Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Nehezký pohled do očí prachy chtivého zdravotnictví v Americe je to nejvíce děsivé, co mě v této jinak nejmelancholičtější, nejakčnější a nejobsáhlejší epizodě epizodě potkalo. Též nejvíce připomíná adventuru, kde je nutné alespoň z 50% na 5min zapnout mozek, díky detektivní vsuvce na počátku epizody.

Nelehké rozhodnutí žít či nechat zemřít je ve hře dost zjednodušeno díky cestování časem (viz. Jabův komentář) ale z čistě etického a morálního hlediska předkládá mnoho otázek a fakt bych se nerad dostal do podobné životní situace. Z druhé strany koukat se jak hip nerd dává do tlamy hip psychoušovi bylo velmi jednoduché, uklidňující a dokonce jsem si mile rád dopřál reparát, muhaha.

P.S. U bladerunnera jsem skončil v limbu stejně jako Chloe, když jsem ho ve 13ti letech viděl poprvé, takže se mile rád ztotožňuji.
+14 +15 −1
  • PS4 95
Čtvrtá epizoda je beze sporu vrchol celý série.

Max si nejdřív "užívá" následky cestování v čase a snahy změnit minulost. Pasáž, která se zabývá Max a Chloe v alternativní minulosti je podle mě jeden z nejsilnějších zážitků.

Po návratu do součastnosti se ústřední duo naplno do řešení záhady okolo zmizení Rachel a musím říct, že detektivní mini hry jsem si dost užíval. Naplno tu pak člověk nese následky svých předchozích rozhodnutí.

Po odhalení titulní Dark Room nasazuje hra parádní tempo až do samotného finále. Až sem si říkal, co mě tak bude čekat v poslední epizodě.

Pro: Alternativní minulost Chloe; detektivní mini hry; opět se projevují rozhodnutí z předchozích epizod

+11
  • PC 90
Čtvrtý díl série patří rozhodně mezi to nejlepší, co jsem mezi adventurami viděl. Důraz je opětovně kladen na butterfly effect, kdy zejména v první části řešíte postižení a případnou eutanazii Chloe. Tohle obtížné rozhodnutí snad bylo jen trochu zbytečně "zjemněno" jistotou, že Max následně zase skočí zpět do minulosti.

Následně dojde na trochu detektivku (ale nečekejte nic obtížného) volně přecházející v brilantní thriller. Čtyřka už není snad v žádné situaci blbounká a byť si i nadále ve velkém vypůjčuje zápletky z jiných adventur (díky hraní Post Mortem a Still Life mě koneckonců napadl onen hlavní padouch) i filmů, tak vše kombinuje opravdu mistrně. Až tak, že je mi to vlastně úplně šumák.

Série je mezi nejlépe hodnocenými moderními adventurami a chápu už proč. I přes občasná zaškobrtnutí je tohle jasné adventurní nebe. Jsem upřímně a mile překvapen.
+26 +27 −1
  • PS4 90
Čtvrtá epizoda na mě zapůsobila zatím emotivně nejvíc. Částečně pokračuje v nečekané odbočce nastolené na konci třetí epizody. Max musí naplno čelit následkům svých hrátek s časem, kdy pomoc jednomu, může znamenat ublížit druhému. A rozhodně nejde o závidění hodnou situaci. Zoufalost, rodinná tragédie a citové vypětí mě zde dokázalo dobře ždímat.

Opět jsem byl postaven před rozhodnutí, u kterých jsem skutečně několik minut přemýšlel a zvažoval, co je správné, jak bych se asi rozhodnul já a jaké následky výběr nejspíš přinese. Hodně jsem proto ocenil, že mě hra nenutila vybírat odpověd v časové tísni, jak bývá často zvykem a mohl jsem o volbě v klidu popřemýšlet.

Každá epizoda obsahuje menší puzzle, který vyžaduje od hráče o trochu víc, než pouze vybírat témata k hovoru a i zde jsem se bavil a přišel mi celkem zajímavý. Jsem rád, že autoři nezdržují hráče časově náročnými nebo obtížnými hádankami nebo komplikovanými rébusy jako v klasických adventurách a udržují tak plynulé vyprávění bez záseků.

Co se mi na sérii opravdu hodně líbí, je možství a promyšlenost jednotlivých rozhodnutí a všude přítomná viditelnost důsledků mých činů, ať už přímo nebo nepřímo. Vývojáři se často předhánějí, kdo dokáže nabídnout větší následky hráčových rozhodnutí, ale velmi často jim sliby přerostou přes hlavu a výsledkem je jenom zklamání hráčů. Life is Strange ukazuje, že možná tohle je cesta. Ne každé rozhodnutí musí vést do úplně odlišné dějové větve a stačí jen umět prodat i ty menší rozhodnutí a svázat k sobě dostatečně oba volné konce pomyslné šňůry.

Druhá polovina epizody nabrala konečně větší obrátky a začíná jít řádně do tuhého. Proto jsem zvědavý na závěrečnou epizodu a přiznávám, že mě mají autoři v hrsti. Jen tak dál.

Pro: příběh, hudba, seriálový styl hraní, emoce, jednotlivé charaktery a vztahy mezi nimi

Proti: slabší technické zpracování (rozlišení modelů, kvalita textur)

+13
  • PC 80
Oproti řadě komentářů výše, pokládám tento díl za prozatím nejlepší v sérii. Lepší je v určitě v hlavní příběhové linii, které se již začíná (částečně již od třetího dílu) jasně definovat a přecházet do temnější a srozumitelnější podoby. Celkově už to není jen o "vztahové politice" na Blackwallské akademii a přilehlém okolí, s doplněním o "psychická traumata" s tím spojená. Objevil se také jednoduchý detektivní prvek. I ta první část s alternativní realitě s Chloe je skutečně emočně silná, nikoliv jen teenagerovsky stupidní. Trochu to sráží na konci bazénová párty, ale celkově mi nezbývá než dát poprvé zelené hodnocení.
+8
  • PC 95
Z týhle hry se stává slušná emoční bomba, nabízí emoce všeho druhu. Tahle epizoda byla o něco delší, ale nemůžu říct, že by to bylo na škodu. Hluché místo jsem nenalezl. Někdo může mít výhrady k začátku, který má jen pramalý vliv na vlastní děj, ale zásadním způsobem formuje Maxinu osobnost, předkládá do té doby skryté aspekty ovlivňování minulosti a hlavně je to fakt doják. Člověk tak nějak tuší, že tahle realita nebude mít pokračování, ale stejně je to pecka.

Shánění dalších důkazů nabízí opět emoce. David, Nathan a Frank informace dodali. I když je to asi dost bolelo, každýho trochu jinak :) Když pak došlo na rozklíčovávání důkazů a snahu o vytvoření z nich vyplývajícího závěru, nastoupila velmi zajímavá mechanika, která nutí si vše důkladně pročíst a logicky pospojovat. Člověk by si myslel, že hru v téhle fázi už bude táhnout jen příběh a osvědčené postupy, ale autoři si zas připravili něco novýho, tleskám.

Když se pak Max s Chloe vydaly na místo, které z důkazů nakonec vylezlo, tak nic nenasvědčovalo tomu, co tam nakonec našly. Bunkr ve kterém se odehrávaly kdovíjaké pokusy na dívkách, jede v tom Nathan sám? Opět se vynořily nové otázky, ono vůbec se v celé hře za každou vyřešenou věc objeví dvě úplně nové :) Jen doufám, že se v poslední epizodě bude dařit odhalovat věci nějak postupně, tak aby se těch asi 20 problémů nevyřešilo v posledních 5 minutách (ale asi to tak dopadno, no).

Následovala cesta na skládku. Rachel je mrtvá, informace, která byla jasná po asi 5 minutách hraní první epizody se potvrdila :) Ač se to nezdá, tak skládka je středobod celý hry, žádnej maják, škola ani koleje, ale skládka je to.

Konečně přišla na řadu slavná Vortex párty, na kterou se všechno osazenstvo připravovalo celý týden, teda kromě Max, ta jí pořád hejtovala, přesto dorazila. Příjemný disko u bazénu, prima rozhovory a vyhlášení soutěže o nejlepší fotku. Když je řeč o fotkách, tak právě na týhle párty je takový příjemný červený nasvícení a šikovná kamera, že z toho vznikají opravdu pěkné momentky. Pár Maxiných selfíček jsem si nacvakal :)

Na úplný konec přišlo ikonické místo, kterým je samozřejmě zas skládka :) Scéna má asi probudit emoce, ale já se neudržel a hlasitě se smál, že Chloe je zase mrtvá, je to holt otloukánek :) a ukázal se hlavní záporák hry.

Co se stane příště? Vyřeší se všechny problémy? Zabrání se katastrofě? Bude konec aspoň trochu dobrý? No uvidíme, těšim se a bojim zároveň.

Pro: emoce, časohrátky, několik zásadních scén, soundtrack

Proti: vyřešení 1 problému vytvoří 2 další

+20
  • PC 95
Podtitul Dark Room zcela vystihuje kontury čtvrté epizody Life Is Strange. Už od prvních vteřin ve hře je jasné, že se tu končí s nějakými lehkomyslnými rozhodnutími; a že bylo opět o něco těžší se v zásadních situacích rozhodnout tak, aby mě neprofackovlo vlastní svědomí.

Tato epizoda se nevyznačuje pouze temnějším dějem, ale také delší herní dobou a rozpletením některých zásadních otázek z epizod minulých. Max už není tak připodělaná a po tom, čím si prošla hned ze začátku, se asi ani nedivím. Zároveň se také ve velkém projevují dřívější rozhodnutí, kdy si najednou při rozhovoru postava vzpomene, že jste se k ní před dvěma dny nezachovali jako ke kusu hadru, a je ochotna vám naslouchat.

Poslední půlhodinku považuji za mimořádně povedenou práci. Moc se mi líbilo shánění důkazů a jejich následné procházení a spojování. Nebyli zde omezeni ani hráči, kterým to je šumák, ani ti, kteří na to chtějí logicky přijít. Ve spojování totiž prakticky nelze udělat chybu, ale na druhou stranu je časově náročné zkoušet to jen tak od boku. A když si potom najednou Max řekne: "Ha, to dává smysl!", má člověk sám ze sebe radost.

A teď rychle k poslednímu dílu, ať to mám za sebou a můžu zase žehrat nad špatnými příběhy ostatních her.

Pro: Scénář, hratelnost, těžké morální volby, zvuková stránka, temnější atmosféra

+14
  • PC 70
Atmosféra stoupá (viz bazénová párty), ale s ní i nucenost dialogů ve chvílích, kdy bych nejraději co nejrychleji běžel za Chloe nebo zkrátka tam, kde se děje něco opravdu důležitého (viz bazénová párty). Je to škoda, protože hlavní příběhová linka mě pořád zajímá, zvraty dokážou šokovat a napětí by se dalo krájet. O to víc přešlapy v topornosti samotného gameplaye mrzí.

Pro: Poslední minuty, promyšlený ústřední příběh

Proti: Nedůležité dialogy v důležitých chvílích

+10
  • PC 55
Plošina roku Max zjistila, že hrátky s časem nejsou tak úplně sranda a... počkat, to zjistila vlastně už dávno. Jo ano, hra opět stojí na místě. Nejenom, že stojí na místě, ale na chvíli nás drží mimo místo, přičemž koukat na soucitný výraz Max a poslouchat její ukníkaný hlas je za trest.

Opět smrdí gameplay, protože není překryt zábavným dějem či dialogy. Ta hra klidně mohla mít epizody tři a nic by se nestalo. Stále se motáme v těch samých podezřeních, postavy se nehýbou, prostředí se opakuje.

Opravdu mi začínají vadit nehýbající se NPC. Působí to nepřirozeně. Což platí i o dialozích, které vážou reakce na vaše činy z minulosti a kombinují se s informacemi, které vám předem určený scénář musí dát. Může tedy dojít ke komickým situacím, kdy na sebe s jednou postavou štěkáte a nadáváte si a o vteřinu později ji starostlivě plácáte po rameni. Tedy klasika žánru.

Jak to zezačátku vypadalo nadějně, tak se ukazuje, že tohle chození po lokacích a kecání o ničem skutečně není zábavná forma hraní.

Pro: ééé... asi už skoro nic... jo leda potěšení, že mé dohady ohledně jedné příběhové pasáže se potvrdily

Proti: je to nuda, nuda, nuda, nuda

+9 +14 −5
  • PC 90
Čtvrtý díl Life is Strange je pro mě prvním a snad posledním dílem série, který šel kvalitou lehce dolů. Zatímco od prvního do třetího dílu jsem byl s každým dalším více a více nadšený, čtvrtý díl nadšení utlumil a snížil ho ještě malinko pod úroveň zahřívacího prvního dílu. Ne že by Dark Room byl vyloženě špatný díl, ale od předchozích přináší minimum inovací a překvapení, je znatelně delší a v některých místech až moc natahovaný. Schopnost vracet čas má tentokrát jen malou roli a nepřináší žádné novinky.
Po příběhové stránce se leccos začíná vysvětlovat, ale na druhou stranu přichází také hromada nových otázek a záhad. Závěr epizody byl neskutečně dramatický, a přesto, že jsme už v tomto „seriálu“ viděli mnohé, poslední cliffhanger je zatím nejsilnější. Ve finále bych po několika velmi temných dílech rád viděl zase trochu toho světla. Doufám, že poslední díl přinese parádní rozuzlení a snad i částečný happy end – i když vzhledem k vývoji událostí se zdá, že pro něj moc prostoru nezbývá…

Pro: Napínavý konec

Proti: Občas trochu zdlouhavé, málo novinek a překvapení

+17