Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Když jsem Get Even přidával do své knihovny na Steamu, věděl jsem, že to bude zajímavá zkušenost. Že mě to ale naprosto zaujme svoji nekompromisní atmosférou, zvukem, postavami a kompletním bez příkras podaným příběhem který jsem fascinovaně sledoval až do konce závěrečných titulků jsem už netušil. Inu, stalo se a díky studiu The Farm 51 jsem si prošel vskutku nevšedním herním zážitkem jež ve mě zanechal hluboký šrám a na konci mě vyplivl dumajícího nad tím, jak to všechno do sebe krásně zapadlo a že jsem si prošel něčím, co není u videoher na denním pořádku.

Celé to začíná tak, že se ocitnete v kůži člověka, jež si nechá říkat Cole Black. Jste na záchranné misi při které se snažíte někoho osvobodit. Po ruce máte mobil a pistoli. Venku prší a vy se mezi kapkami deště prodíráte do opuštěného domu kde nacházíte první stopy k případu. Střih - za pár minut stojíte před dívkou jež má na sobě nasazenou bombu a vy se snažíte naťukat správnou kombinaci pro přerušení výbuchu. Ozývá se exploze. Cole Black se ocitá v opuštěném blázinci a k němu promlouvá záhadná postava z obrazovky která bude jeho kroky vést až do konce hry. Vy jako hráč máte v hlavě absolutní bordel. Čeká na vás cesta při které zjistíte kdo jste, kdo je muž který k vám promlouvá, co se stalo, kdy, jak a hlavně proč. Později se dozvíte, že existuje jistý přístroj Pandora/Savant díky němuž se vám kdosi hrabe v hlavě kde hledá vaši spojitost s celou věcí. Vy se snažíte spolupracovat a tak před vás hra postaví několik různých levelů, paměťových paláců, ve kterých se budete pohybovat, hledat důkazy, plížit se a zažívat věci, jež jste dávno pravděpodobně zapomenuli. Prvních pár hodin to bude působit lehce zmatečně ale jakmile se do toho dostanete, bude těžké vás ze hry dostat pryč. Čeká vás dlouhá, trnitá, smutná a drsná cesta. O co vlastně při hraní jde a jaká je náplň herní doby jež se může šplhat klidně i k patnáctí hodinám?

V každé vzpomínce jež rozehrajete budete pátrat do hloubky po tom, co se v ní stalo a jak v ní figurujete. Na pomoc dostanete mobilní telefon na který vám budou občas chodit zprávy ale mimo jiné s ním lze skenovat okolí a důkazy, má UV světlo, mapu prostředí a termální vidění. Ve druhé ruce budete převážně držet zbraň - jakou a proč bych z důvodu spoilerů raději nezmiňoval ale nebude se jednat o obyčejné střílení obyčejnou zbraní. Co však zmínit mohu je, že velká část herní doby bude o čtení různých poznámek, mailů či dopisů, poslechu audiozpráv a hrabání se v minulosti. Po dokončení levelu se lze přesunout do vašeho hubu ve kterém vidíte několik tabulí - ty představují dané úrovně a na nich vidíte, kolik procent materiálu se vám podařilo sebrat. Pakliže splníte sto procent čeká vás vždy v opakovaném hraní úrovně ještě malý bonus. Hub slouží především k restartu daných misí ale hlavně k přezkoumávání důkazů díky nimž se střípek po střípku dozvídáte co bylo, je a možná i bude. Ve vzpomínkách a důkazech se potom seznámíte s dalšími postavami jež jsou perfektně napsané, uvěřitelné a precizně zahrané a tvoří kromě vás páteř celé hry.

Při běhání po úrovních zjistíte, že zvuková stránka je naprosto perfektní a za použití 3D sluchátek vás doslova vtáhne do dění. Brilantní dabing, zvuky v úrovních, přesně sedící hudba. Tohle trio vám bude pomádou pro vaše uši. Osobně jsem si užíval hlavně dabing a takzvané zvukové podkresy daných vzpomínek - ty se však těžce popisují někomu kdo to nehrál a já to zřejmě nedokážu udělat ale pokusím se. Shrnul bych to tak, že vaše konání mívá zvukový podkres díky kterému daná situace působí o mnoho lépe a celé to dokáže šponovat napětí dané situace. Po grafické stránce se sice nejedná o žádné veledílo (přeci jen se jedná o titul z roku 2017) ale hra nepůsobí lacině a místy dokáže vyvolat až realistické obrazy. S optimalizací jsem neměl absolutně žádný problém, hra mi nepadala, běžela plynule jak jen to šlo a loadovala jak o závod. Co mě však dokázalo vytočit byly občasné záseky o textury které jsem naposledy zažil u hry Terminátor SkyNet / Future Shock. Někdy se stalo, že jsem se dostal příliš blízko ke stěně nebo k určitému předmětu a tam moje pouť za pravdou skončila protože jsem se nemohl dál hnout. Pakliže se tak stalo nedaleko checkpointu dalo se to přežít, pokud to bylo dál, bylo to naprosto otravné - vaši jedinou šancí jak se z dané situace dostat byl totiž load pozice. Kromě tohoto neduhu jsem však byl se vším naprosto spokojen.

O hře bych mohl psát ještě dlouze - třeba o tom, jak je důležité přemýšlet nad tím co při hraní děláte - ale bohužel bych to nedokázal bez spoilerů a váš jediný důvod proč to zkusit nainstalovat je právě ta obří záhada jež se snažíte rozlousknout. A čím méně toho budete před cestou vědět, tím lépe pro vás. Co vám však mohu říci je to, že pokud vás baví bádání, šmejdění a přemýšlení budete se v Get Even cítit jako ryba ve vodě. Pistole tam sice je, ale dovolím si prozradit, že hra po vás spíše chce abyste měli zajištěno a pokud možno se střelbě vyhýbali. Titul mě dostal především svým do detailu propracovaným příběhem jež byl plný zajímavých postav, zvratů a uvěřitelných situací ale hlavně tím, že to vývojáři dokázali celé dotáhnout do konce. Oni totiž hry když pracují s psychologií a dramaty často sahají k tomu, že vám úplně nevyjeví jak a co a nechávají vás místy tápat v temnotách vlastních myšlenek. Tady je vše dotažené do puntíku a když si říkáte že víte všechno tak se ukáže že vlastně víte prd a dostanete další nášup. Po dohrání jsem cítil obří míru satisfakce, naplnění a pochopení což jsou body, které jsou pro mě při hraní podobných titulů základ - občas se stane, že dostanu nějaké z nich, ale že bych dostal všechny naráz, to se mi dlouho nestalo. Tento skvělý a opravdu silný kousek při kterém mi běhal mráz po zádech a nejednou i slzy po tváři nemůžu jinak než s oběma zvednutými palci vřele doporučit. Ale pozor, není to nic pro slabé povahy.

Pro: Silný a uvěřitelný příběh, skvělé postavy, perfektní dabing, míra detailů

Proti: Občasné záseky o textury, příliš obyčejná hratelnost, zpočátku těžko pochopitelné

+16
  • PC 80
Get Even mě zaujala hned s prvním trailerem, ale moc jsem si od toho neslibovala. Je to pár hodin po rozehrání a už se mi daří smolit první dojmy. Samozřejmě je mám v plánu po dohrání upravit. A jaké tedy jsou? Musím říct, že jsem velice mile překvapena. Myslela jsem si, že se bude jednat o průměrný a celkem neoriginální počin plný klišé, předvídatelných kroků a oživí to akorát tak špetka tajemna a grafika. Nakonec je vše jinak.

Ocitáte se v kůži muže jménem Cole Black. Ten se nějak zapletl do případu unesené dívky, kterou se snaží zachránit v posledních vteřinách jejího života. Je totiž ověšena výbušninami. Záhy se Cole probouzí na neznámém místě, s roztroušenými vzpomínkami a snaží se přijít celé věci na kloub. Do toho přidejte protoryp jakési virtuální/augmentované reality, která pracuje s rekonstrukcí vzpomínek a zajímavou vojenskou technologii ke zbraním, s kterou můžete střílet z jakéhokoliv úkrytu. I za roh. K tomu poslouží malé HD zařízení s různými módy vidění, mapou, s funkcí skenovat předměty a dokonce i přijat zprávy.

Hra by se dala zařadit mezi detektivní adventury s hororovou atmosférou z první osoby. Během hraní jsem si párkrát vzpomněla na můj dlouhodobý rest Condemned: Criminal Origins a dokonce i na jednu z mých nejoblíbenějších hororovek vůbec - na Observer. Akorát v jiném kabátku. Vývojáři se snažili mířit k fotorealistické grafice a celkem zdárně. Hlavně interiery jsou povedené. Jediná škoda je, že ze stěn máte dojem rovné plochy potažené texturou. Chybí tam větší důraz na 3D efekt. Postavy jsou vyobrazeny také zajímavým způsobem. Tady by mohl kdejaký indie vývojář závidět.

Závidět by mohl i podařenou atmosféru a ozvučení. Hlavně neovyklý hudební podkres, kterému se daří budovat napětí. Tedy až na jeden překvapivě odlehčený moment. Tak nesedící volbu hudby k situaci jsem ještě ve hře nezažila, o to víc to uvízlo v paměti. Stejně tak dokáže zaujmout již zmíněná zápletka. Příběh obecně je zdařilý a je jen na Vás a Vaší trpělivosti či smyslu pro detail, jak moc, kdy a co z něj odhalíte. Abych to vysvětlila. Hratelnost i příběh stojí na hledání dokumentů, útržků a fotek, které napoví mnohé. A pokud by se Vám zachtělo všemu přijít na kloub na 100%, hra Vám velice ochotně zobrazí, jak na tom procentuálně v danou chvíli jste. Většinu událostí jsem nečekala, ale našlo se i pár těch předvídatelných momentů.

Herecké výkony jsou také povedené a hlavně přirozené. A co se nepovedlo? Napadá mě možná trochu pokulhávající umělá inteligence, exteriéry jsou ve srovnání s interiéry slabší a díky častému přesouvání narazíte na větší počet načítacích obrazovek. Technická stránka hry v druhé polovině začala drhnout. První den hraní bez problému, už už jsem chtěla vychválit optimalizaci a ono to další den začalo nepěkně zlobit. Hra nejspíš využívala pouze jedno jádro, což zapříčinilo nepěkné zamrzání a záseky. Restart hry problém vyřešil, ale pouze dočasně. Za nějakých 20 - 30 minuth se bohužel opětovně vrátil. Stejně tak může někomu vadit menší FOV. Osobně jsem citlivější na pohupování kamery a ozve se kinetóza. Tady naštěstí jen ve formě pár momentů, kdy se mi zamotala hlava. Na tuto záležitost budu po 11 hodinách hraní ráda vzpomínat, stejně tak ji s klidným svědomím doporučím a pravděpodobně se k ní někdy v budoucnu vrátím a tentokrát posbírám důkazní materiály do posledního a zvolím trochu jiný přístup.

Pro: Atmosféra, grafika mířící k fotorealismu, herecké výkony hlasových herců, herní doba, hudba, konec, originalita a nápad, příběh, zajímavé technologie, zápletka

Proti: Exteriéry graficky malinko pokulhávají, možná repetitivnost, nízký FOV a nemožnost jej nastavit, technické problémy v druhé polovině hry, umělá inteligence

+15
  • PC 80
Vývoj Get Even bol dlhý a aj poľskí vývojári zo štúdia Farm 51 ma dlho nechávali na pochybách, o akú hru vlastne pôjde. To čo vyzeralo sprvoti ako strielačka z prvej osoby, sa neskôr ukazovalo ako hororový walking simulátor. Ale len dovtedy, pokiaľ nepadlo vyjadrenie o detektívnom adventúrnom príbehu a častých logických hádankách, ktoré bude hra obsahovať.

Začiatok hry a celého príbehu nemôže byť klišoidnejší. Hlavný hrdina Cole Black sa prebúdza v opustenom blázinci a vôbec netuší, čo tam robí. V nejakej nejasnej vízii sa nakrátko ocitne na čudnom mieste, kde má zachrániť bombami zabezpečené dievča, priviazané na stoličke. Pokus o jej vyslobodenie síce končí tragickým výbuchom, ale hneď na to je už Cole Black zase živý a zdravý. Tak čo to bolo? Len nejaká vízia budúcnosti, alebo minulosti? Čoskoro však získa prvé vodítko, keď na svoj smartfón dostane správu, že má s niekým stretnúť na konkrétnom mieste. Následne síce túto osobu na dohodnutom mieste nachádza, ale zároveň zisťuje, že muž menom Red s ním bude komunikovať iba cez všadeprítomné obrazovky. Tento záhadný človek vás teda po zvyšok celej hry bude vo virtuálnej forme navádzať a postupne vysvetľovať, o čo vlastne ide.

Keď som už spomenul smartfón, tak ten je hlavnou vašou výbavou v tejto hre. Nespravíte bez neho nič. Táto v súčasnosti tak veľmi populárna vecička nás sprevádzala už v takých hrách ako Condemed, či Outlast. Ale jeho využitie v Get Even je oveľa širšie než napríklad v Outlaste. Túto hru nemôžete len tak prejsť s nočným videním a vlastne je na ňom postavená celá hrateľnosť. Dokáže zobraziť minimapu so zvýraznenými nepriateľmi, zapnúť UV svietidlo, ktoré odhalí stopy inak bežným okom neviditeľné, alebo termokameru, ktorá zvýrazní všetky živé objekty vo vašom blízkom okolí. Termokamera a UV svietidlo sú v hre bohato využité a početné puzzle sa riešia najmä cez tieto funkcie. V neposlednom rade samozrejme smartfón dokáže prijmať SMS, cez ktoré sa postupne dozvedáte čoraz viacej z príbehu. Bohaté využitie smartfónu završuje kombinácia zabudovaného fotoaparátu a špeciálneho vyhľadávača.

Je toho teda pomerne dosť a práve táto pestrosť využitia smartfónu pomáha Get Even k zaujímavej hrateľnosti. A akoby to nestačilo, autori do svojej hry zakomponovali aj strelné zbrane. Obával som sa, že táto hra bude zase nejaký guľáš, ako sme už nie raz boli svedkami. Ale našťastie, ako som postupoval hrou, bolo čoraz jasnejšie, že všetky tieto prvky dohromady boli zakomponované s citom. Okrem klasickej pištole s tlmičom je totiž vašou hlavnou zbraňou takzvaná Corner Gun, čo je puška schopná strieľať za roh. Pomocou spomínanej termokamery sa tak môžete bezpečne pozrieť za roh a bez obáv zlikvidovať nič netušiaceho nepriateľa.

Čo sa týka vizuálneho spracovania, tak Get Even dosť pripomína hru Condemend. Aj v nej ste vyšetrovali, skenovali a hľadali stopy cez displej a aj v nej dominovali ošúchané a posprejované interiéry opustenej budovy. Samozrejme však Get Even beží na poslednej verzii Unreal Enginu, takže vizuálne je kvalita o riadny kus ďalej. Navyše angažovanie svetoznámeho a silného distribútora, akým je bezo sporu Bandai Namco Entertainment iste navýšil rozpočet. Get Even tak mohol vyjsť načas a ako hotový produkt bez technických problémov, ktoré tak často sprevádzajú hry od indie vývojárov.

Skutočnosť, že hra sa vyvíjala dlho v tomto prípade pomohla. Je dosť prepracovaná a je to na nej poznať. Skladá sa síce z viacerých známych konceptov, ale pristupuje k nim sviežo a pomerne inovatívne. Určite sa skúsenejším hráčom vybavia mnohé hry, ktoré pripomína. Okrem spomínaného Outlastu, či Condemnedu, si možno spomenú na také hry ako sú Gone Home, DreadOut, či vďaka unikátnej zbrani dokonca na akčný Super Hot. Ale základ hry Get Even je jej vlastný. Get Even nakoniec nie je horor ale mix žánrov a svojrázny titul, ktorý všetko dávkuje presne tak, ako má.

Pro: Technické spracovanie, príbeh a množstvo rôznych sviežich nápadov

Proti: Výrazná linearita

+20
  • PC 70
Get Even je hra plná rozporů. V jeden moment vypadá prakticky fotorealisticky (zejména interiéry) díky technologii fotogrammetrie, o pět minut později v exteriéru vypadá jak kdyby jí omylem zapomněli vydat v roce 2005. V jeden moment jsou slyšet atmosférické ruchy, vzápětí téměř klasická hudba Oliviera Deriviera, aby se následně autoři nerozpakovali při náhodné přestřelce přehrát chytlavou popíkovku (a ta mění intenzitu v závislosti na akci. Next gen).

Rozporuplnost se projevuje i v samotné hratelnosti. Get Even se nemůže rozhodnout co vlastně je - jestli walking simulator ve stylu např. Firewatch, klasická střílečka, nebo stealth akce. Takže je všechno dohromady, a ani jedno z toho není příliš dobré. Mechanismy jsou velmi jednoduché, AI prakticky neexistuje, a stealth zkrátka nebyl příliš zábavný. Zároveň ale hra za volbu akčního guns blazing postupu dost peskuje, takže jsem se stejně dost často plížil...což možná nebyl dobrý nápad a víc by mě to bavilo poakčnu. Ve druhé části hry se ale dost věcí převrátí a bavilo mě to víc. Jinak ta "walking simulator" část víceméně bez výhrad. Puzzly se najdou, jsou snadné a nezdržují a každá příběhová scéna mě zajímala.

Scénář. Ambiciózní a schopně zrealizován až do konce. Čím méně toho člověk ví, tím lépe. Ale nechci to přechválit, je to zkrátka dobře napsaná scifi povídka, trochu mi to připomnělo seriál Black Mirror. A zapůsobilo, ikdyž SOMA je v rámci žánru nepřekonána.
Nicméně jsem spokojen, poláci si mohou zapsat další zářez v kolonce kvalitních her.

Pro: scénář, atmosféra, hudba

Proti: nedotažené mechaniky, slabší level design

+22