Komentáře
Deus Ex umožňuje několik stylů hraní. Nic vám sice nebrání budovat Rambo postavu a hrát hru jako obyčejnou akci, jenže v takové formě Deus Ex příliš nefunguje a brzy omrzí. Právě postup ve stealth stylu je nejsilnější stránkou hry. AI nepřátel možná není z nejlepších, ale nejde o nic, co by kazilo ten vynikající dojem ze hry, kdy vybíráte vhodnou cestu z mnoha, jak proniknout do objektu v kvalitně nadesignovaných lokacích, hackujete bezpečnostní systémy, nepozorován likvidujete nepřátele jednoho po druhém sniperkou nebo mečem, případně odstraňujete lidi elegantně bez zbytečného zabíjení... To vše spolu s příběhem a atmosférou dělá Deus Ex vrcholem hratelnosti.
Postupem hry se karta začínala pozvolně obracet. Začal jsem oceňovat naprosto parádní design lokací. Možnost několika postupů. Široké možnosti specializací. Hra reaguje na vaše rozhodnutí. Tahle hra prostě nabízí spoustu obsahu a možností. Příběh začne gradovat a mě to až překvapivě chytlo.
Nejzábavnější byl stejně tichý postup s minimem mrtvol. Když zvolíte těžší obtížnost, tak vám ani nic jiného nezbude. Hra je celkem dlouhá. Hlavně ale pořád baví. Příběh je opravdu zajímavý. Také vznikl v éře Matrixu. Je to dost znát. Příběh mě upoutal natolik, že jak jsem ze začátku nezabíjel, tak jsem jim ke konci upřímně přál smrt.
Tahle hra přestála zub času. Rozhodně tedy tím skoro dokonalým designem. Kombinovaným s vývojem postavy. Jen je potřeba se jí dostat pod kůži. Mě se to na třetí pokus povedlo a hru jsem dohrál na těžkou obtížnost. Ten temný konec je perfektní.
Pro: skvělý design, příběh, délka, spousta možností postupu
Proti: debilní AI, pomalý rozjezd, těžkopádná akce
Pro: Naprosto všechno - hratelnost, grafika, hudba, příběh, dialogy, genialita
Proti: Snad jen na svojí dobu HW náročnost, a první misi jsem moc nevěděl co se děje - chce to na začátku trpělivost.
Kde zanechal čas své otisky zubů, tam zasáhli zubaři-vývojáři z Caustic Creative týmu. Trvalo jim to však osm let a tak i na jejich práci je to znát. Grafický kabátek nám nabídl již New Vision, nový soundtrack je silně inspirován původní hudbou (což je fajn) a vylepšené detaily postav si lze zapnout v menu. Příběh téměř žádných změn nedoznal a tak v podstatě jedinou zásadnější věcí, co Revision přináší, jsou tu drobné, tu markantnější změny v designu jednotlivých úrovní. Někde vyrostl zcela nový baráček, jinde přidané detaily jako jsou neinteraktivní notebooky a třeba v Hell's Kitchen je Smuggler (Pašerák) ukryt na zcela novém místě a jeho nalezení mi dalo zabrat. Přidána je i úplně nová bonusová strašidelná lokace v rodinné kryptě na hřbitově, kde lze nalézt Old Sword (Starý meč), který je dvakrát silnější než Dragon's Tooth (Dračí zub).
Deus Ex: Revision je skvělá modifikace pro hráče, který už dlouho původní vanilla verzi Deus Ex nehrál a chce si ji připomenout v moderním hávu a přesto stále vonící po starších dobrých časech Deus Ex, System Shock 2 nebo Half-Life. Pokud věříš (a já s Foxem Mulderem ano), že každým vyslovením či pomyšlením na Deus Ex ho někdo někde zrovna nainstaluje, tak Ti děkuju za přečtení tohoto komentáře. Protože jsem Deus Ex (včetně) zmínil pětkrát a tak za tento můj komentář pět lidí nainstalovalo Deus Ex. Šest. A protože jsi můj komentář právě dočetl až do konce, gratuluji, zvýšil jsi počet opětovně nainstalovaných Deus Exů o dalších šest na dvanáct. Pardon, vlastně už čtrnáct.
Pro: Deus Ex (goddamit, osm!)
Proti: 8 let vývoje (osm let vývoje, osmkrát zmíněno, illuminati confirmed!)
Hru jsem nehrál v době, kdy byla určena ke hraní (před 11ti lety), ale až na podzim 2010. Protože jsem ale hrál na starším notebooku s integrovanou grafikou, nemohl jsem hrát nové hry. Ergo, mohl jsem si užít Deus Ex, protože jsem nové hry vlastně ani neznal. Když tak o hře ale přemýšlím nyní, užil bych si ho tak jako tak.
Deus Ex totiž dělá z hraní prožitek. Rád začínám chybami, lépe se na ně vzpomíná. Ale jak můžete vidět z hodnocení, moc dojmy ze hry nesráží. Nuže tedy k negativům:
===>Umělá inteligence (tečka). Pokud vám to nestačí, tak klidně dodám, že AI je snad vtip. Poznal jsem to hned u Sochy svobody - v klidu jsem sundával jednoho teroristu za druhým a procházející se nepřátelé byli naprosto neteční ke svým druhům ležícím na zemi. Nejenom to, voják se např. díval směrem kde padnul jeho spolubojovník a byl od mrtvoly jen zhruba 25 metrů daleko. Snadno se také dá naučit taktika s "uspávací pistolí", stačí se jen vhodně krýt. Vyžaduje trpělivost, ale hra je pak v klidu.
Kromě toho není moc co vytknout. Možná hudbu - vím, že mnozí ji mají rádi, ale mě nesedla. Ta v menu je příliš krátká a neosobní na to abych si jí oblíbil (ne jako třeba ta z Morrowindu, ač jde o jiný žánr), ale i třeba hudba v hospodě (kde JC potká pilota), repetitivní a koneckonců též nic moc. Zvuky ? Zřejmě normální. Trochu mě taky naštvalo zdání nelineárnosti v určitých momentech a následné sražení do prachu jedním postupem, kterým tu určitou akci musím provést. Zachránít bratra v hotelu - udělal jsem to jinak než hra chtěla a on zemřel. Má cesta byla lepší než nabízená, ale hra to nevzala. Nebo nalezení bomby ve vrtulníku. Nebyla dialogová možnost.
Ale hra má mnoho výhod. Grafika ? Jde to, s ohledem na dobu vzniku zajímavé. Já jsem byl spokojen, nadmíru. A třeba v Hong Kong ? Nádhera. Nejlepší dvojice argumentů (odpustky, které pomohli nemnoha hrám - protože v nemnoha hrách fungovali) - atmosféra a příběh. Obé na 100%. No i když, občas musel člověk běhat sem tam dlouhé štreky. Ale level design byl i tak skvělý.
Paradoxně tak jednička konstrastuje ku dvojce a je o to lepší. Docela by mě zajímalo, jak dopadne trojka (soon to be released). Říká se, že se bude snažit dostát cti originálu. To bude velice těžké. První díl je totiž (nerad to slovo používám, ale sem se hodí) geniální. Když jsem teď hrál Zaklínače, Geralt mi svým mudrcováním připoměl Jcího. Taková slabší verze, protože JCD to dohání opravdu do extrému (to je panečku Agent-Intelektuál). Tak ještě jednou o příběhu. Prvek, který mě fascinoval (a asi stále fascinuje) na hře asi nejvíce. Od světa ve kterém se hra odehrává (reálně temná budoucnost), k různým "minor" postavám, které nemají na hru vliv, ale potěší, měl jsem většinu hry touhu mluvit s úplně každým, abych viděl jakou další řádku dialogů mi autoři připravili. To jen tak nějaká hra nedokáže.
A proto tak vysoké hodnocení. Ta hra "to" zkrátka "má".
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé) -------- 2010
KOLIK (hodin) ------- 40
KDY (naposled) ------ N/A
DOJEM (ano/hmm/ne) -- ANO
OBTÍŽNOST (if it's) - normal
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pro: Příběh, atmosféra, level-design
Proti: AI
Pro: Příběh, vývoj postavy, atmosféra, muzika...
Proti: Druhý díl
Pro: Vytvořený svět, zdánlivě lineární cesty do Říma, hráčova možnost odhalovat svět @ sledovat jak vývojáři samotného hráče vyjádří. Level & game & speech design
Proti: Možná v jistých směrech neupjatý závěr a některé situace, které až příliš korespondují s odosobněním hlavního hrdiny od hráče a zaměřením na další skutky k dobrému gradování 'zachraň svět' scénáře
Dá se to hrát jako střílečka, stealth akce, hacker. Osobně mi dělalo největší problémy nezabíjet lidi. Pak je hra hodně těžká. Zkoušel jsem to přejet i tak, že nezabiju nikoho, ale bohužel nevím jak dostat Simmonse aniž bych mu nemusel rozmetat ksicht GEPkou. Hru mám v počítači dodnes a dodnes si ji zahraju. Přejel jsem ji počítám tak 80x ale možná i víc. Na to mi prostě nešahejte. Dokonalejší hra není a nebude. Škoda že nejde dát 200 procent.
Pro: Všechno!!!!!
Proti: Sem tam bug.
Pro: Jakmile začnete hrát prakticky nelze přestat, a až vstanete od počítače svět okolo nepoznáte.
Proti: Nic mě nenapadá. Možná Nepovedený druhý díl a dlouhé čekání na díl třetí.
Zajímavý příběh plný konspirací, skvělá atmosféra (hra se odehrává pouze v noci), systém vylepšování postavy (chci být spíš Rambo, nebo Sam Fischer?), postavy a jejich rozhovory (ty hlášky fakt nemají chybu, vzpomínám na rozhovor dvou teroristů zakončený "Nezlob se na mě, ale u nás v Alabamě by nikdo s naušnicema vojenský operace řídit nemoh'!"), povedený soundtrack, volby, které mají vliv na váš postup ve hře...
Zkrátka u mě jasných 100%
Pro: RPG prvky, příběh, atmosféra, možnost volit vícero postupů, augumentace, prokreslené postavy, zrcadlovky hlavního hrdiny :)
Proti: AI by potřebovala doladit
Fakt odporúčam.
Pro: prakticky všetko
Proti: v dnešnej dobe možno trochu slabšia grafika
Pro: Atmosféra, znovuhratelnost, soundtrack ... všechno
Proti: Nic pro casual hráče (což je vlastně plus, že? ;)
Pro: všechno
Proti: nic
Pro: solidní příběh, styl, zábavné úrovně, možnost postupu různými způsoby, povedený soundtrack
Proti: "kostrbaté" ovládání, kolísavá úroveň grafiky
Hra se ve své době vzepřela zažitým zvyklostem a poslala na líbánky FPS střílečku a RPG. Vznikl tak hybrid, který vám umožní řešit věci vámi oblíbeným způsobem. Dítko má však oči i po otci a tak se dostanete do přestřelek kde nehraje hlavní roli velikost vašeho kvéru, ale spíš vaší mozkovny.
Grafika ve své době naprosto brilantní a i dnes slušně koukatelná. Hra vyšla spolu s Diablem 2 tak i neznalému hráči musí být jasné, že už mnoho vody uplynulo od vydání. Atmosféra blízké a mrazivé budoucnosti však pocítí i mladší generace, kteří se rozhodnout odhodit povrchnost stranou a nahlédnout Deus Exu do duše neboť tak jak pravý název. I stroj mají duši a člověk se v něj může převtělit aniž by přeměnu postřehl.
Hra mého srdce a nejlepší detektivka všech dob, která kouká i na Matrix z výšky.
Pro: Vývoj postavy, Příběh, Hlavní hrdina, Možnost volby
Proti: Dnes již zastaralá grafika, Někdy až neúnosná délka a obtížnost, J.C je drsnější než my všichni a dává to najevo
Pro: Témeř vše
Proti: Skoro nic ;D
Pro: všechno
Proti: nic :)
Deus Ex má několik výrazných kladů - poměrně kvalitní level design, prostředí, hudbu (R. Gabrels), místy nabízí i nelinearitu či možnost řešit některé problémy více způsoby (což je na akční hru opravdu nadstandard, nicméně nejde o tak výrazný a propracovaný prvek), popíšu však dva veliké nedostatky, kvůli kterým mi DE připadá tolik nadhodnocený.
Prvním je umělá inteligence. Na tu jsem poměrně zatížený, což ale neznamená, že bych automaticky "strhával body" za to, že nepřátelé neumí to či ono. Jde mi především o to, aby daná hra měla AI adekvátní herní náplni a to rozhodně není případ DE. Vůbec mi nevadí, pokud se na mě v prosté střílečce řítí nepřátelé v zástupech, bez nejmenších rozpaků nabíhají na ránu a po desítkách umírají - je to blbá řežba, ale je to zábava. V DE jsem zažil jedny z nejhorších přestřelek, jaké jsem kdy v FPS viděl; vždy se otřesu, když si vzpomenu na ty divně kmitající nepřátele a svou zoufalou snahu je svou puškou trefit. (Mimochodem fakt, že se Dentonovi coby živému hi-tech výdobytku moderní zbrojní technologie třese muška jako malé školačce, považuji za velký nedostatek herního systému, ale o tom více níže.) Zvláště vzpomínám na humanoidní (?) obrněnce s raketometem v každé ruce v pozdější fázi hry, kteří takhle zběsile kličkovali ze strany na stranu. Atmosféra šla do háje, herní zážitek a mé nervy při snaze je trefit taky. Je pak pěkné, že můžete sbírat mrtvá těla, ale opravdu jen můžete, protože si toho nepřátelé stejně nevšímají (a pokud to záleželo na obtížnosti - z opatrnosti hráno na medium - tak je to jen další chatrný mechanismus).
Druhým záporem je RPG systém. Již jsem zmínil příklad s mířením, uvedu tedy další. Co si pamatuji, všechny skilly se vyvíjely stejně (tzn. že za určitou úroveň toho či onoho jste vždy dali stejný počet bodů). Takže máte dovednost plavání, a za celou dobu se ve hře objeví tak možná dvě tři tůňky, ve kterých si můžete začvachtat - ale proč bych měl do takového skillu cpát body? Proč by to měl kdokoli dělat, vždyť taková specializace je úplně na houby. Takový systém musím označit za špatný, protože zkrátka nefunguje (některé další dovednosti na tom totiž nejsou o moc lépe). DE u mě selhává jako RPG a jako akční hra taky zrovna neexceluje.
Ještě se krátce zmíním o závěru, jehož podání je přímo příšerné - "hraj si, jak chceš a v poslední misi si vyber, ke komu se přidáš". Takové zakončení bych u tak legendární, nepřekonatelné a vůbec dokonalé hry ani v nejmenším nečekal, tohle už je solidní (pod)průměr.
S velkým sebezapřením 70% (s tím, že 60% je už trochu jiná liga a x5% hodnocení nedávám).
---
Až po DE jsem si mimochodem zahrál System Shock 2 a seznal jsem, že ten SS2 je mnohem lepší. AI je sice také hloupá (nepřátelé jsou však jen tupí mutanti a navíc se jedná o survival horor, takže vás to právě vůbec netrápí; a navíc nekličkují :-) ), ale třeba RPG systém je naprosto vynikající (asi nejlepší, co jsem zatím u FPS/RPG viděl), fungují v něm specializace atd. Nemůžu si pomoct, ale v porovnání se SS2 Deus Ex opravdu zoufale bledne.
Pro: Skoro všechno
Proti: Na dnešní poměry grafika