Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Další herní milník mám za sebou, tentokrát v podobě krokovacího dungeonu. Upřímně přiznávám, že to byl asi žánr, ze kterého jsem měl obavy největší, ale po dohrání musím konstatovat, že poměrně zbytečně.

Hned na úvod řeknu, že dungeony zatím nejsou úplně můj šálek čaje a ve smyslu hratelnosti je to pro mě něco zcela nového a netypického, na několik věcí jsem si musel zvykat, ale LoL mi nakonec vyšel jako velmi dobrý start pro nováčka. Na druhou stranu to obsahuje hned několik zajímavých věcí, které mě ke hře tak přikovali, že jsem jí byl schopný dohrát na čtyři posezení, což je u mě něco neobvyklého (21.5 hodiny).

Největší problém mám asi s hádankami, na které nejsem moc zvyklý, jelikož jsem nikdy nebyl adventurní typ a v modernějších RPG je hráč víc voděn za ručičku. Některé mi přišli chytře dobré, nápověda byla tak akorát a člověk se musel trochu zamyslet, něco vyzkoušet, ale většinou intuitivně k tomu došel. Bohužel je tu i pár takových, na které bych bez nápovědy nejspíš nikdy nepřišel. Otázka je, jak moc je to mou neschopností, malým tréninkem nebo menší či větší nelogičností dané hádanky.

Pozor všichni klaustrofobici, střeste se dungeonu! Tady totiž budete bloudit v chodbách, které jsou v dané lokaci jedna jako druhá. Já (zase z pohledu amatéra) si fakt nedovedu představit, že bych to hrál bez automappingu. Nicméně právě tohle bloudění, stísněnost a tlak okolí vyvolává neskutečně tíživou a napjatou atmosféru, která by se dala krájet. Vše podtrhává výborný zvukový podkres.

Co jsem slyšel před rozehráním, tak hra hodně vyniká svou vizuální stránkou a já to mohu jen potvrdit. Navržené lokace jsou krásné, postavy působí v rámci možností uvěřitelně, ač samozřejmě dosti pohádkově a celý svět je takové krásné fantasy klišé, jak to mám rád. Příšer je tu poměrně požehnaně, jejich vizuální stránka mě hodně bavila, občas jak z dětských nočních můr.

Upřímně ještě musím říct, že v rámci RPG se jedná o poměrně jednoduché mechaniky. Máte tady inventář, volnost v pohybu, nějaké skilly, které ovšem nemůžete nijak přerozdělovat, pouze se na ně zaměřovat, obchodníky... Na mě toho bylo prostě málo, dnes by se tohle skoro dalo nazvat adventura s RPG prvky.

Obtížnost hry, pokud pominu puzzly, je poměrně dosti nízká. Párkrát musíte hádat, jak na kterého nepřítele, ale jakmile to zjistíte, tak s nimi ve většině případů nebudete mít žádný problém (ani já neměl). Souboje mě ze začátku bavili, jsou poměrně hodně jednoduché, v podstatě jen vymyslíte taktiku a pak je klikáte. No, čím déle jste v jedné lokaci, tím více vás začnou otravovat, ve finálním hradu, kde jsem chvíli bloudil, už mi byly vážně na obtíž.

Strašně těžko se mi hra celkově známkuje. Po svém prvním krůčku do žánru nemohu úplně říct, že by mě pohltil, ale zároveň mě to chytlo tak, že určitě chci pokračovat dále. Na některé mechaniky si budu muset zvyknout, jiné budu muset ještě více naskillovat, no a poměrná část mě baví už teď. Na závěr se sluší poděkovat herní-databázi a jejím uživatelům, neboť bez nich bych byl o tento zážitek ochuzen.

Pro: audiovizuální stránka, originální potvory, příjemný klišé fantasy příběh, silná a tíživá atmosféra

Proti: v pozdější fázi rutinní a otravné souboje, některé nepříliš intuitivní hádanky s fatálním dopadem, až moc jednoduché RPG prvky

+20
  • PC 85
Lands of Lore mě přivítalo pěkným intrem a já po chvíli váhání vybrala svého reka, se kterým se jsem se vydala na dobrodružství. Král mě pověřil zdánlivě lehkým úkolem, při jehož plnění se pokazilo vše, co se dalo, král lehl nemocen a byl to opět můj rek, který ho měl zachránit a porazit zlou Scotii.

Grafika se mi líbila i nyní, kdy je člověk zvyklý, pokud nehraje pouze starší hry, přece jenom na něco jiného. Ale má své kouzlo a lokace, ve kterých jsem se pohybovala, vykreslili autoři opravdu moc pěkně i s tím, co v tehdejší době uměli a měli k dispozici. Nejvíce se mi líbily bažiny a pak také doly či White Tower. Hudba ke hře seděla, někdy mi připadala takové veselejší (zvlášť v lese) a jindy se snažila vzbuzovat v hráči napětí. Příjemné bylo, když moje postavy tu a tam komentovali nálezy a myslím, že dabing vůbec není špatný, a to nemyslím jen nadabování krále, ale i ostatních postav, které ve hře více mluví.

Vývoj postavy je v téhle hře značně osekaný, ale to mi až tak nevadilo vzhledem k tomu, jak celkově jsem hru vnímala. Více mě zaujala atmosféra hry a daných míst, než že bych se zaobírala statistikami postav. Navíc předměty nemají žádné popisy jejich účinků, což také nějakému rozvoji postav nepomáhalo a trochu mě to mrzelo. Práce s inventářem pro mě příliš příjemná nebyla, protože například u zamčené truhly jsem často hledala paklíč v posuvné liště a než jsem ho našla, tak se mezitím za mnou objevila nová monstra.

Souboje byla zpočátku zábavné a navíc jsem nemusela klikat jednotlivě na ikony zbraní mé družiny, ale stačilo mačkat F1-3. Ovšem konec byl pro mě už příliš natahovaný, a tak zábava soubojů klesala. Upřímně nejvíce jsem trpěla v podzemi hradu Cimmeria, kde bylo mým úkolem vymýtit jednu z mimozemských ras. Do příběhu mi to až tak nesedělo a boje s nimi nebavily. Neboť zdejší tentacle plivaly kyselinu, která rozežírala zbroj. To jen zvyšovalo frekvenci nahrávání hry, jelikož moji vycvičení bojovníci lehali beze zbroje na jednu, dvě rány. Nakonec byla pro mě tato lokace tím nejhorším místem ve hře. Ve třetím patře White Tower jsem sice slavila každý posun vpřed o čtvereček, ale nebylo to tak dlouhé jako podzemí hradu.

Celkově si ze hry odnáším kladný a příjemný pocit, jen ten konec to pro mě posouvá dolů.
+38
  • PC 85
O Lands of Lore jsem věděl jen to, že jde o další z krokovacích dungeonů, k nimž jsem se nikdy nedostal. Po spuštění mě uvítalo překrásně animované a výtečně dabované intro. Rychle jsem nabyl dojmu, že půjde o variaci na na Eye of the Beholder, ale tahle idea mi vydržela jen do doby, než jsem vyšel z hradu. Poté začala hrát hudba, která se ke klasickému RPG vůbec nehodila. Atmosféra se zcela změnila a hra mě začala opravdu bavit.

Lands of Lore je zvláštní mix dungeonu a adventury, přičemž z obou žánrů si bere jen to nejzákladnější. RPG prvky jsou osekané na několik nezbytných statistik, pár kouzel a tři dovednosti. Sbírání předmětů a jejich používání na klíčových místech je omezené na minimum. Sem tam musíte hledat věc bez které se děj neobejde, ale většina ostatních překážek se dá vyřešit pomocí mečů a fireballů.

Zbraně a kouzla nebudou zahálet v každém případě. Země krále Richarda se totiž poklidně jen tváří. Ve skutečnosti je zabydlená plejádou potvor, kterých se není vůbec jednoduché zbavit. Boje mají precizně vyladěnou obtížnost, takže jsem téměř nikdy neumíral, ale často jsem od toho nebyl daleko. Rozverná hudba a pohádková atmosféra svádí k podcenění, ovšem většina lokací je pěkně tuhá. Nemyslím tím jen třetí patro Bílé věže, (díky Bohu, že jsem nevyplýtval kostku předčasně!!!) i doly jsem prolézal asi tři hodiny a rozhodně to nebyla pohodová procházka. Protivníci jsou rozmanití podobně jako prostředí. Někteří jsou silní jen ve větších počtech, na jiné platí specifická taktika. Po několika počátečních tvrdých střetech jsem se je vždy naučil vcelku spolehlivě likvidovat.

Hádanky jsou relativně složité a vyplatí se poslouchat nápovědu od vlastních i cizích postav. Často mě navedly správným směrem, nebo donutily přemýšlet nad něčím, co bych jinak přešel. Hodinovým blouděním a zoufalým zkoušením všeho na všechno jsem se i tak nevyhnul. Á propos, pro zlomyslnou a dle mého i chybně vymyšlenou nutnost mít u sebe těsně před koncem léčivou bylinu, jsem ztratil část ze svého jinak oprávněného nadšení. Musel jsem se pro ni vracet tři patra, kde jsem ji jen náhodou odhodil, aniž bych jí použil. Chybělo málo a hru bych nedokončil. Sehnat jinde se tuším nedala, obejít se bez ní nejspíš také nešlo.

Tahle nedotaženost je ovšem typická jen pro poslední cca čtvrtinu hry, kde kvalita mírně, ale opravdu jen mírně klesla. Názornou ukázkou tohoto je pasáž ve sklepení s červenými stěnami, která působí nadbytečně a nemístně. Quest díky němuž jsem se v něm ocitl, se mi příčil, bohužel vyhnout se mu nedalo. Autorům buď došly nápady, nebo naopak museli brutálně škrtat a děj tak postrádá dost z počáteční plynulosti.

Na dungeonech zbožňuji pochmurnou atmosféru potemnělých kobek páchnoucích smrtí. Ovšem možná proto, že jsem si chvíli předtím rozehrál Eye of the Beholder III, tak mi tenhle rozverný dungeon vyloženě sedl. Měl jsem pocit, jako kdybych se vynořil z nádrže močůvky a šel si místo toho zaplavat do krásně vyhřátého moře. K Lands of Lore se určitě ještě vrátím, což o EoB I říct nemůžu, o EoB II lehce pochybuju a myšlence, že bych se vrátil k EoB III, se sarkasticky směju.

Pro: pohádková atmosféra, kouzelná mapa, pestrost prostředí a protivníků, perfektní animace a zvuky, členové party mají svou osobnost

Proti: nutnost sbírat blíže neurčené předměty "pro pozdější potřebu", slabší závěrečná pasáž, mapa zobrazuje i spínače

+23
  • PC 60
Vizuálně pokročilejší, obsahově variabilnější a přesto horší, jak prvotina Westwoodu na poli dungeonů, tedy Eye of the Beholder. Proč tomu tak je? Především je Lands of Lore až příliš zjednodušené v některých aspektech designu (obvykle rychle se střídající a méně komplikované mapy) a v mnoha směrech působí jako vítězství formy nad obsahem.

Ačkoliv mohu stále Lands of Lore označit za kvalitní hru, koneckonců jsem se v různé momenty bavil více (ale často i méně), tak v přímém srovnání s nedávno dokončeným EotB prohrává LoL prakticky ve všem. Pryč je tíživá atmosféra sestupu do hlubin, zmizel i často výborný design map. Pohádkové vyznění bylo záměrem, a tomu odpovídá i příběh pohybující se v úzkých mantinelech tradičně naivního fantasy žánru. Ani dabing dnes již nemůže být lákadlem, a tak kvality hry – dnes již po více jak 25 letech – posoudím především s ohledem na kvalitu hratelnosti a designérských rozhodnutí.

Obtížnost není úplně nízká, a o dungeon „pro začátečníky“ podle mě nejde. Lze přehlédnout nějaký předmět, nevykonat nějakou interakci a zvláště při nastavení střední či velké hustoty výskytu nepřátel mít i problémy s úmrtím (kyselina, roje, kradení zbraní). I logisticky pár lokací splňuje nároky povedeného designu, a například zapomenuté doly (parní stroj) nebo Bílá věž jsou velmi dobré a v rámci Lands of Lore vyčnívají. Bohužel ale nemalou část času hráč stráví ve venkovních lokacích, které se často smrsknou do menšího zelenohnědého labyrintu prostého zajímavých míst. Při poměrně častém návratu do některého místa (například přeložení svitku, zapomenutý předmět atd.) tak klesá zábava na nejnižší hodnoty. A to i především proto, že souboje jsou poměrně nezajímavé. A ani snadné a rychlé kouzlení je neoživí. Oceňuji ale poměrně velké množství zbraní a zbrojí, takže motivace hledat klíče a sledovat mapu pro tajné stěny zde stále je. Nicméně vzhledem k přítomné mapě a kompasu jsou tajné tlačítka, zmíněné skryté stěny nebo zvláště „točny“ (snaha o dezorientaci) spíše jen iluzí dungeonu, než opravdovou výzvou. A tak na mě působil i Lands of Lore jako celek.

Kvalitní momenty má, a vzhledem k menšímu rozsahu je i ideálním dungeonem k vyzkoušení. Nicméně v testu času dle mě neobstál tak, jako například Stonekeep nebo jmenovaný Eye of the Beholder. Slabších 7/10.

Pro: vizuální kvality, několik lokací, předměty, interakce postav, hudba v městě Yvel

Proti: příběh, rutinní souboje, venkovní lokace

+24
  • PC 75
Při své procházce herní historií jsem udělal zastávku u Lands of Lore, kterou jsem nikdy předtím nehrál. Využil jsem podpory ve ScummVM a uživatelského rozhraní téměř dokonalého pro dotykové ovládání, a celou hru jsem dohrál na tabletu při cestách do práce a zpět v MHD. Až na pár detailů byla takto hra výborně hratelná.

Jako první musím vyzvihnout zpracování, které se mi vážně líbí. Pixelovatá ručně kreslená grafika, lehce rozpohybované namluvené filmečky, to je přesně můj oblíbený styl. Hra dodnes vypadá pěkně a není problém na ni koukat (posuzováno teda na 7" tabletu). Příběh se mi líbil také, byl sice jednoduchý, ale zajímavý, a posloužil účelu. Herní doba je překvapivě dlouhá - aspoň tak mi to přišlo, neměřeno.

Co se týče herních mechanik, tam už mám pár výtek. Určitě oceňuji, jak je hra zjednodušená oproti jiným dungeonům dané doby - zvažování desítek atributů a schopností a počítání parametrů vybavení mi zde vůbec nechybělo, právě naopak. I tak dokáže hra příjemně překvapit zajímavými možnostmi kombinací základních věcí, jako např. že mrazící kouzlo lze použít na vodu a pak po ní chodit, nebo že zamčená truhla lze rozmlátit kladivem na třísky. Co mně ovšem nesedělo je způsob práce s předměty nezbytnými pro budoucí postup. Často bylo nemožné poznat, který předmět je důležitý a který není, a vzhledem k omezenému inventáři se snadno mohlo stát, že zásadní předmět necháte ležet někde v koutě (kde jej pak budete složitě znovu hledat). V kombinaci s tím, že některé předměty se používají až za hodně dlouhou dobu, případně že průchod do minulé lokace je velice složitý či zdlouhavý (a s obnovujícími se potvorami), tak se lehce může stát, že pak spoustu času ztratíte vracením se zpátky, hledáním a klením. Vážně si nedovedu představit, že to někdo nyní hraje bez návodu, kde je napsáno, kterých předmětů se určitě nezbavovat (a případně kdy již můžete).

Dovedu si představit, jak výborně hra musela působit v době, kdy vyšla (pokud vám tedy vyhovovalo zjednodušení některých mechanik). Lands of Lore je zábavná, hratelná a přístupná (na tehdejší standardy). Z pohledu jejího stáří si, myslím si, zaslouží poměrně vysoké hodnocení. Jelikož jsem to ale tehdy nehrál, tak při dohrání dnes již musím z hodnocení trochu slevit. Pořád je to ale slušná, zábavná hra, se kterou se i běžný hráč nemusí bát ponořit se do herní historie (s malou pomocí nějakého toho návodu).

Celkové hodnocení: Výborná
+16
  • PC 85
Po dlouhé době jsem sedl ke kompu, aby si dohrál nějakou klasiku. Volba tentokrát padla na stařičký dungaon Lands of Lore, který jsem před 2 roky koupil ve balíku na GOG a dlouho odkládal.

Lands of Lore je klasický dungeon jak řemen se vším dobrým i špatným, co žánr v té době obsahoval. Díky bohu ale obsahuje automaping, čímž odpadá ruční kreslení map na čtverečkový papír ala Dungeon Master (a je hratelný i dnes - komu by se chtělo trávit hodiny hraním si na kartografa).

Příběh odpovídá době a žánru - je tu zlá čarodějnice Scotia, která vrhne kouzlo smrti na krále Richarda a hrdina se vydává najít spoustu předmětů k jeho záchraně a zlikvidovat i samotnou babiznu. Dá se říct, že na dungeon je slušný, neustále narážíte na nové lokace, postavy, občas se někdo přidá, občas odejde. V jednu chvíli musíte bez jakýchokoliv indicií vytušit zradu, v jiné zase rozhodujete o genocidě jednoho či druhé druhu. To vše v CD verzi s pěknými animacemi, dabingem (Patrick Stewart!) a slušným zakončením.

Graficky jde samozřejmě o stařičkou hru, ale jak už jsem několikrát psal, ručně kreslená grafika nestárne tak hrozně jako ranné 3D enginy, takže se na to dá koukat bez problémů a některé lokace (město) mají své kouzlo i dnes. Navíc svět se mění, nechybí lesy, bažiny, jeskyně, zámky i hrady.

A hratelnost? Lands of Lore jde zdánlivě cestou jednoduchosti. Zbraně nemají žádné statistiky, prostě dáte zbraň do ruky vidíte, jak klesá/stoupá síla úderu, totéž platí u brnění. Vlastnosti jsou tři - bojovník, mág a zloděj, přičemž každou trénujete používáním. Sekáním do příšer zvyšujete level bojovníka, kouzlením firebalů mága a střelbou z luku/kuše/vrháním nožů zloděje. A doporučuji zloděje nepodcenit, jinak si později neporadíte s některými zamčenými truhlami (za mnou zůstaly tři neotevřené).
Boje probíhají tradičně klikáním na ikonku útoku, nepřátelé ze začátku porazít raz dva, ty tužší uběháte nebo počkáte na zvýšení schopností, pokud Vás zraní, tak se vyspíte.

Hra tak zhruba do 2/3 neuvěřitelně svižně ubíhá - mění se prostředí, nacházíte lepší zbraně, objevují se časté příběhové vložky. Jenže přituhne a přituhne hodně. Tvůrci totiž na konci nasadí neskutečně vytvrdlé potvory, které Vám vyráží zbraně z rukou, ničí brnění, nedá se do nich trefit a pižláte je jak víceméně se štěstím. Je pravda, že v té době bylo potřeba v dungeonech trénovat a zlepšovat skilly na slabých potvorách, jinak jste si ke konci ani neškrtli. Fungoval tak Dungeon Master, fungoval tak Albion, ale bohužel trávit několik dnů pobíháním po lese a mydlením respawnujích se potvor mě už dnes fakt nebaví, takže jsem se ve finále nechytal.

A přituhne i po stránce úkolů. Poslední dungeony, zejména finální hrad jsou plné pastí, hádanek a přemýšlení jak dál, přičemž tvůrci Vám nedají žádnou nápovědu, nic, naopak Vám hážou klacky pod nohy v jedné místnosti Vám seberou mapu, kompas a hodí do temného prostoru plného teleportů, propastí a otáčecích plošinek a spousta věcí nemá řešení. Přišlo mi, že konec byl dost odfláknutý, hlavně ty spousty prázdných místností, dveří které se nedaly otevřít a zámků ke kterým neexistoval klíč. A jak jsem bez návodu měl přijít na spojení amuletu pravdy a střípku pravdy??

Tohle všechno jsou ale jen drobnosti. Podstatné je, že i když má Lands of Lore mouchy, sednete k němu ráno a vypnete ho ve dvě v noci s pocitem, že ten hrad bych ještě dobyl, ale asi by mě pak rovnou kleplo z vyčerpání a odvezli by mě do na ARO. Hratelnost a vtáhnutí do hry funguje i dnes stejně jako před léty, protože Lands of Lore je prostě poctivá kobkařina ze staré školy.

Pro: Klasický dungeon, zajímavý svět i lokace, lehké ovládnutí i principy

Proti: Ke konci odfláknuté a příliš těžké.

+20
  • PC 100
Svůj první komentář zde na DH.cz věnuji, patrně své nejoblíbenější hře vůbec, Lands of Lore: The Throne of Chaos (dále jen LoL). Nejde snad o to, že by hra byla dokonalá, ale vždy jde o vztah jaký ke hře máte, s jakými pocity její hraní máte spojeno. A LoL se mnou i po tolika letech umí dělat divy :-)

Stručně bych LoL popsal jako krokovací dungeon + adventuru s prvky RPG. Celá hra stojí na vydařeném příběhu, přičemž prvky RPG jsou zde zastoupeny podstatně, nicméně jsou velmi zjednodušené. LoL rozhodně není žádným hardcore RPG dungeonem, což osobně beru jako klad, ale naprosto rozumím, že to pro někoho z Vás bude rozhodujícím nedostatkem.

Obtížnost hry v podobě hádanek a soubojů s nepřáteli je proměnlivá. Když přijdou obtížnější lokace, vždy je tu možnost si snížit sílu nepřátel. Když víte jak na to a hrajete hru již po několikáté není velký problém celou hru projít i na nejtěžší obtížnost (ano, i třetí patro bílé věže a to bez použití Valean's Cube). Vše usnadňuje možnost si kdykoliv odpočinout a doplnit si zdraví a manu - samozřejmě jen za předpokladu, že nejsou nepřátele poblíž - a magický atlas, který se stará o velmi detailní automatické zakreslování mapy (včetně tajných místností). Obtížnost hádanek je, řekl bych, přiměřená. Celou hru mám ale už natolik v paměti, že to asi ani nemohu správně posoudit. Věřím ovšem, že kdyby někdo hru hrál poprvé zcela bez návodu, na několika místech by mohl slušně zatuhnout.

Na začátku si vyberete jednu ze čtyř postav a během hry se k vám přidají až dva další charaktery, takže na celé dobrodružství nebudete sami. Hra není zcela lineární, na několika místech se musíte rozhodnout a další děj je tak i mírně pozměněn, ale nikdy se nejedná o zcela zásadní nelinearitu ve smyslu několika možných konců, apod. Co se klene celou hrou (snad až na poslední pětinu hry) je smysl autorů hry pro detail. Hra je skutečně do detailů vyšperkovaná, i když ji hrajete po několikáté, vždy objevíte něco nového!

LoL má nádhernou pohádkovou grafiku a animaci, tohle snad uměl jenom Westwood! Hudba je kapitolou sama o sobě, dvorní skladatel studia Frank Klepacki je malý génius. Zvuky a v CD/GoG verzi i fantastické namluvení hry jsou rovněž na vysoké úrovni.

Za jediný, avšak znatelný, nedostatek považuji poslední pětinu hry. Jednoduše řečeno - hratelnost a zábavnost poslední části hry klesá a hra si v závěru nedokáže udržet tolik vysoko nastavenou laťku. Osobně toto pokládám za důsledek nuceného předčasného vydání hry. Důkazem tohoto tvrzení jsou různé truhly a místnosti plné skvělých předmětů nacházející se v posledních lokacích, které lze získat pouze pomocí hexaeditoru - autoři zjevně chtěli tento obsah zakomponovat do hry, ale na poslední chvíli se rozhodli tak neučinit. Rovněž získávání stovek zlatých v posledních úrovních je naprosto zcestné, protože je není kde utratit. V posledním patře také najdete některé naprosto ultimátní zbraně, ale už jaksi s nimi není koho zabíjet (nepočítáme-li krátký finální souboj).

LoL jsem dohrál několikrát a to za všechny postavy, prolezl snad všechny možné místnosti a lokace a vždy si hru jednou za rok s chutí projedu a pořád mě to baví. To nemohu říci o mnoho hrách a už vůbec ne o dvou pokračováních tohoto klenotu herního průmyslu, které s prvním dílem - dle mého skromného názoru - nesnesou srovnání.

Pro: pohádková atmosféra, hratelnost, jednodušší pojetí RPG, smysl pro detail, grafické a hudební ztvárnění

Proti: kvalita poslední pětiny hry neodpovídá prvním čtyřem

+32
  • PC 95
Lands of Lore je pro mě dodnes svým způsobem nadčasová hra. Osobně nejsem nadšenec do fantasy žánru, ale tahle hra prostě dokázala člověka vtáhnout a už nepustit. Už jako dítě jsem sledoval bratra jak ji hraje a ta pohádková, ale pořád svým způsobem realistická atmosféra prostě dělala svoje.

Dá se říct, že mě jako malýho kluka naučila základní obchodní logice - nakupovat a prodávat věci (v tomto případě zbraně), zhodnocovat věci v inventáři. Každý krok, který uděláte, může změnit následující vývoj hry. Poprvé u počítačové hry jsem se setkal se skillováním postavy, kdy začínáte jako naprostý nováček a je čistě na Vás, co si oblíbíte a v čem budete oproti ostatním vlastnostem vynikat. Konkrétně tady bylo výběr z dovednosti bojovat s ruční zbraní, dovedností magie a dovedností páčit/zacházet s klíči/střílet ze střelných zbraní. Krom toho, každá z postav, mezi kterou jste měli na výběr, má jiné předpoklady pro učení se daného skillu. Tyhle vlastnosti jsem tehdy ani moc nedokázal ocenit, navzdory tomu, že u žádné jiné hry, jakou jste do té doby znal, nic podobného nebylo.

Atmosféra a bohatě rozmanitá hudba a vůbec možnosti téhle hry dávaly člověku zapomenout na veškerý reálný svět a doslova Vás upoutaly na hodiny a hodiny do židle. Ani v jednom momentu hra nenudila, byť se přiznám, že obsahovala (pokud člověk hru sám dobře neznal) nejeden zákys. Hráč byl vždy, i v těch méně záživnějších momentech, motitovanej hrát dál. Ať už jenom kvůli skillování vlastnotí (a tudíž hladší průběh další hrou...) nebo shromažďování peněz nebo třeba sbíráním vzácných předmětů nebo zbraní. Prostě, každý si vybral to své.

Navzdory tomu všemu, Lands nebyla hra, ke které by si člověk sednul a za pár hodin ji odehrál. Dá se říct, než jsme přišli (a než jsem byl sám schopnej dostat se do pokročilejších fází hry), uběhnul nějaký ten měsíc, možná rok od té doby, co jsem se s tou hrou jako malý kluk střetnul. Každý ví, že tehdy byla jiná doba než dnes, až na časopis Excalibur neexistovaly žádné hinty, návody nebo jiné rady, kterých se při zákysech chytit, než ty, na které jste sami přišli, nebo ty, které Vám poradil kamarád nebo spolužák. Když na to tak vzpomínám, mělo to něco oproti dnešku do sebe.

Lands jako hra umožňovala hráčovi učinit spoustu rozhodnutí, které se například týkaly toho, kdo se k Vám přidá do party, jaká kouzla budete nebo nebudete praktikovat, jakým způsobem se rozhodnete si zlehčovat průběh příběhem. Hra nepostrádá logické hádanky, ani větší obtížnost v pokročilejší části hry (White Tower, tvorba elixíru...). Máte možnost se několikrát rozhodnout, jestli si místní znepřátelíte nebo ne, a tím možnost získat něco, co byste jinak získat nemohli. Ve výsledku úžasná kombinace věcí, které hru opravdu dělají hrou. Sám za sebe jsem ji dohrál snad pár let po tom, co jsem se s ní poprvé setkal (byť jsem tu hru nikdy nehrál moc intenzivně) a ten zážitek byl o to osobnější, milejší a tím větší vztah jsem si tím způsobem k Lands of Lore vytvořil. Už samotného jako dítě mě štvalo, že nemůžu hned na začátku hry porazit královskou stráž (bez podvodu). Ta mimochodem má ultimátní halapartny, což jsou dost možná nejlepší zbraně v celé hře vůbec nebo alespoň na té úrovni, přičemž s nimi nemusíte za celou hru vůbec přijít do styku.

Závěrem pár zajímavostí, které se dostaly povrch až leta později. Ve zdrojovém kódu hry zůstalo pár věcí, které nebyly nikdy dodělány nebo použity jako například možnost hrát za další postavu (která měla už svůj hotový a naanimovaný avatar), nebo nikdy nepoužité kouzlo "Vortex", nebo jiné skryté části map, kam se za běžného hraní není možné dostat. O to víc hřeje na srdci, že i po letech může člověk v souvislosti s touhle hrou lecos nového objevovat. Po čase vyšla verze s mluveným dabingem, kde například postavě krále propůjčil svůj hlas herec Patrick Stewart. Jak už jsem zmínil, Lands of Lore je hra, která nestárne.

Pro: Kouzelná atmosféra, příběh, neskutečné možnosti, možnosti volby a rozmanitost

Proti: Nic zásadního

+18
  • PC 95
Lands of Lore je v prvé řadě dungeon s nádhernou pohádkovou atmosférou a neskutečnou výpravou. Grafika je jedním slovem úžasná, ozvučení a dabing CD verze brilantní. Děj krom jiného krásně posouvají vpřed velmi dobré neherní animace (počáteční plavba lodí, setkání městské rady a mnoho dalších). Hráč (hrající za jednu ze čtyř postav) projde úvodním hradem, doupětem lupičů, několikerými jeskyněmi, lesy, bažinami, doly, magickou věží, rozsáhlým městem a finálním obřím hradem. Dokonce je možné na několika místech zvolit ze dvou možností řešení situace (větvení v dungeonu bez možnosti vracení se atd.). K hrdinovi se postupně přidávají další postavy (aby v rámci příběhu občas zase partu opustili) a věřte mi, každá taková postava člověku přiroste k srdci.

Z hlediska vývoje postav jsou Lands of Lore oproti tehdejší konkurenci zjednodušené. Podobně jako v Dungeon Master se každá postava odděleně trénuje ve třech různých povoláních (bojovník, mág, zloděj), tréning ovšem probíhá pouze pomocí boje (i když si nejsem úplně jistý, jestli otevírání truhel pomocí paklíčů netrénuje povolání zloděje). Například léčivé kouzlo je z hlediska vývoje postav mimo hru, zloděj se také trénuje výrazně obtížněji než zbylá povolání, jelikož jeho tréning probíhá prostřednictvím střelby z luků a kuší (nejlépe pomocí kuše Valkyre, střílející firebally). Při přechodu na vyšší úroveň se postavě zvýší životy a mana, ovšem děje se tak náhodně v rámci daných intervalů, takže pozor.

Nově nalezená kouzla se stylově objevují na svitku, který je součástí hlavního ovládacího panelu. S kouzly v Lands of Lore mám navždy spojenou hezkou vzpomínku, většina lidí se domnívala, že kouzel je ve hře pouze šest, až jeden člověk nemohl vydržet čekání na Lands of Lore 2, rozehrál znovu jedničku a ve městě Yvel našel kouzlo "Hand of Fate" (podobnost s The Legend of Kyrandia: The Hand Of Fate neúmyslná či pouze náhodná). O svém objevu referoval ve Score a následně hráli téměř všichni obyvatelé Uherského Hradiště celé Lands of Lore znovu bez ohledu na to, kolikrát je už dříve dohráli. Kouzla jsou vyřešena velmi chytře, každé má čtyři různé stupně síly, podle nich se liší účinky a také animace, které jsou opět na pohled naprosto úžasné. Krom bojů a činností s boji spojenými se také používají k průchodu dungeony (zmražení bažin, zapálení plynu v dolech atd.).

Lands of Lore obsahují poměrně velký počet monster (co do počtu i typů), některá jsou zranitelná pouze určitým typem zbraní či určitými kouzly (či speciálními předměty), jiná disponují nepříjemnými typy útoků (již zmiňovaný útok kyselinou aneb proč procházet některé dungeony bez nasazených brnění). Bedny či podobné zamčené skrýše lze krom odemčení klíčem vypáčit nebo otevřít hrubou silou (což má za následek rozbití některých předmětů uvnitř). U obchodníků nakupování probíhá pomocí klikání na vystavené předměty, takže je třeba dávat pozor na to, co je v obrázku aktivní a co ne. Že je možné u některých NPC koupit určité předměty jsme často přišli až při opakovaném hraní.

Je také možné (nutné) najít několik speciálních předmětů, které se stávají součástí hlavního ovládacího panelu. Jedná se o kouzelnou mapu, sloužící ke kvalitnímu automapingu (ten byl mimochodem nechápu jak převeden do upravených Amiga verzí Eye of the Beholder a Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon), lucernu (v jeskyních je třeba do ní pravidelně doplňovat olej, jinak se člověk ocitne ve tmě) a kompas. Nicméně běžné předměty se ukládají do lehce nepřehledného inventáře (nekonečná smyčka dole na hlavní panelu, ve které bylo díky mému syslení všeho možného nalezení určitého předmětu zábavou na dlouhé zimní večery) a navíc k nim chybí popisy vlastností (Sword "Justice" je opravdu málo).

Lands of Lore je jeden z nejlepších dungeonů všech dob, dohrál jsem jej snad desetkrát a rád si jej zahraji kdykoli znovu.

Pro: krásná pohádková atmosféra, grafika, výpravnost, originalita

Proti: lehká nevyváženost povolání, některá zjednodušení, inventář

+27
  • PC 85
Cerstve dohrano, z moji strany spokojenost. Lands of Lore predstavuje pro svou uzivatelskou pritulnost zcela jedinecnou volbu pro novacky, kteri nikdy zadny dungeon nehrali a chteli by to zkusit. Je totiz:
a) jednoduchy a snadno pochopitelny. Na zacatku si hrac vybere jednu z pripravenych postav a jde se na vec. Nekolik atributu (sila, odolnost, zivoty, mana) nezaskoci asi nikoho. Ani vyrazne zakysy nehrozi - pixelhunting neexistuje a automapping je implementovan velice dobre (snad jen automaticke zakreslovani tajnych dveri a spinacu mohlo byt volitelne).
b) vyborne ovladatelny, takze si novacek nemusi hodiny privykat na zverstva ve stylu Ravenloftu ci psychozniho Isharu. Vse se chova presne tak, jak by melo.
c) technicky brilantni. Nezamenitelny rukopis Westwoodu dela z grafiky vrchol tehdejsi doby, ktery je mozne obdivovat i dnes. Pohadkovy styl a la Kyrandia jen vitam, temnych pribehu je dost. CD verze se navic muze pochlubit i kompletnim dabingem, a rozhodne ne spatnym!

I pres jinak veskrze vyborny design hry se mi nekolik rozhodnuti prilis nelibilo. Predne je nutne zminit az prilis abstraktni popisky predmetu (Great Sword "Justice"), kdy jsou presne ucinky skryty a hrac tak musi pracne experimentovat - coz jsem ja osobne po case vzdal a proste pouzival to, za co mi v obchode nabidli nejvic.:D (Legenda k popiskum byla udajne prodavana zvlast v samostatnem cluebooku, coz mi pripada sproste...)

Prisery utocici kyselinou (pri zasahu pravdepodobnost ke zniceni brneni) jsou jeden velky ulet. Pouze to stupidne zvysuje frekvenci save/load. Co vic, takovymi priserami je zpravidla naplnene cele patro nejakeho dungeonu a zpravidla jsou takove prisery pekne tuhe. O neco lepe mohla byt vyresena i magie. Pres casty odpocinek kvuli regeneraci many se jeste dokazu prenest, ale vadilo mi svazani levelovani vyhradne s udelenym dmg, coz nektera kouzla (Heal) vyrazuje ze hry.

//EDIT: Vytky k pribehu nejsou fer. Je to pohadka. Pohadky holt naivni byvaji. Kral, zla carodejnice, hrdina... LOL nema, cim by v tomto smeru urazil. Je tu par peknych zvratu, dialogu tak akorat. Postavy jsou navic docela zajimave a ti moji kluci (seredny dracoid Ak'shel, ctyrruky "golem" Baccata,...) mi nakonec vazne prirostli k srdci.

Pro: celkove cisty design, pohadkova atmosfera a pribeh, grafika, dabing,

Proti: popisky predmetu, system magie, od zaverecneho bosse jsem cekal vic

+21
  • PC 85
Celkem dobrý dungeon, který ve své době (dle všemožných médií) patřil k nejlepším. Bohužel já se k němu dostal docela pozdě, takže nedokážu až tak ocenit jeho „kvality“, jako bych je asi ocenil v době, kdy tato hra vyšla, no budu se o to alespoň trochu snažit.
Takže na úvod začnu výčtem kladů. Na téhle hře se mi opravdu líbila pohodová pohádková atmosféra, perfektní hudební doprovod, množství předmětů, u kterých mi ovšem bohužel chyběl jejich popis, dále se mi líbila propracovanost některých dungeonů a především jejich různorodost. RPG systém byl také udělán docela dobře (ač byl vcelku zjednodušený), kde si hráč musel trénovat své postavy nejlépe ve všech směrech.
Nejvíce mi na téhle hře ovšem vadilo respawnování některých protivníků, hlavně v lokaci „bílá věž“, tuším, že to bylo 3. patro, kdy jsem málem už nervozitou hodil PC z okna:D. Také by neškodila větší variabilita kouzel (kouzla se liší pouze způsobovaným zraněním). Přes tohle všechno to byl ale velmi kvalitní Dungeon, který na nějaký ten čas zabaví i v dnešních dobách, avšak už trochu ztrácí na lesku.

Pro: Atmosféra,Zpracování dungeonů, hudba, dabing.

Proti: Kouzla, Respawnování protivníků, chybějící popis předmětů.

+12
  • PC 90
Když jsem tenkrát kdysi dávno spouštěl Lands of Lore poprvé, vůbec jsem netušil, co čekat. Našel jsem ale vynikající hru s parádní hratelností a příběhem a nevstal od ní prakticky až do dohrání a to se často nestává. Těžko říct, co za tou skvělou zábavou stálo. Hezká hrafika? Příjemné ozvučení? Systém vylepšování postavy? Ano, tohle všechno a tuna dalších věcí. Parádní gameska.

Pro: Grafika, zvuky, RPG systém, hratelnost.

Proti: Mě fakt nic nenapadá.

+9
  • PC 95
Perfektní hra z dílny legendárních Westwood Studios, mé nejoblíběnější vývojářské studio, než se dostali pod křídla EA. RPG které nesázelo na miliardu položek v charakteru postavy, které šlo měnit. Tato hra hráče upoutala svojí pohádkovou atmosférou, grafikou, krásnou a podmanivou hudbou, která se měnila v každém prostředí, propracovaným příběhem či výbornýma charakterama. Hra mě doslova na hodiny připoutala k monitoru a dovolila pronásledovat Scotii. Na druhý díl Lands of Lore jsem se velice těšil a též byl velice zklamán, ale to patří jinam. Každopádně, první díl této trilogie se mi nesmazatelně vryl do srdce. Hra jako řemen.

Pro: Grafika, poutavost, zábava, hudba, příběh.

Proti: Nevím.

+4 +6 −2
  • PC 90
Nádherná hra v podaní Westwoodu. Kdeže sú tie časy, keď sa táto talentovaná parta nesústredila len na tvorbu generických real-time stratégii. :) Po tom, ako Westwood opustil SSI a zanechal za sebou dva diely Eye of the Beholder, pustili sa do vlastného RPG projektu.

Ten svet je úžasný, grafické spracovanie na tú dobu rovnako vynikajúce, a vôbec nič sa z jeho kúzla za tie roky nestratilo. Rovnako príbeh hry je najprepracovanejší z toho, čomu sa u nás hovorí klasický dungeon. Výborne charaktery, výborne nakreslené :-) a v prípade CD verzie celkom slušne nahovorené (kráľ Richard v podaní Patricka Stewarta, čo môže byť lepšie ;)). Dokonca existujú nepotvrdené informácie, že svet Lands of Lore je ten istý, ako ten z adventúr o Kyrandii - len iné miesta.

Pro: hádanky, grafika, postavy, skrátka klasika

+13 +14 −1