Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

King's Quest: Mask of Eternity


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 80
Někdy se stane zázrak a člověk spustí hru, o které si myslel že v životě nepojede. A já si tak můžu odškrtnout poslední regulérní díl King´s Questů (pokud nepočítám epizodní moderní díly).

Začnu tím špatným - osmý díl nemá s předchozími prakticky nic společného. V intru se objeví král Graham a toť vše. Pro všechny adventuristy je špatná zpráva i to, že osmý díl nemá nic společného ani s adventurou. Když jsem nad tím přemýšlel, je to zjednodušené RPG mixnuté s third person akcí. Grafika je plně 3D a na rok vzniku průměrná až podprůměrná.

Ale abych jen nekritizoval. Z RPG si hra bere spoustu dobrého, ale osekává to na kost. Takže v průběhu hry hrdina získává úrovně a s ní životy. A kromě toho nacházíte lepší brnění, zbraň na blízko a zbraň na dálku. Posilování sakra poznáte a to nejen v bojích, ale i vizuálně. Na začátku je Connor chcípák v košili s pěstmi, na konci máte parádní plátové brnění, ultimátní meč pravdy a kuši chrlící ledové ostny. K RPG patří pochopitelně boje a i tady nechybí - někde si zabojujete víc, někde méně, ale boje jsou jednoduché a parádní - stačí se natočit k soupeři a sekat dokud nepadne. Stejně skvěle funguje i střelba, při troše štěstí ustřílíte nepřátelé, než se k Vám dostanou (na easy).

Bohužel je to i third person akce a tady budu zlej. Hrdinu ovládáte šipkami, kameru musíte ručně neustále dolaďovat pravým tlačítkem myši, což je k vzteku, protože nikdy nenajdete správný úhel. Naprosto otřesné je skákání - z místa Connor skočí tak 10 centimetrů, s rozběhem tak 10 metrů. Takže nezbývá než se otočit a skákat pozadu jak kretén. V kombinace s kamerou je to peklo, naštěstí toho skákání není moc (hlavně v lávovém světě).

Příběhově je to primitivní až běda - neznámý záporák rozlomil masku věčnosti na 5 částí a všechno v království zkamenělo. Jen mladík Connor byl ochráněn, protože jedna z částí masky přiletěla k němu. Connor je mimochodem otravný mirkodušínovský správňák, který mluví tak slušně, spisovně a zdvořile, že jsem z toho dostával osypky.

Podstatný není příběh, ale obsah a ten je parádní. Connor putuje několika krajinami (království, říše mrtvých, bažiny, trpasličí doly, ohnivá země, ledová země a chrám slunce). Některé části jsou otevřené krajiny, jiné tradiční dungeony jak řemen. Ve všech částech zabíjíte potvory, sbíráte různé léčení, vybavení a questové předměty, potkáváte spřátelené postavy, plníte úkoly závisející většinou jeden na druhém a občas se dostaví i nějaké to adventuření (tak z 5%).

K skvělé hratelnosti přispívají i další maličkosti - parádní automapa, šplhání s hákem na nepřístupná místa, možnost přepnout third person na first person, přepínání běhu/chůze, teleporty mezi jednotlivými říšemi, léčivé fontány. V trpasličích dolech můžete i utratit nasyslené peníze.

Zkrátka možná je to tím, že jsem podobnou hru hodně dlouho nehrál, ale bavil jsem se skvěle. Každá lokace je jiná, v každé se něco zajímavého děje a nebýt naprosto dementní kamery a skákání, bylo by to i za víc.

Pro: Jednoduché souboje a levelování, každá lokace je zvláštní a má spoustu úkolů, mapa, questy.

Proti: Otřesné skákání, mizerná kamera. Nemá to moc společného s předchozími díly ani s adventurami.

+16
  • PC 80
Předtím, než jsem nainstaloval tuhle hru, jsem na zahraničních forech četl spoustu a spoustu negativních ohlasů. Prý se jedná o ostudu a nejhorší díl série. Tomu, že půjde o průser, by nasvědčovala i fakta o vývoji - design hry se 3x kompletně překopával, původně ve hře vůbec nebyly souboje, nestíhalo se, a tak se musely kompletně škrtat některé rozlehlé lokace, atd.

V komentáři k předchozímu dílu jsem si stěžoval na Disney stylizaci, v Mask of Eternity nastal velký obrat - z otravně barevných lokací a pohádkového feelingu se stalo ponuré dobrodružství podkreslené povedenou hudbou, sama designerka hry, Roberta Williams, prohlásila, že inspirací pro tento díl byla tvorba J. R. R. Tolkiena.

Tento díl je poprvé v sérii ve 3D a k tomu se váže řada nepříjemných věcí. Tou první je kamera, která ve 3rd person pohledu není úplně vyladěná (no co si budeme povídat, je fakt úděsná) a popravdě jsem po velmi krátké době přepnul do pohledu z vlastních očí. Tou druhou je ne moc pěkná grafika (některé textury jsou ke zblití), navíc hra je z nějakého důvodu velmi tmavá a dohlednost je jen pár metrů - dál vidíte jen černočernou tmu. No a příběh? Ten je opět (typicky pro KQ) dost jednoduchý - projdi celý svět a najdi všechny části masky - a žádné velké zvraty se nekonají.

Velice se mi líbila explorační složka hry - pohyb po dané lokaci je volný, můžete prozkoumat každé zákoutí, každý šutr, interface je taktéž velmi povedený - vše důležité máte po ruce (navíc ho můžete jedním tlačítkem schovat a nemít tak na obrazovce žádné zbytečnosti). Akční pasáže neboli souboje jsou zjednodušeny na maximum, prostě stačí tasit zbraň a na potvoru kliknout a k tomu si případně loknout nějakého potionu (heal, zvýšení armoru, neviditelnost, atd.). Nutno říct, že souboje jsem vítal (mimochodem pro zkušenějšího hráče je obtížnost normal až moc jednoduchá, doporučuju hard), lokace by bez nich byly příliš prázdné.

Překvapily mě hádanky s fyzikou, příklad za všechny - pokácej strom, abys zastavil vodu a tím mlýnské kolo a posléze mohl vyskákat do patra, i když občas z logického hlediska nedávají smysl - proč sakra v tom mlýně není žebřík? Rozesmál mě backflip, díky kterému umí postava vyskočit 3 metry do vzduchu. Potěšilo mě získávání nových zbraní a zbroje - vždycky jsem se těšil jak malej kluk až najdu zase nějaký lepší meč či kuši (ten set na konci mi udělal vážně radost). Lokace jsou příjemně rozdílné a prostředí se změní dřív, než stačí omrzet.

Tahle hra má s předešlými díly společného opravdu pramálo. Už to není ani tak moc adventura, jako spíš hodně jednoduché RPGčko s větším množstvím hádanek. Hlavně jí ale nechybí takový zvláštní epický nádech, prostě má svoje kouzlo. Tak i tak jsem se bavil a myslím, že ta kritika, která se na hru snáší z řad hráčů je přehnaná.
+13
  • PC 90
Tuhle hru jsem možná silně nadhodnotil. Jak jinak než s nostalgických důvodů. Společně s několika dalšími hrami se počítá mezi první temné fantasy(!) které jsem hrál. Jde o to, že já jiné díly King's Quest nehrál. Byli anglicky, a s tou mám problém i teď, natož když mi bylo šest. A ano, MoE je taky anglicky, nebo v jisté době nebyla jiná možnost, ale byla tam akce, krásná hudba, zábava v procházení několika rozdílných světů. A právě už to je minimálně 80%. A když znám díky neoficiální češtině i příběh, musím minimálně 10% přidat.

O čem to vlastně je? No, tam nahoře, na letajících ostrovech kněží hlídají Masku Věčnosti, která hlídá veškerý život. Ale jednou jeden s kněžích dostane chuť na moc, a masku zničí, a ostatní kněze uvězni. No, a protože lidé jsou na masku asi přímo vazaní, tak s kamení. Až na Connora, ten totiž získal jeden kus masky která na něj působí svojí mocí. A nyní má nelehký úkol, najít všechny části masky, nakopat tomu zrádci pozadí a být hrdinnou. Problém je, že maska spadla do různých části světa o kterých ví Connor jen pramálo.

Králoství Deventry
Právě v Deventry je asi nejlépe vidět, jak se svět změnil. Temnota, vrány....takový svět si dokážete jako krásný a plný světla představit, proto se jedna o nejdepresivnější část hry. Dědula je skvělý zasvěcenec do příběhu:-)

Dimenze smrti
Pro někoho nejlepší(doomovská) část hry, pro mě téměř nejhorší. Tedy, ne že bych nestrávil rád část u studničky s tou prs...milou dámou, ale hledání kamenů, zombíci, navíc nepříjemný bug...

Bažiny
Zase nejotravnější část hry :D Na druhou stranu stejně jako v Deventry je tady vidět, jak zničení masky ovlivnilo svět. Očividně to totiž bylo mírumilovné místo, ano i ty bažiny kde vás občas něco stáhne do hlubin. Mám rád světlušky:-) Čarodějnice je mi líto:(

Podzemí Gnómu
No...jsem tu v rozpacích. Je to hrozně stísněný svět, občas až otravně. Na druhou stranu...něco živého, dvounohého a přátelského To je hezké. Navíc konečně víte, k čemu je to zlato. Opravdu neslouží jako další okýnku aby tam nebylo to lano tak samo. Příběh s drakem, dědečkem pěkný. Navíc konečně vím, k čemu mi byl dáreček od jednorožce(ano, dokonce přijde i jednorožec:D)

Spálený kraj
Já nemám rád horko:D Tuhle část hry nemám rád hlavně s jednoho důvodu. Dřív jsem si jako blbec ukládal hru na jednu pozici, a prostě nějak se mi povedlo skočit na kraj lávy, uložit si hru a když jsem vylezl pfffff, papa. Jinak konečně pořádně vysvětlení toho, co se tam nahoře stalo. Samozřejmě i s tím co se dělo Gnómů.

Ledový kraj
NEJlepší část hry. Nejlépe graficky i mysticky zvládnutá, Myslím, že je to hlavně proto, že zničení Masky se toho světa dotklo spíše psychikou jeho obyvatel, než, že by ublížilo krajině. Ale zdejší Yetti mě občas štvali. Jestli vám zbylo zlato, doporučuji se vrátit do světa gnómů a nakoupit krystaly, houbičky...

Stonehenge
Víceméně se počítá k ledovému kraji, takový ráj uprostřed ledu. Na druhou stranu, kdyby to byl samostatný svět, byl by můj naprosto oblíbený.

Ostrovy slunce
Trošku otrava:D Na druhou stranu získáte krásný set ve zbrojích, splníte poslední zkoušky...a huray do boje! Na jednom se ale musí shodnout každý kdo to dohrál a dal třeba jen 40%. Ten závěr byl naprosto epický, máte při něm husí kůži, a prostě víte, že ta dřina za něco stála.

Pro: Procházení světy, vylepšování zbroje/zbraní, epicky a fantastický pocit při hraní.

Proti: Connor je trdlo

+10