Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 45
V jedné z knih Sergeje Lukjaněnka se píše, že většina moderní ruské prózy začíná ranní kocovinou hlavního hrdiny. Prý je to proto, že je to stav, který zná skoro každý čtenář, a proto se tak lépe dokáže sžít s hlavním hrdinou knihy. Hlavní hrdina Dark Seed nemá kocovinu, jen migrénu. Nejde ale o běžný hlavybol, ale tomuto nešťastníkovi bylo zabudováno do mozku mimozemské embryo, což, jak jistě uznáte, je situace k naštvání.

Dark Seed se pokusil převést do adventury horor. Což o to, nápad to není špatný. Inspirace Lovecraftem a Alienem (na hře se podílel H. R. Giger, autor výtvarného pojetí vetřelce) je vidět na každém kroku hry. Hra obsahuje dva paralelní světy. Ten náš je oděný do padesáti odstínů hnědé. Grafické pojetí hry je specifické a Dark Seed patří mezi hry, které jsou z obrázků na první pohled rozeznatelné. A to ani nehovořím o temném světě, který je graficky opravdu vydařený. Pohříchu je ale grafika to jediné zajímavé, co nám hra může nabídnout. Mimochodem to děvče s dráty v hlavě mi připomíná Shodan, přestože hra vyšla dva roky před System Shockem.

Dark Seed vychází ze zajímavého předpokladu, kdy akce v temném světě ovlivní reálný svět a naopak. Podobně to měl Discworld 1 ve svém druhém aktu (minulost ovlivní budoucnost). Hra je poměrně krátká, ale dohrání není jednoduché. Jednotlivé hinty jsou nesmyslně rozesety po obou světech. Deník předchozího majitele domu je roztrhaný, aby bylo co hledat. Nemám rád tyhle adventurní úkoly-pro-úkoly. Pokud chci svému následovníkovi něco sdělit, tak to udělám co nejsrozumitelněji a na jednom místě. Interakce mezi temným a naším světem je zajímavý nápad, ale zjišťování co udělá co je hodně nejasné a bez návodu lze hrát jen metodou pokus omyl. Navíc hra obsahuje jeden naprosto šílený časový limit.

A hovoříme-li o čase, ve hře ubíhá čas. Na rozdíl od moderních her běží čas ve hře sám od sebe, neposouvá se tak dle našich rozhodnutí. Trochu mi to připomíná Maupiti Island a nemám tento způsob pojetí běhu času ve hrách rád. Tedy hra má nepříjemné pojetí času a adventurní problémy jsou většinou nelogické a řešení je spíš otázkou náhody. To vše by hráč autorům rád odpustil, kdyby hra obsahovala skvělý příběh. Jenže o temném světě a vetřelcích se ve hře nedozvíme zhola nic. Když hru porovnám se skvostem Shadow of the Comet, tak vše, co má Comet dobře, je v Dark Seedu špatně.

V Levelu kdysi vyšel na cover CD druhý díl. Ten jsem před 20 lety dohrál a ani ten mne příliš nenadchnul. První díl Level nikdy nepřinesl a ani se nedivím proč. Hru jsem historicky několikrát rozehrál a vzdal. Dnešní dohrání bylo na sílu kvůli tomu, abych hru měl konečně za sebou, a to s výraznou výpomocí návodu. A tak by se člověk ve hrách cítit neměl. Dark Seed tak přináší další kapitolu k problému starému jako počítačové hry samé - na co je špičková grafika, když hra jako taková nestojí za nic?

Pro: Specifická grafika.

Proti: Nebavilo mě to hrát. Za všechny mínusy vypíchnu odfláknuté informace okolo světa vetřelců, o kterých se ve hře nic nedozvíme.

+25 +26 −1
  • PC 60
Dark Seed je adventurou, kterou jsem ještě nehrál. A protože mi pomalu dochází kousky z přelomu 80-90. let, kterými jsem chtěl začít, pustil jsem se do ní i přes velkou nechuť. Ta pramení z toho, co na počátcích žánru nejvíce nesnáším - time limity a dead endy. Nebudu lhát, tohle je jedna z těch her, kterou bych bez návodu nikdy v životě nedohrál a protože obtížnost je v podstatě nehratelná, odpovídá tomu i moje hodnocení.

Dark Seed ale není úplně špatná hra. Grafika primárně vychází z kreseb H.R. Gigera, který stvořil veškeré obrazovky v Temné světě a je na co koukat. Sice je na hře poznat, že je z roku 1992 a nelze čekat žádné zázraky, ale samotné obrazy se povedly a cizí, prastarý a jiný paralelní svět je přesně takový, jaký by měl být.

Ani příběh není úplně špatný - Mike Dawson si koupil dům a hned první noc má noční můru, ve které mu implantují do hlavy nějaký mimozemský zárodek. Jenže to není jen noční můra a Mike a vy s ním máte tři dny na to zjistit, jak z toho ven. V průběhu druhého dne dostanete možnost cestovat do paralelního světa prastarých a moc se mi líbilo, že lokace zde kopírují skutečný svět, včetně drobností jako je pes, policajt či auto.

Líbilo se mi přenášení věcí, povedla se temná hororová hudba a když si to vezmu kolem a kolem, tak ovládání bylo přesně takové, jaké v moderních adventurách. Dvě ikonky na průzkum a interakci, kurzor který mění tvar při východu z lokace a toť vše.

Jenže se to nedá hrát. Během hry běží totiž nezávisle na Vás čas a máte možnost jít kamkoliv a udělat cokoliv. Když něco nestihnete, nevezmete nebo neaktivujete, smůla. Když se opozdíte a usnete venku, okradou Vás. Když uděláte něco co nemáte, zavřou Vás. Když usnete v temném světě, jste mrtví. Během hry navíc může přijít pošťák nebo zazvonit telefon a pokud nejste poblíž, tak opět smůla. Aby toho nebylo málo, tak události v jednom světě ovlivňují druhý, můžete si sem přenášet a schovávat předměty a na většinu z toho Vás nic neupozorní. Bez návodu si prostě ani neškrtnete a i s ním jsem zakysl, protože jedna z událostí co měla přijít nepřišla a musel jsem den opakovat.

A když si otevřete návod, zjistíte, že je to vlastně takové vybředlé. Mike je nesympatický panák s mulletem a knírkem, interakce s ostatními postavami je skoro na nule, většina věcí co děláte nedává moc smysl a nakonec i ten příběh vyzní tak nějak do ztracena hrdina nechá odletět loď a pak dostane prášky na bolest hlavy od mimozemské? knihovnice. Navíc pokud víte co dělat, hra je neskutečně krátká, drtivá většina obrazovek nemá vlastně využití.

Zkrátka tohle je spíše pro fanoušky Gigera a jeho kreseb a pro ty co chtějí trošku jiný příběh, než pro fandy pořádných adventur.

Pro: Gigerovy malby, paralelní svět ovlivňující se s naším, jednoduché ovládání.

Proti: Nelogické, krátké, časový limit dead endy, bez pořádného rozuzlení, bez návodu nehratelné.

+16
  • PC 40
Minimalistická adventura sázející na atmosféru společně s kvalitní vizuální stránkou (jak po technické stránce, tak po umělecké). Další aspekty ale zdaleka nedosahují kvalit výše zmíněných předností, a tak se setkáte s krátkou hrací dobou, chybami v programu nebo minimem dialogů a absencí rozvinutějšího děje, který by trochu osvětlil celkové konání.

Přesto se však Dark Seed hraje vcelku příjemně, ačkoliv obtížnost není nejnižší (objekty o pár pixelech – hodinky a sponka, možnost "death-end" situace), menší počet lokací a předmětů motivuje k vyzkoušení rozdílného, a tentokrát úspěšného, postupu. Což podtrhuje rozdělení hrací doby do tří virtuálních dnů, ve kterých není příliš úkonů ke splnění. Napříč tomu vystupuje řada chyb, ať už jde o nemožnost vstoupit do nové lokace či nespuštění údálosti posunující děj (nemožnost nastartování automobilu i přes vlastnění klíčků). Vyřeší to z pravidla nahrání pozice, dobrý dojem to však nezanechá. Největším problém je z mého pohledu ale to, že se jednalo spíše o předvedení umu H.R. Gigera než o komplexnější příběh, kvůli kterému adventury hraji.

Prvotina Cyberdreams není špatná hra, ale v porovnání s jejich vrcholem I Have No Mouth, and I Must Scream (vytvořeným studiem Dreamers Guild) nebo dobovými tituly Sierry a dalších neobstojí. Své fanoušky si ale Dark Seed najde.

Pro: ovládání, dabing, grafika, atmosféra

Proti: délka, chyby programu, minimum dialogů

+20
  • PC 80
Dark Seed je přísná hra, dávající nový význam pojmu znovuhratelnost. Jinde to znamená možnost si hru znovu zahrát a zažít při tom něco odlišného od minulého hraní(hodně volný výklad, vím), zde to představuje nutnost, bez které nemá hráč možnost dobrati se úspěšného konce. A tak je nucen procházet stále dokola několik lokací a zkoušet vše možné, dokud nenalezne ten správný postup umožňující postup ve hře. A zde se projevuje herní přísnost. Vezmeš předmět dřív, než si měl? Zemřeš ve vězení, cha. Nevšimneš si předmětu a tím pádem ho v určité chvíli u sebe nemáš? Znova umřeš. Neprozkoumal si prostor v přesně daný moment? Máš smůlu, předmět už tam později není. A tak dále. Prostě žádný krok zde nezůstane bez odezvy a několikrát jsem z frustrace nad nějakým přehmatem hru vypnul a s nadávky na rtech a zlým pohledem koukal na složku a uvažoval o smazání. Což by ovšem z mnoha důvodů byla škoda.

DS má totiž mnoho aspektů, kterými vyniká nad průměr a díky nimž opravdu stojí se s obtížností porvat. Počínaje příběhem, jenž možná není výjimečný, ale rozhodně dokáže zaujmout natolik, abych chtěl znát konec, přes paralelní prostředí a koncept vzájemného ovlivňování obou světů, kladoucí tak větší zátěž na hráčovu pozornost v dobrém slova smyslu až po technické zpracování, které obstojí i přes své stáří a vhodně podporuje tíživou atmosféru. Navíc lokace v paralelním světe jsou vytvořeny na základě tvorby H.R.Gigera a i přes můj nepříliš kladný postoj k autorovi musím uznat, že to celé vypadá značně působivě. A ona i ta obtížnost nakonec není tak hrozivá, až na iritující výjimky se postup dá odvodit z indicií, které hra nabízí. Pouze je nutné být dostatečně pozorný.

Ve výsledku jsem byl spokojen. Dostalo se mi herního zážitku ve formě, kterou mám rád a je mi jasné, že až budu po čase na hru zpětně vzpomínat, tak i momenty provokující mě k vzteklému brblání a mnohdy i vulgárním výrazům na adresu tvůrců hry budou zabarveny nostalgickou mlhou a brány jako doklad obtížnosti hry, kterou jsem dokázal úspěšně překonat. A to mi přijde fajn.
+29