Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Přiznám se, 2D adventury nejsou můj šálek čaje, ale Herní výzva..

Mám ze hry velmi smíšené pocity. Moc se mi líbí grafická stylizace, ale hudba mi lezla na nervy. Některé puzzly byly až moc jednoduché, s některými jsem se trápil až podezřele dlouho. Ačkoliv složitost úkolů je asi individuální záležitost. Hru jsem dohrál na jeden zátah a na posledních lokacích se projevovala netrpělivost, tudíž jsem si ke konci čím dál víc pomáhal "chytrou" knihou s otravnou minihrou. Nicméně si nepamatuji, kdy naposledy jsem si u hry kreslil a psal poznámky na papír.. má to něco do sebe :)

Někdy není zcela jasné, co se po vás chce, především proto, že nejde poznat, jestli se do dané lokace budete ještě vracet nebo ne. Takto jsem se v prostředku hry párkrát zamotal. Oceňuji, že dál nepotřebné předměty robot automaticky vyhazuje, což většinou značí nějaký progress ve hře.

Příběh je jednoduchý a přímočarý. Ale v jednoduchosti je krása. Oceňuji, že když si vaříte hlavu hádankama, nemusíte ji dovařit u příběhu.
+26
  • PC 80
Příjemná jednohubka s krásným grafickým vizuálem. Hra do nepohody, pokud si chcete odpočinout, oddechnout si od stresu a jen se kochat příjemným prostředí, hezkou hudbou a jednoduchým gameplayem.

Hra se jednoduše ovládá, většinou věcí zvládnete na myši, ale tím nechci říct, že by byla přespříliš jednoduchá. Dostane se na spoustu zapeklitých hádanek, hledání klasických adventurních řešení (povětšinou logických), ale i zajímavých miniher. Na hře je velmi fajn, že ačkoliv vás může lehce potrápit, tak autoři implementovali nápovědu v podobě jednoduché minihry, takže méně zdatní hádankáři se nemusí zase tolik trápit. Je to na každém, jak dlouho vydrží bloudit a hledat řešení.

Machinarium mi zabralo 7,5 hodiny, což mi přijde adekvátní délka. Ostřílenější hádankáři se nejspíš mohu dostat na nějakých 5 hodin. Beru to jako takovou jednohubku, čili za mě odpovídající délka a pokud by hra nepřidala na variabilitě v rámci miniher a neubrala velké množství rébusů, tak by se nejspíš již nejednalo o takovou zábavu.

Hra mě dostala především svým vizuálem, ale i velmi zábavnými hádankami. Příběhově je to velmi prosté, ale ta pohádková nota ani víc nepotřebuje. Tady ta hra dokazuje, že ke kvalitní hře nepotřebujete obří kapitál, překombinovaný gameplay, mraky filmečku či dokonce dabing. Pokud máte rádi hlavolamy a klasické adventury, tak si určitě pošmáknete, pokud ne, tak nejspíš taky.

Pro: vizuál, hlavolamy, pohádkovost

Proti: jednoduchý přístup k nápovědě, soundtrack mohl být pestřejší

+26
  • PC 80
Umprum v akci. Dramatem příjemně nepatetická, dějově chytře poskládaná, morálně klasická a stylem útulná ozdoba vašeho monitoru. Maniakální drobnokresba: rez, popraskaný nátěr, oloupaná omítka, nýty, zprohýbané plechy, špinavá okna, začouzenost, ošoupanost, světýlka a kabely, tuny odstínů matné. Město Machinarium se svojí historií a příběh se píše sám od strážnice, kotelny, vězení, hospody, náměstí, videoherny, botanické zahrady až do vládcova paláce. Hezké a výchovné subzápletky, kdy je nejvýš aristokratický hlavoun, hudebníci paří na ulicích a soupeřivá náboženství se vejdou kolem jedné kašny. Vše výtvarnou formou s minimem literárních berliček. Dostupné IQ rébusy spíš než praštěné nebo fantasmagorické kombinace, aplikovány v harmonii s estetikou, takže komorní (záměrně špatné obrazce u větráku; motýlí křídla otevírají dveře; vysavač vytrhne hajzlík, BOMBA!!!; videohry; jak dostat poslední dílek skládačky od sovy atd. Ach:) Krásné.). Podmanivá, pestrá hudba, kterou jsem si objednal na LP. Uhlí, šrouby, matky, olej, pára, voda - vespod. Květiny, elektřina a koberce - nahoře. Ta hra má všechno a snad až na moc rychle useknutý konec je dokonalá.

Pro: Ideální hádanky - ani moc ani málo nesmyslný. OST.

+25
  • PC 90
Když jsem tak koukal na seznam kdysi dohraných adventur nového milénia, ke kterým jsem se nikdy nevrátil, oči mě padly na Machinarium a řekl jsem si proč ne?

Machinarium bylo v roce 2009 totální pecka, obrovský hit nejen u nás, ale i ve světě, takže jsem si ho sehnal brzo po vydání a naprosto mě nadchl originalitou zpracování, "příběhu" i samotných herních mechanismů. Hlavně mě připomněl krásný pixarovský animáč Wall-E s podobným námětem. Po letech mě to už tolik nestrhlo, ale to je spíše mnou, než samotnou hrou, té v podstatě není co vytknout.

Zapomeňte na komplikovaný příběh plný zvratů, rozvětvené dialogy se zajímavými charaktery, epické filmové sekvence či desítky předmětů ke zkombinování. Machinarium se vrací k naprostým kořenům adventur. Malý robůtek Josef je v robotickém městě vyhozen do šrotu a poté co se poskládá dohromady se vydává do města. K řešení je většinou pouze jedna obrazovka, předmětů máte vždy jen pár. Robůtek toho moc nenamluví, ale umí se natáhnout či zmenšit, má natahovací ruce a hlavně aby něco udělal, musí stát u konkrétního aktivního místa, jinak jen zavrtí hlavou že ne. Puzzle jsou logické... zpětně. Ano většina věcí Vám dojde, ale občas něco ne, občas něco přehlédnete a pak si vaříte mozek. Je potřeba zapojit mozek, oči - cokoliv vypadá použitelně většinou použitelné je. A občas taky škodolibost, protože Josef většinou neškodí, ale občas ano (kočka, pták a elektřina nebo karetní hráči). Kromě puzzlů a hádanek je tu také spousta miniher, některé ve formě starých videoher, některé klasické a některé takové za které proklejete autory do pátého kolene (kuličky skoro na konci). Dá se říct, že ty minihry byly jediná věc, která mě v některých případech úplně nebavila.

A to je v podstatě všechno. Řešíte jednotlivé obrazovky, postupujete dál bez backtrackingu, pokud se Vám nedaří můžete si zobrazit nápovědu. Pokud potkáte jinou postavu, tak vám naprosto kouzelně nakreslenou animační bublinou řekne co chce, případně co se ji stalo.

To podstatné je zpracování a celý herní svět. Úžasně nakreslená retro-futuristická grafika, hudba je elektronické bublání Floexe (nic extra pro mě, ale ke hře se to hodí), kouzelní obyvatelé městečka - od raubířů, přes žebráka, babičku, dámu s pejskem či policajta, až po robo zvířátka a famózní kapelu na ulici. A někde nahoře sídlí tajemný pan Machinarius.

Celé je to jednoduché od herních principů přes kresbu až po podání příběhu, ale naprosto to funguje. Stejně jako poprvé ta hra ve mě vzbudila otázky - pokud je tu voda (kašna), rostou tu rostliny, tak se stalo s lidmi? Při prvním hraní jsem byl skálopevně přesvědčen, že nahoře na věži objevím nějakého zapomenutého člověka a ono ne... zvláštní je, že jsem ani 15 let po vydání nenašel na tohle téma žádnou diskuzi, žádné teorie, nic.

Každopádně Machinarium je pořád pecka, taková kterou ve své době hrály i kolegyně z práce, kterým hry nic jinak neříkaly a stojí za zahrání i dneska.
+25
  • PC 75
Machinarium mě, stejně jako ostatní zde v komentářích, dostalo svým specifickým a nádherným audiovizuálem. Hudba se velmi příjemně poslouchá, grafická stránka je z mého pohledu doslova fantastická. Každou obrazovku jsem si dlouze prohlížel a kochal se zpracováním celého města Machinaria. V tomto ohledu nemá hra chybu a opravdu musím pouze chválit.

Kde mi naopak Machinarium příliš nesedlo, byla logika různých věcí. Nechápejte mě špatně, hádanky měli hlavu i patu, minihry jsou zábavné, některé méně, jiné více, většina je ale kvalitní a obtížná tak akorát. Ale abych výtah do chodu uvedl vyřešením puzzle, to jednoduše už logiku nedává. Vysunutí schodů pomocí ovladače zcela mimo dosah, navíc s nutností spolupráce druhé osoby XY metrů vedle, také ve své podstatně příliš logické ovládání nebude. Chcete jinde otevřít dveře? Zapomeňte na kliku, nebo tlačítko, na zdi je hlavolam, který pokud nedáte dohromady, dveře neotevřete. Ano, jako logické hádanky tyto části sami o sobě poslouží výborně, ale nezapadají jednoduše do světa tím kde a proč jsou umístěné. Protože cokoli kdekoli chcete spustit/otevřít/zapnout, téměř vždy místo bežného zapnutí/vypnutí budete řešit rébus.

Pokud ale vynechám nelogické umístění velké části hádanek, musím uznat, že Machinarium je nádherně zpracovaná logická/adventure hra. Pokud by si autoři odpustili umístění hádanek/miniher defacto na každou obrazovku stůj co stůj, a ne vždy na logické místo, hodnotil bych výše. I takto ale musím napsat, že se jedná o krásnou hru, kterou vřele doporučuji.

Pro: Vizuální styl, příjemná hudba, hra beze slov, většinou zábavné minihry, velká část hlavolamů má obtížnost tak akorát

Proti: Časté a nelogické umístění miniher místo ovládacích prvků, některé hlavolamy jsou dost náročné

+24
  • PC --
Adventurka, kterou jsem při prvním pokusu celkem znechuceně smazal. Další důkaz toho, že momentální čmuch má zásadní vliv na celkový dojem.

Díky audiovizuálu je atmosféra působivá, různé zvuky ve mě často vyvolávaly příjemný pocit miloučké roztomilosti. Velké množství puzzlíků/miniher mi vůbec nevadilo, právě naopak. Pro jejich zábavnost a logické řešení jsem si v nich rochnil. Adventurní část má pak bohatý systém nápovědy/návodu, díky které není možné nepříjemně zakysnout. Např. na ptáka na drátě bych v životě nepřišel -> byl to příliš originální problém, vzhledem ke zkostnatělým herním prvkům z jiných adventur.

Měl bych jen jednu výtku - bylo to velmi krátké.

****/5
+23
  • PC 85
Ve hře R.U.R, kde poprvé zaznělo slovo robot, které na Karlovu výzvu navrhl jeho bratr Josef.
„Ale já nevím,“ řekl autor, „jak mám ty umělé dělníky nazvat. Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové.“ „Tak jim řekni roboti,“ mumlal malíř se štětcem v ústech a maloval dál. A bylo to. Karel Čapek původně uvažoval o slově „labor“.

A v adventuře Machinarium jsme na jakési planetě, kde jsou také samí roboti. Po lidech ani památky, na světe a jeho robotích obyvatelích už ulpívá čas a patina zašlých a světlejších časů. Paleta barev málokdy vybočí z barev rezavo šedivé, ale výtvarná stránka je pro mě naprosto dokonalá a funkční. Hezky to vypadá a vše se krásně pohybuje. Každá lokace přitom vypadá trošku jinak a má svou tvář.
Do kroku a plynulosti dopomáhá parádní soundtrack a ozvučení od Tomáše Dvořáka aka Floexe, který dopomáhá vytvořit různé pocity na jednotlivých obrazovkách. Symbióza zvuku a obrazu tu funguje.

A jak se to hraje? Ovládání je velmi intuitivní a pochopitelné pro děti i dospělé, tedy až na pár výjimek. Občas ovládání nehlásilo aktivní kombinaci použití předmětu, robot musel popojít pár kroků, pak se proces použití spustil.

Hra kombinuje jak logické interakce předmětů na okolí nebo jiné předměty, ale hojně využívá hlavolamy k otevření dveří či aktivace mechanismů. Obtížnost hlavolamů není výrazně přemrštěná, ale je tu pár míst pro spíše trpělivější řešitele.

Za 5 hodin jsem viděl titulky a s malým hrdinou zachránil malinký svět, který si toho možná ani nevšiml. A proto náš malý robot odcestoval. Možná za lidmi.

„Herní výzva 2019 – Čapkův odkaz “

Pro: Nádherný malovaný svět a charaktery, doprovodná hudba a ozvučení od Floexe, přiměřená obtížnost pro široké publikum, jednoduchý příběh. Rozumně navržená herní doba.

Proti: Občas nekomfortní ovládání, tu a tam nepříjemné hlavolamy.

+22 +24 −2
  • Switch 85
Je znát, že Machinárium na Switch nevznikalo. Samotná hra, ta je stejně úžasná, jako když jsem ji hrál naposledy a znovu jsem si ji užil. Jen to prokleté ovládání. Nepředstavujte si nehratelný odpad. Lze sice používat dotykovou obrazovku nebo ovládat kurzor pomocí JoyConu, ale nebudeme si lhát – myš je u téhle hry k nezaplacení. Ve spoustě věcí se autoři s omezeními platformy vypořádali skvěle, například jde na dotykové obrazovce manipulovat s nejrůznějšími hejbátky. Ani malá obrazovka nepředstavovala problém, taky díky absenci textů. Jen… jen je cítit, že to není ono. Snad to u dalších kousků (a tím nemyslím jen Creaks, ale dovedu si na Switchi představit i Pilgrims) bude lepší.

Pro: Skvělá hra,

Proti: ... ale raději na PC.

+22
  • PC 95
Jen tak na rychlo bez velkého přemýšlení: Pro mě milá hra a příjemná změna od mých žánrů (FPS,Strategie)kterou jsem chtěl jen tak zkusit a s radostí vydržel až do konce. Krásně animované, kochal jsem se prostředím, těšil jsem se vždy co se stane, až vyřeším hadanku - co zase robůtek komu provede s kým se potká... a taky jsem mu přál, aby to už měl za sebou...nebavily mě občasné zakysy, ale to je otázka mého mozku...

Pro: umělecké zpracování, atmosféra, robůtek

Proti: nevím

+21
  • PC 70
Obrovské plus Machinária je v jeho vizuální podobě. Nádherně nakreslené lokace, výborná animace pohybů postav. Zezačátku i slušná zábava v podobě kombinování věcí, logického uvažování atd. ale...

....v druhé půlce hry jsem se přistihl, že už jen tupě klikám všude kolem a zkouším, co to udělá. Což po chvíli přestane bavit. Navíc hlavolamů bylo ke konci už více než dost, sice bych se mohl zase kochat vizuálem, ale toho už jsem byl tak trochu přesycen....

V kostce: Machinárium je dobrá hra, nádherně zpracovaná,ale ke konci ztrácí na atraktivitě a dohrání pak záleží na setrvačnosti individuálního hráče.

Pro: prostředí, animace, první půlka hry

Proti: druhá půlka, ke konci příliš mnoho puzzlů, proklikávání obrazovky ve snaze něco najít

+21
  • PC 65
Zklamání z promrhaného potenciálu, nebo z nenaplnění nepodložených očekávání? Těžko říct, každopádně zklamání a výsledný dojem překvapivě meh. Vynikající výtvarnou stránku a hudbu asi nikdo popírat nebude, i interakce s herními prvky, způsob řešení hádanek a komplexní postup úrovněmi původně tlačil obecně nudné klikačky na hodně zajímavé místo: první levely vcelku solidně balancují na intuitivnosti a nutnosti zapojovat mozek, a i když postupně čím dál častěji sklouzávají do náhodného klikání, aby člověk zjistil, co teda proboha má dělat, sekvence jednotlivých kroků je logická a není zas takový problém dát ji metodou pokus omyl dohromady. S příchodem pozdějších úseků nastupuje větší komplexnost: často abyste se ze stadia a dostali do stadia b, musíte prvně v různém pořadí a s různými položkami z inventáře získanými na různých místech absolvovat c, d, e, a f, které jsou na sobě navíc vzájemně závislé. Netřeba se ale strachovat, protože propojenost je tu fakt vychytaná a na rozdíl od jiných her se nikdy nemusíte trápit, že byste zkysli na místě: tuhle prostě odklikáte a vyřešíte, co se dá, pročež si odskočíte o hádanku dál a ono vás to už do cíle nějak přirozeně dotlačí, jelikož vyjde najevo, že s tou jednou blbůstkou, co vás o mapu dřív tak vytáčela, jste si dělali hlavu dost předčasně.

Naneštěstí ve druhé polovině začne překvapivě povedená manipulace s prostředím ustupovat mechanickým hlavolamům typu sestav skládačku, abys získal zásadní položku, a ke konci už je to de facto 90% herní náplně. Samozřejmě, do velké míry je to otázka osobního vkusu, protože zrovna na tenhle typ hádanek si kdovíjak nepotrpím, ale popravdě mi výměna promyšleného designu za přímočaré „vykvedlej ježka z klece a máš hotovo“ připadá obzvlášť ve srovnání s výbornými prvními úrovněmi poněkud jako zašívák.
+21
  • PC 90
Nejvíce mne na této hře oslovilo její emotivní ladění. Nebyla chvíle, kdy by mne, ač je to spíše pohádka, nemrazilo trochu v zádech. Tudíž atmosféricky dokonalé. Některé hlavolamy mne sice krapek nudily a chtěl jsem je mít co nejdříve za sebou, ale celkový dojem hry to nijak nekazí. Kolikrát mi ve vzpomínkových sekvencích málem slza ukápla. Inu, klobouk dolů.

Pro: atmosféra, překrásný svět robotů

Proti: pár menších chybyček, které se dají překousnout

+20
  • PC 80
V naší České kotlině se čas od času urodí několik her, které se ve světové konkurenci mohou poměřovat se špičkami ve svém žánru. Na tyto hry můžeme být právem hrdí a po Mafii, Poslu smrti, Vietcongu a dalších sem můžeme zařadit i Machinárium.

Machinárium je klasická 2D adventura od pražských Amanita design, která ve své době posbírala řadu ocenění a zpětně se není vůbec čemu divit. I když hru posuzuji s několikaletým zpožděním, mohu konstatovat, že Machinárium jaksi nezestárlo. Jde o jednu z těch mála her, které časem spíše zrají jako víno, a které budou lidé pravděpodobně hrát a obdivovat i za desítky let. Jemná poetika robotího světa jakoby dokázala hráče okouzlit svojí dětskou bezprostředností a úžasnou hratelností. I když většinu ocenění ve své době Machinárium získalo hlavně za grafiku a za hudbu (vynikající Floex), vůbec to neznamená, že by hratelnost byla zatlačena dopozadí, spíše naopak. I bez audiovizuální stránky by bylo Machinárium výbornou adventurou. Narazíte tu dokonce na některé vyloženě inovační prvky žánru, jako třeba postupné odkrývání lokace, natahování a smršťování hlavní postavy nebo hra za jinou postavu. Rébusy jsou přiměřeně složité a logické. Málokdy se vám stane, že budete potřebovat pomoc návodu. Kladně bych ocenil i velké množství miniher, jsou jich opravdu desítky. Narazíte mezi nimi i na některé nudné a pár jich je opravdu hodně obtížných, ale celkově mě bavily téměř všechny.

Machinárium je prostě roztomilé, dětsky hravé, inteligentní... Jsem fakt rád, že jsem na tuto hru zpětně narazil.

Pro: grafika, hudba, roboti, hádanky

Proti: příběh tu moc nehledejte, některé minihry jsou hodně těžké

+18
  • PC 100
Prostě nádhera. Nevěřil jsem, že hrát machinarium po několikáté může odhalit něco nového. Ale stalo se.

Když jsem machinarium hrál naposledy, bylo to jen kvůli dalšímu zářezu za 100% achievementů. Snaha byla minimalizovat strávený čas. Ani jsem si nevšiml, že se jedná o jiný engine.

Tentokát jsem si říkal, že nebudu spěchat a nevynechám nic, což se mi nepovedlo protože na display od kumbálu jsem automaticky vyťukal 4:45, což jsem zkontroloval až při cestě ven.

Nicméně jsem našel několik rozdílů od původní flashové verze.
- Hned na druhé obrazovce. Vlaštovky při přejetí myší rovnou odlétají, místo aby nejdříve vysely za nohy hlavou dolů.
- Výtr odnášející deštník nehýbe s kouřem nedalekého komínu.
- Výška Josefa se ovládá jinak, takže problém se sovou je mnohem jednodušší (nemusí se hledat rezonanční frekvence elekrického kabelu).
- V minihře u páky na vertikákním motoprdu se dá posunou jen o jednu pozici.
- V zabíjení virů lze střílet libovolným směrem (zde si nejsem na 100% jistý, že se liší), střely virů jsou pomalejší a lékárniček je tak 5x více. Takže je náročnost o dost snížena, což je možná dobře (pamatuju se jak jsem se pro lékárničku vracel půl mapy)

Naštěstí zákmy u URB kabelu (Univerzal Robot Bus) zůstaly pořádně složité.

Pro: Nádhera (grafika, hudba, příběh). Roztomilý hlavní hrdina (hlavně když trsá u dokončených hudebníků). Zlo je potrestáno.

Proti: Nic.

+18
  • PC --
Machinarium je jedna z mála českých her. Ale také jedna z těch dobrých her. Jedná se o klikačku s bočním pohledem, kde hráč ovládá robota. Zajímavostí na této hře je, že nepadne jediné slovo. Celý příběh je vyprávěn pomocí jednoduchých obrázků a bublin nad hlavami postav, ze kterých musí hráč zjistit o co jde a co má udělat, aby se pohnul dál. Na začátku navíc není žádné intro a hodinové video o tom, co se děje, velké proroctví, princezna v jiném hradě a bla bla bla. Prostě je hlavní postava vyklopena na skládce a hráči hraj. Tím jak hráč pokračuje dál se i víc dozvídá, co se děje.
Zajímavé také je, že hráč může používat pouze věci ve svém dosahu, ne že klikne, postava doběhne na místo, všechno vyřeší a jde se dál. Parkrát se mi stalo, že jsem se snažil kliknout na něco, na co jsem nedostal a tak jsem to přešel. Což mě přivádí i k hádankám a úkolům, které je nutné vyřešit a opět k tomu má hráč občas pouze bublinu nad hlavou postaviček. Některé úkoly jsou jednoduché, jiné mi dali zabrat, ale nakonec se to dá zvládnout i bez internetu.
Vše navíc dokresluje hezká a specifická grafika plná kovu, rzi, trubek a drátů...přesně tak, jak se na robotické město sluší a patří.

Pro: hádanky, grafika, obrázkové bubliny

+18
  • PC 90
Machinárium je první hra od českého studia Amanita Design, kterou jsem kdy hrál. Na první pohled jsem si myslel, že se jedná o nějakou jednoduchou rychlokvašku, o to více jsem byl překvapený tím, jak jsem se do světa Machinária ponořil.

V prvé řadě musím ocenit to, že hra neobsahuje žádné dialogy a tak je příběh vyprávěn prostřednictvím jednoduchých animací v bublinách. Hra je tak pochopitelná téměř pro každého. Například já hru hrál se svou malou dcerkou a ona se bez problému orientovala v příběhu bez nutnosti vnímat nějaké další vyprávění.

Dále musím velmi ocenit audiovizuální stránku celé hry. Líbí se mi způsob, jakým je vyobrazeno plechové městečko, které je plné větších či menších robůtků. Povedená je i příjemná jemná hudba na pozadí, která se v přítomností zlých robotů pozmění ve svoji "rošťáckou" variantu, takže hráč má ihned povědomí o tom, s kým má tu čest. Zkrátka to vše dohromady vytváří vynikající atmosféru.

Co se hratelnosti týče, přijde mi, že hra není nijak extrémně náročná. Všechny úkony jsou víceméně logické a dávají smysl. Navíc je součástí hry celá řada miniher (osobně se mi nejvíc líbily automaty a pak likvidace "virů" v "mozku" hlavního robota). Pokud by někdo i přesto nevěděl jak dál, tak je možnost si odemknout deník s obrázkovým návodem na danou oblast. Odemknutí však není úplně zadarmo, je totiž potřeba dokončit jednoduchou minihru. Za mě opět palec nahoru.

Nic není dokonalé a proto i zde je pár věcí, které mě ve hře trápily. Trochu mi scházela možnost rychlého přesunu mezi lokacemi, ale hlavně jsem úplně nepochopil závěr hry. Když se robůtek zbavil bomby, zlých robotů, zachránil svoji kamarádku i hlavního robota, proč na konci odletěli pryč? Letěli na výlet nebo jinam za dobrodružstvím?

Co říci na závěr? Hra je roztomilá a celkem jednoduchá na hraní. A myslím, že je celkem i vhodná pro hraní s dětmi. Já jsem tuto hru právě prošel s dcerkou už asi potřetí. Sice je ještě malá na to, aby hrála sama nebo řešila některé složitější úkony, ale i tak je na ní vidět, že jí svět Machinária skutečně baví.
+18
  • PC 85
Machinarium je takový zjev mezi hrami. V tomto případě ani nejde tolik o samotné hraní, ale o vizuální požitek.

Z toho vyplývá, že hlavně pokud jde o grafickou a vizuální stránku, tak tato hra má jen minimum konkurence (již např. zde zmíněné World od Goo), protože vizuální ztvárnění bych se u této hry nebál označit za umění. Veškeré detaily robotího světa, postavy a jejich animace (to celé poháněné flashem) jsou dovedeny k dokonalosti. Všechno ve 2D, žádný 3D render. To ostatně Amanita design převedla už u svých předchozích děl, že tohle opravdu umí. Zvuková stránka k tomu plně koresponduje, je neobvyklá, a skvěle doplňuje celý obrázek.

Potud lze sázet samé superlativy. Dále už je to ale trochu horší, protože samotná adventurní a herní stránka na určité mezery. Co většinou tvoří adventuru adventurou, je příběh. Ten je v tomto případě dosti jednoduchý a celkem klišé. Většinu času se snažíte jen někam dostat, v čemž vám většinou brání různé hádanky. Ty také vytvářejí celkem znatelnou část herní doby. Hádanky nejsou špatné, ale některé umí být až otravně zdlouhavé. Naštěstí je ve hře zakomponován systém nápovědy, kdy po krátké minihře získáte kompletně rozkreslený postup - návod. Možná bych ocenil, že by hra obsahovala i menší nakopnutí správným směrem k řešení, než rovnou kompletně podaný výsledek. Jen pro minihry, jako je v Machinariu např. Space Invaders, tam není žádná pomoc, to prostě musíte odehrát.

Další připomínkou, která tu už byla zmíněna, je nutnost pro sebrání předmětu dojít s postavou na určité místo, a často jej ještě skrčit či vytáhnout. Jelikož aktivní místa a předměty nejsou zvýrazněné, je to někdy trochu detektivka.

Poslední připomínkou je délka hry, jak jsem již zmínil, znatelnou část herní doby hráč stráví u logických hádanek, a i přes to není herní doba nijak zvlášť dlouhá. Nebudu se ti pouštět do přemítání ohledně ceny, vím, že po vydání byla cena hry relativně vysoká (na její délku), ale jak chcete ocenit umění? Na to já si netroufám. Já ji nedávno pořídil v akci na Google Play za pár desetikorun.

Mohlo by se zdát, že negativ je napsáno relativně mnoho, a pokud by šlo o obyčejnou adventuru, byla by to pro ni jistá smrt. Jenže vizuální a sluchový vjem z této hry tvoří při hraní perfektní požitek, kdy se budete kochat někdy jen pohledem na robotí městečko. Rozhodně stojí aspoň za jedno projití.

Pro: Vizuální ztvárnění, zvuky a hudba, dostupná nápověda

Proti: Není to zas až tak dobrá adventura, některé herní mechanismy a herní doba

+17
  • Android 95
Tak jsem se opět k Machinariu vrátil v rámci letošní herní výzvy. Nezklamalo mě jako ostatně nikdy. Skvělá odpočinková hříčka, která dokáže pěkně potrápit i když už jí hrajete po několikáté.
+13 +14 −1
  • PC 65
Je to super hra! Co ale strhává bodíky je že hra je hrozně dlouhá a těžká, štvali mě ty hlavolamy otázky apod. A když to porovnám se hrou Samorost 2 tak musím už fakt klesnout. Ale je to fajn hra s nádherným prostředím grafikou apod. za 10 hodin to je zmáknuté. no ehmmm...... mě to trvalo asi dva roky ale těch chvilek nelituji. A navíc je konec hry výborně otevřený na dvojku na kterou se moc těším.....

Pro: Grafika Zábava Prostředí Odkazy apod.

Proti: Hlavolamy Otázky Těžké úkoly délka

+3 +11 −8
  • PC 90
Machinarium aneb jak začlenit umění do hry, tak by se měla hra jmenovat, neboť stylistická grafika je opravdu dokonalým obrazem.

Pro: grafika, hratelnost, koncept samotné hry

Proti: krátkost hry

-9 +5 −14