Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Life is Strange: Before the Storm - Episode 3 - Hell Is Empty


Komentáře

< >
  • PC 90
Když bylo Before the Storm oznámeno, napadala mě slova jako cashgrab či cow milking. "Zbytečný" prequel, navíc od úplně jiného studia? Kdo to chce?
Naštěstí se s hraním Before the Storm dvě záležitosti vyjasnily velmi rychle:
- Deck Nine jsou očividně ohromní fans originálu
- Deck Nine mají navzdory očekávání schopné scénáristy (a programátory, umělce..)

Before the Storm je kratší (cca 11 hodin) a celkově komornější, Chloe samozřejmě nemá žádnou napřirozenou schopnost (tedy kromě hádání se se všemi okolo, když na to přijde), ale vůbec to nevadí. Důraz je zde na na to "přízemní", tedy její vztah s okolím a zejména novou přítelkyní Rachel, což byla trochu enigmatická postava z Life is Strange. Deck Nine ji vystihli skvěle a znalost její budoucnosti (nemluvě o Chloe) dělá z Before the Storm ještě tragičtější zážitek.
Po dohrání mám pocit nejen, že Before the Storm není zbytečný prequel, ale naopak mi ještě retroaktivně zlepšil zážitek i z původní hry. Což je asi ta nejvyšší možná poklona.
+33
  • PC 70
Původní Life is Strange nepovažuji za žádnou modlu, i když se mi líbilo. Od prequelu jsem stejně jako ostatní neměla žádná očekávání a ve výsledku to bylo asi moudré rozhodnutí. Minisérie to sice není vyloženě špatná, ale taky ani není nijak výrazně dobrá a našlo by se víc než pár hluchých míst (hlavně ten konec v mlýně byl takový trochu wtf). Celé to zachraňuje skvělá atmosféra, opět úžasný soundtrack i grafické zpracování a návrat všech starých dobrých postav. Příběh samotný bohužel nemůže nabídnout nějaký velký rozvoj, protože všichni víme, jak musí skončit (osud Rachel, nenávistný vztah Chloe a Davida...), nicméně aspoň se může dosytosti těžit z postavy Rachel a hlavně a především z jejího romantického vztahu s Chloe (jejich scéna z The Tempest byla první LiS scéna, která mě rozplakala, takže gratuluji, dostali jste nakonec i mě :D), který umožňuje poznat i Chloe z trochu jiné stránky. No a vzhledem k tomu, že tentokrát odpadá přetáčení času, všechno působí mnohem realističtěji a krutěji, protože když něco poděláte tak to zůstane podělané a žádný deus ex machina vám nepomůže.

Pro: atmosféra, soundtrack, grafika, postavy, vztah Chloe a Rachel, návaznost na původní LiS

Proti: dost hluchých míst, občas otravně pomalé dialogy

+24
  • PC 75
Možná zbytečný, ale přesto zajímavý prequel k původnímu LiS. Tentokrát v roli Chloe, jejíž super schopností je všechny nasírat a ničit cizí majetek lihovkou. Občas dostanete i možnost nechovat se jako úplný spratek, ale když jsem tak udělal, jen jsem se nakonec cítil jako podvodník, protože to k její osobnosti prostě nesedne.

Ale o to je to zajímavější. Další zajímavostí je, že Chloe chybí krátkodobá paměť, takže si každých pár minut na ruku musí zapsat, co má v příští minutě udělat, což probouzí další sympatie :/

Co se příběhu týče, i když stejně asi víte, jak to nakonec dopadne, vztahy mezi charaktery mají pořád šťávu (Chloe a Rachel mají mnohem lepší chemii než Chloe a Max), a pokud si ještě první LiS pamatujete, určitě vás potěší spousta propojených detailů, na které narazíte (nebo sami vytváříte).

První dvě epizody jsem hodnotil o 5 % lépe, poslední část mi už přišla o trochu slabší. Přesto, pokud se vám první díl líbil, určitě stojí za zahraní.
+16 +17 −1
  • PC 70
Splnené v rámci HC módu hernej výzvy 2018 - 2. "Krize identity"

Prvá séria Life Is Strange - Episode 1: Chrysalis patrí medzi moje najpríjemnejšie prekvapenia posledných rokov. Pred hraním prvej epizódy som nemal žiadne očakávania a o to viac som bol pozitívne prekvapený azda najlepšie vykreslenými "normálnymi" postavami, aké som v hrách stretol. A že tých postáv nebolo úplne málo a hráč sa v nich aj tak nestratil.

Hlavným lákadlom tohto príbehového prequelu bolo spoznať enigmatickú a v pôvodnej sérii spomínanú Rachel Amber. Myslím si, že tieto očakávania boli pomerne pozitívne naplnené a vykreslenie jej charakteru je zaujímavé, uveriteľné a odlišné pod postáv z pôvodného LiS. Čo už je však menej logické a dôveryhodné je prírýchly a tým pádom miestami aj nelogický dejový spád tretej epizódy prequelu, ktorý tak trochu kazí dojem z prvých dvoch epizód. Inak povedané vzťah Rachel a Chloe (známa z prvého LiS a v prequele hráčska postava) graduje až tragicky rýchlo vzhľadom na to, že sa poznajú len pár dní. Samozrejme, môže sa stať, že dvaja ľudia povahovo veľmi sadnú a ľahko sa im potom zdôverujú, tu však, vzhľadom na závažnosť situácie, to bolo až príliš.

Plusom a mínusom zároveň bol fakt, že celá prequel séria vlastne vôbec nepojednáva o dramatických udalostiach súvisiach s Rachel (s výnimkou kratučkého náznaku úplne na konci), ktoré vlastne dali do pohybu alebo logicky oddôvodnili určité dôležité momenty v pôvodnom Life is Strange. Na jednej strane je fajn, že autori len neparazitovali na pár známych/vysvetlených faktoch pôvodnej série a vytvorili tak nový a až na záver, aj logický celok, no na druhej strane som bol na zobrazenie týchto udalostí práve najviac zvedavý.

Tak či onak, prequelová miniséria dopadla lepšie, ako som očakával - bál som sa totiž, že sa bude jednať o klasické dojenie značky, kým sa dá. Príbeh, humor, postavy a vzťahy v Before the Storm tak určite stoja za zahratie, ak sa Vám pôvodný LiS páčil. A hudba je tu rovnako super, na čele s krásne melancholickým soundtrackom od mojej obľúbenej kapely Daughter.

Pro: Rachel a Chloe, príjemný príbeh a v mnohom uveriteľné postavy, hudba

Proti: urýchlený a chaotický záver, nerieši udalosti tesne pred pôvodným LiS

+16
  • PC 85
Vzhledem k vysoce nastavené laťce od prvního Life is Strange bylo poměrně složité na něj tímto prequelem kvalitativně navázat. Before the Storm je rozdělen do tří epizod, z nichž každá obsahuje nějaký ten příběhový zvrat. Jako bonus v rámci Deluxe edice pak dostanete ještě bonusovou epizodu Farewell, která není ničím jiným než nostalgickým loučením s hrdinkami prvního Life is Strange.

Již tradiční možnosti volby jsou logicky i zde a je to pořád prvek, který zatraceně dobře funguje, obzvláště když pak máte možnost svoje volby ospravedlňovat nebo obhajovat před přáteli, kteří si stejnými dilematy prošli také. Ikdyž mi přišlo, že těch zásadnějších rozhodnutí není tolik jako v prvním LiS. Podobně interaktivních her je po hříchu málo a už teď vím, že mi budou Chloe, Max a Rachel (a možná i někteří další) chybět.

Pokud bych měl vybírat nejzajímavější charaktery z herních sérií, určitě bych tam zařadil právě Chloe Price, která pobaví svými vtipnými glosami, ale na druhou stranu se zmítá v životních útrapách a připravuje tak hráčům nejednu těžkou volbu.

Celkový můj herní čas se zastavil na deseti hodinách, z nichž by se dalo možná ještě pár nevýrazných desítek minut ukrojit, ale i tak u mě vládne spokojenost. A stále mám menší výčitky ohledně poslední volby. Ještě, že je to jenom hra

Pro: příběh, postava Chloe Price, lepší grafika než v případě prvního LiS, soundtrack, atmosféra

Proti: méně zásadnějších rozhodnutí, pár hlušších míst s bezvýznamnými dialogy

+16
  • PC 80
Sága, která láme srdce i v původně nechtěném prequelu. Se znalostí originálního LiS jde vážně o srdcervoucí koncovku, která sice herně nenabízí nic nového, ve zlomových situacích dokonce před hráčem uhýbá, viz finále ve mlýně ale stejně je v ní emocí přehršel. Slyším totiž jak na studijní prostředí, tak na nostalgické přehrabování se ve vlastní hlavě, tak na vybrnkávané náladové soundtracky.

S Rachel, Chloe a přeneseně i Max se tedy loučím, ale troufám si říct, že Arcadia Bay ze mě nevymizí nikdy. Ať už se dočkáme filmové (seriálové?) adaptace, tady měli autoři očividně odžito tím správným směrem.

Pro: Výsledná nálada, která člověka nechá sedět a dlouze přemítat.

Proti: Takřka nulová nutnost hráčské invence

+12
  • PS4 80
Jestli mě něco v Before the Storm iritovalo, tak to byl rozhodně deník Chloe. Chloe prostě není ta uzavřená holka jako Max, co tráví volný čas kreslením na papír nebo své pocity a zážitky pravidelně zapisuje do diáře, jen co dokouří trávu. Žije úplně odlišným způsobem života. Věčně se někde poflakuje venku, protože všude je líp než doma.

I schopnostmi působí Chloe pouze jako chudší příbuzná. Čas ovládat neumí, takže se musí spokojit pouze se svými sny a iluzemi kdesi ve svých představách. Získala oproti Max pouze drobnou slovní hříčku v podobě jakéhosi "držkování", což na první pohled nezní vůbec špatně, ale na provedení mi nic moc zajímavého nepřišlo.

V puzzlech se hra také moc nepředvedla. Je jich jen pár a neříkal bych jim snad ani puzzly. Asi by bylo i lepší, kdyby ve hře ani nebyly, obešel bych se bez nich. Klidně mohla hra zůstat jako čistokrevný walking simulator.

Příběhově v tom hra první dvě epizody úplně plavala. Až s koncem druhé epizody se začalo vyjasňovat, kam se hra definitivně bude ubírat. Celou dobu jsem měl ze hry pocit, že neví, čím chce být a nedokáže se odpoutat od slavného prvního dílu a jít víc svou vlastní cestou. Dost jsem sázel na to, že autorům jde o postupné budování vztahu hráče k Rachel, který bude zakončený zmizením Rachel a tak jsem jim místy přepálené vztahovky omlouval. I když chápu, že cílovkou LIS jsou spíš holky než kluci. I tak jsem se ale dobře bavil a hru si skvěle užil a ti, kteří neměli původních 5 epizod dost, si jí užijou určitě taky.

Pro: důstojný prequel, soundtrack

Proti: deník Chloe, dlouhou dobu nejasný směr příběhu

+10
  • PS4 75
Dva roky po první návštěvě se vracíme do Orlanda, kde se konečně můžeme dozvědět příběh velkého přátelství ( nebo něco víc? ) dvou známých postav z originálního Life is strange. Tentokráte očima mladé rebelky Chloe Price se seznámíme s Rachel Amber, kterou známe jako jakousi modlu místní akademie a vlastně nejlepší kámošku všech, včetně profesorů. Kromě hlavní postavy postavy, nebo autorů samotné hry se tu však změnilo i několik dalších věcí. Pojďme se na to tedy podívat.

Hra nás vede 2 roky zpět před událostmi prvního dílu. Arcadia Bay je stále ještě klidným místem, kde se ani neztrácejí děti, ani zhroucené dívky nepáchají sebevraždu. Snad jen obchodu s drogami se zde náramně daří, ale ruku na srdce ... jsme v Americe. A v tomto městě, v chatce za cedulí nevstupovat, na pravděpodobně ilegálním punkovém koncertě jsou nám představeny naše dvě protagonistky a začíná tento více méně obyčejný příběh. Schválně jsem zde použil slovíčko obyčejný, protože od něj určitě nemůžete očekávat žádnou velkou epičnost. A tím nechci říct že je špatný, ba naopak má momenty které vás pobaví, rozbrečí, samozřejmě potrápí morálními rozhodnutími a hlavně vás překvapí. A nejkrásnější jsou ty chvíle, kdy narazíte na odkazy na původní hru. A tak jedinou výtkou, kterou pro příběh mám je zbytečně ustřiženej konec asi v té nejnapínavější chvíli.

V čem hra však trpěla mnohem víc byli charaktery. Bylo vidět, že se autoři soustředili převážně na Chloe s Rachel, jelikož většina vedlejších postav byla bez charakterová a rozhovory s těmito osobami byli většinou nudné vyplnění herní doby. To bohužel platí pro všechny nové vedlejší postavy včetně hlavního záporáka, tak i třeba pro takovou Viktorii, která zde ani zdaleka nebyla tou Viktorií, kterou tak nenávidím již z původní hry. A tak v zásadě jediné zajímavé rozhovory tu zůstali s novým taťkou Davidem, popřípadě drogovým dealerem Frankem, oba však už vytvořené původními Dontnod studiem a občasné výjimky vedené k vedlejším aktivitám.

Asi nebude velkým spoilerem, když prozradím že Chloe cestovat časem nedokáže, což také razantně mění hratelnost a za svoje rozhodnutí již plně ponesete odpovědnost bez možnosti se opravit. Vítej zpět krutý živote. Autoři se přesto chtěli v něčem odlišit od ostatních adventur a tak využili drzost, kterou Chloe dominuje a přidali do hry možnost hádek. Je to takový vylepšený způsob quick-time eventů, kdy v určitém čase pomocí určitých slov v rozhovoru musíte správně vybírat mezi třemi odpověďmi, které vás buď přiblíží k výhře této hádky, nebo naopak přiblíží vašeho protivníka. Tato herní mechanika má však jeden háček, pokud hádku prohrajete, většinou její následky jsou horší, než když vyberete možnost vůbec hádku nezačínat. Proto je dobré jít do hádky vždy s rozmyslem. Nejednou vám to připraví pěkně horké chvíle.

U technické a grafické stránky se moc dlouho zastavovat nechci. Jen si myslím že je potřeba zmínit že hra běží na novějším Unity enginu, takže hra je zase o něco více barevnější než-li za dob Maxine a speciálně efekt ohně v hlavním menu hry se mi hodně líbil.

Ve výsledku hře dávám 75% procent, jelikož jsem si jí vážně užil a nebyla to jen "žďímačka" peněz na profláklém titulu. Jen škoda těch hluchých míst zaviněné slabě propracovanými vedlejšími postavami. Navíc je fajn že se titul dá použít i jako krátká vstupenka do Life is Strange pro nové hráče, jelikož se vyhýbá veškerým spoilerům pro hlavní hru. Každopádně pokud máte rádi svět Life is Strange myslím si že si tato hra zaslouží vaši pozornost a stojí za to jí dát šanci. Pokud fanoušky nejste, nebo jste ho ještě nehráli vypněte tuto recenzi, zapněte Steam a běžte to napravit!

Pro: Mechanismus hádek, Chloe Price a Rachel Amber, Příběh, atmosféra

Proti: Vedlejší postavy, odbitej závěr

+9 +10 −1
  • PC 75
Herní výzva 2018
Kategorie: Krize identity (Light verze)


Hodnotím kvalitu hry jako celku, takže mé dojmy se týkají všech dosavadně vydaných epizod.
Po Life is Strange přišel čas na další hru ze světa mladé Max Caulfieldové. Tentokrát jsem se pustil do prequelu Life is Strange: Before the Storm, který, jak již název napovídá, se odehrává před událostmi kolem příchodu tornáda a řešení záhady ohledně schopnosti s vracením se v čase. Tentokrát však budeme hrát za Chloe, kamarádku Max, se kterou prožila hodně okamžiků v dětství.

V Before the Storm sledujeme Chloe v době, kdy nemá možnost se potkávat s budoucí maniačkou přes fotografování. Kromě toho, že si musí procházet jednou životní ztrátou, si zároveň také musí řešit své osobní potíže. Sama už totiž začala být výrazně samostatná, tudíž se nebojí si například vyrazit během jednoho večera na koncert své oblíbené kapely. Ale nemění to nic na tom, že si prochází menší krizí, se kterou jí sice nepomůže její vlastní maminka, ale její kamarádka Rachel Amber. S tou prožívá různá dobrodružství a nebojí se s ní trávit svůj čas. A celá hra je prakticky plnohodnotným dobrodružstvím těchto dvou děvčat, které se však neobejde bez vážnějších témat.

Pokud jste hráli původní Life is Strange a nebyli jste rádi z toho, že jste museli používat nadpřirozenou schopnost, pak tady budete naprosto šťastní, což je způsobeno hlavně akčnějším, paradoxně však více lidštěji laděným příběhem. Původní Life is Strange sice byl hodně založený na emocích a na esenci vztahů mezi lidmi, ale tady mi na to přišel výrazně větší důraz. Jde ostatně i o to, že nehrajete za nějakého “nadčlověka” se superschopností, takže se vše může držet při zemi. Nicméně, to nemění nic na tom, že Chloe má jednu dovednost. Pokud jí to vychází, umí vyhrát dialogový konflikt pomocí dobře vybraných argumentů. A právě tuto dovednost musíte dobře ovládat, abyste se například dostali z nějaké velmi špatné situace.

Podle mého názoru hře v některých ohledech výrazně prospělo vymazání jakýchkoliv schopností, protože díky tomu mnohem více vynikne civilnější linka a nemusí se po celou dobu dění řešit jenom cestování v čase, vracení času a co všechno to může mít za následky. Kromě toho zde pak mnohem více vyniknou nové postavy, jež jsou ve většině případů hrozně zajímavé postavičky. V příběhu sice dojde na setkání se starými známými, které znáte již z původní hry, ale s tím rozdílem, že tentokrát mají jiného dabéra/dabérku. Noví dabéři odvádějí skvělou práci, což platí hlavně u dabingu hlavní hrdinky. U Chloe mi překvapivě nový hlas nevadil, přestože to byla od Ashly Burch velmi výrazná změna.

Pokud bych se měl ještě vrátit k samotnému příběhu, tak ten je místo pěti epizod rozdělen do tří. To na jednu stranu sice výrazně prospívá tempu, kdy se nemusí řešit zbytečné dějové linie a může se jít kupředu v hlavní části, ale na druhou stranu to místy doplácí na volby, které zde roli nehrají vůbec. Je sice pěkné, že při rozhodování nejde dát vrátit zpět, takže pěkný výsledek ne vždycky máte pojištěný, ale nic (až na pár výjimek) nehraje žádnou větší roli. Tady se to dá v podstatě chápat, protože jde o prequel, takže částečně odpouštím, ale na krutém faktu to opravdu nic nemění. Když jde navíc o prequel, tak zde prakticky ani autoři nemůžou budovat žádné výraznější dějové linky, na což také občas příběh v některých směrech doplácí.

Pokud bych měl zmínit ještě nějakou věc, která mi ve hře úplně neseděla, tak to je neustálá potřeba postav mi říkat, co mám udělat. Nevím, jak to bylo u vás, ale mnohdy se vůči mě ostatní chovali jako k číšníkovi či sluhovi. Když bylo potřeba něco přinést, měl jsem zajít pro tohle. To samé při chystání stolu. Chápu, proč to tady je, ovšem co je moc, to je moc, přičemž jistý pocit iritování se po chvíli musel dostavit. I v původním Life is Strange toho nebylo tolik v takové míře, což je svým způsobem zvláštní, na druhou stranu však také velmi paradoxní.

Za zmínku stojí i Rachel, která mě jako postava hodně bavila. Jsem neskutečně rád, že zde poprvé dostáváme jasnou představu o tom, kdo to je, jak to je s její rodinou a jaký ke Chloe má vztah. Pokud jsou zde čistě náhodou tací, kteří si chtějí hru pořídit proto, aby se dozvěděli, co se vlastně stalo s Rachel mezi Before the Storm a děním v Life is Strange, pak vás zklamu. Sice ji tady budete mít v plné kráse, hraniční most s mnoha otázkami však stále zůstává otevřený. Ale nemění to nic na tom, že Rachel dokázala v mnoha ohledech velmi pozitivně zaujmout.

Na samotný závěr bych se ještě jednou podíval na příběh, tentokrát však na jeho celkovou kvalitu. V první epizodě se toho tolik nestane, až v průběhu dvou dalších se to rozjede mnohonásobně více, načež vše naplno vygraduje ve třetí epizodě, která je asi tím nejkvalitnějším, co svět Life is Strange vůbec nabídl. A to si teď nedělám legraci. Nicméně, z celkového hlediska věci je pro mě velkým otazníkem, co je lepší, jestli Before the Storm nebo první dobrodružství s Max. Já osobně bych to shrnul následovně. Každá z her má svá pozitiva i negativa. A svým způsobem se to místy porovnává hodně špatně, protože někdy není úplně jednoduché srovnat hru se třemi epizodami s hrou, co jich má pět. Ale svým způsobem by to v tomto případě asi dopadlo remízou. Kdybych si ale přece jenom měl vybrat vítěze, bylo by to původní Life is Strange. To však nemění nic na tom, že i Before the Storm mě bavilo a dokázalo mě zaujmout. Deck Nine odvedl dobrou práci.

Pro: Nové postavy, Noví dabéři, Rachel, Žádné schopnosti za cenu ryze civilnější linky

Proti: Volby bez větších následků, Otravný přístup postav ala “číšník/sluha”, Omezenost dějových linek

+8