Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Gothic selhává v některých ohledech jako RPG. Například možnost vylepšit ovládání zbraní jen dvakrát, nutnost určité úrovně na to, abyste vůbec zraňovali některé nepřátelé atp. Nicméně čím velmi zaujme jsou poměrně ponuré barvy a velmi dobrý nápad uzavřeného světa, kde se život jednotlivce zakládá na postavení v žebříčku "klovacího řádu" (neznalí nechť užijí googlu). Jen ti nejvýše postavení pak skutečně mohou vychutnávat plody své moci (například mají ženské, a to se fakt počítá, když jich je v celé hře asi 6).

V takovém místě je přirozeně jen málo věcí zadarmo. O to více vás však potěší, když se nad místní poměry vyšvihnete svou první róbou mágů ohně a zaživa upálíte několik nýmandů, kteří vás dříve bez potíží proháněli po půlce mapy.

Je to skutečně nádherný svět, když sebevědomým vstupem do jednoho tábora lehce skončíte jako doživotní roznašeč vody, lovec švábů do polévky místního kuchaře (jíst se musí) či věčně zhulený člen Bratrstva, jež uctívá "boha" se snad ještě více pohodovým a uspávacím jménem - Sleeper.

První díl se svými temnými barvami a atmosférou bezvýchodnosti vyniká v něčem, v čem naprosto propadá další díl. Gothic I je totiž opravdu schopen dostát svému názvu a po cestě navíc ještě velmi slušně pobavit. Například lokace Old Mine zvedá sama o sobě hodnocení o 10%. Když jsem v dálce slyšel klapání nohou a posléze se objevil jeden z místních šestinohých obyvatel, tak to se mnou celkem hnulo. Obecně fauna plná neúprosných dravců a mrchožroutů velmi pěkně odráží vztahy mezi místními lidmi. Pokud dokážete ocenit nápad této hry a způsob provedení, tak vám pravděpodobně nebude vadit, že Gothic v některých ohledech působí značně lacině. Koneckonců mnoho lidí propadlo jakési iluzi o kvalitních NPC, přestože rozhovorů zrovna závratně není a kvalitou taktéž nevynikají.

Nechte to na sebe působit a pobavíte se. Hledejte chyby a najdete jich přehršle...
+29 +34 −5
  • PC 100
Gothic bylo mé první RPG, které jsem kdy zkusil. Možná právě proto jsem si ho tak oblíbil. A možná taky ne, protože jsem ho opravdicky dohrál až dnes...

Hráč začíná tradičně jako slaboch s prázdnými kapsami. V případě Gothica navíc uvěznený uvnitř magické bariéry, ze které není návratu. Hrdinovy situace okamžitě využijí zdejší trestanci a málem z hrdiny vymlátí duši nebýt strážného Diega, jenž mu zachrání krk. Dá pár rad do začátku a "Good luck". Od teď jedete na vlastní pěst. Svět kolonie je drsný a temný, většina z místních moc dobrých úmyslů nemá a tak si musíte dávat sakra bacha, komu se postavíte do cesty. Kolonie je sice nevelké území, ale zato kypí životem a originálními lokacemi. Pod bariérou se nachází tři hlavní guildy v podobě tří táborů: Old Camp, New Camp a Sect Camp, mezi kterými bude hlavní postava v rámci příběhu velice často pendlovat. Tábory nejenže poskytují relativně bezpečný úkryt, ale také zde naleznete důležité učitele. Bezejmenný hrdina se totiž neučí skilly sám, ale musí se nechat cvičit od důležitých NPC a to často za velice tučný finanční obnos. Takhle parádní pocit z vylepšování postavy jiná RPG neumí.

Celý svět je od začátku přístupný celý až na pár míst, ke kterým se musíte postupně dopracovat. Hrdina totiž nemůže vlézt hnedka do každé jeskyně, vpravdě zpočátku bude mít strach vůbec sejít z cesty. I setkání s přerostlou krysou může být zpočátku pro hrdinu smrtící. Tím se snažím říct, že hra je temná, drsná a hráče rozhodně nevede za ručičku. Dialogy jsou sice dost strohé, ale to vůbec nevadí. Jsou chytlavě napsané a hráč okamžitě odhadne charakter jednotlivých postav.

Vytkl bych blbé defaultní ovládání nastavené na šipky, které ale v nastavení stačí jednoduše přehodit na alternativní (WASD). Ovládání jako takové se sice může jevit jako chaotické (hra nemá tutoriál), ale po chvilce zjistíte, že je vlastně hodně logické a rychle přejde do krve. Soubojový systém je vyloženě parádní a nevzpomínám si na RPG hru, která by měla souboje zábavnější a rozmanitější.

Co se týče grafiky, tam není co vytknout. Hra sice nedisponuje moderními efekty, ale to vynahrazuje svojí temnou stylizací a výtvarnou stránkou. Jediné, co působí zastarale a fakt hnusně jsou podivné placky nahrazující les z větší dálky - tehdy asi z důvodu optimalizace. Krom toho se hra nevyhla bugům. Je vidět, že byl Gothic vydán předčasně a obsahuje řádku celkem zbytečných bugů v leveldesignu - špatně postavené žebříky, nedodělaný quest (viz. tábor vedle trollího kaňónů). Ale to jsou veskrze jen drobnosti, které výsledný dojem jen stěží ovlivní.

Tak jako tak je ale Gothic špičkové RPG, které by byl hřích minout a pro mě je to ideální ukázka toho, jak by RPG hra měla vypadat.

Pro: promakaný soubojový systém, vizuál, design kolonie, mytologie Spáče a atmosférická magická bariéra, úžasná hudba

Proti: bugy a časté padání hry

+27
  • PC 100
Pokud je pro mě nějaká hra srdcovka tak je to právě Gothic.

Jedna z prvních her vůbec co jsem hrál ve svých mladých letech skutečně já osobně. Jako malý gamer samozřejmě konzole cheaty a jede se dál, ale dokonalá atmosféra Gothica působí tak dobře, že se člověk podvádět dokonce stydí.

Bavil jsem se s nejedním člověkem co mi řekl "Já bych si tu hru hrozně zahrál, ale to ovládání fakt nedám". Mě vždy chvilku trvá než si z moderních her zvyknu na netradiční ovládání, ale k té hře to prostě patří. Gothic je jedna z her, u které ke svému NTB, na kterém hraji, v těch momentech ani nepřipojuji myš. Ale právě to ovládání je podle mě jedna z věcí, které atmosféru Gothica nesou na svých zádech. Však když se s tím zžijete a zabijete své první monstrum tak je to čiré herní štěstí.
Herní atmosféru také podtrhuje perfektní soundtrack a skvělý dabing. Je určitě trochu škoda, že není český, ale já jsem se s angličtinou zžil a užiji si hru i v ní. Ale není to tak dávno co jeden z tvůrců Historie Khoronisu řekl, že obdivuje hráče národů, které nemají svůj dabing, a i tak si Gothica zamilovali.
Další věc co mě na Gothicu hodně baví je obtížnost. Já mám rád výzvy a Gothic i po těch letech co ho pravidelně hraji jednu představuje. Nedovedu si představit jinou hru, kde jste v poslední kapitole. Máte nejlepší výbavu a i tak se bojíte o život a často umíráte Alespoň já tedy v poslední kapitole ve Spáčově chrámů vždy zemřu asi tak 100x. Není to tedy, že se bojíte každého vlka, ale někteří nepřátelé stále dovedou zatopit, o to hůře, když se jich na vás vrhne několik najednou.

Pro mě je Gothic i přes své malé nedostatky neskutečně důležitá hra a pravidelně si ho musím alespoň jednou do roka zahrát. A i když spousta lidí hodnotí dvojku ještě lépe, pro mě bude vždy nejlepší právě jednička.
Nyní jsem s ohlédnutím dohrál oba duchovní následovníky, jak sérii Risen tak hru ELEX. A musím říct, že všechny čest Vývojářům z Piranha Bytes, že se jim alespoň částečně povedlo přenést skvělou atmosféru i jinam, ale Gothic pro mě bude vždy jen JEDEN.

Pro: Atmosféra, Hudba, herní styl, obtížnost, příběh

Proti: Malé množství bugů, které občas znepříjemní hru, ale není to nic významného

+27 +28 −1
  • PC 95
Když jsem tuhle hru zkoušel kdysi dávno poprvé, vůbec jsem netušil, co čekat. Hra měl ale naprosto pohltila a to dokonce takovým způsobem, že jsem sepsal podrobný návod. V čem je hra tak skvělá?
Přiznejme si to, ovládání stojí za starou belu, grafika také nepatří ke špičce a najde se i pár chybek. To ale není nic ve srovnání hra nabízí. Gothic je protkán skvělými dialogy, příběh si budete pamatovat až do smrti a s každým dalším questem a potkanou postavou budete mít stále větší chuť hrát dál. Svět Gothic považuju za jeden z nejlepších, jaký byl v PC hře dosud vytvořen.

Pro: Skvělý příběh, poutavé dialogy, prozkoumávání světa a všechno ostatní.

Proti: Neohrabané ovládání, několik drobných chybek.

+26
  • PC 100
Gothic je už dnes legenda. A i pro mne je to naprosto jedinečná hra neboť díky němu jsem se dostal k RPG žánru. Kdo by to byl řekl v roce 2001 že nenápadná hra od německých Piranha Bytes udělá takovou díru do světa a získá mnoho oddaných fandů.

Gothic ale rozhodně měl čím zaujmout. Grafická stránka sice nebyla ve své době špička ale i tak se jednalo o ucházející zpracování. Pravda pokud se člověk podívá na hru dnes tak jednoznačně z grafiky unešen nebude. Jedná se o klasické 3D zpracování okolo roku 2000, všechno je tedy hranaté a placaté a celkově tako zašpičatělé. Nicméně grafika u Gothicku nikdy nehrála prim a nebylo to to co by vás drželo u hry a to i vroce 2001. Řekl bych že v době vydání se jednalo o nadprůměr.

Tím hlavním co podle mě hráče okouzlilo byl svět, atmosféra, postavy, příběh a hudba. Začneme příběhem který nás zavede do jedné trestanecké těžařské kolonie na ostrově Khorinis. Začínáme tím že jsme odsouzeni a vhozeni do kolonie. Kdo jsme a udělaly jsme vážně nějaké hrozné zločiny? To se nikdy nedozvíme, vývojáři za celou hru neodkryjí nic z protagonistovy minulosti, dokonce ani jeho jméno a tak po celou hru hrajete za Bezejmeného ( ačkoli on sám samozřejmě jméno má a několikrát se chce představit tak ostatní ho vždy nějak utnou než ho stačí říct :) ). Příběh je zajímavý také tím že prakticky až do závěru nemáte za úkol zachránit svět nebo alespoň ostrov. Nikdo za vámy nepříjde a neřekne: "Mocný hrdino zachraň nás!" Ne, jste jen další trestanec a vaše největší starost je nějak se zorientovat v kolonii a mezi frakcemi. Frakce jsou tři ( Nový Tábor, Starý Tábor a Tábor v bažinách ), každá usiluje o něco jiného a každá má různé metody. Pokud se k nějaké přidáte tak logicky se vám uzavře postup do dalších dvou. V celém tom světě je samozřejmě plno NPC postav které rozhodně stojí za to, mnohdy se vám vryjí velmi hluboko do paměti. Samozřejmě že svět je to také nebezpečný a je zaplněn různou havětí ( vlci, chňapavci atd, ale také humanoidní nepřátelé ) která vám půjde po krku.

Atmosféru taktéž dělá výborná hudba a mě osobně se saudtrack doslova vypálil do mozku a naprosto mi učaroval. Tklivé melodie ale i rázné znělky mě natolik uchvátily že jsem si ho stáhnul do mp3. Osobně se domnívám že hudba dělá značnou část zážitku a nebojím se říct že stojí na stejném stupni jako ostatní aspekty hry, rozhodně zde není jen do počtu. Hra je samozřejmě plně namluvená a Bezejmený taktéž mluví ( nejedná se naštěstí o ten případ kdy hlavní hrdina mlčí jako trotl ( promiň Gordone ) ). A že mu ta pusa jede, rozhodně to není žádná stydlivka a neváhá dění jízlivě okomentovat.

Hra je samozřejmě RPG takže zde máme tabulku kde uvidíme jak jsme na tom a kde je třeba zapracovat. Samozřejmě zde jsou klasické atributy jako síla atd. Ale můžete se naučit mnoho speciálních dovedností např. alchymii, stahování kožešin ze zvířat.. Nicméně zde je poněkud unikátní systém rozdělování bodů do schopností. Zde se to totiž nedělá tak že by jste si v tabulce naklikali co chcete zvýšit ale pěkně jste si museli zajít za trenérem nebo někým do dané schopnosti učí a u něho si dané atributy vylepšit. Nemusíte se bát že by zde nebylo co dělat svět je velký a aktivit je zde také přehršel. Stojí za zmínku že ve hře je aktivně se měnící čas. To znamená že zde den plyne jako normálně, je zde ráno, dopoledne, odpoledne, noc... Takže je logické že zde lze i spát a mnohé úkoly lze plnit jen v danou dobu. Taktéž lidé a zvýřata se chovají podle toho co je zrovna za čas. Mají zkrátka svoji rutinu a tou se řídí, prší le tedy tak se lidé běží schovat pod střechu atd. Taktéž zvýřata jsou rozdělena na dravce a kořist, takže není problém vyděl smečku vlků kterak loví nebohou oběť. A to vše v roce 2001!

Bohužel má Gothic menší škraloup na kráse a tím je ovládání. Ovládání boje je malinko těžkopádné a bohužel né úplně intuitivní. Chce to trochu času a pak si na něj dá zvyknout a pohodlně hrát.

Nastavení obtížnosti by jste zde hledaly marně neboť zde žádné není a obtížnost je dána tím jak moc silné jsou dané potvory a nepřátelé v dané lokaci. Díky tomu odpadá trapná neviditelná zeď, či trapné berličky pro které nelze jít dál. Zkrátka ještě nejste moc vycepovaní.

Takže zapoměl jsem na něco? Samozřejmě že zapoměl! Je toho tolik co bych vám ještě mohl říct. Třeba to jak jsem si zašel zakouřit trávu do Tábora v bažinách, nebo když jsem prozkoumával les a sežrali mě vlci a nebo když jsem potkal Muda který má rád zvířátka ( trošičku jinak než většina lidí :) ) a nebo... A nebo víte co? Zahrajte si ho sami a sami taky objevte taje a kouzlo Gothicku a pak znovu a znovu. A teď mě omluvte jdu znovu instalovat a hrát.

Pro: Atmosféra, hudba, příběh, NPC, svět a jeho chování nezávisle na vás, mnoho povolání, trenéři, Bezejmený, logické bariéry světa

Proti: trošku nevyladěné ovládání, na konci může být pro někoho tuhé

+26
  • PC 100
S touto hrou jsem vyrůstal, bylo to moje první RPG a nikdy nebudu litovat toho, že jsem se z počátku tolik trápil s tím, abych se naučil složitější ovládání, než na jaké jsem byl do té doby u her zvyklí.

Už při začátku, když vás hodili do kolonie a vy se musíte postarat sami o sebe, jsem se ocitl v úplně neznámích vodách, do té doby jsem hrál povětšinou akčnější FPSka nebo RTS. Levelování, učení se různých schopností, výroba zbraní či už dokonce samotná volba toho, zda-li budu chrlit z rukou ohnivé koule nebo máchat s mečem mně naprosto uchvátilo.

Žádné složité rozdělování dovedností jako je tomu u série TES, žádné plnění nezpočet postranních úkolů, žádné bloudění po mapě a i tak vám hra zabere pěkných pár desítek hodin.

Nejvíce se mi však vryla do paměti atmosféra... Atmosféra, kterou u mne nedokáže vytvořit žádná jiná hra. Soundtrack, ponurý svět zmítaný válkou a intrikami, které rozdělili ty, kteří by měli držet při sobě. Jedinečný příběh ve kterém nastupujete vy jako bezejmenný hrdina, aby jste odvrátil zkázu lidstva a nastolil mír, právě to je na této hře tak uchvacující.

Hru jsem osobně dohrál už snad 20x a pokud bych na ni dostal jen náznakem znovu chuť, neváhal bych ji nainstalovat po dvacátéprvní.

100%, ať hledám jak hledám, nenacházím nic, co by ji mělo toto hodnocení srážet, za mně jasných 100%.

Pro: Příběh, grafika, soundtrack, atmosféra, bezejmenný hrdina a jeho parta přátel.

Proti: ----------

+25 +30 −5
  • PC 100
Na Gothicu se mi moc líbí uzavřený (přesto dostatečně velký) svět, výborný příběh, herní vyváženost, krásné prostředí kolonie a jejích tajemných zákoutí, všechny tři tábory, obtížnost, ... Zkrátka všechno :-)

Ano, ovládání je zprvu možná trochu krkolomné, ale zvyknout se nechá na ledasco a po pár chvílích hraní už to člověku ani nepřijde a vlastně zjistí, že všechno se ovládá logicky a má to svůj smysl. A není k tomu potřeba o nic víc než pár základních tlačítek a myš.

Stejně tak obtížnost je (hlavně pro nováčky v žánru) trochu krvavá, ale díky ní je hra opravdu výzva. Nikdo vás nevede za ručičku, člověk si musí všechno vyzkoušet hezky sám na vlastní kůži. A to často doslova, když třeba jako neználek naběhne hned z kraje do lesa, kde ho rozcupuje v "lepším" případě krvavá moucha, v tom horším pak stínová šelma, přičemž se hráč po jejím zahlédnutí nejprve orosí hrůzou. A právě tohle se dnes ve hrách moc nevidí, bohužel.

V kmoentáři nelze opomenout ani vedlejší postavy. Přestože většinu z nich si člověk nezapamatuje, najde se i pár těch důležitějších, které mu naopak velmi přirostou k srdci a bude se těšit na každé další setkání s nimi. Kdo by mohl zapomenout třeba na Diega?

Pro: herní svět a mechanismy, atmosféra, hudba, (ve své době) grafika

Proti: nic zásadního

+25
  • PC 90

Když jsem se kdysi ptal svého spolužáka, jestli by mi nedoporučil nějaké fajn RPG, okamžitě mi doporučil Gothic. No, teď už vím, že měl pravdu.

Už při shlédnutí intra se mi rozbušilo srdce. U tak staré hry jsem opravdu nečekal tak dobré intro. Sice mě trochu štvalo, že jsem si nemohl zvolit alespoň pohlaví, nicméně, s hlavním hrdinou jsem se tak dokonale sžil, že během dvaceti minut hraní jsem tuhle "nedokonalost" přehlédl.

Jako obrovský klad beru atmosféru. Prostředí trestanecké kolonie, kde vám každý podřízne hrdlo pro sebemenší hrudku rudy, mě naprosto okouzlilo. Rovněž pěkné dialogy, kterým mnohdy nechyběl vtip, mě opravdu zaujaly. Super je také to, že hra se s vámi neštve. Nenašel sis zbraň? Tvůj problém, máš lépe hledat. Je na tebe ten vlk moc silný? Měl si mu utéct. A mohl bych pokračovat dál a dál.

Přestože svět, ve kterém se Gothic odehrává, není nijak rozlehlý, je v něm spousta jedinečných ruin, jeskyní a i takové kuriozity jako třeba skřetí aréna, horská pevnost, klášter a mnoho dalšího. Bohatá je i fauna, najdete zde směšně jednoduché mrchoždrouty, ze začátku vražedně silné vlky, až fakt nebezpečné stínové šelmy či břitvy.

Hra rovněž disponuje velkým množstvím zbraní a zbrojí, přičemž na každou zbraň potřebujete určité statistiky, třeba na zbraně tváří v tvář potřebujete hlavně sílu, zbraně na dálku zase potřebují zvýšenou obratnost. Hra je tím těžší a nutí vás přemýšlet, do čeho investovat dovednostní body-ty také můžete dát do široké škály dovedností (akrobacie, získání trofejí nebo třeba plížení).

Kladů je opravdu mnoho a mnoho, jenže příliš dlouhý příspěvek by nikdo nečetl. Proto radši přejdu k těm záporům, kterých jsem za celou hru shledal jen pár.

Tím prvním je lehce zdlouhavý soubojový režim, kdy se protivník trvale vyhýbá, přestože sami vidíte, že jste zasáhli a dokonce se ozve i charakteristický zvuk, nicméně, hra to prostě neuzná. No, co se dá dělat.

Množství bugů nebudu komentovat, snad jen to, že nějaký zásadní bug, který by mi znemožnil splnit úkol, jsem nenašel. Horší je to s inteligencí NPC, zvlášť při plnění nějakých questů. Bohužel jsem to pak musel řešit pomocí návodu. Škoda.
Opravdu špatný je fakt, že volba tábora nemá žádný význam na hlavní dějovou linku, jen získáte jeden či dva úkoly specifické pro daný tábor, jinak nic.

Rovněž mě dost štve, že povolání nejsou od sebe striktně oddělena a že za chvilku jsem na všechny strany sesílal ohnivé koule, zatímco jsem běhal v těžké zbroji se sekerou na zádech. Hra také mohla být trochu těžší, ale to je věc vkusu.
I přesto je Gothic super hrou a rozhodně by se mohl srovnávat třeba se Zaklínačem nebo Oblivionem. Jsem rád, že jsem si jej mohl zahrát a zanechal ve mně moc pěkné vzpomínky.

Pro: atmosféra, příběh, volnost, sympatický hlavní hrdina, protivníci se s vámi nemazlí, zajímavé questy

Proti: soubojový systém, hra by mohla být těžší, inteligence NPC

+25
  • PC 100
Vzpomínám si, když jsem před několika lety začal hrát Gothic. Nejdřív jsem strašně nadával, hlavně na ovládání, ale hře jsem dal šanci a dobře jsem udělal. Později mě hra vtáhla natolik, že jsem u ní proseděl celou noc a uvědomil si to až když začalo svítat. Atmosféra trestanecké kolonie je úžasná, všechny tři tábory jsou skvělé a díky tomu hra nabízí i velkou míru znovuhratelnosti za jiné tábory, s jiným zaměřením postavy. Příběh se z počátku rozbíhá pozvolna, aby na konci krásně vygradoval v epické finále. Velkým plusem je, že během hraní hrdina potká spoustu přátel, ke kterým si vybudujete nějaký vztah a nejsou pouhým zadavatalem nějakého úkolu. Herní svět není ohraničen žádnými barierámi (jak tomu bývá u dnešních "moderních" rpg), ale jen tak si pobíhat kolem taky moc nejde, protože nepřátelé jsou na vás z počátku příliš silní. Pro mě osobně nejelpší rpg (spolu s Gothic 2), jaké jsem kdy hrál.

Pro: úžasný příběh, skvělá atmosféra, parádní svět

Proti: nic

+24 +26 −2
  • PC 100
Moje první a dosud jedna z nejoblíbenějších RPG her. Zároveň je to také hra, kterou jsem dohrál pravděpodobně nejvíckrát a s chutí bych se do ní pustil znovu.

Svět je zde na první pohled menší, ale jak již zmíněno dříve, je celý originální a skoro všechny lokace mají svůj smysl. Co oceňuji nejvíc je ohromující atmosféra nejen světa jako takového, ale hlavně temnějších lokací, jeskyní a lesů. Doteď si vzpomínám na místa, která mi naháněla husí kůži.

Velmi silnou stránkou hry je také její příběh, ve kterém je hned několik zvratů u kterých jsem zůstal sedět a nevěřil, ze se skutečně staly. Úkoly jsou také originální a hlavně se neopakují.

Jedinou problematickou částí hry je pochopení soubojového systému a naučení se s ním pracovat. Pri prvním hraní jsem hrou postupoval stylem sekání do protivníka a doufání, že padne dřív než já.

Gothic série je prostě srdcovka a každý hráč rpg her by si ho měl někdy zahrát.

Pro: Atmosféra, příběh, svět, postavy, rozvoj postavy

Proti: ovládání

+24
  • PC 90
Hra, ke které jsem se dostal čistě náhodou, když jí bratr jednoho krásného dne přinesl. Neměl jsem páru o čem to bude, ale už po prvních minutách hraní jsem věděl, že mě to bude prostě bavit.

Hned začáteční rozjezd dává tušit, že hra nebude nějakou stokrát omletou pohádkou a toho si na Gothicu cením právě nejvíce. Jelikož jsem příznivcem drsného světa, kde se potulují lovci, bandité, válečníci, případně různé variace zvířecí havěti na jejímž evolučním vrcholku stojí Ork, tak je Gothic mou krevní skupinou. Do té doby se všechny mnou hraná RPG topila v patosu krásných barev, ušlechtilých hrdinů s naleštěnou zbrojí, sličných princezen a jiného řeziva, a to vše prokládané tak hrozně správňáckými úkoly a rozhodnutími, že mi z toho bylo až zle.

Gothic je skutečně výjimkou v RPG právě svým drsnějším zobrazením světa, vše je takové pochmurné, zbroje se tolik nelesknou jelikož jsou prověřené bojem, všichni jsou oblečeni v tlustých kožešinách a mají Big Fucking Weapons, které jsou již řádně otupené a zkorodované pro lepší zážitky z boje (doporučuje 4 z 5ti řezníků) a většine jde jak jinak než o lásku...,lásku k penězům. Celý svět je skutečně velký, osobně jsem si užíval jen tak běžet do lesa a těšil jsem se co na mě bude čekat a co případně objevím, v tom má Gothic také své kouzlo, nabízí volnost, tehdy celkem nevídané. Skutečně jsem si užíval prozkoumávání odlehlých částí světa. Interaktivita s prostředím je báječná, není nad to si po zabití nějaké potvory upéci maso, stahovat kožešiny, vytrhávat zuby a drápy a na blešáku pak dělat machra. Výroba a vylepšení vlastních zbraní byl výbroný nápad a dnes stále dost nevyužitý, svět Gothica zkrátka nabízí spoustu možností interakce s prostředím.

Vývoj postavy je dosti jednoduchý, levelování neni žádný problém, ale ne každý si bude libovat v pobíhání divočinou a zabíjení potvor pro zkušenosti. Osobně také nejsem fandou systému, který vám nedovoluje úspěšně se utkat se silnějšími protivníky na vyšším levelu i když jsou vaše schopnosti jako hráče třeba ty nejlepší na světě. Ovládání bylo i pro mě trochu překvapení, ale byla to jen chvíle než to člověk dostal do ruky a pak už to bylo v pohodě, stále si takového systému většího vlivu na boj samotným hráčem cením více než jen obyčejného klikání myší, trochu opruz to byl asi jen v inventáři. Zbraní a zbrojí sice moc není, vlastně jich je dost málo, ale tehdy jsem to vůbec neřešil stejně jako mizernou grafiku, která byla opravdu stará ale i přesto kupodivu líbivá, vše vykompenzovala pozitiva a nebyl tedy čas řešit, že se mi to nelíbí. Hudební doprovod byl supr, hudba správně dobrodružná a doplňovala atmosféru celého světa.

Z příběhu si už moc nepamatuji, ale vím, že těch několik dějových zvratů a závažných rozhodnutí bylo skutečně skvělým zážitkem, gradace atmosféry a příběhu v samotném závěru neměla chybu. Oceňuji především možnost řešit hru jako padouch i hrdina ač je to jedna rodina.

Pro mě tehdy rozhodně skvělé překvapení a zábava, která nebyla hned tak k vidění.

Pro: atmosféra, příběh, rozlehlý svět, hudba, interakce s prostředím

Proti: nemotorné ovládání inventáře, starší grafika, systém levelování

+23
  • PC 95
Gothic je RPG pro mě. Nemám rád stohodinová rpg plná dlouhých a nudných dialogů. Ale Gothic mi dovolí ovládat hlavní postavu klávesami, pustí mě do volného světa ohraničeného jen vlastními dovednostmi (jak jsem vždycky utíkal před vlky...pak je člověk rasí jednou ranou) a magickou bariérou, která dodává celé hře stísněnou atmosféru - zejména v noci.

Příběh je originální. Hudba dostačující a postavy výrazné...bohužel jejich výraznost se ztrácí ve druhém díle.

Možnost přidat se do jedné z frakcí nemá na hru žádný vliv, což je trochu škoda. Ke konci hry můžete povraždit prakticky všechny, stává se z vás skoro polobůh, což taky není úplně dobře.

Ale když se držíte příběhové linky, ta vás vede přes rozpadlá stavení a lidské intriky až k relativně netradičnímu závěru. Rozhodně skvělá hra. A i to ovládání se dá překousnout.

Pro: můžete tady hrát na kytaru u ohně, příběh, postavy, malé drobné detaily

Proti: ohnivé koule a šípy - prakticky se s nimi nedá nic trefit, hra za mága je dost těžká

+23 +25 −2
  • PC 85
K mým nejoblíbenějším hrám patří RPGčka, ve kterých ovládáte jen jednu postavu a Gothic takovou hrou je. Ovládání více postav ve hrách typu Icewind dale, Baldurs Gate nebo Dungeon Siege totiž mým šálkem kávy zrovna není.

K prvnímu Gothicu jsem se dostal až po hraní dvojky, ale na atmosféru i samotné hraní to mělo pramalý vliv. Určitě Vás osloví dokonalý 3D svět, který si žije vlastním životem a kde většinou jen Vy rozhodujete o osudu všech jeho bytostí. Ze začátku Vás sice skolí každá menší příšera a máte málo magických nugetů, se kterými se tu obchoduje, ale postupně se zlepšíte natolik, že zabijete i ty nejlepší monstra ve hře a koupíte si, na co si vzpomenete, za nugety získané prodáváním najitých předmětů, vyjmutých trofejí a také kradením z truhel ostatních obyvatel Khorinisu. Můžete si vybrat ze tří táborů, z nichž každý má své plusy a mínusy. Já sám jsem se přidal k táboru bažinnému, protože se mi líbil pocit, že uctívám spáče:) Kontroverzní ovládání mi nedělalo moc velké problémy a za chvíli už jsem prováděl všechny možné i nemožné činnosti (jako třeba zabíjení mých nejoblíbenějších příšerek Krysokrtů, které opravdu dostávají svému jménu:)).

Aby nezůstalo jen u slov chvály, tak Gothic samozřejmě není dokonalý a má i své mouchy, což jsou hlavně bugy. Hra mi občas vypadávala anebo mi nešly načíst savy, ale restart vždy pomohl. Dá se to zároveň považovat jako plus, protože jsem u hry trávil hodně času a tohle byly sice nucené, ale alespoň nějaké pauzy.

PS: Hru jsem hrál a dohrál již minulý rok, ale na napsání komentáře nebyl čas, a když už byl čas, tak nebyla chuť, proto jej přidávám až nyní.

Pro: příběh, dokonalý 3D svět, tábory, krysokrti:)

Proti: bugy

+22 +25 −3
  • PC 80
Při pohledu na spoustu komentů kolem mám po delší době chuť nějaký taky vyplodit. Takže hurá na věc, než to rozpoložení bude pryč. Nechci se tu pouštět do úvahy jak moc byl či nebyl Gothic príma, spíše to pojmu jako svoje vzpomínky na hru.

Krabičku s Gothicem jsem si koupil před lety na Invexu, bývala to tehdy výborná příležitost pořídit si hry výrazně levněji než v obchodě. Konkrétně mě stál už tehdy lákavých 199Kč. Po prvním spuštění mě čekalo docela výrazné zklamání. Hra se mi po grafické stránce nelíbila, připadal mi hrozně "vyblitá" a vůbec se mi do ní nepodařilo ponořit. Po chvilce hraní putovala na polici, nedošel jsem ani do starého tábora.

Dvě stovky pro mě jako pro studenta nebyly přece jen zanedbatelné, takže jsem se po čase odhodlal k reparátu. Počáteční dojem byl opět negativní, ale statečně jsem se kousl, obrnil se výdrží a hrál dál. A pak se to najednou zlomilo. Ta hra měla atmosféru a výzvu. Mikrosvět s vlastními zákony, starostmi a možnostmi mě na nějakou dobu pohltil. Dodnes si pamatuji to natěšení, když jsem poprvé vyrazil na lov poté, co jsem ovládl všechny lovecké techniky. Nebo leknutí, když jsem v noci bez louče cestoval lesem a vběhl mezi vlky. Tma byla mezi stromy docela reálná, kolem mě se míhaly vrčící siluety útočících vlků a já vylekaně mával mečem sem a tam. Výborné!

Gothic měl samozřejmě i své slabé stránky. Nemyslím tak ani bugy či ovládání, na které jsem si docela dobře zvykl. Nejvíc mě totiž zklamala příběhová stránka hry. Zaprvé mi hra umožnila dotáhnout takřka všechny dovednosti k maximu, takže se ze mě stal mistr na všech frontách a tím pádem stěží porazitelná mašina, což v kombinaci se závěrečnou akční pasáží konci hry příliš neprospělo.

Hlavním negativem pro mě ale byl fakt, že tvůrci evidentně s některými situacemi nepočítali. Krásně to bylo znát na řevnivosti mezi starým a novým táborem. Když jsem se jako člen nových dostavil na návštěvu ke starochům, trochu jsem se s nimi nepohodl, v důsledku čehož jsem sám vyplenil celý hrad a porazil barona. Ukončil jsem tak vlastně válečný stav a s pocitem hrdiny jsem se vracel ke svým vychutnat si oslavné ódy. K mému zklamání se vůbec nic nezměnilo a vůdce tábora dál mlel o nutnosti boje s proradnými starotáborníky. Škoda toho, protože v té chvíli je kus dlouze budované atmosféry fuč.

Sečteno a podtrženo, Gothic mi se svými klady i mouchami naservíroval nadprůměrný a dlouhý herní zážitek. Důkazem budiž to, že si i po letech pamatuji konkrétní herní momenty, což se mi u mnoha her nestává.
+22
  • PC 100
Jako by to bylo dnes, usedám za maminčin stroj s RAMkou 128MB a procesorem nevalné frekvence značky Celeron, plný očekávání vkládám CD do mechaniky a instaluji jedno CD, posléze druhé s hlasy postav. Po cca půlhodině instalaci se konečně dostávám k prvnímu spuštění. Ocitám se v pohádkovém světě na druhé straně bariéry, příběh bezejmenného hrdiny může začít. Po úvodním rozhovoru se vydávám hledat zbraň. První boj s krysokrtem dopadá na podruhé dobře a já vítězím, radost z vítězství mi jen lehce kazí fakt, že jsem díky trhanému chodu hry spadl z mostu a zabil jsem se. Pokračuji v cestě a ocitám se na začátku něčeho velkého, i přes mizerný výkon PC a někdy až nesnesitelného trhání hry vím, že tu hru chci hrát, že se chci podívat do támhle té jeskyně, chci se dozvědět co je v tom lese napravo a zajímá mě co se asi stane když se přiblížím k těm paleolitickým monstrům. Hru jsem na té staré herce dohrál. A dohrál jsem jí nesčetněkrát potom na lepším stroji a hraji jí i dnes na svém ucházejícím železe. Pořád je to nostalgický oldschool RPG příběh s nádherným a fungujícím světem, který bych mohl hrát znovu a znovu, ale nikdy nezapomenu na první setkání.

Pro: Skvěle namluvené postavy, úžasný a rozmanitý svět, perfektně vymyšlený charakter hlavního hrdiny, parádní příběh, triumfální euforie když skolíte prvního skřeta, ještě větší euforie když sejmete trolla :-)

Proti: Nemohu, i kdyby se něco našlo, nikdy to nepřiznám

+21 +22 −1
  • PC 100
"Get up. I am Diego."
Když jsem poprvé slyšel tuhle větu od mé budoucí brzy oblíbené postavy, nečekal jsem, že tato hra na mně zanechá následky. Gothic sérii jsem propadl, díky tomuto prvnímu dílu, který bych hrál klidně několikrát dokola.

Musím podotknout a zastat se této hry, že rozhodně zařadila mezi herní kánony a klasiky, a pro milovníky RPG je tato hra povinností.

Samozřejmě jen abych se této hry nezastával, když má ode mě jasných 100%. I Gothic má nějaké ty chybičky, které se ovšem dají přehlédnout. Sem tam nějaký ten bug naskočí, ale co by to bylo za hry bez bugů (smích).

Co se týče herního ovládání, tak tam musím trošku zkritizovat, že je velice obtížné a nelogické. Samozřejmě, čím déle to hrajete, tím se do ovládání celé hry dostanete a poté už se můžete věnovat úkolům.

Příběh je pro mě tím zajímavějším článkem ve hře. Uzavřená bariéra, žádné dívky, kouzla, tři frakce - které se mi samozřejmě velice líbily. Jen škoda, že jsem se nemohl přidat ke všem. Rád plním všechny vedlejší úkoly apod.

Tahle hra mi udělala spoustu herních kamarádů. Však to znáte, maniak musí mít alespoň ty kamarád ve hře jako jsou Diego, Lester, Milten, Gorn a možná trošku Xardas (smích).

Děkuji Piranha Bytes za tuto skvělou hru a doufám, že budou nadále pokračovat v těchto podobných hrách.

Těchto her více!!

100%

Pro: Příběh, zamilujete si postavy, uzavřená bariéra.

Proti: Sem tam bug, složité ovládání.

+19 +21 −2
  • PC 100
Na této hře jsem vyrůstal. Díky ní se rozvinula má fantazie a zájem o vlastní tvorbu. Hra mě tehdy zaujala jak graficky, tak příběhem i všemi možnostmi. Stejně tak je to i dnes. Sice je grafika na dnešní dobu trochu zastaralá, ale to ji neubírá na kráse. Postavy si člověk zapamatuje, jelikož je každý jedinečný. Vtipné hlášky jsou již dnes klasikou. Ve světě je propracována každou oblast, snad žádné místo není prázdné.

Pro: Atmosféra, svět, příběh

Proti: lze si vypěstovat závislost, bugy

+18 +19 −1
  • PC 100
[SPOILER: Totálně zaujatý a neobjektivní komentář.]

Gothic byl mou bránou do světa RPG. Žádné Baldur's Gate, žádné Diablo, žádné Elder Scrolls. Gothic se pro mě stal modlou herního žánru, vzorem, jenž by měla konkurence následovat.

Atmosféričtější hru nenajdete - tedy, vyjma Gothic II - a o tom to myslím celé je. Ten svět, který Piranha Bytes vytvořili, ty postavy, které do něj zasadily, ty úkoly, kterým jej vyplnily... fe-no-me-nál-ní.

A s remcáním ohledně ovládání mi každý může vlézt na záda. :)

Pro: atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra... pak také herní svět, postavy, questy, kouzelná prezentace, spoustu neotřelých nápadů

Proti: technicky nejdokonalejší hra to není

+17 +20 −3
  • PC 95
Dle mého názoru nejlepší rize akční freeformové RPG. Řeknu vám že akční RPG, s tak parádním příběhem a atmosférou sem nikdy neviděl. O téhle hře se dá říct že vám nedá nic zadarmo, na začátku si nebudete vybírat žádné povolání, hra vám nebude ukazovat žádnou orientační šipku, nedá vám ani mapu, ale něco vám na oplátku nabídne a to komplikované ovládání které si společně s celou hrou budete muset zkrotit. Tahle hra je občas i fakt hard core, napřiklad, ze začátku si jen můžete nechat zdát, že dáte 2 potvoráky zároveň. Tuhle hru doporučuju všem RPG Hráčům, tohle je opravdu klenot mezi 3D RPG.

Pro: !!ATMOSFÉRA!!. Příběh, charaktery, arzenál zbraní, kouzel, 3 unikátní tábory.

Proti: Problémy s ovládáním.

+17 +20 −3
  • PC 100
Ve své době nedoceněné RPG, později s puncem legendy. Absolutně atmosférická důlní kolonie - svět zdaleka ne tak rozsáhlý jako například v sérii TES, ale o to detailnější, uvěřitelnější a příběhově sevřenější. Radost z každého drobného postupu ve hře - povýšení v rámci vybraného tábora, nové zbroje, nově objevené oblasti, zabitého trola, každého nové zbraňového skillu. Byť dnes působí herní mechanismy Gothic trocu vyčpěle, pořád se jedná o takový malý herní skvost.. Nejlepší trojrozměrné RPG. Vrchol herního designu.

Pro: Atmosféra, atmosféra, atmosféra, perfektně nadesignovaná mapa, živý svět, přírodní bariéry, soubojový systém, frakce.

Proti: Nezvykle řešené ovládání.

+17