Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Crystal Caves

75
31 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
akce > arkáda
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1991 PC
Vývojáři:
Apogee Software
Oficiální stránky:
http://3drealms.com/catalog/crystal-caves_7/
Putování s Mylem Steamwitzem začíná, když jeho raketa míří do hvězdného systému Altairian na lov pokladu, který by ho mohl učinit bohatým. Jak už to ale v příbězích bývá, cesta je mnohem nebezpečnější, než čekal. Dostane se do podzemního světa plného cizích technologií a pastí, který obývají podivná stvoření chránící cenné krystaly. Pokud nebude opatrný, může skončit jako mnoho z těch, co jeskyně navštívilo před ním.

Hra je plošinovkou v EGA grafice, ve které hráč sbírá krystaly a snaží se vyvarovat úskalím v podobě nepřátel či nástrah prostředí. Mnohdy je třeba zapojit mozek k řešení logických puzzlů. Byla rozdělena na tři epizody a 16 levelů, z nichž první byla zdarma, ostatní až po zaplacení registračního poplatku. Každá epizoda má svůj jednoduchý, ale vtipný příběh a grafické ztvárnění. Při pečlivém zkoumání jeskynních kobek můžete narazit i na pár easter eggů.

Crystal Caves se drží duchu ostatních her od Apogee té doby, jako například Duke Nukem, nebo Secret Agent.


Poslední diskuzní příspěvek

ZephyrCZ: Samozřejmě myslíš na mojí stranu, anžto já Crystal Caves s Boulder Dash (s výjimkou sběru krystalků) právě nespojoval, ale ten…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Crystal Caves je jedna z mnoha plošinovek vytvořených firmou Apogee. Je variací na hry jako Maniac Miner, nebo Dangerous Dave. Skládá se ze tří epizod po zhruba dvaceti levelech, přičemž první epizoda byla uvolněna zdarma a ostatní se musely dokoupit. Logicky tedy po disketách kolovala jen ta první a zbylé dvě znal málokdo.

Hra není linerální, ale umožňuje vybírat jednotlivé levely téměř libovolně. Pro dokončení epizody je nicméně nutné projít všechny. Levely fungují jako izolované oblasti a jediné dvě společné věci jsou skóre a počet nábojů. Každý level začíná s třemi životy, díky nimž hra odpustí dvě chyby. Po třetí chybě následuje smrt postavy a restart levelu. Devadesátá léta byla drsná, takže výjimečně je možné zemřít i po jedné hrubé chybě a je docela lehké uvěznit se v nevyhratelné situaci. Naštěstí je možné level kdykoliv opustit a zkusit jiný. Save a load je ovšem dostupný jen na hlavní mapě.

Obtížnost je zvolená rozumně. První epizoda je příjemně jednoduchá, i když dokáže občas potrápit. Druhá je složitější a třetí už překvapivě těžká. Pokud víte co dělat, dá se každý level dohrát zhruba za tři minuty. Reálně se čas zvyšuje s počtem neúspěšných pokusů a pod dvacet minut jsem šel jen výjimečně. Úrovně vyžadují trochu cviku, některé i vhodný postup, případně je potřeba zvolit speciální taktiku. Jsou vcelku variabilní, i když je úkol pořád stejný - sesbírat všechny krystaly a opustit level hlavním vchodem. To se pokouší zmařit několik typů nepřátel. Někteří se dají zničit vcelku jednoduše, někteří jsou zranitelní jen někdy a zbylé je nutné úplně obejít. Cestu znepříjemňují i různé překážky, případně zavřené dveře. Je možné sbírat předměty zvyšující skóre, ovšem kromě dobrého pocitu to nic nepřináší.

Zvuky jsou jednoduché, ale vcelku ucházející. Grafika nezapře firmu Apogee. Crystal Caves vypadá lépe než o rok mladší Secret Agent, ale krásnému Commanderu Keenovi 4 se pochopitelně nevyrovná. Po sestřelení se někteří nepřátelé rozpadnou na dvě kosti a pamatuji si, že jsem se toho kdysi v dětství trochu děsil. Akce je relativně poklidná. Crystal Caves není hektická střílečka, ale spíš taktická záležitost, v níž je potřeba občas přemýšlet. Rozhodně nejde o špatnou hru, ale pokud nejste ctitelé starých plošinovek, nemá smysl se k ní dnes vracet. Nevyniká ani atmosférou, ani mechanikami, ani není součástí proslavené série. Jde o solidní mírně nadprůměrnou hru, dnes už ve všech ohledech překonanou.

Pro: nelinearita, průchod levely vyžaduje přemýšlení, rozumně se zvyšující obtížnost

Proti: hra ničím nevyniká a nedokáže překvapit

+16
  • PC 70
Crystal Caves je jednou z mnoha plošinovek, které Apogee sekali jako Baťa cvičky začátkem 90. let a která v sharewharových verzích kolovala po mnoha starých 486kách. Když ji spustíte, budete hned doma. Grafika je nachlup stejná, dokonce ještě o něco ošklivější než v Secret Agent nebo v prvním Dukovi, zvuky jsou kompletně stejné jako v minimálně jedné jiné hře od stejných tvůrců. Opět jsou tu tři epizody a mapka, kde si vybíráte kola a ukládáte pozici.

Dále už budu ale víceméně jen chválit. Potěšil mě příběh/nepříběh, neboť hrdina hry Mylo není žádný dobroděj zachraňující vesmír. Je to vesmírný pilot, který se ve třech epizodách snaží nabrat co největší bohatství, aby si otevřel nějaký podnik (a vždycky to skončí kolosálním krachem).

Tomu odpovídá i hratelnost. V každém ze 48 kol jsou sice nepřátelé, ale nenajdete tu žádné bossy ani žádné záporáky. Úkolem je sesbírat v každém kole všechny krystaly do posledního a až poté můžete odejít exitem. Ze začátku je to celkem jednoduché, ale pak začne přituhovat. Nepřátelé ani skoky nejsou tím hlavním problémem. Hra se ovládá bez problémů, nepřátelé jsou občas nepříjemní (hadi co za sebou nechávají kyselinovou louži), ale nic co by se nedalo zvládnout.

Hra spíše překvapuje spoustou logických věcí a v plošinovkách nevídaných úkolů. Kromě tradičních spínačů otevírajících barevné dveře je v kole vždy klíč, většinou někde na konci, kterým zpětně otevřete všechny truhly - zda riskovat cestu zpět levelem je jen na Vás. Jsou tu různé pasti, některé kola nabízí různá překvapení jako padající kameny, vytváření cestiček v ledu, hraní potmě s nutností najít vypínač či obracení gravitace. Na hopsačku z roku 1991 slušná práce.

Narozdíl od jiných podobných není nijak nemilosrdná, Mylo má tři životy a pasti nejsou umístěny nijak sadisticky, stačí se postup kolem naučit. Přituhuje spíše na konci a to pořádně. Tady je totiž potřeba kola projít přesně určeným způsobem a určité akce udělat v přesném pořadí, jinak se dostanete do deadendu. Například si vyberete cestu, někam spadnete, ale zjistíte, že výtah odsud se aktivovat na druhé straně a můžete nahrávat pozici. Jeden deadend s chybějící plošinkou jsem zažil dokonce i na mapě třetí epizody, což vyřešil až google a patch (shame on you GOG).

Každopádně Crystal Caves nejsou špatnou hrou. Není to nijak zvlášť obtížné, ani primitivně jednoduché, je tu spousta zajímavých nápadů a jediným mínusem jsou zmiňované deadendy a opravdu nevábná grafika.
+15