Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kathy Rain

05.05.2016
22.11.2016
23.11.2016
71
30 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Kathy, studentka žurnalistiky, se po letech vrací do rodného města na pohřeb svého dědečka. Ten byl několik posledních let po velmi podivné nehodě držen na vozíčku ve vegetativním stavu, přestože jeho mozek nebyl nijak poškozen. Kathy navíc zjišťuje, že příčina této nehody nebyla nikdy prošetřena. Jako budoucí novinářka se proto rozhodne, že celé záhadě přijde na kloub. To, co odhalí, je ale mnohem temnější a zlověstnější, než se na první pohled zdálo.

Jedná se o klasickou 2D adventuru, zasazenou do 90. let minulého století, ve které sbíráte a kombinujete předměty. Jde o prvotinu jednočlenného studia vytvořené v enginu AGS. Na voice actingu se však podíleli i veteráni z Wadjet Eye Games, takže je hra kompletně nadabovaná.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Super oldschool adventura, o které přesně můžeme říct, že je jako ze staré školy. Ve stejném duchu, jako když dříve vydávala adventury Sierra. Pěkná, kreslená grafika doplňuje nápaditý a správně mysteriózní námět. Navíc obtížnost není kdoví jaká a tak to docela příjemně ubíhá. Sympatický je i hudební podkres a dialogy spolu s povedeným dabingem. Délka hraní je sice poměrně krátká, ale děj příjemně a souvisle teče skrz kurzor myši. Nicméně je pravda, že prostředí městečka není kdoví jak obšírné. Navíc jsem si říkal, že nevím, jestli obsah této adventury není srovnatelný s kdejakou adventurou, které před lety vznikaly a tvůrci je vydávali zdarma ke stažení. Pro ten pocit navrácení do starých let to ale rozhodně stojí. Sice je pravda, že závěr mě příběhově úplně nepřesvědčil a skoro to vypadá, jak kdyby šetřili vysvětlováním, ale pořád ten pocit, kdy se myšlenkami a atmosférou hry vracíte do doby, kdy Vám bylo super dobře a netrápila Vás žádná povinnost, je prakticky k nezaplacení. Adventura s absolutním odkazem na herní vydavatelství Sierra se vším všudy.

Pro: hudební podkres, příběh, kreslená grafika, atmosféra, díky které jsem se vrátil do mladých let

Proti: námět vyzní do prázdna, poměrně krátké, ne úplně složité

+17
  • PC 60
Tak Kathy Rain pro mě byla celkem zklamáním. Na to, že jsem o téhle hře slyšela všemožné ódy z různých zdrojů, a že vyhrála reader's choice Aggie Awards, to byla teda pěkná slátanina. Z Nancy Drew se stala Alenka v říši Divů na LSD.

Nejdřív to pozitivní: grafické old school pixelové zpracování bylo podle mě na jedničku. I když to někteří nemusí, mně se to opravdu líbilo. Stejně tak bylo skvělé zasazení příběhu do devadesátek, s hlavní postavou vysokoškolačkou, co má všechno a všechny na háku a její spolubydlící je zarytá křesťanka se sklony ke stalkingu. Prostě ten rozjezd byl skvělý, všechno se to začalo hroutit někde v polovině a s každou načatou kapitolou to bylo horší a horší, závěr příběhu končící jako hořící bordel.

Adventurní prvky trochu pokulhávaly protože je to všechno pěkně jasně narýsované, hráč nemůže nic zkazit (což v mém povědomí jde opravdu silně proti té retro vizáži, jelikož v jedné z mála "pixelových" oldies her, kterou jsem kdy hrála, jsem skončila během deseti minut, protože postava sežrala něco co neměla). Tady nezáleží na výběru dialogu, protože hra dá šanci všechno zopakovat a je vůbec jedno, že mluvíte se stejnou postavou během deseti sekund úplně stejný dialog, protože jste se napoprvé netrefili. Stejně tak většina 'hádanek' je opravdu jednoduchá (především, kvůli tomu, že jde z většiny o kombinaci předmětů a nic jiného). Tohle by se dalo ale všechno s přimhouřenýma očima ignorovat, vývoj příběhu se ale ignorovat opravdu nedal.

Začalo to hezky, Kathy se snaží odhalit, co doopravdy způsobilo záhadnou nehodu jejího dědy, který byl upoután na invalidní vozík posledních patnáct let jeho života. Proč ho zajímala sebevražda mladé dívky dvacet let zpátky a vůbec jestli to sebevražda byla. To všechno zní jako solidní nenáročná detektivka, a i přes to, že se do toho časem zamíchají čím dál víc prapodivné postavy, dalo by se to všechno vysvětlit racionálně (kult, halicunace apod.). Bohužel vývojáři se ubrali jinou cestou a závěr příběhu je slušná magořina ve stylu a pak se probudila. A mně nejde o to aby všechno dávalo vždy smysl, ale tady není nic dotažené do konce a ten obrat z normality v bizár je z ničeho nic, a závěr slouží jako katarze hrdinky a jejího trauma. A potom, co hra z adventurního hlediska moc nenabídne, a celou dobu to má táhnout dopředu příběh, je to opravdu zklamání.

Po čtení diskuze na Steamu, jsem nabyla dojmu, že lidi ten příběh opravdu sežrali i s drobky a touží po druhém díle. Moc to nechápu, ale dobře. Co nechápu ještě víc je fakt, že momentálně KR na Steamu stojí 15éček, protože za tuhle cenu ta hra fakt nestojí.
+17
  • PC 60
Jednoho večera jsem měl dá se říci takové procitnutí a uvědomil jsem si že jsem opravdu dlouho nehrál žádnou adventuru a že už se prakticky nemohu kasat titulem který jsem sám sobě dal a tím je: "Velký hráč a milovník adventur" jakmile jsem si toto uvědomil záhy jsem se cítil zvláštně a zpoceně. Ihned jsem prolistoval hry co vlastním na GOGU a instinktivně jsem si pustil Kathy Rain. Teď určitě čekáte že ta hra ve mě vzbudila chuť po adventurách ale opak je pravdou. Kathy Rain je zklamání, celou dobu jsem totiž měl pocit jako bych hrál špatnou verzi Gabriela Knighta se zápletkou která tu byla nesčetněkrát akorát je tu trochu jinak podaná, no ale to vše vysvětlím níže.

Vžijeme se tu do Kathy která od své Geeky spolubydlící zjístí že jí umřel děda, no a tak mu jede na pohřeb a dozví se o záhadě která jeho smrt sužovala. Hlavní hrdinka je tvrdá slečna takže se rozhodne že objasní to co se dědovi stalo. Ze začátku na mě celý příběh působil poměrně příjemně Mysteriózně a postavy mi byly sympatické a zajímalo mě co se s nimi stane pak to ale celé šlo do kopru, naznačené linky s postavami zmizeli a celý příběh sklouzl opět do pseudo kulto- náboženské patlaniny.

Nevím zda je to mnou když mám tolik rád Mysteriózní žánr a různé záhady ale tady to celé působilo tak prázdně, totiž necítil jsem žádné napětí, nezajímalo mě jak to skončí ve výsledku mi i postavy byli jedno a to je podle mě dost špatné znamení. Přišlo mi že tvůrci nedokázali ani správně vykreslit městečko ve kterém se hra převážně odehrává ani tu atmosféru nedokázali pořádně vyždímat, spíš to někdy působilo opravdu křečovitě. Zmíním třeba poslední část která byla neskutečně trapná, úsměvná a působila jako vykrádačka snad všech Mysteriózních příběhů "Musíš čelit svým strachůůůůům" jsem rád že si tam trochu z toho i tvůrci udělali legraci ale i tak.

Dalším aspektem co kazí atmosféru je hudba, nechápejte mě špatně hudba je kvalitní ale vůbec ve vás nevyvolá emoce a ani se nemění když je climax nějaké situace. Například u vaší babičky hraje hudba která vám nic neřekne, necítíte zní žádné emoce a vše proto na vás působí ploše. Dovolím si srovnat se scénou z Gabriela kdy sedí u své babičky. Ta scéna díky hudbě měla hloubku více jste procítili osud rodiny a celé to mělo na vás nějaký dopad na rozdíl od Kathy Rain. Víte já hudbu beru jako velice důležitou ve hrách, hudba vám dokáže i horší moment podat tak že na něj nezapomenete a tady by to té hře tak pomohlo. Já ani neměl pocit napětí ve vypjatých situacích... nic celé to působilo neuvěřitelně ploše. Práce s hudbou na prostředí je nulová...

Teď trochu zjemníme a to díky tomu že bude i nějaká chvála ta se hlavně týče grafické stránky (i když ta v některých lokacích hapruje) a portrétů postav, pak také dialogy které jsou místy opravdu dobře napsány a řeší se i jiné témata než hlavní dějová linka a díky tomu třeba konverzace mezi spolubydlící a hlavní hrdinkou působí hezky uvěřitelně. K tomu i připočítám opravdu povedený dabing.

Co se týče obtížnosti tak ta je až na pár míst opravdu jednoduchá a i hlavní hrdinka vám často řekne co máte dělat, kombinování předmětů v inventáři tu skoro není a snad nikdy se vám nestane že by jste se neorientovali v tom co z inventáře máte použít, dokonce i pokud chcete odejít z konverzace tak vám Kathy pokud tomu tak je sdělí že se ještě nezeptala na vše co potřebujete a vy nemůžete z ní odejít.

To by asi bylo vše, Kathy Rain začíná slibně ale pak se zní stává velké klišé dobrodružství které je vám vlastně úplně jedno spolu se vším co se v té hře děje. Je to škoda přitom jde vidět jakou práci si s tím očividně tvůrci dali... tedy až na animace které taky jsou místy nic moc ale no to je jedno. Pokud si brousíte zuby na Kathy Rain tak dejte radši přednost sérii Gabriel Knight, uděláte tím mnohem lépe a pak radši ani Kathy Rain nezačínejte.

Pro: Postavy (ze začátku), první chvíle ve hře, dabing, portréty postav, pro někoho snadná obtížnost a dilogy

Proti: Příběh, plytkost, práce s hudbou a atmosférou, gradace, absence emocí, klišé, pro někoho příliš jednoduché, konečná sekvence.

+16
  • PC 80
Ony přeci jen nebudou ty pixel art adventury tak špatné! Když odhlédnu od grafického stylu, tak se opravdu jedná o duchovního nástupce her jako Posel Smrti.

Nevím, jestli je to opravdu nějaký trend, nebo si nějakou náhodou vyzobávám tyto hry, ale přijde mi, že moderní adventury se snaží neházet hráči klacky pod nohy jen proto, že se od hry očekává nějaká obtížnost. Musím stejně jako v některých předchozích komentářích pochválit logičnost hádanek a kombinací předmětů. Já jsem sice lenoch líná a do toho návodu se podívám i tak, ale v žádný moment mi nepřišlo, že dané řešení nedává v kontextu hratelnosti hry a herního světa smysl.

Grafika je standardní pixel art, který je pro mě pořád taková čočka – s párkem (příbeh), vajíčkem (postavy) a chlebem (hratelnost) je vlastně dobrá.

Hudební podkres se mění podle situace a prostředí, motivy jsou docela výrazné a působivé. Občas trochu moc dunivé, ale za to si můžu sám se svými levnými repráky a basy na max. Úvodní znělka je mi strašně povědomá, ale nedovedu si ji zařadit.

Jediné, co mi trochu vadilo u ovládání bylo to, že občas předměty pro interakci taháte, a někdy si je „nakliknete“ a pak klikem pustíte. Naopak oceňuji, že třeba při psaní na in-game počítači fungoval TAB na přeskočení do dalšího řádku. Objevilo se tam i pár „akčních“ pasáží, ale nebylo to nic dramatického. 

Příběh je příjemně mysteriózní zápletka, která sice opakuje některá klišé, což ale nám milovníkům/fandům (nesnáším obě ta slova) žánru přece vůbec nevadí. Anglický dabing je na skvělé úrovni, ale popravdě už to začínám považovat u anglicky namluvených adventur za standard.

Nu, a to vše jen za necelých 12€?

Škoda, že jsme se nedozvěděli víc o tom fenoménu. O co tam vlastně šlo? Brána do pekla? Satanistický kult? Očistec? Pozemský nebo nepozemský? Od té doby, co jsem se o nich dozvěděl, mám potřebu na všechno dávat nálepku SCP, ale uznejte, že by se to do toho univerza docela hodilo. Nevysvětlitelný původ? Check. Chaotic evil/neutral? Check. Neovladatelné? Hm, možná, ale možná se podařilo jev oddělit od našeho světa. Zatím bych to na Keter viděl :) Ale tak aspoň jsou dveře dalšímu dílu otevřené.

Pro: příběh, dabing, hratelnost, SCP vibes

Proti: https://www.youtube.com/watch?v=ipDmsxQVxIM

+13