Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Myšlenka, se kterou tahle hra přichází je neuvěřitelně ambiciozní.

Předměty ve hře totiž všechny fungují na základě nějakého zdrojového kódu, který tentokrát vypadá jako reálný programovací jazyk (žádný zjednodušený sranda kód jako v jiných hrách) a jenž opravdu po hacknutí vidíte a můžete ho přepsat, znovu zkompilovat a tím změnit funkcionalitu předmětu. Samozřejmě, jsou zde určitá omezení - pro každý předmět je dostupná jen určená sada metod (pro ulehčení jsou vždy přímo vypsané v hackovacím okně), tzn. nemůžete z plechovky od piva udělat portál do jiné lokace - na to nejdříve musíte hacknout dveře, které jako jediné mají dostupnou metodu "Goto()" a tu změnit.

Díky tomu můžete provádět různé kulišárny jako měnit barvu světla pouliční lampy, měnit účinky nápojů...
... nebo pokročilejší věci jako výrobu klíče, který pomocí brute-force metody zjistí kombinaci k jakýmkoliv dveřím, navyšování svého bankovního konta...
... až po naprosté "matrix" věci jako je přesouvání své tělesné schránky přes "internet", takže si z jednoho místa můžete zpřístupnit všechny lokace ve hře.

Hra je v podstatě obrovský sandbox, kde se v rámci jednoho živoucího města (střídání dne a noci, NPC mají svůj denní režim) můžete vyblbnout do aleluja. Tady opravdu platí, že omezeni jste pouze vlastní představivostí (a programovacími schopnostmi). Najdeme zde velkou nelinearitu, kdy klidně můžete propásnout některé dějové události, případně se moc brzy dostat někam, kde byste ještě být neměli.

Je nutno zmínit, že tady rozhodně nejste vedeni za ručičku. Nějaký deník či questlog neexistuje. Raději si dělejte poznámky na papír, ke hře se po delší pauze těžko vrací. Pokud ale budete mít oči otevřené a budete PŘEMÝŠLET, hra se vám bude často odvděčovat takovým tím "Sakra, já jsem geniální!" pocitem. To, jak ve finále začne dávat název hry smysl, je "husí-kůže-noidní".

Grafický styl je nezvyklý, ale líbí se mi. Horší je to s kamerou, která nutí k neustálému otáčení, aby bylo vůbec něco vidět. Bohužel město je rozdělené na několik různě velkých obrazovek a pohyb po něm není přehledný ani s mapou. Daň za velkou nelinearitu je také fakt, že se můžete dostat do situace, se kterou vývojáři (i přes velkou snahu) nepočítali a tím si rozbít příběhovou linku. Pokud vím, tak se z toho naštěstí dá většinou nějak vybruslit, ale pocit z uceleného příběhu z toho asi nezískáte.

Nakonec otázka, kterou jsem měl asi odpovědět jako první - může tuhle hru hrát člověk, který neumí programovat?

Těžko říct. Rozhodně nemusíte být profík a pokud víte, co to je cyklus, funkce a proměnná, tak se tu neztratíte. Pokud jste úplný zelenáč, stále je tu jedno NPC, které se vás snaží naučit úplné základy pomocí praktických příkladů a v jeho domečku naleznete dokumenty ve stručnosti vše popisující. Ale nedokážu říct, jestli je to dostatečné.

Každopádně je Else Heart.Break() naprosto unikátní hra, kterou doporučuji vyzkoušet. Třeba díky ní proniknete do tajů programování a změní vám život ;)

Pro: hackování, obrovské "sandboxové" možnosti, nelinearita, sympatický civilní příběh

Proti: není pro každého, kamera, nepřehlednost pohybu po městě, nelinearita může způsobit problémy s příběhovou linkou

+24