Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Vývojářům z EA asi už bylo trapné rok co rok jen updatovat soupisky, měnit menu a přidávat 2 nové animace, takže KONEČNĚ po nesčetných nadávkách hráčů - "Ať už s tim jdou do prdele, vždyt je to stejný jako minule" - udělali krok vpřed a hru výraznějším způsobem oživili. Nutno ale říci že počáteční nadšení ze mě rychle vyprchalo, když jsem hru podrobil důkladnější zápařce.

Hra sice působí plynuleji a ladněji než kdykoliv předtím a třeba taková práce stoperů (odhlavičkovávání) při nakopávaných míčích je dokonalá, stejně tak hra tělem se vcelku povedla (i když statnější hráči mají možná až moc velkou výhodu). Ale celé to na mě působí, že vývojáři dali bránícímu týmu až moc velkou výhodu - hlavní průser je v tom, že odebrat soupeřovi míč je strašně snadné a s tím souvisí i nelidsky rychlé reakce AI - když chci třeba s křídelním hráčem dát rychlou zasekávačku do středu pole, tak mi tam v 90% případů bránící hráč stačí strčit nohu a míč mi ukopne. A samozřejmě je to čistý zákrok, protože hráči ve FIFě nějakým zázrakem většinou trefí míč. Když už se tu píská faul tak často rovnou za žlutou (celkově tu rozhodčí pískají dost podivně). Tudíž nezbývá než se k soupeřovi vůbec nepřibližovat, protože vám míč bud čistě ukopne nebo vás přetlačí - řešení je třeba rychlá kombinace na jeden dotek, kdy si AI moc neškrtá. Je to divné, ale poprvé mě ve fotbale bavilo víc bránit než útočit. Předpokládám že na konzolích je toto vyváženo nějakými ultra hustými kličkami, kterými se dá přejít 1 na 1, ale já jakožto typický PC hráč nemám gamepad a hraju to na klávesnici, na které se moc dobře kličky nedělají.

Goly jsem tak v polovině případů dal po fatální chybě AI, která mi míč bud přímo darovala, nebo jsem míč soupeřovi ukopl a běžel jsem sám na bránu. Obránci jsou v tomhle hodně hloupí a ukopnout jim míč vašim útočníkem není nic neobvyklého. Stejně tak fakt, že hráči občas sami nepochopitelně zaběhnou s míčem až do autu. Hodně divné jsou střídání, kdy hra zabere tribuny (zřejmě se během této doby loaduje animace střídání) a až po nějaké té sekundě se střídá. Když takhle AI střídá po jednom při každém přerušení hry mezi 70 a 90 minutou, tak to je pak dost opruz, kterému navíc nepřidává fakt, že hráči se v ksichtu vůbec nepodobají reálným předlohám a to ani u těch známějších hráčů. Další fujtajbl jsou replaye, které jsou blbě udělané a navíc se sekají - přehrát si něco v Instant replay v menu zápasu na klávesnici je vzhledem k debilnímu ovládání taky umění. Taktéž nevím proč při každém spuštění hry musím volit jazyk, volit soubor s nastavením, odklepávat že jsem srozuměn s autosavem a přeskakovat přihlašování na EA účet, kterej nechci.

Tak a ještě mi zbývá komentář, kterej je v české verzi příšerný, ale ani v anglické verzi to není žádný zázrak. To že se komentátoři často opakují je pochopitelné, ale nevim proč kurva při každé žluté kartě musí říkat něco ve smyslu "A může být rád, tohle mohla bejt klidně i červená". Také mi chybí větší dynamika, ono když hráč dostane ve vypjatém závěru utkání červenou kartu a komentátor jakoby bez zájmu jen něco málo kvákne, tak to na atmosféře nepřidá.

Krátce ještě k herním modům - Be a Pro je po pár zápasech těžká nuda, je to furt to stejný dokola. Sice o dost lepší jak minule, ale pořád tu není nic co by mě u toho udrželo. Větší propracovanost by určitě bodla (nelíbí se mi že si vytvoříte již hotovýho hráče a hned hrajete v Ačku - v tomhle má PES navrch). To Manager Mode je o dost lepší, i když i tady by se toho dalo hafo zlepšit (například nechápu proč AI nasazuje A. Hleba jako obránce).

Fifa 11 udělala krok dopředu, ale nutno dodat že takhle to mělo vypadat už před 3-4 roky. I přes viditelné zlepšení tu je pořád spousta věcí, které by se s trochou snahy dali udělat daleko lépe, ale to by primární cíl autorů musel být udělat kvalitní fotbal a ne "trochu to vylepšit a vydělat na tom zase pořádnej balík $ a za rok to stejný".

Pro: Obranná fáze, plynulost, ladnost, hra tělem, golmani, licence, soundtrack, krok dopředu

Proti: Příliš snadné odebrání míče, AI, replaye, střídání, Be a Pro, obličeje hráčů, český komentář

+14
  • PC 85
Tak jsme se všichni příznivci virtuálního fotbalu dočkali. Tedy, skoro. Tolik opěvovaná verze FIFY z „next-gen“ konzolí se konečně dostavila na osobní počítače. Byla by chyba ovšem otvírat šampaňské předčasně, protože nebylo by to EA Sports, aby v tomhle nebyl háček. FIFA 11 je takovým meziročníkem. Meziročníkem, kdy si EA připravuje půdu pod nohama pro plnohodnotný port konzolové verze (FIFA bude stejná na všechny tři hlavní platformy). Co to znamená pro běžného hráče? FIFA 11 PC je mix konzolové FIFA 10 a FIFA World Cup 2010 (tedy, většina prvků je z přebrána z FIFA 10). To ovšem vůbec není špatná zpráva, protože FIFA 10 i World Cup 2010 byly skvělé fotbalové hry, kterým Konami se svou sérií nezvládá konkurovat.

Jelikož jsem měl s Fifou na konzolích zkušenosti (hrál jsem FIFA 10 u kamaráda na Xboxu 360), tak pro mě první spuštění nebylo velkým šokem, ale příjemným zjištěním, že EA dostála slibům a skutečně portovala svou slavnou next-gen Fifu, i když se jednalo o rok starou verzi (na druhou stranu hráči, kteří konzolovou Fifu nikdy nehráli, museli být naprosto šokováni, protože skok to byl vskutku masivní). I přesto, že se na počítače nedostali vychytávky jako Personality+ nebo Be a goalkeeper se jedná o fotbalovou hru, která předběhla konkurenční Pro Evolution Soccer 2011 o parník (a to je co říct, když uvážíme, že se jedná prakticky o rok starou hru) a to jak dojmem z fotbalu, tak atmosférou (můžete mě obvinit, že jsem zaslepený FIFA fanboy, ale do vydání FIFA 11 jsem hrával pravidelně Pro Evolution Soccer a na Fifu akorát nadával).

Najde se samozřejmě pár nepříjemností. Např. padání hry v kariéře po zápase, při každém zapnutí hry odklikávání vámi zvoleného jazyku, souhlas s autosavem, přihlášení na váš účet, nepříjemné přehrávání replayů, pokud nevlastníte ovladač s citlivými trigery (jako např. xbox 360 controller), rozhodčí se někdy špatně vyspí, apod. Na druhou stranu ale dostanete fotbal, který má bohaté licence (licence na Ligu mistrů přijde v letošní verzi), skvěle vybalancované rozdíly mezi silnějšími a slabšími mužstvy (taktika CPU se dynamicky mění v závislosti na vývoji zápasu) a co je nejdůležitější, budete mít skvělý pocit z předváděného fotbalu, hlavně pokud si nastavíte manuální přihrávky, střely a centry. Potom úplně padá tvrzení, že každý zápas Fify se odehrává podle šablony. Český komentář soudit nebudu, zkoušel jsem ho ve starších ročnících a pokaždé jsem se vrátil k anglickému, který mi přijde o několik tříd lepší.

A malý bonus na závěr. EA letos slavnostně oznámili, že PC verze bude naprosto totožná s verzí pro Xbox 360 a PS3. Takže PC hráči nebudou okradeni o Impact engine, tactical defending, či oblíbený online režim FIFA Ultimate Team (+ věci z konzolové 11ky). Fotbaloví fanoušci se rozhodně mají na co těšit.

Pro: next-gen engine (to samo o sobě musí stačit všem fotbalovým fandům, kteří vědí, o co se jedná), výborná optimalizace, pocit z fotbalu

Proti: zamrzání hry, slabší grafika, suchý manager mode

+14
  • PC 90
FIFU 11 mám hodně rád, je to můj nejoblíbenější ročník a nejlepší ročník, jaký jsem hrál. Je teda pravda, že jsem nehrál zdaleka všechny a nejsem ani online hráč, takže si klidně vystačím s jedním ročníkem několik let a nemusím stále každý rok kupovat novou hru.

FIFA 11 mi přesto utkvěla s paměti a občas se k ní na starším notebooku rád vracím. Je pravda, že tou fíčurou, která mě tehdy tak dostala, bylo vytvoření vlastního hráče a celková interakce s ním. Ta hra je na to tak nějak stavěná už od začátku. Jasně, vytvořit vlastního hráče jsem si mohl už ve FIFĚ 99. Ve FIFĚ 09 jsem si pak mohl rozjet přímo kariéru s vlastním hráčem, kdy byla možnost hrát jen za něj.

Ale až FIFA 11 přišla s naprosto komplexní implementací vlastního hráče přímo do hry. Ta hra vlastně při spuštění začala tím, že jste si vlastního hráče vytvořili. Poté už hlavní menu fungovalo jako tréninkové hřiště, kde mohl Váš hráč trénovat a střílet na Petra Čecha. Navíc to všechno fungovalo tak nějak komplexně pro celou hru. Vybrali jste si hráče, přidělili ho do týmu a když jste pak hráli kariéru, sezony, cokoli, Váš hráč plnil výzvy, získával odměny, získával statistiky a všechno se promítalo přímo do Vašeho profilu přímo ve hře, nikoli jen v kariéře, která vrcholila mistrovstvím světa, kde jste mohli dovést svou zemi coby kapitán až k poháru.

To mi v té době hodně sedlo. A jakmile jsem dohrál kariéru v Manchesteru United, dal jsem si ji okamžitě znovu. S týmž vylepšeným hráčem. Fungovalo to jako takový New Game +, i když je pravda, že různých výzev tam bylo spousta, některé bylo hodně těžké získat a některé se mi nepodařilo získat dodnes (vykopni míč z brankové čáry, dej pět gólů rybičkou, dej dva góly z přímáku v jednom zápase, atd.)

Váš fotbalista se zlepšoval pasivně mírně za splněné výzvy, potom trochu více aktivně podle toho, jak se Vám aktuálně dařilo, což hra prezentovala jako dobrou aktuální formu hráče. Takže se zase nešlo pouhým plněním výzev dostat na hodnocení 99, ale o to bylo pocit z pomalého a postupného zlepšování uspokojivější.

Je pravda, že systém nadržoval silovým útočníkům ve stylu Rooneyho nebo Ibrahimoviče, ale právě to mě na ní tak bavilo. Protože co může být ve fotbalové arkádě zábavnějšího, než se stát legendou Manchesteru United? Zvlášť, když Vaše počínání komentují (lehce strojeně) Jaromír Bosák s Petrem Svěceným?

Pro: Vlastní fotbalista, jeho vylepšování, jeho kariéra, soundtrack, český komentář zápasů

Proti: Přímé kopy byly v minulosti zvládnuty lépe

+14
  • PC 90
Protože se k tomu nikdo pořádně nemá, zbylo to na mě. Místo bezúčelného komentování toho, že je Fifa 11 fotbal a že můžete hrát ligu a kdovíco, je podle mě mnohem důležitější a všemi žádanější otázka, jestli je tento fotbal lepší než ten druhý fotbal, nebo jestli to je na jedno brdo, nebo jestli je lepší jít za ty prachy do hospody. Na fotbal.

Asi nejdůležitější je rovnou na začátek napsat, že obě dvě hry jsou dost slušné. Nenadávají, dělají co chcete a k tomu všemu se i dost slušně dají hrát. Záleží spíš na tom, kdo si kterou hru pustí... Fanboi FIFY prská, že PES je jinej a horší než FIFA, fanboi PESu zase nadává, že FIFA je pro děcka, oba jsou spokojení, že si tu druhou hru stáhli a nemuseli za ni platit, protože ta, kterou si koupili, je prostě zákonitě lepší (jinak by si to nekiupovali, logicky). No a na konci dne jsou všichni spokojení. Kromě mě, protože po letech hraní PESu a nadávání, že FIFA je pro děcka, mě tento rok baví víc FIFA...

Zasvěcení teď smutně kroutí hlavami, protože změnit tábor PES za tábor FIFA je něco jako přestoupit z Barcelony do Realu... když se za týden hraje El Clásico... a potom dát tři góly... a pak v novinách hlásat, že katalánština je zmrvená španělština... Jenomže tento rok je FIFA jiná. Je zábavná. Je fotbalová. Je to taky obšlehnutá o rok starší konzolová verze. Ale to nevadí. Pořád lepší než ty předchozí verze, obšlehnuté z GameBoy Advance.

Ok, ale teď k věci - v čem je teda lepší FIFA než PES?

- ANIMACE - Je to přesně tak, sledovat FIFU v pohybu je docela parádní zážitek, kdežto když si člověk zapne PES, čeká na něj 22 epileptiků, kteří běhají podezřele rychle... Animace brankářů a obránců jsou o světelné roky napřed, a střílející útočníci ve FIFĚ narozdíl od PESu střílí opravdu plynule z pohybu... kdo viděl, pochopí.

- ATMOSFÉRA - Tohle je už docela obehraná písnička. Když si zapnu PES, fandění na stadionu mi připomíná spíš hučící stádo mladoboleslavských opilců. Stadiony ve FIFĚ jsou podstatně živější, diváci tak nějak doplňují hru a působí to mnohem líp.

- KOMENTÁŘ - Tohle možná bude trošku věc názoru, ale vždycky jsem po pár dnech hraní u PESu komentář vypínal, protože byl... tak nějak... jak to říct přesně... totálně na pi*u. FIFA je opět mnohem dál - a přestože se jedná jen o komentář automatický, kde se věty opakují a mnohdy komentátoři trošku nemají pravdu, skvěle doplňuje hraní. Jenom nesmíte moc zapínat tu českou verzi... pokud nechcete vědět, jak to dopadá, když se Bosák se Svěceným pořádně ožerou.

- FOTBAL - Neříkám, že je ve FIFĚ lepší, ale do smrti budu bránit názor, že je ku*evsky zábavnější. Všechno to tady do sebe pěkně zapadá, pocit z hraní je opravdu vysoko... FIFA a PES je, co se týče "simulace" fotbalu, něco jako srovnání Anglické a Španělské ligy. Jasně, v Anglii je to o taktice, trávníky jsou mokrý aby se brejkovalo, fotbal jako z učebnice, všichni, kdo to s fotbalem myslí smrtelně vážně na něj nedají dopustit. Ale ve španělsku se prostě lidi i hráči fotbalem především baví, střílí se tady góly (to v Anglii asi taky, ale... rozumíte...), dělají fintičky, všichni blbnou...čert vem nějakou taktiku a strategii, tady jde o to hrát pěknej fotbal.

- HUDBA - No hudba. Skoro bych řekl, že vývojářský tým PESu si na rozpočet hry plánoval přivydělat jako super popová kapela, ale nikdo tu hudbu nechtěl, tak skončila ve hře. Bohužel. FIFA má hudbu superparádní. Sakra - něco z toho jsem pozděj zaslechl i v rádiu.

No a v čem je lepší PES? Má lepší grafiku (a to pořádně lepší, trávník tam dokonce nevypadá jako poblitej koberec), rychlejší menu, lepší možnosti strategie, má master league (protože ten manažer mod ve FIFĚ je totální výser v porovnání s ní), a taky má hodně věcí, co jsem čekal spíš u FIFY - vychytaný replay, pěkný efekty, působivý začátky zápasu, střídání, u kterýho se nemusíme dívat, jak někdo zmutovanej, kdo patrně zabil a snědl hráče, kterýho jsme chtěli poslat na hřiště, nastupuje do hry...

...a asi je pořád reálnější. Ale na to kašlu. Není to ani zdaleka taková zábava jako hraní FIFY.
+8
  • PC 90
Toto byla první FIFA, kterou jsem se již před vydáním chystal koupit na konzoli a zároveň snad moje první předobjednávka. Ovšem ještě předtím jsem si hned v den vydání stáhl demo. A to mne utvrdilo v předobjédnávce, protože bylo skvělé. Nejvíce se mi snad líbily vylepšené přihrávky a realističtější chování míče a pohyby hráčů, ovšem to byl jen kus toho, co mne čekalo v plné verzi.

Právě až po pořádném zahrání full verze jsem poznal všechny novinky a vylepšení. Za to snad nejlepší ze všech beru asi funkci Personality+, tedy jakési "dělení" hráčů a jejich atributy, které se zobrazují v jejich profilech. Vyznačenými atributy hráči doopravdy disponují a na hřišti je to znát, ale čeho jsem se právě u této funkce bál je přehnaně moc veliký rozdíl od ostatních hráčů. To se díkybohu nekonalo.

Nadále musím vypíchnout grafiku, která je opět o něco lepší, než v minulém ročníku (mluvím o PS3 verzi). Grafika je propracovaná do detailů, takže můžete vidět například i jednotlivé kolíky na kopačkách hráčů a podobně. Snad jedinou nevýhodou jsou trošku divné dresy, které vypadají jako z latexu.

Ostatní bych snad už zhodnotil jen v kostce, protože se bojím, abych přiblbe nekecal. Soundtrack je jako snad každý rok perfektní a vybere si z něj snad každý nejméně pár songů, alespoň já ano. Dále beru jako plus sjednocení režimů Be a Pro a Manager do jednoho režimu kariéry, do kterého přibyla ještě možnost hrajícího trenéra. Málem bych zapomněl na letos dosti hrozný český komentář, rád vzpomínám na minulý ročník, kdy byli Míra s Petrem méně aktivní v kecání a bylo pár chvilek ticha.

Ve zkratce se mi konzolová verze 18ého ročníku této série velice líbí a vyktl bych mu snad jen ty prapodivné dresy a komentář a tak dávám celkem vysoké hodnocení.

Pro: Opět o (veliký) krok blíže k opravdovému fotbalu, sjednocení hlavních režimů, soundtrack, Personality+

Proti: Trošku divné dresy, český dabing

+7
  • PC 80
K poslednímu ročníku FIFy jsem přistupoval po letech stagnace série s velkou nedůvěrou i přes avizovaný next-gen, který byl letos konečně použit i pro PC verzi. Hned na začátku mě zaujala novinka, jakési podmenu, kdy se hráč ujímá vámi zvoleného fotbalisty a pokouší se překonat golmána v bráně. Jedná se jen o výplň, takže dříve nebo později se každý vrhne na ostrý zápas. Já jako zkušený hráč fotbalových simulací jsem hned nastavil obtížnost Legendární a vrhnul se do hry.

Byť FIFA 11 trpí několika neduhy z posledních dílů, tak je posun vpřed výrazný, góly již nepadají výhradně po zautomatizovaných akcích, hráči dělají přirozené chyby a občas se stává že chybu udělá i rozhodčí, když posoudí špatně offside či zákrok obránce. Zatímco v minulých dílech nebyl problém se dostat před soupeřovu bránu stylem "ping-pongových" přihrávek, zde to naštěstí tak lehké již není. Fotbalista, který střílí či přihrává tzv. "z první" často míč špatně trefí a ten tak jde úplně jinam než původně zamýšlel. Při střetu dvou hráčů hra používá nový fyzikální model, který bere v úvahu jak momentalní postavení obou soupeřů, tak samozřejmě i jejich attributy jako síla, stabilita, výskok,..atd. Góly padají ze všech možných situací, po závarech před brankou, po rozích i po střelách ze střední vzdálenosti.

Potěšilo mě zvýraznění atributů jednolivých hráčů. Pokuď ovládáte například Xaviho, ovládáte hráče, který je schopen obejít několik protivníků a přesnou přihrávkou vytvořit spoluhráči šanci či sám střelou z hranice velkého vápna zakončit. Sparťan Tomás Řepka je zas řízný střední obránce, celkem pomalý a technicky neohrabaný,zato vynikající při hlavičkových soubojích, téměř stoprocentní při odebírání míče a díky své agresivitě a zarputilosti často vidí trest v podobě karty. Hrajete-li za slabší tým proti silnějšímu, vyplatí se defenezivnější formace a hra na breaky, protože vaši hráči na otevřenou hru s mnohem lepším soupeřem nebudou stačit.

Český komentář, který hru doprovází bohužel nepatří k tomu, co by vás nějak ohromilo a navazuje tak na předchozí díly. Spolukomentátor Svěcený na mě chvílemi působil, jako kdyby ho to ani moc nebavilo a jeho postřehy zasazené do nesprávného rámce zaváněly občas trapností. Jeho hlášky, jako například ta po zápase Inter Milán - Hradec Králové (3:1) typu: "Míro ,mělo to být vyrovnané utkání, ale domácí měli překvapivě mnohem více ze hry." u mě vyvolávaly mírný úsměv na tváři. Je zde ovšem samozřejmě možnost komentář vypnout, dát si anglický nebo třeba i maďarský.

Vedle klasické exhibice hráče čeká stará známá Be a pro, kde ovládáte pouze jednoho hráče v poli, turnaj (na výběr je celkem ze 40. soutěží) a managerský mód. Chyběl mě klasický trénink, který z mě neznámých důvodů EA Sports do letošního dílu nezařadili, přesto myslím, že fotbalový fanda si přijde na své. Nesmí si ovšem zapomenout nastavit nejtěžší obtížnost, jinak bude zklamaný. :)

Pro: Hratelnost, licence, trvanlivost

Proti: Absence tréninku, pro někoho možná zastaralá grafika

+7 +8 −1
  • PC 60
Tak jsem se konečně po menší prodlevě dostal možnost zahrát si nový ročník fotbalové série FIFA. Jelikož jsem hráč PC pozitivní, byl jsem novou FIFOU samozřejmě nadšen. Konečně dorazila na PC i vysněná a roky očekávaná next-gen verze, u které jsem mohl v dobách minulých slintat tak akorát při pohledu na konzolovou verzi.

Minulý ročník ale nebyl zpackaný jen graficky. Hratelnostně to byla rovněž bída. Proto musela FIFA 11 přijít s výraznými změnami téměř na každé frontě. Začneme licencemi. Ty byly už i v minulém dílu a ani v "jedenáctce" nechybí. Jen ty sestavy (Andrej Arshavin mezi náhradníky - WTF??) Jinak ale v tomto směru nelze nic vytknout.

Další na řadě je již zmíněná vizuální stránka a konečně mohu s klidným svědomím říct, že po pro PC hubených létech nedostatku tu máme konečně ten next-gen. Hra už nevypadá, jako by ji vývojáři programovali v minulém miléniu, ale na rok 2010 je to bohužel ještě pořád málo. Nebo takhle - o solidní průměr jde, nicméně je jasné, že kdyby se chtělo, tak se by jistě ještě nějaké rezervy v grafickém zpracování našly. Naše PC by to určitě utáhla. Animace jsou nicméně povedené, stejně jako zpracování obličejů fotbalistů (ne, teď už si určitě nespletete Wayna Rooneho s Pepou z okresního přeboru). Ještě zpracovat lépe efekty počasí (děšť se projevuje jako padající čárky, což si přiznejme, není zrovna ideál) a ono by to nebylo zase tak špatné (čtěte průměrné). I tak musím autory za vizuální zpracování pochválit, oproti FIFĚ 10 jde posun o několik světelných desetiletí kupředu.

Grafiku máme odbitou, teď přejdeme k tomu, co dělá hru hrou - hratelnost. Ta musí u fotbalové hry splňovat následující kritéria: schopnou AI, inteligentní rozhodčí, reálně se chovající míč, propracovanou fyziku soubojů o míč a ovládání na míru. Umělá inteligence je v novém ročníku na solidní úrovni, obránci dělají, co mají dělat, útočníci už nejsou v pozici "polobohů"(nedokážou nasadit oběma obráncům dvojité jesličky, třetího si obhodit, na čtvrtého udělat zasekávačku a následně skórovat levým nártem do pravé šibenice), ale musí počkat na podporu týmu, brankáři nedělají do očí bijící kiksy. Konečně to vypadá, jako by se tam za monitorem odehrával opravdový fotbalový zápas.

To rozhodčí dopadli bohužel o něco hůře. Jsou schopni odpískat zápas bez chyby, ale bohužel jim ani nedělá problém v dalším matchi neodpískat jasné fauly, které by snad uznal i samotný provinilec - To takhle běžíte s míčem sami na branku, zezadu vás zkosí obránce a rozhodčí nic. Míče se sice stoper ani nedotknul, ale arbitrovi je to stejně jedno. Postranní rozhodčí jsou stejní fištróni jako jejich hlavní kolega a tak s ním raději drží basu. Místo faulu na červenou kartu rozhodčí vyhodnotí situaci jako čistý souboj. Bohužel nejde o výjimečnou situaci, podobných skluzů za kartu si ani nevšimne. Stejně tak je arbitrům šum a fuk pojem "mrtvý ofsajd", kdy je útočník a poslední hráč bránícího týmu v době přihrávky v téměř stejné linii, ale páni rozhodčí mají rentgenový zrak a podobné situace pískají s geometrickou přesností bez jakékoli možnosti omyly. A pak že lidský zrak nejsou dokonalý! Že se mrtvý ofsajd v moderním fotbalu toleruje je jim ukradené.
Dost ale kritiky rozhodčích, teď krátce k míči, bez kterého se žádný zápas neobejde. A zde lze říct jediné - dobrá práce! Míč se chová tak, jak má, letí takovou rychlostí, jakou jste mu navolili. Prostě se chová jako ve skutečnosti a to je fajn. Tak to má být. Souboje o míč se také calkem povedly. Velkou roli zde hrají fyzické predispozice hráčů, takže když chcete s Tomášem Rosickým přetlačit stokilového Sola Campbela, se 101% pravděpodobností skončíte na zemi a bez míče. Díky tomuto systému se stávají souboje zajímavější, velkou roli při nich hraje rychlost, jakou do nich jdete a směr, ze kterého přibíháte. Ani zde nelze příliš vytknout.

Posledním důležitým kritériem pro dobrou fotbalovou hru je ovládání. To bohužel nedopadlo úplně na jedničku, když už jsme u toho škoního známkování, nedostalo by ani za dva. Už od prvního setkání s hrou je jasné, že primárním ovladačem pro FIFU 11 není klávesnice, ale gamepad. V úvodní obrazovce si můžete přenastavit ovláádání podle libosti - jen se musíte naučit, co který znak znamená. Pokud se vyznáte v gamepadu, není problém, ale na to přece nemohou vývojáři spoléhat! Stejně tak, když hrajete zápas - na nějaké složité triky s míčem zapomeňte, teda pokud nemáte gamepad. Na klávesnici si totiž spíš zlomíte prsty než uděláte nějaký pokročilejší trik. Když už jsme u ovládání v zápasu, přišlo mi, že hráči reagovali na mé pokyny o trochu později než by bylo zdrávo. Také se mi nezřídka stávalo, že akci, kterou jsem zvolil pro jednoho hráče (např. nahrávka) se při vypíchnutí míče soupeřem automaticky přenesla na druhého hráče, který míč získal a místo toho, aby "počkal" na moje pokyny, dokončil akci, kterou nestihl provést jeho spoluhráč. Vypadá to jako prkotina, ale je to bohužel značně frustrující. Když už jsme u toho nadávání, tak musím přiznat, že ani automatický výběr hráčů se nepovedl. Jde o jednoduchý princip - když míč drží v moci soupeř, hra automaticky přepne ovládání na hráče, který je nejblíž tomu soupeřovu. Nebo by spíš měla. V zápasech jsem totiž musel mnohokrát "manuálně" přepínat ovládání na jiného hráče, protože hra vybírala tak nešikovně, že bez aktivního zásahu by to nešlo.

FIFA 11 obsahuje několik herních modů - mezi tři hlavní patří manažerský režim, Be a Pro a režim Turnaje. Manažerský režim vás "hodí" do role trenéra klubu, přičemž máte za úkol se starat nejen o tým, ale např. i o cenu vstupenek, personál apod. V sérii FIFA klasika. Be a Pro je režim, ve kterém hrajete zápasy pouze za jednoho hráče. Bohužel kamera není zrovna šťastně umístěna, leckdy ani na svého fotbalistu pořádně nevidíte, což celkem úspěšně kazí celkový dojem. O turnaji se ani nebudu rozepisovat.

K dalším věcem, které se mi líbily už jen telegraficky - pěkný soundtrack, špičkové zvuky, interface, kvalitní optimalizace.

Co dodat závěrem? FIFA 11 je celkově slušná hra, mnoho nedostatků ji však táhne do bahna průměru. Nebo lehkého nadprůměru.

Pro: next-gen zpracování, AI, licence, animace, souboje o míč, soundtrack, interface, zvuky, optimalizace, konečně pořádný fotbal ze série FIFA pro PC

Proti: spíše průměrná grafika, rozhodčí, ovládání, Be a Pro

+5
  • PC 60
FIFA 11 je první FIFOU, která na mne působí opravdu fotbalovým dojmem, tedy tak, že si ji mohu po skončení "El Clásico" pustit bez pocitu, že se jedná o neumnou náhražku toho, co jsem právě viděl. Nehrál jsem zdaleka všechny díly, ale oproti FIFĚ 08, která na tom byla z mnou hraných doposud nejlépe, se jedná o značný pokrok.

V dávných dílech dění na hřišti sestávalo z většího či menšího počtu šablon, do nichž byl hráč chtě nechtě vměstnán. Tento mechanismus se z podstaty věci nejspíše jen tak nevytratí, nicméně dnes působí fyzikální modely postav a míče, včetně jejich interakcí, natolik realisticky, že je jen na hráči, co s nimi provede: každá herní situace skýtá spoustu možností, každá přihrávka je jiná, stejně tak střela či souboj, žádný herní přístup není oproti skutečnému fotbalu významně z(ne)výhodněn. Hra sama je pak krásně ladná a přirozená, poněvadž na sebe jednotlivé animace zcela plynule navazují.

Jedinou významnou slabinou samotných zápasů je umělá inteligence spoluhráčů, kteří si hlavně při rychlých protiútocích nenabíhají zdaleka optimálně, o nemožnosti nápadité kombinace ani nemluvě. Tragédií je pak chování brankářů, kteří při samostatných únicích zpravidla jen stojí v malém pokutovém území a čekají na střelu. Osobně mě též mrzí postupné ubývání možností starání se o chod klubu v kariérním módu. Trochu paradoxní přitom je, že v hloubce mimozápasové částí manažerského módu počítačová verze tu konzolovou, jejíž hratelnost je ještě o poznání lepší, stále předčí. A při pohledu na letošní ročník konzolové NHL je mně v tomto ohledu vyloženě smutno.

Pro: zápasy samotné

Proti: inteligence počítačem ovládaných hráčů, obzvláště brankářů; malé manažerské možnosti

+5