Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Budu vám teď vyprávět příběh z dávných časů, kdy na Zemi vládly CRT monitory, internetování a telefonování z pevné linky najednou nešlo dohromady a CD-ROMY s demíčky a utilitami, přikládané k časopisům měly cenu zlata. Bude to příběh o tom, jak změnil Half-life Uplink zcela můj pohled na FPS a zvýšil má očekávání kvality od tohoto žánru natolik, že se mi pak ještě dlouho poté každá střílečka jevila jako nepříliš zdařilá napodobenina skvělého Half-life.
(pokud jste Uplink ještě nehráli, čemuž nevěřím, nečtěte dál, neboť to mám samý SPOILER:-)

Jednoho ospalého rána roku 1998 do schránky opět přišel časopis Computerworld, tohle číslo bylo ale naprosto zásadní a to svojí přílohou. Po nudivém přečtení si obsahu CD jsem narazil na dosti neobvyklou sekci „hry a zábava“ s jedinou hrou. Říkám neobvyklou sekci, protože Computerworld opravdu nebyl a dnes už vůbec není časopisem zaměřený na hry.
Po instalaci hry přišla nenápadná intra a nevýrazné herní meni. Bez přenastavení wasd na směrovky jsem se na easy vrhnul ihned do hry. Po proběhnutí chodby jsem byl svědkem prvního pořádného skriptu v mojí herní kariéře, sice jsem vůbec nevěděl o čem se ti dva pánové, jeden v bílém a druhý v modrém baví, ale byla to paráda. Ještě dlouho poté, co si každý z nich odříkal svůj part, jsem je obtěžoval interaktivním tlačítkem „e“, aby mi říkali věci.
Potom jsem objevil možnost sprejovat..nejdříve jsem laboratoř vyzdobil znaky „lambda“. Poté, co jsem zjistil, že jde sprejovat i souvisle, stylizoval jsem do malíře pokojů a všude tam, kam jsem dosáhl získala laboratoř oranžový nádech. Výtah to byla panečku věc, chytře v něm byl ukrytý i loading dalších prostor. V nich jsem se bavil rozšlapáváním hranatých švábů, až jsem objevil pro HL tak symbolický crowbar. Po rozbití beden jsem se střetnul s prvním nepřítelem, hlavokrabem! Ač ozbrojen, zpanikařil jsem a prchl zpět do výtahu, ovšem to, co mi připomínalo oškubané vodňanské kuře skočilo za mnou i tam! Zmáčkl jsem tlačítko a zpětný loading výchozí laboratoře, kdy na mne žoužel nemohla dorážet, se mi tak náramě hodil.

Reakce pána v bílém mě pobavila, výkřiky, cholerické škubání a slepičí pobíhání, zato pán v modrém vyjmul devítku, dvakrát vystřelil a krab exnul. A Barney se stal hrdinou dne.
Pokusil jsem se tedy Barneyho nacpat do výtahu, aby mi mohl nahoře helfnout, leč nepodařilo se. Naštěstí, kus za místem od setkání s hlavokrabem jsem našel jeho klon, Barneyho 2, se kterým jsem posléze prošel podstatnou část hry.
Zrychlím teď trochu tempo, konec konců, to, co jsem vám tu doposud popisoval, zažila v mírných obměnách určitě většina z vás. Já sám spadám do skupiny těch hráčů, kteří si vůbec nevšimli první zombie u vchodu do venkovního skladu s vojáky. Palbou do připravených bomb se totiž všechno proměnilo v cucky, včetně Barneyho.. Praktický F7 quickload a akce byla provedena znovu, už bez této zbytečné oběti.. A vůbec považuji quicksave/quickload pro Half-life za stejně příznačné, jako výše zmíněné páčidlo :)
Venkovní sklad přinesl první setkání s vojáky, a také první logický úkol, jak se dostat dál. Takových úkolů byla full verze Half-life plná, což hře významně přidalo na už tak vysoké atraktivitě.

Průchod skladištěm, plným vojáků mne zocelil. Raději jsem Barneyho nechal hned na začátku této obtížné sekce, protože měl se svojí Berettou příliš slabý usmrcovací výkon, byť byl na dálku přesný. Hra stále překvapovala - po militárním dobrodružství, odeslání signálu v kupoli přišly hororové chvíle v radioaktivním brlohu. Zde si žravé huby vytahovali do chřtánů klející vojáky, kteří začali v Sedmihodinové válce evidentně ztrácet, což bylo nejlépe poznat, potom, co jsem se dostal zase ven na vzduch.
Half-life tu předvedl další přelomovou věc a to zrecyklování hráčem již prošlých prostor. Nicméně ne na způsob doomovek v opakujících se levelech, ale tak, že vytvořil ve hře dojem času, kdy se za dobu, co jste byli uvnitř, venku něco stalo.. Vracel na samý začátek demolevelu STEJNOU cestou, jakou jsem přišel, ovšem za zcela jiných podmínek. To bylo do té doby něco nevídaného.

Další velkou inovací bylo, že umělá intelignece se rvala sama se sebou! Marines vs. Vortigaunts. Tak na koho si vsadíte? Tohle vše dávalo velký prostor taktizování. Ocenil jsem, že Barney zůstal na tom místě, kde jsem ho nechal, i když dalo velkou práci udržet jej mezi granáty, dávkami ze samopalů a zelenými blesky naživu...

Po návratu do centrální laborky mi prófa odblokaval do té doby nedostupnou sekci (úžasné, žádné hledání červeného, modrého či jiného klíče a vy víte, na jaké hry narážím.. Vzal jsem tedy za odměnu 2x Barneyho a 1x pana profesora sebou, aby nakonec podlehl třínohému sonickému psíku bez hlavy. „Může se situace ještě zhoršit?“, řekl jsem si. Jak jsem brzy poznal bylo to možné, to když skriptem padlé skřínky na lejstra rozmydlily Barneyho č.1 a zombie složila jedním máchnutím pařátů Barneyho č.2. Nepěkný osud čekal i mě, to když se konečně objevil zdroj naštvaného řevu v podobě oplátovaného a smažícího Gargantuy (skvělý efekt „neprůstřelnosti“ použitý ve hře i na jiné materiály). Najednou se obrazovka zatmavila a já pochopil, že nutně potřebuji plnou verzi, jinak přijdu o něco velkého na poli her.

Pro: Jedno z nejlepších dem od jedné z nejlepších her vůbec...

Proti: ...ale všechno hezké musí jednou skončit, Uplink nevyjímaje.

+48
  • PC 75
Uplink jsem poprvé dohrál ještě v minulém tisíciletí. Když jsem na něj náhodou narazil po vánocích, uvědomil jsem si, že si to už moc nepamatuji. Když jsem hledal odkaz ke stažení, narazil jsem na dost způsobů jak si hru zahrát. Na to že jde o demoverzi (byť s originálními levely) se jí komunita dost věnuje. Mohl jsem si zahrát původní samostatné demo, nechat si hru doinstalovat do Steamu nebo dokonce včlenit do plné hry, jako novou kapitolu. Nakonec jsem hrál samostatnou verzi, ale na Steamu. Hratelnost je shodná s plnou verzí Half-Life a level design je na stejné úrovni. Na střední obtížnost a s podrobným průzkumem jde asi o hodinu hraní.

Narazil jsem ještě na verzi Half-Life: Uplink Extended. Jde o stejnou hru, ale po finále ještě pokračuje asi 10min. Narazíte na další druhy nepřátel a dostanete do ruky další zbraň.

Poslední variantou, kterou jsem vyzkoušel byla Black Mesa: Uplink. Jde o předělávku do Source enginu a přidá se jako nultá kapitola do modifikace Black Mesa (pozor opravdu jen do modu, verze pro samostatnou Steam verzi se prý připravuje). Neobsahuje nic navíc, prostory působí větším a otevřenějším dojmem a obtížnost se mi zdála trochu nižší.

Pokud vám nevadí starší grafika doporučuji k zahrání Extended verzi, to mírné rozšíření je fajn. Hráčům citlivějším na grafiku doporučuji spíše verzi pro Black Mesu. Celkově je Uplink velice dobrou demoverzí a hodně oceňuji, že nejde o vytržený kus plné hry.
+26
  • PC 80
Half-Life: Uplink je jako poslední bonbón na dně té nejlepší bonboniéry, jako poslední srk toho nejsladšího nápoje, jako poslední hranolek nedělního oběda, nebo také jako nalezení oblíbené hračky z dětství zapadlé za skříní, či objevení letité fotografie na dně spodního šuplíku… Píše se rok 2011 a já instaluji demoverzi z roku 1999 na hru z roku 1998, demoverzi na svoji nejoblíbenější singleplayerovou hru, kterou jsem dohrál 8x a kterou i po řadě let znám stále nazpaměť… Zjištění, že existuje jeden celý level Half-Lifu, jenž mi zůstal utajen, zjištění že je tady poslední dílek puzzlí z obrázku, který jsem měl tak hrdě vyvěšen na stěně, koukal na něj před spaním a nepřipouštěl si jeho nedokonalost, resp. neúplnost, bylo pro mě šokující. Nyní ho ale držím v ruce (mám na mysli ten dílek, vy nemravní neřádi!) a slavnostně zakončuji, co mělo být již dávno zakončeno – příběh jednoho mistrovského díla na poli počítačových her.

Inu, abych sundal růžové brýle, Uplink nedává původnímu Half-Lifu nový rozměr, vlastně v něm vůbec nechyběl, je to zkrátka „něco navíc“, jeden další úkol a jedna zajímavá odbočka. Hned první co potěší je, že Uplink má poměrně ucelený děj, nepůsobí jako jeden level vytržený z kontextu, dočkáte se pár sympatických dialogů, třech základních monster a samozřejmě vojáků. Na vaší vycházce za nasměrováním satelitu určitě nejvíc potěší scriptíky, srdce mi plesalo radostí s každým vojákem, který čekal až se k němu přiblížíte na dohled, aby mohl být nějakou příšerou odtažen za nohy a přeměněn na pár porcí krvavých steaků. Vrcholem scriptování své doby je pak závěr, temný depresivní a monumentálně hrůzostrašný závěr překonávající i většinu plných verzí her (např. Blue Shift vyloženě splachuje do záchodu), natož demoverzí. Zakončení Uplinku se do mě zapsalo jako další nezapomenutelný herní moment.
+23
  • PC 100
Praha, březen 1999. Na své nové PC s 3Dfx Voodoo2 instaluji z cover CD časopisu GameStar jednu z mnoha demoverzí, kterých mám tehdy v počítači násobně více, než plných her, jakýsi... Half-Life: Uplink. Po zhlédnutí úvodního dialogu mezi vědcem a securiťákem jsem naprosto pohlcen atmosférou výzkumného zařízení Black Mesa. Po dobu několika dní nehraji nic jiného. V následujících měsících dokola prozkoumávám Uplink po desítky hodin stále znovu a znovu. Někdy několikrát denně, někdy celý den. Zkouším se proplížit kolem vojáků, abych si je mohl prohlédnout hezky zblízka a odposlechnout si jejich rozhovor. Zkouším Barnyho dotlačit do výtahu, aby mi pomohl v následující mapě. Zkouším Barnyho ochraňovat a zároveň ho sleduji v akci, jak beze strachu, s glockem v ruce, pronásleduje vojáky vybavené samopaly. Quickloaduji. Zkouším se dostat na místa, kam bych se dostat neměl. Zkouším všechno. Až o mnoho dní později jsem Uplink nezapnul... Bylo to v den, kdy jsem si domů poprvé přinesl CD nadepsané "Half-Life" a objevování toho úžasněho světa mohlo začít nanovo.

Half-Life: Uplink je reklamou na videoherní umění na kterém se má vyučovat herní design. Je to mistrovská ukázka vývojářsko-vydavatelké disciplíny "demoverzí", která je dnes před vymřením. Uplink v každém hráči vyvolá chtíč ponořit se do světa prvního Half-Life a pro mě osobně navždy zůstane jedním z mých nejlepších videoherních zážitků.

Pro: atmosféra, level design, je to Half-Life

Proti: absolutně nic

+18
  • PC 80
Tohle byla ta hra, kde jsem úplně poprvé zjistil, že FPS musím hrát s pomocí myši. První mozkokrab mě tenkrát od toho odradil. Kvality Half-Life jsem ocenil až trochu později. Byla to prostě doba před Half-Life a po něm. Doomovky vycházeli z módy.

Zde dostanete esenci toho nejlepšího, co Half-Life nabízí. Přestřelky s chytrými vojáky. Chytří jsou vlastně jen do té doby, dokud na ně pořádně nezatlačíte. Nechybí ani další havět. Demo je nabouchané skriptama a hlavně intenzivní akcí. Je to jak má být. Klasická, super zábavná akce.

Jediná větší vada je, že se nedá ze hry dostat do menu. Alespoň mě to tak dělalo. Jak je to jenom demo, tak tady procentuální hodnocení vedle her 5x delších vypadá úsměvně. No co, hlavně, že je to zadarmo

Pro: ještě jedna mise, skvělá ukázka hry, nostalgie

Proti: nejde mi vyjet ze hry do menu

+17
  • PC 95
Když jsem poprvé v životě viděl Half-Life stalo se tak díky časopisu Score, respektive přiloženému hernímu CD s demy hry. Jedno z nich bylo Half-Life. Poprvé jsem demo rozehrál na svém první PC. Demo jsem rozehrál ale nedohrál, už ani nevím proč. Možná za to mohl tehdy horká novinka Unreal, nebo to byl pan Duke Nuken 3D nebo mistr katany Shadow Warrior, už nevím. Je to moc dlouho a mé vzpomínky jsou bledé jako podzimní nebe.
Ale jedno vím jistě. Dnes, po 21 létech jsem demo dohrál. Pauza to byla poměrně dlouhá.

A nutno dodat byla to parádní jízda. Užil jsem si ji. Na svou dobu muselo být demo Half-Life dost těžké a inovativní když nad tím tak přemýšlím. O tom není pochyb. Dokonce mám takový pocit, že byl hráč v 3D akci snad poprvé nucen použít mozkové závity, což si tak matně vzpomínám u jeho předchůdců nebylo obvyklé.

Na demo 3D akce je zde skvěle podaný příběh v pozadí, akce zastoupená různými protivníky i solidním arzenálem zbraní. Dohráno za dva večery ale stálo to za to. Užil jsem si to. Závěr mě slušně překvapil. Je to snad osud, že letos v roce 2020 po dohrání prvního Half-Life dohrávám i jeho demo.
HL: Uplink je vážně povedená věc ale demo legendární 3D stealth akce Thief: The Dark Project už v mých očích nepřekoná nic.

Pro: Skvělý úvod do dnes již legendární hry

+15
  • PC --
Tohle demo znamenalo mé první přičmuchnutí k HL universu a zároveň i start revoluce v FPS gamingu. Věci, do té doby neviděné mi absolutně vyrazily dech a nechali mě žasnout nad každou částí, kterou jsem procházel. Co na tom, že jsem to hrál v malém okně s nízkým počtem FPS. Atmosféra a hratelnost tenkrát musela uhranout naprosto každého.

Díky SavageCZ.
+13 +14 −1
  • PC 80
Já osobně se musím přiznat, že toto demo jsem hrál dříve, než samotný Half-Life, a to dokonce o několik let. Slyšel jsem na HL1 samou chválu, ale akční hry nejsou mým čajem (nebo alespoň tenkráte nebyly).

Zápletka jako ze správného hororu je prostá: Otevřít zamčené dveře pomocí signálu vyslaného z nedalekého vysílače, který je ovšem "tam někde venku", zatímco vy jste "někde uvnitř" komplexu zamořeného zombíky, mutanty, emzáky a do toho všeho ještě vládními vojáky, kteří se snaží eliminovat vše, co má tu odvahu dýchat nebo se pohnout.

Half-Life mě takto uchvátil svojí atmosférou, kdy se musíte tu plížit, tady prostřílet skladištěm a tam zlikvidovat automatické střílny, abyste mohli zachránit sami sebe a další přeživší. Radost mi přinesli hlavně mluvící a spolupracující NPC (v té době něco výjimečného, alepsoň pro mě), chytře ukrytý loading ve výtahu a emzáci požírající vojáky, kteří mi dokázali velmi "zatopit". Užasné demo, díky kterému jsem si nakonec pořídil i Half-Life GotY, splnilo svůj účel na výbornou a zcela jistě patří mezi jedny z nejlepších demoverzí / vystřižených levelů, které kdy spatřily světlo světa.

Pro: Atmosféra, délka.

Proti: Nic, takhle má vypadat demo.

+13
  • PC 80
Další krásná vzpomínka na dětství. Tehdy, když jsem hrál tuto demoverzi jsem ani netušil, že nějaký Half-Life existuje, ale to mi bylo vcelku jedno. Hra se mi líbila už tehdy, a tak jsem si řekl, že bych si mohl zase zavzpomínat na něco, co mě tehdy skvěle bavilo. Sice jsem to tehdy dohrál pouze jednou, ale po té, co jsem hru zapnul po 15 letech, tak jsem si připadal jako doma.

Za všechno může úvodní lokace, kdy jsem se objevil v malé chodbě, kde okolo mě všechno vybuchovala, a tak jsem neváhal a začal utíkat. Posléze jsem doběhl k dvěma postavám, tehdy jsem myslel, že to je nějaký doktor (bílý plášť a neznalost mohou za vše) a voják, kteří strašně dlouho o něčem povídali a pak mě konečně pustili do výtahu. A tam to všechno začalo - páčidlo, rozbití automatu, první podivná příšerka (ze které jsem měl docela husinu a mám ji do dnes, když se headcrabem setkám), první lidští protivníci atd.

Ta hra je prostě parádní po hratelnostní stránce i vytvořeným prostředím nijak nenudí. Neustále se něco děje, támhle po vás střílí, tam něco zase bouchá, tady stojí vyděšený vědec atd. Atmosféra hry je rovněž na vysoké úrovni, kdy jsem měl tehdy pocit tísně v některých lokacích.

Bohužel jsem to tentokrát prošel za půl hodinky (tehdy mi to určitě zabralo více času) i z důvodu, že jsem si nějaké části hry pamatoval.

4/31 - Parádní jednohubka, která stojí určitě za zahrání i pokud jste původní Half-Life nehráli (já ho zatím nehrál, ale tohle demo mě docela navnadilo).

Pro: Hratelnost, atmosféra

Proti: Nic

+13