Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Half-Life: Source

76
58 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
01.06.2004 PC
Vývojáři:
Šest let po vzniku Half-Life vydalo vývojářské studio Valve první Half-life podruhé. Původní Goldsource engine (silně modifikovaný Quake engine) tu je nahrazen Source enginem, který se ještě tentýž rok na podzim představil v Half-Life 2 a ve Vampire: The Masquerade - Bloodlines.

Hra oproti originálu obsahuje lepší simulaci fyziky, kvalitnější nasvícení a stíny, vertex a pixel shadery, což se projevuje nejviditelněji na vzhledu vody. Kromě nových skyboxů zůstaly zachovány původní textury a modely, za což byla hra v době vydání kritizována. I do Half-life: Source může být nainstalován High Definition Pack, původně obsah určený pro zrušenou Dreamcast verzi Half-life. Vylepšuje modely postav personálu Black Mesy, nepřátel a také zbraní. Příběh zůstavá nezměněný, a tak se opět vtělíte do chrabrého vědce Gordona Freemena, který se po nevydařeném pokusu vydává se svým neodmyslitelným páčidlem vstříc nechtěnému dobrodružství, které je plné skákání, řešení puzzlů a hlavně mrtvých emzáků.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Od Half-Life: Source nečekejte nějaké zlepšení grafiky (až na vodu). Spíš zhoršení. Mě se například nezobrazovala krev na zdech. Zvuková stránka je sice vylepšená, detailnější, ale některé zvuky nepochopitelně zmizely. Třeba zvuk skoku mozkokraba. Trochu zamrzí, že muzika po loadingu u přechodu do nové lokace přestane hrát. Přibyl efektivní fyzikální model. Ten oceníte nejvíc v přestřelkách. Mrtvoly konečně padají tak jak mají. Sejmout potom například sonopsa v běhu nabídne ten pravý uspokojující zážitek. Jinak ve hře není jiná možnost, jak fyziku pořádně a efektivně využít.

Největší a zároveň výrazné plus je, že Source engine podporuje titulky. Toho využijí nejvíc jazykoví analfabeti, jako jsem já. Ano, na internetu jsou k dispozici české titulky, takže jsem si mohl naplno užít ten skvělý příběh. To dá tak skvělé hře, jako je Half-Life, úplně nový rozměr. Opět jsem to dojel jedním dechem.

Pro: možnost zapnout si titulky, fyzikální model smrti

Proti: trochu narychlo upatlané a nevyladěné

+23+22 / 0
  • PC 55
Konverze legendárního Half-Life do Source enginu? To zní skvěle! Po několika letech jsem se chystal na, v pořadí již, deváté dohrání Half-Lifu, tak proč nezvolit rovnou Half-Life Source a nevychutnat si starého dobrého „kamaráda“ ve zcela novém vizuálním kabátku? Ale ouha, ono to s tím kabátkem nebude až tak žhavé, Half-Life: Source má stěží nové trenky, které jsou hluboko pod tím starým, známým, omšelým kabátem ukryty. Zklamání jak sviňa… Chápu, že kompletně předělávat starou hru do nové grafiky by vyžadovalo neúměrné množství času a programování, ale tohle je opravdu nic. Znatelný rozdíl zaznamenala jen voda, hladina vypadá o několik grafických generací lépe, jenže co dál? Fyzika? Zaznamenal jsem houpání zavěšených krabic asi ve dvou místech hry a „prý“ mrtvoly na zem padají realističtěji… Good job! Možná by se dalo zmínit ještě vylepšení pár světelných efektů, ale za to bych ruku do ohně nedal. Textury, modely, efekty všechno je jak při starém, a proto pokud již Half-Life vlastníte, nevidím jediný důvod, nač kupovat Half-Life: Source. Ba naopak, osobně pokud budu někdy Half-Life hrát po desáté, nejspíš sáhnu po verzi původní, aby pocit nostalgie byl kompletní…

Half-Life = 100% + „předělávka“ do Source = 10%, takže to tady zprůměrujem…

HW: Minimum: 1 GHZ CPU, 256 MB RAM, GF 2 MX / Doporučeno: 1.6 GHZ CPU, 512 MB RAM, GF 4 MX/Radeon 9000
+22+21 / 0
  • PC 75
Tak jsem si to střihl ještě jednou (kromě půlky Xenu), tentokrát v této velmi kritizované konverzi. Je to prakticky to samé jenom s hezčí vodou, pohodlnější baterkou, rychlejším pohybem a ragdolly, které nahradily lepší, originální, animace smrti. Opravili Barneyho napodobování zvuků tlačítek na numpadech, ale rozbili spoustu příjemných detailů: specifický zvuk při vybírání zbraně, méně povedený gore, méně krve na zdech po střílení, Barneyho friendly fire, hudba se vypne při loadingu (stalo se mi to asi tak 5x), ozvěna ve ventilačkách a otevřených prostorech, jemný head bobbing z originálu, zbraně teď mají otravný zpětný ráz a vypadají díky brute-force shaderům jako naolejované, páčidlo dělá nepříjemný, ostrý zvuk na všech materiálech, exploze již nejsou tak hezky třaskavé, headcrabové jsou hloupější. Ale na druhou stranu: AI nepřátel, vědců a sekuriťáků je celkově lepší, menu je podobné jako v HL2, obtížnost se dá nastavit během hry, páčidlo je silnější, plavání lepší, baterka nyní hází stíny a nemá nekonečný dolet, textury vypadají lehce ostřejší a lepší díky shaderům, FOV se dá nastavit a je defaultně vyšší u zbraní, takže jsou lépe vidět.

Dávám o stupeň horší hodnocení než u HL1. Pokud chcete hrát Half-Life 1, tak spusťte Half-Life 1, přijde mi totiž celkově hezčí, bez zbytečných bugů, specifických nuancí Source Enginu a brute-force vychytávek. Celkově mi HL:S připadá jako něco, co vývojáři udělali za pár dní a rozhodně nedokumentuje možnosti Source tak, jako např. fanouškovská modifikace/hra Black Mesa, jejíž vývoj trval asi 8 let. Tak hurá na ni.

4.3 hrs last two weeks / 14.3 hrs on record

Pro: Half-Life

Proti: Neotestované, Problematické, Chabé

+21+21 / 0
  • PC --
Když jsem to instaloval, moc jsem nevěděl, do čeho jdu. Věděl jsem jen, že je to první Half-Life na enginu toho druhého. Docela jsem se těšil, že to bude dobré, že sem budu psát sáhodlouhou recenzi na stovky stran atd. :D

Kupodivu ale rozdíl není téměř žádný a celá hra je plus mínus identická s tou první. Pár kosmetických změn tam ale je. HL dostal hlavní menu z druhého dílu, to je asi nejviditelnější. Zbraně mají lesklý textury (takže vypadají líp. Kulomet je celkově překopaný), některé kovové textury se lesknou, postavy zanechávají realistické stíny, potvory při umírání padají realisticky k zemi a nakonec - to je asi nejvýraznější - pěknější voda.

Největších kosmetických změn se dočkala jedna pasáž v mapě Surface Tension, kdy se leze v poušti po skalách a je hezky vidět až dolů na řeku. Herní mechanismy kupodivu žádnou změnu neobsahují - až opět na tu vodu - hlavní hrdina pod vodou skoro vůbec nevydrží a začne se topit téměř okamžitě. Ovšem když se z vody dostane dřív, než umře, tak se mu doplní zdraví zase na sto :)

A to je prosím - úplně všechno. Hmm… vlastně proč ne? HL: Source stojí úplně stejně, jako původní HL, tak proč ho nemít kapku upravený? Jenže musím říct, že Source je místy i kapku zabugovaný. Několikrát se mi stalo, že jsem si jel spokojeně vláčkem a vláček se najednou zasekl a odmítal jet. Gordon Freeman byl zaseknutý a odmítal cokoliv dělat. Práskl jsem do mezerníku a konečně se odsekl a vyskočil, jenže spadl a vlak mi ujel. Takových drobností je tam víc. První HL, který má určitě větší nostalgické účinky, je už dost vychytaný po všech stránkách - hlavně co se týče bugů. Takže bych spíše doporučil zůstat u něj… Osobně bych radši bral první HL v HD rozlišení. Ještě, že máme Black Mesu.

A protože celá tato věc ve mně vyvolala rozporuplné pocity, raději nehodnotím :)
+16+15 / 0
  • PC 90
Half-Life je dodnes nepřekonaná hra. Sršící parádním level designem, variabilním gameplayem, skripty, originálním závěrem, dostatkem zbraní, spoustou rozličných nepřátel, prostředí k prozkoumání, odpovídající herní dobou, možnostmi, jak danou situaci vyřešit a řadou dalších věcí. Z nichž byla herní veřejnost v roce 1998 na větvi. To, co jsem zmínil o dvě věty zpět, je sice archetyp většiny kultovních klasik žánru FPS, až na ty skripty. Ale v této konkrétně na to šli vývojáři jinak. Tím pádem si hráč připadal, že tam opravdu je, v kůži nemluvného hrdiny Gordona Freenama, což jen podtrhlo ten poměrně realistický adventurní zážitek. Dále doplněný slušnou hudbou, napětím a vyváženým poměrem mezi akcí, skákáním a hádankami. Jež tu v podstatě nahrazují sbírání karet, klíčů, aktivaci pák a podobně. V kombinaci plnění jednotlivých úkolů, pro překonání toho a toho problému, tedy dokonale fungují jako moderněji a autentičtěji podané herní mechanizmy, využívající okolní interaktivitu úrovní ve hře. Čímž jsem už dopodrobna rozebral to hlavní, proč mě hra stále baví i po tolika letech, a zároveň si sám plně uvědomil její rozdíl od ostatních stříleček té doby. A co teprve komunikace s postavami, často nutná ke zdárnému postupu dopředu mnohými lokacemi.

Dosavadní shrnutí bez výjimky platí pro původní verzi hry, její základní Steam verzi, stejně tak mnou komentovaný Half-Life Source. Kdybych měl posledně jmenovanou verzi posoudit i po vizuální stránce v defaultní podobě, nijak slavně by na rozdíl od té herní nedopadla. Naštěstí je ale moderská scéna téhle série aktivní neustále, takže můžete bedny a nepřátele ničit upraveným páčidlem, kochat se tou krásou kompletně přetexturovaných prostor komplexu Black Mesa, zírat na precizně upravená skaliska, smočit se v té průzračně čisté vodě. Což je to jediné nejmarkantnější, s čím byl v roce 2004 Gabe Newell v předělávce HL schopen přijít. Dal tak vzniknout odhodlání fanoušků prvního dílu pro jeho kompletní přepracování do líbivějšího kabátku, a to právě skrze Source engine, na němž běžel svého času druhý díl. Konverze Black Mesa mi ale příliš radosti po vydání neudělala, proto nedám dopustit na modifikaci Ultimate Definition, o jejíž přednostech tu už padla řeč a najdete ji též v nástěnce. Ta nezklamala zkrátka ničím, a završila tu několikaletou etapu mého čekání na to, až Half-Life Source bude vypadat tak, jak si opravdu zaslouží, aniž by přitom ona modifikace jakkoli měnila jeho herní principy, závěr hry nebo cokoli zjednodušovala. Udělené číselné hodnocení tudíž koresponduje pouze s dohráním uvedeného modu a shoduje se zároveň i s mým ohodnocením původního Halfa.

Abych pravdu řekl, nevěřil jsem, že si někdy takovou grafiku u téhle modly vychutnám. O to příjemnější překvapení to bylo, zvláště, když měla nyní každá zbraň jiný zaměřovač, HUD hýřil neokoukaným provedením. Hlavní menu se tvářilo jako u obyčejného Halfa, především díky prostému názvu Half-Life, loadingy byly stejné jako u HL2, akorát názvy kapitol se omezily na jejich číslování. Herní nabídka, řešená při každém spuštění promítáním pár scén přímo ze hry, se neomrzela nikdy. Zamrzí naopak menší počet grafických bugů, od mizení mrtvých nepřátel při rozhlížení, zbraň zastrčená do země, špatné zobrazení povrchu v pár částech se zamořením od toxického odpadu, apod. Také mi nešla sebrat výbava na dlouhý skok. Na Xenu to vyřešil až rocket jump. Ve výsledku ale nic, co by souhrnný dojem z hraní nějak zásadně kazilo. Tam, kde byly ty "vymršťující díry", stačilo do jedné z nich skočit, posléze dobře dopadnout na "letadlo“ a pokračovat určeným směrem k loadingu. Celé to netrvalo víc jak třicet sekund, na asi druhý pokus. Popsaný úsek rozhodně nebyl při předešlých pařbách překonán takto snadno. Pokud dnes ještě existuje někdo, koho tato proslulá značka láká, doposud ji nehrál a chtěl by začít od jejího počátku, doporučuji mu Half-Life: Source - Ultimate Definition.

Pro: Starý dobrý Half-Life, tentokráte s notně vylepšenou grafikou, a to díky Ultimate Definition modu.

Proti: S aplikovaným modem pár graf. bugů, včetně jednoho herního, ale má kreativita nezklamala.

+14+15 / -1