Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Herní výzva 2022

Obecně mám rád svět Falloutu. A to kvůli tomu, že mám rád post-apo, ale zároveň nemám rád depresivní světy. A právě takový je tento svět. Ukazuje svět po jaderné apokalypse v pozitivnějším světle, ve kterém se lidstvo po desítkách let pomalu dostává do něčeho vyspělý středověk. Je to svět, který nabízí obrovský potenciál pro kohokoli, kdo má dobrodružnou a podnikavou povahu. Možná právě kvůli falloutu mezi námi žije tolik Nuclear simpů.

Bethesda Game Studios je jeden z nejhorších vývojářů her na planetě Zemi. Nemyslím si, že je to tím, že by tam pracovali neschopní lidé. Aspoň ne na straně vývojářů. Na bethesdích hrách pracuje hromada lidí, kteří se zabývají samotným obsahem, ať už hudbou, grafikou, nebo budováním světa. Ale to, co si myslím je, že Bethesda prostě na tak veliké hry nemá. Takto velké hry vyžadují obrovské množství zdrojů, komunikací, spoluprací a někdo to celé musí řídit. Obávám se, že právě tam je problém.

Bethesda totiž nejen, že není schopná dát si čas a opravit svůj engine, nebo možná přejít na nějaký jiný a ten aktuální dát konečně k ledu. Ale není schopná ani využít potenciál svých světů. Víte kolik příběhů se ve světě Falloutu odehrává? A jakou má ve skutečnosti hloubku?

Dokázali byste si představit například film ze světa Bratrstva oceli? Nebo seriál o budování Nové Kalifornie? Jak se vlastně začalo pracovat na FEV? Možná by vás mohlo zajímat dění okolo Vault-Tecu? Nebo válka USA s ČLR a svět ve kterém lidé žili před válkou?

Myslím, že potenciál k prozkoumání světa Falloutu v ostatních médiích je dostatečně velký.


Ale teď už k samotné hře. Základní zápletka tohoto DLC je podle mě dobrá. Její provedení je tradičně bethesďácké, takže jako obvykle: Využití potenciálu 2/10.

Hráč v tomto DLC pátrá po nezvěstné slečně, ale následně se dostane do „šíleného“ dilematu, ve kterém vlastně má hned ze začátku celkem jasno jak volit. Když hráč dokončí hlavní příběh za Institut, technicky vzato jej vede a mohl by vydávat dekrety. A právě toto je pro hry od Bethesdy typické. Dosáhnete úspěchu, který vás posadí do čela nějaké frakce, ale přesto jste pro všechny ve frakci jen výkal na podrážce. Ačkoli byste mohli vydávat rozhodnutí a spoustu věcí na fungování frakce změnit, nic z toho udělat nemůžete, protože hra vám takovou možnost nedá. Přestože jako vedoucí Institutu by hráč mohl rozhodnout, že ačkoli by Institut věděl o Synteticích na ostrově, nejsou hrozbou a není třeba s nimi nic dělat. 

Věc, která mě nejvíce zaujala na tomto DLC je jeho svět, který mi přišel udělaný poměrně zajímavě. Je asi čtyřikrát menší, než svět hlavní hry, ale přesto má téměř obdobné množství obsahu. V některých ohledech i celkem originálního.

Nevím pořádně co víc o tom říct, Tohle DLC mě na první pohled celkem zaujalo, ale ve výsledku mě to nijak zvlášť neohromilo, ani neurazilo. Celkově je to stále takové nanicovaté, ale stále lepší, než NukaWorld, které jsem ani nedohrál.

Celkem by se mi líbilo, kdyby Bethesda konečně zvolila jiný přístup herních postav k hráči, než: „U Atoma, tobě se ukázala Matka, ty jsi vyvolený a všichni tě okamžitě přijímáme a budeme tě uctívat!!!“

Pro: Mount Desert Island z Maine tomuto světu dává poměrně obstojný vzhled, příběh ujde, některé vedlejší úkoly jsou fajn, žije tam zábavná svítící potvůrka podobná mořskému ďasovi.

Proti: Co k tomu říct, dělala to Bethesda. Poměrně častá nelogičnost, která narušuje zážitek. Nemohl jsem si adoptovat svítícího mirelurka.

+12
  • PS4 85
Herní výzva 2020 - ♫♫♫

Kdo by to byl řekl, že nejsilnější stránka hry bude DLC. No, nejspíš nezanedbatelné množství lidí, kteří si prošli komplet Fallout 4 i s déelcéčkama.

Abych se jednou v rámci hodnocení hry na základě herní výzvy věnoval i tématu dané kategorie, tak začnu neobvykle hudbou. Ta je stejně skvělá jako v celém F4. Podmanivá, nerušivá, v souladu s atmosférou hry a danou lokací. Vlastně jí člověk tak úplně nevnímá, ale velmi zdárně se jí daří dokreslovat celkový pocit, jaký z hry člověk má a rozhodně patří mezi silné stránky hry.

DLC jako takové má velmi dobrý příběh, který mě celou dobu táhnul. Na rozdíl od hlavní hry tu není spousta vedlejších, opakujících questů o ničem, které ničí zážitek z příběhu. Navíc je příběh i velmi dobře napsaný, napínavý až dokonce a na mém finálním rozhodnutí mi záleželo a dokázal jsem se s ním daleko lépe sžít.

Celkově jsou tu tři takové frakce, kterým se můžete více věnovat. Všechny mají logické motivy, chápete, ač s nimi nemusíte úplně souhlasit. Prostě svět jako takový tu funguje velmi dobře. Je tu i jeden (pokud jsem nepřehlédl dalšího) companion, kterého bych zařadil mezi ty slabší, ale spíš je to jeho povahou, která naopak docela dobře zapadá do celkového vnímání Far Harbor.

DLC jako takové nepřináší nic extra nového, pár příšer, originálnější questy, VELKOU lokaci, nové věci na vytváření… klasika, ale nic extra vybočujícího. Nicméně si uchopuje svět F4 daleko lépe, funkčněji. S DLC jsem byl spokojený a konečně mi přineslo takový zážitek, jaký jsem od F4 očekával.

Pro: mapa, prostředí, questy, hudba

Proti: pořád si nese některé nešvary hlavní hry (logicky, je to jen DLC)

+16
  • PC 95
Far Harbor je opravdu plnotučné rozšíření původní hry. A zřejmě i nejpovedenější ze všech DLC dostupných pro F4. Autorům se to povedlo i hezky napojit na původní příběh, kdy s postavou, kterou již znáte ze základní hry, detektivem-robotem Nickem Valentinem se vydáváte na detektivní pátrání po ztracené dívce. Aby to nebylo příliš obyčejné, lokace úkolu není na běžné mapě Falloutu, ale hráč se vydá na úplně novou ostrovní lokaci. Ta je řekl bych povedená, dostatečně rozsáhlá, trochu tajemná, místy zpustlá. A to k linii příběhu krásně sedne. A opět platí, že hlavní linie DLC tvoří spojnici mezi množstvím vedlejších questů a příběhů, které jsou povedené, a dokáží na pár hodin zabavit. Máte zde i možnost výběru a směrování příběhu ostrova v určitých mezích dle svého uvážení.

Celkově velice příjemný datadisk, odehráno na rozdíl od základní hry zatím pouze jednou.

Cenu vs. užitek nehodnotím, získáno v rámci Season Passu.

Pro: Nová zajímavá mapa, příjemný a tajemný příběh

Proti: Nemám

+10
  • PC 90
Inu už ze startu nebudu zastírat, že to bylo dobrý. Asi nejlepší DLC k Falloutu obecně, co jsem kdy hrál.

Velká, hezky zpracovaná mapa - je plná novejch objektů, zvuků, má svou specifickou atmosféru. Tři frakce, mnoho questů, přičemž člověk sám volí pro koho chce/nechce pracovat.

Příběh není nikterak špičkovej, ale mě se zalíbil - člověk odhaluje jakési tajemství a osobně jsem opravdu neměl nejmenší tušení o tom, co DIMA v minulosti spáchal - když jsem objevil hrob v továrně, byl jsem opravdu překvapenej. Konců je očividně povícero - já dosáhnul asi jednoho z těch špatných - i tak se mi ale rozuzlení líbilo (Kasumi to sice nepřežila, zato ale ani jeden Synth nebo Atomák taky ne). Taktéž mě velmi zaujala tajemná postava konfesora Martina - do poslední chvíle jsem myslel, že jej někde potkám, nakonec jsem našel jen jeho příbytek (tedy myslím si, že ty vzkazy psal on) Jeho charakter jaksi proplouvá historií ostrova a snad se zdá, že jako jedinej dostal z toho všeho rozum. Vedlejší Q byly taky dobrý - obzvlášt mě překvapivě tak nějak "vzal" ten s Mariner (Rudá smrt).

Nový zraně a itemy - sic jsem si nic zpět do Bostonu neodnesl - na ostrově jsem novinky využil a povedly se.

Herní čas - skvělý, nevím přesně, asi jsem tam strávil přes 20 hodin. (Myslím, že jsem stihnul úplně všechny lokace)

Muzika je nová a je dobrá - radost posluchat, osobně se mi asi nejvíc zalíbil tento song: Our Island, ale ani ostatní nedělají vůbec ostudu, naopak!

Suma sumárum - vše, co jsem od DLC k F4 očekával, jsem dostal. Chyby se zde najít dají, ale je jich sakra málo a já tak můžu upřímně můžu tento přídavek doporučit. S předchozími počiny (DLC k F4) se to skoro nedá srovnat.

Regulérních 90%

Pro: Atmosféra, rozlehlá mapa, novinky, příběh, muzika, herní doba, hezký moře (vlny)

Proti: Část simulace odblokace vzpomínek, některé nelogičnosti

+13