Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dex


Komentáře

« Novější Starší »
  • PC 70
Herní výzva 2019 - 7. Hra roku (Best of 2015: Nejlepší česká a slovenská hra)

Na Dex jsem se chystal už dlouho. Přeci jenom cyberpunkové RPG z českých ručiček, to si nechám líbit. O hře jsem před rozehráním prakticky nic nevěděl, takže jsem dostal pár věcí, které jsem nečekal, ale i obráceně - nenašel jsem zde pár věcí, se kterými jsem počítal.

Předně tu není žádný počáteční výběr postavy, vybírání dovedností apod. V průběhu hry sice postava leveluje a získává bodíky, jež můžete rozhodit mezi pár základní vlastností (výdrž, boj na blízko/dálku, hacking, apod.), ale to je vše. Žádné zbraně na blízko, žádná brnění a další podobné věci (pouze v průběhu hry jsou k dispozici 3 převleky). Boj na dálku stojí za prd, hacking je po čase neskutečný opruz a celkově je většina hry tvořena jako klasická beat em up mlátička.

Na druhou stranu to bylo příjemné osvěžení. Žádné zdlouhavé boje na tahy nebo sbírání stovek předmětů. Boje jsou poměrně obtížné (minimálně v prvních 2/3 hry), takže je hloupost se do nich pouštět úplně po hlavě a chce to i trochu taktizovat. Úkolů je poměrně dost, prostředí je vcelku rozmanité, jen těch lokací mohlo být trochu více. Ale jinak je herní doba slušná a chválím i několik nezvratných rozhodnutí, které znamenají rozdílné konce.

Ve finále musím uznat, že se Dex hraje dobře a já se do hry neskutečně zažral. Spokojenost.

Pro: Neotřelá hratelnost; grafika; rozmanitost prostředí.

Proti: Hacking; inventář; boj na dálku.

+23
  • PC 60
Dex mohla být hrozně super hra. Zasazení do světa blízké budoucnosti, kde všechno řídí korporace a lidi jsou jen loutky, to celé opepřené otázkami okolo augmentací, terorismu, morálky a lidství samotného. To na mě fungovalo a hra mě v tomhle směru chytla a nepustila.

Bohužel je zde tolik nedoladěností, že to celkový dojem sráží hodně dolů. Asi jsem byl ze začátku nějak oslepen, protože všechny ty věci mi docházely až postupně, i když byly vidět a cítit od samého začátku.

Děj je vcelku zajímavý, hlavně se mi líbí postavy a jejich role v celé té skládačce. Škoda, že jsou právě postavy poměrně ploché a o hlavní hrdince nevíme vůbec nic. Hra se ani nesnaží nějak předat hráči informaci, co je vlastně zač, neproběhne žádná osobní krize, žádný pohled do minulosti, nic. Jak se s takovou postavou mám sžít, to je mi záhadou. Některé dialogy jsou dost mimo, takže nemá cenu hledat v tom nějaký hlubší smysl. Je to škoda, protože některé "příběhy" byly zajímavé. Ale nedotažené. Jako by věci, co uděláte, neměly žádné následky do budoucna. Jaký má pak smysl se nějak rozhodnout, když se to neprojeví?

Animace jsou hrozné. Nevybavuju si, kdy naposledy jsem viděl tak špatně rozpohybované postavy. U NPC bych to překousl, ale i Dex se hýbe hrozně nepřirozeně a trhaně. Při srovnání se starým Prince of Persia se dostavuje pocit trapnosti.

Souboje. Panenko skákává, hráli to autoři vůbec? Kvůli zvolenému systému soubojů jsem neustále mrtvý. Můžu mít nalevelováno jak chci, můžu mít augmentace, ale když narazím na tři týpky a z nich jeden má samopal nebo elektrický obušek, tak je se mnou ámen. Když vytáhnu pistoli, tak do něj musím vystřílet celý zásobník a to ještě do hlavy. A mezitím do mě kumpání kopou a boxují, takže ze souboje odcházím polomrtvý. Pokaždé. Snížení obtížnosti nepomohlo, dokonce jsem si nevšiml vůbec žádné změny. Také mě "baví", když vstupuji do dveří a z druhé strany obrazovky do mě někdo střílí. Já už jsem dávno "za rohem", ale přesto se po krátkém střihu objevím uvnitř budovy mrtvý. Tlesk tlesk (facepalm).

Hackování. Jako jo, zajímavý pokus. Ale když tu podělanou minihru musím opakovat desetkrát, prostě proto, že jsem nenaleveloval hackování a dal jsem to radši do odolnosti (která je ve virtuálním prostoru k ničemu), tak to není zábava. V podstatě celou polovinu hry jsem balancoval skill pointy mezi hackování a boj na blízko, protože jinak bych neměl vůbec šanci nikam dojít. Dex vám v půlce může klidně říct "hele, dávals ty body špatně, dál se nedostaneš", což je průšvih. Zapomeňte na střelné zbraně, zapomeňte na odolnost, zapomeňte na všechno a rvěte body do hackování, jinak se prostě zaseknete a dál to nepůjde. Až později, když je postava už "silná", tak je trochu prostor vylepšit i ostatní věci, jenže když si vylepšíte střelné zbraně, tak vám je hra na konci stejně sebere.

Hudba mě ze začátku zaujala, ale pak mi došlo, že bych velkou část takové hudby dokázal vytvořit taky. Slabé. Orchestrálky jsou o něco lepší.

Přesuny po světě a inventář by se taky daly udělat lépe, ale budiž. Ale že v levelu není poznat, co je aktivní plošinka a co je jen pozadí, to je otrava. Mnohokrát jsem umřel při skoku na plošinku, která ve skutečnosti plošinkou nebyla.

A konec? Totálně zmršený. Uspěchaný. Po wtf pasáži se "zkouškou" Vrána těsně po rozhovoru se mnou umře. A pak následuje hackovací minihra, ve které se mám "správně rozhodnout", ale hra mi možnost výběru dala tak blbým způsobem, že jsem to přehlédl. Nejzásadnější rozhodnutí celé hry a já jsem ho přehlédl, chápete?! A celé to končí kraťoučkým outrem. Jako sorry, ale tohle si Dex nezasloužila. Dramaturgicky to šlo mimo a vůbec to nefungovalo.

Takže suma sumárum. Hra mě chvílemi velmi bavila, svět se mi líbil a questy také. Postavy ujdou, ale mohly dostat více prostoru. Soubojový systém je špatný, animace ještě horší, hackovací minihra se rychle ohraje a levelovací systém je zde vlastně úplně k ničemu, protože stejně musíte jít jednou konkrétní cestou, jinak se zaseknete v postupu. Proto hodnotím tak nízko.

Hráno s českým dabingem, který mi přišel dobrý. Někteří dabéři by mohli mluvit rychleji, ale celkově jsem byl s namluvením spokojený.

Dal bych si kebab :)

Pro: Na začátku zajímavý děj, nápadité úkoly

Proti: Animace, souboje, hackování, málo svobody při vylepšování postavy

+18
  • PC 65
Herní výzva 2018: "Krize identity"

Uff, dohráno přibližně po 12 hodinách, ale těžko se mi Dex hodnotí. Sympatická hlavní hrdinka, cyberpunkové prostředí, za mě slušně vykreslené na možnosti vývojářů. Mám rád klasické plošinovky, takže 2D pohled ze strany mi u her vyhovuje většinou více než někdy nepřehledný 3D svět. Takže předpoklady byly slušné, ale samotná hratelnost už u mě tolik nadšení nevyvolala.

Musím se přiznat, že příběh jsem tak polovinu hry sledoval a snažil se číst všechny informace v denících, projít si u postav všechny dialogové možnosti, ale nic extra zajímavého mi to nepřinášelo, takže postupem času jsem prokecal NPC a v deníku si raději přečetl shrnutí daného úkolu. Je mi jasné, že to není ideální, ale snaha byla :)

Vývoj postavy je celkem jednoduchý, za zkušenosti jsem si vylepšoval hlavně boj z blízka, protože ho ze začátku používáte prakticky v každém úkolu a v každé oblasti. Pro mě jako letitého kleptomana byla jasná volba i otevírání zámků a později také vylepšování hackovéní, což je hlavně v pokročilejší části skoro nutnost. Střelné zbraně jsem jen vyzkoušel a po zbytek hry už vůbec nepoužíval.

Souboje z blízka jsou i po vylepšení postavy prostě divné, je to jen o načasování útoků, přiblížit se, počkat a vykrýt úder protivníka a posléze útok. Tohle stále dokola u všech druhů nepřátel. Nic moc nového nepřineslo ani naučení všech úderů kromě toho, že už souboje nejsou tak zdlouhavé. Lepší cesta je likvidace za zadu jedním chvatem, ale to nelze použít vždy. To hackování mi přišlo jako docela dobrý nápad i když za začátku jsem s ním hodně bojoval, ale celkově vlastně proč ne. Na Dex také máte možnost "namontovat" nějaké to vylepšení a tím je hlavně automatické léčení, které vše úplně změní a ze vzácných lékárniček je jen harampádí na prodej. Nutno dodat, že to nelze hned za začátku hry.

Kdysi jsem četl, že hra nešla dohrát, je plná bugů atd. Musím říct, že sice technickou stránkou nadšený taky nejsem, nesmyslné propady fps po přechodu z jedné oblasti do druhé, různé bugy a "naštěstí" nemožnost splnění jen některých vedlejších úkolů, sem tam divné reakce v rozhovorech, ale nic co by mi zabránilo hru dohrát.

Co dodat závěrem, Dex jsem si rád prošel, ale nevěřím že bych se do města Harbor Prime chtěl ještě někdy vrátit. Ale na možné pokračování bych zvědavý určitě byl.

Pro: Dex, hackování, herní doba...

Proti: Souboje, příběh, hratelnost (technická stránka hry)

+15(16-1)
  • PC 65
Tak moc jsem chtěla mít Dex ráda a dobře na ní vzpomínat, bohužel ani na třetí pokus u ní nevydržím déle než pár hodin a nemám nejmenší chuť jí dohrát. Dex má totiž elementární problémy, které z ní dělají mizernou hru a ani víc jak rok patchování nic moc nezměnilo. Můžu aspoň zmínit pár z největších problémů, které vás šlehnou během první hodiny hraní.

Dex má příšerný level-design. Nebo spíše, Dreadlocks v té době nezaměstnal nikoho kdo má něco o level designu potuchy. Celá hra je rozdělena na levely, levely jsou rozdělené na screeny.
Hráč se pohybuje po screenu převážně vertikálně, občas i horizontálně, ovšem celý koncept působí dosti schizofrenicky, rychlost pohybu je příliš nízká, nelze nijak zvlášť rozumně kombinovat se skoky či jinými atletickými úkony, které jsou většinou úplně k ničemu až na chvíle, kdy si hra vzpomene, že tyto možnosti umožňuje a nutí je po hráči vykonat, dosti nuceně a otravně.
Toto je vyostřeno faktem, že předkreslené lokace často ohýbají pravidla perspektivy, občas jsem neměla tušení, jestli to co je napravo ode mě je místo kam můžu skočit, či naopak nemůžu, jak hluboko to místo je v prostoru, jestli je to zeď, pozadí či popředí. Stejným způsobem je v levelech umístěno velké množství dveří, které vypadají úplně stejně, ale jen do některých z nich lze vlézt. To mě potěšilo nejvíce ve chvíli, kdy jsem neměla moc tušení kam zrovna vlézt. Samozřejmě nechybí ani nerespektování interiových a exteriových rozměrů. Budova, která z ulice vypadá jako malá bouda je ve skutečnosti skladiště. Či místnost na chodbě je větší než celá chodba.
Dex se snaží aby levely nevypadalylineárně, ale ve skutečnosti jsou to velmi špatně navržené koridorovky, občas se dvěma vstupy, které ale situaci nezlepší, jelikož rozmístění nepřátel v levelu (a jejich waypointy) jsou skvost obzvlášť pro všechny, kteří si mysleli, že Dex je Stealth hra (Minimálně v tutorialu mi bylo předvedeno, že se můžu jakože plížit a jakože dělat non-lethal takedown) nepřátele se často snowballujou do velkého wheel of pain a pokud se jedná o ranged nepřátele tak není nejmenšího úniku od úbytku zdraví.

Čímž se dostávám k boji, tedy k té parodii na boj. Tak nějak si myslím, že nikdo v Dreadlocks nepochopil jak vlastně má herní boj vypadat. Prosím všechny, kteří někdy chtěli nějakou akční hru udělat, to zdraví co dáváte postavě, to není něco co musí být hráči hned sebráno, to zdraví je aby hráče upozornilo, že dělá chybu. Pokud špatně vykryjete útok nebo uděláte špatný manévr tak máte dostat zásah. Pokud špatně uskočíte nepřátelskému projektilu, či zvolíte opačný směr, máte dostat zásah. Zdraví vás má upozorňovat na vaše chyby, ne na retardaci lidí co tu hru navrhli.
Souboj v dexu má v podstatě dva mody, boj z zblízka a boj z dálky. Nová verze už mi přišla docela responzivní v boji zblízka, takže téměř hned po stisku klávesy úderu či kotrmelce je tato akce provedena. Problém je, že nepřátele tuto schopnosti disponují také a není absolutně žádného způsobu jak vyčíst co provede v následující sekundě. Jednoduše nelze předvídat jestli zrovna bude blokovat či zvolí kop nebo pěst, není tedy ani šance tomuto úderu uhnout. Souboj tedy probíhá metodou pokus omyl a zaručeně minimálně jednou zásah dostanete.
Pak je tu boj z dálky, ten je jakože ještě mnohem horší. Projektily nepřátel jsou velmi velmi rychlé, tedy jednoduše řečeno, uhnout jim nejde. Co je ještě lepší, způsobem jaký je pohyb a levely navržené není ani KAM UHNOUT. Příšerně velký recoil by se dál zvládnout, ovšem s kombinací nudných zbraní (where is my utility?) drahého střeliva a příšerně nízkého dmg což znamená, že musíte čupět na místě a zaměřovat na nepřítele, zatímco jeho pinpoint accuracy vám trhá střeva je otravná zkušenost a vyhýbala jsem se tomuto systému co to šlo.
AR a VR boj, působí jako freečková flashovka na newgrounds. nope, nope, nope.

GUI je i po remaku otřesné, nějak nechápu proč ani s největšíma fontama a největším anti-aliasingem musím číst roztřepené či rozmazané písmo, bolí z toho oči, jelikož Dex je mimochodem RPG hra, kde toho textu není úplně nejméně.

Dialogy jsou směšné, jako fakt. Voice acting low-budget, ale na ten srát pes. Celková storyline mě vůbec nijak nezaujala (pár hodin ve hře, třeba se to po čase zlepšilo), přišlo mi to jako něco z mého daydreamingu v hodinách matematiky v šestnácti, ale nemělo to tolik zrzek.

Well, celé to na mě působilo, jako kdyby Dreadlocks neměl vůbec nikoho na QA, většinu z těch problémů by šly podchytit během vývoje a dokázala bych si Dex představit jako nadprůměrnou 2D Cyberpunk RPG, kterou bych projela znovu co pár let. Bohužel v tomhle stavu jako fakt ne, na druhou stranu, prý brzo vyjde nová verze Deux Ex GMDX 9.0 a prý nový překlad Sprawlu od Gibsona je mnohem lepší a ne tak kryptický jako ten překlad od Neffa, takže tento rok své cyber choutky ukojím jinak.

Pro: Jako Dex vypadá docela sexy

Proti: Mařky s modrýma vlasama jsou často úplně blbý

+9
  • PC 60
Tak a máme tu další hru s hlavní postavou, která prochází existenciální krizí v kyberpunkovém světě, kde je hlavním tématem nadvláda AI a odpor neaugmentovaných jedinců vůči těm, kteří prošli nějakým tím vylepšením. Možná i proto se kyberpunku spíše straním. Ať už zkusím knihu nebo hru, vždy mám dojem, že tam jde vlastně o to samé. Je to jako kdyby například každé sword and sorcery fantasy bylo o poražení starého zla, které bylo již jednou zapuzeno, ale po letech se zase vrátilo a je na čase, aby ho pár hrdinů definitivně porazilo ...

Úvodním odstavečkem jsem tedy chtěl jemně naznačit, že příběh hry mě rozhodně nezaujal, ne že by byl špatně zpracovaný, ale nebýt ostatních prvků, tak bych tuhle hru pravděpodobně ani nedohrál.

To co Dex u mě zachránilo jsou charaktery. Téměř každý má nějaké povahové rysy a celkem slušný dabing jim dost přidává na uvěřitelnosti. A to teď mluvím i o charakterech, které se objeví pouze v rámci vedlejších úkolů. Celkově to tedy podtrhuje docela pěknou atmosféru futuristického města, ve kterém se většinu času nacházíte.

Interakce z nepřítelem mě také příliš nezaujala. Boj proti fyzickým nepřátelům probíhá ve stylu klasických akčních plošinovek, kdy máte pár úderů a zbraní. Dále můžete v omezené míře využít i stealth, kdy se zneviditelníte či někde schováte a když je nepřítel k vám zády, tak ho instantně můžete sejmout. Problém však začal s hackováním, které bylo zpracované formou velice špatné vesmírné střílečky, kdy létáte po kyberprostoru a ničíte bezpečností systémy. Nenapadá mě hůře zpracovaný systém hackování. Jestli někdy tuhle hru dám znovu, tak do něj dávám maximum bodů, abych tam trávil co možná nejméně času.

Pro: dabing, postavy, vizuál

Proti: hacking, ohrané téma hlavní linie

+12
  • PC 85
Česká modrovláska měla docela špatný start a první dny po vydání nešla hra ani dohrát. Naštěstí většina bugů je už opravena a tak nic nebrání tomu, ponořit se do temného světa, ze kterého dýchá inspirace takovýma klasikama cyberpunku jako je Neuromancer, či blade runner. Svět a jeho zpracování je asi největší klad Dexe. Hra je plná detailů a Harbor Prime i v dvourozměrném provedení působí jako živoucí město. Přestože se příběh odehrává převáženě v několika milionovém městě, postavy jsou spolu často propletené a člověka potěší když, v jednom side-questu zjistí, že mrtvý muž z minulého side-questu, nezemřel jen tak mimochodem, ale stojí za tím zajímavý a temný příběh. Když už jsme u příběhu, tak samozřejmě nechybí zlé mega korporace a hackeři na okraji společnosti. Naštěstí nic není tak jednoduché a tak i příběh a některé postavy překvapily. Hodně lidí si stěžuje na soubojový systém a asi mají pravdu. Zbraně jsou samy o sobě nepoužitelné a nepřátelé mají tendence neustále někam odbíhat. Já to nakonec vyřešil tak, že jsem vše mlátil na blízko a jak se někdo rozhodl utéct, schytal olovo do zad. Také se mi velmi osvědčilo srazit protivníka na zem a dodělat ho svým věrným magnumem. Souboják není dobrý, ale když se s ním člověk sžije, může si i s ním užít dost zábavy. Dalším velkým plusem jsou dialogy a jejich dabing. Často ve hrách jen čtu a dabing moc nevnímám, ale tady jsem s chutí vyslechl vše, co postavy měli na srdci.


Dex má určitě co vylepšovat, na druhou stranu já se u hry skvěle bavil a na konci (po cca 15 hodinách) jsem zjistil, že chci víc.

Pro: Vizuál, příběh, postavy, voiceacting, hackování

Proti: pár bugů, která tam stále jsou (převážně glitche), ten interface asi taky mohl být lepší

+21
  • PC 70
Napsané je to hezky, hraje se to slušně. Celkově vzato je Dex rozhodně zajímavá cyberpunk-rpg-skákačka, která by byla vyloženě super, kdyby někdo nesabotoval interface. Ten působí dojmem, že k němu bylo přistupováno jako k nutnému zlu, jakoby si na poslední chvíli někdo vzpomněl, že se to vlastně bude muset i nějak ovládat, a tak na rychlo zbastlil tenhle humus. A pak jsou tu bugy. Vyžral jsem si jeden nesplnitelný sidequest a sem tam vadnou animace smrti, nic hrozného. Ale pak se mi dojebal hlavní quest kousek od konce a holt to vypadá, že jsem s Dexem skončil.
UPDATE: Nakonec se mi povedlo ten bug obejít. Sice jsem pak narazil na pár dalších, ale hru jsem nakonec dotáhnul až do konce.

No kdyby tu hru autoři nejdřív patřičně dodělali - tj. vytvořili funkční, seriózní interface a vychytali bugy, dal bych snad i 85. V současném stavu ale hra připomíná spíš early betu.

Pro: Každá npc má jedinečný a zapamatovatelný charakter a vůbec svět jako takový je výboně navržený a napsaný.

Proti: Interface je místama děsný humus, ať už záměrně z "designu", nebo díky bugům. Při použití gamepadu se ten humus rázem násobí. Sem tam další bugy.

+17