Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Far Cry: Primal

73

Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 100
V dobách, kdy ještě člověk nebyl na vrcholu potravního řetězce, se kdesi na území dnešních Tater proháněl Takkar. Daboval ho Adam Jensen a pocházel z černošského kmene Wenjů. To jsou ti dobří, aby bylo jasno. Pro rasovou vyváženost tady máme i šílené pyromany-šmouly z Izila kmene, barvící se namodro a zapalující vše (nejlépe) živé nebo bílí chlupatí neandrtálci lidojedi z kmene Udam, to jsou ti zlí. A Takkar si je všechny podá a Wenja kmen bude vzkvétat. Tolik k příběhu.

Předně bych chtěl říct, že moje dojmy ze hry se týkají pouze modu Survival dlouho po vydání hry. Tzn., že mě minuly technické problémy i poněkud arkádová hratelnost původní verze. Survival vyšel v rámci jednoho z patchů a mění původní Primal k nepoznání. Nepřeháním.

Seznam změn v Survival módu je naprosto zvířecký a musím Ubisoftu zatleskat. Už dlouho jsem neviděl takhle dobře vyvážený gameplay, který hráče nefrustruje, ale zároveň na něj klade velké nároky a trestá ho za každou chybu. Jen ve zkratce bych vypíchnul pár věcí - průzkumná sova nemůže útočit, smrt zkrocených predátorů je permanentní a je potřeba si najít a zkrotit nového, zdraví kleslo na polovinu, spousta skillů je zamčených, důležitým parametrem je stamina, která se doplňuje pouze spaním (jídlem to jde taky, ale pak výdrž klesá mnohem rychleji), noci jsou delší, predátoři silnější... Smečka vlků je problém, jít na medvěda je pravděpodobná sebevražda, u mamuta nebo šavlozubého tygra je to tutovka. Když si k tomu navíc ještě přidám vypnutí tagování nepřátel, vypnutí zaměřovače nebo nepoužívání Fast Travelu, stal se pro mě Primal jeden z nejlepších survival zážitků, které jsem měl tu čest hrát.

Naučit se střílet z luku bez zaměřovače chvíli trvá, ale stojí to za to. Jistota zásahu není stoprocentní a mnohokrát jsem se prozradil, když šíp prosvištěl kolem hlavy překvapeného neandrtálce. Ale ta radost ze zásahu, to čvachtnutí při headshotu… později ve hře už jsem střílel s jistotou Fatalityho a ačkoli to semotamo letí vedle, byla moje úspěšnost maximální i při sprintu. Ve výskoku. S otočkou a prstem v nose. Ok, zase tak lehké to není, ale učení se ovládat zbraně je zábava. Vůbec zlepšování schopností postavy a vývoj, od ustrašeného chcípáčka se stáhnutými půlkami, až po sebejistého krále divočiny, mi připomínal Gothic. Na hřbetu šavlozubého tygra je Takkar naprostý master, před kterým zdrhá většina predátorů. Ten pocit majestátního pohybu divočinou je prostě parádní, ale vede k němu trnitá cesta...

Survival upravil i množství zvířeny, včetně predátorů a to směrem dolů. Po třicet hodinách hraní jsem nenarazil na jediného krokodýla a už jsem si začal myslet, jestli to není bug. Až pak, jednoho ospalého rána, když jsem vylezl celý utahaný z jeskyně přímo do bažin, na mě skočil. Úlekem jsem se málem posral. Zvířat je celkově méně a setkání s něčím nebezpečným není tak časté, ale alespoň se člověk necítí v Orosu jako na Václaváku. Kromě toho bych furt chcípal.

Prakticky jediný větší zápor byl pro mě rychlý přechod dne a noci. Jedná se doslova o vteřiny mezi stmíváním a totální tmou, což v některých situacích znamenal zběsilý úprk k nejbližšímu ohništi.

Velkou měrou přispívá k dokonalému pocitu z hraní i technická vyspělost. Autoři záplatovali většinu problémů a z Primalu se stala naprosto úchvatná podívaná, která jede 60fps rocksolid na Ultra detaily. A jestli hra ve dne vypadá brilantně, tak v noci je to ještě lepší.

Pohrávám si s myšlenkou si druhé hraní zkusit s Permadeath na Extreme Survivora, ale zatím nechám svůj zážitek trochu uzrát. Bylo to úžasné…

Herní doba: 43hod 20min
Kompletace: 56%
Obtížnost: Hard Survivor
Hodnocení: ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

poznámky pod čarou:
1. Primal je plnohodnotný Far Cry, nejedná se jen o kratičký spin-off ve stylu Blood Dragon.
2. Oficiální HD Texuture pack mám 5.5GB a jeho vliv na vizuální stránku je nicotný.
3. Ve hře nejsou dinosauři, ale je tam auto Flinstounů. Se kterým nejde jezdit.
+31+32 / -1
  • PC 80
Po delší době se vracím ke svým herním zpovědím. Začátkem března došlo k mé transformaci z Homo sapiens sapiens na Homo habilis (s občasnou reinkarnací na Homo erectus) a já se úspěšně vydal do období Paleolitu. Mé obavy z jedovatého internetového smogu se rozplynuly, protože série Far Cry nabídla něco víc, než reskin předchozího dílu.

Vyzvednuvší nosič dřímající v mé brašně jedouc do mého příbytku, byl nedočkavě vložen do mechaniky, aby se ikona pazourku, po nepříliš dlouhé době, stala součástí mé herní plochy. Dvojklik, aktualizace a jdeme na to! Začínat novou hru je vždy takový rituál plný očekávání. Stylové intro, Far Cry motiv a menu je před Vámi. Špetkou nejistoty jsem okořenil svou herní chvilku, když byl ukazatel grafiky nastaven na Ultra. Po krátkém úvodním filmečku, horlivě hltajíc dech beroucí mamutí panorama, mé obavy pominuly, jelikož Far Cry Primal je skvěle optimalizován.

Co se grafického kabátku týče, tak je čím se kochat. Hra vychází z předchozího dílu, nicméně je daleko atraktivnější a na přírodní úkazy rozmanitější, takže ve výsledku působí jako hezčí. Virtuální plochou nešetřili a pokud se rádi procházíte, bude stále co objevovat. Titul nabízí principiálně stejné mechanismy jako Far Cry 4, s tím, že zde se konečně logicky ukotvily. Konečně po tolika letech působí crafting jako logická záležitost a musíte sbírat, vyrábět a vylepšovat, protože si to nikde nekoupíte. Přišlo mi opravdu vtipné, že se musela série Far Cry přenést až do pravěku, aby se konečně pro ní typické vlastnosti staly důležitými, potřebnými a zábavnými.

Krom výroby zbraní, pomůcek a jejich vylepšování je tu již známý lov. Opět disciplína, která zde logicky zapadá a jejíž krutost Vám tolik nevadí. Je možná značným alibismem zabíjet a stahovat z kůže zvířata ve hře z pravěku s menším pocitem viny než v Himalájích současnosti, ale věřte, že k Paleolitu to patří. Jako novinkou je drezůra místní fauny. Ochočit lze zdatného pomocníka ze zvířecí říše, který na povel zabíjí zvířata jiná, členy nepřátelských kmenů a na procházkách po okolí úspěšně odhání okolní havěť.

Hlavní dějová linka je obecně kritizována, nicméně já zatím nemám problém. Nečekal jsem příběh plný zvratů a příliš sofistikovanou zápletku, takže si užívám celkem stylovou linku doprovázejíc mě krásným světem mamutů a šavlozubých tygrů.

Závěrem bych to celé shrnul. Pokud jste měli obavy z kopie, reskinu a ždímaní značky, tak je zažeňte. Mohlo to celé dopadnou daleko hůře. Vývojáři si dali velkou práci s tím, aby naroubovali na byť možná podobnou mapu jako z Far Cry 4 nový svět, který si velmi úspěšně žije vlastním životem a v určitých mechanismech předčí své předchůdce. Dostanete kupu zábavy v atraktivním prostředí, jen pozor na fakt, že pokud zrovna nemusíte tuto herní sérii, ucítíte její charakteristický odér na napříč celým titulem, což se vzhledem k samotnému názvu dalo čekat.

Pokud máte zájem povídám na téma Far Cry Primal ve svém audiovstupu
http://hrac0.webnode.cz/audiovstupy/audiovstup-8/

Příjemné hraní přeje Hráč 0
+16+16 / 0
  • PC 35
Po přečtení Garretova komentáře, - jenž vypadá jako útržek z deníčku Ubisoft PR managera - jsem se donutil tento druhý spinoff, avšak již pátý full prize produkt v sérii po několika měsících vytáhnout z krabice, oprášit a nainstalovat.

První okamžiky byly více než příjemné. Plížení ve vysoké trávě mezi majestátně vyhlížejícími mamuty na pozadí obrovských hor, jejichž vrcholy pokrýval závoj z mlžného oparu vyvolaly pocit údivu z atmosféry a vizuálního opojení. Následné osamocené putování členitou krajinou, jenž pokrýval život flory i fauny a jejich potřebné sklízení a lovení skrze pohled lovce mě opět nenechal chladným. Nebesa již začala navlékat svůj černý hábit a já zakládám tábořiště, vyrábím svou první kamennou palici, kterou zapaluji a vytvářím tak provizorní louč. V cestě mi stojí hráz z trnitého houští, které ve mžiku pohlcují plameny z mého univerzálního nástroje. Pokračuji dále, světlo z měsíce osvětluje mou cestu, přesto ale svůj zdroj světla a potenciální zbraň stále třímám v ruce, neboť mě z dálky vyhlíží šelma. Sleduji stopy krve, slyším rozléhající se vlčí vytí. A vskutku velmi brzy narazím na vlčí smečku na lovu, odháním je již dohořívajícím plamenem.

Po chvíli narážím na vstup do skály, kde je syrové ohniště, jenž zapaluji a doplňuji zásoby. Brzy zjišťuji, že v jeskyni opravdu nejsem sám. Kradmě se plížím a plavu pod vodou, aby jsem se vyhul zraku svých nepřátel. Zákeřně jim zezadu rozlousknu jejich dutou lebku. Potkávám něco, co vypadá jako lidská samice, ta mi do náruče nevrhá. "Nejsem její typ, prozatím." Říkám si. V okamžiku se ze tmy vynořuje monstrum a dívku napadá. Já ji jako pravý alfa samec pomáhám. Stěží jsme vyvázli živí, dívka je těžce raněna. Výstup do jeskyně již osvětluje mladé denní světlo. Vyrážím ven nasbírat bylinky, ty snad pomohou té hluboké ráně na zádech dívčiny.

Vše doposud bylo téměř snové s přidaným "survial/hardoce" modem se obrovsky navýšila atmosféra a vtažení do děje. Potom co se však hra otevřela přišlo vystřízlivění jak po mamutím nárazu. FaFar Cry primal je v kostce přeskinovaná čtyřka, která je přeskinovanou trojkou, jen s tím rozdílem, že je vykastrovaná. Vše, včetně mechanik zábavy a smyslu. Představte si klasickou Far Cry nebo jakoukoliv otevřenou ubisoft hru. Vytáhněte z ní střelné zbraně, šplhání po věžích, dopravní prostředky a vznikne vám Primal. Kde váš bouchací a píchací repertoár zahnuje hlavně zbraně na blízko. Ted si představte, že tyto souboje na blízko nemají žádnou hloubku. Se sekerami, holemi a bodáky nemůžete blokovat nepřátelské útoky, natož je odrážet. Jen mácháte sem a tam a doufáte, že trefíte nějakého nebožáka do jeho křehké lebky. Animace jsou navíc neskutečně nedodělané. Při útoku svým kopím jsem měl pocit, že nepřátelům poskytuji "drbací masáž" čemuž absence vizuální (ne)indikace (ne)zranění na jejich tělech také nepomáhá. Takže jsem si řekl "Uga, uga. Prdím na to a jedu jen na stealth postup." Tak jo, to zní jako řešení. Ne? Možná by to fungovalo, kdyby Ubi změnil systém obsazování táborů, což nezměnil, ergo to znamená, že když jsem byl zpozorován, pán zahulákal a druhý pán zatroubil a najednou se magicky teleportovala armáda jejich kámošů (což dává smysl), kteří mě zmasakrovali. Jo, kdybych měl kulomet, tak bych to možná dokázal odrazit, ovšem s jediným párátkem v ruce a několika šípama v toulci toho fakt moc nezmůžu. Jediné, co mohu dělat, je čekat až se situace uklidní a jednoho po druhém potichu ty tupounky s trochou štěstí masově likvidovat. Jaká to zábava.

Ted ani nezmiňuji ty recyklované prvky ze čtyřky jako ovládání zvířat, vyhazovací hák, což opět dává smysl a samozřejmě neuvěřitelný grind-fest, který zahrnuje sbírání kytiček a lov zvěře, aby jste si mohli metafyzicky rozšiřovat vesnici a získávat tak určité výhody.
Příběh je klasická FAR CRY tupotina, akorát že všechny postavy konečně skrze opičí mluvu reflektují svoje IQ. Ani nevím jak onen jazyk popsat. Celé názvosloví se skládá z jaké si lámané angličtiny, maďarštiny a obrácené ruštiny. Hlavní postavy mi jak povahově, tak vzhledově připomínaly postavy z Far Cry 4, stejně jako celá příběhová linka, která opět zahrnuje drogy, snové pasáže a záporáka, který utlačuje váš kmen, zemi, lid, whatever. OPĚT. JIŽ PO ČTVRTÉ! TA SAMÁ ŠABLONA! Akorát bez zábavy a s retardovanými mamutími sekvencemi, které mě málem poslaly do masochistického limba.

Ne, já na to opravdu neměl sílu. Nemohl jsem to hrát dále. Urážení mého již tak nízkého IQ a ubíjení mé duševní energie má své hranice. Ubisoft mě dokázal konečně zlomit, gratuluji. Opravdu srdečně lituji všechny ty nadané grafiky, enviromenal, art designéry, kteří dokážou vytvořit tak půvabnou vizuální podívanou na enginu, který jede jako rozlobený medojed na kokainu, jen aby ostatní matlalové mohli jejich práci zazdít, zabít a zahrabat.
Recyklace obsahu je jedna věc, ale masakrování a zjednodušování již zavedené formy a ještě za to žádat plnou cenu, to je opravdu SAVAGE. Pro všechny, kdož ohodnotili toto šaize 100% a donutili mě si to pustit a zahrát, tak s naprostou úctou a kolegiálností hráče k hráči říkám "NASRAT! DĚKUJI" :)))

Pro: Krásné vizuální pokoukání, engine šlape jako hodinky, atmosféra noci a parádní začátek. Garret maká pro Ubisoft

Proti: Vše, co bylo na Far Cry 2/3/4 fajn je fuč, zbyla jen mršina už tak tupého ubisoftího konceptu. Garret líže Ubisoftu gule.

+16+17 / -1
  • PC 70
I když série FC přestala poutat mou pozornost už od druhýho (a třetího) dílu, tentokrát jsem se nechal omámit komentářem od Garreta a taky samotným zasazením děje do doby kamenné. Chtěl jsem si zkusit bojovat o vlastní krk s krvelačnejma šelmama, chránit oheň, přežít! Zvolil jsem HARDCORE mod pro autentičtější zážitek, obtížnost nejvyšší - EXPERT, aby to byla trýzeň, jak se patří.

Nejprve musím pochválit autory za skvěle zvládnutou grafickou stránku, myslím že příroda se povedla prozkoumávat mapu mě bavilo. Škoda, že počasí je neměnné a konstantní. Animace (když se mnou někdo mluví) jsou neuvěřitelně pečlivě udělány, NPCčkům člověk věří jejich nadabování. Výborné bylo i ozvučení kroků - mnoho různých samplů jen pro čvachtání ve vodě, ale i zvuk míjených větviček, houští atp.

VELMI musím vyzdvihnout i to, že konečně LZE vypnout veškerej HUD - opravdu jsem nemusel čumět na žádný naváděcí šipky ani zaměřovače, detection metery a zbytečný info ikony.

Zkrátka: úvod do hry byl takřka bezchybnej. Škoda jen absence tlačítka pro WALK, je zde jen implicitní běh a sprint.

Brzy jsem tedy s chutí započal plnit questy typu "TADY LOVIT UDAR, MÁLO JÍDLO PRO WENJA, ZABÍT UDAR! PAK MOC JÍDLO PRO WENJA", který se na mapě objevovaly, a to jsem započal pomaličku postupně střízlivět.

Plním třeba misi zachraň vězně: fajn (nepoužívám šelmy ani sovu) pomalu se plížím okolo, sleduju pečlivě pohyb protivníků, celý prostranství poctivě vyčistím jako wenja-ninja, mrtvoly jednu po druhé precizně odnesu do houští. Jdu dovnitř jeskyně a zmáčku ENTER u vezně. OK, vylezu ven a nabíhaj na mě tuny nepřátel - jsou někde v lese, ale řvou už z dálky a přesně ví, kde se necházím, ač mě uvidět nemůžou/nemohli. Fajn, už nás skoro mají, dobře, utíkám pryč pro záchranu holého života svého a daří se! Uff, to bylo těsný. LOAD. ??? WTF?
Zabili zajatce, hra mě automaticky udělá QUICKLOAD. Nesplněná mise - nepřijatelný! ZNOVA.

RETURN BACK TO MISSION AREA or MISSION FAIL. Jasně, otevřená obrovská mapa - jestě že ji máme pánové!

V pozdější fázi hry už o nějaký medvědy vůbec nejde, ty si dávám doslova k snídani. TUNY mrtvejch lidí/neandrtálců za sebou nachávám všude, kam kouknu. Bez konkrétního důvodu se plížím a masakruju ty blbý neadrtálce. Sice jsou lokace (vesnice, tábory) do jisté míry unikátní, ale styl hry je v podstatě neměnný - zabij všechny, nejlépe potichu, aby nebyly zalarmovány posily.

Navíc boj - hlavní složka hry - je jaksi kostrbatě řešen. Sice střelba z luku je výborně zpracována, ovšem jak dojde na konktaktní boj... Divoká strafovačka s občasným zakousnutím syrového masa je nejlepší taktika, jak udolat klidne šest ječících protivníků naráz. Nepřátelé zabíjím tak, že na ně klikám (nebo to kliknutí chvíli přidržím). Kryt nebo nějaká komba buď neexistují, nebo jsem se je nestačil naučit.

******

Hra tak upadá na herní náplni, která (jako obvykle) vybalí na hráče vše co obsahuje hned na začátku - ohromí hráče tím vším naráz - a pak už se jen respawnují jakési eventy, aby se v okolí pořád něco dělo i když to tam člověk vyčistí. Nakonec se činnost hráče (přežití v přírodě bez moderních nástrojů) mění v plnění kuliček na mapě (misí), které nejsou ani tak zábavné, spíš není co jinýho dělat.

Jako vrchol demence pak považuju zcela zbytečný a povinný části hry ("vize") v nichž člověk musí sekat/střílet desítky nabíhajících nepřátel. Stejně tak ona "HUNTER VISION", kterou sice člověk používat nemusí (a dlouho jsem to tak dělal) ale pak hořce zjistí, že nekteré stopy se autoři už neobtěžovali udělat v prostředí a tak je vizi NUTNÉ využít, popřípadě se nachat směle navádět hláškami RETURN TO MISSION AREA - "áha, tak tudy asi ne..."

Vydržel jsem dlouho, vyčistil jsem víc jak půl mapy, vylepšil si mnoho věcí na maximum. Víc času marnit ale už nehodlám. Je to všecko krásný, zprvu poutavý, ale přesto plytký, brzy repetivní a taky prvoplánově brutální, i zbytečně šablonovitý. Zkrátka obyčejná hektická akční hra série FC, která se sice může pyšnit skvělým audiovizuálním zpracováním, nyní i netradičním lákajícím prostředím paleolitu, ale bohužel jde stále jen o zabíjení lidí a nikoliv přežití v drsné přírodě plné predátorů, jak se zprvu může zdát.

Ač to mohlo dopadnout mnohem hůř a není to úplně špatná hra, já mám jasno.

FC never more.

70%

Pro: Svět, audiovizuální zpracování, doba kamenná.

Proti: Plytké, repetivní, šablonovitost, neustálé zabíjení/vybíjení lidských sídel, mechanismy samotné hry.

+16+16 / 0
  • PC 85
"Uršvar Takkar švarš švar ba"

Na tuhle větu při každém pokračování hry nikdy do smrti nezapomenu. Byť jen slovo Primal uslyším, vybaví se mi tato věta.

Při prvním spuštění Far Cry Primal jsem si říkal, joo super, výborný nápad dáme hru do pravěku, vymslíme jím nějaký jazyk, budeme lovit mamuty a mnoho jiných. Nápad byl skvělý a nadchl mě, jenže po několika hodinách hratelnosti, je to to samé pořád dokola. Seberte co nejvíce tohohle, při stavbě toho potřebujete 50 tohohle apod.

Tato část s "vedlejšími úkoly" a věřte že jsem to dohrál na celých 100%, nebyla až tak záživná než ta příběhová linie. U příběhové linie jste se mohli podívat na nějaké lokace, do kterých byste normálně nešli.

Pokud bych vypustil všechny vedlejšáky a zaměřil se pouze na hlavní příběh zabralo by nám to hodně málo hodin.

Sice kritizuji a dávám 85%, je to z toho důvodu, že jsem se pořád k Far Cry Primal vracel a chtěl to mít na 100% dohrané. Další procenta přibyila díky postavám, které se ve hře obějví, jsou zajímavé, někdy i srandovní a nedá se na ně zapomenout.

Jop prostě 85% a jsem zvědavý s čím příjdou příště.
+13+13 / 0
  • PC 25
Far Cry: Primal je jako třikrát zalité vrecúško čaje: poprvé (FC3) byl nápoj fajn, podruhé ještě ok, ale potřetí je to v podstatě jen voda s cukrem. Pokládám za ránu dortem do ksichtu, že musíte potřetí za 5 let totožně škubat byliny a obírat zabité pravěké chlupaťáky, aby se vám košatil strom dovedností. Přechod na chladné zbraně je (alespoň zpočátku) absurdně nezvládnutý, systém obsazování a neustálých lokálních mikropřestřelek v otevřeném světě docela dobře fungoval v moderní době, kde se našinec mohl docela kreativně vyblbnout kombinací střelných, výbušných, chladných, tichých, pyro, a čert ví co ještě, zbraní. Zdejší kameny a klacky nejsou propracované ani zábavné, jakoby se autoři na tento zásadní aspekt úplně vysrali.

Loot, levelling, autoheal apod. sice nadále pokládám za kokotinu, ale toleruju je, pokud hra zvládne zásadní věci, jako je chytlavé prostředí, zábavná weapon ballance, solidní příběhovou linku, slušné postavy, prohnanou AI. Warning: joy not found. Ve Far Cry 1 jsem poctivě papal lékárničky, které obvykle ležely na logických místech, které jsem si obvykle musel vybojovat a pak si jich kua vážil, uměl jsem okamžitě všechno a po čas hry se učil využívat nabídnuté mechanismy naplno, nacházel lepší bouchačky, posouval se z nějakého bezvýznamného okrajového outpostu tehdy ještě neexistující worldmapy do tuhého centra dění, kde jsem nabylý gear (a dovednosti) aplikoval, a bylo to zatraceně dobré, v Primalu aby člověk pořád mačkal trhací/kuchací/lootovací button a co 5 min přehazoval do menu, co která cypovina odemyká. Now loot my ass!

Vysolit plnou cenu za tuhle oslavu vývojářské zhnilosti mně přišlo tak žinantní, že jsem šel na Steam okamžitě zakoupit pár KVALITNÍCH FPS, které jsem zamlada politováníhodně uwarezil. Primal je mimochodem čítankovým příkladem, jak moc ve dnešní době chybí dema. Youtube je sice fajn, ale není to hands-on, a místo vlastního autentického žážitku vám to leda tak kurví spoilery. Je úplně v pohodě, když mě jinak zajímavá a svěží hra (jako např. Ori, Dishonored...) jakožto platícího zákazníka časem přestane bavit, avšak tato přeskinovaná odfláklá ohavnost je živoucím důkazem, že i některé virtuální nákupy by si zasloužily zavést refund.

Pro: Nenapadá mě bohužel jediný chvályhodný aspekt, jde o hru s potenciálně zajímavým settingem, ale tragicky nudným, ohraným provedením.

Proti: Velmi tupá a nudná hra plná úsměvných momentů. Já nemám kategoricky nic proti moderním hrám, ale ten milkin-the-cow faktor a celková humpoláckost prostě čouhá z FCP na každém kroku. Brutálně přezvěřené.

+9+11 / -2