Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Třikrát jsem se pokoušel třetí díl rozehrát, pokaždé jsem se dostal o něco dále a následoval uninstall.

První díl přinesl technickou špičku, kterou si jen málokdo mohl dovolit na plné detaily. Přinesl hororovou atmosféru, vynikající inteligenci a parádní pocit ze střelby. Dvojka poněkud povolila v atmosféře, ale stále se jednalo o vynikající koridorovku, kterou bylo radost dohrát. Trojka přináší rozplizlou grafiku, mizerné zvuky, příšerný level-design a naprosto nudné přestřelky, kde důvtip a radost z konfrontace nahradilo množství nelogicky se spawnujících nepřátel nabíhajících jak prasata k porážce.

Je to neskutečně odfláklá hra. Pohled z okna místností byl nahrazen 2D sprity (který je rok?), při pohybu na střechách domů je pode mnou na ulici jen mlha, postup v levelech je natvrdo naskriptován do neúhledných do-očí-bijících koridorů nebo arén. Všechny ty detaily, jako je vybavení místností, stopy po kulkách, pocit z pohybu, z atmosféry… to všechno je pryč. Zatímco v minulých dílech byl příběh vyprávěn při samotném hraní, tady je hraní pouze nesmyslnou výplní mezi videosekvencemi vyprávějící příběh.

Zamyšlení na závěr:

- Proč musím pro otevření dveří PŘIDRŽET „E“? Vždyť je to jedna z nejpoužívanějších kláves, tak proč ho ku*va musím přidržet?!?

- Proč se mi za zády zavírají dveře, díky kterým už se nemůžu vrátit? Jsem na rozcestí a můžu jít vlevo nebo vpravo. Vyberu si jednu z cest s tím, že tu druhou prozkoumám později. Vlezu do místnosti, *prásk*, dveře zavřené a zpět už se nedostanu. Fuck of kámo.

- Proč mi na obrazovce naskakují debilní achievementy za to, že jsem sebral 15x náboje nebo že jsem někoho 3x bodl do krku? Koho to ku*va zajímá?!?
+39 +41 −2
  • PC 75
Není tajemstvím, že série F.E.A.R. je pro mě jedinečnou akční peckou, kterou jsem si kdy mohl zahrát a pochybuji, že ji jen tak něco porazí. Poté, co mě druhý díl příliš neoslovil a já tušil, že s tím třetím to nebude o moc lepší, jsem mu z určité povinnosti a postojem k této sérii šanci dát musel.

Hned v úvodu musím konstatovat, že i přes kvality úvodního dílu s oběma datadisky trojka zdaleka není takovým propadákem, jakým je označována. Kromě grafického kabátu, který hráčovo oko nezklame a který i na velmi vysoké detaily vypadá fajnově, nezklame také umělá inteligence protivníků. Vojsko Replica, na které jsme byli zvyklí z úvodních dílů, bylo sice nahrazeno jiným, avšak jejich nebezpečnost spočívající v typickém slušně promyšleném kooperativním útoku, zůstala i nadále, což určitě zaslouží palec nahoru. Zbraně, z nichž nepřibylo mnoho novějších, lze opět nosit jen dvě a je zapotřebí opravdu velmi dobře zvažovat, které z nich si vybrat, o důvod víc, když se při procházení lokací za vámi často zavřou již znovu neotvíratelné dveře, za nimiž nějaké ty zbraně zůstaly a vy jste od nich tudíž nenávratně odříznuti.

Lokace zůstaly povětšinou podobné, stejně tak stísněný pocit při jejich procházení, nutno ovšem přiznat, že přestože autorům nemohu upřít snahu o zachování známé hororové atmosféry, přece jen krok zpátky tu bohužel chtě nechtě je.

Změnu, kterou jsem já osobně pocítil asi nejvíc, je bezesporu obtížnost. Hrál jsem na druhou z celkových tří a musím říct, že výskyt pasáží, kde jsem byl nucen loadovat, se oproti všem předchozím dílům poměrně zvýšil, nejvíce pak při soubojích s roboty, kteří v tomto díle už zdaleka nejsou jen těžkopádná a hůře pohyblivá monstra.

Co dodat? Třetí díl mojí nejoblíbenější a v mých očích jen těžko porazitelné akční série ji uzavřel líp, než jsem očekával. Znovuhratelnost tohoto dílu je sice méně pravděpodobná než v dílech předchozích, ovšem jako akční titul svým předchůdcům trojka ostudu určitě neudělala.

Pro: grafika, stále slušná akce, snaha o zachování atmosféry, AI nepřátel

Proti: již tradičně příběh, o něco navýšená obtížnost

+27
  • PC 80
F.3.A.R. mě mile překvapil. Podle zdejších ohlasů jsem to čekal mnohem horší. To že je to port z konzolí je dost cítit. Už v grafice. Vždyť zapnuté vyhlazování by v době vydání nezvládla snad žádná karta. Když je vypnuté, tak to stejně není znát. Zrnitá a rozmazaná grafika nedovoluje příliš detailů.

Z menu nezmizel mouselook asistant. Napadlo by někoho tohle pařit gamepadem? Naštěstí jinak mouselook funguje bez problémů. Vím, že je(bylo) v módě být realistický a neunést víc jak dvě zbraně. Kolik tak asi může vážit pistole, že zabere celý slot. Škoda, že nejde střílet dvěma pistolemi. A přitom s uzinama to jde.

Design je docela směšný. Z chodby do arény. Z arény do chodby. Pořád dokola. Naštěstí je ten prostor naplněný pořád dost kulervoucí a adrenalinovou akcí. Zpomalení času je pořád dost zábavné. Nepřátelé pořád dost chytří. Atmosféra pořád dost tajemná. Carpentera mám rád a jeho rukopis je znát. Dost abstraktní příběh podporuje představivost.

Boje s mechy jsou fajn. Celkově hra pohodově valí a ani jednou jsem se nestačil nudit. Přispívá k tomu i skvělé ozvučení. Délka nic moc. To se dalo čekat. V kooperaci by to nemuselo být špatné. Možná by to i snížilo trochu navýšenou obtížnost. Na normál jsem moc neumíral, ale musel jsem se někdy docela otáčet. Přišlo mi, že se ten autoheal snažili autoři vyrovnat pomalým pohybem. Nebo jsem si ještě nestačil zvyknout na tento typ zpracování. Bez quicksavů a tak.

Steam čas: 7,5 hodin
Obtínost: Normal
Achievementy: 12 z 50

Pro: adrenalinová akce, ozvučení, inteligence protivníků, příběh

Proti: příliš jednoduchý design, omezení na dvě zbraně, port působí troch uspěchaně

+23
  • PC 70
Třetí díl hry roku 2005 překvapivě nepokračuje v postupném mrvení dokonalé původní hry, naopak jsem se celkem bavil. A to i přes všechny konzolové vymoženosti, jako jsou třeba klávesové příkazy (zmáčkni E pro přeskočení překážky, no to jsem ale blbec) nebo autoheal (hrát za Terminátora byla švanda jen poprvé, když se to objevilo v CoD 2).

Každopádně jedná se o hroznou koridorovku, nemůžete se ztratit a tomu odpovídá i hrací doba, něco kolem sedmi osmi hodin. Hra navíc nemá s původním příběhem nebo tím ze dvojky téměř nic společného, alespoň mi to tak připadalo. Paxton vám velí ze záhrobí a vy jako Point Man (později můžete již prošlé levely procházet jako Paxton) zabíjíte vše živé i neživé. Znovu je k dispozici bullet-time, i když efekty se nevyrovná původní hře. Ještě mě vyloženě štvalo, že hlavní postava jen blbě čumí a neřekne ani Nazdar svému bráškovi, kterého navíc zastřelil :)

No prostě zatím jsem hru jen kritizoval, tak proč jí dávám nadprůměrné hodnocení 70 %? Hra má spád, intermezza jsem téměř nevnímal, protože to nemělo smysl, Paxton jen mlel o jakési zadostiučiněné spravedlnosti, když vás jako děti týrali a dělali na vás pokusy a neřekli vám že jste bratři (to zamává s psychikou kohokoli, Paxton začal mít telepatické schopnosti a Point Man si vyřízl jazyk). Každopádně zbraně jsou udělané velice pěkně, líbila se mi provázanost na první díl, kdy jste museli zbraně pravidelně obměňovat, zde akorát můžete nést maximálně dvě zbraně, což mi vyhovovalo. Grafika je celkem příjemná, žádný zázrak, ale rozhodně neurazí, posoudit můžete sami - na konci komentáře je odkaz na youtube 10 minutového mého vlastního gameplaye ze třetího levelu na plné detaily, tak se můžete mrknout, třeba vás ta hra zaujme.

Dále mě bavily strašidelné levely. Ne, že bych se nějak ukrutně bál, v tomhle vede naprosto jiný kousek, ale třeba prasečí jatka byl vynikající level, ten ve videu níže také nebyl špatný. Perfektní byli i nepřátelé, sebevražední atentátníci, vrhači nožů a tak dále byli příjemné zpestření od zástupů vojáků ovládaných Paxtonem. Celkově jsem byl příjemně překvapen, nic jsem od F.E.A.R. 3 nečekal, snad jen další plivnutí na slavné jméno, ale když překousnete konzolovost, debilní příběh a autoheal (to je moje osobní úchylka), budete se dobře bavit. // Hrál jsem v originále.

Ukázka ze hry (vlastní gameplay): F.3.A.R.

Pro: Příjemná grafika, zbraně, nepřátelé, svižnost hry, strašidelné levely

Proti: Němý hlavní hrdina, autoheal, koridory, nesmyslný příběh, konzolovost

+22
  • PC 65
Když mi bylo asi čtrnáct let dostal jsem se ke hře, která posunula moje vnímání strachu o dimenzi výš. Byla to hra, kdy v mnohých momentech bylo třeba zavřít oči, zmáčknout levé tlačítko myši a naslepo proběhnout chodbou na druhý konec. Když jste pak doběhli na ono místo, oddychli jste si "Bože a mám to za sebou", načež jste prošli dveřmi za kterými bylo ještě něco mnohem horšího. Byl to zkrátka poctivej F.E.A.R., kterej dokázal uchvátit jak těmito strašidelnými momenty, tak i fenomenální dynamickou akcí s nejlepším bullet timem herní historie (dle mého názoru). Posléze se objevilo pár neméně strašidelných datadisků (to už bylo ale více méně totéž).

F.E.A.R. 2 pak lehce posunul nudný grafický zpracování (nutno ale dodat, že to místy vypadalo špatně). Atmosféry zachoval co to jen šlo a akce byla stále zábavná.

ALE! To jsem si tak nainstaloval hru s názvem F.E.A.R. 3 a čekal masivní nálož strachu a šílený brutální akce. To se tak nijak nekonalo. První dojem a zároveň prvních pár minut hraní vypadá skvěle, čím dál se ale nacházíte, tím spíš máte pocit, že hrajete jinou hru. V prvním díle se čas od času nacházeli lokace, kde jste byli úplně sami (když pominu hordu paranormálních jevů), ve trojce toková místa ale téměř nejsou a když už, tak nemají tu starou dobrou atmosféru. K tomu všemu jste neustále stavěni před nátlak nepřátel, sotva se probijete skrze jednu skupinu hned za rohem na vás vlítne další v ještě hojnějším počtu (po chvíli nejenom, že začne akce působit samoúčelně, ale začne vás i náležitě srát). Nepřátelé se na vás hrnou ze všech koutů, k tomu všemu jsou navíc docela nudný, i když je třeba podotknout, že jsou dost chytří. Z řad nepřátel by byl zajímavej jenom týpek procházející skrze zdi (teleportem), ovšem pouze tehdy, že by byl ve hře jedinej, když se ale takovej magor objeví v každý misi, tak jeho zajímavost je rázem pryč.

Grafický zpracování je v některých, dobře nasvícených místech, super. Jindy ale, a to je poměrně často, je grafika dosti bídná. Zprvu se tváří jako Call of duty, což by nevadilo (dokonce i podobná lokace se najde. Lokace celkově jsou docela rozmanitý), jakmile ale onu pasáž opustíte dostanete pocit, že si hru vzali na starost jiní vývojáři. Bullet time (což bylo doménou jedničky i dvojky) je tady jenom jako doplněk, přičemž vůbec neni tak zábavnej, jako právě v původní hře. Vadí mi i strašně okatě nalinkovaná cesta, která byla sice pevně daná ve všech dílech, ale tak bídně to působí vážně jenom tady. Když pak vemu v úvahu i fakt, že jsem nezažil žádnou pamětihodnou situaci, musím se smutkem prohlásit, že mě FEAR 3 naštval, protože jedničku jsem dohrál pětkrát, zatímco trojku dohraju jednou a ještě k tomu s bídou.

Závěrem: Kdyby se novej FEAR neoháněl svým jménem, ani pes by po tom neštěknul. Pokud jste ale ochotni unést absenci atmosféry a vlastně všeho, co dělalo feara fearem, hru si docela užijete a to hlavně díky stále dynamický neústupný akci, která ovšem působí hrozně samoúčelně.

Pro: chytří nepřátelé, místy grafika, zvuk, hudební doprovod, stále slušně zabaví

Proti: grafika, nudný zbraně, nudnej bullet time, už to není FEAR

+19 +20 −1
  • PC 50
Co jste mi s tou značkou udělali soudruzi? Já vám to řeknu jedním slovem: "POSRALI jste jí!"

Vzpomeňte si na první Fear. Vzpomeňte si na všechno dobré v tý hře. A teď jsi vážení a milí představte F.3.A.R - "řekli jsme si, že ta naše hra není originální, tak vymyslíme originální název a při hledání tý trojky zabavíme děti a mentálně zaostalé haha" - vše co bylo na jedničce dobrý tu není, nebo to nefunguje a nebo to je posranééé.

Zmáčkni tlačítko abys zabil vojáka a získal pistoli, zabij pár dalších aby se ti otevřeli dveře dál. Jo a čistě náhodou vám mířidla na pistoli zaměněji barvu, když míříte na vojáka aby jste se čistě náhodou netrefili. Krycí systém kůůůl....aha on je úplně k hovnu...aha no jasně. On je totiž dělanej pro gamepády. Ale já jsem to vočůral, mě totiž stačí zmáčknout to osvědčený "c" a taky občas vykouknout. Tak teda jo. Je mi opravdu líto, že nebudu mít splněnej ačívment, za prdění v koutě, nebo zabití 50 blbů z toho krytu. Že můžu přebíhat mezi bednama pomocí jediného tlačítka? Kůůůl. Jen kdyby mě zajímalo hrát FPS na GAMEPADU! Eh. Proč bych chtěl hrát FPS na gamepádu? A proč mě vůbec nutěj do hrošího rypáku využívat ten konzolovitej cover systém?

Jdu dál, spustí se skript.....
"baf!!!! Leknul ses?"
"Ne"
Jdu dál, panák se mě snaží zabít, což je velice chválihodné. Jak si mu ale ušel drobný fakt, že se ukrývám za neprůstřelným okénkem.
Nevadí, zabiju opět blbečky......skript....
"Leknul jsi se?"
"NE"
Najednou se objevím venku....mezi barákama...to je Irák? Hraju COD? Kde je Almička? Kde je tíživá amtoška? Nevadí. Zavřou se za mnou dveře. "Ahá" říkám jsi " to mě Almička chce určitě jen provokuje holka"
Dostanu granátem....nevadí, protože hrajeme za Wolverina (opravdu tak vypadá) takže mu ta končetina doroste. Dostanu blbečky, jdu dál. Bum!! Zavřou se dveře. Nemůžu se teda vrátit pro raketomet, kdybych ho čistě náhodou potřeboval. Náhle se objeví těžkooděnec...eh ok jsem v háji. Mimochodem, ta hra má problémy s akcelerací myši. At jsem si citlivost nastavil málo, nebo hodně, pořád to divně klouzalo a nedalo se s přesně mířit. Takový problémy jsem u předchozích her neměl.

Grafika....možná jsem divnej, ale celkově se mi zdá horší než u dvojky. Shadery, a některý efekty jsou lepší než u dvojky, ale textury, stíny a nasvícení se mi zdají horší. A to jsem to měl vymaxovaný úplně naplno.

No ale nakonec ta hra není zcela marná. Zvuk je celkově kvalitní. Zbraně znějí fajn a střílet z nich je stále solidní zábava. Nepřátel je dost. To však bohužel platí jak pro variabilitu tak i rychlost spawnu. Nepřátelé nabíhají a nabíhají. A si říkám "Kdyby ta hra neměla v názvu Fear....teda F.3.E.R myslel bych si, že hraju nějakou budgetovou náhražku Modern Warfare ,nebo Painkillera. Fakt. Kde je ten Strach do prdele svatý? Když se náhodou Alma objeví tak na takovém místě aby jste ji schválně neviděli, nebo ještě hůř. Objeví se za váma, ale vy to nevíte, prostě se otočíte o něco se zaseknete. Podíváte se níže a ejhle...malá almička provádí svému synáčkovi orální sex. Roztomilé. Jako vážně, neleknul jsem se ani jednou. Jediný dobrý nápad jsem ocenil v obchodě kde svítili televize a magoři běhali kolem. Občas se objevila jejich silueta a vy nemáte šajn odkud na vás skočej. Ale to je asi tak vše.

F.3.E.R naprosto zprznil příběh prvního dílu. Ti co měli být mrtvý, mrtvý nejsou a ti co měli zůstat naživu zemřeli. Ano já vím, že je tu ta kauza s autorskými právy. To jsi ale mohli radší vymyslet něco úplně novýho.
Taky moc nechápu, proč se musím "bratříčkovat" s debilem Fetelem, který jednak naprosto ztratil to démonické charisma a druhak mi z scenáristickýho hlediska prostě přišel debilní. Proč musel kretén zabít Benetta? Proč vlastně hraju za bezcharakterní pako co jen čumí jako nasranej houmlesák, kterýmu na sociálce odmítly přiznat nárok na životní minimum? Proč ta hra dopadla jak dopadla? Proč? Proč?
Já vám řeknu proč. Protoč.

Chce to restart. Chce to nový příběh, novýho hrdinu s charakterem a hlasem, chce to hodně Almičky, chce to atmosféru. Chci aby ta hra si ten název "F.E.A.R" zasloužila. Chci toho snad moc?

Pro: Ozvučení, pořád solidní hratelnost, slušná herní doba, rozmanitost lokací a nepřátel....

Proti: ...,ti jsou ale zcela debilní, horší grafika, krycí systém, příběh, nulová atmosféra, linearita, konzole, konzole EVERYWHERE

+15 +16 −1
  • PC 85
Dlouho jsem odkládal moment, kdy se na trojku vrhnu. První díl se mi moc líbil a dohrál jsem jej vícekrát, dvojku jsem na jeden zátah sjel na konzoli avšak už tak moc velký dojem na mě neudělala a potom byl od Almy v mé domácnosti dlouho klid. Jenomže potom jsem viděl horror Mama, a dostal jsem velikou chuť, nahlédnout do tajů posledního pokračování hubené dívky s havraními vlasy v obličeji, oděné v červených šatech.

A podobnost s filmem by se určitě hledat dala. Příběh tady hraje opravdu důležitou roli a i když se pořád hodně střílí, kryje se za bedny a hážou se granáty, rozhodně nemáte pocit, že to děláte pro srandu králíkům. Opět se hrou protloukáme skrze jednotlivé intervaly, tak jako tomu bylo v jedničce a tentokrát hrajeme za Point Mana, se kterým jsme si prošli první díl. Nejste v tom ale sami, pomáhá Vám další známa perzóna a to nikdo menší než Paxton Fettel v nadpřirozené formě. Proč tomu tak je a co Vás k sobě tak váže se dozvíte velice brzy v průběhu hraní a každopádně je zajímavé sledovat spolupráci, s na první pohled tak nesourodou dvojicí. Podíváte se na velice zajímavá místa a na konci strastiplné cesty, se dozvíte vše podstatné o svém životě, co více si přát ?

Tolik k příběhu, co se hratelnosti týče, vstupuje do hry lehký RPG prvek, ve formě výzev. Funguje to tak, že v každém intervalu máte možnost uskutečnit několik smysluplných akcí. Například když se budete vhodně krýt a z krytu odstřelovat darebáky pěkně do hlavy a ještě k tomu budete používat "slow mode", hra to vše patřičně ocení a přidělí Vám zkušenosti. Spolu s nimi vám poroste i pomyslná hodnost a Vám se tak vylepší různé schopnosti, jako je třeba možnost nést více granátů, či delší trvání "slow mode"

Takže budeme operovat po svých, odklízet nepřátele z cesty, získávat informace které nás poženou dále k cíli a těšit se (nebo obávat ?) na konfrontaci s primární hrozbou. K tomu nám dopomůže, nepříliš obsáhlý, ale několika kusy (stará dobrá přišpendlovačka) zábavný a účinný arzenál. V několika případech navíc okusíme jaké to je být opravdu velký a tuhý parchant a to v momentech kdy si vlezeme do bojových mechů a budeme chrlit stovky kulek do nepřátel a sledovat jak se jim trhají těla na cáry.

Shrnutí ? Budeme se bát a lekat tak jako v jedničce ? To je subjektivní. Stísněnou atmosféru prvního dílu se sem nepodařilo přenést tak jak by bylo potřeba, ale zase máme opravdu kvalitní dějovou linku. Autoři se snaží navodit horrorvou atmosféru a docela jim to jde. Interiéry většinou nahání hrůzu, tu a tam hoří na zemi svíčky a často najdeme na zdech nepříjemné nápisy a obrazy psané krví a dočkáme se i pěkných lekaček a "creepy" momentů. Osobně jsem se nejvíc bál při zcela poslední misi, tedy v posledním Intervalu a sice v části, kdy nacházíte poslední úlomky ze své bolestné paměti
Tam jsem se opravdu cítil jako v geniální Amnesii. Za mě tedy určitě velice dobrá atmosférická FPS akce, která nedělá předchůdcům ostudu.

Pro: Příběh, Plynulá hratelnost, Dohráno bez zákysů, Atmosféra, Zvuky a Creepy momenty

Proti: Někdy frustrující části, což je možná způsobeno mou neschopností, než velkou obtížností. Vytratil se pocit samoty a stísněnosti z prvního dílu

+11
  • PC 70
Hororová atmosféra je v tahu, Alma už je spíš značkou pro dětské přesnídávky, ale jednotlivé úrovně pospolu s vyváženým střídáním druhů nepřátel mě překvapivě bavily! Potkáte tu sice snad všechna klišé současných (i minulých) stříleček, avšak zdatně držících balanci a já byl dokonce místy nadšen rutinním zpomalením času a stále se opakujícími achievementy.
+10
  • PC 70
Komentář pro fanouška F.E.A.R. série: v rámci příběhu musíte překousnout fakt, že už nejde ani tak o survival horror jako spíše o existenciální drama jedné pošahané rodinky... a v rámci hratelnosti je zase potřeba zatnout zuby nad opravdu minimální snahou o jakous takous tíživou atmosféru. První a předposlední mise jsou ve F.E.A.R. univerzu solidním standardem, zbytek je tupá střílečka bez špetky invence.

Komentář pro běžného hráče: třetí pokračování slavné značky se nese na vlně moderní FPS: všechno se na nás hrne, člověk se brodí nábojnicemi po kolenou a hra nás vede poslušně za ručičku s výstrahou, že pokud někde zakysnete, jste opravdoví tupci bez pomoci. Na druhou stranu hra velmi solidně odsýpá, není v ní jediné slabé místo, má skvělé lokace (vězení, supermarket, letiště...) a je řemeslně pečlivě propracovaná - tzn. hezky se na ní dívá, plynule se hraje, obsahuje velmi dobré ozvučení a vůbec celý interface je příjemně user friendly. Největším plusem je přítomnost nadprůměrné umělé inteligence: nepřátelé se kryjí, hází granáty, snaží se vás obejít, pohybovat se...Day 1 Studios odvedli v rámci žánru kvalitně odvedenou práci. Bohužel na obsahu je vidět, že tohle nemá s původní myšlenkou F.E.A.R.u nic společného a Monolith s tímhle nemá co dočinění (aneb když dva dělají totéž, není to totéž - připomíná mi to kauzu Call of Duty série). A je to škoda, řežba to je povětšinou velmi zábavná.

Pro: Kvalitní grafika se zvukem, nadprůměrná AI, zábava od začátku do konce

Proti: Alarmující ztráta atmosféry, podivně kouskovaný příběh, příliš krátké

+7 +8 −1
  • PC 25
Pro začátek nutno uvést na pravou míru skutečnost, že hru jsem dohrál pouze do konce 4. aktu, přičemž hra jich nabízí celých 8. Mé hodnocení (procentuální) je tedy "padesáti procenty padesáti procent". Možná není fér hodnotit nedohranou hru. Nicméně já si ji svým způsobem dohrál "přes YouTube", kdy jsem si našel záznamy zbytku hry a ty doslova úmorně ubíjející bitky s nepřáteli přeskakoval a jal se tak zjišťovat to, kvůli čemu jsem trojku FEARu rozehrával asi hlavně: Příběh a osudy postav :) Asi už stárnu, ale nemám náladu marnit čas u něčeho takového, co není zábavné, ale úmorné.

Jednička FEAR mě bavila, moc. Lekal jsem se, skotačil s ATC a hlavně Replica vojáčky a užíval si hororovou atmosféru. Sice možná "lacině okopírovanou z asijských hororů", ale mě bavila a drásala nervy zároveň.
Dvojka se v mých očích vydala trochu odlišnou cestou. Byla více poplatná herním konzolím, ale zase více filmovější, byť na úkor průběžného vysvětlování a pokračování v předchůdcem nastoleném ději. Sice příběh Wadeovic famílie ke konci dostál pár překvapení, prim hrál ale vizuál a filmově vypravěčské limbo-sekvence. Hra to byla prostě trochu jiná, sedla mi méně, ale stále bylo díky některým nápadům a filmové atmošce na co vzpomínat.

Tak, a teď tohle všechno z předchozích dílů vezměte a za stálého míchání vylijte do hajzlu.
Gratuluji, teď z toho máte F.3.A.R!

Kluci z Day 1 Studios si takhle dělali nějakou (pod)průměrnou FPS střílečku pro konzole (protože proč to dělat na PC, tam jsou stejně jen zloději a navíc takhle si může hráč dřepnout s kyblíkem KFC do gauče a nesedět jak retard před monitorem...), když v tom do hry z nějakého důvodu vstoupila herní odnož studia bratří Warnerů a chtěla udělat pokračování poměrné dobře přijímané hororové střílečky FEAR.
A zástupci 'jednodenního studia' řekli: "I my už máme vlastně FEAR 3 udělaný. Střílečku máme, přidáme jen pár zjevujících se Alm a nějakých duchů, třeba Paxton se může jmenovat, nám je to jedno, udělají se videa a v textech se bude myslet na slova jako "bratr, Alma, Point Man, Armacham, Wade" apod., to jde dopsat vždycky. A za chvilku je to venku."
A Warneři řekli: "I to je skvělé, ale bude to i na PC i na konzole a musí to být retardovaně jednoduché, aby to šlo hrát i s jednou rukou, kdy druhou bude hráč držet grilované stehýnko z vedle sebe postaveného kyblíku z KFC."
Staniž se. A výsledkem je produkt, kterýžto lze za stálého míchání...

Ten příběh vzniku bude trochu složitější, hrála v tom roli práva na název apod., hráči (MĚ!) to ale může být putna. A to mě je. Já chtěl prostě FEAR, čehož se mi skutečně NEdostalo měrou vrchovatou.

Hra je totiž ta nejprůměrnější nejlacinější hloupá portace konzolové hry na PC. Nejen že skutečně nehezky vypadá, ale stále z vás dělá debila. Nepřátelé prostě nabíhají na odstřel, sice se vás snaží obejít a mají i mušku, ale opravdověji takovéto náběhy mas působily i v prvním Call of Duty (F3 je o 9 let mladší) a dveře nemůžete otevřít, musíte je podržet (?! - tedy podržet tlačítko "Use", protože asi bylo těžké udělat animaci otevírání klikou, obzvlášť, když dveře kliky nemají), přičemž se za vámi zase automaticky hned zavřou a uzavřou tak prošlý koridor. Typicky moderní uzdravování stáhnutím se na pár vteřin do zákrytu mimo střelbu je pak už jen na zavrtění hlavou a odplivnutí si. Nejhloupějším levelem ve FEARu 2 mi byla aréna, kdy jsem musel po určitou dobu kosit na omezeném prostoru s několika překážkami z podlahy z kapslí vyskakující Replica vojáky. Stejným způsobem je tady vytvořena takřka celá hra, takže level co level koridor s nabíhajícími terči. Už koridory v Unrealu na mě působily zajímavěji a atmosféričtěji (F3 je o 13 let mladší). k tomu se vám na obrazovce stále objevují nějaké informace o jakýchsi achievementech. Nevadí mi achievy, pokud mají smysl. Tady ale mají za cíl být jen otravné, protože získávat achiev za to, že jsem si třikrát přebil zbraň je nepochopitelné. Za plnění achievů, nějakého nesmyslného vysávání mentální energie z některých mrtvol (a z jiných ne!? - asi pozůstatek z původní vyvíjené hry, než byla předělána na F3) a hledání ukrytých panenek (!?) dostáváte body, na jejichž základě se vám zvyšuje rank (jako proč, proboha?!) a vaše postava se vylepšuje třeba rychlejším uzdravováním, delším zpomalením času... Parodie na hru, odkazující div ne na automatové střílečky a pouťové střelnice, naprosto házející do hnoje jakékoliv pokusy o příběh.

O příběhu hry tu není už ani co moc psát. Je odfláknutý až zahozený a o nějaké atmosféře "FEARu" si můžete nechat jen zdát. Kromě střelnicových vojáčků ATC, kteří proti vám útočí vlastně bůhvíproč, a mě poněkud nepochopeného zmrtvýchvstání postavy Jin Sun-Kwon, která podle mě poměrně jistě umřela v datadisku Extraction Point (EDIT: pochopeno, viz Zajímavosti, nic to ale nemění), tu potkáte ještě poněkud nehodící se mutanty, zombie a pekelná stvoření. Zakončení trilogie sice dovysvětluje příběh, ale jaksi mimózně. A že to má dva možné konce je druhotné, jeden divný, druhý úchylný. Oba otevřené, ale to už naštěstí nikoho po 'trojce' nebude zajímat.

Tahle hra prostě je nudná, laciná, úmorná a retardovaná splácanina série Call of Duty, Left 4 Dead, Dead Space, DOOM3, Metro 2033, Half-Life 2, Area 51... a nestojí to za ty peníze ani za ten čas. Tfuj, never more.

Pro: Ve hře jsem nenarazil na žádný bug! (ještě to tak); pro zjištění kvalit hry si stačí zahrát pár prvních levelů, zbytek lze rychleji dokoukat pomocí 'Walkthrough' videí.

Proti: Laciná konzoloidnost, vzhled, nuda s polu s dlouhými zbytečnými bitkami, přílišná koridorovost, poměrná ignorace příběhů předchozích dílů, pocit nesmyslnosti, zbytčnosti a úmorného pachtění se nikam během hraní.

+7 +10 −3
  • PC 80
Není to vůbec špatná hra, ale fanoušky předchozích dílů možná dost zklame. Je tam poznat tak velký rozdíl kvůli jinému studiu, které se trochu utrhlo ze řetězu a úplně nenásledovalo předchozí dva díly. Najde se tu i pár děr v příběhu a některé nelogičnosti. Vlastně jsem si to občas i dost užíval. Jedna z hodně viditelných věcí je ve trojce náročnost, který tu jde fakt dost cítit. Po čase jsem přepl na nejlehčí a i tak jsem měl kolikrát dost nahnáno. Bál jsem se trochu až ke konci, jinak to co se týče strachu nebo armosféry z předchozími díly nemá co společného. Nová možnost co-op potěší, i když jsem jí nehrál. Jeden velký mínus je neschopnost tvůrců vymyslet jiný prvek hry, než nahnat na hráče co nejvíc nepřátel nebo ho párkrát zamotat v baráku, který připomíná víc bludiště než obývací prostranství. Fear faktor byl tak trochu nahrazen krví a vnitřnostmi, což se strachem nemá mnoho společného. Nazvat to Hnus 3, sedělo by to víc.

Pro: Hratelnost, Co-op

+7 +9 −2
  • PC 55
Už keď som počul že FEAR 3 má byť kooperatívnou hrou mal som z toho zlý pocit, no aj napriek tomu som hre dal šancu, veď predsa išlo o pokračovanie vcelku úspešnej hororovej série.

Pokiaľ sa hru rozhodnete hrať sami môžete si vybrať len jednu z postáv a to Pointmana, prvý prototyp, osobu za ktorú sme mali tú česť zahrať si v prvom dieli a taktiež v prvom datadisku Extraction Point. Za túto postavu hra nadobúda klasický FPS herný zážitok okorenený spomaľovaním času. Pokiaľ chcete ale vyskúšať si hru aj za Paxtona Fettela musíte najprv odohrať príbeh najprv za Pointmana a až tak sa vám odomkne možnosť hrať za Fettela. Úprimne povedané nejako extra ma príbehová zložka hry nenadchla, takže po odohratí hry som vyskúšal zahrať za Fettela len prvú misiu, ale aj toho zhrozenia, ktoré som pri tom zažil, som sa doteraz nezbavil :D Skrátka pri hre za Fettela môžete zabudnúť na likvidovanie nepriateľov za použitia strelných zbraní, skôr používate Fettelove zvláštne schopnosti a po nepriateľoch vrháte nejakú formu energie, resp. ich môžete posadnúť a po určitú dobu máte možnosť hrať podobne ako za Pointmana, kým vaša schránka neexplóduje.

Kooperatívny režim zaručuje to, že celý čas sú súčasťou príbehu obidvaja bratia, no pokiaľ hráte sami, tak po cutscénach jedna z postáv mizne a ostáva len tá vaša aktuálne zvolená postava, čo v konečnom dôsledku vyzerá dosť divne... lepšie by to aspoň podľa mňa bolo, keby boli vždy zúčastnené obidve postavy, len tú druhú by ovládala AI. Pokiaľ ide o Fettela tak by som to pochopil, že dokáže zmiznúť, ale o existencii teleportu v univerze Fearu som zatiaľ nepočul... aj keď zrejme tento problém asi vyriešili celkovým futuristickým chápaním tohto dielu. Elektrizujúci vojaci hádžuci pokélopty už boli na mňa až príliš silnou kávou... čakal som plno nových nápadov, ale že si vezmú inšpiráciu z Pokémona som fakt nečakal...

Príbeh... no... niečo mu skrátka chýba, pointou hry je najprv nájsť Jin Sun Quan potom zase Becketta a nakoniec Almu, takže v konečnom dôsledku beháte po lokáciach, aby ste dospeli k nejakej postave od ktorej sa samozrejme máte dopracovať k ďalšej... Fear mal vždy v seba nezabudnuteľné ľakacie momenty, no tie som tu aspoň ja nepostrehol. Alma je v hre pár krát na začiatku a potom na konci, inak vás hrou tak maximálne sprevádza Harlan Wade v podobne nejakého monštra. A presne tu je celkový problém hry... kde sú duchovia, príšery a tak ? celý čas zabíjate len vojakov a nejakých psychopatov, ktorí vám idú po krku, ale duchovia doslova zmizli.

Kedysi som pri hraní Fearu mal aspoň dobrý pocit, keď som našiel Penetrator a mohol klincovať vojakov o steny, no tu sa objavuje až tesne pred koncom po dosť dlhom hraní, žeby som už z toho celého pobehovania bol tak akurát zdeprimovaný. FEAR 3 sa snaží upútať hráča aspoň akousi formou levlovania postavy, keď na danú misiu môžete splniť nejaké výzvy s konkrétnymi zbraňami, zbierať mŕtve telá alebo hľadať Almine bábiky, za čo získavate body a levlujete pričom sa vám zvyšuje napríklad zdravie, množstvo munície, ktoré unesiete alebo ako dlho môžete používať slowmotion momenty.

Ak vám hra nesadla už od samého začiatku potom sa pripravte psychicky na záver. Máte opäť možnosť stretávať nesmrteľného Harlana a na konci (úplnom konci našťastie) sa mu postaviť s vašou pištoľou s „nekonečnou“ muníciou... pýtate sa ma prečo je slovo nekonečnou v úvodzovkách ? preto lebo tak trochu sa mi podarilo ju omylom vymeniť za samopaľ a zbraň akosi z hry zmizla... a samozrejme hneď na to nabehol checkpoint takže bolo to buď sundaj toho krásavca so 60 nábojmi alebo reštartuj celú misiu od začiatku, skrátka sranda musí byť...

FEAR 3 som ale nakoniec po 6 hodinách a 20 minútach zdolal a dočkal som sa očakávanej odmeny v podobe možnosti ešte raz si prejsť týmto podivným dielom v duchovnej koži Fettela... a čo na to hovorím, nie vďaka neprosím si... uvidím či na toto mierne sklamanie do roka úplne zabudnem a možno to s uloženými save-ami skúsim raz aj za Fettela.

Ak ste mali radi FEAR a radi na neho spomínate v dobrom a keď ste aj náhodou odohrali Reborn, ktorý v spojení s týmto dielom vytvára len mnoho otázok, tak radšej pre váš lepší pocit na to, že FEAR 3 existuje zabudnite, keď si to asi predstavíte ako
F3AR bude to asi jednoduchšie, preto to asi takto dômyselne tvorcovia aj navrhli :D Pokiaľ zabudnete na to, že ide o pokračovanie nejakej hernej série, nemusí to byť až taká zlá hra... ale s touto nálepkou je to akurát sklamanie. A žeby som nezabudol, hra mala výjsť s českou lokalizáciou, ktorá v deň vydania sa stala len mýtom... klamom... takže pokiaľ vám táto „maličkosť“ nevadí môžete si k môjmu konečnému hodnoteniu pripočítať ešte aspoň minimálne 15%.

Pro: možnosť kooperácie, využitie mechov, levlovanie postáv

Proti: slabá príbehová línia, minimum strachu

+7
  • PC 50
Tohle bude krátké a prosté (stejně jako hra samotná). Opravdu to nestojí za jakousi úsilnou diskuzi. Všichni víme, jak se fpsky sekly ve slepé uličce. Všichni dobře známe ty staré nudné konvence: autoheal, dvě zbraně naráz a víc ani ťuk, spawnování přebytečných nepřátel, extrémní linearita a přehršle skriptů. Argh, chytám z toho vztek jenom to píšu.

Tuhle hru jsem si zahrál, protože první F.E.A.R. mi přišel vcelku zajímavý a hlavně se mi tak pozdávalo, že sebou přinesl i jiskru naděje pro tento žánr. Sem tam to bylo skoro strašidelné, mělo to fajn dějovou linku, grafika byla krásná a oplývalo to jednou z nejvyspělejších AI, se kterými jsem se jaktěživ setkal. Druhý díl byl v podstatě generickej port, jakých už bylo tou dobou mraky, ale jakous takous kvalitu si to furt udrželo.

No, když si to člověk tak vyjmenuje, přišlo by mu logické, kdyby trojka byla přinejmenším aspoň tak dobrá, jak byla dvojka. Ale nevím, jestli je to výměnou tvůrců či čím, ale je to mizérie. Přitom první level vypadá fakt slibně. Začíná v Brazilský věznici (a ano, mluví se tam brazilským jazykem) a je to tam tak svůdný, že jsem si nemohl pomoct a řekl si „no ty vole, on to možná nebyl až tak špatnej nápad sem poslat i toho Maxe Pejna“. Samotná premisa mě rovněž překvapila. Ukončení druhého dílu se mi líbilo, přišlo mi relativně šokující, a hořel jsem nedočkavostí, jak budou v příběhu pokračovat tu. Zamiloval jsem si tu myšlenku, že Alma má dva synátory a vy coby hráč se jednoho tohoto bastardíka ujmete.

Potom to ale celá hra vzdala. Děj jsem pořádně nepobral a ani mi to nevadí. Ty malé horrorové elementy jsou zcela fuč, leda by vás ze spánku strašily chabě renderované mrtvoly v hromadách pohozené po levelech. A co přesně měl znamenat ten modrej lední voják? Tohle nemá být hra o X-menech, že ne?

P.S. A proč krev vypadá jako jahodový džem?! >_

Pro: První level, to co je ve spoileru, zvuk dobrej, grafika neurazí, coop asi může bejt docela zábavnej

Proti: ............!

+6 +8 −2
  • PC --
Třetí díl jsem vydržel hrát asi půl hodiny. Příšerní nepřátelé (kteří navíc nejdou vůbec vidět), nedostatek nábojů, špatný design úrovní, nefungující zpomalení času, jakási snaha o schovávání se za překážky a z toho plynoucí děsně pomalé tempo hry mi prostě nedovolovaly pokračovat dál...
-4 +3 −7