Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

HeXen II

78
78 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
31.08.1997 PC
Vývojáři:
Raven Software
Oficiální stránky:
https://web.archive.org/web/20120324053828…
Pokračování úspěšné fantasy 3D akce z roku 1996. Před vámi stojí ultimátní výzva - poslední ze Serpentinových Jezdců, Archfiend. Předtím, než se mu ale postavíte tváří v tvář, musíte porazit čtyři jeho ochránce, Apokalyptické Jezdce - Smrt, Mor, Hladomor a Válku. Kromě těchto silných bossů na vás čeká celá řada pekelných legií.

Oproti prvnímu dílu máte na výběr hned ze čtyř postav - Necromancer, Paladin, Assassin a Crusader. Každá s jiným druhem zbraní a stylem boje. Využijete na 32 druhů zbraní, kouzel a zaklínadel. Vaše postava získává zkušenostní body, které můžete investovat do rychlosti, skákání či síly. Podíváte se do čtyř tématicky odlišných úrovní - Středověk, Egypt, Střední Amerika a Řím.

Hra běží na modifikovaném Quake enginu a dovoluje nevídané efekty, destrukci oken, pilířů či stromů. Multiplayer si užije až 16 hráčů přes LAN či Internet.


Poslední diskuzní příspěvek

Sakra, nějak nechápu, proč se tu musí vypisovat "+mlook" do konzole pro jeho trvalé zapnutí. Klávesa pro mouse look se musí pro použití držet…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Jsem rád, že druhý díl Hexena se moc od prvního neliší - docela podobný koncept - můžeme si vybrat z několika hrdinů, kteří se liší svými čtyřmi zbraněmi, můžou sbírat a používat předměty a artefakty (předměty např. klíč, co otevře dveře dál - artefakty zase jsou věci, co doplňují zdraví, dávají chvilkovou neviditelnost atd.), celá hra je tak trochu adventurní a v poněkud zvláštním pseudo-fantasy středověkým prostředí.

Ale přece jenom se zásadně liší v několika věcech - zdá se, že je postavenej na Quake enginu, což znamená úplné 3D modely (žádný sprit obrázky), možnosti více pater nad sebou a plno jiných technologických blbůstek. Ale taky díky tomu Hexen II zdědil povinnost psát +mlook, aby fungovalo rozhlížení myší. No a moc mě nepotěšilo to, že při pohledu na průhledné textury (teleporty, sklo, voda) se hra brutálně škube a tak je potřeba patch. A taky jsem nepřišel na to, jak rozjet hudbu :)

Ale radši pokračuju v tom, co je v Hexenovi nové - počet hrdinů se zvýšil ze tři na čtyři a všechny se +- podobají těm v prvním dílu + je tu nová hrdinka, tentokrát žena.

Tvůrci trochu zamakali a přidali do hry i nějaký ty RPG prvky a aby ukázali, že to myslí vážně - hned na začátku máme ani ne 75% zdraví a zjistíme, že je to naše maximum. Naštěstí jak sbíráme zkušenosti, postupujeme level po levelu - zvýší se nám tu maximum zdraví třeba až na 170% a to už je docela dobrý! Navíc, jednotliví hrdinové se od sebe liší - kromě odlišného zbrojního arzenálu mají třeba i nějakou schopnost (kouzelník třeba sbírá duše, které mu hezky doplní zbraní, žena se stává ve stínech neviditelnou atd...)...

Moc se mi ale nelíbila skutečnost, že výběr charakteru ovlivňuje docela i obtížnost (kromě samotného výběru obtížnosti) - třeba kouzelník měl zbraně, co střílely strašně rychle a za pár sekund už neměl manu a proto jsem často lítal pouze se kosou a kosil i relativně těžký nepřátelé (což byla někdy komedie - boj s leopardím bojovníkem, meč proti kose), zatímco jiným charakterům many zůstává dost.

Co se týče adventuření - celá hra je tak trochu více pro běžného hráče, oproti prvnímu hard-core dílů, kde nebylo vůbec jasný, co tohle tlačítko vlastně způsobuje a kam patří tento předmět - tak v druhým dílu to všechno můžeme přečíst na různých tabulkách a v knihách položených na stole a dokonce v poslední části hry se dokonce při stisknutí tlačítka zobrazí krátká ukázka toho, co se stalo. A to ani nemluvím o tom, že jsou hádanky celkem lineárnější a jasnější - prostě vezmu klíč, tam do dveří, vezmu rubín - zasadím do výklenku atd... Situace z prvního dílu, kdy jsem musel nasbírat několik rubínů, nebo sesbírat několik ozubených koleček do hodin, to už tady zkrátka tolik není.

Předposlední změna oproti prvnímu dílu je skutečnost, že zatímco v prvním díle se od sebe lišily i jednotlivé prostředí v každé mapě a to i v rámci celé epizody - tady jsou mapy v každé epizodě ve stejném prostředí - liší se od sebe pouze epizody. Takže první epizoda je středověká (jako první díl), takže všechny mapy jsou na hradech a ve vesnicích - pak je tady třeba egyptská epizoda a všechny mapy jsou v egyptským prostředí... No nevím jak se k tomu postavit - není to nic hroznýho...

No a poslední změna je AI nepřátel neboli umělá inteligence. Povšiml jsem si, že nepřátelé často docela hezky uhýbali, krčili se, stříleli "předpokládané výstřely" (tj. začal jsem uhýbal doleva a tak střelili kousek doleva přede mě) a plno dalších věcí - na tehdejší dobu asi celkem cool věc :)

HeXen II je tedy po všech stránkách dost kvalitní a nadprůměrná hra a to včetně hratelnosti, zábavnosti, level designu s menším množstvím drobným chyb (občasná nevyváženost obtížnosti, zasekávání o mrtvoly, zasekávání "o vzduch" atd...) - avšak nedosahuje kvalit prvního dílu (hlavně v té hardcorovosti a osobitosti), je to prostě jen důstojný nástupce!

Pro: You have proven your worth!

Proti: Pár drobností, slabší než první díl :)

+14
  • PC 65
Jak se bohužel ukazuje dost často, perfektní technická stránka negarantuje v podstatě vůbec nic. Hexen II je typickým případem. V řemeslném provedení se mu dá vytknout jen málo. Předně hra disponuje kvalitním technickým zpracováním, které je i z dnešního úhlu pohledu více než přijatelné. Ovládání lze bez větších obtíží předefinovat na moderní WASD schéma a pohyb působí velmi lehkým, hravě "houpavým" dojmem.

Samotným konceptem si mě nicméně začal ztrácet už zhruba ve třetině herní doby. Hexen II nabízí celkem čtyři epizody, tematicky situované do středověkého, antického, mayského a egyptského prostředí. Už to samo o sobě dává tušit, že Raveni si s nějakými gejzíry invence zrovna hlavu nelámali. A skutečně, každá jedna epizoda je vybudována podle repetitivního schématu několika navzájem propojených map okupovaných asi třemi typy nepřátel v několika stovkách exemplářů.

Mapy jsou pak prošpikovány adventurními retardéry s tím, že autoři obřadně poschovávali kvanta objektů na ta úplně nejnemožnější místa (optimálně za tajné zdi atp.), přičemž úkolem hráče je objekty z těchto míst vyšťourat a pak popřenášet na úplně jiná nemožná místa. Z relativně uspokojující řežby se tak stává sebepožírající se příběh hledače pokladů. A zatímco řady nepřátel se bez respawnu povážlivě tenčí, poslíčkování spíše přibývá, protože adventurní pseudoúkoly mají tendenci vytvářet masivní kaskády. Chtě nechtě, dříve nebo později se přistihnete při tom, že už dvě hodiny bloudíte po dávno mrtvém okolí a marně pátráte po (snad už poslední!) posvátné sošce, drahokamu, helmě, urně, obřadním meči nebo libovolném jiném kravinci.

Hexen II postrádá jakoukoliv formu gradace a herní zážitek v každé epizodě buď stagnuje, anebo rovnou postupuje víc a víc doztracena. Bossové se podobají jako vejce vejci, neposkytují dostatečné zadostiučinění a souboje s nimi snad už méně atraktivní být nemohly. Čtyřikrát vás hra vyflusne do arény a čtyřikrát proti vám napochoduje apokalyptický jezdec, byť vždy o něco silnější. Zbraně má každá postava čtyři, reálně jsou z toho použitelné tak dvě tři a všechny naleznete ještě před polovinou hry. Přiznám se, že mnohem víc než nějaké pochybné pozlátko znovuhratelnosti bych ocenil postavu třebas jednu, ale propracovanější a rozmanitější.

Oceňuju alepoň ten letmý náznak RPG. Hrál jsem za mága a postupně rostoucí limit zdraví a many byl příjemným zpestřením, stejně jako nové schopnosti (např. vysávání energie z nepřátel základním srpem vrátilo tuhle zbraň zpátky do hry). Oceňuju i pár dalších věcí a Hexen II v jádru špatnou akcí není, ale když musím každou hodinu zábavy vykoupit další hodinou sebemrskačství, tak to asi není tak docela to, o co šlo jak autorům hry, tak mně. A už vůbec bych to nezaměňoval s pojmy typu "hardcore"...

Pro: grafika, ovládání, RPG prvky, pár povedených levelů, hezký manuál :-)

Proti: obecně ubíjející stereotyp, neoriginalita, frustrující paadventurní prvky, bossové

+14
  • PC 70
Heretic i Hexen jsem dohrál mockrát, zato Hexen 2 byl na tom u mě stjeně jako Quake 2 nebo Blood 2. Kdysi jsem ho vyhrál, ale nic si z něj nepamatoval. Po znovudohrání se to těžko změní.

Dvojka Hexenu slibuje završení příběhu o třech Serpent Riderech a slib plní. Po zlikvidování 4 jezdců Apokalypsy skutečně stanete proti Eidelonovi, který vypadá jak ďábel, pošlete ho k čertu a je tu konec. Bohužel styl vyprávění je na rok 97 opravdu ubohý - psané texty mezi epizodami, psaný text na konci, pomrknutí na dalšího nepřítele (jakého?) a intro jen v CD verzi.

Hexen 2 běžel na notně upraveném Quake enginu a ve verzi Hammer of Thyrion je to i dnes celkem slušná podívaná - technicky. Co se týče atmosféry, přišlo mi že bez ohledu na to, ve kterém období zrovna jsem, všechno to vypadá tak nějak stejně.

Styl hry se od jedničky skoro nezměnil - opět je tu pět epizod, v každé z nich několik vzájemně propojených kol, opět sbíráte různé věci a používáte je někde jinde. Každá epizoda je v jiném stylu - je tu staré Řecko, Egypt i středověk. Autoři se inspirovali v Tomb Raiderovi, takže ubylo bojů a přibylo hádanek. Ty jsou navíc různě popsané v nápisech či knihách, takže s trochou štěstí tušíte co dělat. Bohužel autoři ponechali obrovská kola, ale z nepochopitelných důvodů ve hře není žádná mapa.

Takže se plynulá hratelnost mění v nekonečné bloudění dávno vyčištěnými koly, nadávání a přemýšlení kam doprdele patří ta pitomá staffka. Navíc spousta věcí je schovaných za tajnými zdmi a to věcí bez kterých se prostě dál nedostanete. Opět přišel na řadu textový soubor s popisem vchodů a východů, všech podezřelých míst i úkolů v jednotlivých kolech a pak už se to dalo. Zábava to ale moc nebyla, chápu záměr tvůrců, ale mě tenhle styl hraní neoslovuje, mám rád děj uhánějící dopředu a měnící se prostředí, ne nekonečné návraty.

Zbytek zůstal skoro stejný. Přibyla jedna postava, takže je tu čtveřice fighter, cleric, mage a assassin (aby se to nepletlo tak fighter je paladin, cleric crusader a mage necromancer). Každý má 4 zbraně, přičemž můj bojovník začíná s pěstmi, pak přijde meč, vrhací sekyra a rychlopalná magická kuše. Jak se k ní dostanete, už ji z ruky nepustíte. Inventář a věci v něm jsou skoro beze změny.

Nepřátel je míň, ale značně tuhých, zvlášť otravní lukostřelci, na které vystřílíte pomalu čtvrt zásobníku many, než konečně padnou. Přitom vám většinou něco uberou, takže věčně bojujete s nedostatkem many i zdraví. Pak jsou různí gargoylové, kryjící se andělé, odporní skákající a syčící pavouci a další havěť. Bossové jsou kategorie sama, tuzí, vražední a vydrží, ale koneckonců u 4 jezdců Apokalypsy a ďábla se to dá čekat.

Takže shrnutí? Hexen 2 má celkem pěknou grafiku, drží se stylu jedničky, ale přidává otravné bloudění a hledání. Dá se to hrát bez větších námitek, ale nijak velká zábava to není.

Pro: Pěkná grafika, završení příběhu, styl podobný prvnímu dílu.

Proti: Absence mapy a s ním spojené bloudění, až moc tuzí nepřátelé.

+11
  • PC 80
"Čtyři jezdci apokalypsy čekají ve stínu před tebou a jsou tím posledním čeho ses bál" Praví jeden ze známých sloganů, charakterizujících tuto střílečku ze staré školy. Té cti zahrát si ji se mě dostalo sice až v roce 2007, ale vůbec to nebylo na škodu. Neboť jsem se u ní skvěle bavil a uvědomil si jak na tom byly doomovky ve druhé polovině devadesátých let, byly na tom hodně dobře. Hexen II totiž zdokonalil herní principy z jedničky a dále i nabídl pár nových. To z něho dělalo poctivou hardcore záležitost. Hledání tajných tlačítek, vchodů nebo jiných důležitých předmětů a jejich používání při řešení logických hádanek. Možnost si zahrát za několik postav na několika stupních obtížnosti. Dvě vynikající epizody z celkových čtyř, odehrávajících se v Egyptě a Římě. To vše, vedle slušně zpracovaných soubojů s bosy a jejich legií zla, z něj dělalo ultimátní výzvu. Na jejímž konci byl skvělý pocit z dobře odvedené práce.

Pro: Rozsáhlé a rozmanité epizody, souboje s bosy na konci každé z nich a řešení hádanek.

Proti: Bloudění a z toho vyplývající zákysy.

+6