. Tak schválně!

Kapitola I. Kdo jsem?
Vadí mi už jenom fakt, že hraju za masovýho vraha bez špetky slitování, kterej bez jakýchkoli sympatií vraždí všechno, co mu přijde do cesty. Podřezává krky, kuchá břicha, bodá do zad a střílí ze všeho do všeho! (a to jsem to vlastně já, kdo za něj hraje). Jde mi o to, že v jedničce i dvojce šla jakákoli akce vůči nepřátelům chápat jako nutná sebeobrana (a to lze aplikovat prakticky na každou hru, kde musíte sejmout nepřítele... a je jedno, jestli hrajete za Maxe Paynea nebo Sama Fischera), ale tady i když zvolíte stealth postup a připlížíte se k nepříteli, vaše postava ho místo přidušení prostě bodne do zad (není to sice pravidlo, ale děje se to). To pak jakákoli sympatie vůči hlavní postavě padá a já mám pak nutkání zahrát si první díl, kde hlavní postava měla svědomí a do všech průserů se dostala tak nějak omylem. (Prostě když má postava jednat násilně, tak chci důvod/motivaci - i kdyby to mělo bejt odůvodněný tim, že je psychicky narušená!)

Kapitola II. OMERTA
Vražední, ale hlavně nelogičtí, jsou i parťáci, kteří střílí z auta i tehdy, když nemají na co… a tak prostě cestou – kdy honím cíl – postřílí spoustu nevinných civilistů. Nebo třeba moje debilní postava vystřelí na karnevalu do vzduchu, aby se všechno zvrtlo do brutálních sraček. Jindy zase lítám po potápějící se lodi, ze který lidi skáčou rovnou do huby krokodýlům a zatímco přede mnou hoří žena, já to hlava nehlava sypu do šmejdů okolo. Během toho lítá ze všech krve víc, než je třeba a mě jde na mysl otázka: „Jak zvrácený magoři vývojáři jsou, když mají za potřebí předhazovat tak zbytečný a úplně neopodstatněný násilí ve hře, která byla kdysi hlavně o cti, hrdosti, kodexu a šarmu italský mafie?“

Kapitola III. Běžná rutina
Tohle kurva nikdy nebylo GTA, nikdy se to tak nehrálo a nikdy to ani přes podobnost žánru GTA nepřipomínalo. Mafie měla vždycky atmosféru, svůj ksicht, strhující děj a boží náplň misí - vykrádání, infiltrování, závodění, vyzvedávání té či onoho, chránit, pomáhat, zmlátit, rozbít, pokecat si, atd. atd… Minimum tvrdý akce, a když už na ní vzhledem k okolnostem došlo, měla logický opodstatnění i vyústění. Tady je to 95% stylem "toho zabij a tohle znič"!

Kapitola IV. Je v jednoduchosti síla?
U předchozích dílů nikdy z mrtvol nevyskočil kolt s ukazatelem „to si můžeš vzít“, nikdy z nich nevyskočil zelenej balíček dolarů, nikdy jsem tam neviděl rentgenový vidění, policie po mě nikdy zbytečně nestřílela. Zato tady je to všechno, k čemuž ještě hlavní postava používá vysílačku (nebo mobil?!), aby si přivolala káru nebo munici, protože bylo prostě moc těžký implementovat systém telefonních budek!

Kapitola V. Máte na to týden!
Ano, asi tak týden trvalo upatlat hrubej nástin, bohužel se dostal na pulty obchodů. Grafika je hnusná a vlastně pomalu horší než u šest let starý dvojky. Fyzika je pak rovnou horší než u jedničky! Naprosto nulová interakce s městem, který je samo o sobě neskutečně nudný a bezcharakterní. Nulová zničitelnost čehokoliv kolem vás, přičemž ani auto nelze zdemolovat. Policajti po vás střílí už jenom z principu, že jste v šedesátých letech černej. Inteligence nepřátel i civilistů na bodu mrazu. Žádnej soubojovej systém – tady do lidí stačí strčit a je hotovo. (Ne)originální soundtrack jak z westernu. Prostě NIC!

Kapitola VI. Ta hudba má grády
Zasazení do roku 1968 chápu jenom tak, že si tam tvůrci chtěli nasrat tucty classic rockovejch songů – což je asi jedinej klad + některý cut scény (Osobně mi přijde, jakoby u 2K udělali cut scény a pak jim bylo jedno, jaký herní pojítko mezi nima stvoří u Hangar13).

Kapitola VII. Smrt umění
Tohle je víc Just Cause, tohle je víc Saboteur, je to víc GTA III, je to víc mizernej Godfather, je to víc polotovar od Ubisoftu (jen horší úplně ve všem) než MAFIA a je to jeden z důvodů, proč se od her poslední roky snažím distancovat!

EPILOG:
Kdyby hra nesla jiný jméno, asi by mě to nutilo hodnotit trochu jinak. Bohužel si ale hraje na další díl z legendární série! Vadí mi, když vznikne něco „jenom tak, protože money… a vůbec“ a zničí to všechno, co bylo kdysi nastoleno. Nechápu ty šílený youtubery, kteří střílí 8/10 – to asi vývojáři vyházeli půl rozpočtu na jejich podplacení.
A teď mi dejte DISHONORED 2 ať se uklidnim! :D

Pro: cut scény, spousta klasických songů

Proti: Na dnešní dobu skoro všechno a nikdo mi to nerozmluví - v komentáři je tak 10% toho, co se mi nelíbí

+59 +65 −6
  • PC 85
Mafia 3 si víceméně zaslouží všechnu kritiku co se na ní snesla. Vydání bylo katastrofální, spousta bugů, špatná optimalizace, 30fps lock. Dnes, několik měsíců po vydání, sice autoři vydali nějaké patche a obsah jež situaci trochu zlepšil, ale po technické stránce tu jsou mezery stále. Nejvíc se ale kritizovala náplň misí. A je to tak, Mafia 3 je víc FarCry 2: Part 2 nežli pokračováním klasické, na setpiece momentech stavěné, Mafie. Unikátní příběhové mise jsou tu také a jsou hodně slušné (např. parník v bažinách, infiltrace párty zbohatlíků a jejich zdrogování, infiltrace opuštěného amusement parku..), ale faktem je, že většina hry je o zabírání "základen" a opakování stejného schématu ve všech devíti čtvrtích New Bordeaux. Mě osobně to tolik nevadilo, protože mě až nad očekávání chytl samotný gameplay v podobě stealth a přestřelek. Zbraně mají skvělý feel, rozdávání headshotů z pistole s tlumičem se mi neostřílelo ani po 48 hodinách a melee combat je taky dobře zmáknut. Navíc to ježdění...fyziku dělali stejní lidé jako ve dvojce a je to znát, na "sim" nastavení jsem si každou jízdu užíval podobně jako tam. Navíc zde s klasickýmišedesátkovými bouráky a parádní muzikou.

Nedostatky co mě štvaly:
- grafické anomálie (bugy v animacích, podivně se měnící nebe, občas grafické artefakty..)
- špatný kolizní model Lincolna s auty a aut s okolím (Chevrolet Corvette neprorazí keř)
- dno herního designu ve formě vedlejších úkolů (přivez truck..přivez loď...)
- již zmíněná struktura hlavních misí, příliš schematická a repetitivní
- nemožnost udržet konstatních 60fps při jízdě za dne
- arkádovitost určitých prvků (dolarový ikonky z padlých nepřátel jak z GTA..)
- ošklivý a zbytečně intrusivní HUD a interface celkově
- zbytečně moc "collectibles", playboye by stačily

Takže je toho dost, a nejsou to zrovna malé chybičky. Ale přesto dávám vysoké hodnocení, protože...mě to prostě hrozně bavilo. Mafia 3 je asi nejblíž, co se kdy dostaneme k herní adaptaci seriálového masterpiece Quarry, což je další bod k dobru. Zasazení do New Orleans (Bordeaux) 60. let je fascinující a zde je i slušně vytěženo. V rádiu v jednu chvíli hrají perfektní muziku od Vanilla Fudge či Cream, v další komentují reálné události, např. vyšetřování atentátu MLK.
Stejně tak příběh a postavy jsou dobře napsané, Lincoln sám sice působí jako gorillovský Terminátor, ale vesměs mě bavil. A to samé platí o ostatních postavách, včetně samotného Marcana, Lincolnovy nemesis. Závěr se Billu Harmsovi také vydařil a zapůsobil víc než ve dvojce, není zde žádné "minutová cutscéna, sbohem a credits". Mimochodem doporučuji nepřeskakovat titulky, nachází se v nich moc hezká závěrečná tečka.

Abych to shrnul, Mafia 3 měla být lepší, uvidíme zda se Hangar 13 poučili (hodně vypoví tři chystané datadisky). Ale nakonec peněz nelituji.

Oblíbené songy:
Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin On
Cream - White Room
Mourning Ritual - Bad Moon Rising
+44 +45 −1
  • PC 50
Mafia 3 je smutný příklad toho, jak udělat všechno špatně. A dokonce i to povedené úplně zazdít. Asi až časem se dozvíme, zda za výsledkem stojí protažený vývoj a přehazování studii nebo pouhá lenost a ignorance šéfů projektu. Momentálně tu máme jen hru, která si lže do kapsy a kde nic nefunguje jak má.

Příběh zpočátku upoutá, na herní poměry, netradičním zarámováním do fiktivního restrospektivního dokumentu. Osvěžující formát slibuje neotřelou dobovou jízdu, která z Lincolna dělá takřka urban legend New Bordeaux, přesně jak autoři zamýšleli. Záhy se ale z děje stane tuctová braková story o kráčející skále, ve které se nestane nic, co byste už jinde neviděli. Lincolna si navíc na ulici nikdo nevšímá, žádné vaše činy nemají následky a vy jen strojově následujete ikonku na mapě.

Snaha o zachycení doby a rasové nesnášenlivosti se cení a často atmosféra vše zachraňuje. Samotný formát dokumentu ovšem vyústí do ztracena a nedočká se žádného smysluplného zakončení. Ve výsledku tak působí jen jako náhodný nápad scénáristy, kterému to prostě přišlo cool. Podobně dopadli i tři kumpáni, kteří z počátku vypadají zajímavě, ale po čase už si ani nevzpomenete, že ve hře jsou. Kromě upgradů jejich přítomnost nemá žádný přínos a jejich příběhový potenciál je kompletně nevyužit.

K designu hry už se toho napsali tuny, tak jen krátce. Defakto tu vlastně ani žádný level design není. Nějakých 20 hodin hrajete jednu misi a když už se dostanete k jiné, tak jde o tradiční průměrnou pouťovou střelnici. Herní prvky jsou nedotažené a jen svádí k exploitům. Nejsmutnější ale je, že autoři se ani nesnaží pracovat s tak vděčným prostředím, jako je New Orleans. Prakticky nic, z poctivě vymodelovaného města, není využito a jen se v něm plácáte v nekonečných jízdách autem z jednoho konce na druhý. Kdyby to ježdění alespoň stálo za to. Americké osmiválce tu zní jako něco mezi sekačkou a Fabii HTP, až se z toho člověku chce plakat. Jízdní model neurazí, ale do zábavného má v obou módech daleko.

Kdyby alespoň takhle slabá záležitost dobře vypadala a byla plná pěkných detailů, které by daly najevo, že si s ní autoři vyhráli. Mno. Jak to dopadlo všichni víme. Takhle lajdácká AAA hra už tu dlouho nebyla. Tuny nedodělků, bugů, nesmyslů a omezení mě nejednou přenesli do éry PS2. Dokonce i předělové filmečky se pomíchají, když neplníte příběhové mise ve správném pořadí...

Nakonec i soundtrack působí stejně odflákle, jako zbytek hry. Prostě si někdo stáhl "60's Greatest Hits" playlist na Spotify a náladoval ho do hry. Žádná snaha o vlastní mix korespondující s náladou hry. Nefunguje ani snaha o hudební podkres několika herních momentů. A už vůbec ne Hendrix v hlavním menu. Prostě nic.

Téma, období a prostředí třetí Mafie mělo obrovský potenciál, který naprosto ztroskotal na zpracování a jeho autorech. Nic jsem nečekal, takže nemůžu mluvit o zklamání. Jen je to prostě velká škoda. Stejně jako to, že jsem k tomu napsal takhle dlouhý komentář.
+39 +40 −1
  • PC 45
Mafia 3 má jeden z nezajímavěji podaných herních příběhů, na které jsem za poslední dobu narazil. Forma dokumentu s flashbacky mi připomněla starou dobrou první Mafii, která je vyprávěna podobným i když ne až tak přímo dokumentárním způsobem. Určitou změnu tématiky zaměřenou na některé sociální otázky v USA z období vietnamské války jsem také uvítal. Postavy jsem si rychle oblíbil (především kněze) a celý příběh mě do sebe vtáhl stejně rychle, jako v případě první a druhé mafie. Po chvíli hraní však přišel zlom.

Tento zlom přestavují jednotlivé mise. Nevím, kdo se staral o jejich konstrukci , ale k tomu jak to odflákli skoro nemám slov. Když jsem poprvé musel vykosil stejnou lokaci znovu, protože teď tam přišel její šéf, tak jsem ještě netušil, že to v téhle hře je regulérní praktika. Celkově najdete jen několik unikátních misí. Valnou většinu přestavují jakési "hit mise", kdy někam přijedete a někoho zabijete/vyslechnete, případně něco zničíte. Občas jsem měl štěstí, že hned po příjezdu k lokaci šlo zahlédnout cíl, takže stačilo vzít sniperku a odstřelit ho či po něm hodit granát, ale častěji jsem se k němu musel prostřílet. Nejhorší na celé situaci je skutečnost, že všechny tyhle mise jsou označené jako příběhové a nedají se tedy obejít. Málokdy mě trápí, když se do hry nacpe hromada generických side questů, ale pokud z nich někdo vytvoří většinu hlavní linie, tak to už je sakra problém. Nemít u hry puštěnou audioknihu, tak celkem pochybuji, že bych jí vůbec dohrál. Jestli vás zajímá příběh, tak si raději jen pusťte nějaké video se sestříhanými cutscénami. Alespoň za předpokladu, že nebudou zahrnovat všechnu tu omáčku o tom, jak abyste se dostali k šéfovi, tak nejdřív musíte poškodit jeho živnost. Ani jeden šéf se totiž čirou náhodou zrovna nenalézá na svém pracovišti a ukáže se jen, když mu to tam nejdřív někdo celé vystřílí ...

Tahle hra je zkráceně řečeno tragédie. Bohužel ani příběh to příliš nezachrání, protože celé to tak nějak padne na hubu, když vám nějaká třeba i zajímavá postava začne blekotat něco o tom jak musíte napadnout byznys nějakého týpka a vy už máte v hlavně jak opět budete jen jezdit z místa na místo, ničit krabice a odstřelovat dealery.



Nakonec bych ještě rád dodal některé menší připomínky, které k samotné hře mám.

V první řadě celé to propagované budování vlastní organizace nestálo za nic. Před vydáním se mluvilo o tom jak budete muset spolupracovat se svými poručíky při jejím budováním, ale ve výsledku je to jen o tom, které upgrady pro svojí postavu chcete a podle toho svým poručíkům rozdáte území. Žádná kooperaci či plánování postupu jak převzít město se tedy nekoná. Celé to spíš působí jako hra za jednoho akčního hrdinu, který si celé město podrobí prakticky sám. Trochu mě potěšila možnost si například nechat přivézt zbraně nebo auto, ale na atmosféře vlastní organizace, kterou máte pod palcem to moc nepřidalo.

Stealth ve hře je založený na těch skutečně jen nejprimitivnějších mechanismech. Stačí vzít pistoli s tlumičem a pokud zvládnete dát headshoty, tak je z vás stealth král. Ani se nemusíte trápit s přesouváním těl, protože i když někdo tělo objeví, tak se tak maximálně projde po okolí při pokusu vás najít, ale poplach nevyvolá.

Nemožnost se ve hře převléci mě taky celkem zklamala, chtěl jsem zase hrát za mafiána v obleku (navzdory tomu, že oblek se k charakteru hlavního protagonisty moc nehodí :D).

Pro: postavy, začátek a konec příběhu, soundtrack

Proti: generické mise, stealth, slabá AI nepřátel, téměř nulová interakce se samotným městem

+36
  • PC 70
Třetí díl Mafie u mě nedopadl tak, jak jsem se po její koupi obával, přestože jsem při hraní prožíval pocity značně smíšené a nevyvážené.

Začnu tím nejvíce ožehavým a tou je proslulá optimalizace. Přestože jsem se pořízením nové grafické karty oproti bývalé dostal v plynulosti hry mnohem dál a užíval si cca 53 FPS, občasné prudké poklesy a následné trhání obrazu nebo dokonce jeho několikavteřinové zastavení mě i tak hrou doprovázely, což pochopitelně dávalo mému hernímu požitku vydatně zabrat.

Pokud jde o samotný gameplay a zejména příběhové postavy, v roli černošského Lincolna Claye jsem se sice necítil špatně, horší to už však bylo s postavami kolem něj i mimo něj. Výjimku tvořil snad jen Vito, ovšem vzpomenu-li si na uslintaného a sebelítostivého Burkeho, cutscény s ním jsem měl rád jen tehdy, pokud byly již konečně u konce.

Z hlediska příběhu jsem zklamaný určitě nebyl. Moje očekávání splnil, nebyl zbytečně překombinovaný, dobře pochopitelný a takto zaměřené hře odpovídající.

Jelikož z celé série jednoznačně nejvíce tíhnu ke druhému dílu, poměrně často jsem ho s dílem třetím srovnával a musel uznat, že spoustu věcí bych do trojky zkopíroval. To ale zřejmě autoři nehodlali, a tak už jsou pryč krádeže vozidel nepříliš násilným vyháčkováním, úpravy všech vozidel, které hlavní postava ukradne, zmizely i garáže, kde by si Lincoln mohl libovolně volit auta pro danou misi, nákup nového oblečení pro případ jeho pronásledování před policií a mohl bych takhle celkem dlouho pokračovat i dále. Bohužel nerad, ale v této souvislosti musím konstatovat, že jsem na trojce nenašel snad ani jednu změnu, která by mi ve dvojce chyběla a ve trojce ji s otevřenou náručí uvítal.

Co dodat? Třetí díl velmi populární gangsterské série nakonec i přes nemálo neduhů u mě nedopadl špatně, hrál se mi dobře, ale už teď se obávám, že na něj poměrně brzy zapomenu.

Pro: příběh, herní prostředí

Proti: optimalizace, většina postav, možnosti hlavního hrdiny

+36
  • PC 80
7. říjen roku 2016, den, kdy se internet nebezpečně otřásal v základech. Den, kdy se salvy rozčarování, vzteku a nenávisti kupily ze všech stran na jedno studio a jejich novou, nejočekávanější hru roku. Vydání Mafie 3 způsobilo takové pozdvižení, až by se jeden mohl divit, že nebyla podniknuta křížová výprava na brněnskou pobočku Hangáru 13. I já jsem mimo jiné v té době naskočil na vláčka Nasráčka a kudy jsem šel, respektive jel, tam jsem si odplivl na třetí Mafii. Uběhlo pět let a po druhém dohrání vcelku povedeného remaku první Mafie (poprvé dohrané v době vydání na PS4 a teď nedávno na PC) mě napadlo, že si ten tolik nenáviděný, zpackaný ďáblův exkrement zahraji… A k mému vlastnímu překvapení, jsem se až sám divil, jak mě tahle hra bavila.

Příběhově je Mafia 3 přímočařejší než její předchůdci. Místo časosběrného sledování osudu jednoho gangstera, zde máme jasně strukturovaný příběh o pomstě. Jistě, téma velmi profláklé (*mrk* *mrk* na God of War, GTA IV, Max Payne, Shenmue, The Last of Us 2 a tři zadky filmů a literatury…), ale přesto si dokázala třetí Mafie udržet moji pozornost až do konce. Zaujala mě samotná doba a atmosféra 60. let, která byla skvěle budována. Scénář je solidní – dialogy jsou dobře napsané a místy vtipné, postavy jsou sympatické a vesměs zajímavé. V tomto ohledu se musí vyzdvihnout skvělé herecké výkony. Bavilo mě neotřelé retrospektivní vyprávění skrze fiktivní dokument a líbilo se mi zachycení infrastruktury Marcanova zločineckého impéria. Mé největší výtky ale míří zejména k hlavní postavě, Lincolnovi, který je plochý a účelový, až to bolí. Nepřišlo mi, že by měl v sobě kousek osobnosti na rozdíl od Tommyho Angela nebo Vita Scaletty a nijak by mě nenapadlo, že by dokázal být bossem jakéhokoliv zločineckého syndikátu. Lincolnův charakterový vývoj mi přišel nulový a jediný moment, kdy dojde k nějakému zajímavému bodu v jeho charakteru je bohužel až na konci hry, přičemž tento moment stojí na rozhodnutí samotného hráče. Je to škoda, protože Lincoln je zajímavá postava, se kterou se dalo rozhodně lépe pracovat.

Co se týče hratelnosti… No… Nalijme si čistého vína… Mafia 3 je těžká over the top arkádovinka, která realismus původní Mafie neviděla naškrábnutý ani na hajzlpapíru… Přesto mi to vůbec nevadilo a dokázal jsem nad tím přimhouřit oči, protože mě ta arkádovost sedla a bavila. Ani na moment jsem se nenudil, a to jsem ve hře strávil 45 hodin.
Gunplay není vůbec špatný, je velmi zábavný a je zde celkem slušný repertoár zbraní a vybavení všeho druhu. Lincoln má i speciální schopnosti, jako zpomalení času, což jsem ale za celou hru nikdy nevyužil. Nejvíce jsem upřednostňoval tichou a postupnou likvidaci. Stealth funguje, i když může působit fádně, kdy se stačí schovat za překážku, hvízdnout a nic netušícího maníka kuchnout jak vánočního kapra. Navíc, když někoho zabijete před NPCéčkama, tak začnou jak zmatený včely pobíhat a řvát okolo, zatímco nepřátelé si pokojně chodí vlastními cestičkami. Ovšem nepotěší občas nelogická AI, kdy mi jednou jeden gangster obešel celý blok místo toho, aby si jednoduše otevřel dveře. Mimoděk mě překvapilo, že Lincoln jakožto vytrénovaný elitní voják nedokáže sprintovat déle než 5 sekund…
Jízdní model je hodně… řeknu opět to slovo… arkádový, přesto dle mého kvalitně zpracovaný a zábavný. Čím delší trasy jsem měl jezdit, tím spokojenější jsem byl, zejména když z rádia hrají pecky 60. let. Nejednou jsem si při přejíždění nebo při intenzivní honičce prozpěvoval Eve of Destruction, Long Tall Sally, King of the Road, The House of the Rising Sun, Son of a Preacher Man, Fortunate Son nebo Born to Be Wild. Dále jsem se seznámil s peckami jako Hold On, I'm Comin’, Heroes and Villains, Dance of the Hours, I Fought the Law nebo Bad Moon Rising. Soundtrack je zkrátka bezkonkurenční a nejlepší v sérii celkově.
Ovšem co může mnoho lidí odradit, leč právoplatně, jsou prvoplánové a repetitivní úkoly. Mezi příběhovými misemi, které jsou sami o sobě vesměs zajímavé, je vždy série menších úkolů, které stojí na bázi – vyslechni, zabij, znič nebo ukradni, akorát vždy stylizované do druhu byznysu, který se zrovna snažíte obsadit. Je to sice líné, ale kvůli zábavné hratelnosti mě to nijak zvlášť neobtěžovalo. Stejně tak mě neobtěžovalo si přes vysílačku na prasáka přivolat překupníka zbraní, ozbrojené posily, či si nechat přistavit auto… Pro mě trochu úsměvná a bizarní je možnost si přes vysílačku na moment zrušit pátrání, či když obrátíte auto vzhůru nohama, tak na vás vyskočí „stiskněte Levý Ctrl pro otočení vozidla“…
Co mě moc nepotěšilo byla umělá inteligence a série menších bugů, které byly ale povětšinu času spíše úsměvného rázu. NPC mi ráda skákala pod auto, což je tradicí celé série a vlastně i všech her tohoto žánru, nebo z náhodného důvodu vyskakovali řidiči z aut a utíkali o život pryč… Často jsem potkával zabořená auta do silnice, či jednou při útoků atentátníků se nepřátelé spawnuli do protijedoucího vozidla, a vzniklá kolize je vyhodila jak do vzduchu, tak i do vzduchu. Často se také bugovalo osvětlení, kdy Lincoln občas světélkoval jako zjevení panny Marie. Občas se ale stalo, že jsem byl nucen restartovat hru od posledního checkpointu, protože jsem nemohl u pár maníků aktivovat mise, ale nejednalo se o nic převratného, spíš to bylo lehce otravné…

Vizuál hry je to takový 50 na 50… Města, prostředí, budovy, předměty, vozidla nebo interiéry rozhodně vypadají hezky a dá se na ně koukat. Celkem příjemně mě zarazilo do kolika obytných prostorů se jde dostat, jak jsou vybaveny, a ještě více mě překvapilo, že pod městem je síť kanalizací, přes kterou se lze dostávat do různých objektů. Bohužel na to není nijak upozorňováno… Na druhou stranu jsou zde poté obličeje postav, které jsou… No… Minimálně zvláštně prazvláštní.

Co se týče DLCéček, tak si je dovolím okomentovat zde, protože mi přijde zbytečné psát těch pár řádků k jednotlivým dodatkům… Všechna DLC jsou zábavná a velmi příjemně zpestřují základní hru. Jedná se o nabité kraťasy, ze kterých ale čpí silný odér béčkovosti, kdy se i ta poslední kapka serióznosti, ze základní hry, vypaří a vývojáři se přímo utrhnou ze řetězu. Po každém DLC máte ještě pár (zbytečných) misí a u Faster, Baby! a Sign of the Times se dočkáte i mini pidi """manažerské""" minihry. Ve výsledku DLCéčka neurazí, ale taky neohromí… Spíše potěší a jak jsem říkal, jedná se o příjemné odreagování od rutinního obsazování podniků.

Do Mafie 3 jsem šel původně s očekáváním, že nemám nic převratného očekávat a pravděpodobně mě hra rychle přestane bavit, vypnu ji a zapomenu na ni… Ale puzzle se obrátily a já byl ve výsledku příjemně překvapen. Mafie 3 je pro mě hrou, kterou když jsem zapnul, tak jsem u ní vždy spokojeně vypnul a vždy se na pár hodin zabavil. Líbil se mi příběh, dobová atmosféra, soundtrack a zejména hratelnost... Na druhou stranu ale chápu to rozčarování, které třetí Mafie vyvolává a nikomu to ani nebudu rozmlouvat… Ten ubisoftí puch z toho smrdí na sto honů, ale já osobně jsem se u nejnenáviděnější hry (minimálně u nás) náramně bavil od začátku do konce. Jedná o solidní "gangsterskou" hru, nikoliv ale Mafia hru.

{HERNÍ VÝZVA 2021 - 8. HERNÍ NÁŠUP}
+31
  • PC 55
New Bordeaux 1968

"Býval dobrým vojákem, ale spáchal ten nejhorší hřích, protože věřil italské mafii. Snažili se ho zabít. Místo toho zabili rodinu, kterou miloval. S jizvou na tváři nyní projíždí krajinou. Psanec, který loví psance. Lovec mafiánů. Lincoln Clay."

Nebudu chodit okolo horké kaše. Mafia 3 není dobrá "Mafia" hra, ani dobrý GTA klon, možná se i dokonce jedná o nejhorší městskou akční hru, kterou jsem kdy hrál. Než se dostanu k negativům, tak nejdříve vyzdvihnu to dobré. Příběh. Velice přímočarý; po jedné zlodějské fušce vás podrazí sám šéf italské mafie. Lincoln Clay jako jediný šťastně přežije a zbytek hry jde po krku organizovanému zločinu, přičemž způsobí víc škod, než Carl "CJ" Johnson a Franklin Clinton dohromady. Všechny postavy jsou napsány a zahrány perfektně. Kolikrát mě držela u hry pouze touha, dostat jednoho z těch mafiánských šmejdů a vidět jak trpí. A že je na co se dívat, od oběšení na kolotoči po uhoření na kříži. Lincoln se s nikým nemaže a jde k cíli přes mrtvoly bez špetky soucitu.

Nejlepší ze všeho je však projíždění rychlými dobovými auty krásně vymodelovaný městem s poslechem hudebních hitů druhé poloviny šedesátých let. Creedence Clearwater Revival, Jimi Hendrix, Beach Boys, The Animals, James Brown, Steppenwolf, The Rolling Stones ... snad jen jazz mi chyběl, ale to se dá odpustit. Jízdní model je znatelně stylizovaný, ovšem určitě lepší než v Sleeping/Watch dogs. Zde pozitiva končí.

Abych se dostal k misím na zabití jednoho z bossů či podbossů, které jsou většinou trochu zajímavější, musím si nejdříve zabrat jejich území a to pomocí jedné a té samé šablony. Nebojím se říct, že 90% herní náplně je opakovat stejnou misi dokola. Přijet na místo, a všechny pozabíjet, buď předním vchodem jako Rambo, nebo zadním vchodem pomocí plížení odkrouhnout jednoho po druhém. Dámy a pánové, trpěl jsem a pociťoval agonii. Obsazování území takovýmto způsobem je ubíjející a nejhorší na tom je, že abych se pohnul v ději tak se tomu nevyhnu. V jiných hrách jsou takové bejkoviny alespoň ve formě vedlejších misí, ale zde nad tím snad ani vůbec nepřemýšleli. Hra má samozřejmě spoustu dalších chyb, ale v porovnání s tou hlavní, u mě rychle zapadnou.

Pro: Cut scény, postavy (Donovan, Vito), jízdní model, soundtrack

Proti: Optimalizace, bugy, obsazovací mise (tzv. hlavní herní náplň)

+30
  • PC 50
Jak začít. Není to nejhorší hra, ale je to nejhorší Mafia. Nevím jestli Amíci nepochopili co tvořilo předchozí hry unikátními a jedinečnými kousky, protože tady to pohřbili pod nános generického obsahu, ale hezky popořadě.

Začátek a příběh se rozjíždí velkolepě, samá cut-scéna, vyprávění a zběsilá akce. Člověk by si řekl tady se to bude soustředit na příběh, jenže chyba lávky. Po úvodu a získání parťáků, se to celé odsune na druhou kolej, a jediné záchvěvy příběhu a zajímavějších misí se objeví jen u několika klíčových postav.

A když je řeč o postavách, tak zde jsou opravdu nevyužity až na vtipného Donovana. Lincoln je nezajímavá mašina na zabíjení, které se za celou hru o nic jiného nezajímá. Parťáci si taky prožijí svoji chvilku na scéně, kde něco řeknou, ale pak přejdou do pozadí.

O čem to vlastně ale celé je? Získat kontrolu nad celým městem, čtvrt po čtvrti. Co se ze začátku může zdát zábavné, kdy hráč vyslýchá informátory, přebírá důležité kšefty ve čtvrti, likviduje byznys nepřátel aby vylákal hlavní šéfy oblastí, ty zabil a zaujal jejich místo. Jenže, když se tato šablona promítne do celé hry a liší se jen v maličkostech, tak pak nastupuje solidní stereotyp. Chybí zde něco, co by náplň hry více odlišovalo a dělalo jí více variabilní.

Další velkou kategorií je jízda autem po celkem velkém městě. Když se nestřílí, tak se jede někam jinam střílet nebo ujíždím od místa kde jsem to vystřílel. Jízdní model ujde, ale zvuky aut zní divně a moc mi nesedí k těm bourákům ze 60.let. Partnerem na dlouhých cestách se stane rádio, které chrlí pecky té doby, za což rozhodně plus.

Jen se mi zdá, že autoři utratili více peněz za licencování hudebních pecek než kolik se měli věnovat odladěnosti hry a grafice. Protože grafické zpracování na rok 2016 opravdu nevypadá. I druhý díl snad vypadá lépe než trojka. Do toho technický stav kdy není problém vypadávání zvuku, což se musí řešit kompletním vypnutí hry. Problikávání textury se občas stane a někdy i úkol co má být aktivní najednou zmizí a je opět potřeba restartovat hru. Navíc o vyladěné grafice a lepší plynulosti si hráči asi mohou nechat zdát, protože autoři hry na toto téma nějak mlčí a moc se nesnaží to spravit.

Podtrženo sečteno tohle je zkrátka obří hřeb do rakve pro sérii Mafia. Ano kdyby se to jmenovalo Vendeta Lincolna dalo by se to přejít, ale tohle nemělo mít nikdy s Mafií nic společného. Průměrná městská akce, ve špatném technickém stavu.

+30
  • PC 55
První, co chci říct je, že Mafia je vůbec má jedna z nejoblíbenějších sérií vůbec. Ještě aby ne. Ale z trojky jsem měl obavy už dopředu, když jsem viděl popisky a recenze. Opět vypíchnu jen své pocity, protože tady většina padla.

Určitě první věc, která mě doslova pohledem ničila, tak byl hlavní hrdina a hratelnost. Od prvního pohledu to vůbec nepřipomínalo Mafii, takovou, jakou ji znám. Lincoln Clay, za kterého hrajete je v určitých momentech velmi brutální, což rozhodně nebyli jak Tommy Angelo či Vito Scaletta. Na Mafii mi taková brutalita rozhodně nesedí, hlavně, když už není v určitých momentech důvod. A vzhledově to na první pohled rozhodně nepřipomínalo Mafii, ale spíše GTA. To mi přijde docela smutné, hlavně, když jde o tuto sérii.

Co mě vytáčelo, tak byly bugy. Je to problém většiny hráčů, hlavně u mě jsou bugy problém, které nemám rád. Například, když jsem v jedné misi měl pokračovat dveřmi, které se nechtěli otevřít a po restartu to rázem šlo.

Teď se vyjádřím k misím. Některé mise byly fajn, ale pozdější fáze přestala tak trošku bavit. Hlavně takové to opakování misí, kde máte někoho zastřelit, nebo přesvědčit aby se přidal a toto se opakuji v 70% hry, což je trošku škoda. Zasloužilo by si určitě více. Hlavní linie tak špatná zase, co se týče misí, nebyla.

Ale abych ne pořád jen kritizoval, tak se mi líbily zbraně, což je pro mě vždy důležité. Velký výběr, který nikdy nemůže omrzet a vždy si vyberete. K tomu i zvuky zbraní jsou velmi fajn. Líbí se mi i město jako takové. Mrakodrapy, rodinné baráčky, čtvrtě, venkov. Prostě takové to klasické město v Americe, které se vám líbí. Hudbu a řízení komentovat nebudu, protože zde nebyla vůbec špatná, to rozebírám klasicky nakonec.

Celkové shrnutí: Není to prostě Mafie, na první pohled, což je u mě problém. Mafii jako sérii prostě miluji a trojka se opravdu nepovedla. Hodnotím ji jako průměr. Nemohu říci, že je to propadák, ale není to to, co se očekávalo. Je to obrovská škoda. 55%

Pro: Hudba, zbraně, město, auta, grafika

Proti: Připomíná spíš GTA, opakování misí, hlavní hrdina, místy brutalita

+29
  • PC 40
Mafia III je špatná hra. Je esencí toho, co na openworld hrách nesnáším. Jenže i přes tu hromadu misí představujících dno videoherního designu je tu hrstka misí povedených. Tyto mise jsou hlavně na začátku a na konci a sem tam výjimečně i někde uprostřed toho generického balastu. Ale ne, tohle opravdu není Mafia. Kdo od toho bude čekat pokračování ctící předchozí díly série, bude zklamán, ba co víc, bude pěknej nasranej. Mafia III je kopie GTA. Špatná kopie GTA nutno dodat a na dalších řádcích se pokusím vysvětlit proč.

Jak už jsem řekl hned na začátku, úvod hry je dobrý. Vtáhne do děje, představí postavy a oslní atraktivním prostředím. Město je na pohled moc pěkné. I když grafika působí mírně zastarale, město je vymodelováno dobře (byť mu tak nějak chybí duše). Občas těch rozmazaných filtrů je až moc, ale celková stylizace mi sedla a vizuálně jsem si hru užíval až do konce. Problémem je, že město působí jen jako kulisa. Úplně chybí jakákoli interakce, což bije do očí o to víc při srovnávání s cca ve stejnou dobu vydaným Watch Dogs 2. Miluju městské akce a rád splynu s virtuálním městským životem i mimo hlavní dějovou linku. To v Mafii neexistuje a bylo by to relativně v pořádku, kdyby prim hrála narativní stránka, což nehraje. Mafie se snaží být klonem GTA, tedy kde jádrem hratelnosti je samotné město, takže statické prostředí prakticky nereagující na hráče je špatně. Jakože fakt moc špatně.

Dalším problémem je herní náplň. Zabírání území byla už neskutečná pruda v GTA San Andreas a teď si to tak nějak představte jako pointu celé hry. Úkoly jsou generické, celé je to schematické jak prase a v cca 20% odehrané hry máte tak nějak představu, jak bude zbylých 80% vypadat. Hra se zvrhne do jednoho velkého grindu, kde tvůrci sází jedno wtf za druhým - otravné sledovačky, nudné vyslýchání, dlouuuhé přejezdy, otravné honičky s dotěrnou policií, eskortní mise (také ideálně s trasou přes celé město) apod. Jakoby tvůrci byli totálně natvrdlí a ani po tolika letech netušili, že tyhle věci hráče FAKT NEBAVÍ. Tak je tam z hecu nasází ve velkém. To je hoši tyvole špatně. :D

Ani technická stránka hry na tom není zrovna dobře. Udržet hru na konstatních 60 fps je zhola nemožné. Problémem je, že si hra v některých oblastech neudrží ani těch pitomých 30. Mimo tragickou optimalizaci je i hra plná různých glitchů, které bych čekal od hry z roku 2005 a ne od více jak dekádu novějšího titulu. Stejně tak je to s některými mechanismy a animacemi. A to je taky špatně, moc moc špatně.

Co musím pochválit je forma, s jakou je příběh podáván - tedy jako fiktivní dokument. Po čase se to trochu ohraje, ale jestli mě něco u hry udrželo, tak to byly krásné předělové filmečky a dobře napsané dialogy. Jen je škoda, že tyhle filmečky působí jako z jiné hry. Kvalitativně jsou o několik tříd výše a vůbec nekorespondují se zbytkem. A to je taky sakra špatně!

Dalším faktorem je hudba. Je fajn, že tvůrci koupili práva na ty největší dobové fláky, ale jejich použití je velmi pofidérní. Hudba je během příběhových sekvencí používaná vyloženě nevhodně (Jimi Hendrix v tom hnusném hlavním menu měl bejt jako co?) a co se týká rádií, počet tracků není natolik velký, aby nezačal po pár hodinách lézt na nervy. A to je taky špatně.

Abych to shrnul. Za hru jsem vyhodil skoro tisícovku a těch peněz je mi líto. Hra působí nedodělané, po většinu času vyloženě odfláknutě. Jednou jsem ji dokonce otráveně odinstaloval abych ji vzápětí znova stáhl a vyhozené peníze alespoň nějak "zužitkoval". Jednoduše řečeno, i pokud se vyhnu srovnávání s předchozími díly, stále mi zůstane jen podprůměrná městská akce prosta jakéhokoli nápadu. I to dovysvětlení konce dvojky bylo... ne zlé, ne dobré, ale... nenápadité. Naštěstí je alespoň ten základ hratelnosti (ježdění, střílení, stealth) docela fajn, takže se to hrát dá a příběh to táhne. Maličko, ale táhne.

Pro: předělové filmečky, forma vyprávění příběhu, základ hratelnosti (přestřelky, stealth, jízdní model), úvod a závěr

Proti: generické, nezáživné, statické, průměrné, odfláknuté, tragicky optimalizované a plné různých drobných bugů, vedlejší mise pro společníky jsou čisté designerské dno, odposlechy a sbírání součástek, duchem to není Mafia

+26 +27 −1
  • PC 90
Rozplizlé textury a propady fps ke 40 při jízdě městem, to tehdá nebyl moc dobrý start třetí Mafie. Nevím, jestli něco změnila Definitivní edice, patche, větší monitor s vyšším rozlišením nebo silnější GPU, ale dneska nejenže MIII vypadá celkem xvětu, ale vona si i hýbe 60fps rock solid při rychlé jízdě nočním městem! Textury by sice snesly ještě trochu ostrosti, vůbec celá hra je pořád mírně rozmatlaná, ale už se na to dá dívat, aniž bych blil nebo dostával tiky. 

Naprosto chápu výtky k hernímu designu trojky. Unikátní jsou pouze příběhové mise, mezi kterými je potřeba absolvovat opakující se grind, vedlejšáky jsou na jedno brdo ještě víc. Jenže jsem neměl pocit, že bych byl sevřený v nějakých kulisách. Lokace se opakují, ale jsou detailní a hezky udělané. Gunplay funguje, stealth funguje a cover systém taky funguje. Otevřený přístup dovoluje hráči vybrat svoje vlastní tempo, styl boje nebo směr útoku. Osobně jsem si oblíbil blitzkrieg na člunu - město je protknuto vodními kanály a pohyb po vodě je rychlý a bezpečný. 

New Bordeaux je obrovské a svojí členitostí a propracovaností si New Heaven a Empire Bay maže na chleba. Množství byznysů s detailními interiéry, výlohy se zbožím nebo i vchody, kam se dostat vůbec nemůžu, ale jsou prostě vymodelované, protože to někdo nechtěl ojebat 2D texturou... Bavilo mě tady být, nasávat atmosféru. Jezdit v nádherných hranatých kárách šedesátek, poslouchat fenomenální dobovou muziku, chodit po ulicích a kochat se. Především pak Centrum a Francouzká čtvrť v nočních hodinách mají úžasný vibe.

Obrovské plus patří autorům za to, že se do hry nebáli zapracovat rasovou segregaci. V rádiu, policejních hlášeních, video animacích nebo jen na chodníku. Dámy svírají křečovitě svoje kabelky a přidávají do kroku, když vidí dvoumetrového černocha stát opodál. Pánové se nebojí upozorňovat, že v luxusnějších čtvrtích nemá Lincoln co dělat a spousty podniků mají za výlohou cedule "No colors alowed", což dává personál najevo až do bodu, kdy může zavolat policii. 

Příběh je hodně rozmáchlý a figuruje v něm hromada jmen, které si hráč nemá šanci zapamatovat. I díky tomu je k dispozici deník nebo detailní popis záporáků a spřátelených kumpánů. Retrospektivní vyprávění mi vyhovovalo, postavy jsou parádně zahrané, nadabované a rozpohybované. I když se jedná o pouhou pomstu, byl jsem na konci napnutý jako kšandy. Ve stylu RDR jsou některé kritické momenty podkresleny hudbou a finální jízda vstříc zakončení v mé nejlepší káře patří mezi herní momenty, které se jen tak nezapomínají. Ani ten bossfight se nezvrhnul v souboj s polonesmrtelným Marcanem, ale skončil naprosto stylově...  

Mohl bych toho napsat ještě hromady. O napojení na příběh druhé Mafie, s Vitem a osudem Joea. O sběratelských předmětech, které nejsou jen obrázky nahotinek, ale taky dobovými články. O drobných detailech, jako je rušení rádia při vjezdu pod most, používání animace řazení v autech s manualem, gentlemenské vytahování žen z aut, zvuk rukou při zastavení se o karoserii nebo o natáčení kol při parkování. 

Mafia III toho přináší hodně, jen v trochu jiné podobě, než všichni čekali. Příběh není koncentrovaná jízda, na kterou jsou fanoušci zvyklý. Není to jednička nebo dvojka, ke kterým sednete a dohrajete na jedno sezení. Tady jsem strávil přes 80 hodin a nelituju jediné minuty. Je to mix mezi GTA a Mafií, který naprosto férově dostal čočku hned při vydání za špatný technický stav. Pokud jste, stejně jako já, MIII ve své době pohřbili, zkuste jí dát druhou šanci.

Hodnocení: ✰✰✰✰✰

Definitive Edition obsahuje všechny 3 příběhové DLC (komentáře):
Mafia III: Faster, Baby!
Mafia III: Stones Unturned
Mafia III: Sign of the Times
+26 +27 −1
  • PC 70
Fucking Haitians man... 
 
Mafie Tři Sestry je pro mě nejlepší díl série po geniální jedničce. Mám to I, III, II a apendixovej remake na posledním místě, protože i dvojka s jednim varletem je lepší než hra bez koulí. Měl jsem výhodu koupě definitivní edice v trilogii za patnáct stovek. Skoro bez bugů, s ostřejší grafikou a dlcéčkama v ceně, takže to nejhorší na korporátní produkci se mě prakticky nedotklo. Co zůstává je typická roztříštěnost. Ostatně to byl příklad nedodělané dvojky. Při výrobě měli tým na mise, tým na dialogy, tým na jízdní model, tým na animace ksichtů, tým na animace běhu, tým na popisky předmětů, tým na menu, tým na submenu, tým na fonty v tom submenu... Trojka to má taky tak. Místo aby vymysleli jak příběh zakomponovat do hratelnosti a udělat z toho ucelený zážitek, máme tu kvalitní příběh vedle kvalitní arkádové hratelnosti vedle velmi kvalitního prostředí vedle klasickejch šlágrů. Videosekvence - z quest bodu na quest bod - videosekvence. Spěje to ke immersion-breaking stereotypu. Jenže Hangar má každou dílčí zkatalogizovanou složku ve svejch kanclech natolik dobrou, že to zároveň baví. S jedničkou tak tvoří trojka zajímavý kontrast, kdy místo umělecké výpovědi silného kreativce pro výběrového hráče honimíra, přijde horník z dolu (ajťák z open spacu), dá si nohy na stůl a odškrtá si jeden distrikt. 
... 
Příběhem kolosální projekt. Desítky postav a každá má svojí dikci, názor a vztah s ostatníma. Když mi Cassandra řekla při schůzce o rozdělování oblastí, že v mojí herně volitelný havajský košili vypadám jako když kočka sežere kanárka, bylo vymalováno. M3 je rozsahem i podrobnostma v pohodě román. Opravdu doporučuju hrát poctivě a klikat na NPCéčka dokud se nevykecaj, protože maj skutečný dějový pozadí a o Lincolnově světě se dozvíte mnohem víc. Na první pohled dementní Burke má rakovinu jater, Vito poslouchá nádherný italský opery zatímco si prohlíží fotoalbum s Vlastimilem Zavřelem, Donovan je roztomilej sociopat a s hlavní postavou má uvěřitelnou buddy chemii. A Lincoln je zabiják, kterýho natáhnete jako hračku na klíček, pustíte a von vám pozabíjí 15 tisíc lidí. I to je reflektováno. Vlastně k příběhu nemám žádnou výtku, leda že není pro mě. On nechce a proto mi to nevadí, ale kdyby chtěl, byl by kladen mnohem větší důraz na to, že z Claye se během dobývání města stává sadistickej maniak a projeví se to v sexu s Roxy. Třeba. 
... 
Celý se to odehrává v pintlich realistickejch kulisách OHROMNÝHO New Bordeaux. Rozlohou má třeba jen 5 kiláků autem, ale členitostí (jo GTA V jsem dohrál až potom)...wow. Najednou dává smysl sbírat collectibleblebleblebli, protože já jsem si úchvatný močály s krokoušema, slumy s pochcanou matrací a špinavym vožralou v interiéru, obilný moravský políčka (Faster, Baby!), koloniální ruiny obrostlý břečťanem okupovaný kultem vražednejch hipízáků (Sign of the Times), francouzskou čtvrť s rozkošnejma dvorkama a čajovnama, strašně pečlivě vymodelovaný doky, sklady a vůbec všechno! chtěl projít úplně celý. I když se nějaký modely baráků geometricky opakujou, detaily působí nově a autenticky. Moře práce doplněný o civilní projevy figurek:
 
- týpek u Burka na vrakovišti hází žabky do řeky 
- opilá ženská v hospodě je opřená rukou o zeď u jukeboxu a tancuje 
- dva prodavači kouří o pauze za krámem a jeden říká, že jít na Doors je jako náboženský vytržení
 
Obecně rutiny obyvatel sou dobrý a oproti remaku nevadí nerealističnost policejního chování - serou do vás všechno co maj i když jen cinknete autem do budky - protože dává smysl v akčním konceptu dílu. 
... 
Na hratelnosti mi pouze vadí, že drahá a docela důležitá (nejtěžší obtížnost) neprůstřelná vesta má poškození i když se vysekám v autě, jinak vlastně nic. Von celej ten systém asi funguje, protože fakt mi to vyšlo tak že než sem jel za Salem, tak sem měl na účtu 120 dolarů a splněno a nakoupeno všechno po čem srdce toužilo.

Pro: novelistický scénář, propracovaný model města, hratelnost s nohama na stole, ale nutící se zlepšovat (střední nebo těžká obtížnost)

Proti: 80000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 náklaďáků a lodiček, 5000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 zabij toho vola 

+23
  • PS4 65
Největším problémem hry je její jméno. Mít tak jiný název, s hodnocením by na tom byla lépe (minimálně v českých končinách). Na jednu stranu, nebýt toho názvu, nejspíš bych si ji ani nezahrál…a spousta dalších lidí.

Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 – 5. Na vážkách HARDCORE [„Dohraj hru, která má na žebříčku DH oranžové hodnocení (50 – 69 %).“] ---> Odůvodnění: V době psaní komentáře, měla hra hodnocení 62 %.  

Předešlé díly jsem dohrál teprve nedávno (mj. Mafia II jsem dohrál cca 3 týdny před touto hrou), stihnul jsem si je oblíbit, ale srdcovou záležitostí pro mě nejsou, na to je ještě brzo. Navíc, od svých přátel a obecně z internetu, jsem věděl, jaké kvality MAFIA III (ne)má. Šel jsem do této hry, abych měl dohranou celou sérii. Byl jsem připraven na nejhorší. Z toho důvodu, jsem si hru poměrně užíval, respektive mě nenudila, ani tolik netrávila, když jsem od ní nic nečekal.

Příběh má opět nejdůležitější roli. Bohužel, není tolik kvalitní, v porovnání s předešlými tituly, je však alespoň přijatelný, neoslní ale ani neurazí. Nejvíce se mi líbilo jeho retrospektivní dokumentární styl vyprávění, kdy je sice ve většině případů vyzrazeno vyústění daných událostí, ale s tímto aktuálním příběhem to není na škodu, nýbrž to je osvěžující.

S tím jsou spojené jednotlivé příběhové mise, které jsou hned po názvu, druhým největším bodem úrazu, na kterém hra celkově selhává. Mise jsou stereotypní, jsou to samé pořád dokola a dokola, jen zaobalené v jinačí dece. V podstatě je hlavních misí jenom malá hrstka, zbytek jsou klasické vedlejší aktivity, převlečené jako hlavní mise, kterým se bohužel nelze vyhnout. Co v jiné hře funguje jako vedlejší aktivita pro případné vyblbnutí, zde funguje jako hlavní úkol…a to není dobře. Ovšem, z důvodu, že jsem o této části byl předem informován kamarádem, jsem si tyto aktivity dokázal užívat, ale nezaujatým pohledem, uznávám, že tahle designová lenost, je hříchem. Oceňuji, že tvůrci alespoň dokázali stále se opakující úkoly nějak okecat, aby každý působil jinak.

Co pochválím, jsou postavy. Mají poměrně dobře napsané charaktery a dobré herecké výkony. Některé jsem si oblíbil, nemluvě o přítomnosti Vita Scaletty, který byl v rámci možností, věrně napsán ke své předloze v druhém díle. Dialogy taky patří k tomu lepšímu, včetně filmečků (cutscén).

Hratelnost je trochu rozmanitější, ale ne nutně lepší, než u předchůdců. Snaží se moc přiblížit sérii GTA, což je celkem na škodu, když série vynikali svým realističtějším pojetím. Ovládání je kostrbaté. Stealth jakžtakž funguje, střelba se zbraní byla zábava, ale někdy to bylo až moc hollywoodsky akční. Jízda autem poměrně v pohodě, fyzika nic moc ale nejsem expert. Hodně se mi líbili ukazatele odbočení při jízdě, kolikrát jsem ignoroval minimapu a kochal se okolním prostředím. Více her by si mohlo vzít příklad. K tomu jsem byl nadšený ze živého města a jeho atmosféry. Dobrý výběr hudby v rádiu potěšil. Originální soundtrack jsem snad vůbec nevnímal, nevzpomenu si na žádnou skladbu, což je celkem fail. Ještě mě potěšila mechanika předávání kontrol nad jednotlivými čtvrti, kdy se vyplatilo pečlivě vybírat, na základě toho, který spojenec mi nabídne jaké vylepšení nebo funkce.

S technickým zpracováním, jsem neměl moc problém. Až na pár lokací (hlavně bažiny) si hra udržovala stabilní počet snímků za sekundu na základní PS4. Grafika mě tolik neoslnila, ale vyložený hnus to není. Občas se mi stalo, že se zasekli cutscény, kdy běželi pouze titulky na obrazovce, samotný obraz už ne. Krom toho, obecně jsem moc bugů neměl, nebo mě tolik netrápili.

Závěrem musím říct, že mě hra díky velice umírněnému očekávání bavila. Jedná se však pouze o lehce nadprůměrnou (možná i průměrnou) akční hru ale hlavně se jedná o špatnou/podprůměrnou Mafii. Doporučuji pouze s nějakým počátečním zasvěcením, co od hry čekat, aby se minimalizovalo případné zklamání.

Pro: Postavy, retrospektivní vyprávění příběhu, živé město a jeho atmosféra, poměrně zábavná hratelnost, ukazatele odbočení

Proti: Název hry, stereotypní mise a úkoly, kostrbaté ovládání

+23
  • PC 60
Pomineme-li grafické nároky, na začátku jsem si říkala, že to zdaleka není tak hrozné, jak jsem se obávala. Je tady příběh, zajímavé postavy i dobové zasazení, skvělý soundrack, dokonce jsem se párkrát i docela nasmála. Jenže potom prolog skončí a vy máte před sebou najednou jediný koncept: přijeď sem, vyvraždi tady ten barák, přejeď tam, vyvraždi tady tu uličku, přejeď jinam.... Pořád a pořád a pořád a pořád a pořád dokola to samé a do toho občas ukradnete auto. Pokud jste masochista nebo je vám líto vyhozených peněz, tímto strávíte následujících zhruba 20 hodin až do závěru, který neurazí, ale reputaci si zrovna nenapraví. Ani ten soundtrack už se mi pak nelíbil, když jsem tu samou písničku slyšela potřetí v jedné hodině. Ale aspoň hlavní hrdina Lincoln Clay, ač terminátor, je sympaťák a stejně tak jsem měla ráda i toho idiota Giorgiho, ovšem titul nejlepší postavy si bez diskuze odnáší John Donovan, kvůli kterému se vyplatí vydržet až do úplného, potitulkového konce.

Pro: PROLOG, postavy, dobové zasazení

Proti: MONOTÓNNOST, není to Mafia, grafické nároky

+22
  • PC 85
Tak konečně jsem dohrál i to bylinkářství (důrazně doporučuju nenechat si až na konec), takže se dá říct, že jsem to dojel komplet. Řeknu vám jedno. Mafia 3 je vcelku blbý pokračování jedničky nebo dvojky. To ale neznamená, že je to špatná hra. Chtěl tu někdo monstrózní gangsterské, v podstatě RPG? Ne? No tak bohužel, ale to jsme dostali.

Nemá smysl tu psát, co už tu psali všichni. Vidím to tak, že Mafia 3 mohla být velebená hra. Kdyby tam byla 10 - 15 hodinová story driven kampaň a to všechno ostatní byl jen přídavek po dokončení. Konečně bychom měli hru, u které by půlka lidí netápala, k čemu je tam vlastně ten open world, když v něm nejde nic dělat. Tvůrci to ale vzali z blbého konce a ten open world je stěžejní pro samotný postup ve hře. A to hráči Mafie samozřejmě nechtějí.

Nicméně jestli si vzpomenete na dobu před vydáním dvojky a na tehdy uniklé informace, tak dvojka v podobě, v jaké vyšla, byla nakonec strašně osekaná. Měla tam být hromada věcí, které se do hry nedostaly, které by kupříkladu daly smysl systému peněz, který byl úplně k ničemu. Krom hadrů to měly být kšefty, nemovitosti atd. Nic z toho tam není, ale všechno je to ve trojce. A tak jediným prokletím série zůstávají prázdné koleje, přičemž funkční vlak vidím až tak na Mafii 7. Co tím chci říct, že kdyby dvojka byla taková, jaká původně měla být, možná by se od trojky tak moc nelišila. Nepovinné mise? Ano! Závody? Ano! Vlastní kšeft s trávou? Ano! Možnost vlastnit nemovitost a náležitě si ji vymazlit? Ano! (a to se mi líbilo opravdu moc) Když dáte světu M3 šanci, dokáže pohltit a bavit desítky hodin.

Když teda přistoupíte na to, že M3 není pokračováním série ale samonosný gansterský kolos, tak jaký vlastně je? No podle mě dobrý. Ovládání a pocit z hraní je dotažen k dokonalosti (hráno s ovladačem), člověk nikdy nemá pocit, že s hrou bojuje. Postava poslouchá přesně a sázet headshoty jde snadno. Jízdní model v režimu simulace je, řekl bych, přiměřený nátuře celé hry. A tak to jediné, co vás bude štvát, jsou chodci, co vám neustále skáčou pod kola.

Co je samozřejmě průser je technická stránka věci. Hra je brutálně rozplizlá, ve FullHD vypadá, jako by se renderovala v 720p nebo dokonce 600p a do FullHD se nějak upscalovala. Efekt ala starý film sice nejdřív zaujme, ale celková vyblitost obrazu po čase štve. Potřeba dělat psí kusy, aby hra jela ve 120 Hz režimu, no to je taky kapitola sama pro sebe. Jednou se mi dokonce smazaly savy, naštěstí jsem je našel o složku vedle. Ale stejně jsem myslel, že mě vomejou. Trochu podezřívám z určité zprasenosti verzi z EGS. Že jsem musel po každém restartu hry znova a znova zapínat titulky, to už je jen taková třešnička na dortu. A 1440p ve 120 Hz jsem nerozchodil, kdybych se na hlavu postavil. Chtěl jsem se tak zbavit toho rozpliznutí na úkor plynulosti, ale ne, prostě jsem nepochodil a hra jela furt v 60 Hz režimu (a v 60 Hz režimu je freesync range u mojí bedny 48-60, čili úplně k prdu. To je jen taková technická).

A to je asi všechno. Trochu nestandardní komentář, ale nemá smysl psát to, co tu psali všichni. Ta hra se dala udělat tak, aby byla úspěšná. Dokonce i chápu absenci dabingu, protože těch dialogů je tam skutečně násobně víc, než v obou předchozích dílech dohromady. A vlatně mě docela mrzí, že je celkem nenáviděná, protože je tam v určitých aspektech vidět ohromný kus práce a velký smysl pro detail. Mluvím hlavně o asi nejvíc živoucím městě. Lidi se shlukují, baví se. Člověk na terásce si sedne, pak se zase zvedne a někam odejde. Na ulici hraje kapela a před ní tančí lidi (taktně přejdeme, že v hudbě je klarinet, ale mezi muzikanty klarinetista není). Detailů ve městě je fakt strašné množství a také počet přístupných interiérů nemá obdoby.

Jinak všem doporučuju hrát Definitive Edition kvůli DLC. Jistou repetitivnost základní hry to totiž slušně rozbije. DLC se vám ukáží jen jako body na mapě a já vůbec nevěděl, že nehraju základní hru. A to je asi vše. Za ty necelý 2 kila to byl vcelku kopec zábavy (EGS ukazuje 60 hodin).

Pro: Gameplay, atmosféra doby, M3 je tím, čím chtěla být už M2 (vedlejší aktivity, závody, Sammyho bar atd.)

Proti: Technické problémy, dementní chování chodců, neštastně pojatá kampaň, Lincoln vypadá jako brutálně nasypaná gorila, ne jako vietnamský veterán

+21
  • PC 85
Celkové hodnocení v době psaní komentáře 62% je pro třetí Mafii trestuhodně nízké a já jsem po těch desítkách hodin strávených v krásném New Bordeaux přesvědčen o tom, že si takovou bídu tato hra rozhodně nezaslouží. Minimálně v podobě, v jaké ji hráč může hrát teď - tedy v definitivní edici se všemi DLC a to vše bez větších technických problémů. Jasně, pořád to asi není úplně to, co by fanoušci od značky Mafia očekávali, přesto se však dle mého názoru jedná o vynikající hru.

Vzhledem k mnoha negativním ohlasům jsem od hry nic moc úchvatného neočekával. Čekal jsem nudný grind v prázdném otevřeném světě s absencí zajímavého příběhu a charakterů, což vždy pro mě dělalo Mafii Mafií. Zkrátka takovou typickou ubisofťárnu. Jaké pak ale bylo mé překvapení, že hra toho nabízí daleko více a že v tom všem ukrývá i svou svým způsobem kouzelnou duši, ústředním tématem toho všeho je pak bujarý a bez okolků naplno vyjádřený rasismus.

Prvních několik hodin je skvělým úvodem do dění a já si říkal, kdy už to přijde - kdy mě ta hra tak zklame, že mě přestane bavit a já se zapojím k tomu mohutnému davu plivajících lidí. Toto se ale až do závěrečných titulků nedostavilo, pořád jsem se na hraní těšil a užíval si každou minutu.

Po nabitém úvodu sice přichází lehké vystřízlivění v podobě opakujících se generických misí, kde je vašim jediným úkolem udělat ve čtvrti dostatečný bordel, abyste vylákali poskoka, který tam tomu šéfuje a mohli ho odkrouhnout. PřÍběhově mi však i tato repetitivní část dává smysl a hlavně díky velice zdařile zpracovanému pocitu ze střelby a vůbec celkově z ovládání mě ani tyto úseky nějak extra neobtěžovaly a užíval jsem si tak i tyto dějově chudší pasáže.

Hra má výborně zpracovaný jízdní model a zde přítomná dobová auta jsou nádherná. V mnoha z posledních mnou hraných městských akcí právě jizdní model dost kritizuju, ale zde opravdu nemám co vytknout (hráno v režimu simulace, hlavně na gamepadu). Projíždět se po New Bordeaux byla radost a zvlášť za doprovodu těch úžasných 60s skladeb. Vyzdvihnout musím i radia a jejich moderátory - extrémně rasistická a nekorektní show Native Son od Remyho Duvalla je na poli videoher skutečný unikát.

Příběhově se jedná o klasický námět pomsty, ale zpracován je zde velice zdařile. Lincoln vzhledem k okolnostem nezná jiný jazyk než jazyk násilí. Přesto jde poměrně překvapivě o dobře zpracovanou a zajímavou hlavní postavu. Mnohem více se však toto projevuje v rámci DLC, která jsou všechna příjemným zpestřením od těch repetitivních pasáží z původní hry. Ostatní charaktery jsou taktéž výborné - za všechny musím jmenovat faráře a Donovana - jejichž příběhy a zákulisí opět více rozvádí DLCčka.

Možná kdybych hru hrál v době vydání, měl bych z ní úplně jiný pocit a více chápal to zdejší nízké hodnocení. Ve své definitivní edici ale Mafia III nabízí luxusní a výborně zpracovanou porci zábavy. Proto bych všem těm, kdo hru znechuceně zahodili v období kolem vydání, doporučil, aby ji dali druhou šanci. A těm, které odrazuje (nejen) zdejší nízké hodnocení, radím, udělejte si obrázek sami - v tomto případě to platí daleko více než u jiných her.

Odehraný čas: 46,1 hodin
Herní výzva 2024 - kategorie. č. 10 - V záři reflektorů - Normal

Pro: příběh, charaktery, atmosféra, dobové zpracování, detaily, město, HUDBA, rádio, jízdní model, gunplay

Proti: drobné technické problémy, repetitivní pasáže

+21
  • PC 45
Tak je to tady. Řekněte mi kdo na tohle nečekal? Mafia III, když jsem to slyšel po prvé tak jsem jásal a byl blahem bez sebe. Když jsem o tom slyšel podruhé, tak mě úsměv přešel, když jsem to slyšel po třetí, říkal jsem si že by to mohlo být alespoň dobrý Gtáčko a když už jsem to konečně viděl a hrál tak jsem zjistil, že to není ani dobrý Gtáčko. Proč? Protože i když jsem ze všech stran slyšel že to je Gta: 1968, tak to s Gta nemá nic moc společného. Což je v tomhle případě škoda. Byl bych radši kdyby z toho to GTA udělali, ale oni udělali něco horšího. Udělali z toho Godfathera II a Godfather II rozhodně nebyl dobrou hrou. Musím hře ale přiznat že i když příběh nebyl mafiánskej, mě i tak dokázal upoutat k židli, i když u těch tak zvaných příběhových misí alá přebírání území z Kmotříčka jsem si myslel že se mu to nepodaří. Nenahrávalo tomu ani řízení, když jsem poprvé sedl v Mafii III do auta, tak jsem si říkal, že vývojáři nelhaly, přece jen trochu upravily jízdní model z Mafie 2. Tenhle názor mě přešel hned po první bouračce, na kolizní model je tu vážně "FUJ" pohled ale samotný pocit z jízdy není špatný, hlavně nezapomeňte.....nesmíte nabourat. Další důležitý aspekt je střelba. Střelba mě v téhle hře bavila, je to takové svižné a taky snad to jediné u čeho mi seděl ten "hollywoodský prvek" ve hře. Ale pak se dostáváme k dalšímu záporu a tím je otřesná umělá inteligence. Člověk si řekne že do Italský mafie začali nabírat lidi postihnutý downovým syndromem. Příklad. sedí dva mafoši vedle sebe na baru a tak si kecaj. K jednomu z nich přijde zezadu gorila a bodne ho do hrudi a stáhne ho násilně z barové stoličky. Mafoš vedle co si sním před chvílí ještě povídal si stále s klidem sedí a popíjí. Tohle by se v AAA hrách stát nemělo. I když jsem tu vyjmenoval převážně zápory tak mě hra bavila. Ale asi to bylo převážně kvůli Vitovi a nostalgii z Mafie 2 se svým Empire Bay, které je stále nejkrásnějším městem série.

Pro: Příběh,Město,cutscény

Proti: AI, kolize, optimalizace, surovost....... je to Godfather II

+20
  • PC 80
Jakožto velký fanoušek Mafie jedničky i dvojky (kdo v Čechách nehrál Mafii, nikdy nehrál žádnou hru) jsem i k trojce přistupoval střízlivě, kecy ohledně zasazení, změny v pracovním procesu a fakt, že už vlastně nejde o českou hru ( i když na ní dělalo spousta vývojářů z Čech) jsem bral v poklidu a věděl jsem, že si tenhle sandbox užiju, jak jen budu moci. A mé čekání se vyplatilo, hru jsem si předobjednal a hrál na day 1, už v menu mě pohltilo ono pověstné Walk along the Watchtower (nechápu jak mohl někdo onu prvoplánovost odsoudit) a úvodní mise je taky naprosto perfektní. Celkově jsem dále příliš nespěchal na příběh, občas udělal vedlejší questy (myslím ty úplně vedlejší), díky skvělému jízdnímu modelu a hojně licencovanému soundtracku mě bavilo projíždění městem ( i když mezi arkádou a simulací je rozdíl jen ten, že u sportovních vozů se vůz točí jak splašenej :D), snažil se z policistů dělat ještě větší blbce než jsou a obecně si užíval kvality povedené klasické sandboxové hry, jejíž město je i nyní nádherné, obrovské a je radost v něm brouzdat.
Vlastně jediné, co fakt vadilo všem včetně mě byla nenápaditost těch povinných "vedlejších úkolů" (které ale byly třeba splnit pro postup v příběhu). Já ale jak nemám už tolik času, tak jsem to hrál dva měsíce po dávkách a užil jsem si to moc..Chápu, že kdo to hrál v kuse se asi musel chtít zastřelit :D
Nicméně herní doba je poměrně přívětivá. Kolem 25ti hodin je pro mě naprosto ideální a to jsem ani neplnil úplně vše. Těším se, až si třeba za rok dám hru znovu s jinými rozhodnutími a konečně si odemknu všechny bonusy od spolupracovníků. Jojo, hra bez rpg prvků, jakoby nebyla.
Krom tedy té lineárnosti bych ještě pár nedostatků měl, ale to už jsou jen drobnosti. Bezplatné updaty do hry přidaly možnosti oblékání (na což si celkem potrpím) a závody, které mě sice nebavily tolik, ale v základní hře možná mohly být od začátku, ale to už možná spíš to oblečení. Semtam jsem se zarazil o texturu, hlavně s keři jsem vesměs na venkově kamarád nebyl (všiml jsem si ale, že patche leccos opravily a už se mi to ke konci tak často nestávalo), již výše zmínění policajti (a samozřejmě celková umělá inteligence) nejsou moc na výši, ale dá se jim alespoň ujet a soubojový systém mě přímo vybízel k tomu je do hlavy kosit po desítkách, navíc v misi stealth přístupem a zbytek prostě vystřílet a vybombardovat granáty a molotovy. Oproti dvojce chybí několik featur jako konzumace pití a jídla ke zvýšení zdraví, ale sbírání lékárniček mi vlastně nevadilo a hra si držela svůj rytmus. Toho umírání nebylo hodně, ale ani málo.
Pro mě zkrátka Mafia 3 výborným počinem, na kterou jsem dlouho čekal a v rámci možností jsem si jí užil. Už se těším na další příběhové dlc.

Pro: Vyprávění příběhu, gameplay, jízdní model, soundtrack, cutscény, celková stylizace, New Orleans (pardon Bordeux), propojení s dvojkou přes Vita

Proti: REPETETIVNOST navazujících misí, umělá inteligence

+20 +21 −1
  • PC 60
Mafia III není odbytá rychlokvaška, na to v některých směrech působí až moc dobře.

To nejpovedenější na třetí Mafii je to, co jde vidět (a slyšet) na první pohled (poslech). Atmosféra města New Orleans na konci 60. let je skvěle trefena a působí velmi (ne)příjemně. Ať už kvůli neokoukanosti, či perfektní hudbě, která doprovází Lincolna při jízdě nadupanými kárami.
Příběh je ve zkratce dobrý. Jednoduchou zápletku doprovází krásné filmečky a dobře napsané dialogy. Postavy mají charakter a i když se nejedná o bůhví jak originální postavy, každý z nich působí v rámci světa a příběhu Mafie III, v případě příběhu jich samotných, velmi živě a hlavně odlišně. To platí jak pro hlavní postavy, tak i pro ty vedlejší.
Každý společník má svůj osobní příběh a za pomoci Lincolna, můžete každému ze tří postav trochu pomoci a ulehčit jim od strasti, což se pak může odrazit při rozdělování nově zabraných území a zájem, či nezájem o každého společníka zafunguje na výbornou.
Menší poznámku bych věnoval detailům, které jsou v Mafia sérii už od začátku. Při jízdě v tunelu šumí rádio kvůli špatnému signálu. Při střílení do piána hraje každá jeho část jiný tón a věřím, že je takových detailů ve hře plno.

Bohužel tohle všechno shazuje snad vše ostatní, co Mafia III nabízí. Nedokážu srovnat jak moc se technický stav hry od vydání zlepšil, ale i tak to není žádná sláva. Od menším FPS dropům, přes zadrhávání myší, až po problikávající textury, případně v tom nejhorším případě špatné scripty. Ne jednou jsem musel hru vypnout, protože jsem nemohl dokončit "hlavní úkol" v jedné z oblastní, načítání záchytných bodů kvůli neotevřeným dveřím, či zavřeným dveřím, za kterými čekalo NPC, které je mělo otevřít z mé strany.
Narazil jsem i na úsměvné problémy, jako třeba když postava, která mi dávala rady při boji v kleci nezmizela a zůstala stát mezi Lincolnem a protivníkem.
Stereotypní náplň misí není to nejhorší- dojeď sem, tohohle vyslechni, dojeď tam, znič to a tohohle zabij a pak se vrať. Nejhorší je samotný průchod misemi. Kromě opravdu těch hlavních misí nejsou lokaci, či rozmístění nepřátel nijak odlišné, takže všechno probíhá naprosto stejně a hra vás nijak nenutí měnit taktiku nebo cokoli jiného, takže pistole s tlumičem je jasná volba. Obzvlášť při boji s takovou AI, jaká ve hře je.
Špatná AI nepohání jen nepřátelé, ale i civilisty. Při rychlé jízdě v pravém pruhu skáčou chodci pod kola auta a to i v tom případě, že jedete půl metrů od chodníku. Případně jejich naprostý nezájem při obrovském masakru na nedělním BBQ, na kterém přišlo o život nejméně deset lidí a jejich reakce je "přikrčit se a zakroutit hlavou".
Zamrzí celkový pokus o otevřenost jako v GTA . Mafia byla vždy hnána příběhem a možnost hlavních a "vedlejších" misí kazí jeho plynutí a ne vždy je možné si vybrat. Stejně tak jako snaha o napodobení konceptu z herního Godfathera 2, které se není nijak upravené a možná i lehce očesané. Zabolí i jistá nekonzistentnost v pravidlech hry, kdy střílení mafiánů s tlumičem nikoho nezburcuje, ale zastřelení jednoho policajta na vás pošle všechny policejní auta co ve hře jsou. Nebo až moc častá brutalita, která se rychle okouká a nepůsobí asi tak, jak by měla. Při desátém ubodání nepřítele jsem se zmohl jen na "meeh".

Když jsem Mafii III rozehrál, čekal jsem podle ohlasů tu největší sračku pod sluncem, což mi dost zmírnilo očekávání. Tohle a to, že jsem za hru nedal plnou cenu a její hraní jsem si nedobrovolně rozdělil asi na týden. Koupit si jí za plnou cenu, vzít si v práci volno a hrát tohle po dobu tří dnů, byl bych asi zklamanější a znatelně nasranější. Třetí Mafie má svoje "up and downs and more downs, ale při správném dávkování a při zmírněném očekávání zabaví minimálně na patnáct hodin.

Pro: prostředí, soundtrack, příběh, postavy

Proti: snad vše ostatní

+20
  • PC 40
Třetí příběh značky Mafia dopadl přesně podle očekávání. Transformoval se totiž v něco, co je prvním dvěma dílům vzdáleno na hony. Ale začněme pěkně po pořádku.

Příběh se povedl, má hlavu i patu a dokonce i nějaké to morální poselství. Nutno říci, že na tom má lví podíl také styl vyprávění. Přeci jenom, retrospektivní dokument o hlavní postavě a všech jejich činech se ve hrách tak často nevidí. Anglický dabing se povedl a k mému příjemnému překvapení dokonce i český překlad. Postavy jsou celkem propracované, největší problém jsem měl paradoxně se samotným Lincolnem Clayem, nicméně to bylo spíše kvůli jeho stylu všechny povraždit.

Atmosféra je taktéž perfektní. Všudepřítomný rasismus, z rádia znějí dobové songy a události, město vypadá perfektně. Škoda jen, že z něj vymizela jakákoliv interakce s hráčem. Pryč jsou obchody, ve kterých si můžete kupovat oblečení či zbraně, pryč opravny a tunírny aut, dokonce i benzín a jeho nakupování již není problém - nádrže jsou prostě bezedné.

Způsoby, jak utratit peníze zbyly tak jenom tři. Umřít, použít nějakou službu od parťáků nebo si koupit zbraně od překupníka, kterého máte stále na telefonu a který kdykoliv a kamkoliv přijede. Podobně je to i s auty. Nemáte čím jet? Stačí zavolat a týpek vám zdarma doveze jedno z devíti aut. Tyto zjednodušení mají něco do sebe, nicméně když si můžete v průběhu mise takto doplňovat munici, přijde mi to trochu nahlavu.

Velkého zjednodušení se dočkala i policie. Žádné pokuty, želízka či možnost podplácení. Jak vás spatří dělat neplechu, začnou po vás střílet. Tvůrci to samozřejmě vysvětlili tím, že policii má podplacenou hlavní záporák, ale stejně...

Teď k samotné hře. Existují příběhové a nepříběhové mise, a ač se to zdá neuvěřitelné, ty příběhové jsou extrémně stereotypní. Jde o to postupně ovládnout celé město, pozabíjet hlavouny a nakonec hlavního záporáka. Ovládnutí jednotlivých čtvrtí spočívá ve zklikvidování dvou kšeftů a to stylem, získat od informátora, jak daný kšeft co nevíce poškodit (ukrást prachy, zničit zboží, někoho zabít), dosáhnout určité úrovně poškození a nakonec odstranit šéfa daného kšeftu. Jakkoliv se to může zdát zábavné, tak dělat tento postup pořád dokola, začne už u druhé iterace být pěkně otravné. Naštěstí po ovládnutí dvou kšeftů přijde odpočinek v podobě oddělání šéfa dané čtvrti, které je pokaždé jiné a svým způsobem vtipné. Bohužel to kazí neuvěřitelně hloupá AI nepřátel a rádoby stealth způsob, který můžete využít. Stačí jen stát za zdí, zapískat a postupně k vám přijdou jednotliví nepřátelé a vy je hezky po jednom potichu zabijete. Neuvěřitelné...

Velkým překapením byla také grafická stránka. Nejsem člověk, který by upřednostňoval grafiku nad příběhem, nicméně zde se jednalo o prvotřídně odfláknutý kousek. Bugy, kterých je plný internet, jsem za celou dobu potkal asi dvakrát, nicméně žádné odlesky v zrcadlech, na autech, obloha jako namalovaná v malování? Ale no tak... Nejhůře dopadla auta, která bych řekl, že jsou na úrovni GTA San Andreas. Aspoň, že cut scény jsou krásné.

Finální hodnocení: Mafia III je rádoby GTA, které se snaží těžit na kvalitách původní značky, nicméně k obou sériím má extrémně daleko. Odfláknutou grafiku, AI a stereotyp zachraňuje pouze kvalitní příběh a atmosféra.

Pro: kvalitní příběh, zajímavý styl vyprávění, skvělý soundtrack, dokonalá atmosféra, zakončení jednotlivých příběhových misí, dabing a český překlad, konec

Proti: velmi odfláknutá grafika, extrémně nudné a stereotypní mise, žádná interakce s městem či NPC, neuvěřitelně hloupá AI, rozhodně bych to nepojmenoval Mafia

+19