Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Gooka

67

Komentáře

« Novější Starší »

Gooka patri mezi me nejoblibenejsi adventury navzdory velmi vysoke obtiznosti. Pohadkove vytvorenou hru z ryze slovanskeho prostredi s velmi peknou kreslenou grafikou si cas od casu z nostalgie zahraji i dnes. Hudebni doprovod ve stylu kostelnich varhannich melodii, trubek, bubnu a podobnych ke hre dokonale ladi. Herni doba byla neznama, jelikoz jsem musel nekolikrat hru restartovat. Nejprve jsem se nemel cim dostat ze retezu v mucirne, pote se nemohl dostat pres Gurhu z Parentis a uplne na zaver musel zacit znovu a sehnat kuzi z Algiho na zirny krapnik. Najit stygru zabralo take hodne casu. Z nejotravnejsich ukolu zminim puzzle na Gluxove ostrove, suky pri vstupu do pevnosti a predevsim reseni elektrickeho obvodu, ktere mi zabralo snad tyden a vyresil jsem jej jen nahodne. Ale hru jsem nakonec dohral bez navodu, cemuz dodnes nemuzu uverit. Vsem kdo by ji chteli vyzkouset - mejte svatou trpelivost. Hra je hodne tezka a za jakekoliv zapomenuti vas vytresta.

Pro: chytlavost, atmosfera, paradni hudebni doprovod, hra je opravdovou vyzvou

Proti: velmi vysoka obtiznost, kdy jedinou chybou muzete zkazit cely postup a pak musite hru rozjet znovu

+12+12 / 0

Gooka, hra která mi v osmi letech zničila slibně rozvíjející se kariéru Doomguye a také první originální hra pro mé AMD K5 133 MHz. Při instalaci, prvním spuštěním hry a shlédnutí intra (což byla velká událost, u které museli být přítomni i oba rodiče) jsem si vědomě promýšlel taktiku postupu zobrazeným prostředím a jakou asi zbraň použiji na masožravou Synchu. Přitom jsem byl svou maminkou nepatrně upozorněn, že v této hře se nestřílí. Blbost! Co by to asi tak bylo za hru bez střílení, no ne? Vyjma jedné animace s předpotopním lukem se ve hře opravdu nestřílelo, postava se neovládala na šipkách, dveře se neodemykaly mezerníkem a celkový počet (nepřímo) zobrazených úmrtí se zastavil asi tak na čísle 2. Zkrátka, tohle bylo mé první, šokující a do značné míry i formující setkání s adventurou.

Příběh byl výborný a okamžitě vtahující. Historické komorní drama v rodné usedlosti přecházející do fantasy prostředí dračích bohů, královských zrad a skokově až ke sci-fi závěru. Na pěknou ručně kreslenou grafiku se dá dívat bez sebezapření i dnes. Výjimečný byl též profesionální (!) český (!!) dabing (!!!), který velmi obstojně zajistilo 8 českých herců. Žádné sáhodlouhé vysvětlující dialogy, nápovědy nebo vodění za ručičku se nekonalo, bylo na denním pořádku zakysnout takovým způsobem, že jedinou cestou ven byl restart celé hry a hledání nového postupu. Vzpomínám na klášter Orintský a nutnost při vstupu poskytnout dar, kdy mnich od hráče naprosto nenávratně přijal cokoliv. To, že sluha boží ve skutečnosti čeká na láhev pálenky, jsem zjistil až ve chvíli, kdy jsem mu vyprázdnil celý inventář a hru tak mohl začít vesele hrát od začátku.

Některé puzzly byly skutečně hardcore. Dodnes s hrůzou vzpomínám na skládačku na Gluxově ostrově. Ve většině případů naštěstí šlo o logické řešení dané situace, a pokud člověk nic neopomenul učinit před tím, nebyl v dalším postupu problém. I když hra není výrazně dlouhá, její pozvolné dohrání mi i tak zabralo možná i celý rok. Trpělivost byla v té době evidentně mou silnou stránkou. Mnohdy, když už jsem nevěděl kudy kam, jsem se ve hře jen tak procházel, zjišťoval limity herního prostředí a užíval si výborný a naprosto sedící soundtrack. Je zajímavé, že tehdy kladně recenzovaná hra se postupem času stala symbolem jakéhosi průměru, možná až podprůměru. Popravdě nemám tušení, kde se tento trend vzal a proč má někdo potřebu na českou hru z roku 1997 uplatňovat moderní měřítka, ale je mi to také jedno. Gooka je stále má srdeční záležitost, která za málo peněz přinesla hodně muziky.
+24+24 / 0

Tak jsem chtěl přidat zde ke hře svůj videonávod na hru a zjistil jsem, že zde již pár let přidaný je.

A teď přejdu k ohodnocení hry - hra je vynikající adventurou, bez jakýchkoliv podvodů jsem jí dohrál na prvním stupni základní školy (a že to bylo pokusů). Pravděpodobně kvůli nostalgickému pocitu nemám hře co vyčíst. Zajímavostí pro mně bylo zpracování grafického enginu hry, hra v podstatě konstantně jede v režimu jednoho snímku za sekundu a nahrávat jí bylo obtížné (musel jsem si pohrát s nastavením klíčových synchronizačních snímků, abych mohl zdárně nahrávat do videa ... tenkrát jsem ještě neměl Bandicam). Jinak v adventurách hledám výzvu a právě té se mi dostalo dosytosti.

Pro: Skvělý příběh, ručně kreslená grafika, výtečný dabing (Glux, Kostlivec, ...), Obtížnost je výzvou, hudba vynikající

Proti: Při hodnocení a přihlédnutí na danou dobu - není co vytknout. Asi z nostalgie. Možná také ne.

+10+10 / 0

O Gookovi jsem především četl. Ne tu knihu, kterou je hra inspirována, ale to jméno je natolik netypické, že když na něj člověk narazí, tak to jen tak nepřejde. K hraní samotnému jsem se dostal až v září 2011, tedy v době, kdy píšu tento komentář.

České hry to měly v devadesátých letech těžké. Těžší než čeští filmaři, protože pokud těm chyběly peníze či soudnost, mohli alespoň stavět na několika desítkách let předchozí filmové produkce. (Dlouhá úvaha o historii českých her, nevýhodám oproti hrám zahraničním atd.)

Takže, pokud chtěla česká hra uspět, musela - být levnější než konkurence (dnes jsem se prohrabával starými čísly Score, ve kterých jsou ceníky her, např. od společnosti JRC. 2600 za hru? Koruna tehdy byla jo slabá... Dalšími body k dobru byl český dabing nebo unikátní vzhled. Příkladem posledního bodu je třeba dungeon Prokletí Eridenu, Martin Zhouf se podílel na Branách Skeldalu a vizuál Gooky vytvořila výtvarnice Zdeňka Boušková.

To je první problém, ne každému takový vizuál sedne. Obecně preferuji spíše realističtější kresbu - velká škoda, že jako výtvarník nebyl osloven třeba Luis Royo:)

Dále tu máme dabing. Velká škoda, že herci své party pouze čtou a ne hrají. Profesionální herec nebo ne, když to jen tak odhrkají, vysledek není takový, jaký by mohl být. A že tam těch jmen bylo - Tomáš Borůvka, Luděk Čtvrtlík, Rostislav Čtvrtlík, Gabriela Filippi, Miroslav Hanuš a také (nejsnadněji rozpoznatelný) Miroslav Táborský či Tomáš Turek.

Taky by mě zajímalo, kam se ztratil Ondřej Mihula, který skládal hudbu - je příjemně nevtíravá (byť po dvou hodinách u puzzlu jsem měl pokrk i jí).

Co se týče příběhu, nenechte se zmást anglicky znějícím jménem autora (Evans), ve skutečnosti jde o pseudonym spisovatele Vlado Ríšy, který podle své knihy Gooka a Dračí lidé napsal i scénář ke hře. Tady by mě zajímalo, jestli je (ten svět Janatris) nebo (ta planeta Janatris). Ve hře ji neskloňují, ale druhý díl už skloňovaný je.

Zápory tu za mně shrnuli už jiní (třeba Daník) - uhasit vodu v peci před ukováním klíče? Load. Puzzle na ostrově by se mi mnohem lépe řešilo v reálu než takhle neohrabaně na PC, navíc bez předlohy. Napoprvé jsem je skládal otočené vzhůru nohama.

Neskutečně otravný je i způsob používání předmětů z inventáře - musíte na předmět kliknout, držet (!) a přetáhnout na místo, kde chcete předmět použít. Na druhou stranu pouze při použití správného předmětu se dané místo aktivuje.
+9+9 / 0

Nemůžu souhlasit s tím, že by měl Gooka nějaký slabší příběh. Ze začátku to tak možná vypadá, pak se ale rozjede do poměrně nečekaných obrátek. Přesto mě hra nedokázala do děje příliš vtáhnout, což se mi u adventur příliš často nestává. Je také škoda, že se ve hře nesetkáte se všemi národy, které se na Janatrisu nálezají, ale jen se třemi. Je to nevyužitý potenciál, který byl možná zúročen v pokračování.

Největším nešvarem Gooky je však fakt, že ho nutně musíte hrát s návodem, pokud se nechcete hodně naštvat. A to ne proto, že by byla hra nějak extrémně těžká (i když několik blbostí by se taky našlo), ale protože se vám velmi lehce stane, že zapomenete udělat klíčovou věc, sebrat důležitý předmět, nebo naopak klíčový předmět ztratíte, protože ho použijete ve chvíli, kdy jste ještě neměli. Hra vám přesto umožní jít dál a osudovou chybu se můžete dozvědět třeba za tři hodiny, kdy už nemáte šanci chybu napravit. Typickým příkladem je třeba uříznutí kůže z velké šelmy na ostrově. Proto je potřeba si alespoň zpětně v návodu kontrolovat, jestli jste udělali všechno správně. V tomto případě časté ukládání do různých pozic nepomůže, stejně to musíte hrát skoro celé znova.

Fakt, že si můžete svůj osud snadno zmařit, je sice prvkem velmi realistickým, ovšem v tomto případě je pro mě hodně kontroverzní a snad ho ani ve hrách tohoto typu nechci. Situace by byla jiná, pokud by se věci daly řešit více způsoby, což není tento případ. Maximálně tak můžete mít stěští a různé šestimístné kódy vyťukat náhodně a ne za pomoci nápověd.

Jedna z těchto nápověd je ovšem další abnormalitou Gooky, která ho stála aspoň deset procent. Naprosto absurdní puzzle na Gluxově ostrově. Skládají se asi ze stopadesáti střepů, které musíte správně natočit a pospojovat dohromady. Jenže ony u sebe vůbec nedrží, ani když dáte k sobě kousky správně, nemáte možnost kontroly, kousky jsou z pár pixelů, takže to ani nejde moc rozpoznat a hlavně je to nuda. Drzostí je, že tenhle úkol vám může zabrat klidně desetinu (anebo i pětinu) celé hrací doby této hry.

Chválit však musím pěknou hudbu, moc hezké kresby, dabing ujde (a poznáte v něm i pár známějších herců/dabérů). Co se ovšem moc nepovedlo je rozanimování, ale na tu dobu budiž.

Celkově se jedná o naprosto průměrnou českou adventuru, která ve své době vynikala možná tak tím, že je absolutně bez vtipu (snad až na ty tři blbce knihomoly v chrámu).

Pro: hudba, kresby, dabing, je to české a hezké

Proti: můžete si hru nenávratně pokazit, aniž byste to tušili, nevyužítý potenciál herního světa, animace postav, některé debilní puzzle a úkoly, první třetina o ničem příběh, nevtáhne do děje

+6+6 / 0

Po technické stránce velmi zdařilá adventura, na ručně kreslenou grafiku je radost se koukat, hudební doprovod příjemně lahodí uším, zvuková stránka je perfektní (ať už se jedná o praskání ohně v krbu, či kvalitní zvuky kroků aj.), dabing slušný. Bohužel Gooka ztrácí především po příběhové stránce, přestože mě jistá originalita... tedy pozdější inklinace ke sci-fi mile překvapila, působí příběh trochu ujetě a odfláknutě, hlavně později se mi hra zdála zbytečně uspěchaná.
Nepotěší ani délka, kdy během hry navštívíte pouze několik nepříliš zajímavých lokací a tak na vás dřív, než byste řekli švec, blikají závěrečné titulky (a to i přesto, že je hra trochu natahovaná několika zdlouhavými a nudnými hádankami).

Gooka měla rozhodně na víc, námět špatný nebyl, bohužel kvůli výše zmíněným chybám zapadne „pouze“ do šedavého průměru.

Pro: Technické zpracování, Zajímavý námět

Proti: Slabší příběh, Délka

+10+11 / -1

Pro většinu lidí je to možná obyčejná adventura, což dost možna taky je mě se ale líbila. CZ dabing se mi líbil, kdyby tam nebyl tak bych se ani k téhle hře nedostal. Příběh docela ušel, lokace byly pěkně namalované a celkem se to dobře hrálo.

Příběh začíná tím, že někdo otrávil vašeho otce a můsíte příjit na to kdo to byl. Jak najdete vraha vydáte se do světa kde budete plnit další úkoly (už si na příběh moc nevzpomínám). Jen takový velký mínus byly pro mě logický hádanky, který zde byly provedený tak že skoro nebylo možné dostat se dál

Pro: Dabing, grafika, hudba, příběh, hratelnost

+2+2 / 0