Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • PC 80
Hodně už bylo napsáno, takže jen ve zkratce (a bez spoilerů).

Základní info:
- hodnotím hru za to, co v ní je, nikoliv za to, co v ní být mohlo
- první díl je moje srdcovka (a jediná hra, které jsem dal 100%), dohrál jsem ho X-krát a pokaždé jsem se bavil; naposled jsem jedničku rozehrál asi před týdnem, abych měl přímé srovnání

A tak napíšu, že ve dvojce je (podle mě):
- mnohem zábavnější ježdění
- mnohem zábavnější střílení (krycí systém i částečný auto-heal hře pasují)
- mnohem realističtější a detailnější město
- mnohem dospělejší příběh; pryč je jistá "pohádkovost" jedničky (Tommy byl veskrze dobrák od kosti) a mafiáni se chovají tak, jak bych od nich čekal - jako svině, které zajímá jen vlastní prospěch, prachy, děvky a chlast (a to rozhodně není vlastnost jen záporáků hry, ale i hlavních hrdinů); a takhle je to v celé hře - a obzvláště "óda" na poctivou práci v podobě přenášení beden byla prostě kouzelná (ti co hráli určitě chápou :))

A právě o příběh tady přece jde nejvíc. Oproti jedničce je méně učesaný, možná i trochu chaotický (tady přichází má první výtka, počáteční zimní pasáž hry bych uvítal trochu delší, aby se člověk mohl více sžít s charaktery) - ale ve výsledku působí skvěle. A i ten konec mi přišel fajn.

Dialogy jsou výtečné a ač se to nemusí zdát, Mafia II je neskutečně vtipná hra - perly, co vypouští Joe, jsou prostě úžasné (už dlouho jsem se u hry nesmál nahlas) a jeho interakce s Vitem patří mezi stránky, které táhnou celou hru. Podmínkou je však anglický dabing (ten český jich půlku zabil už jen v těch ukázkách, co jsem viděl na netu).

Empire Bay je krásné, členité - jsou tady převýšení, tunely, mosty, výhledy - přesně to, co od pěkného města chci, paráda. Rozdělení čtvrtí není tak patrné a zapamatovatelné jako v Lost Heaven, ale jako celek funguje. Dobové zpracování (jak zimního, tak jarního) města je famózní a společně s úžasnou grafikou a hlavně efekty (oslňující světla protijedoucích automobilů, počasí, model poškození...) tvoří úchvatnou podívanou.

Proč tedy ne 100%? Hra má své chyby (to sice měla i jednička, ale tam to bylo za jiných podmínek) - čekal bych, že když se autoři ohánějí cut-scénama a prezentací příběhu, tak už budou vědět, jak to do hry začlenit. A ne že dají checkpoint před cut-scénu (která sice jde přeskočit, ale i tak, kolikrát to ve hře ještě uvidím a vytočí mě to?) nebo před zdlouhavou pasáž, která napoprvé vypadá cool, napodesáté už tolik ne (tažení mrtvoly do auta). A podobných "maličkostí" si užijete více.

Ve výsledku: Mafia II je určitě rozporuplná hra. Chápu ty, co v ní vidí to, co vše v ní mohlo být navíc a jak to mohlo být úžasné, ale upřímně, to bych si mohl říkat u každé druhé hry. Tady je to jen trochu více na očích a na rozdíl od jiných her se toho třeba dočkáme v DLCčkách (na kolik to bylo vytrženo násilně za účelem zisku nechci a nebudu spekulovat). Pro mě se ale stále jedná o hru se skvělým příběhem, nejzábavnější hratelností za hodně dlouhou dobu, krásným městem a grafikou, úžasnou hudbou (jak licencovanou, tak původní). A celkově skvělý zážitek, který si rád zopakuju znova. Jděte do toho.

---

EDIT: Po druhém dohrání o několik let později původní nadšení hodně opadlo, 90% > 80%.
+92 +93 −1
  • PC 70
Dlouho jsem si říkal jaký problém mám s Mafií II, která patří bezesporu k nejvypiplanějším hrám s filmovým příběhem v době kterou mám nejradši. A ono to není přehnanými očekáváními a srovnáváním s jedničkou. Ona si za to hra může sama i bez svého skvělého předchůdce a slibů vývojářů. Během hraní vám slibuje mnoho věcí na které se potom prachsprostě vykašle. Přijíždíte s kufrem z války, všichni vás v rodišti vítají a vy čekáte že tu budete mít podobné interakce a vytvoříte si v místě bydliště opravdový domov. Nic takového se však už v příštích kapitolách neděje. Jedete s Joem za kasařem, velké sliby jak je to výborný místo a jaké vám dá tipy, no když tam kdykoliv později zavítáte můžete tam koupit maximálně zápalnou lahev. Stejně tak odborový předák, automechanik, polský sběrač kovů, řecký lékař...setkání s každým z nich vyvolává pocit zasádnosti a přislibů mnoha příštích misí. Do mapy se zapíší ale vždy vás odpálkují aby jste přišli později. To mě neskutečně bolelo. Jak už někdo tady zmínil, zrovna to video po přijetí do rodiny by si člověk taky rád zahrál. Dále je tu množství úplně zbytečných prvků - telefony kde nemáte kam zavolat, kohoutky a okna které můžete jen otevřít a zavřít, deset druhů pití atd. O takovou interaktivitu nestojím. Vytýkám také malé množství modelů postav.

Jízdní model fajn, u přestřelek by to chtělo ještě trochu větší kopání a hrdina by mohl i bez zaměřování trochu hejbat pažemi a ne se otáčet celý, jestli víte co myslím. Problém u hrdiny je v tom, že v reálu by jste sami chtěli vidět jak dostane po čuni, což pro mě představuje celkem problém. Grafika je úžasná a hudební doprovod také, problém mám s městem. To město vypadá pěkně ale jako kulisa. Něco jako když se Neo dostane zase do Matrixu po prozření. To že se takové krásné město které muselo dát práci designerům na mnoho desitek hodin využije jen jako kulisa mi přijde hrozná škoda. V jedničce mě ježdění jen tak bavilo, i za takovými prkotinami jako byla jen změna hudby nebo střílení z tramvají a nadzemky či prohlížením města z různých úhlů. Tady to nějak nefunguje, hrozně moc by podle mě pomohl obyčejný taxík se kterým by jste mohli vydělávat.

Hlavním tahounem je příběh. I když je jen další verzí mafiánek stokrát viděných dokáže vtáhnout. Připočteme atmosférické Empire Bay a nádhernou audiovizuální stránku a i přes všechny zápory nemůžu hodnotit hůř než 70%

Pro: Příběh, grafika, dobová hudba

Proti: hra vám odzačátku slibuje něco co nenabídne - zjištění hodně bolí

+59
  • PC --
Původně jsem psal jiný komentář, ale začínal být nějaký dlouhý, takže se to pokusím nějako zdrcnout...

V podstatě platí, že Mafia 2 je stejně dobrá, jako první Mafia, ale dneska už svými přednostmi tolik nevyniká. (A nebo možná není - viz dole.) Hra opět stojí na příběhu, dialozích, atmosféře. Příběh je zajímavý a perfektně se stará o to, aby samotné vaše konání v misích mělo patřičný význam. Dobře napsané, vtipně a (v angličtině) skvěle podané dialogy spolu s hudbou vyplňují pro někoho snad nudnou jízdu po městě, ale osobně jsem si ji v simulation módu celkem užíval, stejně jako atmosféru 40. a 50. let.

Ale i když příběh je sice kvalitní a pestrý, zároveň musím dodat, že místy (a hlavně v posledních kapitolách, ve kterých zároveň mírně ztrácí na kvalitě - ostatně jako vůbec celá hra) imho až příliš připomíná příběh jedničky.

Závěr hry je pro mě vůbec mírným zklamáním - svou povědomostí pro mě snad až lehce iritující příběh, několik velmi akčních části s absurdně vysokým množstvím nepřátel, prakticky většinu času jen zjišťuju, co se podělalo tentokrát. A závěr... z dramatického hlediska je to asi fajn, ale radši bych hru končil s příjemnějším pocitem. Posledních pár kapitol v čele s tou závěrečnou mě prakticky přesvědčily snížit Číslo z 90 na 85.

Ne že by šlo jen o závěr, Mafia 2 trpí řadou malých nedostatků a chybek napříč hrou, ale prakticky všechny jsou pro mě přehlédnutelné. (Nicméně se trochu bojím, že kdybych se rozhodl experimentovat s fungováním města a jen tak si volně blbnout, asi bych objevil řadu nepříjemných kiksů a blbostí.) Pokud se člověk drží příběhu, nemůže se nic zásadního podělat.

Nepříjemná může být obtížnost - i když většinou vydržíte víc, jedna dobře mířená kulka vás může zabít a napříč hrou je pár míst, kde se dá na chvíli vytuhnout, což dneska při Normal obtížnosti opravdu nebývá zvykem.

Mechanismy přestřelek fungují, ale nemůžu říct, že bych se u nich bavil, bo jde o klasické vzájemné ostřelování se z poza krytu a nepřátelé nejsou zrovna vynalézaví - až příliš času padne na čekání až nepřítel vystrčí palici k ustřelení, než aby to byla jednoznačně zábava.

No ale celkově jsem si hru užil. Důraz, který klade na příběh a jeho přirozené podání, se už dneska prakticky běžně nevidí a protože je Mafia 2 vyprávěním opravdu nahuštěná, jsem spokojený. Oproti první Mafii jsou tu ale samozřejmě věci, které mi chybí - není tu žádný venkov, dokonce ani žádná forma závodů. I samotné město působí tak o třetinu menší, než to z jedničky, navíc mi přijde, že hráče až příliš omezuje v tom, kam může a kam nemůže jít. Stejně tak nadzemka je asi taky nefunkční a nemůžu se zbavit dojmu, že policajti jsou ve dvojce mnohem otravnější (je jich víc, jsou agresivnější).

Asi bych toho o Mafii 2 mohl napsat ještě mrtě - vylepšování auta vč. vlastní SPZky mi udělalo radost, vyvážená ekonomika mile překvapila, atd., atd. Mafia 2 je kvalitní AAA titul a fandům jedničky se bude líbit. (I když za lepší ji relativně k roku vydání asi mít nikdo nebude.) Přesto je ze hry cítit určitá sterilita, jako by vývojáři lehce zaspali dobu, nebo byli nuceni řadu věcí vypustit (patrně oboje) a nebýt příběhu, atmosféry a dialogů, byl bych asi docela zklamaný. Ty ale celou hru úspěšně táhnou při nejmenším na těch 8 a půl.
____________________________
Jednu věc přece jen doplnit musím: Jakkoliv jsem se u hry bavil, prakticky okamžitě po sepsání tohoto komentáře jsem při ohlédnutí za hrou začal registrovat, co všechno v ní není. Jako první mi padly do oka vedlejší mise, které byly ze hry z velké části odstraněny, přestože místa pro jejich získávání jsou na mapě stále vyznačena a dialogy dávají jasně najevo, že se s nimi počítalo. Stejně tak chybí řada scén známých z dřívějších gameplay videí a trailerů, nebo možnosti volby ať už na úrovni mise, nebo celého příběhu. Jaký má smysl rušit možnosti a redukovat 4 konce na jeden, když hra má 10-12 hodin a prakticky nulovou replayabilitu?

A tohle je jen část věcí, které si nové vedení dosazené 2K dovolilo se hrou udělat - osobně tipuju, že ve hře je cca 35-40% z původně zamýšleného obsahu. Ano, i tak je to skvělá hra, ale rozhodně nekope stejnou ligu s první Mafií. Přitom ale úplně klidně mohla, jenže 2K jí v tomhle směru jednoduše zcela záměrně zlomilo vaz, nejspíš jen proto, aby mohli lacině vyrobit a draze prodat pár DLC. A to je tak neskutečně hnusné, že bych měl upřímnou radost z toho vidět zodpovědné osoby pořádně trpět.

A na závěr ještě dodatek k CZ dabingu - herci předvádějí na české herní poměry nadstandardní výkon. V praxi to znamená, že můžeme slyšet cokoliv od excelentního dabingu po totální kiksy, nicméně hlasy samotné jsou většinou OK a některé vedlejší postavy jsou namluveny až překvapivě dobře. U těch významnějších je ale naopak často znát, že herec nemá šajna v jaké situaci postava svou repliku pronáší a výsledek vyzní prostě jako pěst na oko. Hlavní postava Vita ale určitě patří k těm hůře namluveným: V jedné scéně zní docela přirozeně, v jiné naopak naprosto chladnokrevně, v další zase nějak jinak a výsledek je prostě strašně nekonzistentní a prakticky takhle Vito působí jako solidní sociopat. Pár čistě vedlejších a bezvýznamných postav má pak naprosto tragicky zvolené dabéry. Co český dabing ale zazdívá především, je autor překladu z angličtiny - ten člověk prostě nemá pražádný cit pro český jazyk, nesmyslně se snaží o doslovnost, i když se to obvykle vůbec nehodí a sem tam se v textu objeví nějaký patvar, že člověk až zapochybuje, jestli je dotyčná osoba vůbec Čech. Celkově ale jak už jsem napsal se český dabing dá přežít a určitě patří k těm lepším CZ herním dabingům, třebaže od toho nejlepšího (Mafia) je pořád na hony vzdálený, o tom (opravdu profesionálním) anglickém vůbec nemluvě. Jen škoda, že celý proces tvorby CZ verze lokální distributor tak docela nezvládnul a nám, kteří s anglickou verzí nemáme problém (respektive ji rovnou upřednostňujeme), tak způsobil vlastně jen řadu nepříjemných problémů.
____________________
A ještě jeden s odstupem dodatek :)
Na začátku jsem napsal, že "V podstatě platí, že Mafia 2 je stejně dobrá, jako první Mafia, ale dneska už svými přednostmi tolik nevyniká." Tohle tvrzení bych nyní rád popřel - první Mafia je jednoznačně výrazně lepší hrou. Mafia 2 má proti prvnímu dílu žalostnou variabilitu misí, přestřelky jsou nudnější a skriptované honičky aut snad až trapné. Cutscény jsou sice na vyšší urovni, než v prvním díle, na druhou stranu v jedničce si autoři klidně dovolí vám ušetřit cestu z A do B právě nějakou cutscénou (např. jízda na farmu), kdežto ve druhém díle se něčeho takového západní produkce patrně bála jak čert kříže (GTA přece nic takového nikdy neudělalo, takže je to určitě špatně!), tudíž je tu nejspíš opravdu víc řízení, než by doopravdy muselo. Stejně tak si všimněte, že narozdíl od jedničky nikdy nikam během hraní nejedete jen jako pouhý pasažér (snad s vyjímkou úvodní cesty z nádraží) - pokaždé jste řidič vy.

Pro: příběh, atmosféra, dialogy, grafika, humor, hudba, simulation mode řízení, customizace auta

Proti: místama až moc kopíruje jedničku, chybí důležité staré featury, nezáživná střelba, trošku sterilita, omezenost v pohybu, vyšší obtížnost než je dneska zvykem, otravná policie, divný layout ovládání, pytel dalších věcí, kterých si vůbec nemusíte všimnout

+45 +48 −3
  • PC --
Naskytla se mi poměrně výjimečná příležitost dlouze zapřemýšlet a shrnout své dojmy jak z hraní, tak i ze situace kolem titulu obecně. Je skoro půlnoc, sedím s dalšími třemi cestujícími v nepojízdném autobusu na lince Praha – Jihlava a čekají mě ještě další 2 hodiny čekání na náhradní spoj nejmenovaného dopravního podniku. Předem bych rád vysvětlil svou neúčast v hodnocení. Mafia II je pro mě totiž velkým oříškem a dřív bych si přivodil schizofrenii, než abych dospěl k jasnému závěru.

Ve světle posledních událostí je snad už každému jasné, že to někdo pěkně zvoral a že titul rozhodně nevypadá tak jak vypadat měl. Zdejší hodnocení je prozatím více než pozitivní, já tento názor bohužel sdílet tak úplně nemohu. K věci – cca 8 hodin hraní patnácti kapitol příběhové linie na střední obtížnost uteklo neskutečným způsobem a ani náhodou nemohu říct, že bych se nebavil, nebo snad nudil. Empire Bay jsem si jednoduše zamiloval, tak výjimečně detailně zpracované herní prostředí jsem ještě neměl čest okusit. Počasí a změna ročního období pak celé fascinující scenérii nasazují korunu a člověk má co dělat, aby nezůstal zbytečně dlouho trčet na místě a jen tupě nesledoval zasněžené panorama města z vyhlídky u observatoře, nebo třeba i jen zledovatělou vozovku a skvěle zpracovaný déšť. Skvělá technologie, maniakální smysl pro detail, nezpochybnitelné umělecké cítění a neskutečný soundtrack. Ano, v tomto ohledu skvělý nástupce kultovní Mafie.

Další důležité stránky už ovšem začínají mírně haprovat. Sžít se s charakterem hrdiny pro mě v průběhu hry začínal být čím dál tím větší problém a samotný závěr příběhu, který opravdu není podle mých představ, mi s definitivním verdiktem také moc nepomohl. Vedlejší postavy se díky svému většímu počtu nedočkali příliš prostoru a nejednou jsem byl nemile překvapen jejich náhlým odchodem ze scény. Mírně zaskočen jsem byl i emocionálním vyzněním některých částí hry. Zvláště pak mise, která výjimečně propojuje první a druhý díl, mě přinejmenším přivedla do rozpaků. Čekal bych nejspíše více epičnosti, možná i částečné prozření postav. Místo toho scéna vyšuměla v ironickém obláčku dýmu bez sebemenšího pozastavení se nad samotnou podstatou první dílu. Největší políčko mi ale zasadil samotný závěr a to co následovalo. Nenásledovalo totiž vůbec nic. Žádná volná jízda, žádná extrémní jízda, žádné bonusové úkoly, žádný důvod hru nevypnout.

Nebudu se radši ani pouštět do peripetií ohledně aktivace přes přetížené servery Steamu. Naprostou většinu nedostatků spojuje jedna zásadní věc – evidentní nedokončenost, respektive spíše úmyslné zahození/skrytí podstatného obsahu hry. Ať si třeba časem DLC přidá do hry tisíc oficiálních přídavků, já se jako poctivý zákazník cítím podveden. Příště se opravdu rozmyslím, zda dávat peníze za hru, ke které bude zřejmě nutné si připlatit ještě jednou tolik, aby mě zabavila na více než víkend. Tímto končím svůj netoliko pozitivní komentář, zítra ho vylepím na zeď a snad se tím žádného fanouška nedotknu. Vzbuďte mě, až vyjde Mafia II – Final Cut.

Pro: engine, grafika, efekty, fyzikální model, architektura města, počasí, scripty, optimalizace, detaily, hudba, animace postav, zajímavé charaktery, systém krytí a souboje, nápadité mise, dialogy, humor, dabing, nerepetivnost, jízda autem, oblečení, tuning

Proti: steam, škrtnutý obsah, závěr, malý prostor vedlejších postav, absence jiných herních režimů, krátkost dějové linie, absence epických momentů, 8 let čekání

+41
  • PC 70
Také přileju trochu do kotle. Na druhou Mafii jsem se samozřejmě těšil jak malé děcko. Byl jsem naštvaný, že si ji nezahraju, jelikož můj notebook už je pár generací pozadu. Nakonec se mi naskytla možnost zahrát si Mafii jinde a popravdě, kdybych měl Mafii popsat jedním slovem, tak to bude zklamání. Ano, určitě to částečně je mým přehnaným očekáváním, ale z větší části to je samotnou hrou.

Mafia 2 na mě působí neuvěřitelně rozporuplným dojmem. Něco je naprosto dokonalé, vypiplané, vyhrané, něco zase osekané a odfláknuté. Každopádně, co Mafii v mých očích sráží k zemi, je ježdění v autech mezi misemi. Samotný jízdní model je perfektní, auta jsou dokonale vymodelovaná, model poškození je jeden z nejlepších, co jsem ve hrách viděl a možná když řeknu, že samotná auta jsou to nejlépe udělané na Mafii, nebudu ani tak kecat (jenom se mi při vší té vypiplanosti nelíbily nereálně zvětšené výkony aut - ve 40. a 50. letech určitě nejezdily běžně káry, co měly od 150 koní pod kapotou navrch). Nicméně umělé natahování hrací doby ježděním po městě sem a tam považuju za obrovský zápor. By oko bych řekl, že jsem ježděním z bodu A do bodu B strávil tak 60 - 70% hrací doby. Bohužel ježdění je ke konci tak otravné, že místo koukání na cestu jsem různě přepínal kamery, sledoval, jak se na ráfkách kol odráží okolní budovy, koukal jsem, jak perfektně se chová pneumatika, když brzdím (nevím, zda PhysX, ale různé ohýbání gumy je prostě cool :D). Ale HLAVNĚ to nekonečné ježdění ubíjí hru jako celek, jelikož během třeba i 10 minutové cesty vlastně zapomenete, co se stalo v cutscéně před jízdou a z příběhu máte celkově hovno (aneb chtělo by to všechny cutscény sestříhat a pustit znovu bez ježdění).

Všude probírané osekávání hry se podle mého nejvíc projevilo právě na příběhu. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že do luftu padla tak půlka scénáře. Hra má 16 kapitol, ale během prvních 13 se příběhově vlastně vůbec nic neděje. Objevují se postavy, které už nikdy neuvidíte, slýcháte jména, která si nikdy nezapamatujete, děláte mise, které s konečnou zápletkou vlastně nijak nesouvisí no a najednou jste v kapitole 14 a příběh jede do finiše. Takhle si gangsterský epos rozhodně nepředstavuju, pominu-li, že konec hry je víceméně flusanec do ksichtu nám hráčům. Hra, která staví na příběhu prostě nemůže takhle skončit. K tomu bych měl připočíst nějaké scénáristické kyksy (nábor do rodiny připomíná víc nástup na brigádu do call centra, než jako pasování na mafiána (a Scorsese se klepe na hlavě a Puzo se vrtí v hrobě)).

Další problém mám s postavami a češtinou. Vito je takové bezcharakterní pako. Občas vám jej hra představuje jako velkého myslitele, občas zase jako horkokrevného zabijáka. Je prostě rozporuplný, jako celá hra. Jako postava se mi rozhodně víc líbil Joe. No a zbytek postav - těžko o nich mluvit. Zřejmě to souvisí s příběhem, kde měl podle mého každý mít víc prostoru, ale takhle jsou to prostě jen panáci, kteří se nějak jmenují a něco vám říkají. Správně mafiánsky na mě působil akorát Leo (opět škoda malého prostoru). K češtině bych rád řekl, že dabing hlavních postav mi vůbec nevadil, spíš česky přepsaný scénář občas působil směšně, ale po této stránce hodnotím hru rozhodně kladně, i když v budoucnu si rozhodně chci hru zahrát ještě v originálním znění.

Atmosféra hry je naprosto dechberoucí, podtržená úžasnou grafikou. Město a všechny lokace v misích jsou udělány s pečlivostí, snad i láskou ke hře. Mise v hotelu, ve vězení, zakopávání mrtvoly anebo jenom pojíždění v noci, když prší - naprosto dokonalé.

Akční pasáže mě zklamaly. V první Mafii jsem v myši cítil každý výstřel, slyšel jsem každou nábojnici, co spadla na zem, mohl jsem si všimnou každého vyhozeného zásobníku. Mafia 2 naopak sází (řekl bych až moc) na fyziku a zničitelné prostředí (akorát mi nejde do hlavy, jak to může fungovat bez PhysX). Střílení je jalové, zbraně na mě působí jak pšoukačky bez efektu, opravdové kanóny jsou jenom magnum a brokovnice. Můj oblíbený Thompson je směšný, jelikož nijak necuká, míra přesnosti je dána crossairem a ne vaší rukou a jeho účinnost je na úrovni vzduchovky (i když pořád to byla moje nejoblíbenější zbraň :D). Na druhou stranu, spoušť, která po boji zůstane taky není špatná. Všechny ty kusy betonu, dřeva a skla působí parádně. Plus akce je hodně nabitá, pořád se něco děje, pořád někde něco lítá... opět rozporuplné.

Ono to takhle z předchozích řádků vypadá, že hra je v mých očích celkem propadák, ale není tomu tak. Když si odmyslím ježdění, tak jsem se vlastně hodně bavil. Příběh, ač useknutý, působí dospěleji, mise jsou perfektní, potěší nakupování oblečení, rozhovory v autech a celkově i v misích mezi Joem a Vitem jsou také zábavné. Také mě hodně pobavil poslední řádek v herních statistikách - doba strávená u Playboye :D. Zhodnotit číslem tuto hru je pro mě docela těžké. Ale myslím si, že 70% je zasloužené.

Na závěr bych chtěl dodat, že Mafia 2 nejenom mohla dotáhnout první díl, ale předčít ho, protože na to prostě má potenciál. Hra je od základu vytvořená s citem pro detail, pro atmosféru. V příběhu je plno prostoru, na postavách se dalo zapracovat mnohem víc a dal by se k nim vytvořit vztah, jako v prvním dílu, město je jak šité na vedlejší mise, volnou jízdu apod., kdyby se zapracovalo na herních mechanizmech, jako jsou celkem tupí policajti nebo jalová akce, kdyby se zkrátilo zbytečné pojíždění městem sem a tam, mohla to klidně být hra desetiletí. Takhle je to jen až moc okatě ostrouhaný polotovar, který bohužel udal směr případným pokračováním.. A myslím, že je to nesmírná škoda.

Pro: Atmosféra, grafika, auta, mise,...

Proti: Nekonečné ježdění v autech, ostrouhaný scénář, zabitý potenciál,...

+38
  • PC 95
Jakmile před hráči PC her někdo řekne "Mafia“, spousta z nich se zasní a uznale pokývá hlavou, jelikož je to něco, co řada z nich považuje za jedno z doslova mistrovských děl, které kdy oko hráče mohlo spatřit a vychutnat si jeden velký příběh mafiánské rodiny a nezvratné osudy jejich členů. Přiznám se, že jsem se po odehrání prvního dílu od této skupiny hráčů držel poněkud stranou, přesto však nemohu tvrdit, že bych byl nějak extra zklamán. Nevím, zda jsem si od druhého dílu sliboval tak výraznou změnu k lepšímu, ale šanci jsem hře dát chtěl a to, co jsem si s jejími hrdiny prožil, bylo nečekaně překvapivé.

Jedním z klíčových důvodů, který spočívá v obrovském úspěchu Mafie, je její příběh. Málokterá hra totiž dokáže jeho průběh a zápletku podat tak skvěle, že po většinu času hráč necítí pocit nudy a nezáživnost je tak prázdným pojmem. Naštěstí je v tomto duchu i druhý díl, který tak i nadále udržuje hráče v bdělém stavu. S tím i bezprostředně souvisí průběh hrou spojený s plněním úkolů. Marně si totiž vzpomínám, že by mi jejich náplň připadala nepřiměřeně zdlouhavá, přestože podobnost úkolů se přece jen sem tam opakovala. Za vším asi hodně stojí fakt, že opatřit si po mafiánsku nějaké to vozítko, podle vzniklé situace s ním uhánět rozlehlým městem a občas si vlivem okolností změřit svoje síly s policejními složkami jak zběsilou jízdou, tak i útěkem po ulicích, dané úkoly mnohonásobně zpříjemní. Navíc vozový park se vzhledem k období přece jen o trochu rozrostl a naslouchat brumlání amerických motorů je zvláště u kabrioletů téměř rajskou hudbou.

Jak už jsem nastínil, samotné úkoly mi nepřipadaly o ničem, ba naopak jsem se na ně těšil, ať už se jednalo o naprosto cokoliv. Něco pro určité lidi ukrást, s někým promluvit, vyzvat někoho k souboji muž proti muži, prostřílet se k cíli nebo i vzácně zůstat neodhalen apod. pro mě bylo neskutečně zábavné a hru jsem tak kdykoliv vypínal s opravdu velkými pocity sebezapření.

Pokud jde o grafickou stránku hry, je sice znát, že o pár kroků se její kvalita zlepšila, ovšem vzhledem k její špičkové kvalitě v prvním dílu není rozdíl tak extra markantní.

Co však nemálo nabralo na kvalitě a následné zábavnosti oproti prvnímu dílu, jsou pro mě jednoznačně přestřelky. Sice jich paradoxně není tolik, jak by se na hru z mafiánského prostředí čekalo, ale když už na ně došlo, byly přímo efektní, čemuž výrazně dopomohl výborný systém krytí a možnost lepšího zaměřování cíle.

Nesmím v žádném případě opomenout opět velmi zdařilý český dabing, který nešetřil občasnými peprnými hláškami, které jsou pro drsné mafiány tolik typické.

Co dodat? Tušil jsem, že druhý díl Mafie by pro mě mohl být o kousek lepší než ten první, ale že mě doslova dostane a pohltí, tomu jsem opravdu nevěřil. Dát dohromady skvělý příběh plný zajímavých úkolů, k nimž vedla cesta mohutnými dobovými kárami a na jejich konci mít často výborné přestřelky a to vše úhledně zabalit do jedné jediné hry, tak tomu říkám mít herní kliku. Pokud jsem tehdy tvrdil, že první díl mezi moje srdcovky zřejmě patřit nebude, pak u dílu druhého se takového pocitu obávat rozhodně nemusím.

Pro: příběh, akce, nulová nezáživnost, český dabing, grafika

Proti: těžko říct

+36 +41 −5
  • PC 90
Dlouhá léta mi trvalo, než jsem se dostal k pokračování kultovní Mafie.

Lze říct, že audiovozuálně hra navazuje na předchůdce. Samozřejmě, že je mnohé vylepšeno odpovídajícně ku roku vydání, ale já narážím spíš na pečlivě zpracovanej dobovej feeling, mnoho detailů, hudby, zvuků atp. Cutscény jsou opět na vynikající úrovni a mají filmovej punc.
Trochu mě jen snad zamrzelo, že celá druhá část hry se odehrává v letním období. Zasněžený město se mi líbilo mnohem víc a i jízda byla příjemně obtížnější.

Model řízení (šipky) byl ok, celkem se mi vedlo nebourat, snad jen škoda, že na přednost protijedoucímu řidiči Empire Bay moc nehledí. Sice v jedničce šlo i řadit ručně, včetně klávesy pro spojku - ale chápu, moc hráčů to asi nevyužívalo, tak se to useklo.

Gameplay se odvíjí od volného pohybu po městě, nicméně tuto volnost opět bortí minimum nepovinných úkolů nebo možností jak hru hrát jinak, než otrocky jezdit po hlavní lince. To je patrně záměr - to aby se dějová linka příliš nerozmělňovala a hra měla spád. Snad jen jednou (vrácení peněz Brunovi) se zde objeví ona čistá volnost - kdy je zadán úkol, ale není řečeno jak/kde ho splnit. Takových situací mohla hra obsahovat více.
Přestřelky jsou vylepšeny přítomností krytí a vypadají celkem realisticky, jsou zábavný.

Příběh je potom takovým mafiánským standardem, tentokrát hned jakoby sledujeme rovnou dvojici hlavních hrdinů. Jejich dialogy jsou hezky napsány a místy jsem se mohl i upřímě zasmát. Některé momenty se potom tak nějak povedly a měly zvláštní trpkou příchuť (Joeova reakce na smrt toho mladýho kluka v garáži pod hotelem).

Summary: Dvojka je dobrým a kvalitativně odpovídajícím nástupcem legendární jedničky. Dokonce se oba příběhy hezky propletou. Ač mestské akce už dávno nevyhledávám, tenhle kousek by byla škoda minout.

Negativa hra vlastně nemá. Ač mě to dnes už nenadchlo tak, jako kdysi jednička, opravdu nevím, co by se dalo hře vyloženě vyčíst. Snad jen absence vedlejších úkolů, který by hru trochu natáhly a dodaly hře kýženou volnost.

Zase dobrá práce kluci!

90%

Pro: Volný pohyb, audiovizuální zpracování, dobový feeling, provázání s jedničkou.

Proti: Mohlo to bejt delší, brokovnici lze nyní schovat i pod sako.

+36
  • PC 90
Predsudky sú na nič. Tretiu mafiu síce radšej nebudem skúšať (aspoň nie v najbližších rokoch), ale druhý diel nie je zlý. Práve naopak, je dobrý a to veru dosť, iba na mňa zapôsobil inak, než to spravila fantastická jednotka. Btw. Kto si myslí o piesni v záverečných titulkoch to isté čo ja, nech zdvihne ruku. Lake of Fire v jednotke ma odmlčala na niekoľko minút, ale toto tu ? Zívačka ako “v podstate” celá hra, ale radšej všetko pekne po poriadku.

Brutálnu väčšinu hry tvorí jazdenie v aute a enginové animácie.
Keby išlo o adrenalínové jazdenie, bolo by to fajn (česť výnimkám), ale jazdenie spočívalo len v dovezení sa na miesto výkonu “práce”. Našťastie mesto je tak dobre navrhnuté, že som v tejto “závodnej” hre s prvkami akcie :) jazdil veľmi rád. Je preto veľmi nepríjemné, že hra neobsahuje Free Ride priamo v základnej hre (je to prístupné tuším po prejdení jedného z DLCčiek, takže je to vlastne ako odmena za utrpenie).

Enginových animácií som sa trochu bál. Po skúsenosti s Max Payne 3 som bol veľmi opatrný. Našťastie tu animácie na rozdiel od Maxa neotravujú ale podávajú príbeh. Obavy z toho, že by mi hra často brala ovládanie z rúk, alebo bola príliš kúskovaná, sa našťastie nenaplnili. Napriek tomu bacha, animácií je viac ako v iných bežných hrách. Ďakujem autorom za to, že sa dajú preskakovať.

Hlavná postava Vita ma nie veľmi oslovila. Nedostal sa mi pod kožu tak, ako to spravil Tommy v jednotke. V podstate mi bolo jedno, za koho hrám a to by asi autori hry nechceli počuť. Vitov kamarát Joey je na tom ešte horšie, je to nesympatické hovado, ALE…púšťa jednu hlášku za druhou. Tentoraz som sa neváľal od smiechu pod stolom (pamätná hláška z jednotky – jedeš jako by to auto bylo šlapací), ale najmä počas prestreliek a jazdy autom vypĺňal “hluché” miesta.

Najhoršie dopadol príbeh. Mám pocit, ako keby tam niečo chýbalo a toho “niečo” je dosť veľa. Možno som to tak pobral len ja, ale nezažil som prakticky žiadnu výrazne silnú časť hry. Všetky misie boli na jedno brdo – dojdi tam, niečo vybav (stávalo sa, že nebolo nutné vôbec bojovať), vráť sa späť, choď sa domov vyspať a na druhý deň to isté. Z obyčajného chalana Vita sa stane mafián ako remeň, to je všetko, fajka zhasla. Keď som zrazu pozeral na nečakané záverečné titulky, tak som nechcel veriť vlastným očiam.

“Problém” bol v tom, že hra odsýpala príliš plynule (stredná obtiažnosť) a bez veľkých zvratov (no dobre, väzenie bolo drsné, ale práca bola naďalej úplne rovnaká) to pôsobilo nemastne-neslano. Keď som sa blížil ku koncu (to som ale nevedel, lebo hra písala, že mám splnených 60 %), tak sa konečne ku slovu prihlásili aj akčné pasáže, kde sa dalo veľmi ľahko zomrieť. Tam som si povedal, že takto som si predstavoval mafiánsku hru. Lenže zrazu naskočili titulky (bez atmosféry, ktorú dokázala vykúzliť spomínaná Lake Of Fire) a ja som až potom pochopil, že tých 70 % počíta môj celkový priebeh. To znamená hľadanie zatykačov alebo playboy obrázkov a podobných kravín. Inak napísané, keď sa hra konečne rozbehla, tak aj skončila. Smrk.
Mimochodom, prestrelky sú jedným slovom skvelé (pri dobíjaní už neprichádzame o celý zásobník :)).

Graficky som s hrou spokojný. Po toľkých rokoch od vydania som si mohol dovoliť všetko vymaxovať a ako som písal vyššie, rád som sa kochal jazdou v aute a sledovaním mesta. Je vymodelované veľmi pekne. V jednom momente dôjde ku zmene grafiky a je to krása. Zima v meste má svoje kúzlo, rovnako ako roztápanie snehu na strechách jazdiacich áut. V hre je isto veľa detailov, ktoré si bežní hráči ani nevšimnú, ale to bude možno aj tým, že zapadajú do uveriteľnosti hry a berieme ich ako samozrejmosť. Uveriteľnosť tak trošku zachraňuje celú hru.

Mafiu 2 som si užil v netradičnom hernom režime. Začal som včera ráno o 8ej a s malými prestávkami (jedlo, upratovanie, pozeranie 2 častí Tbbt, zopár telefonátov s manželkou, 20*záchod – prechladnutý mechúr) som končil večer o 8ej. Dnes ráno som to potom doklepal po 2 hodinách hrania. V štatistike hry mi svieti celková herná doba 9.5 hod. Zjavne to chcelo tú najťažšiu obtiažnosť.

Nakoľko sa ku hrám dostávam dosť neskoro, tak nezažívam ich pôrodné bolesti, ani nerobím vývojárom betatest zadarmo, lebo sú hry už dávno poriadne opatchované. V tomto prípade som ale narazil na pár bugov.
Hra mi padla asi 4x, z toho 2x to bolo po rýchlom výbere auta. Od tohto momentu som s autami príliš nešachoval a bral som čokoľvek. Našťastie hra loadovala dosť rýchlo, trvalo to ani nie 10 sekúnd (SSD Samsung Evo 960).
Nejaké tie neverending krútiace sa mŕtve postavičky alebo ich zbrane boli skôr úsmevné ako na nasratie.
Hra začala asi v troch momentoch nepríjemne trhať, ale po chvíli to bolo v pohode.
No a na 1 mieste zrejme vypadol generátor áut, lebo som stretával iba policajné autá.
Vyladiť by si zaslúžila aj AI, ale pri Vávrovom prístupe si viem predstaviť, že muselo byť peklo naprogramovať to, čo mali a nie to, ako by to malo byť v skutočnosti.

So základnou hrou som mal aj všetky 3 DLC, ale po prečítaní komentov som sa radšej vyhol Jimmyho misiám (#1, #2) a išiel pozrieť na Joeyho dobrodružstvá. Hneď po spustení som sa pýtal sám seba, kde sú tie mega šípky a ikonky, na ktoré nadával Garret, ale stačilo splniť prvú misiu (tá bola dobrá) a hneď mi padli do oka. Fuj, je to neskutočne amatérske riešenie. Neverím tomu, že toto robili tí istí ľudia, ktorí robili pôvodnú hru. Tí ľudia, ktorí dokázali hráča zoznamovať sa so základnou hrou nenásilným a prirodzeným spôsobom. Alebo v tom boli prachy a málo času, proste klasika.
Misie na čas ? Body za misie ? Body za rýchlu jazdu ? WTF ?!?!? Seriem na DLC !

Keby išlo o vyslovene zlú hru, tak by som ju nevedel hrať v jednom kuse, takže to hovorí o jej kvalitách. Na druhú stranu nejde ani o klenot, na ktorý nedám dopustiť. Tým pre mňa zostáva jednotka. Aj keď som si do hry rypol, tak hra vo mne zanechala veľmi dobrý pocit a preto rád napíšem, ZLATÉ RUČIČKY ČESKÉ !

P.S. Po týždni zdvíham hodnotenie na 90 %. Hra vo mne zanechala veľmi pekné spomienky a to robia len tie najlepšie hry.

Pro: Mesto, Jazdenie v meste, Prestrelky, Také tie drobnosti

Proti: Sem tam nejaký bug, Príbeh mohol byť lepší, Veľa jednoduchých misií

+35
  • PC 95
Tak, konečně jsme se dočkali 2.dílu oblíbené akční 3rd person hry.
Jakmile se po Internetu začaly objevovat rozporuplné ohodnocení, dost jsem znejistěl. Někdy je ale prostě nejlepší nespoléhat na ty bláboly recenzentů a hru si prostě zahrát a spoléhat na jistotu, že pánové od 2K prostě neumí neudělat špatnou hru.

A ejhle, hra mě, stejně jako jednička, opět dostala. Po velmi dlouhé době jsem vydržel sedět u počítače několik hodin, dát si jen malou čůrací pauzu, něco si zakousnout, abych neumřel hlady, zásobit se pitím a jedéém.

Grafická stránka hry je famózní, město neskutečně krásně vypadá, žije. Hlavně zimní atmosféra zkloubená s nocí byla okouzlující.
Dabing se mě osobně líbil, hlavně hlas Joea :) hned jsem si vzpomněl na oblíbený animák.
Autama se mi jezdilo dobře, žádné extra velké bouračky jsem nepůsobil během hraní.
Do příběhu jsem se vžil, byl typicky mafiánský. Hra má neskutečný spád, sice je zde jedna pokulhávající a zdlouhavá kapitola, ale budiž.

Nezbývá, než povyskočit a zajásat, paráda !

Pro: Grafika, dabing, příběh, město

Proti: jedna kapitola, sem tam bug tam byl

+34
  • PC 100
Mafia II je moja srdcovka, čomu aj napovedá aj to že som ju dohral 7-krát. Od prvej minúty hrania som sa vžil do role Vita, ktorý tak isto ako Tom Angello z prvej Mafie, rozpráva svoj príbeh o ceste mafiánskeho života.

Príbeh je úchvatný a fascinujúci. Misie sú prepracované na jednotku. Výborne to všetko na seba naväzuje. Postupom času sa zoznamujete zo všetkými mafiánskymi rodinami a inými osobami. Spolupráca s Joeom bola zábavná, hlavne keď každé jeho druhé slovo bola nadávka. Príbeh začal každou misiou naberať atmosféru a akčnosť. Žiadna misia nebola repetetívna, lebo vždy sa striedali prvky jazdenia, stealthu, strielania a celé to dopĺňali super cutscény. A najviac ma potešilo keď v misii Náš přítel bolo viac možností ako zachrániť Lea Galanteho. Posledné dve kapitoly boli jedny z najlepších. A úplný záver hry som prežíval v smútku, že som to dohral a spomínal som si na všetko dobré čo som v hre zažil.

Empire Bay je pre mňa jedno z najlepších herných miest. Káždá štvrť mesta mala svoju charakteristiku, napr. v Highbrooku (štvrť bohatých) boli luxusné autá a naopak v Hunters Pointe (štvrť chudobných imigrantov z Afriky) boli autá poničené. Celé mesto dopĺňala grafika, ktorá bola tiež výborná. Doprava bola oproti jednotke vylepšená, polícia nebola na každom rohu, bol väčší počet druhov áut, atď. Minimapa bola tiež upravená a prehladnejšia. A rádio s top pesničkami spríjemňovalo vždy jazdu autom. Boli pridané aj obchody so zbraňami, oblečením, jedlom a autoservisy, čo je pre hru tiež veľké plus. A lekárničky boli nahradené autohealom. Po celom Empire Bay boli poschovávané Playboye a Zatykače (zatykače sa mi nechcelo zbierať, kvôli ich početnosti, tak som bol rád že som aspoň nejaké našiel), ktoré spríjemňovali hranie. Prepracovanejší bol aj strelecký systém, a o súbojovom ani nehovorím. Postavy boli dobre spracované a nadabované.

Radšej už komentár dokončujem, lebo nechcem tu zas písať celé životopisy všetkých postáv, lebo o Mafii by som vedel písať aj celé dni, keďže ako som už spomínal, je to moja srdcovka a nikdy na ňu nezabudnem. Proste Mafiu II milujem.

Pro: Všetko čo je v komentári

Proti: Nič dôležité

+33 +34 −1
  • PC 90
Pokračování legendární Mafie mi dlouho nebylo přáno kvůli nedostatečnému železu ale s novým herním notebookem jsem se konečně dočkal a tolik vytouženou gamesu dohrál. A nakonec jsem i rád že jsem ji nehrál v době vydání protože určitá mediální bublina právě v té době a všemožné diskuze by asi negativně ovlivnily moje hodnocení což by si "Vitova" Mafia nezasloužila protože jsem z ní byl až na pár drobností opravdu nadšený.

V první řadě tedy co se povedlo a to je především grafická stránka hry. Dokonce bych řekl že ani dnes by se Mafia 2 neměla zač stydět. Projížďky městem které je opravdu živé a velmi propracované, detaily a filmové efekty v přestřelkách i celkový vizuální styl tvoří často opravdu dechberoucí podívanou. Vadou na kráse a to v tomto případě doslova je snad jen neúplně dotažená optimalizace kdy se hra při nejnáročnějších scénách zaškubla i na stroji několikanásobně převyšujícím doporučené požadavky. Což ale taky mohlo být tím že jsem hrál verzi 1.0 a všelijaké nastavování přímo grafické karty je pro mě raketové inženýrství :) Dále ani fyzikální model zde není vůbec špatný a tak jsem měl problém jen ze začátku než se mi dostalo ovládání vozů trochu víc do ruky. Co naplat v padesátých letech ještě holt nebylo ABS :)

Polovinou hry jako Mafia 2 je samosebou příběh a postavy se kterými ho prožíváte. A musím říct že v tomto důležitém aspektu určitě jen nepokulhává za svým předchůdcem a nechybí tu nic co by správná gangsterka měla mít. Podvody, vraždy, nemilosrdnost, zrada ale i přátelství, čest a snad i spravedlnost. Příběh možná trochu nečekaně neobsahuje žádné velké zvraty což je ale vzhledem k uvěřitelnosti asi dobře a navíc je silně propojen s dobou ve které se odehrává a se skutečnými událostmi z historie. Stejně tak postavy jsou dobře jak napsané, tak vizuálně zpracované a přesto že jsem se v jednu chvíli kvůli množství lidí a vztahů trochu ztrácel má každá svoje charizma a úděl. Za všechny bych asi vyzdvihl Joa Barbara který byl :( jedním z nejlepších parťáků ve hrách. Svůj podíl na úspěchu této stránky druhé Mafie nese opět i skvělý Český dabing. Nakonec i když budu opakovat již milionkrát řečené příběh je zde více ostrý než u jedničky což by mi nevadilo jen se na můj vkus vytratil vtip. Na druhou stranu rozumím tomu že se uprostřed kolotoče smrti a průšvihů nezačnete plácat smíchy do stehen a tvůrci asi i chtěli příběh udělat více dospělejší.

Co do hratelnosti M2 nepřináší nic nového což ovšem neznamená že je to špatně, spíš právě naopak. Přestřelky byly vylepšeny systémem krytí který podtrhuje určitou filmovost hry ale zároveň a to hlavně v pokročilejších fázích ji vůbec neulehčuje takže nadělat z někoho Thomsonem cedník je i tak pěkná fuška. Zkrátka to není žádná procházka parkem ale tvrdá a nekompromisní výzva jak už to koneckonců na té špatné straně zákona bývá. Další významný prvek Mafie automobilové honičky jsou na tom také obstojně. Jejich počet je akorát a jsou většinou opravdu zábavné. Navíc ubylo až otravného dojíždění za úkoly při kterém je největší odvaz že dostanete pokutu. Hra tak celkově rychle utíká, někdy až rychleji než by si člověk přál.

Druhý výlet do Amerického podsvětí u mě zabodoval ještě obrovským množstvím bonusů, sběratelských předmětů atd. Tohle mám prostě rád a jelikož jsem nenašel zdaleka všechny tyhle drobnosti zcela určitě si dám tuhle jízdu skrz špínu Empire Bay někdy ještě jednou. Potěšila i možnost zajít do obchodu s oblečením, na pivo ,dobít životy nebo nakoupit zbraně. I když poslední možnost jsem využil snad jen jednou stejně jako prodej aut na šrotiště. Kromě konce hry při shánění peněz jednoduše nebylo potřeba do něj jezdit a svou roli hrála i jeho poměrně odlehlá poloha.

Největší devízou titulu je nakonec celková atmosféra která byla hlavně v první třetině, tzv. zimní části doslova excelentní a lepší než v prvním díle! Velkým mínusem je u mě ale herní doba která byla 11 hodin a to ještě proto že jsem se s tím dost babral. Tak nějak jsem čekal že i druhá Mafia bude mít rovných dvacet misí a prostě nechtěl aby skončila tak brzo. A taky tak blbě. Ale o tom psát by nebylo ani nošení dříví do lesa ale rovnou lití vody do oceánu. Kdo hrál ví a kdo ne tak vlastně taky :)

Co říct na závěr? Mafia 2 mě rozhodně nezklamala naopak spíš velice nadchla a moje čekání na ní se opravdu vyplatilo. Škoda jen že tenhle výlet do poloviny minulého století netrval ještě o malou chvilku déle i když slušně si ho lze prodloužit shlédnutím filmu Mafiáni od Martina Scorseseho ;)
+32
  • PC 90
Neni nad to si zahrát původní Mafii v novém kabátě ;-)

Ještě že zasáhla zlá ruka z Take Two a nenechala vydat jen hru jenž by nejspíš směřovala svojí hratelností k sérii GTA. Nic proti ní nemám, ale nedokážu si Mafii představit jinak než jako akci zasazenou do rozlehlého města přesto s typickou linární hratelnosti tak aby mohl vyniknout příběh a hrač se soustředil právě jenom na něj a na nic nepodstatného. V tom vidím největší klad a jedinečnost tohoto díla.

Přestože náplň většiny misí začíná a končí stejně ( většinou nějakým průserem ) všechno dopředu táhnou výborně napsané charaktery jednotlivých postav a spoustu kvalitně udělaných cut-scén, které už tak dotváří tu správnou filmovou atmosféru. Další podobnost s původní hrou.

Všechno ostatní počínaje grafikou, ozvučením až po klasické přestřelky ( a v nich použitý cover systém ) zvládne v dnešní době skoro každé větší vývojářské studio s potřebným rozpočtem :-) - čili je to zvládnuté na jedničku.

Sečteno a podtrženo - zahrál sem si to co sem si chtěl zahrát... pravou, nefalšovanou Mafii tak jak jí mám rád :-)

Pro: Empire Bay, příběh, hlavní charaktery, ozvučení a soundtrack, grafika, přestřelky

Proti: poměrně jednoduché a krátké

+31
  • PC 80
Je škoda, že Mafia II je výborná hra, mohla být totiž mnohem víc...
Hra je to zábavná, se skvělým příběhem, jedinečnými hlavními postavami a vcelku dobrou hratelností (byť má své mušky), bohužel na každém kroku (hlavně ke konci) vidíte, že autoři se hrou měli o hodně větši plány... ze kterých bohužel sešlo.

Ústřední příběh vůbec není špatný a skvěle se hodí do atmosféry. Prostředí Empire Bay City je přímo nádherné, hráče prakticky neomrzí kochat se jeho ulicemi, pobřežím i výšinami. A postavy? Hlavní postavy (Vitto, Joe, Henry) jsou skvěle rozvinuté a vztahy mezi nimi neuvěřitelně reálné, s většinou ostatních postav je to ale o trochu horší, ale jde vidět, že původně s nimy bylo zamýšleno o trochu víc. Právě postavy a interakce mezi nimi jsou jednou z nejlepších součástí hry.

To, co kluci (a holky) z 2K Czech zvládli po grafické stránce, je opravdu krása. Celé město, jak už jsem zmínil, vypadá nádherně a různé hry světla denní doby mu jen na kráse přidávají. Postavy vypadají velmi živě, vozidla jsou nádherná – prostě po stránce grafiky, žádná výtka.

Hudebně a zvukově je hra také na špičkové úrovni. Osobně jsem hrál hru s anglickým dabingem (protože jsem nebyl zvědavý na neustále "kurvování", které jsem slyšel z různých videí) a jsem z něj nadšený. Rozhodně se jedná o jeden z nejlepších dabingů, který jsem kdy slyšel. Hudba nádherně sedí do doby a vůbec neruší.

Kde je teda problém?
Nejhorší ze všeho je zmíněná zřetelná nedokončenost – postavy v dějových i nedějových rozhovorech naznačují, že hráč měl mít možnost jezdit po městě a plnit různé vedlejší mise, při kterých by se seznámil se spoustou vedlejších postav. O dost věcech se člověk při hře ani nedozví, že je může dělat – já se například dozvěděl, že jdou vykrádat obchody až podle toho, že jsem si procházel achievementy hry. Celé osekání hry jen na hlavní linii pak vypadá jako vyloženě sprostý krok od 2K. Je to jako, když si koupíte auto, ale když k vám dorazí, je bez barvy, laku, potahů, rádia, koberečků a spostě dalších moc pěkných věcí, které byly na obrázku. Ano, je to pořád skvělé rychlé auto, které plní svůj účel, ale...
Další problém je v ovládání, obvzláště u akčních částí – osobně nejsem žádný velký odpůrce konzolovitosti, ale některé prvky, jako je krytí se, mi vyloženě lezly na nervy. V takovém ME nebo GOW tento prvek vyřešili jednoduše – bylo lehké zalehnout do krytu a zase z něj vyběhnout, ale tady je člověk rád, když se mu podaří zalehnout tam kam chtěl, a pak z něj zase včas vylézt, než jej zabije protivník, který k němu vyběhl.
A poslední vážnější chybou je kapitola ve vězení. Ta je sice atmosférická a prostředí je nádherné, bohužel nejde o nic víc, než několik otravných boxerských zápasů. Kdyby se ten boj dal pořádně ovládat, nestěžoval bych si, ale v Vitto útočí jen když se mu chce, a používání counterů, které hra hráče tak mermomocí učí, je k ničemu, protože většinou nefunguje.

Mafia II je tedy ve svém základě uznatelným pokračováním první Mafie, které bohužel přichystala stůl na hostinu, ale servíroval se jen hlavní chod. Hlavní chod je to opravdu chutný, ale bez vína, a se spoustou volných talířů na stole, což bohužel ubírá na atmosféře. Na druhé straně, na pochutnání si stačí docela dobře a moc pěkně se na něj kouká.
+31 +32 −1
  • PC 85
Nebudu porovnávat novou hru s předchozím dílem v mém hodnocení. Druhý díl tuzemské Mafie splnil i nesplnil mé očekávání. Nový příběh, nové prvky ve hře, nové hlášky, nové.. vše. Asi každý ví o co ve hře jde, takže to přeskočím a přejdu rovnou k situacím ve hře.

Příběh
Geniální, super, fantastický. Na příběhu stojí celá hra a je to jeden z hlavních pozitivních bodů. Bohužel je trochu krátký. To by ani tak nevadilo, kdyby bylo co dál ve hře po dohrání příběhu dělat. Mafii II hráč na těžkou úroveň dohraje s otevřenou pusou za necelý den, ale pak mu hra nemá co dál nabídnout. Hra se vypne a nenabídne hráči ani žádný mód "jízdy". Vývojáři se to možná snaží kompenzovat datadiskama, ale spíš si myslím, že jde o obchodní triky (protože recenze na datáče jsou docela záporné). Každopádně Mafia II na tuty rozesměje každého hráče, protože je tu spoustu nových neohraných hlášek a vtipů a přitom to není žádná komedie. I já ale musím zkritizovat checkpointy, které jsou naprogramovány hodněkrát před cutscénou, po třetí už vás nucené přeskakování otravuje.

Dabing
Hrál jsem českou verzi. Líbil se mi dost a setkáváme se s častými vulgarismy (ty alespoň mě nevadily, protože přístupnost je 18+). Hodně lidí dabing kritizuje, ale nikdo z nich se nezamýšlí nad obecností. Která hra měla za posledních 5 let lepší dabing než Mafia II? Jestli nějaké takové hry jsou, tak jich moc velký počet nebude. Navíc to berte z té lepší stránky, některé hry nabízí jen jeden defaultní jazyk a tady si ho můžete libovolně změnit.

Prostředí
Prostředí každého ohromí. První půlku hry se nacházíte ve zasněženém měste a tu druhou půlku (o pár let později, auta a styl oblečení se změní) je léto. Možnosti hráče v prostředí nejsou ani velké, ale ani malé.. tak akorát přiměřené. Většinou, když jsem hrál GTA nebo první Mafii, tak jsem si na ulice rychle zvyknul a vždy jsem věděl kde se nacházím, tady ne. Možná je to zapříčiněno krátkým příběhem, ale do konce hry jsem byl přesvědčen, že každou ulicí jedu poprvé. To nahrává hratelnosti, protože u hry hráč přemýšlí a rozvíjí orientační smysl a rozhodně u toho nesedí s opřenou rukou o bradu se slovy "to je nuda, všechny křižovatky a ulice jsou stejné".

San Andreas?
V Mafii II se objevily prvky, které kopírují GTA. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby byly alespoň nějak více obohacené. Můžete nakupovat oblečení, můžete jíst, můžete dát auto do servisu atd. V obchodě s oblečením máte na výběr většinou jen 4 druhy oblečení, což je na můj vkus docela málo. Když si dáte jídlo, doplní vám životy (netloustnete). Servis se oproti GTA trochu liší.. je tu možnost přelakování, nějakého tuningu, ale kvůli švestkám stačí poupravit SPZ. Ve hře jsou telefonní budky, můžete z nich volat, ale nikdy nemáte komu. Hodně mě mrzelo, že po misi "v bordelu" se neotevřela možnost do klubu volně vstoupit.. to je tuším možné až v datadisku a to není podle mě fér, protože tím vývojáři nutí koupit si za další peníze pokračování (které podle recenzí nestojí ani za půl slova). Když si koupím hru, tak by základní věci měli být v ní.

Krádež aut
Okouzlí vás vychytávky jako 3 způsoby ukradnutí auta. Tedy když vám jde o život, tak prostě vysklíte okýnko, spojíte dráty a jedete. Když si chcete vzít nějaké auto do sbírky, musíte zvládnout tzv. minihru se zámkem. U jedoucího auta otevřete dveře a násilím vyhazujete pasažéry ven a ti se někdy chtějí a někdy nechtějí bránit. No prostě bomba.

Policie
Policie je přísná. Ta vás stíhá za krádeže aut, vysokou rychlost, bouračku nebo jakoukoli agresivitu. Dobré je, že policie nestíhá jenom vás, ale i ostatní lidi na ulicích. To vše moc dobře simuluje realitu. Stylové jsou i ikony/značky, které se objeví když na vás policie něco má a vy se podle toho musíte zařídit. U drobného přestupku stačí zastavit a zaplatit pokutu a nebo prostě ujet, ale policie si občas zapamatuje vaší SPZetku a tak se auta musíte zbavit nebo s ním zajet do servisu (zase prachy). Pak jsou situace, kdy hledá přímo vás, tak se musíte převléknout. U většího přestupku (dlouhodobé pronásledování, nebo střelba) vás chtějí zabít. To všechno by bylo super, ale.. máme tu další záporné ale.. občas se mi stalo, že jsem přímo kolem policie projel 100kou nebo do ní narazil a ona nijak nereagovala. Nevím zda na to měl nějak vliv příběh, ale rozhodně mi to přišlo jako bug (mám legální verzi).

Střílení
Možnosti střílení je značně promyšlené. Obzvlášť se mi líbila možnost schování se za překážku, tenhle prvek dodává hráči pocity, které třeba vidí při přestřelkách ve filmu. Nabíjení zásobníků nebo dokonalá fyzika zbraní tu nechybí (např. s pistole střílíte přesnějí než ze samopalu). Protivníci vás jsou schopní zabít na jednu ránu z brokovnice na dálku jednoho kilometru, ale vy je s brokovnicí na tu dálku ne.. ano nerealistické a k tomu nelogické, ale jinak nemůžu nic vyčítat. Snad bych ještě upozornil, že v Mafii II nemůžete střílet z auta a to ani jako pasažér.

Boxování
V Mafii II musím pochválit "boxing mode". Když se s někým začnete prát, změní se kamera a jste v módu, kdy můžete dávat speciální rány. U někoho jsem tu četl, že si Vito dává ránu, jak se mu zrovna chce. Není to pravda. Hráč musí využívat krytí a tzv. "timingu" a navíc né každou postavu lze ubouchat stejným způsobem. Někdy je potřeba silnější rána a jindy slabší ale rychlejší. V příběhu ve vězení se naučíte i nějaké manévry, bez kterých hru na těžkou obtížnost nedohrajete. Každopádně těch manévrů mohlo být víc.. ale od toho už jsou simulátory boxu, takže nebudu vytýkat, že nemáme 2 hry v jedné..

AI
A jak se chovají postavy ovládané počítačem? Je to sice nerealistické, ale chválím nesmrtelnost parťáků (v jiných hrách někdo umře a game over). Ti mají stejně většinou blbou trefu a většinu protivníků musíte stejně zabít vy (těžká obtížnost). AI postav je v Mafii II jinak dost chudá. Postavy nijak neimprovizují, vše stojí na funkcích IF a tak pokud zemřete a něco opakujete, tak ten gangster se vždy objeví ve stejnou chvíli na stejném místě a dělá ty samé pohyby. Tohle bylo ošetřené i v 10 let staré hře operaci flashpoint od stejných programátorů.

Závěr
Mafia II je skvělá a to obzvlášť pro hráče, co si potrpí na příběhu. Ikdyž se mi na první pohled hra zdála dokonalá, má spoustu drobných chybiček. Původně jsem se bál, že jméno hry bude těžit z prvního dílu, ale 2KCZECH vydali světu úplně novou hru a ta není vůbec špatná, bohužel ani ne dokonalá. Každopádně pořád to je jako "hrát ve filmu" s perfektním mafiánským dějstvím.

Edit 1: Ještě bych rád uvedl, že 2KCZECH byli z vrchu buzerováni a museli hru limitovat na velikost kapacity na disku atp. Proto se vyskytlo u hry tolik nedostatků a krátký příběh. Já ale hodnotím hru a ne vývojářský tým.

Pro: příběh, grafika a prostředí, fyzika, realističnost, hudba

Proti: AI, GTA prvky, žádný mód volnosti, krátké

+31 +32 −1
  • PC 75
WTF? To si snad v 2K dělají prdel!

Po přečtení pár komentářů tady jsem radši rozehrál na nejtěžší obtížnost a divil se, že je to stěží na úrovni normálu v jiných hrách. Na druhou stranu příběh docela odsýpal a já skoro neumíral, ale od toho přece máme obtížnosti easy a normal, na hard to má být přece... hard... alespoň jsem si to myslel. I když obtížnost byla cca v první třičtvrtině hry lehoučká ku konci docela přitvrdila, ale stejně to nebylo nic hrozného. Až na momenty, které ve hrách vyloženě nesnáším... myslím tím nikdy neopomenuté klišé, kdy přijdete o veškeré zbraně a výbavu a s tím spojené umělé navyšování obtížnosti v podobě místa, které musíte naloadovat X-krát po sobě, dokud se AI nepomate a nakonec se vám jí shodou několika náhod podaří překonat.

Pokud jde o už zmíněnou AI, ta je všeobecně na slušné úrovni. Skripty fungují jak mají a jen zřídka se stane, že nepřátelé nabíhají přímo na vás. Většinou využívají krytů a postupně se k vám přibližují. Na druhou stranu se ze hry stává střelnice, kdy vyčkáváte dokud mafián nevystrčí palici, aby jste mu jí mohli prohnat kulku.

Další parádní věcí je grafika a s ní spojený celkový level design. O grafice je zbytečné se rozepisovat, raději koukněte na nějaké video v galerii. Design hry je výborný, až na jedinou věc a tou jsou checkpointy, tento systém ukládání mi nevadí, ale lidi u něj musejí přemýšlet, což se tady ve více než zdravém množství nestalo. Hodně často se člověk dostane do zásykového místa, kde musí chtě nechtě přečkat nějakou ingame animaci, kterou nelze přeskočit nebo vystřílet stádo ubožáků, než se dostane k cíli mise. Příkladem budiž zabití Dereka, před nímž není checkpoint, vždy musíte vystřílet fůru nýmandů než se k němu zase dostanete.

Jenže všechny zápory, co jsem doteď zmínil nesahají ani po kolena tomu největšímu a tím je PŘÍBĚH. Příběh tady více méně není. Ano hra se snaží navodit pocit, že prožíváte život mafiána od začátku až do konce, ale nedaří se ji to... vůbec. Během celé hry mi připadalo, jako bych se díval na nějaký akční seriál, ve kterém mají jednotlivé díly společnou pouze hlavní postavu. Navíc mi připadalo, že režisér z každé epizody vystřihal 10 minut akce, která v zásadě nedává žádný smysl a celý seriál v hollywoodském stylu utnul v polovině série... pokračováni během prázdnin [čti: budeš si muset dokoupit DLC].

Mafia 2 není vůbec špatná hra, ale doplácí na různé pro mě zásadní nedotaženosti, jako je příběh a systém checkpointů. Jinak je to v zásadě velice dobře hratelná oddychovka, která na rozdíl od jiných má nulovou replayabilitu. Za současnou/zaváděcí cenu a ještě bez DLC ale fakt nestojí.

EDIT: Po zahráni anglické verze musím přidat dalších 15% jen za ozvučení. Při hraní české verze mi připadalo, že dabing byl na špičkové úrovni. To jsem ale nevěděl, co mě čeká po rozehráni anglické verze. Dabing je tady tak kulervoucí, že v porovnáni s českou špičkou letí až na Měsíc a zároveň naši mateřštinu nekompromisně zadupává do země!

Pro: grafika, skripty, level design, hratelsnot

Proti: příběh, checkpointy, nárazové zvyšováni obtížnosti

+30 +32 −2
  • PC 90
O Mafii2 toho bylo napsáno hodně, první recenze nevyznívaly zrovna nejlépe. Proto jsem se do hraní pustil se smíšenými pocity. Záhy se však většina pochybností rozplynula.

První mise mě přesvědčily že Mafie 2 se dobře hraje, především přestřelky nejsou tak „těžkopádné“ jako v prvním díle. Město je krásné a živé, auta a jízdní model též vyhovující. Hru jsem dohrál poměrně rychle a snadno, nicméně z hraní jsem měl velmi dobrý pocit. I tolik diskutovaný příběh mi přišel jako zdařilý. Ano hra mohla být delší, potenciál města lépe využitý, minimálně chybí cosi ve stylu extrémní jízdy z prvního dílu , ale i přes to vše hodnotím Mafii 2 jako důstojné a kvalitní pokračování.

První díl byl mega hitem a od dvojky se očekávalo patrně přehnaně mnoho, v mých očích první díl nebyl sice překonám, ale rozhodně se jedná o povedenou hru, která má tu smůlu že ji všichni srovnávají s patrně nepřekonatelným prvním dílem.

Pro: povedený příběh, krásné město a auta, přestřelky, filmové scény

Proti: herní doba, absence extrémní jízdy, nevyužitý slibný potenciál města

+29 +33 −4
  • PC 90
Po pár dnech se konečně povedlo dohrát druhý díl Mafie a rozhodně jsem si ho užil.

Tato hra sice nenavazuje na předchůdce, ale to mi rozhodně nějak nevadilo i přesto, že jednička je prostě srdcovka. Dvojka je oproti jedničce určitě příjemnou změnou. První věc, dialogy. Bezkonkurenční a luxusní. Je až neuvěřitelné, jak jsem se u této hry občasně zasmál. Mluvím samozřejmě o perlách Joea Barbary, který mě v podstatě v každé misi rozesmál nějakými perličkami a to je jedině dobře nebo snad ne? Člověk aby se u té hry také zasmál.

Další věcí je samozřejmě příběh, který je i zde velmi důležitý, stejně jako v jedničce. Je ovšem pravda, že jednička měla příběh lepší, co se týče například konce. Ale i tak to na mě působilo velmi dobře. Celkově se mi líbilo i město. Tunely, mosty a mohl bych jmenovat dále, no prostě bomba.

Následující peckou je určitě hudba ve hře. V určitých okamžicích se vás snaží podpořit a žene vás tam, kam potřebujete a vy si tu hru takto více užijete. Navíc v určitých okamžicích hraje hudba, která je k té dané situaci žádaná a to je další velké +.

No a například zbraně? Velké množství zbraní od baseballové pálky až po těžký kulomet je určitě další zpestření. Navíc ve dvojce je možnost držet více velkých zbraní najednou, zatímco v jedničce tato možnost nebyla. Zvuky zbraní to ještě vylepšili k lepšímu.

Já jsem tuto hru dohrál docela bez problému. Nějaké to úmrtí tam bylo, ale to k tomu přeci patří. Opět jsem se v hře snažil splnit vedlejší ''mise'', jako například hledání časopisů a ono se mi povedlo je najít poměrně dost, co si pamatuji nějakých 85%, no což, příště třeba najdu všechny.

Celkově mě hra bavila, užil jsem si jí a nemohu si rozhodně stěžovat. I přes nějakou tu mírnou chybičku dávám hře krásné hodnocení.

Pro: Dialogy, hudba, příběh, zbraně

Proti: Závěr

+29
  • PC 90
I já patřím k odchovancům legendárního prvního dílu a i když ho pořád považuji za lepší z obou her (nostalgie je svině), druhý díl je dle mého skromného názoru také skvělý. Opět totiž nabízí velmi kvalitní až filmový příběh, zajímavé, sympatické postavy, ještě větší dávku humoru, daleko pohodlnější hratelnost a hlavně nastavení obtížnosti. Grafika, dobová atmosféra a soundtrack, to je pak kapitola sama o sobě. Zbývá jen doufat, že se vydaří i třetí díl.

Pro: HUMOR, postavy, hratelnost, atmosféra, soundtrack

Proti: checkpointy, ale ty byly na houby i v jedničce

+28
  • PC 90
Herní výzva 2017
8. "Pokračování příště!"


Je druhý díl lepší, než ten první? Není. Je jeho dobrým nástupcem? Ano, je.

Mafia II mi nikdy nebyla sympatická. Nevím proč, ale je to tak. Jenom pomyšlení na to, že bych si jí někdy zahrál, jsem se vyhýbal jako čert kříži. Inu, osud tomu chtěl, abych si ji zahrál v rámci Herní výzvy. No a protože chci výzvu splnit se vším všudy, tak napíši i nějaký ten komentář.

Hru začínáte krátkým, ale dle mého velice zábavným tutoriálem. Prostředí Sicílie za 2. světové války se mi líbilo.

Původně jsem si myslel, že nic lepšího, než první díl už nebude. Dvojka nad jedničkou vyhrává pouze v jedné věci. Hratelnosti. Zdokonalení střelby, krytí a hlavně pěstního boje, se povedlo na jedničku!

Nechybí výborné hlášky, zejména balící hlášky Joa. Oproti jedničce zde nejsou mafiáni žádní hodní pánové, tady se točí děvky, drogy, prachy a vraždy. Celkově mi přijde dvojka více akčnější, dynamičtější. Později jsem zjistil, že druhý díl si zahraji možná i radši, než ten první.

Kámenem úrazu je však jednoduchost. Většinu misí jsem dal naprosto v pohodě, oproti jedničce, kde jsem umíral skoro furt.
Nevyvážené jsou také miste. Některé máte spíchnuté za pár minut, jiné trvají třeba i hodinu (například předposlední mise). Některé mise jsou také poměrně nudné. Například jeď za Joem do baru, vyhoď ho před barákem a potom jeď zničit auto s mrtvolou.
Smutné je i to, že se z misí poté stává stereotyp. Jeď z bodu A do bodu B a z bodu B jeď přes celé město až do bodu C.

Mafia II je také mnohem kratší, než její předchůdce. První díl jsem hrál cca týden, druhý díl jsem měl dokončený za víkend.

Na závěr snad jen řeknu, že jsem si hru neskutečně užil a rád si ji někdy v budoucnu zopakuji.

Pro: hratelnost, příběh, hlášky, grafika, Mafia, návaznost na předchozí díl

Proti: občas zbytečně dlouhé a nudné mise, autosave

+28
  • PC --
Už je to pár let, co jsem kvůli nějaké hře dělal "herní víkend".

Mafia II mě, jakožto věčně nabručeného pesimistu, maximálně překvapila. Opravdu jsem si jí užil od začátku až do konce celých 15 hodin. Uznávám, že je ze hry velmi okatě odstraněno velké množství obsahu, ale k čertu s tím. Bavil jsem se královsky. V množství jmen jsem se občas trochu ztrácel, ale neustálé změny v příběhu pro mě byly hlavním hnacím motorem. Některé momenty mě opravdu dostaly a zakončení už bylo jen takovou olivou na loveckém salámu.

Jízdní model je, stejně jako v prvním díle, famózní. Mnohokrát jsem jen tak ledabyle kroužil městem a nasával tu atmosféru poválečné doby. Miluji ty detaily - jaxe auto postupně sviní, jak z něj pak to svinstvo déšť smyje. Jak se po vypnutí motoru stále ozývá tikání čehosi nebo jak funguje palivová nádrž...

Zkrátka je pro mě Mafia II nejlepší hrou tohoto roku a pravděpodobně jí už žádná sesadit nestihne. Díky 2K!

Vzkaz pro Take2: jste nenažrané svině, nemám vás rád!

*****/5
+27