Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Před pár minutami jsem po třetí dohrál tuto pecku a vlastně si uvědomil, že jsem do dnes trestuhodně nenapsal ani řádku o mých dojmech a pocitech z výletu do nedaleké pochmurné budoucnosti.

Předchozí Deusy jsem nehrál, takže nebudu sklouzávat k žádnému srovnávání.

Příběh:
Alfa a omega hry je samozřejmě příběh, který se, dle mého, povedl náramně. Celé téma augumentací lidského těla je rozvedeno velkolepým způsobem, kdy zasahuje do sociální, duševní i filozofické roviny. Nejednou jsem se musel zamyslet nad různými názory a pohledy na augumentace, co to vlastně lidem přináší i bere, jestli je lepší zůstat stejný a vyvýjet se duševně nebo přijmout agumentace jako další vývojový stupínek lidstva. Těchto momentů je ve hře mnoho, zejména ve finále hry, kdy se hráč musí rozhodnout jak to s lidstvem vlastně bude . Vyprávění pomocí charakterů i různých novinových článků, mailů a zpráv je výborné. Pročtal jsem co se dalo a různé myšlenky a vědecké studie byly zpracovány na hru až nevýdaným způsobem.

Adam:
Nedobrovolná augumentace udělala z Adama nadčlověka, ale celou hru si pohráváte s volbou zabít/nezabít. Všechno se tu dá obejít nebo vyřešit nesmrtícími metodami. Nenápadně se tak celou dobu brnká na strunu humanity versus stroj. Ovšem pro fajnšmekry je samozřejmě v arzenálu přehršel železa, které zredukuje veškeré osazenstvo budovy či lokace na nulu.
Dabing Adamovy postavy mi k vyzáži perfektně sedl. Dialogy jsou vesměs záživné a Adam si moc nebere servítky, což mi vyhovuje.

Level design:
Velmi povedené, cest je vždy několik, taktika se vyplácí. Skryté cesty a šachty lze využívat k přepadům, únikům, ale i k obejití nepřátel obloukem. Také lze využít střechy budov nebo kanály, stačí si vybrat. Podíváme se na otevřená prostranství, ulice několika měst, kanceláře, industriální komplexy a továrny, skladiště, přístavy, na co si vzpomenete.

Gameplay:
Samozřejmě se mi na hře asi nejcvíce líbilo, že je několik způsobů jak splnit úkol. Pokud si zvolíte střílení, tak je z Deus Ex slušná střílečka s rozmanitým arzenálem. Pokud ne, tak je pro změnu stalth akce s taktikou a vyčkáváním. Vylepšováním augumentací se podporuje jedno nebo druhé, podle chuti hráče. Tato svoboda za prvé nabízí velmi dobrou znovuhratelnost a za druhé svobodu ve hraní.
Hackovací minihry mě bavily kupodivu celou dobu, vlastně jsem si je dost oblíbil a hackoval jsem i když jsem měl kód. :-)
Upgradovací systém mě taktéž bavil, těšil jsem se na každý zatracený praxis.

Grafika:
Hra z roku 2011 se má stále zatraceně k světu a s touto stránkou jsem vemi spokojen. Sice tu chybí featurky jako odlesky povrchu , hloubka pole a podobné kravinky, ale dle mého je to naprosto nepodstatné.

Hudba a ozvučení:
Hudba je vynikající v každé části hry, myslím že perfektně podtrhuje celkovou atmosféru. Celkové ozvučení je na výbornou, zvuky zbraní jakbysmet.


Celkově:
Deus Ex: Human Revolution se velice povedl. Nevím jak to soudí pamětníci původního Deus Ex, ale já jsem velmi spokojen. Hra nabízí kvalitní příběh a jeho vyprávění, hloubku i momenty k zamyšlení, velkou variabilitu, možnosti rozhodování, znovuhratelnost, výbornou grafiku i ozvučení. Her, které se tímto výčtem můžou pochlubit je jak šafránu, takže za mě jasně palec nahoru. Bavil jsem se celou dobu a těším se na Mankind Divided.

Pro: Viz výše..

Proti: Momentálně mě prostě nic nenapadá.

+21
  • PC 90
Tento rok vyšla dvě dlouho očekávaná pokračování (v přípradě Exu spíše předkračování), Duke a Deus. Jedno je daleko méně kvalitní, jakožto i původní DN3D byla hra méně revoluční, no a jak významný a oblíbený Deus Ex 1 byl a stále je, to nemusím zmiňovat. Tento následovník se vydařil. Lidé na DNF rádi kritizují konzolovost (2 zbraně, opakované mačkání "akční klávesy", autoheal etc), ale některým neduhům se ani Huma Revolution neubránilo. To chtě nechtě musím přiznat. Ač se mi DEHR líbí dost, má své chyby. Nemyslím bugy, ale spíše špatnosti v designu, moderního stylu.


Rozhodoval jsem se mezi 2. a 3. obtížností, ale nakonec jsem si zvolil nejtěžší, Deus Ex. Snažil jsem se prozkoumávat co šlo, prolézat větračky, sesbírat co nejvíc expů (za celou hru jsem asi tak dvakrát použil nalezené heslo). Nemalou část hry jsem strávil obdivováním okolí. Hra je opravdu tónována do zlatohnědé/černé barvy, což ale nevadí. Jedna je nevýrazná a druhá příjemná barva. Hru jsem si královsky užil, více v detailech níže:


Začnu tedy nedostatky. Kladů je však daleko více. Z tohoto prequelu jsem velice nadšen, protože splnil mé očekávání - pořádný příběh, dobrá hratelnost a málo neduhů moderní doby. V době kdy jsem tento komentář (recenzi) začal psát jsem sice hru nedohrál, ale už mám nahráno několik desítek hodin a než ho dopíšu, hra bude u konce.

- Filmečky pro sejmutí nepřítele, které jsou fajn ze začátku, ale protože je za takové killy nejvíce bodů, dělal jsem je - a viděl potom neustále. Icarus dopad mě však nikdy neomrzel, na to se krásně dívá.
- Souvisí s předchozím bodem - Připlížím se za dva nepřátele (druhý je metr za prvním, oba koukají stejným směrem). Qčkuji ho, porveme se (i když tato bitka je pozoruhodně jednostranná), on dvakrát zařve a potom poměrně hlučně dopadne na zem. Jeho kámoš metr (METR!) před ním nic neslyší a čumí dál jedním směrem.
- Lidé na ulici mluví a nevšímají si, že u nich stojím. Ani když je to soukromá konverzace, ani když říkají top secret informace, dokonce ani když mluví o mě a já stojím mezi nimi. V herním kódu zkrátka nemají naprogramované žádné reakce, nebo detekování.
- Několik blbostí v háčkování - otevře se mi černá obrazovka (než jsem poprvé pochopil, že si musím obraz posunout, uplynulo pár desítek sekund), kliknu na ovládnutí nodu a ono nic, protože to překrývá panel nahoře a pár dalším, nic vážného.
- Špatně fungující alarm/hostile. Občas se zbavím nepřítele takovým způsobem, že by o mně neměli jeho kamarádi vědět, ale oni ví a jdou po mě jak blbí. Ale nestává se to moc často.
- Na grafice mě trochu štve, že ač jsem vypnul vše co by mělo dávat ty nejvýraznější bloomy, pořád tam jsou v levelech tak ohromné záře, že se nemůžu ubránit dojmu - původní DE to neměl a byli jsme šťastni. Minimalismus a jednoduchost obrazu ustoupili přesvícenosti, na což spoléhá mnoho dnešních her. Nemám to moc rád, ale zde se to víceméně stylem hodilo. Kontrast přeplácanosti neonů a temna okolí. Ehm, i když temna se říci nedá - mám světelnost na minimum a stejně je všude světlo.
- Některé ne moc zajímavé prostory (Derelict Row - nuda nuda nuda)
- Tváře lidí jsou dost špatně udělané, stejně tak někdy lidé při mluvení mávají rukama až moc přehnaně. U tváří hlavních postav je to úplně naopak - dokonalá mimika i neverbální gesta jsou velice dobře zpracované. 'chjo.
- Autoheal tu je, OK, což je nevýhoda. Je ale tak pomalý, že v boji nepomáhá a zdraví se pořádně doplní jen když se schováte někam do krytu, kde si lížete rány.
- Hlas hlavního hrdiny je nudnýa hrozný, za celou dobu hraní jsem si na něj nedokázal zvyknout.



No a teď ta větší část, důvody pro mé nadšení.


* Diablovský inventář, neustále omezený místem. I na nejvyšší upgrade mám stále problémy s místem, musím šetřit, rozhodovat se (těžké jak Sophiina volba) co vyhodit. Díky bohu za tetrisovský inventář, už tak mě dost naštvalo, jak to kupříkladu Witcher 2 zmršil.
* Umělá inteligence je konečně hratelná
* Systém krytů zřejmě nějaké lidi naštval, ale mě vyhovoval, rychle jsem si na něj zvykl a mám ho rád. Což je zvláštní, protože jsem ho už dopředu nesnášel (z principu), našel jsem si k němu však cestu.
* FPS složka hry je příspůsobená na stealth boj a pokud jsem zkoušel kosit nepřátele přímo, vždy jsem umřel. Pomaličku je jednoho po druhém ničit, odlákávat, omračovat, tlumeně střílet a skrývat se před hlídkami, tato část je dokonale propracovaná. Nemám vyhrady. A pokud je DEHR v žánru FPS akce, tak opravdu za to může jen pohled hry, ne styl a tempo.
* Abych pravdu řekl (jsem si vědom že to zní divně), dostávat expy za každou pí€ovinu se mi líbí. Je to úchylné, ale kecal bych, kdybych říkal opak.
* Příběh. Stejně propracovaný, nevyzpytatelný (mnohokrát jsem ani netušil, kam bude dál směřovat), zajímavé postavy, no a těch ebooků, tabletů, emailů s blbostmi (a slohovkami) všeho druhu. Autoři si dali velkou práci s tím přimět hráče, aby se o ně zajímal, četl si je a vůbec - ponořil se do světa za 20 let.
* A další superlativ - skvěle provedený "sajbrpunk" svět. Nejsem žádný expert (a kdo je?), ale o styl se trochu zajímám a toto je má vize, jak by vypadal temný (ach jo, ač je přesvícený) svět lidských neřestí. Lidé s reálnými problémy, i když většina z nich jsou jen paňáci s dvěmi hláškami. Všelijaké maličké věci, jako manželka co píše do práce svému muži, aby tam nezůstával tak dlouho (což se mu nakonec nevyplatilo), poslouchání rozhovorů (nejen těch nejznámějších - za dveřmi v CHIRON b.) a nebo třeba zahrádka na jedné střeše v Číně, různé skrýše rozeseté po mapách, které zkrátka dávají smysl, nutí člověka přemýšlet jak na ně reagují lidé kolem, kdo je tam mohl nechat. Škoda snad jen, že není více side questů, to by bylo moc fajn.
* Hudba - ač nejsem fanoušek elektroniky všeho druhu, hudba v Human Revolution si mě získala. Problém je, že než člověk oběhá všechno potřebné, vyřeší veškeré hádanky a vypořádá se se všemi neřády, na což je často potřeba sedět, čekat a pozorovat jak nepřátelé chodí, kde se zastavují - jinými slovy wait wait wait. Není problém dohrát hru za 50 hodin, no a pokud to jako já hrajete každý den zhruba 8 hodin, začnou se některé tracky opakovat. Ale pořád se drží. Každé prostředí má svůj styl. Hudba v HIVE nádherně hypnotická, Detroit Hub příjemně melancholický. Jen bojová se rychle ohraje (zvlášť když se zasekne a hraje i dávno po neutralizaci hrozeb). Ambient zkrátka válí. Jak moc me nezaujala hudba v DE1, tak tady jsem byl velice spokojen.
* Místo, kde bloom opravdu (doslova) zazářil byl HIVE klub. Dokonalé, vskutku dokonalé prostředí. Sem se tento efekt velice hodil.
* Šanghaj
* Konečně se dají nastřádané věci i prodat, viva.
* Velice nízká míra konzolovitosti. Jak cenná vlastnost v dnešní době, že ?
* Potěší také krátké nahrávací časy (10-20 sekund v mém případě), o to víc, že levely jsou obrovské. Hru jsem za těch 5 dní hraní zapnul asi desetkrát, filmečky na začátku mi tak nějak nevadili. Nedají se přeskočit, ano, ovšem trvají 15 vteřin, což je směšný čas.

Ne tak dobré jako DE1 (ale jen o kousíček), daleko lepší než DE2, zkrátka velice slušná trojka. Teoreticky nultý díl.

* Další + k mé vizi propojení člověka se strojem


EDIT:
Skončil jsem s:
200.250 XP
31.539 penězi
102 Stop viry
130 Nuke viry
1534 screenshotů
chybělo mi do kompletu 7 (9) praxis pointů.

Vybral jsem si Sarif konec, protože věřím v techniku.

Pro: Příběh, důstojný následovník, stealth prvky, atmosféra světa kolem

Proti: Pár bugů - nic velkého

+20
  • PC 90
Do současnosti jsem měl dvakrát velmi krátce rozehráno, ale ani jednou se mi nepovedlo se do role Jensena dostat. Počáteční dojem, že v akci musím polootovat všechen ten garbage okolo, mi nedovolil jít dál. Čas od času jsem na to ovšem myslel a říkal si, že DE: HR má určitě své kvality. Na chvíli jsem snad i nenáviděl to sloučení fps s prvky rpg a pravděpodobně to nebylo ničím jiným, než mou herní náladou. Minulost teď nechme stranou, napotřetí to vychází a já otevírám dveře budoucnosti.

Pochopil jsem, že mám možnosti. Mohu si vybrat, zda dosáhnu cíle tichou nebo hlučnou cestou. A po těchto dvou cestách mohu tápat. Zpočátku jsem se snažil postupovat tvrdě - zkrátka běžet, skrýt se za roh nebo krabici a střílet. Nevěděl jsem, jaká bude odezva. Bohužel to v mém případě až tak nefungovalo, protože mi buď došla munice nebo mě zkrátka a jednoduše sejmuli. Arzenál byl dost omezený, nábojů málo. Copak ty zbraně, jsem přece na začátku, ale to ammo?! Začal jsem tedy uplatňovat to, čím zřejmě disponuji. Stealth! Najednou díky tichosti nemusím hrát sekvenci od posledního savu znovu a nedejbože ještě jednou znovu, navíc likviduji nepřátele z hlediska herního mechanismu nejlepším a nejefektivnějším způsobem! Tento takedown mi dá nejen nejvíc xp, ale dokonce i ušetřím to prokleté ammo, které nemusím vysypat na jednu jednotku, ale stačí jen přistupovat na věc chytře a jedním tlačítkem odstranit (a na chvíli se případně zase schovat) jakéhokoliv nepřítele. Hmm. Dalo by se namítat, ale cítím se realističtěji. Samozřejmě se to i prostřídalo, podle situace docházelo jak ke střelbě, tak k tajnostem.

K tajnostem? K těm také dochází, pokud se nám podaří hacknout počítače v kancelářich apod. Tedy pokud po nich chceme pobíhat a u každého stolu se zastavit. A né že by bylo hackování nějak obtížnější, ale líbí se mi, co se dá díky této možnosti dozvědět. Ten dojem ze hry se určitě jen zlepšil, když jsem si našel během důležité mise čas na to, abych si početl, jaké maily si zrovna přeposlali zaměstnanci firmy. S tou důležitou misí to myslím ironicky, ale nejsem žádný role player.

Co se týče prvního bosse, asi třikrát jsem umřel s pocitem, že nemám šanci. Tkvělo to celé v tom, že jsem různě pobíhal a snažíl se opětovat palbu. Mám se schovávat a pomalu a jistě střílet? Nějak to nejde. Tak teď vezmu ty barely a nahážu mu je na hlavu. Během chvilky od počátku souboje ten týpek chcípnul a z pocitu, že nemám šanci a dělám něco špatně vzešel náhle neskutečný až trapný ownage bez jediného škrábance. Jako další nezapomenutelnou situaci musím zmínit vendora u nějakého vchodu, který nabízel zbraně. Konečně jsem si mohl pořídit tu proklatou kuši.. Co se stalo je to, že mi hra říká, že nemám dostatek místa, takže bude předmět hozen na zem. Na zemi se skutečně neobjevil a ani loading jako nejvyšší odvolání nepomohlo, protože na starém savu už byl slot místo zbraně u vendora prázdný. Divné.

Jak postupuji dále, můj arzenál se rozrůstá, ale stále je jeden problém. Inventář. Celá tahle věc mě nutila se zaobírat tím, kolik zbraní a všeho možného s sebou mám mít. Přitom jedna střela z granátometu je totální rozprášení snad čehokoliv, jedna střela elektrickýho výboje, alespoň do doby, kdy jsem musel střílet a nebylo už čím jiným, je taky one shot. Proč mám přemýšlet nad výběrem zbraní, aby se mi tam vešlo pár nějakých plechovek, stejně je pro mě momentálně nejjistější používat takedowny a občas z poza rohu rozdávat head shoty obyčejným revolverem. K tomuto došlo mé hraní.

Nejprve trochu těžší situace, poté naprosto jednoduchá záležitost.

DE: HR hodnotím pozitivně. Příběh mě zajímal, gameplay mě bavil, možnosti mi připadaly zajímavé. Můžeme prolézat městem, chodbami, je možnost hackovat bezpečnostní systémy a přenastavit obranné prvky na svou stranu. Lze vylepšovat svou postavu napříč stylu, kterým je libo hrát.

Bavilo mě to :)
+20 +21 −1
  • PC 80
Neznášam transhumanizmus a kyborgov, takže som bol od začiatku naklonený anti-korporačným hacktivistom Juggernaut Collective a anti-technologickým teroristom Purity First. Zároveň ale ani nemám rád ľudí a nevidím dôvod dávať im druhú šancu, a preto som bol trochu zmätený. Koho zabiť a koho nie? Na túto otázku netreba rozmýšľať pri tejto hre, lebo hoci dej zvykne byť spájaný s možnosťami morálnych volieb hráča, žiadne reálne morálne voľby v skutočnosti v hre nie sú, ak nepočítame úplný záver. Nie je možnosť prikloniť sa za transhumanizmus, alebo proti, dej je priamočiary, aj keď sa hrá, že nie je. Spomínam si, ako sa hlavný hrdina Jensen v prvej časti v nejakom rozhovore rozčuľoval, keď mu dotyčný hovoril o zlých stránkach transhumanizmu (v hre to nazývajú "augmentácia"). Jensen mu sarkasticky povedal niečo ako: „Uvedomujete si, že keby neboli tie technológie, tak by som už nežil?“ Jensen, taký informovaný a sebavedomý človek (alebo skôr robot?) pozabudol, že keby neboli technológie, nebolo by ho vôbec treba oživovať, lebo by ho nemalo čo prizabiť.

Príbeh je plný konšpiračných teórií o iluminátoch, spája sprisahania rôznych korporácií, gangov a rebelov, ako aj reálnych organizácií ako Svetová obchodná organizácia (WTO), FEMA, OSN, Bilderberg Group. V týchto kruhoch nič nie je tak, ako chceme veriť, že je. Kto nechce len bezmyšlienkovito hrať, ale aj čítať príbeh, príde si na svoje, je to prepracovanejšia stránka hry. Prepracovanejšia než čo, vlastne? Som kyborg, ale batériu môjho telesného obvodu si musím dobíjať energetickými tyčinkami. Mestská časť je od ostatných oddelená jednou úzkou uličkou neprechodne zahádzanou odpadkami. Kadiaľ sa ľudia presúvajú? Kadiaľ chodia dodávky do obchodov? Ako tie mestá fungujú? Na architektonickú stránku sa v Deus Ex-och nikdy nehľadelo. Pojem "voľný pohyb", o ktorom viem, že býva spájaný s touto hrou, považujem v tomto prípade za vtip, pretože to by potom mohol byť považovaný za voľný pohyb aj Quake 2, alebo hocičo. Dá sa síce niekedy skrátiť si cestu z jednej časti štvrte do druhej prelezením cez strechu paneláku, ventilačné šachty, alebo podlezením cez kanalizácie, ale svet rozhodne nie je otvorený. Pohyb po mape je však plynulý a bez akýchkoľvek bugov. Za spestrenie môžeme vďačiť bočným úlohám, ktoré sú niekedy zábavnejšie ako hlavný dej.

Nepriatelia (alebo aj tí, čo nie sú nepriatelia, ale nechcete, aby existovali) sa dajú likvidovať na viacero spôsobov – počas celej hry nemusíte ani len vystreliť (iba na hlavných bossov – tí sa inak poriešiť nedajú), ale môžete ísť s ťažkými zbraňami po ulici ako Terminátor a všetko živé likvidovať. Zlatá stredná cesta je tá moja, tiché zabíjanie spoza skrytu. Obľúbené zbrane: poloautomatická pištoľ Zenith (10 mm) s tlmičom a laserovým zameriavaním a ostreľovačská puška Longsword 202 ERASER. Nevyhnutnosťou je samozrejme tiché plíženie sa a omračovanie / pobodanie obetí zozadu. Ťažké zbrane nemám rád, zaberajú príliš veľa miesta v invertári. Hneď v prvej časti, ktorá sa odohráva v Detroite, som na znak solidarity k výtržníkom protestujúcim proti augmentácii vyhubil všetkých policajtov v štvrti a s nimi aj všetkých anti-protestantov z radov civilistov. Trochu som to robil z rozkoše a trošku aj preto, lebo som čakal nejaký achievement "liberátor", alebo také niečo. Ale nič. Dokonca ani kredity nie. Nakoniec som zahubil aj mnohých protestantov, pretože nerobili nič, keď boli oslobodení a začali mi liezť na nervy. NPC postavy celkovo neprejavujú žiadnu interakciu na dianie okolo (ani počas hlavných úloh). Smutné.

Po prvom dohratí celej hry sa v menu objaví nápis "NEW GAME +", čo je nová hra, ale so všetkými systémovými apdejtmi (skillmi) z predošlého hrania. Využil som túto možnosť kvôli nazbieraniu si zabudnutých achievementov (zvládol som získať 53 z 59).

Tak... aký koniec ste zvolili? William Taggart (odoslanie Taggartovej správy ľudstvu, ktorá obsahuje fakty o únosoch ľudí na experimenty a korporačných machináciách, ale sú z nej starostlivo povystrihávané všetky zmienky o konšpiráciách, ktoré by mohli poškodiť anti-transhumanistické hnutie), alebo Hugh Darrow (odoslanie Darrowej správy, ktorá obsahuje všetky fakty o sprisahaniach, s cieľom oboznámiť ľudstvo s pravdou a dúfať, že sa samo a dobrovoľne spamätá a výskum augmentácie zastaví)? Po krátkom rozhodovaní som zvolil Taggarta. Urobil by som to aj v reály. Rád som si zahral. Dvakrát. Stačilo. Snáď rok 2027 nebude vyzerať takto.
+20
  • PC 80
Do HR jsem se pustil těsně po dohrání původního Deus Ex. Hrál jsem na obtížnost Deus Ex bez jakéhokoliv přenastavování.

První co každého udeří do očí je grafické zpracování. Aby taky ne když rozdíl mezi hrami je 11 let. Krásná grafika s sebou, ale bohužel nese i problémy. V původním DE nebylo třeba řešit, že by prostory vypadaly prázdné. Stačilo do kazdého rohu strčit hranatý květináč pár stolů a polic na zdi a bylo to. Tady je pro spestření a vyplnění prostoru všude milion krabic, kbelíků, namalovaných dveří, léků, lahví, krabiček a bůhví čeho všeho. Tyto se často od interaktivních předmětů liší často pouze svou neinteraktivitou, což může být dost matoucí. Obzvlášť vtipně (nebo spíš smutně) pak působí plastový kýblíček, který je odolný vůči všemu včetně atomové bomby. Také dokáže naštvat, že povalená židle, která je k zemi přilepená snad sintentikónem brání při stealth hraní přesunu do krytu nebo lešení, které vypadá jako žebřík, ale není to žebřík (jejichž používání je zde mimochodem řešené trochu líp než u předchůdce). Já osobně bych upřednostnil horší vzhled, za cenu lepší funkcionality a větší možnosti interakce s prostředím.

Druhá věc, které jsem si všimnul je, že v prequelu oproti oproti původní hře vypadá všechno strašně futuristicky. Proč používat tlačítka, když lze použít holografický číselník. Kdo by létal vrtulníkem, když máme k dyspozici tryskostroj. A nač zámky a klíče, elektronika to jistí a všechno je propojeno se serverem skoro jako ve Watch Dogs.

Proti čemu nemám námitek je příběh, prezentovaný prostřednictvím dialogů a cutscén. Dokonce bych řekl, že v tomto ohledu HR svého staršího bratra překonává. Zvlášť cutscéna s vypuknutím nepokojů na mě silně zapůsobila.

Hra opět umožňuje různé způsoby postupu (I když oproti původnímu DE mi v tomto ohledu HR přišlo slabší) a odměňuje za prozkoumávání skrytých lokací. A pochválit musím také zobrazování hesel a číselných kódů přímo na obrazovce ro jejich zadání. I je otrava, že je nutné do pole pro zadání hesla klikat (kurzor nenaskočí automaticky při přístupu k PC). konzole?

Náš hrdina má od začátku hry nainstalované všechny augmentace, ale ze zdravotních důvodů si je musí odemykat postupně pomocí praxis kitů. Toto vysvětlení mi přijde opravdu slabé, ale budiž. Co už mi nejde do hlavy vůbec je sociální augmentace... Zrušení skillů a plné zaměření na odemykatelné augmentace podle mě hře uškodilo.

Hra disponuje celkem rozmanitým zbraňovým arzenálem, proto opravdu zamrzí, že k plasmovým a laserovým zbraním se dostanete až těsně před koncem hry, takže je mizivá šance, že by je hráč začal používat. A dostupnost zbraní je problém celkově. Proč neexistuje jediný legální obchod se zbraněmi a hráč musí hledat pochybné dealery v zapadlých uličkách (a stokách) a pamatovat si jejich lokace? A proč se šéf ochranky nemůže vyzbrojit ve zbrojnici společnosti!? Opravdu nešťastné pak je, když si hráč sežene ostřelovací pušku a ozbrojenec v kukle po zásahu do hlavy ani neklopýtne. Také mi není jasné, jak lze tlustý kulatý granát zkombinovat s polotovarem miny aby vznikla tenká placatá mina. ? Jinak hra, ale nabízí skvělý pocit, ze střelby a byla by chyba si dostupný arzenál aspoň trochu nevyzkoušet. V poslední lokaci našla využití i speciální PEPS zbraň na hromadné odhazování a omračování. Líbí se mi zpracování robotů, kteří vypadají oproti DE uvěřitelněji, byť jsou zde opět jen dva druhy. A moje po koltu druhá nejoblíbenější zbraň byl hacknutý turret s augmentací na zdvihání těžkých předmětů. Je opravdu přijemné nosit turret jako štít, který sám nepřátele likviduje (Možnost zabít opakovaným házením bedny hra nabízí, ale není vůbec praktická).

Vyzkoušel jsem si tři postupy. Tichá pacifikace, ostrá střelba a i úplné plýžení a vyhýbání se jakékoliv detekci/kontaktu a všechny mně bavily. Vlastně 4. V poslední lokaci jsem se obětem nakaženého čipu vyhýbal úplně přeskakováním a obíháním (jen občas, když mi překázeli tak jsem je poslal do bezvědomí), protože jsem nechtěl ubližovat obětem a tento postup už mi zábavný nepřišel.

Souboje se čtyřmi bossy byly jednoduché. Výbušné miny a revolver si poradí s čímkoliv.

Hru jsem si užil. Příběh gameplay i grafika jsou na vysoké úrovni. Jen jsem při hraní narazil na 100+1 věcí, které ten většinou velmi příjemný herní zážitek srážely. Doufám, že vyjde pokračování (a to dřív než v roce 2022), tentokrát už bez nelogičností a konzolových nešvarů a hru z roku 2000 překoná. Doufám v nástupce s interaktivním a zničitelným prostředím, návratem skillů a pokud by měly být augmentace mechanické, tak také s jejich postupnou instalací chirurgem v nemocnici.

Pro: grafika, příběh, cutscény, různé možnosti postupu hrou a zkušenostní odměny za prozkoumávání

Proti: nelogičnosti, neinteraktivní a nezničitelné prostředí, poslední lokace, poslední bossfigth

+19 +20 −1
  • PC 80
Deus Ex: Human Revolution jeden z milníků, který opět přivedl k životu značku Deus Ex. A taky jeden z mých velkých restů.

První mé rozehraní nedopadlo moc valně, tak jsem letos začal znovu. Jiný přístup Adama Jensena a jiné augmentace, hned změnily i trochu styl hraní. Místo hrubé síly a přestřelek, byl spíše hacker a tichošlápek který přepadá ze zálohy. Ale když se něco nepodaří, zbraně to vyřeší. Tato možnost uzpůsobit si styl svého hraní, vždy byla doménou Deus Exu.

Atmosféru hra má taky solidní, kdy je vidět jak se začínají projevovat nesváry mezi lidmi s augmentaci a těmi co v nich vidí jen hrozbu a nástroj vlád a organizací. Témata se tu objevují zajímavá, jen škoda že si hra větší rozbor těchto voleb a důsledků nechá jako takové krátké zhodnocení na konci, a neupouští se do toho více do hloubky v průběhu hry.

Je tu ale pár věcí co mi trochu kazí, výsledný pozitivní dojem ze hry. Nutnost dobíjet články baštěním energy tyčinek. Že přes zajímavé města a lokace, často končím v tuctových kancelářích, skladech, stokách a místech která jsou podobná jak vejce vejci. A opravdu podivných modelů NPC kdy jsou modely k porovnání s grafikou tak odfláklé a ne moc povedené.

Palec nahoru, ale za hudbu. Ta se opravdu povedla na výbornou. Nakonec mě to chytlo solidně, i přes pomalejší start a než se to člověku dostane pod kůži. Jsou tam sice pasáže kdy je to jak na houpačce a vleče se to, pak se to zas zvedne a hráč zas zkoumá nové věci a řeší různorodé úkoly zvlášť ty vedlejší, nabízí mnohem větší variabilitu přístupu než hlavní linka.

Sice ji v mých očích schází ještě kus k pomyslné dokonalosti, ale je to kvalitní kousek, co by si měl každý zahrát komu se zamlouvá tato tématiky a možnosti hry.
+18
  • PS3 80
Hry stárnou ze všech zábavných médií beze sporu nejrychleji. První Deus Ex je toho zářným příkladem. Ač kvalitní hra, dnes se už technicky nechytá. Byl jsem zvědavý, jak dopadne moderní prequel. Jedmím slovem: dobře. Několik možných způsobů řešení je tu stále a příběh slušný.

U vylepšování augmentací je nutné přemýšlet a vybrat si vlastní styl hraní. Já se rozhodl pro hackování a stealth postup. Střelné zbraně jsem nikdy nepoužíval a všechny situace řešil bez jediného zabití. Nepřátelé (oproti prvnímu DE) netrpí demencí, takže na nejvyšší obtížnost Jensen vydrží pouze pár zásahů a stealth je nejjednodušším postupem. Navíc ponurá atmosféra k němu i vybízí.

Problém nastal až u soubojů s bossy. Za ty by si měl někdo nafackovat. Čtyři obyčejné přesřelky s pobíháním po místnosti. Věřím, že při specializaci na střelné zbraně jsou lehčí, ale můj Jensen měl opravdu co dělat, aby neodešel do věčných lovišť. U prvního bosse jsem snížil obtížnost ne střední a u druhého na nejnižší. Není přece zábava dvacekrát za sebou umřít. Copak nikdo z vývojářů ani neviděl jekéhokoli bosse ze série Metal Gear Solid? Měly nápad, napětí, atmosféru a hlavně osobnost. Tohle všechno jim v DE:HR chybí.

Z hudby si žádnou skladbu nevybavuji, takže žádná sláva, ale apoň neruší. Dabing je kvalitní, jen na Jensenův hlas bylo potřeba si zvyknout. Líbilo se mi provedení rozhovorů, díky kterým bylo možné si postup hrou výrazně ulehčit. Zastávám názor, že několik různých konců ztrácí smysl, pokud je cesta k nim vždy stejná. Přesně tak je tomu zde. Rozdělení do nich se koná až v samotném závěru.

I přes několik nedostatků se jedná o kvalitní mix akce a RPG. Původní Deus Ex si už nikdy nezahraju, ale Human Revolution jistě ano.

Pro: atmosféra, vývoj postavy, různé styly hraní

Proti: bossové, nevýrazná hudba, nevyvážená obtížnost

+17 +19 −2
  • PC 70
Skutečně dávám Deus Ex takové hodnocení? Začínám být na stará kolena tak zlej? Zřejmě ano. Ani při nejlepší vůli totiž tomuto hernímu skvostu, jak to mnozí hráči vnímají, nemohu dát více než 70 %

Hra nabízí mnoho skutečných zážitků. Možnost hrát několika způsoby zde není jen prázdný pojem. Hráč je vyzýván, aby zkoumal, zkoušel, experimentovat, řešil a vyzvídal. Lokace jsou poněkud omezené, ale i na tomto prostoru lze najít mnoho tajemství a skrýší a je zábavné je hledat. Ačkoliv mám k vyprávění příběhu výhrady, které zmíním níže, musím uznat fascinující práci s e-maily a dalšími vedlejšími texty. Pomáhají nejen pochopit kontext světa, ale především lze vidět tu zkaženost a faleš která se v tomto světě skrývá. Například odklízení nepohodlných lidí v USA, nebo v Číně pod falešnou záminkou povýšení udělat z lidí pokusné králíky. Hra jako celek nabízí herní zážitek spojený s etickými otázkami, lidskými právy, totalitou pramenící z krize a tak dále. Nejedná se o nic světoborného, ale neurazí to a je to jako dobře propečený steak do kterého se člověk rád zakousne třeba i po třetí.

Ano, Deus Ex je skutečně zážitková hra. A já mám rád zážitky. Lidé, co mě trochu znají vědí, že hry většinou pro ten zážitek hodnotím. Zde tomu ale ubírá tolik věcí, že to nedovedu ignorovat.
Nejdříve ta šílená zmatečnost. V první řadě je zmatečný celý příběh – hru jsem rozehrál cca celkem třikrát, a zmaten jsem byl pokaždé. Nestíhal jsem, co se děje, kam vlastně jdu, proč tam jdu, co mám dělat. Vnímal jsem z toho jen základní stíny a bylo to sakra nepříjemné. Možná je to mnou, ale snad u žádné jiné hry se mi to nestalo.
K té zmatečnosti patří i naprosto nepřehledná mapa. Pokud je někdo cyborg se zabudovanou GPS, asi bych očekával mapy poněkud detailnější, popisnější, třeba i s možností zadání vlastního cíle. To, že se na mapě neukazují obchodníci, považuji za naprostou zhůvěřilost.
Tím se dostáváme k problémům se zbožím. V každé lokaci jsem narazil tak na dva hlavní obchodníky (+ LIMB). Možná jich je ve hře víc, a já je nenašel, to ale není podstatné. Jde o to, že ve chvíli, kdy těmto obchodníkům vykoupíte zboží, už se nedoplní. To jsem ještě ochotný pochopit u Praxis, ale skutečně ne-e u šipek do teseru nebo ProEnergy.
Ano, lze chápat, že munice nad zlato, spousta her tak funguje. Ale s tou energií si tvůrci definitivně vykopali hrob. Člověk investuje body do neviditelnosti a energie, aby nakonec zjistil, že se mu nabíjí maximálně dva články a pro ostatní musí něco zbaštit. A ty věci na baštění jsou očividně úzkoprofilové zboží.

Nakonec tyto „maličkosti“ tvoří neustálý kruh frustrace. To souvisí i s tím, že člověk, který hraje hru „správně“ snadno získá mnoho Praxis, a nakonec nemá moc do čeho investovat, aby se mu hra výrazněji ulehčila. Za to se cítí zhrzený, protože má sice na maximum neviditelnost a energii, ale k ničemu to moc není, když se nabíjejí jen dva články a ProEnergy a spol. by se měli šetřit na těžké lokace nebo bosse.

Někdy, když čtu komentář ke své oblíbené hře, který je velmi kritický a zdrcující, tak si říkám „probůh, jak může být někdo k téhle skvělé hře tak drsný a lpí na zbytečných detailech?“. Ale tímto se k těmto kritikům přidávám. Není to příjemný pocit. Deus Ex nabízí příběh i hratelnost jiných kvalitních AAA titulů. Bohužel, ty detaily, ta zmatenost, a frustrace všechno skvělé pohřbívají. Rád si zahraji pokračování, ale představa replaye ve mně nyní probouzí hlavně úzkost.

PS: Missing Link sucks.
+17 +19 −2
  • PC 85
Původní Deus Ex jsem bohužel nikdy nedohrál (vlastně jsem ho hrál takovou chvilku, že dneska si z toho pamatuju velký prd D:), ale jeho myšlenku jsem si postupem let zamiloval - skoro jako simulátor života nějaké postavy z nějakého románu W. Gibsona. Human Revolution tento koncept rozhodně naplňuje a mě se dokonce podařilo to dohrát. Jelikož ód už tu bylo nazpíváno, že by to zadělalo na celoživotní poslech, zaměřím se spíš na to, co mi šlo proti srsti, a učiním tak v bodech, páč jsem líný prase.

To dobré:
- Příběh je napsán promyšleně.
- Akční mechanizmy jsou excelentí - pohyb, střelba a i to plížení působí uvěřitelně a všecko se to pohodlně ovládá.
- Art design je parádní a parádně vdýchává zdejšímu high-tech settingu život.
- Upgradovací systém je zábavný a různorodý, a jednotlivé upgrady jsou rozhodně cítit.
- Hackovací minihra je navržena tak pěkně, že by mohla sloužit jako základ pro kdejakou samostatnou mobilní hru (a vůbec je to asi poprvý, co mě od dob Elite Force 2 hackování vyloženě bavilo).

To nedobré:
- Scénář (zrovna mě nenapadá lepší slovo) je místy poněkud nabubřelý - všichni se snaží "upravit budoucnost lidstva k obrazu svému ňah ňah ňah!" Tohle nasere obzlváště na konci, kdy jste donuceni k opravdu závadné volbě a všechno je najednou OPRAVDU snobské.
- Městské oblasti jsou na pomyslném kreativním dnu, co se týče geografie - je vysloveně úžasné, že se korporační ústředna, klinika s implantáty, policejní stanice, konferenční centrum, všechny byty a opuštěná-benzínka-předělaná-na-maloobchod-s-ilegálními-zbraněmi shodou okolností nacházejí ve stejných třech blocích.
- Bitky s bossy jsou chabé, i když jakás takás satisfakce z likvidování konkrétně těchto zlounů přece jenom číhá. Ovšem samotná finální bossová bitka nemá ani to.
- Některé aspekty designu jsou zaseklé kdesi v devadesátkách. Skákání je čudné. Zvědněte bednu a ona se magicky teleportuje rovnou do vašich ruk. Jo, a ke konci jsem vnitřně sténal kdykoliv jsem viděl další nezajištěnou větrací šachtu o vyhovující lidské velikosti. Kdyby tak jenom držely pohromadě pomocí šroubů místo těch bezvadných obřích lubrikovaných pantů, zabezpečení takového zařízení by bylo hned vylepšeno, minimálně desateronásobně.
+16 +17 −1
  • PC 75
Prvně by asi bylo dobré zmínit, co pro mě vlastně sága Deus Ex před tímto dílem znamenala. A popravdě neznamenala mnoho. Jedničku i dvojku jsem zkoušel hrát, ale nějak mě nechytly. Každopádně jsem to nechtěl vzdát a tak jsem trojku přecijen zkusil.

Od prvního spuštění mě potěšil post-moderní svět zkombinovaný s 3D akcí. Takovou kombinaci jsem dlouho nehrál a už minimálně to mě nalákalo. Každopádně bych řekl, že tvůrci trojku udělali vyčůraně aby se zalíbili každému. Hra totiž není už tolik hardcorová jako její předchozí dva díly. Ba naopak. Byly chvíle, kdy mě bavilo hrát vedlejší mise a loudat se mapami, ale naopak byly chvíle, kdy jsem na to vůbec neměl náladu a přiznám se...dokonce byly chvíle, kdy mě štval i samotný příběh.

Příběh si totiž zaslouží odstavec sám pro sebe. Když to řeknu na plnou hubu, nestojí za nic. Popravdě, poslední dobou v těch nových hrách mám problém, aby mě vůbec nějaký příběh chytl, každopádně tady tomu bych za příběh vysolil takovou průměrnou pětku (z deseti možných) a ještě by byl rád. Na to, jaký má v sobě potenciál, je absolutně nijaký, nezajímavý, často jsem se v něm ztrácel..a prostě. Kvůli příběhu jsem to vlastně ani nehrál. To už mě více zajímali příběhy lidí okolo. Co tu máme dál? Hru samotnou?

Ano, ta si z Deus Ex série vzala to nejlepší. Trošku mě ale mrzelo, že mě hra samotná do sebe nevpravila. Musel jsem to násilím udělat sám. Dám příklad například jednu z vedlejších misí. Musím jednoho chlápka donutit aby se přiznal k tomu, co provedl. Můžu to udělat buď jednoduše, a to tak, že za ním příjdu a prostě do něj budu hučet do té doby, dokud se nepřizná nebo budu chodit kolem jeho kanceláře a hledat důkazy, které by ho usvědčili. Hra samotná mě ale nedonutí hledat ty důkazy, dokud mě to samotného nenapadne, že to jde. Zjednodušeně. Proč to obcházet, když se můžu prostřílet...Takže i v tomhle jsem trošku ztrácel smysl otevřeného světa, který je vlastně dalším bodem hry. Svět jako takový je nádherně vykonstruovaný futurismus, který si pozornost zaslouží. Není úplně velký, ale také není úplně malý. Škoda jen, že pořád to vypadá stejně. Ať už jste v Detroitu, Japonsku nebo Singapuru. Každopádně onu pozornost si určitě zaslouží v porovnání s grafikou, která taktéž za pozornost stojí.

Co ale bylo tím největším důvodem, díky kterému jsem si hru užíval? Paradoxně hudba. Paradoxně proto, že málokdy mě ve hrách dokáže tak překvapit, jako překvapila právě v této hře. Chvílemi mi přišlo, jak kdybych poslouchal nový soundtrack k Tron: Legacy, kteří složili Daft Punk, což jen potvrzuje její kvality.

Na závěr tedy dodám, že Deus Ex si mě na zhruba dvacet čtyři hodin získal. Procházel jsem se futuristickým světem, poslouchal názory lidí, snažil se chovat správně, a to i v řízených dialozích a co je nejdůležitější, užíval jsem si to u jednoho z nejlepších herních soundtracků, co jsem kdy slyšel. Podtrženo a sečteno. Zklamaný jsem nebyl, ale nadšení ze mě také netřískalo.

Pro: HUDBA, futuristická atmosféra, grafika, design jednotlivých měst, videa + fantastický závěr, který stojí za zamyšlení

Proti: Tak trošku příběh, od kterého bych očekával o dost víc, stereotypní nepřátelé, slabá umělá inteligence

+15
  • PC 85
Tak jsem právě pokořil hru, na kterou jsem se minulý rok poměrně těšil. Nabídla mi něco přes 33 hodin zábavy naservírované ve stylovém prostředí blízké budoucnosti. A stálo to zato?

První s čím se u hry setkám je grafika a engine a ta je u Deus Ex povedená, ale ne zas až tak kvalitní, jak bych čekal. Předností jsou určitě postavy (až na jakési divné trhání hlavy). Na čem ale ztrácí jsou větší exteriéry v podobě 2D čmáranic, což je opravdu nic moc. Bohužel. Nehrál jsem sice uplně na plné detaily, ale na dost vysoké, abych dostal něco lepšího. Nicméně grafika je pro mě u her vžy až jakési plus. Hlavní jsou další aspeky jako hratelnost, příběh, apod.

Musím říct, že i když mě první minuty hraní nadchly a já se těšil, že si tohle prostředí vychutnám - ten zlatavý filtr tam sedí a hlavně Adam je sympaťák - nemůžu se ubránit dojmu, že je vše trochu napůl. Čím více se do toho boříte, tím více po čase začnete mít pocit lineárnosti a to jak v průchodu lokacemi, tak při eliminaci nepřátel, nacházení různých šachet, rozbíjení zdí, hackování, atd. Vše se prostě hrozně opakuje a tolik "povalujících se" hesel k počítačům (účtům) snad všude nemohli nechat ani v kriminálce v L.A. Na druhou stranu hackování samo o sobě mě bavilo natolik, že jsem prostě ohackoval co šlo, i když jsem našel heslo předem.

Systém soubojů a celková hratelnost mi sedly do ruky. Pěkně vychytané jsou i augmentace, které jsem ke konci měl už skoro všechny, ale z toho používal tak kolem pěti. Větší část hry jsem jel ve stealthu, ale přišlo mi, že druhá část trochu tlačí na akčnější prvky a všude se povaluje plno zbraní a nábojů. Já si až na boss fighty v klidu vystačil se Stun Gunem a hrál pacifistu. Není nad to někoho omráčit a pak ho strčit do šachty. Obtížnost "give me a challenge" má představovat normální obtížnost, se kterou bez problémů projdete celou hru (jen při souboji s druhým bossem jsem umřel asi 30?).

Velkou předností jsou bezpochyby rozhovory a dabing. Hlavně máte možnost si trochu vyhrát a k tomu přispívá i augmentace na zjišťování emocí, čehož pak právě v rozhovorech můžete využít. Ty pak slibují jiný výsledek a dopad na právě plněný quest. Trochu krkolomné je dobíjení energie na využití augmentací, kdy pojídáte "magické" tyčinky, kterých obecně moc není, hlavně ve druhé části hry. Ale dá se na to zvyknout, i když nevím, proč jsem mohl mít až 5 slotů energie - trochu předimenzované.

Silnou stránkou je pak solidní hudební doprovod - tenhle soundtrack patří mezi ty lepší a najde si místo v mém playlistu. Zkrátka ambientní, jak má být.

Závěr hry je pro mě přeci jen trošku zklamání plné zbytečného klišé. Bylo to tak opravdu potřeba? Ale co už, nemůžu mít vše. Vypadá to trochu negativně, ale Deus Ex je i přes to nadprůměrná hra a určitě bych ji doporučil. Hlavně je potřeba brát v úvahu, že s touto značkou to není žádná sranda, protože Deus Ex je pojem a i přes ty mouchy, je tohle kvalitní "předchůdce".

Pro: adamovy brýle, rozhovory, dabing, hudba, stealth

Proti: exteriéry, lineárnost

+15
  • PC 95
Původní Deus Ex z roku 2000 jsem shledal herním klenotem a to nejen své doby. Pokračování (2) se mi až tak nelíbilo, ale i tak jsem si ho poctivě prošel a částečně i užil. Nyní jsem dokončil díl třetí. Hned na začátek uvádím, že autoři si očividně dali za cíl, navázat právě na díl první a tak se jím naštěstí v mnohém inspirovali = opět kódy zadáváme ručně na numerické klávesnici. (Juchůů!)

Tradičně začínám grafikou – ta je výborná a nemám, co bych pohanil. Lokace sice nejsou moc velký, ale zato velmi detailní, jsou protkaný zkratkama, střechama, kanálama - radost se po nich potloukat. To platí především pro otevřené lokace s vedlejšími úkoly. Samotné příběhové mise byly často přímočařejší, ale i tam vždy byla vždy naštěstí možnost zvolit trochu jinou, chytřejší cestu.
I zvukově se jedná o velmi zdařilou hru – profesionální dabing, ale především muzika se povedla. Michael McCann se zde vskutku předved a některý skladby musím obzvlášť pochválit (speciálně "Opening Credits" OST#2). Taky mi neunikla velmi zajímavá věc: hudba se v některých místech mění netradičním "mixážním" způsobem - jak se hráč blíží k danýmu místu, přidává se další stopa skladby (např. bicí), když se potom člověk obrátí a vydá se zpět, zase se stopa vytratí do ztracena a zůstane jen podklad – hustý!

Příběh je napínavej, silnej a hezky táhne hráče kupředu. Atmosféra lokací skvěle dokresluje světové dění - mnoho E-knih, novin a televizních rozhovorů, kde se nenásilně hráč ponořuje do univerza. Postavy se chovají uvěřitelně a mají hezky zpracovanou mimiku. Můj oblíbenec byl od prvního okamžiku Prichard – skvěle zpracovanej parťák!

Styl hry je téměř totožnej s jedničkou. Tedy je možno likvidovat, plížit se nebo hackovat a dosahovat cíle po svém. Mohl jsem tak zabít za celou hru jen několik málo lidí (fajn, když nás sestřelili s Malikovou v Číně, sejmul sem je všechny), kteří si to jaksi zasloužili, nebo nebylo jinýho zbytí (bossové). Arsenál výbornej - používal jsem jen uspávačku a extrapřísnou kladkovou kuši, výjimečně (ze začátku) i pistoli. Víc jsem sice nepotřeboval, ale i design ostatních zbraní se mi líbil. Dostatek granátů/min s různými účinky mě taktéž potěšil.

Dostávám se teda pomalu k negativům. Jak je z předchozích řádků asi znát, hra se mi dost líbila, bude jich jen málo:
1) Systém krytí – proboha! Co to mělo bejt? Myslím především ty megakotouly z překážky za překážku – obrovská výhoda pro hráče.
2) Absence vyklánění. Proč nedali autoři možnost užít starej zaběhlej způsob vyklánění, netuším. Co je to za nápad takhle podvádět v 3Dčku? (jsem v krytu, čumím do země, ale přesně vidím, co se odehrává za překážkou) No fuj.
3) Tradičně i zvlolám: RADAR ON/OFF!
4) Mapa – míň přehlednou mapu si u žádné hry snad ani nevybavím.
5) Augumentace – už jsem to tvrdil u prvního dílu – jsou skoro zbytečný, navíc zde bohužel fungují i jakožto zkušenosti (strom dovedností bohužel vypuštěn). Dokonce hru kazí:

Dovolte malý odstavec jako zamyšlení:

I pročetl jsem si, co mi nabízí ony implatáty. Ukončil jsem tak (vylepšil jsem si opravdu pouze hacking) hru s tunou nevyužitých praxis. Proč? Nepotřebuju neviditelnost, chci, aby moje kroky dělaly zvuky. Nechci, abych mohl padat ze střechy bez následků, chci, aby mi elektřina ubližovala, chci, aby můj inventář byl malej (základní) = chci, abych měl nedostatek místa, obzvlášť nechci, aby se mi nějak barevně graficky ukazovalo kam se protivníci dívaj, NECHCI nic z toho, co mi tady páni autoři nabízí. Jsem asi divnej co?
Hru jsem hrál na nejtěžší obtížnost, přesto nebyla vůbec težká (auto-heal incuded). Doporučení: Krom hackování NEVYLEPŠUJTE NIC. Pak je to teprve challenge a zábava. Škoda, že se nešlo zbavit některých základních augumentací (třeba ten radar)


Celkově, když se zamyslím nad průběhem pokořování DE:HR, je jasný, že to skoro nemělo chybu a mnou vytknutá negativa nemůžou hodnocení ubrat víc jak 5%. Já se bavil opravdu královsky a po dlouhé době mě tak vyloženě zamrzelo, že je hry konec. I přes uvedená negativa musím zvolat hlasité BRAVO! a poohlídnout se po directors cut verzi.
95%

Pro: Grafika, ozvučení, muzika, příběh, atmosféra, postavy, volitelný herní styl, rozhovory, DEUS EX

Proti: Augumentace, absence stromu dovedností, systém krytí, absence vyklánění, radar, mohlo to bejt delší (víc sekundárních úkolů), i na nejtěžší obtížnost poměrně snadný…

+15
  • PC 90
Do roje především pozitivních komentářů přihodím také jeden a hned zprvu zmíním, že Deus Ex: Human Revolution je HRA. Taková kterou jsem si dokázal užít v každé chvíli, v jakékoliv náladě a především bez nutnosti znát původní díly (neukamenujte mě, prosím!).

Komentář jsem začal sumírovat už po první misi (nemyslím ten sranda tutorial), jelikož jsme si nějak myslel, že toho potom bude hodně a taky že bylo. Průběh hraní mě překvapil, používal jsem stealth postup a dal za vděk, že se konečně zase našlo něco, co se dá hrát potichu. S tím souvisí i nebývalá možnost volby – do těch dveří, u kterých je stráž a nad ní kamera, se nedostanu, ale počkat, ... odsunu popelnici, nebo vlezu do kanálu, případně vyskáču a seskočím tam oknem. Hm, panečku a paničko, tohle mi dělalo radost. I když jsem objevil správnou cestu, nedalo mi to a porozhlédl jsem se i po cestě jiné. Liboval jsem si pročítáním knih, hackováním kompjůtrů, omračováním veškerých strážných, schováváním bezvládných těl, kochal se atmosférou, zaposlouchal jsem se do hudby, plnil vedlejší mise, vylepšoval si zbraň, objevoval tajná zákoutí, ...

Hratelnost je hotová nukleární bomba, což se určitě nedá říct o atmosféře, která je tak pade na pade. V některých momentech donutí k otevření huby (panoramata, volnost ve městech, ...), ale za okamžik jsem donucen řict "wtf?" (naprosto nehodící se souboje s bossy, některé nucené cesty, ...). Jasně, Human Revolution je perfektní hrou, tak nevím, jestli je to oblíbenosti dvoutlačítkových posunovačů (thx Cobot a jeho komentář k Black Ops), ale určité vlastnosti DE:HR se bohužel přehlédnout nedají a není to hlas hrdiny, nebo často zmiňovaný autoheal, zvláštní grafika, či cover systém. Je to DEMENCE a asi augmentacemi zaručený perfektní zrak všeho nepřátelského. Všechno (vojclové, kamery, roboti) Vás vidí na kilometry, i když jste někde v koutě tiše jako krysa. Ale jak se jedná o zpacifikování o dva metry dál stojícího kolegy, je to všem šumák a radši se dál dívají do prázdného kouta. U mě jediná, přesto dosti srážející vlastnost!

Human Revolution je komplexní hrou! Potěšil by mě častější důraz na rozhovoru. Konec by potěšil dle toho, jestli jsem byl hodný, nebo zlý! Perfektní by bylo i náhodné rozmístění nepřátel (viz SWAT4). Všechny zbraně by nemusely být tak future! Je toho hodně, ale přes výhrady jsem se bavil královsky, dostalo mě to ve stylu "jestě chvilku, dojdu jenom tam a končim! Ještě omráčím tohohle, a hacknu tu střílnu! Jej, ona uběhla zase hodina, sakra!" Mám za to, že jsem hru prolezl pořádně, prohledával i propocené skříňky v převlíkárnách, a celé mi to dalo 28h výsostné hratelnosti a dle Steamu splněno 26/49 achievmentů (53%).

PS: Docela by mě zajímal Vaš herní čas a styl hraní.

Pro: hratelnost, rozvrstvení příběhu, zajímavé lokace, HUDBA, vylepšování zbraní, vize budoucnosti, ...

Proti: souboje s bossy, umělá inteligence, orlí zrak nepřátel, ...

+14
  • PC 65
Přiznávám, že původní Deus Ex jsem nikdy nehrál, či spíše jsem se o to dvakrát pokusil, avšak kombinace ohavné grafiky, tupé AI, třaslavé mušky a komických animací mne již před lety dokázala hned zkraje dokonale odradit. Překousl-li bych to, možná bych byl k novému Deus Ex ještě kritičtější, neboť údajně rozvíjí stejné motivy jako předchozí díly.

Přiznávám také, že ze začátku jsem byl i přes skeptický přístup skoro nadšen, to dokud nevyplynulo, jak nedobrá je Human Revolution po stránce hratelnosti. V městských lokacích, kde si to hráč štrádá po ulicích a plní sidequesty, to ještě nebylo patrné, jenže pak přichází všechna ta špionážní akce a jako akce stojí Human Revolution za hovno, stejně jako ji v stealth žánru poráží už první Thief; vraždí to především příšerná AI, která zmůže se maximálně na nekoordinovaný útok do boku nebo hod granátem, okupuje-li hráč fixní posici; která ztratí i vědomí vaší přesné posice, stáhnete-li se o pět metrů či ještě lépe prostě jen neprojdete dveřmi, v nichž vás spatřila; která hází brutální hlášky ve smyslu "víme, že tu někde je" pár vteřin poté, co to tam trochu vykropíte rotačákem; která s oblibou po jednom chodí do dveří, na jejichž prahu leží mrtvoly. V případě stealth postupu alarm neznamená žádný problém, protože nejen, že AI nedovede systematicky prohledávat, ono stačí jen pár chvil počkat, dokud nepřiletí mrak Alzheimera a všichni si zase nezačnou vesele pískat. Hackování je otravná minihra pro opičáky z nejsmutnějšího koutu Afriky (tím chci naznačit, že je to lehké asi ze soucitu) a už po třetině hry jsem skřípal zuby vždy, když jsem narazil na další počítač - a těch tam bylo hodně.
Městské lokace fungují jako taková kulisa. Zatímco hráč zdolává vzdálenosti mezi questy, civilisté jemu nablízku hovoří nerealisticky zasvěceně a názorově vždy v oposici jeden vůči druhému o současném dění. Tady nic proti, jen mě osobně ta šablona později už poněkud iritovala.

Mezi největší klady, vedle dokonalých animací a místy pěkné grafiky, což zajisté vůbec nemůže za to nadhodnocování, podle mě patří možnost hrát za Adama Jensena na poměry AAA titulu smysluplně a morálně - často se mi u her nestává, že bych rád plnil úkoly pro dobrý pocit ze zlepšení světa. Human Revolution je ke všemu parádně nadabovaný a s tím, jak se ve tvářích NPC zračí emoce, se ze mě stal hotový Ježíš (tedy spektakulárně zabíjející Ježíš). Biomechanická udělátka vám při význačnějších dialozích dokáží předhodit i polopatický psychologický profil postav, s jehož pomocí debatu nadále směřujete ke kýženému cíli. Tyto interaktivnější dialogy na mne působily poněkud... příliš vážně se beroucí... a ostatně celá ta hra dala by se přirovnat k nějakému patetickému americkému sci-fi, ale v době, kdy jsou na vrchol stavěny věci jako Mass Effect, evokující mi možná tak kanadský sci-fi seriál pro náctileté, je to stále plus; Human Revolution pracuje s klišé a pracuje s nimi překvapivě dobře.

Soundtrack je nudnej a pár procent strhávám za tu populární připosranou dehonestaci Che Guevary v jednom tvrďáckém vtípku. *zdvihlý prostředník* :D
+14 +16 −2
  • PC 90
Tehdy jsem si koupil v nějaké slevě restartovaný Deus Ex, ale příliš jsem tomu nedal a moc mě to nechytlo. Teprve až s blížícím se vydáním dvojky jsem opět Human Revoltuion zkusil a dostal se do něj takovým způsobem, že ještě před dohráním jsem si koupil Director´s cut a jelikož nešlo přenést savy, tak jej rozjel odznovu.
Francoužští kanaďani z Eidosu skvělou stealth akční hru s velice promakaným prostředím, kde se stále dá najít něco nového, v director´s cutu navíc opravenými soubojy s bossy, kde se dá i tentokrát uplatnit stealth přístup. O to více jsem hru rozjel, ačkoliv mně nikdy předtím přespříliš za tichošlápka hrát nebavilo, ovšem rambo styl zásadně ničí výsledný dojem ze hry a zřejmě se pak ani nedají odemknout v základní hře všechny augmentace.
Zkrátka po všech stránkách povedená hra, která po dohrání už nevybídne k dalšímu hraní, ovšem na těch 25 hodin solidní zábava.

Pro: cyberpunk, augmentace, stealth přístup, dialogy ála Mass Effect, poschovávané vedlejší úkoly

Proti: nepohodlné pěší cestování, hackování po milionté už otráví

+14 +15 −1
  • PC 85
Napřed bych se rád přiznal (i když mě možná mnozí z vás budou asi považovat za naprostého herního analfabeta), že jsem původní díl Deus Ex hrál jen opravdu malou chvilku, sám ani nevím, čím to je, zda jsem se někde zasekl a hra mě v podstatě ani nebavila.

Zato nové pokračování mě chytlo hned na samém začátku, kdy se rozeběhl příběh. Přiznám se, že mé největší obavy byly ze systému krytí, ale ty za pár minutek hraní ihned odpadly. Krytí je řešeno naprosto jednodušše a to stískem pravého myšítka, moc se mi také líbila možnost určitého "donaklonění", kdy jste se potřebovali ještě nahnout např. přes rampu, kdy stačilo pohnout myší v požadovaném směru.

Další věcí, který se mi líbila byla možnost (ehm, v podstatě nutnost) vylepšování, kde máte v podstatě volnou ruku a můžete si zlepšovat za nabrané XP, co se vám zachce- od síly hlavního hrdiny (např. velikost inventáře, fyzická síla atp.) až přes odolnost, regeneraci atp.

Arzenál zbraní též nepatří dlé mého názoru k nějákým slabinám hry. Zbraní je zde akorát tak dostatek. Naleznete zde jak různé pistole, lehký samopal, tak útočnou pušku, kulomet, laserová děla, či granátomet. Zbraně též můžete různě vylepšovat- dát jim lepší munici, což zvýší jejich účinnost, nebo k přehřívajícímu se kulometu přidat nový systém chlazení.

Asi poslední věcí, který mě velice potěšila byla naprostá volnost při řešení misí (ve hře najdete jak mise hlavní, tedy příběhové, tak mise vedlejší, které vám zadávají lidé, které během příběhu potkáte). Můžete se rozhodnout, zda se k cíli prostřílíte, nebo potichu zneškodníte nepřátelé a vezmete to "stealthově". Průbeh hrou můžete též z části ovlivnit svým chováním, tedy, ehm, chováním hlavního hrdiny, kdy mluvíte s ostatními postavami a můžete si vybrat z nabízejících se odpovědí.

V předposledním odstavci bych se rád vyjádřil k příběhu, který může pro někoho vypadat trošku klišovitě (hlavnímu hrdinovi byla zabita přítelkyně, načež on byl těžce zraněn a vydá se zjistit, co se vlastně stalo a kdo za útoky stojí), ale vše se téměř "detektivně" začne zaplétat, ale to už nebudu prozrazovat.

No a nyní k záporům, kterých moc není, v podstatě možná jeden- tím hlavním jsou celkem dlouhé loadingy, ale to je možná tím, že jsem po dlouhé době hrál novější hru, tak mě prosím nekamenujte. A druhým nedostatkem pro mě byl trošku kratší příběh, tak dvě mise navíc by podle mě neuškodily.

Pro: Systém krytí, příběh, augumentations (vylepšování), zbraně

Proti: Trošku delší loadování, délka hry

+13
  • PC 100
Tak dnes se podíváme na zoubek opět starší hře. Jedná se o cyberpunkové akční RPG s názvem Deus Ex. Hra vyšla 23. sprna 2011 a vydala ji společnost Square Enix pro platformy PS3, Xbox 360, PC a Mac OS X. Na vývoji se podílel Eidos Montreal. 26. dubna 2012 dokonce vyšlo příběhové DLC The Missing Link. Hra nese podtitul Human Revolution a jedná se o třetí díl této povedené série.

Hra je zasazena do blízké budoucnosti roku 2027 (čtvrtstoletí před prvním dílem série) a zavede nás do kůže Adama Jensena hlavního hrdiny hry. Ten dělá vedoucího ochranky v Sarif Industries (Zde se vyrábějí lidské mechanické implantáty) a nachází se tam i zrovna ve chvíli, kdy nastane útok na tuto firmu, která sídlí v Detroitu. Adam setkání s teroristy skoro nepřežije. Nicméně má hodného šéfa, který ho má tak rád, že do něj nechá nacpat implantáty jeho firmy. Vytvoří z něj takového polorobota a tím mu tak nějak zachrání život. Potom už se, pomalu ale jistě, vydáte po stopě toho, co se vlastně stalo. Jen už teď nejste řadový šéf ochranky, ale taková pravá ruka celé firmy. Příběh sám o sobě je na vynikající úrovni a vypisovat ho více rozhodně nehodlám, protože stojí za to, hru opravdu hrát a vším si projít osobně.

Grafika hry běží na upraveném Crystal Enginu a vypadá při nastavení všech detailů na maximum opravdu skvěle i dnes. Navíc na to nepotřebujete extra silné železo, stačí Vám slabší stroj a krásně si zahrajete, protože optimalizace je na opravdu výborné úrovni. Detailně jsou však provedeny hlavně důležité postavy, ostatní nejsou tak promakané, ale to vcelku není ani poznat. Co se potom týče věci ostatních, jsou na tom už lépe. Zpracování všech lokací, kterých je dohromady celkem pět myslím, je na velké úrovni. Jelikož je lokací málo, mohli se jim vývojáři více věnovat a ve výsledku je to opravdu žijící a fungující svět, kam se budete rádi vracet. Atmosféra je sice velmi temná a ponurá, ale i přesto se najdou místa, kde zůstanete stát s otevřenou pusou a budete si užívat nádherné hry světla a stínů. Nebo až například vstoupíte do svého bytu, kde se automaticky spustí otevírání žaluzií a začne Vám do potemnělého pokoje vnikat světlo, budete opravdu uneseni. Hra prostě opravu působí dobrým dojmem jak pro oko, tak pro ucho.

Ozvučení hry je totiž ještě větší pecka než grafická stránka. Pamětníkům starších dílů jistě zaplesá srdce, až budou slyšet hudbu, která se velmi podobá té z prvního dílu. A těm co původní hru nehráli, to vůbec nebude vadit. Ty zase hra díky tomu skvěle uvede do děje. Tomu věřte, protože hudbu si budete pamatovat ještě dlouho po dohrání. Zvuk sám o sobě je perfektní a sám bych ho neměnil. Všechno je naprosto skvělé, ale nejlepší na tom je hlas hlavního protagonisty. Ten mi jednak velmi pomohl se sžít s Adamem, protože z jeho hlasu je toho hodně o něm poznat a zároveň mě bavil každý komentář, nebo rozhovor co jsem vedl. Zvuková stránka hry je tedy na fenomenální úrovní po všech směrech.

Projít mise můžete vždy na několik různých způsobů. Můžete vzít například zbraň a prosekat si cestu až na konec hry. Nebo můžete hledat alternativu. Například nepřátelé obejít po střeše, nebo kanalizací. Eliminace nepřátel je také zcela na Vás. Je zde možnost je nechat žít, například tak, že si jich nebudete všímat, nebo tak, že je z blízkosti omráčíte. Z blízka se dá ale i zabít, je tedy jen na Vás, jakým stylem hry budete hrát. Já sám jsem se plížil všem za zády, a když přišlo na konfrontaci s nepřítelem, tak jsem jej jednou přesně mířenou ranou uspal. Nikoho jsem po celou dobu hry nezabil, což se mi jeví jako pěkná možnost. A když to šlo, tak jsem všude možně hackoval. To hodně ulehčí práci. Na všechno ale potřebujete modifikace. Jenže nemůžete mít všechny a tak je potřeba se soustředit a vymyslet taktiku, se kterou budete celou hru hrát. Můžete se například věnovat hackování jako já, ale pak Vám nezůstanou body například na lepší štít, či na smrtelně nebezpečné modifikace. Každá z daných úrovní se dá projít třemi různými způsoby. Ale to jak ji prohledáte, to už dá způsobů mnohem více. Můžete například díky modifikaci rozbíjení zdí najít cesty, které by jste bez ní nikdy neviděli. Nebo můžete narazit na trezor, který sice díky hackovacímu umění otevřete, ale nemůžete se v něm pohybovat, protože je zaplynovaný. A proti plynu tady máme opět modifikaci plic, která nám umožní dýchat smrtelně nebezpečné výpary stejně dobře, jako kyslík. Já hodně využíval možnosti skočit z jakékoliv výšky. K tomu jsem si vylepšil to, že po dopadu nebudu slyšet a zároveň si neublížím. Nebo že například můžu sprintovat rychleji a hlavně neslyšně. Ovšem hodil jsem za hlavu další kupu modifikací, které ze mě dělají opět jiného člověka. A ty odkryji až při dalším hraní, což nám skvěle otevírá znovuhratenost. Dále bych měl zmínit, že body pro vylepšování získáváte sběrem zkušenosti. Ač už třeba za otevření sejfu, nebo nalezení alternativní cesty, či za splnění úkolu. A věřte, že zde nejsou jen hlavní questy, ale i vedlejší a i ty Vám do příběhu přinesou spoustu světla, takže se je vyplatí hrát. Možností jak hru hrát a co je možné získat, či ne, by bylo opravdu na dlouho a myslím, že nemá cenu to zde vypisovat. Hlavně z důvodu, že je to hlavní přednosti hry.

Nepřátel je tady spousta druhů, jejich eliminace je ovšem už věc druhá. Omračovat můžete všechny jednou ranou, to je fakt. Jenže se k nim musíte umět dostat. Lepším řešením se může zdát brokovnice, nebo samopal například. Jenže to chce ovšem ovládat dobré krytí a mušku. Když už jsem u toho krytí, je zde výborně a intuitivně provedeno. Držením pravého tlačítka myši se přitisknete ke zdi a mezerníkem přeskakujete mezi barikádami. Držením mezerníku se přitisknete na jinou stranu barikády. Když už tedy budete číhat a omračovat, či likvidovat nepřátelé do zad, nezapomeňte ukrývat těla, protože by Vás mohli díky nim lehce odhalit. Jediné, co bych zde vypíchl jako nedodělek jsou souboje s bossy. Myslím, že by se s tím dalo více vyhrát, než jen stupidně vzít zbraň a střílet. Zvlášť když hrajete celou hru jako ninja. Ale co už, nelze udělat hru bez chyb a tohle je jen maličká vada na kráse celého titulu.

Obtížnost hry je na dobré úrovni. Ale opět záleží na Vás, jak se s tím poperete. Na nejtěžší obtížnost se dá hra projít úplně v pohodě, pokud se budete plížit. Pokud půjdete do přímé konfrontace a začnete po sobě střílet, budete to mít zdlouhavé. Umělá inteligence není vůbec špatná, ale do ideálu ji ještě hodně chybí. Nicméně to se dá říct téměř o všech hrách.

Shrnutí bude následující. Je to hra, která si Vás prostě získá, ať chcete, nebo nechcete, pokud alespoň trošku hovíte RPG. Je tu hodně chození, hodně tajných lokací, mnoho odkazů na původní Deus Ex. Máme zde i kupu počítačů, které čekají jen na to, až je nahackujete. Na každém druhém stole se válí kapesní sekretářka nebo kniha, která čeká na to, až ji prostudujete. Čeká Vás mnoho dobrých dialogů, postav a hlavně výborný příběh. Výborná grafika a optimalizace a hodiny zábavy. Jedná se o jednu z mála her u kterých se nechodí na záchod a už vůbec spát. To vše je zabaleno v dospělém a skvěle vypadajícím světě. Na Steamu se dá hra sehnat každou chvilku ve slevě a jako bonus Marek Tvrdý a jeho tým dokončily překlad jak původní hry, tak i DLC. Tak mě napadá jen jedna otázka. Na co vlastně ještě čekáte? Začněte už hrát, tahle gamesa Vám stojí za každou vydělanou korunu, kterou máte. Upřímně a vřele doporučuji!

Pro: Klady: - Hezká grafika - Výborná optimalizace - Skvělý příběh - Možnost vývoje postavy - Znovuhratelnost - Adam Jensen

Proti: -Ech…no, asi ty souboje s bossy a slabší A.I.

+13 +14 −1
  • PC 90
Prvni DeusEx me minul a s odstupem casu uz jsem neprekousnul grafiku a animace. Nikdy jsem taky moc nevyznaval stealth prvky ve hre a na druhou stranu vyslovene nesnasim rubacky jako call of duty, kde jde hrac koridorem a strili naskriptovane objevujici se panaky.

Na tuto hru jsem se ale moc tesil a uz mam dohrano a bavilo... moc. Casto jsem se plizil a z kazdeho povedeno ticheho omraceni nepritele mel radost. Nekdy ale bylo o nervy spravne okoukat pohyby nepratel a vychytat koho prvniho omracit abych to dal cele potichu. Takze nekdy jsem se uchylil k Rambo stylu a tam uz se nepekne odhalila nedostatecna AI. Ale to vem cert. Nebylo to zas tak spatne.

Zapory:
- tupost nepratel v alarm modu. Nevlezou za vami do vetraci sachty. Jen tupe pobihaji a pak to po chvili vzdaji.
- zebrik dva metry nad zemi a nelze na nej vyskocit a vylezt.
- hacknete se do mistnosti/kancelare kde sedi majitel a vubec zadna reakce.
- takhle si nepredstavuju dva ruzne konce. To uz je fakt vysmech. Obvzlaste chybejici animace zatopeni komplexu nepotesila

Klady
- paradni mechanismy hry. Hackovani, prenaseni predmetu, stealth, RPG (praxis). Super. U tretiho bosse jsem mel upravu z Limb a tak jsem byl tlacitkem vypnut ;-) a souboj se pro me stal takrka neresitelny (hral jsem na max obtiznost). Asi 20x jsem opakoval a pak me napadlo vyjet nejdrive vytahem zpet a donest si kulometnou vez, ktera byla v levelu a par set metru zpet a kterou jsem hacknul aby utocila na nepritele. Svezl jsem ji vytahem a soupnul ji tak pet metru pred nej. Pak jsem pri souboji jen vychytal, aby si souper sundal maskovani pred vezi a uz jsem si jen pres stredove sklo vychutnal, jak mu to vez pekne vytmavila. To byl pocit jako vino.
- pribeh. Nuti to k zamysleni. I kdyz zase takova extra trida to nebyla.
+12 +15 −3
  • PC 90
Ačkoliv riskuji mnoho palců dolů. Nedá mi to abych neokomentoval tuhle skvělou gamesu.
Na začátku se chci zeptat vás i sám sebe, je Human Revolution lepší či horší než první Deus ex (kterého sám považuji za absolutní vrchol herní historie). Podle mě se to nedá aš tak dobře určit. Pokud odmyslíme grafiku která je u DX3 logicky lepší. Zůstává nám obsah. Zde taky tápu, protože obě hry se podle mě hrají úplně jinak a zároveň mají hodně společného. Nejspolečnějším faktorem je možnost každou situaci, misi či úkol splnit či provést mnoha způsoby a díky tomu má hra vysokou znovuhratelnost. Oproti prvním DX se tu poměrně rychle získávají zkušenosti a tak se z hráče rychleji stává superman. Ovšem má to i jistou nevýhodu, rychlí frkot úrovní má za následek že během hry můžete bez obav přeškolit z tichošlápka na Ramba a kazí to tak pocit ze hry. V původním DX jste si museli hned na začátku říct jak budete hrát a jeké si hned na začátku vyberete dovednosti, protože během hry byla jen minimální možnost se přeorientovat (i když se to taky dalo, ale jako tichošlápek vystřílet celí komplex raketometem to chtělo trpělivost vzhledem k tomu že nebylo zkušenosti) Tady si počkáte hodinku než dostanete dva tři body a už můžete vylepšit přesnost střelby sebrat si samopali a na nějaký obcházení a tichou likvidaci se vykašlat. (jak jsem to nakonec hrál sám.. ze začátku Sam Fisher později Painkiller). Největší problém mě připadl s energii. Během hry si můžete naskillovat až (tuším) pět „baterek“ ovšem někdy po vás hodí Emp granát a pic máte jen jednu která se doplňuje a ostatní nic. Tudíš je tu inventář (taky rozšířitelný pomocí agmentací což považuji stejně jak u energie za blbost) ze kterého si vezmete twixku a hned je o baterku víc. A protože energie u baterek hodně rychle ubývá, není tu moc velký protor pro kombinování několika schopností (jako tichošlápek jsem investoval do Tichého běhu a neviditelnost) jejichž společném spuštění jsem je mohl použítat sotva pár vteřin. Ale zas je dobré že některé agmentace se spouštějí automatiky ve chvíli použití. A ubírání baterky za tichou likvidaci mě zas tak nevadilo, později jsem to tejně používal minimálně.
Kategorii samou o sobě je hackovní, které je podle mě vyřešeno velmi dobře a zábavně a vyžaduje i hráčovu šikovnost, Jensen to za něho všechno neudělá.
A dostáváme se k boosům, kteří jsou pro mě vždy metlou a často mi znechutěj hraní jinak skvělé hry. Stejný problém jsem měl taky. Prvního jsem udolával asi měsíc než jsem si na netu našel jak na něj (použít výbušné kontejnery kterých se po místnost povaluje mraky mě fakt nenapadlo). Drhej byl docela v pohodě, ale taky mi musel poradit youtube. U třetího jsem se právě zasek a nevím kdy se mi zas do něj bude chtít. Víte, mě se hra poměrně pomalu načítá a tak když umřu během půl minuty musím další minutu čekat a to je fakt peklo. Ovšem tohle samosebou není dáno hrou je to spíš mou neschopností.
Takže jaká je odpověď na utázku kterou jsem položil za začátku komentáře?? Je DX3 lepší než DX? Myslím že není, ale je to velice důstojný následovník (preguel??) a je o barák lepší než DX2

Pro: Příběh,Spustu možností,zajímavá náplň hry,agmentace, odkazi na půvosni DX (teď nevím, dami si je najděte)

Proti: Krátké,zbytečně moc rychlé levelování, inventář a bateky mohli být už od začátku na maximum...

+12 +14 −2
  • PC 95
Pro všechny milovníky skvělých příběhů z blízké budoucnosti je tohle čistý herní orgazmus. Pokud máte rádi opravdu chytré hry, kde nelineární postup s řadou možností, jak svérázné situace řešit, je za odměnu. Super rozhovory s košatými možnostmi dialogů, dechberoucí příběh, zatraceně hodně hodin zábavy. A hlavně je to ryzí Deus Ex se vším všudy. Dopuručuji Directors cut edici. Jedna z nejlepších her posledních let

Pro: všechno, Adam, stealth, akce, augmentace, příběh, atmosféra, nelinearita

Proti: konec byl trošku podle šablony až příliš epický

+11 +13 −2