Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Crystals of Arborea

61
4 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1990 PCAmigaAtari ST
Vývojáři:
Prequel k sérii Ishar. Hra predstavuje elfského princa Jarela z krajiny Arborea. Arborea bola skazená vládou zlého Morgotha, zapudeného boha. Avšak aby mohol byť Morgoth zničení a Kráľovstvo opäť obnovené, musí princ Jarel a jeho verní spoločníci nájsť a správne uložiť štyri magické krištály.

Hráč priamo ovládal Jarela a ostatní spoločníci ho nasledovali. Jedna zo zaujímavých vlastností hry bola, že hráč sa mohol otočiť a vidieť svojich spoločníkov. Hra sa ovládala v dvoch rôznych módoch – 2D pre cestovanie po krajine a pseudo-3D pre preskúmavanie podzemí a pod. Ďalším zaujímavým spestrením bolo, že hráč – ako Jarel – mohol svojich spoločníkov poslať samostatne preskúmať niektoré miesta – avšak to nechávalo postavy slabé a zraniteľné. Striedanie dňa a noci a potreba oddýchnuť si vyžadovali hľadanie relatívne bezpečného miesta na oddych.


Poslední diskuzní příspěvek

Elemir (komentář): Gratulace k dohrání i pěknému komentáři! Co se musí tedy hře nechat, tak je to právě ta grafika. Silmarils uměli už tenkrát…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
O nultých dílech věhlasných sérií už nějaký ten pátek vím, ale osobně jsem doposud zkusil akorát Spirit of Adventure jakožto předchůdce série Realms of Arkania. Crystals of Arborea má však jednu neopomenutelnou výhodu - je součástí GOG balíčku Ishar Trilogie, takže je více na očích. Ostatně díky tomu jsem ho už jednou rozehrál, ale jaksi mi nebylo jasné, co po mě hra vůbec chce a jak se to k sakru ovládá ;) Tentokrát jsem se zlomit nenechal.

Dobrou hodinu mi trvalo, než jsem dal dohromady svůj tým a naučil se s ním pracovat. Hra sice nemá tištěný manuál, ale obsahuje jeho ingame verzi, což mi předtím zůstalo skryto (ta ikonka je přitom nepřehlédnutelná). Obsah manuálu není nic světoborného, ale najdete v něm přinejmenším cíl hry a vysvětlení pár záludností.

Pokud nechcete hrát s defaultní družinou, tak si můžete svůj tým nadefinovat sami, anebo můžete dokonce sáhnout po týmu, se kterým už jste hru prošli. U téhle volby ovšem riskujete, že vám hra zvedne obtížnost, protože obtížnost hry se upravuje podle vaší nejslabší postavy v družině. Tým sestává ze sedmi postav, přičemž role prince Jarela je předem daná. U ostatních členů můžete dle libosti zvolit jedno z dostupných povolání - bojovník, hraničář nebo mág. U každé postavy pak můžete nadefinovat konkrétní hodnoty 4 statistik. Volba je to celkem intuitivní, navíc se celá tahle čtveřice statistik automaticky zvyšuje během levelupu. Překvapit vás může jen počáteční definice množství zdraví, na což upozorňuji zcela záměrně, protože rozpětí statistik je 25 + investované body, tedy 25 - 85 HP, pokud všech 60 bodů dáte do zdraví.

Jakmile máte tým hotov a volbu potvrdíte, přijde na řadu mnohem větší zábava. Navenek se totiž nestane nic, namísto toho zůstanete viset na obrazovce družiny. K ovládání hry totiž musíte pochopit smysl ikonek MAP a 3D, protože každá dělá něco jiného a má dokonce jiný vztah k členům družiny. Já sice píšu o družině, protože hra vám dává zdání, že hrajete za jednolitý tým, ale ona to není pravda! Každá z postav týmu může fungovat jako nezávislá jednotka.

Ikonka MAP zobrazí aktuální mapu ostrova Arborea, která zároveň slouží jako taktická obrazovka. Každou z postav vyjma prince Jarela po ní můžete přesouvat na libovolná místa (pořád jen v rámci pohledu mapy). Postavy si přitom dobře všímají svého okolí a každý zajímavější nález se do mapy automaticky zakreslí. Po mapě se krom vašich postav aktivně pohybují nepřátelé (vždy okolo 10 hlídek). Jakmile vaše postava na nepřítele narazí, tak máte možnost s postavou zdrhnout - hra prostě postavu vezme a posune jí kousek jinam. Nepřítel je tuhý a většina hlídek obsahuje 2 a více potvor, boj proto není zrovna žádoucí (vysvětlím dále).

Pokud se však chcete na Arboreu podívat vlastníma očima, tak od toho je tu právě ikonka 3D a princ Jarel. Díky princi se můžete po ostrově posouvat přímo z pohledu vlastní osoby. Pokud navíc chcete, tak si můžete k sobě přibrat někoho z dalších členů týmu (musíte k němu nejprve dojít a pak si ho označit skrze portrét). Pokud tedy hned na počátku hry nebudete dělat nic, tak při přepnutí do 3D uvidíte svůj tým pohromadě na jednom místě.

Pohyb po ostrově probíhá po krocích a díky tomu to strašně svádí ke kreslení mapy. Jenomže tuhle radost vám překazí hordy nepřátel, které je z pohledu z první osoby horší sledovat. Tím, že se nepřátelé aktivně pohybují po ostrově, tak nemáte šanci sledovat každý jejich pohyb. Mnohdy si to k vám budou šinout i dvě až tři hlídky naráz. Jejich pozice se navíc mění s každým loadem. Arborea je naštěstí dost malá a její jednotlivé části jsou snadno rozeznatelné.

Je to strašná škoda, protože hra vyniká svou grafikou. Něco tak úchvatného bych v roce 1990 rozhodně nečekal! Ve hře jsou dokonce funkční denní doby, což paradoxně dělá z pohybu v noci ještě hororovější záležitost, protože v té tmě vidíte jen obrysy nejbližších objektů, takže pojem o poloze nepřítele ztratíte už úplně.

Krom venkovní mapy lze s Jarelem na několika místech sestoupit do podzemí, ale podzemí není nijak vábné a je docela nepřehledné kvůli podivné textuře stěn. Bez kreslení se asi neobejdete. Pokud však chcete nějakou lepší výbavu, tak tu najdete právě v podzemí (postavy sice nemají inventář, takže ty předměty jen přiřazujete ke konkrétnímu členu družiny, ale podle typu předmětu poznáte, co ke komu asi patří).

Když už na boj skutečně dojde, tak je dobré mít tým co nejvíce pohromadě. Princ Jarel nemá možnost snadného úniku jako ostatní členové týmu, protože s ním můžete utéci až z bojové obrazovky a nepřítel přitom získá kolo navíc. Tak, tím jsem prozradil hned dvě věci. Jednak tedy boj probíhá na kola a k dispozici máte obrazovku s rastrem 6x7 polí. Každá postava včetně nepřítele je na obrazovce zobrazena portrétem a smí v daném kole udělat jeden krok libovolným směrem, nebo provést jednu akci (výjimku tvoří postava očarovaná kouzlem Zrychlení a finální boss). Válečníci smí bojovat jen na blízko, hraničáři jen na dálku a kouzelníci smí jen kouzlit a to ještě jen každé cca 5 kolo! Taktizovat se s tím dá, ale obrazovka boje není tak přehledná, jak by se slušelo. Např. portréty postaviček neodpovídají portrétům v družině, protože jsou nakresleny z jiného úhlu. Pořád si tak musíte hlídat, kdo je kdo.

Zkušenosti z boje pak dostane jen ta postava, která nepřítele zabila/dorazila. Díky tomu vzniknou uvnitř družiny propastné rozdíly mezi postavami, přičemž prim hrají hraničáři. Kouzelníci jsou na tom biti a navíc pokud chcete sesílat silnější kouzla, tak ty levely prostě potřebujete, ale ono není jak je získávat. U boje totiž zjistíte jednu krutou pravdu - ve hře nemáte možnost snadného léčení! Léčit smí jen princ Jarel s pomocí lektvaru a lektvar si lze doplňovat jen na jednom konkrétním místě ve hře a jen 1x denně! Tím se dostanete do začarovaného kruhu. Boj je pro vás nevýhodný, ale přitom ho potřebujete kvůli levelování postav. Postáváním u fontánky akorát riskujete další a další boje. Proto jsem na začátku zdůraznil možnost počátečního nastavení množství zdraví. Rozhodně se vyplatí do zdraví investovat více jak 40 bodů.

Cílem hry je nalézt čtveřici krystalů a ty pak dopravit do příslušné věže (podle tvaru krystalu). Nejprve tedy musíte krystaly lokalizovat, na což se hodí právě průzkum s pomocí týmu na taktické mapě, a pak si je vyzvednout a odnést. Krystaly krom vás hledá i nepřítel a pokud nějaký uzme, tak ho dopraví do jednoho ze čtyř dungeonů (ono podzemí zmíněné výše). Krom krystalů a věží lze na mapě narazit na 4 chatky se specifickými NPC, Každé z nich vám nějak pomůže, např. zbraní, lokalizací jednoho z krystalů nebo vám poskytne užitečná kouzla (ale omezená na počet nabití). Nejprve však od každého NPC dostanete otázku a trojici možností k odpovědi. Není to nic světoborného, otázky sice nesouvisí s hrou, ale odpovědi lze přinejmenším metodou save/load otipovat ... kdo neví, co je Excalibur, tak by snad ani cRPG hrát neměl :D

Málem bych zapomněl, pozice všech interaktivních prvků ve hře se podobně jako pozice hlídek generují náhodně. Každá hra proto bude trošičku jiná, obzvláště pokud se vám fontánka na doplnění lektvarů zdraví vygeneruje na blbém místě. Rozhodně nepotěší ani rychlý respawn potvor na venkovní mapě (v podzemí se potvory také respawnují, ale jen při opuštění podzemí a navíc stojí na místě, takže vám nejdou aktivně po krku).

Crystals of Arborea nejsou rozhodně propadák, ta hra má potenciál. Hodně věcí tu funguje, včetně atmosféry, ale celé to zabíjí množství tuhých nepřátel a omezené možnosti léčení. Jakoby se Silmarils snažili tímto způsobem záměrně natáhnout herní dobu. Místy to vedlo až k frustraci. Kousek od finále jsem na tom byl s družinou hodně bídně, naštěstí zasáhla zřejmě vyšší moc a mě se podařilo postavy rozumně doléčit. Kdyby tohle bývali vývojáři poštelovali, tak mohly být Crystals of Arborea příjemnou jednohubkou.

Pro: jednoznačně grafika, design ostrova, atmosféra, délka hry - taková jednohubka

Proti: množství nepřátel a jejich rychlý respawn, velmi omezené možnosti léčení, nevybalancovaný zisk zkušeností, bugy

+19