Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • PC 80
Opomíjená hra, mnoha recenzenty nepochopená, a pravděpodobně zabitá i špatným marketingem, kterým byla prezentovaná jako jedna z prvních her obsahujících technologii PhysX. Ta je ovšem ve hře skoro neznatelná a na hratelnost má naprosto nulový vliv. Dílo zkázy pak dokonaly bugy a špatná optimalizace a neúspěch byl na světě.

Když se ovšem přes toto přenesete, ocitnete se v tíživé atmosféře ztroskotaného ruského ledoborce, kterou umocňuje mrazivá zima v oblasti Severního pólu, kde loď uvízla. Loď navíc není tak opuštěná jak se na první pohled zdá. Atmosféra je jedním z hlavních prvků na kterých Cryostasis staví. Pokud na vás nezapůsobí, nemá smysl se zde dále trápit. Herní postup je totiž velmi pomalý, často dlouhé minuty procházíte jen útrobami lodi, aniž by se něco dělo. A jak vás pozvolna ostražitost opouští, v tu chvíli těsně před vámi vyskočí zpoza rohu svalnatý mutant a s ohromným rachotem zatne pár centimetrů před vámi sekeru do skříně. Jdu se převléknout...

Souboje mohou býti také pro někoho kamenem úrazu. Nemotornost vaší postavy sice umocňuje nepříjemný pocit z každého souboje, na druhou stranu podobně nemotorná je i AI nepřátel, což trochu kazí zážitek, ale aspoň nezpůsobuje frustraci z nepřekonatelných bojů. Potěšilo mě, že mě hra většinou v boji na blízko donutila přepnout na sekeru nebo ventil (ano boxujete ventilem), protože jinak byl se mnou amen. Stejně tak mě potěšila mechanika "léčení" s pomocí tepelných zdrojů, které mnohdy musíte nejprve zapnout a také záleží na tom, jak moc blízko se k nim dokážete dostat. Alespoň v úvodu hry, to působí zajímavě, originálně a přitom to do prostředí promrzlé lodi hezky zapadá.

Klenot se ovšem skrývá v příběhu hry. Bohužel klenot zabalený v několika vrstvách, vyprávěný nelineárně s použitím retrospektivy, vzpomínkových flashbacků (na kterých je mimochodem postavena další zajímavá herní mechanika) a dalšího paralelního příběhu. Na rovinu přiznám, že jsem po dohrání požádal o pomoc strýčka Googla, abych si vše pokusil v makovici srovnat. Každopádně brzy vám začne být jasné, že tu nejde jen o to prostřílet se lodí někam na konec a vypadnout. A pokud vám to nezačne být jasné brzy, tak by vám to mělo dojít v závěru hry, který na první pohled vypadá, že sem vůbec nepatří. Nevím zda to byl autorský záměr, každopádně mě hra donutila popřemýšlet o jejím příběhu a poselství více, než je u většiny her běžné. A toho si velmi cením.

Pro: Příběh i když ne zrovna lehko pochopitelný, Atmosféra, Zajímavé herní prvky

Proti: Bugy a technické zpracování, AI nepřátel

+40
  • PC 70
Proč jsem se sakra pouštěl do této hororové akce s adventurními prvky, to netuším. Od druhého Sufferingu, což je už více než pět let, jsem podobný kousek s lekačkami nehrál. To je hlavně tím, že nejsem žádný nebojsa. Když jsem s hraním začal, říkal jsem si, že to nedám a radši zkusím něco jiného, ale postupně jsem si na vše zvykl a hru nakonec v klidu dokončil.

Za meteorologa jsem asi ještě nehrál natož za takového, který se znenadání ocitne na Severním pólu na ledoborci jménem Severní vítr. Jde sice o čistokrevný koridor, ale to vůbec nevadí. Kde taky hledat na rozpadajícím se vraku více cestiček, když jsem byl občas rád i za tu jednu jedinou. Sice bylo někdy třeba zdlouhavě obcházet hromady nábytku, ale tento prvek má, co se týče atmosféry, svůj účel.

Netradiční chladné zbraně ve hrách mě vždy potěší, ať už jde o železný úlomek ze Sufferingu, vidle z Blooda nebo motorovku z Dooma (i když ta není úplně chladná). Cryostasis nabízí rovnou dva takovéto kousky, a to řetěz se zámkem a především ventil, na který jsem opravdu ještě nikde nenarazil. Sice jsem nejvíce používal účinnou sekeru a z palných zbraní pušku Tokarev, protože opakovačka Mosin Nagant mě svým předlouhým přebíjením hodně štvala, ale i tak mě tento počáteční arzenál mile překvapil.

Celou dobu jsem si šetřil náboje, ale jak se časem ukázalo, nebylo to vůbec třeba, protože zásobníků se vzhledem k počtu nepřátel válelo na lodi dost. Spoustu jsem jich sice vystřílel na občasné hordy nepřátel (především na tu na filmovém plátně), ale i tak o střelivo nouze nebyla.

Vcítit se do kůže posádky v minulosti (včetně krávy jdoucí na porážku nebo ledního medvěda bojujícího o svůj život) mělo něco do sebe a vtáhlo mě to do děje, který jsem postupně poodkrýval. Ten byl plný zvratů (nedávání pozor na ledovce jako na Titanicu, propuknutí záhadné nemoci, pokus o odtrhnutí od ledovce jež způsobí přetížení reaktoru, pokus o odlet vrtulníkem) a na konci jsem si vyzkoušel tři různá rozhodnutí tří různých postav, která však vedou ke stejnému (dobrému) konci. Opravdu netuším, proč po některém z nich nebyla alespoň částečně změněna závěrečná animace.

Pro: adventurní prvky, příběh, atmosféra, ventil, filmové plátno, kráva a lední medvěd

Proti: tři rozhodnutí vedoucí ke stejnému konci, optimalizace

+37
  • PC 85
Je mi docela líto, že tu ani téměř půl roku po vydání nemá Cryostasis jediný komentář, a k tomu tak málo hodnocení.

Ale ani se tomu nedivím.Tahle hra je totiž jiná.Vyrobená stejně jako Stalker na Ukrajině, ale přitom natolik jiná, že vedle ní vypadá Stalker jako americká mainstreamová střílečka.

Cryostasis je survival horror v němž je vaším hlavním protivníkem čas.A mráz.
Je to první survival horror, u kterého jsem se opravdu bál.Kam se hrabe jinak vynikající Silent Hill.Ale survival horrorů je spousta, a žánr není to, čím tahle hra vyčnívá.Není to ani ten všude omílaný gimmick, kdy zachraňujete (?) členy posádky nukleárního ledoborce tím, že se do nich vtělíte a změníte jejich minulost (a tím pádem i současnost).Ne, tahle hra vyčnívá nečím jiným.Příběhem.Jenže ten tu vyzrazovat opravdu nehodlám.Vyčnívá také jistými momenty u nichž jsem nechápal a obdivoval "jinakost" myšlení autorů.Ale opět - nebudu spoilerovat.Čím méně o Cryostasis víte a čím více open-minded jste, tím více si tuhle totálně nevšední záležitost užijete.Chce to sluchátka, noc se zataženými žaluziemi, nadupané PC a nejnovější patch.

Pro: Atmosféra s velkým S, spousta unikátních momentů, příběh, hratelnost, 0 bugů

Proti: HW náročnost

+30
  • PC 60
Hry z Ruska a států bývalého sovětského bloku bývají velice kreativní, ale mnohdy těžko uchopitelné a také provázené technickými problémy a bugy. Cryostasis od ukrajinských vývojářů Action Forms zapadá zčásti do obou kategorií. Není to špatná hra díky originálnímu příběhu a zasazení, ale mohla být daleko lepší.

Cryostasis, jak již název napovídá, se odehrává na palubě sovětského ledoborce, jenž uvízne a ztroskotá v záplavě arktického ledu. Hlavním hrdinou je meteorolog Alexander Nesterov, který se při nehodě na saních dostane na palubu lodi. Pomocí unikátní schopnosti Mental Echo, umožňující proniknout do paměti postav a změnit jejich chování v minulosti, je nám vyprávěn příběh o kritických událostech na lodi, vedoucí k její zkáze a proměně posádky ve zmutovaná monstra.

Události se odehrávají ve dvou rovinách - sledujeme současnost na mrtvém plavidle a zároveň odlesky minulosti v sekvencích, v nichž se Nesterov dostává do paměti zemřelých námořníků, ve snaze změnit proběhlé události. K tomu navíc nacházíte útržky legendy z pera Maxima Gorkého, která nabízí určitou analogii příběhu na ledoborci. Abych pravdu řekl, úplný význam příběhu jsem zcela nepochytil, k čemuž trochu napomáhala i matoucí kulisa od Gorkého. Scénáristé si jistě s dějovým podkresem dali velkou práci, ale podání mohlo být přece jen jasnější a přístupnější.

Na svou dobu hra exceluje grafickým zpracováním, které dodává hře jedinečnou a realistickou atmosféru. Opravdu máte pocit, že jste zavřeni v útrobách zmrzlého ledoborce, všechno je zasněžené, promrzlé, procházíte se nejen ocelovými chodbami a místnostmi plnými strojů a zařízení, ale i po palubě s vanoucím mrazivým větrem. Lokace jsou plné autentických detailů dodávajících dokonalou iluzi ruského ledoborce. Navíc atmosféru skvěle doplňuje perfektní ozvučení.

Hra se tváří primárně jako 3D akce, ovšem boje jsou spíše komorního rázu a postaví se vám maximálně tak tři protivníci najednou. Cryostasis bych možná trochu přirovnal k walking simulátoru, kdy prozkoumáváte útroby lodě a snažíte se řešit nástrahy prostředí a zadané úkoly. Musíte dávat bedlivý pozor, abyste se dostali dál, protože v monotónním a zasněženém prostředí není orientace jednoduchá, i když je vaše cesta lineární.

Hra vás nevede za ručičku, žádné šipky či mapa. Ačkoliv aktivní místa jsou červeně nasvícena, dají se lehce přehlédnout a často se mi stávalo, že jsem nevěděl kudy dál, nebo co mám udělat. Velice originálně autoři vyřešili léčení pomocí tepelných zdrojů, které vám rovněž poskytnou energii pro sprint, jež vám po chvíli i tak klesne na minimum. Takže zejména pohyb venku je nutno plánovat a strategicky rozvrhnout.

K boji máte k dispozici celou řadu dobových zbraní. Pomiňme pěsti, ventily a požárnickou sekeru, kterými bojujete v úvodu hry na blízko. Posléze získáte pušky a ikonický samopal Špagin. V závěru najdete signální pistoli a posledním kouskem, ale spíše do počtu, je jakási stříkačka nebo snad zmrazovač, ale na princip funkce jsem nepříšel. Zbraně jsou mimochodem velice pěkně animovány.

Tempo hry je poměrně pomalé, čemuž se ani nedivím díky zasazení do arktického počasí. V takové zimě by vám taky asi nebylo do skoku. Střídají se atmosférické průzkumy lokací spolu s hororovými sekvencemi a občasnými lekačkami, promíchané se souboji s protivníky. Nemůžete příliš běhat, navíc mutanti taky příliš rychlosti nepobrali, pocit ze soubojů byl tak pro mne poměrně těžkopádný a hra klade důraz spíše na hororovou atmosféru než frenetickou akci.

Snad jen bossové vyžadují rychlejší pohyb a reakce, zejména otravný pavouk ke konci hry. A taky finální boss Chronos, u kterého jsem vůbec nepochopil, co se po mě chce a musel jsem kouknout do návodu na Abecedě her. Odměnou byly tři možnosti zakončení příběhu, sice končící stejně, ale mohl jsem si užít tři možné způsoby změny situace na lodi.

Problémem Cryostasis je mizerná optimalizace. Nedokážu si představit, jak hra běhala v době vydání na tehdejších strojích. I tak mi to na obrazovce mnohdy zacukalo zejména při rychlejším pohybu. Kamenem úrazu jsou ale pády, které se začaly ve větší míře vyskytovat v druhé polovině hry. Zcela nahodile, zkoušel jsem zredukovat detaily, ale hra běžela stále stejně a patrně je to daň za nekompatibilitu s dnešními moderními operačními systémy. Moje hra se tak zvrhla v quick save festival za každým rohem, abych nemusel opakovaně procházet jednotlivými úseky.

Zmínil jsem už zákys u finálního souboje, ovšem návod jsem musel použít ještě jednou, díky přehlédnutí montážního klíče, a i po jeho nalezení jsem se nemohl pohnout z místa, jelikož jsem jej používal na nesprávném místě.

Cryostasis je tedy hrou dvou tváří. Na jedné straně velice zajímavé prostředí, podání příběhu v sekvencích z minulosti, pěkná grafika i atmosféra. Ovšem díky ne zcela jasně daným úkolům, nejasnému příběhu a hlavně pádům je pro mě Cryostasis průměrným titulem. Ale za zahrání určit stojí, pokud se vám ovšem chce bojovat s neustálými technickými obtížemi. Možná by to chtělo remake, ovšem díky malé popularitě hry je to pouze zbožné přání.

Pro: Originální podání příběhu. Grafika a prostředí. Atmosféra.

Proti: Pády hry. Těžkopádný pohyb. Nejasné plnění úkolů.

+29
  • PC 75
Ze začátku jsem si těžko, těžko zvykal na styl hraní téhle hry. Hodně pomalý pohyb. Hodně neohrabaný soubojový systém. Hra vypadala pořád stejně. Sakra, chtělo by to nějakou větší výpravu. Co nového se dá vymyslet na jedné lodi ve sněhové vánici. Snaží se o to flashbacky. Spíš možnost měnit minulost. Sním či bdím? Odkud se berou ty nepřátelé?

Ač je to hra už docela stará, její náročnost jsem poznal i na mé šunce. Framerate jsem měl snad nižší, než v o tři roky novějším Alanovi Wakeovi. No dobře, hrál jsem na plné detaily. V některých bojích se ten chaos docela zpomaloval. Docela by mě zajímalo, jak to funguje na dnešních nových sestavách. Grafika tady ale rozhodně není nic béčkového. Někdy se na to pěkně dívalo. Hlavně když tál led. Ledové zasazení ve hrách není moc časté. Vlastně je docela vzácné. Proto to vypadá dost neokoukaně. No jo, v ledu je ještě třeba The Thing. Tam ale netál led.

Atmosféra je dobrá. Ne moc tísnivá. Pocit osamělé smrtící zimy tu ale pocítíte. Bez pořádného ozvučení by to samozřejmě nešlo. V tomhle je odvedená dobrá práce. Monstra jsou pěkná. Zbraně jsou pěkně zpracované. Bohužel jsou dost nemotorné. Ze začátku jsem měl opravdu chuť s tím praštit. Ty souboje byli hodně frustrující.

Naštěstí nepřátel není tolik. Na bojový systém se dá zvyknout a já postupně zjišťoval, že mě hra baví čím dál víc. Zajímalo mě hodně rozuzlení příběhu. Které bylo dostatečně uspokojující. A já měl na konci takový ten dobrý pocit z dohrání. Ano, je to hodně krátké. Co taky ale vymýšlet na jedné středně velké lodi. U téhle hry je zkrátka potřeba mít trpělivost a pozvolna se do ní ponořovat.

Pro: mrazivá atmosféra, příběh, ozvučení, originální zasazení, pěkná grafika

Proti: pomalý pohyb, nemotorné souboje, jednotvárnost prostředí, krátkost, náročné na HW

+28
  • PC 80
Cryostasis je zvláštní hra. Hned po spuštění překvapí skvělou grafiku, kterou následně shazuje naprosto příšerná (ne)optimalizace. Vypadá to fakt pěkně, ale ne zas tak dokonale, aby se to trhalo úplně všude. Největší sranda je, že se to cukalo jak na minimální detaily, tak i na ty nejvyšší úplně stejně a rozdíl v FPS byl nulový. Graficky to teda vypadá dobře, zejména hra světel a stínů, která dává hře velmi hutnou atmosféru.

A když už jsem ji nakousl, jak je na tom jako celek? Jedním slovem, wow! Hra pomocí skvělé grafiky a dokonalé zvukové stránky dokáže vyvolat v hráči opravdové emoce. Strach, hrůzu, napětí,… Zvuky jsou opravdu povedené a díky nim jsem nebyl schopen hrát v noci, protože jsem se jednoduše bál. Zvuky, které vydávají monstra, zní opravdu hrůzostrašně a díky celkové pomalosti hrdiny má hráč místy pocit naprosté beznaděje. Ty jsem zažíval hlavně u soubojů s neskutečně rychlou, silnou a ohavnou pavoučí stvůrou. Přestřelky ale nebyly úplně nejlepší, protože AI nepřátel byla více než podivná a pocit ze střelby mizerný. O to lepší ale byly části bez nepřátel. Obzvláště flashbacky a zachraňování mrtvých členů posádky mě vyloženě bavilo.

Příběh hry je zvláštní. Začátek je napínavý, pak se 80% hry nic neděje a konec je zase neskutečně filmový a chytlavý. Prostředek je „jen“ výbornou a pořádně atmosférickou výplní.

Na závěr bych vytkl bugy. Stejně jako kurcatoviovi mi hra v poslední třetině padala. Nebylo to tak akutní, ale nebylo to moc příjemné. Dále bych vytkl až moc viditelné skripty, kdy jsem občas viděl teleportující se potvoru za mými zády.

Suma sumárum, vidím to na 80%.

Pro: atmosféra, zvuky, grafická stránka, příběh a jeho dvojí vyprávění, prostředí, flashbacky

Proti: mizerná optimalizace, padání v závěru hry, občas trošku nudné přestřelky

+27
  • PC --
Moc pěkná hra, která si na nic nehraje, ale zaručuje vynikající zábavu od začátku až do konce. Jak bych jen začal? Začnu třeba opravdu výbornou atmosférou kterou si pamatujeme z filmů jak Věc. Je sice pravda že jsem se ani jednou nelekl, ale hra díky atmosféře dokáže zaujmout a nepustit, občas jsem měl opravdu za těžko hru nevypnout, a chtěl jsem prostě postupovat dál a dál. Dále bych chtěl zmínit překvapivě dobrou grafiku, grafika je bez chyb dobře se na ní kouká a na Rusy je to poměrně výhra. Ale i když je grafika moc pěkná tak si to vybírá na hardwarových nárocích které jsou poměrně "krvavé". Monstra jsou poměrně zdařilá, bohužel je ale na můj vkus přece jenom méně druhů než bych čekal(i když pavouk byl parádní). A též bych nečekal označení survival horor, survival jsem si představoval trochu jinak, tady jsem měl pořád dost nábojů a monster se mi zdálo že vyskakovalo poměrně dost. Moc se mi líbily flashbacky který rozvíjely příběh(hlavně flashback za medvěda byl parádní:-)). Logické hádanky byly. Ale bylo jich poměrně málo striktní lineárnost tomu vlastně ani moc nedovolovala, a proto většina hádanek byla "Dojdi sem, zmáčkni čudl, a najdi cestu". Abych to tak nějak shrnul Cryostasis je poměrně překvapení, které má pár neduhů, ale dokáže na pár dní zabavit a svého ztraceného času rozhodně nebudete litovat.

Pro: grafika, atmosféra, hratelnost

Proti: poměrně velké hardwarové nároky

+21 +22 −1
  • PC 95
Také nechápu opomíjení této hry. Dle mého jeden z nejlepších survival fps hororů, naprosto netradiční, netuctová a přitom špičková mrazivá hra, jejíž kvality jsou bohužel sráženy brutálními HW nároky a svou přílišnou odlišností od "módních" titulů a značek.

Pokud ovšem mám hodnotit čistě kvality hry, hodnotím téměř absolutně. Cryostasis nemá chybu. Nejen, že překvapuje těžkou skličující atmosférou, "těžkým" a pomalým tempem celé hry a okázalou originalitou, překvapuje především tím, že i tak může jít o královskou zábavu a hru, ježto bychom přehlížet rozhodně neměli.

Pro: Hutná, mrazivá a skličující atmosféra, originalita, flashbacky, délka, PhysX, podávání výborného příběhu a celková rapidní odlišnost od všeho

Proti: HW nároky a pro mnohé zřejmě extra pomalý rozjezd a celkově "zabržděný" způsob hry.

+20
  • PC 80
Cryostasis svou inspiraci v Half-Life nezapře, začnete jako skromný pěšák, který se díky nehodě dostane do mysteriózního prostředí, odhaluje záhady, které plynule vyústí až do epických rozměrů. Příběh není v ničem geniální, naopak docela standardní, ale je do hry perfektně zakomponován. Během vašeho putování jsou vám podsouvány střípky v podobě flashbacků a převtělování se do mrtvé posádky, prožíváte jejich fatální chyby, napravujete je, posloucháte jejich rozhovory a dáváte si dohromady celou tragickou událost.

Hratelnost je téměř špičková, důraz je kladen na realističnost a tedy co nejlepší identifikací hráče s hrou - vaše postava je pomalá, promrzlá, zbraň cuká, pomalu se nabíjí a i při sebelepším zaměření má stále rozptyl. Líbí se mi i takové detaily, jako např. když je pro sebrání munice ze země třeba se nejdřív skrčit... A teď už k tomu hlavnímu - atmosféře, ta má zde hlavní zásluhu na kvalitním herním zážitku. protože v podání Cryostasis je i chození po opuštěných místnostech záživnější než přestřelka se zmutovanými zombíky, vážně. Zkrátka mráz v zádech (doslova), strach, nervózní mávání baterkou, úlek z každého zvuku, paráda...

Cryostasis však v žádném případě není bezchybná hra, musíte ji hrát přesně tak jak autoři zamýšleli, což je naštěstí vždy logický postup, ale běda, jak se začnete v něčem rýpat víc, než by udělal průměrný hráč. Jde např. o skriptování, v některých místech třeba aktivování dveří, nebo radiátoru teleportuje za vaše záda potvoru, bohužel když nejste zrovna otočeni zády, vypadá to trapně. Dále jakkoliv je grafika na první pohled úžasná (hlavně sníh, voda a odlesky), grafický engine už asi tak špičkový nebude, protože skoro všechno je nehybné, polootevřená skříň nejde otevřít ani zavřít, i prostý stůl, židle, nebo potrubí v cestě znamená nepřekonatelný blok, mno a taky umělá inteligence je hodně slabá. Párkrát se mi stalo, že jsem zpoza rohu viděl vyčnívat ruku a když jsem do ní střílel, potvora se ani nehla... Jinak ale moc dobrý zážitek.

HW: Minimum: 3 GHZ CPU, 1 GB RAM, GF 6800/Radeon X1800 / Doporučeno: C2D 2 GHZ, 2 GB RAM, GF 8800/Radeon HD2900

Pro: Atmosféra, grafika, survival horror se vším všudy, příběh

Proti: Nápadné skriptování, je třeba dělat přesně to, co tvůrci zamýšleli, téměř nulová fyzika

+20
  • PC 85
Co říct na úvod mého komentáře? Asi začnu tím, že původně jsem se na tuhle stránku zaregistroval jako odpůrce Minecraftu a mým jediným cílem bylo napsat nelíbivý komentář k této hře, ale s postupem času sem začal na adresu DH chodit častěji a častěji až jsem si tuto stránku doslova zamiloval. Ale to jsem odbočil teď zpět ke komentáři k Cryostasis.

Ke hře Cryostasis: The Sleep of Reason jsem se dostal zvláště proto, že jsem zastánce velmi i když neprávem opomíjených her z východu obvzláště pak z Ukrajiny. Po shlédnutí gameplay videí se mi do hry abych pravdu řekl moc nechtělo nakonec jsem však hru nainstaloval a to bylo opravdu výborné rozhodnutí. Na stranu hry nelze říci nic jiného než samou chválu. Hned na začátku hry nás tajemný ženský hlas vtáhne do podivného příběhu o pradávném kmeni lidí, kteří byli zahnáni do hlubin lesa. Počáteční příběh hry není sice skoro po celou dobu hry dále vyprávěn, ale má velký vliv na zakončení hry. Po seznámení s úvodním příběhem nás hra přenese do roku 1968 na vrah nukleárního ledoborce kde se zhostíme role hlavního hrdiny meteorologa Alexandera Nesterova, který se musí vypořádat nejen s ledovým mrazem, ale také musí zjistit jaká dramata se na této lodi dříve odehrála. Díky schopnosti "Mental echo" ,kterou hlavní hrdina oplývá se můžeme vžít do mrtvých těl členů posádky a díky tomu napravit jejich fatální chyby, které způsobily jejich smrt. To, že hra začíná příběhem, který téměř v celé hře není dále rozmazáván (rozuzlení se dočkáme, až na konci hry) bych v žádném případě hře nevyčítal. Ba naopak! Je to skvělý tah jak upoutat hráče, aby celou hru dohrál a dozvěděl se jak to vlastně s celou hrou ve skutečnosti je.

Po technické stránce je hra opravdu úchvatná i když občas narazíme na nějakou tu nedokonalou texturu nebo špatně vykreslený objekt, ale to neubírá grafické stránce hry nějak moc na její celkové kráse. Díky tomu, že hra využívá na tehdejší dobu nejmodernějších technologií dokáže vykreslit překrásně namrzlé stěny, vodu a všechno ve hře vypadá skvěle. Po této stránce mi hra připomněla Metro: The last refuge. Grafická stránka hry je opravdu úchvatná a díky ní hra získává velkou kvalitu.

Celkový dojem ze hry byl úžasný ještě nikdy jsem neměl při hraní takový strach hlavně pak při projížďce na člunu v první kapitole Dream kdy zmutovaní členové posádky se z čista jasna vynořili z hlubin vody a chtěli mě za každou cenu dostat z loďky a potom zřejmě našeho meteorologa jak se říká "Povečeřet". Na závěr se tedy dá říct úžasná hra, parádní příběh. Stojí za vyzkoušení.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost, možnost napravit chyby bývalých členů posádky

Proti: Nějaké ty nepovedené textury, na dobu vydání velká HW náročnost

+20
  • PC 50
Probral jsem se u zamrzlého ledoborce. Vypadá to, že jsem živý. Co teď? Mám nějaké vidiny umírajících lidí. Nejspíš dnes už nežijící posádka. Jenom doufám, že zima bude můj jediný problém.
...
Právě jsem prožil poslední chvíle nějakého nebožtíka. Možná bych se do něj mohl vtělit znova a zachránit ho... Povedlo se, nechť tvá duše nalezne klid. Nemám jinou možnost než dál prozkoumávat loď. Ale ta zatracená zima.
...
Asi blouzním, právě mě napadl jeden z členů posádky. Problém je, že už dávno nežil. Box sice není moji silnou stránkou, i tak leží a snad už napořád. Potom že zombie neexistují. Aspoň jsem dokázal najít zdroj tepla. Netuším, jak můžou fungovat, ale ještě že tak.
...
Měl jsem na střední víc posilovat. Teď dokážu uběhnout sotva dva metry a pád ze sebemenší výšky se rovná okamžité smrti. Ve vidinách často slyším kapitána a jeho prvního důstojníka. Moc spolu nevycházeli.
...
Konečně, střelná zbraň! Bohužel je mají i místní mrtvoly. Naštěstí nestřílí o nic líp, než já. Po pěti vzájemných výstřelech konečně padl k zemi. Nadobro.
...
Nejdřív na mne vyběhl jeden z nich se svářečkou a teď jsem musel zabít dalšího s pavoučíma nohama. Snad už tady nečeká žádné další podobné překvapení. Pořád netuším, co znamenají ty obrázky roztroušené po lodi. Jaký příběh mi to vyprávějí?
...
Nepočítám už, kolik z členů z bývalé posádky zemřelo pomocí mé zbraně. Dorazil jsem na ošetřovnu a ty vidiny konečně dávají trochu smysl. Zdá se, že na lodi vypukla nějaká nemoc. Uvidím, co ještě zjistím.
...
Kapitán zešílel, ale není se co divit. Dělá to tohle místo. Cosi tu je. Už hodně dlouho. Z poznámek, které jsem našel vím, že se tu kdysi něco odehrálo. Tenhle ledovec ukrývá nějaké tajemství.
...
Možná můj poslední zápis. Už chápu, o tady co jde. Můžu spasit víc životů, než jenom ten svůj. Musím to dokázat, protože když ne...

*výpisy z deníku Alexandra Nesterova*

Pro: atmosféra, zajímavé vyprávění příběhu

Proti: špatná optimalizace, nudné přestřelky

+17 +18 −1
  • PC 95
Cryostasis je přesně hra, o které si člověk při sledování gameplay videjí říká, že se snad ani nevyplatí ji kupovat. Zdání klame.
Již na začátku hry, jste upoutáni zajímavým příběhem o kmenu lidí, kteří byli nuceni utéci do temného lesa. Příběh zdánlivě s příběhem hry nijak nesouvisí, ale až na konci hry vše vyplyne na povrch a hráč pochopí složitou zápletku a spojitost příběhu herního a vyprávěného příběhu.
Mimo to, grafika zmrzlé lodi je fascinující. Krasné malby promrzlé lodi, pára stoupající od úst a stíny. Vše dokonale v rovnováze a podporující velmi hororovou atmosféru hry. Kamkoliv vstoupíte, všelijaké vrzání zkorodované lodi a praskání ledu vás do hry přímo vtáhne, jako by jste v ní byli.
Všudypřítomné flashbacky které vám ukazují co se v lodi před katastrofou dělo vám postupně odhalují děj. Postupně nalézáte mnoho mrtvých těl, které můžete zachránit tím, že se vtělíte do chvíle před jejich smrtí a můžete ji odvrátit.
Postupem hry na vás začnou útočit nepřátelé (maníci s letlampama :D) se kterými si budete muset poradit. A dosažení střelné zbraně bude chvíli trvat. Akční scény vůbec nevypadají uměle jako v mnoha jiných akčních hrách. Nepřátelé na zásahy opravdu reagují. Což vám dává pocit opravdové síly zbraně.
Konec hry přímo ohromí, až donutí k zamyšlení jak málo stačí k ovlivnění lidského rozhodnutí a následného osudu.

PS kurcatovium: Srážet hře hodnocení kvůli existenci bugů je hloupost. Já se s žádnými nesetkal. Stejně tak i mnoho jiných hráčů když si to tak čtu. Vypínání ovladačů grafické karty tudíž nebude problém hry. Hra se tudíž může cítit dotčena, že si ji uměle ubral hodnocení a poslat na Tebe pár zmutovaných maníků s letlampama.

Pro: grafika, příběh, atmosféra

+16
  • PC 70
Abych řekl pravdu, od Cryostasis jsem mnoho nečekal. Byť některá gameplay videa vypadala velice povedeně, rozporuplné hodnocení napříč internetem nedávala v nějaký zázračný zážitek moc nadějí. Už vím proč.

Samotná herní náplň není nijak objevná. Po většinu času se potulujete po promrzlé lodi, soupeříte se zmutovanými členy posádky a krom toho flashbacky do minulosti napravujete některé dřívější omyly. To opravdu nezavání nijak strhujícím zážitkem. Ovšem proti tomu stojí jediné slovo: atmosféra. Ta je vskutuku mrazivá, k čemuž přispívá i celková pomalost hry. Je potřeba počítat s tím, že se neotočíte za zlomek sekundy jako v běžných FPS, krkoky jsou pomalé a únavné, stejně tak přebíjení trvá dlouho, natož výměna zásobníku. S tímhle vším je třeba počítat stejně jako s tím, že v mrazivé místnosti vám bude rozhodně méně příjemně než u roztopených kamínek o místnost vedle. Tohle vše opravdu výborně přispívá ke skvělému zážitku ze hry, navíc podpořeno zajímavě vyprávěnou dvojí linií příběhu. Toliko k pozitivům.

Bohužel hra trpí několika opravdu nepříjemnými neduhy, kterých se východní spolubratři nedokázali vyvarovat. Tvůrci by zejména potřebovali řádně proplesknout za celkové technologické zpracování. Tahle stránka hry je totiž opravdu Odfláknutá s velkým O. Grafika, ač se tváří všelijak pokrokově a vychytaně, je mizerná a naprosto tragicky optimalizovaná. O tom snad dostatečně svědčí to, že hra mi běžela takřka stejně plynule na minimální i maximální detaily (včetně AA, nejlepších textur, DX10). Nutno přiznat, že některé efekty jsou velice pěkné (např. tající jinovatka, proudy vody, led), ale zbytek je velice fádní a rozhodně nepůsobí dostatečně kvalitně, aby ospravedlnil krvavé HW nároky. Pryč už ale od grafiky, na které hra opravdu nestojí. Jak jsem psal, atmosféra je vynikající, ale u mne ji naprosto nehorázně shodily bugy. A opět velice prazvláštním, východním způsobem. Chápu, že se ve hře sem tam vyskytne chybka, ale co jsem zažil u Cryostasis, to jsem jinde neviděl. Zhruba první 2/3 hry jsem totiž nezaznamenal jediný problém, aby se pak jako mávnutím kouzelného proutku hra totálně pohřbila naprosto tragickým chováním. Začalo to občasným vypadnutím textur, které vedlo k pádu celé hry, aby se pak problém přeměnil ve stupňované padání s intenzitou od několika minut, až po cca půlminutové intervaly ke konci hry... Řeknu vám, že tohle dohrávat byl porod. Nakonec však šup a úplný konec se zas zdál být naprosto bug free. To jsem si aspoň myslel než jsem se dostal k souboji s bossem, který mi snad 20x spadnul vždy, když už měl boss na krajíčku. To opravdu potěší, když se v tomhle flashbacku nedalo ukládat. Grrrr! Jako už jen takový malý vtípek pak působí to, že mi v téhle pasáži hra vypínala ovladače ke grafické kartě = černá obrazovka.

Nakonec se ale hra poddala a já ji dokončil. Nebýt oněch velice nepříjemných problémů, šel bych s hodnocením určitě přes 80, takhle u sebe ale pěkných pár procent strhávám za prasáckou optimalizaci a technické chyby. V skrytu duše závidím těm, kterým hra fungovala bez problémů.

Pro: atmosféra, příběh a jeho vyprávění

Proti: technická stránka hry

+15
  • PC 70
Nebudu se pokoušet o nějakou slohovou nádheru, takže jen stručně.

Hru jsem instaloval už vloni v zimě. Mrazivé počasí mi přišlo k hraní takovéhle hry ideální. Pak ale přišla náhlá obleva a hra mi trčela na disku celý rok, než jsem si ji zahrál. Ano, čekal jsem zase na zimu. Pravda, moc mrazivá není.

Ke hře... co mě nemohlo praštit hned po spuštění je hrozivá náročnost. Ne že by hra vypadala špatně, ale ani tak základní věci, jako je stín objektů osvícených baterkou ve hře nenajdete. Po většinu času mi hra kolísala mezi 30-35 FPS s propady klidně k 15. A to jsem hrál v DX9, v DX10 to bylo ještě horší. Zážitek mi to dost hatilo. Co je naopak perfektní, je zvuková stránka. Prostorový zvuk byl jako živý a vzhledem k těm haldám bordelu všude po zemi do něčeho každou chvíli kopnete, čímž se za vámi ozve zařinčení kýble apod. a člověk se hned musí otočit, protože se lekne :-D Ve hře není žádný hudební doprovod a nemohu říct, že by to bylo špatně.

Samotný rozjezd je poněkud uloudaný, ale pak se hra rozjede a musím říct, že mě po většinu času bavila. Průšvih nastává cca v poslední třetině, kdy hra začala padat. Nejdřív tak jednou za level, poté už ale každou chvilku. Nejen z tohoto důvodu jsem velmi rád za dostupný quicksave. Bavily mě občasné hádanky a taky některé flashbacky kráva na jatkách!!! Atmosféra je z počátku hutná, ale pak člověk otupí. V tomhle já jsem posera, ale nějaký strach to ve mně moc nevyvolávalo, což mi vůbec nevadí. Co velmi oceňuju je nekonečná baterka. Jinak z hlediska hraní mi ještě přišla strašně přemrštěná účinnost vodního děla. Munice prakticky neomezená a takoví ti špekouni se samopalama si nikdy ani neškrtli, stačilo to do nich vykropit a pokud to schytávali, sami nestříleli.

Dostávám se k tomu nejpodivnějšímu, a to je příběh. Protože moc smysl nedával. Resp. dával, kdyby tam nebyly ty obludy. Nakonec to pěkně vystihl tenhle člověk http://koubic-sytes.mysteria.cz/recenze_hry_cryos.php Aneb když něco nedává smysl, je to přelud.

Celkově vzato mě to bavilo, ale v tváří v tvář faktu, že je to prasácky optimalizovaný a že ke konci byly pády nesnesitelně často, hodnocení je, jaké je.

EDIT: Teď mi došlo, že potvory nemohou být přeludy, když v několika flashbacích do nich střílíte taky. Takže musely být na lodi, ještě když posádka žila.Takže kdo mi to vysvětlí?!

Pro: Atmosféra, zábavnost, quicksave

Proti: HW náročnost, pády, nejasný příběh

+13
  • PC 80
Survival horor Cryostasis se může pochlubit opravdu mrazivou atmosférou a já neváhal se do ní na dva večery ponořit:

Příběh se točí okolo zamrzlé ruské lodi, jejíž útroby prozkoumáme. Do děje hráče autoři vrhnou bohužel téměř bez informací a tak je člověk musí postupně odhalit. V průběhu celé hry je tak nezbytné neustále se vracet zpět v čase do okamžiku havárie a v různých inkarnacích se snažit o minimalizaci škod a ztrátách na životech. Zajímavé potom je, že místo healthů je zde nutno hlídat si tělesnou teplotu, což působí tak nějak atmosferičtěji, než zaběhlé úžívání lékárniček (ale funguje to v podstatě stejně).

Graficky je na tom hra dobře, akorát pravolevé pohyby zbraně mi přišly tak nějak trhaný (nevím, jestli je chyba u mě?). Souboje s mutovanými nepřáteli (posádka lodi) mají svůj náboj, nicméně zamrzí, že se kulky občas odráží od neviditelných rohů a zábradlí. Jinak to tak nějak odsýpá, dokonce jsem se párkrát i slušně leknul.

No, myslím, že by hře prospělo, kdyby se děj odehrával prostě jen v "přítomnosti" a hrdina by se snažil zachránit normálně (najít vysílačku atp.) než aby člověk neustále měnil minulost a ztrácel tak přehled své pozici a o stavu hry vůbec. Neustálý haluze a vidiny už mě vyloženě sraly. Závěr potom hru příjemně obměnil (Chronos) ale tak nějak to tam nesedlo, jak by mělo.

Nejedná se o špatnou hru. Na dva večery zabaví, ale přesto nemůžu říct, že by mě tenhle titul nějak výrazně zaujal.

80%

Pro: Zima, prostředí zamrzlé lodi, horror, řešení zdraví pomocí tělesné teploty

Proti: Délka, neustálý vidiny a jiný rušivý elementy, linearita, příliš jednoduché

+11