Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

DOOM 3: BFG Edition


Komentáře

< >
  • PC 65
Snad nikomu nebude vadit, když okomentuji tento “Doom Pack”. Mám prostě potřebu k tomuto něco napsat, takže… Normálně nekritizuji ceny her na Steamu, prostě je respektuji a u svých srdcovek dokonce ani nečekám na to, až budou ve slevě a prostě je koupím. Ale BFG Edition se mi zdá dost předražené. Stojí totiž 823,- Kč. Ono to na jednu stranu vypadá dobře - zákazník totiž získá Doom 1 (+ Ultimate), Doom 2 (+ datadisk No Rest for the Living), Doom 3 (+ Datadisky Resurrection of Evil a The Lost Mission). Koupit každou tuto hru zvlášť by vyšlo na 959.83,- (počítám podle dnešního kursu 23.03.2014) a ještě by chyběl datadisk pro D2 No Rest for the Living a pro D3 The Lost Mission, takže to vypadá vlastně výhodně?

Hráč kromě toho ještě získá další věc - Achievementy!

JENOMŽE…

Hry se nedají spouštět zvlášť, ale spustí se pouze BFG Edition, kde se zobrazí menu a teprve tam si hráč může zvolit, co chce hrát. Když si koupíme Doom 1 + Doom 2 mimo BFG Edition, tak se bude spouštět přes DosBox. Stačí vlíst do složky se hrou, otevřít soubor .bat a místo DosBoxu ho přesměrovat na nějaký lepší port, třeba na Zdoom nebo Gzdoom nebo tak něco. To v BFG Edition nejde díky tomu, že se hry spouští z jakýhosi menu. Takže je hráč nucen hrát hry v enginu, který je v BFG Edition pro první dva Doomy napevno daný.

A samozřejmě se jedná o jeden z nejhorších (retro) enginů vůbec. Dokonce je horší, než ten, co byl v Doomu původně. Ten původní uměl např. shodit spodní lištu (HUD) tak, aby byla vidět jen zbraň. Hádejte co? V BFG Edition to nejde. Kromě toho engine obsahuje spoustu dalších much. Když si dáte mapu a stisknete F, abyste vypnuli follow mode, tak při pohybu s mapou se začne hýbat i DoomGuy, bůh ví proč. Nebo když hru sejvnete a znovu nahrajete, tak hudba na pozadí začne hrát od znova (což je někdy otravné). Engine dále neumožňuje 2 různé objekty na jednom místě (takže když budete chtít skočit do výklenku, a dole bude stát třeba imp, tak prostě neskočíte). A poslední věc - nefungují cheaty. Ano, ty legendární IDDQD a IDKFA!!

Existuje způsob, jak spustit původní dva díly mimo BFG Edition? Jistě - vlezete do složky, najdete tam soubory WAD a ty můžete spouštět. Jenže bude to nejenom mimo BFG Edition ale i mimo Steam, což znamená: Žádné Achievementy, žádné měření času odehrané hry, žádná možnost chatování s kamarády a zachycování screenů :( Kromě toho je původní Doom podivně upravený. Na lekárničkách je jakási pilulka místo kříže, a cokoliv, co připomíná hákový kříž nebo Hitlera bylo nemilosrdně odstraněno!

Jediné plus je u mě datadisk k Doom 2 nesoucí jméno Rest for the Living. Je ÚŽASNEJ. Level design mi strašně připomíná něco mezi původním Doomem a mezi free mapsetem, co se jmenuje Scythe 2. Mapy mi připadaly opravdu nápadité, přehledné, zajímavé, celkem obtížné, nestereotypní a příjemně hratelné. Škoda, že jich nebylo víc. Tomuto datadisku dávám 10/10.

Teď opatrně přejdu k Doom 3. Ten se dočkal několika úprav. Hlavně běží na novějším engine, který vypadá trochu líp. Baterka je připnutá na obleku, takže netřeba furt přepínat zbraně a světlo. Akorát je omezená časem, takže funguje jako v Half-Life. Takových detailů je tam víc a všechny jsou víceméně pozitivní. Jenže to, že D3 má předělaný engine má i své nevýhody. Za prvé, hra je HW náročnější (aspoň mi pár lidí říkalo, že normální D3 jim jede ok a že se jim BFG verze škube. Mně se neškube ani jedno, tak nevím), cutscény nejdou přeskočit (!!) a hlavní problém je, že nefungují mody. Takže rovnou zapomeňte na takové skvosty jako je Classic Doom nebo Hexen: Edge of Chaos.

Co se týče datadisku The Lost Mission, tak ten mě na rozdíl od Rest for the Living dost zklamal. Jeho map design byl prostě příšerný. Jestli se o Doom 3 říká, že je to koridorovka, tak co potom musí být The Lost Mission, když je tam téměř každá mapa koncipovaná jen jako síť úplně stejných chodeb? Prostě - chodba, chodba… další chodba… a ještě jedna chodba. Naštěstí je to krátké, a ke konci to začne být docela dobré (hlavně poslední dvě mapy v pekle jsou docela fajn).

Takže co si o BFG Edition myslím? Člověk sice koupí několik her naráz, ale získá je značně “znásilněné” a myslím, že je mnohem lepší si je koupit každou zvlášť (případně každou zvlasť + BFG Edition, pokud nevíte, co s prachama). Za úplně nejlepší plus celého BFG považuji achievementy. Já osobně bych si to nikdy za ty prachy nekoupil - naštěstí mi to giftnul jeden člověk za 2 stovky :))

Mimochodem - v Doom 2 je nový secret level a dá se do něj dostat z mapy 2.
Mimochodem 2 - když zmáčknu tlačítko win, tak se mi každá hra minimalizuje do lišty. BFG Edition je jediná hra, u které mi to nejde a po stisknutí win se nestane nic.
Mimochodem 3 - tlačítko F12, které nativně pořizuje Screenshoty ve Steamu tu spouští zároveň konzoli (a její spuštění zablokuje achievementy - dobrý trolling).
+23
  • PC --
Resurrection of Evil

Ačkoli se komentář týká pouze datadisku Resurrection of Evil, rozhodl jsem se ho vložit do BFG edice hry. A to proto, že kromě technických změn (rozlišení, autosave, textury-ish...) hra obsahuje i dost razantní zásahy do level-designu a herních mechanik. Nechci kazit původnímu RoE reputaci.

RoE se mi nepodařilo rozjet s mody, takže jsem vzal za vděk BFG edicí. O úpravách mimo technický rámec jsem samozřejmě neměl nejmenší tušení, jinak bych se na to rovnou vykašlal. V rámci zjednodušování pro konzolové peasanty se totiž v id rozhodli, že bude dobrý nápad upravit nejtěžší momenty hry. Takže v části stok s radioaktivní majdou, kde bylo původně potřeba pospíchat a sbírat vzduchové kanystry, už spěchat nikam nemusíte a v radioaktivní majdě se můžete volně procházet. Stejně tak chybí celá jedna lokace před peklem, spousta soubojů byla zjednodušena, některé potyčky byly změněny nebo úplně odstraněny. A aby to nebylo málo, je všude mnohem více munice, takže v poslední třetině hry jsem měl všeho na maximum a kdykoli jsem něco vystřílel, po chvilce už jsem byl zase plný. A to doslova a s každou zbraní!

To trochu nekoresponduje s původní ideou hry, ve které máte k dispozici Artefakt s bullet-timem, později i s berserkerem a ještě později i s nesmrtelností. A k tomu grabber, který je tak úplně k ničemu a k použití je prakticky jen jednou, pro vyřešení neskutečně debilního enviromentálního puzzle. Je tady ještě pár indianajonesovských pastí a nemusím asi říkat, že se do hry vůbec nehodí. Vůbec celá první třetina hry je dost hrozná.

BFG edice ale upravuje framerate, takže je teď plynulost mnohem příjemnější. Do toho samozřejmě spousta drobností, jako trackování herní doby nebo vylepšené rozhraní. Bohužel zůstaly příšerné zvuky a např. výstřel z dvouhlavňové brokovnice je tak tlumený, že bych si ho spletl s pšoukem spící princezny.

Samotný datadisk pak dost razantně rezignoval na použití Notepadů, takže se většinou musíte spokojit s nudným textem suše oznamujícím kódy ke skřínkám (protože zaměstnanci je houfně zapomínají), mluveného slova je minimum a nakopání sedínky Bertrugerovi už jsem sledoval dost nezaujatě. Hlavně, že to bylo za mnou.

Akce sice není úplně blbá, ale všechno jde moc rychle a lehce. Ten balanc hratelnosti BFG edice dost zásadním způsobem podkopala a rozhodně ji nemůžu doporučit.

Lost Mission

Krátký "datadisk" slepený z vystřižených úrovní původní hry. Go figure.

Koridor, ve kterém už to spawnování potvor fakt není zábava, hlavně když couváte a zastavíte se o neviditelnou zeď, protože se za chvíli objeví stopadesátý kekelák a vy mu rušíte jeho spawnpoint.

Šest levelů laboratoří, dvě peklíčka, pár ran z BFG a je vymalováno. Na konci získám shrnutí celého příběhu Dooma 3 od začátku pokusů s teleporty, ale tou dobou už mi bylo všechno jedno. Lost Mission je jako literatura na Střední škole... lehce zapomenutelný a naprosto zbytečný.
+20
  • PC --
Chcete-li zažít nějakou solidní dobovou hru, Doom 3 není to co hledáte. Pro mě mix nostalgie, retra a nových zážitků, který jsem se rozhodl nedohrát. Kolem hry bylo po vydání hodně povyku nejen v kruzích kamarádů a spolužáků, ale také v herních magazínech a v internetových diskuzích. Já se k němu ve své době kvůli slabému PC nedostal. 

Doom 3 byl retro už v době vydání. Zábavní hodnotu asi má, ale je generický a bez osobnosti. Grafika ve své době udělala rozruch, ale vůbec nestárla dobře a tak mi tituly ze stejného období s technicky horší grafikou přijdou subjektivně koukatelnější. Kdybych ho hrál po uvedení na trh, byl bych opravdu nadšený, ale v té době mě nadchly i tituly typu Blood 2. Zbraně jsou cool, zápletka akorát zajímavá aby o ní člověk trochu přemýšlel. Interaktivní in-game displeje bych ocenil i v moderních hrách, to je celkem zajímavý prvek. 

Hodnotit mohu jen BFG verzi. Slider "texture LOD bias" se musí posunout co nejvíc doleva, nikoli doprava. Hra má jakousi ambientní "hudbu" bez jakékoli melodie či rytmu, která je z nepochopitelného důvodu hlasitější než zvuky a dialogy. Chybí specifické nastavení úrovní hlasitosti, nic s tím nejde dělat. Beru v potaz, že je to stará hra, ale i v porovnání s dobovými tituly mi grafika přijde hodně rozpačitá. Kromě tmavých prostor, ve kterých nepůjde vidět moc detailů, spoléhá hlavně na stísněné prostory. Kdykoli se vejde do osvětleného exteriéru, je to bída. 

Hra není těžká. Druhá obtížnost je "směšně lehká", třetí obtížnost, na kterou jsem přepnul pomocí konzole, je "dost lehká".  Nejsem FPS guru! Nepřátelé chcípnou po pár kulkách, lékárniček a munice je všude jako kdyby se základna na nadcházející invazi vyloženě chystala (slýchám, že neduh BFG verze), a nepřátelé jsou jedním slovem neefektivní. K navýšení obtížnosti dojde až někdy v druhé polovině hry, kdy už mě osobně celý počin začal opravdu hodně nudit. 

Hra má umělou obtížnost. Za zády spawnuje nové nepřátelé, nebo otvírá skryté dveře ve kterých jsou tito nepřátelé schovaní. Toto by mohlo být zajímavé, kdyby se to neopakovalo v každé druhé místnosti. Neskutečně otravné jsou pak opakované spawny. Máte třeba dva otvory ve zdi, a z nich na střídačku vyskakují nepřátelé. Když se tohle opakuje třeba už po šesté a vy tam jen hloupě stojíte na místě a střílíte jednoho po druhém bez jakéhokoli zážitku, říkáte si "prosím, už dost." Pak konečně přestanou vylézat a vy si řeknete "teď určitě něco bude za mnou". Otočíte se, a fakt tam něco je. N. U. D. A.

Hra není strašidelná. Pochopil jsem, že původní verze spoléhala na přepínání lampičky, což mi popravdě přijde ještě horší. Nepřátelé nejsou dost nebezpeční abyste se jich báli a v mnoha místech jsou spíš otravní. Každý souboj probíhá stejně, trvá jen pár vteřin a má nulovou dynamiku. Tohle bylo hodně podprůměrné i na svou dobu. 

Hra není nápaditá. Přijdete do nějaké zóny, přečtete si něčí maily, poslechnete si jejich audiolog, otevřete jejich skříňku s výbavou, pomocí jejich PDA si otevřete dveře a jdete do další zóny, až dojdete do nějaké speciální zóny kde stisknete o tlačítko, čímž splníte úkol a jdete dál. BACHA! Minimálně jednou za hrou odnesete nějaký předmět z jednoho místa na druhé. A pak stisknete tlačítko. A takhle to funguje pořád a pořád dál. Jednou za čas taky potkáte nějakého opravdu nezajímavého bosse abyste si to jakože zpestřili, ale jinak nic. 

Hra není rozmanitá. Většinu času se pohybujete po stísněných chodbách, lokace jsou převážně ploché, a nepřátelé jsou buďto před vámi, nebo za vámi. Venkovní pasáže zaberou do 2 minut a jako zpestření nefungují. Vše se tématicky opakuje. Že je to ospravedlněno datem vydání? Ani náhodou! Tři roky předtím dobové recenze kritizovaly opakovaný design interierů v původním Halo, přičemž hra obsahovala celou škálu různě rozsáhlých a otevřených i uzavřených levelů, včetně velmi otevřených exteriérů, pohybovali jste se po lidských i mimozemských vesmírných lodích, chodili jste pěšky, jezdili vozidly, létali kluzákem. Doom 3 je zkrátka smutně hluboko pod průměrem své doby. 

Nedohrál jsem, nehodnotím, ale asi bych váhal dát plné tři hvězdičky.
+14
  • PC 55
Slušná hra s hovorovou atmosférou, ktorú odporúčam každému si zahrať. Oproti originál D3 tu ale chýba väčšina módov a nostalgikov zamrzí baterka na veste (Teraz už môžete svietiť a strieľať zároveň). Pôvodná D3 verzia je na tom o poznanie lepšie.
+6 +9 −3