Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Můj vztah k Fallout: Tactics bych asi vyjádřil tímto memem.

Pokud bych měl jmenovat hru, kterou mám rozehranou nejdéle ze všech, tak F:T s přehledem vyhrává. Začal jsem ho hrát na Vánoce 2004. Já ho prostě nikdy nebyl schopen dohrát, vždycky mě to cca za půlkou přestalo bavit. Takže jsem využil Herní výzvy 2020 a konečně to hecnul.

Oproti původním Falloutům se změnila důležitost některých skillů, takže takový gambling je imho už úplně k ničemu, krádeže taky a kupříkladu vědou si nejsem vůbec jistý. Na druhou stranu zálesák je takřka nezbytný, pokud se tedy nechcete zbláznit z tun a tun náhodných setkání. Za jednu cestu několika čtverečky jsem jich měl třeba 57. Fakt 57, počítal jsem to.

Máte k dispozici 6 postav, takže stačí, když každá bude umět něco jiného (doktor/opravavy/zálesák/páčení zámků/řidič). Řízení vozidel je novinka, ale přiznám se, že jsem moc nepozoroval rozdíl, když řídil vozidlo někdo s 10% nebo 100% v této dovednosti. Taky by mě zajímalo, zda by to šlo dohrát sólo s postavou na blízko.

SPECIAL zůstal beze změn, autoři zachovali charismatu aspoň nějakou důležitost, takže vám umožňuje rychlejší povyšování, a tím i přístup k lepší výbavě. Když jsem to hrál úplně poprvé, dal jsem si CH 2 (jako jsem byl z klasického Falloutu zvyklý) a pak jsem se divil, že jsem v půlce hry pořád junior rytíř nebo tak něco.

Hra si uchovává feeling a atmosféru původních Falloutů, což je fajn. Co už není fajn je smrsknutí hry na sérii jednotlivých misí bez možnosti dělat cokoliv jiného, plnit nepovinné questy, prozkoumávat pustinu apod. Uaaa, jak by mě jenom bavilo stavět si základnu, vylepšovat ji, bránit ji, mít zní nějaké bonusy, aspoň v nějakém omezeném režimu, nemusel by to být rovnou Xcom. To mi přišlo škoda, ale aspoň že ty mise jsou docela povedené – tuhle vyhazujete do vzduchu továrnu, támhle zachraňujete stařešiny, onehdy sbíráte části ukradené výbavy.

Jen je škoda, že i když má hra v názvu taktiku, moc té taktiky tam není – většinou stačí prostě nepřítele ustřílet z dálky. Ocenil bych třeba takovou blbost, jako je možnost vlézt do místnosti oknem, což se občas jevilo jako naprosto ideální postup. Je ale pravda, že do plížení jsem žádné body nikomu nedal, tak třeba by to taktizování v noci s tímhle skillem šlo líp.

Mým největším nepřítelem v této hře nebyli nepřátelé, ale schody, resp. druhá a vyšší patra budov. Ta perspektiva byla občas docela zmatená, takže jsem občas svoje svěřence posílal naprosto jinam, než jsem chtěl.

Taky se mi postavy celkově ovládaly trochu zvláštně, většinou jsem se tak o jeden nebo dva akční body sekl, takže mé postavě nezbylo dost akčních bodů k palbě atd. Rozdělení na hexy z předchozích dílů mi prostě přišlo mnohem přehlednější.

Pathfinding taky nebyl nic moc, přišel mi o dost horší než v původních Falloutech, takže popoběhnout pro postavu o jednu obrazovku dál a obejít přitom plot byl často neřešitelný problém.

V první části hry mi přišlo, že mód na tahy vlastně ani nebyl potřeba (jen v určitých situacích), ovšem cca od půlky jsem ho už využíval pravidelně (hlavně s příchodem robotů), protože tam už docela přituhlo. Systém tahů podle týmů jsem vůbec nepochopil, takže jsem ho nevyužil ani jednou.

Ke konci už jsem měl tolik XP, že jsem fakt nevěděl, do čeho mám ty skillpointy rvát, ale na to jsem u Falloutů vlastně zvyklý. I přesto to ale nebyla žádná procházka růžovým sadem a třeba munice do energetických zbraní jsem měl většinou… no, ne přímo nedostatek, ale tak cca 60 nábojů na vojáka na misi, takže to byl takový příjemný tlak, jakože musím trochu municí šetřit (nebo hledat u nepřátel nějakou další).

Kolem a kolem to byla fakt dobrá hra, ubrala se trochu jiným směrem, ale nevzala to zkratkou do pekla, jako Fallout 3 a dál :) Možná to někdy zase na 15 let rozehraju, kdo ví.

Herní výzva 2020 - Ještě jeden tah (SC)
+32
  • PC 85
Fallout Tactics už jsem hrál někdy před patnácti lety. Tehdy jsem se dostal až do předposlední úrovně a pak mě to nějak přestalo bavit a nedohrál jsem to. Herní výzva byla tedy ideální výzva k tomu abych se do toho pustil znovu a dotáhl to tentokrát do konce.

Zprvu jsem chtěl hrát Tactics stylem jako staré Fallouty. Tedy na tahy. V téhle hře to ale bohužel zabíjí dynamiku a spád. Velmi brzo jsem zjistil, že nejefektivnější je hrát v real-time režimu. A to doslova. Rezignoval jsem na míření a v mé partě byli vítáni vnímavý rychlostřelci. Všem jsem narval zbraně, které dostřelí co možná nejdál a všechno vykosil z dálky. Do party je ještě dobré přizvat doktora, pilota a někoho, kdo umí lámat zámky. Pak je ještě dobrý obchodník nebo gambling. Zbytek užitečného vyčtete z knih. Schopnosti jako zloděj, boj na blízko nebo vrh jsou úplně zbytečné.

Systém RPG je sice totožný s původníma hrami. Zapomeňte ale na návyky z nich. Tohle je mnohem přímočařejší, mnohem jednodušší. Inteligence a charizma je vám k ničemu. Zato potřebujete unést pořádné kvéry a, v mém případě, daleko střílet. Hra bohužel nevyžaduje moc taktiky. Jen střílet, léčit a sbírat co nejvíc věcí. Ke konci se to u drahého a nezbytného vybavení bude hodit.

Atmosféra hry je skvělá. Dýchl na mě duch předchozích dílů. Opět skvělá hudba a ozvučení. Kdyby takhle vypadal Fallout 3 v roce 2002, byl bych spokojený. I přes svou jednoduchost mě bavil postup hrou. Příběh je docela pěkný a ke konci i pěkně vygraduje. Co je mnohem horší je mizerný pathfinding. Jako, že je fakt špatný. Když svou postavičku nedržíte za ručičku, zasekne se za první překážkou. Někdy i naběhne tam kam nechcete. Obzvlášť frustrující je lezení do schodů nebo na žebříky. U tohohle jsem se někdy pěkně vztekal.

Fallout Taktics je zábavná hra, ale nehledejte v tom velkou taktiku. Hrou se dá projít snadno, aniž byste se nějak hodně zapotili. Až na výjimku asi dvou misí máte ve hře nad nepřítelem vždycky navrch. Kdybych to rozehrál znovu, tak už asi jen z jednou postavou. Bojím se ale, že taktika by zůstala stejná. Jen bych schopnosti asi narval do lehké zbraně, energetické zbraně a obchod a přidal bych do síly na úkor charizmatu.

Náhodná místa jsou tentokrát pěkná nuda.

Ještě jeden tah... (normal)

Pro: atmosféra starého dobrého Falloutu, příběh, hlavní záporák, zábavná hra

Proti: mizerný pathfinding, jen taktická strategie na úkor Falloutu

+20
  • PC 80
Zprvu trpké zdá se... No, přiznám se, že první minuty ve hře byly lehký šok, možná dokonce zklamání. Přeci jen po kultu, jakými jsou hry Fallout 1+2, je tato hra krok do strany. Neříkám, že se jedná o špatný krok, jen je to velká změna v tomto kultovním světě.

Takže jsem si první misi zvykal, ale musím říct, že jsem si zvykl poměrně rychle a hra mě záhy začala hodně bavit. Příběhově se jedná asi o nejlepší Fallout, co jsem hrál. Ač ten pravý boom přijde cca ve třetí třetině hry, do té doby je to klasicky nic moc falloutovský příběh.

Jsou zde dokonce i čtyři různé konce, ale je trošku škoda, že ve hře nejsou rozhodnutí, která by je ovlivňovala, ano, podle chování hráče se otevře třetí nebo čtvrtý, ale další dva jsou neměnné a vlastně mi bylo celkem i jedno, jak to zakončím. Neměl jsem nějakou morální motivaci, jak to ukončit, jako tomu bylo v jiných hrách, prostě jsem jen něco zkusil.

Herně se jedná o velmi zdařilou, tahově taktickou akci. Pořád si teda myslím, že vzít herní mechaniky z předchozích dílů a poměrně bezmyšlenkovitě je plácnout do dalšího, vcelku úplně jiného dílu, není nejšťastnější řešení, ale na druhou stranu víc než polovina z nich funguje výborně.

Ano, je zde pár věcí, které jsou zde zbytečně a jsou zde pouze proto, že byli v předchozích dílech, čímž si autoři evidentně ulehčovali situaci, ale samotné hraní jsem si záhy velmi rychle přizpůsobil a užíval. Souboje jsou chytlavé, místy i dost náročné, musíte přemýšlet o vašich krocích, správně rozkládat schopnosti, vybavení a místy si i hlídat munici a výzbroj.

Moje antitaktické schopnosti mě samozřejmě dost ztěžovali situaci. Můžete využít až šest bojovníků, což jsem vzal rychle za vděk, což se nakonec ukázalo jako ne úplně šťastné. Na druhou stranu se dali dobře rozložit schopnosti a nemusel jsem si hlídat a rozhodovat, kdo bude expert na co, ale měl jsem experty na všechno.

Super je, že hra jde hrát několika styly a každý si může najít ten svůj. Někdo preferuje jednoduchou bojovou cestu s jedním overpowered postavou, jiný má rád taktičtější postup se zavedenou a vybudovanou jednotku, někdo třeba na každou misi skládá vždy nový tým a někdo prostě jede tak, jak se mu zrovna chce... Těch možností je v tomhle směru dost...

Obtížnost hry mi přišla jako na houpačce. Ze začátku se jedná o pohodu, poměrně plynule se zvyšuje. Pak dojde do bodu, kdy už jsou těžcí protivníci a vy máte velmi chabou výzbroj a výstroj (minimálně neotřelý hráči, jako jsem já), což postupně začínáte podchytávat a dohánět a poslední mise už mi zase přišli snadnější.

Pro mě osobně se jedná o velmi zdařilého nástupce, který posunul značku Fallout zase jiným směrem a otevřel dveře i žánrově jiným typům hráčů. Zarytí milovníci prvních dvou dílů mohou být lehce zklamáni či nespokojeni se směrem, kam se série pohnula, na druhou stranu přepírat pořád to samé také nefunguje. Osobně mám pouze jednu větší výtku a to je to, že hra si až příliš ulehčila práci a vzala všechno, co mohla od svých předchůdců a moc nedomýšlela do jaké míry to ten smysl fakt má.
+18 +19 −1
  • PC 65
Kdysi jsem to už zkoušel, ale nedotáhnul jsem to tehdy do finiše. Nedávno jsem si řekl, že je to škoda a rozjel sem to hrdinně znova, abych si to připomenul a pokořil.

Graficky 14 let stará 2D hra asi nikoho neoslní, ani mě. Dokonce musím vytknout jakousi odfláklost. Mám na mysli především málo variant postav (zpravidla se člověku členové družstva pletou navzájem, což je otravný) i při pohybu mi přijde, že jsou animace zbytečně kostrbatý (např. při plížení nebo přikrčení úplně zmizí zbraň z rukou postavy atp.) Zvukově ale musím hru pochválit - kvalitní ambienty i poměrně ucházející štěkot zbraní.

Příběh zde slouží jen jako pojítko mezi jednotlivými misemi, nelze tak očekávat žádnou výraznější zápletku. Rozhovory jsou tak osekány na prosté monology NPC, které člověk vyslechne bez možnosti reakce. Hlavní zde jsou totiž souboje:

Ačkoliv je zde možnost využívat tahovej systém, já zvolil striktně možnost jít na to realtime. Asi díky tomu dost narůstá obtížnost, nevím, nemám srovnání. Když však posléze přichází ne scénu Pánové Šelem, přišlo mi, že se jedná o skutečnou challenge, neboť Párači toho vydržej opravu nezdravě hodně. Přestože jsem to hrál na střední obtížnost, místy jsem zažíval tuhé chvíle a několikrát danou část musel opakovat, abych to vůbec zvládnul.

Mezi nesporná pozitiva patří, že je postava je opět specifikována typickým falloutovským systémem SPECIAL, ovšem tentokráte má člověk možnost levelovat nejen hlavního hrdinu, nýbrž i kolegy (5). Dochází tak k nemalým rozdílům v přednostech členů družstva, přesto mi přišly některé vlastnosti poněkud nevyrovnané vůči jiným.

Lze ještě vyzdvihnout, jakým způsobem autoři hráči podsouvají nové herní prvky. I v půlce mě hra stavěla do zcela nových situací, nezvyklých lokací nebo podsouvala nové zbraně, přesto se průběh misí svým obsahem zpravidla příliš neliší (zabij vše).

Přes uvedená pozitiva však je na místě namítnout, že titulu cosi chybí. Přestože nedokážu říct, čím přesně to je, v polovině jsem, stejně jako u prvního pokořování, začal docházet k závěru, že je to nějaký nemastný a neslaný a do jisté míry nudný. nakonec jsem hru odinstaloval asi v 75% průběhu.

Rozhodně se, myslím si, jedná o nejslabší hru z celýho Falloutího univerza (když pominu některý hodně špatný DLC k F3 a F:NV). Doporučit tenhle titul nemůžu.

65%

Pro: Fallout, obtížnost, system SPECIAL

Proti: Absence příběhu, místy matoucí 2D zobrazení, grafika postav, pořád stejné

+9
  • PC 85
Zatímco u Star Trek: Voyager - Elite force jsem spíš ocenil, že se nepřátelé tak nějak vypaří, zde jsem si nastavil krev na maximum a vypnul cenzuru. Prostě mi zde ty hektolitry krve přišly trochu jiné.

Celkem slušná strategie s prvky RPG, kterou kazí délka seznamování s prostředím hry a to, že někteří lidé nemusí místní tmavé prostředí a postapokalyptický svět vystát. A musím připustit, že mi dost tmavé prostředí hry také docela vadilo.

I když bojové hlášky typu Mutant trsá v rytmu olova mohou být pro některé lidi vtipné, a musím připustit, že toto byla jedna z mých oblíbených hlášek, asi nejvíce jsem se pobavil v samotném závěru při ničení výkvětu lidstva, který měl zajistit pokračování lidstva po válce.

Pro: (pro někoho) vtipné hlášky

Proti: (pro někoho) tmavé prostředí

+13
  • PC 100
Jednoznačné velké Nezklamání! Parádní fallouťárna soustředěná prakticky pouze na soubojovu část a dokonale konvertující celý bojový systém z falloutů, který byl opravdu velice zdařilý. Perfektně doplňující univerzum Falloutu.
Vedle UFA, je tohle moje další velice oblíbená strategie, která v mém osobním žebříčku na hlavu poráží Jaggy, i když pár věcí bych si z nich rozhodně vypůjčil.
Mise se nesou lehce v duchu předchůdců, tedy rozhodně nedochází pouze na střílení a někdy má hráč hned několik možností, jak misi vyřešit.
Každý(neinformovaný) nejspíše zažil to prvotní "klamaní" typu: "cože tohle není fallout 3 ala open world roaming rpg?" Já jsem naopak zpětně velice rád, že není. Je to další prvek naprosto obohacující universum, které i jinak pojímá(taktická akce), ke spokojenosti mi jen ještě chybí čistá FPSKA a REALTIME strategie a adventura z universa Wastelandu(čímž fallout v podstatě je).
Za mě jednoznačně 100 % spokojenost (díky zmoudření a odstupu času).
+15 +21 −6
  • PC 100
Je to moje nejoblíbenější hra, dohrál jsem jí už asi 5x a pokaždý ji hraju trochu jinak. Je škoda, že příběh je relativně pevně daný, ale je spousta různých variací. tato hra se dá hrát za 6 postav, ale i za jednu - a věřte nebo ne - jde to :-). Můžete se plížit a odstřelovat nepřátele za dostatečné vzdálenosti, nebo si stoupnete rovnou do dveří s težkým kulometem. Ano, hrál jsem tak, i tak...a je to fakt super. všem doporučuji ;-)
+4 +5 −1
  • PC 50
Jako taktická akce ze světa Falloutu ještě (s přimhouřením nejméně tří očí) dobrý, ale jako "Fallout" už to teda celkem pokulhává. Nechci brát lidem, kteří až tady "poznali Fallouta", FT LANařům apod. tu radost z existence eFTéček, ale kdyby tahle věc nezvnikla, vůbec nic by se nestalo. IPLY opět pochyběly $$$, to je sakra jistý.
+3 +11 −8
  • PC 90
Komenáře pode mnou řekli mnohé za mě:)

Pamatuji si jak jsme to s napětím tenkrát očekávali, jelikož nebyl nikde internet a časopisy jsme si nekupovali tak jsme ani nevěděli, že to vlastně neni tak úplně Fallout:) Ale když jsem to poprvé začal hrát vůbec jsem to neřešil, mě to zkrátka neskutečně chytlo, zajímavé je, že jsem šel okamžitě na boj v real time, na tahy mi to nesedlo, grafika výborná, skvělé animace, "smrťáky" krvavé a propracované. Charakterová tvorba, no, faktem je, že spousta atributů mohla jít na minimum a nic se nedělo, na co takové charisma že? Taky jsem nebyl spokojen s designem starých známých zbraní, takové nemastné neslané, postrádali tu velikost a robustnost snad jen na výjimky jako vindicator, takže jen kosmetické změny, s čím jsem se dlouho vyrovnával byl nový design Supermutantů, pro mě bude supermutant už jen velký shrbený a pouze nazelenalý tvor škrábající se rukou v zadku a následně čichající k tomu co právě objevil. Ale tohle vše jsem přešel a dál neřešil, jinak se mi vše líbilo, spousta akce, parádní smrtící sekvence zejména u mutantů, moc jsem uvítal design charakteru se zbraní typu M60 nebo Vindicator, takové držení zbraní mi v původních Falloutech chybělo. Jinak tedy mou nejoblíbenější zbraní se stal mocný Browning M2 nad něhož zkrátka nebylo, smůla jen, že střelivo bylo proklatě těžký a drahý. Na závěr chválim zvuky, zvuky plechu a strojů v dálce, zvuky narážejících kulek na zbroj, zvuky trhajícího masa, prostě supr plus spousta parádních hlášek a to hlavně od mutantů:))

Pro mě sice velký odklon od F1/2 ale řadím ho mezi to nejlepší.

Na závěr zbývá dodat, modleme se, aby se zde "objektivních" hodnocení jedinců s nabouraným universem objevilo co nejméně:)

Pro: zbraně, zvuky, grafika, animace a hlášky, celková atmosféra

Proti: náročnost enginu (na tehdejší dobu) pár bugů a nevychytaností

+6
  • PC 85
Tak to podstatné trefně vystihli kolegové pode mnou. Takových taktických strategií není mnoho. A i když je Tactics méně náročnější než třeba Jagged Alliance nebo X-COM, není to ani moc ke škodě a pořád to je dobře udělaná a hlavně velmi chytlavá hra, ještě navíc z atraktivního prostředí. Co mě tak ještě napadá, že bych vychválil, hodně se mi líbila možnost přepínat za chodu mezi tahovým a real-time módem.
+6
  • PC 85
Kvalitní taktická akce ze světa Falloutu. Ještěr bud samozřejmě pičovat, bo mu Tactics sprostě nabourává univerzum Falloutu, a doufám že tu o tom zas nebude vedena "hodnotná diskuse".

Vedle Jagged Alliance 2 asi jediná hra tohodle typu, která mě bavila(= jsem vydržel hrát dýl jak deset minut). Možnosti soubojů jsou vyvážené, tvorba postavy vymakaná, i když tu charisma dostává na prdel. Lze si vytvořit ideální tým a používat vlastní strategii, i když nutno podotknout, že Tactics nejsou zdaleka tak hardcore jako JA2. Zajímavým zážitkem je pak hra na tahy s jednou postavou. Příznivcům taktických akcí a postnukleárního retro světa můžu jedině doporučit.

Nemůžu taky nezmínit perfektní polský mod Awaken, který se nese v duchu původních falloutů (spíš FO2) jak to jen FO:T engine dovoluje a i přes pár chybek byla radost ho hrát.

Pro: propracovanost, atmosféra, široká škála možností, zbraní, nepřátel...

Proti: inu, z falloutích reálií to dělá frašku,

+18
  • PC 85
Je to Fallout, nie je to Fallout? To je ta otazka! Nie, to nie je ona. Pravda, duch povodneho Falloutu sa posunul niekam inam, ale to nic nemeni na fakte, ze je to dobra post-apo X-COMlike taktická RPG akcia, kde môže vaše snaženie vyústiť do niekoľkých rôznych koncov.

SPECIAL+jednotlivé misie+celkom zaujímavý príbeh - robia z tejto hry zaujímavú alternatívu ku Jagged Alliance alebo X-COM hrám.

Pro: staré-dobré ťahové súboje, možnosť prepnúť do real-time režimu, slušný príbeh, dobrá hrateľnosť

Proti: ak niečo bolo, tak to muselo byť veľmi nepodstatné, pretože si na nič už nespomínam...

+13