Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Nejnovější hra od Amanita Design mě ze zatím odehraných bavila nejvíce. Stejně jako předchozí projekty studia má i Creaks krásnou stylizovanou grafiku a hodící se atmosférický soundtrack. Ačkoliv jde o odlišný žánr, hra přesto pasuje k předchozím. Hratelnost a herní doba jsou ovšem jinde. Žánrem je logická plošinovka a poprvé je možné ovládat přímo postavu. Hodně musím pochválit design jednotlivých hádanek. Rozumná obtížnost baví, je výzvou, ale nefrustruje. Nové prvky jsou představovány ve správných intervalech. Nic se neopakuje tak často aby to nudilo a nedá se dostat do slepé uličky. To spolu s krásným designem prostředí a zajímavým příběhem tvoří skvělou hru od které byl problém se odtrhnout. Dohrál jsem ji ve dvou delších večerech a na konci chtěl více. Už to je ideální vizitka povedené hry, ale Creaks mají ještě něco navíc. Tím jsou více či méně interaktivní obrazy a skryté místnosti. Obrazy jsou kratší příběhy ze života místních obyvatel a to pouze na dívání nebo ve formě miniher. Ty opravdu stojí zato hrát všechny. Jsou to nápadité hříčky, které sice nejsou obecně originální, ale v rámci hry je každý jiný. Některé není problém dát napoprvé, jiné trochu potrápí. Prohledávání oblastí je zábava právě kvůli nim, hráč opravdu nechce žádný minout.

Pochválit musím také design jednotlivých "nepřátel". Těšil jsem se na každý nový přírůstek, na to jaké bude mít vzory chování a co je vlastně zač. Hrát znovu nemá moc cenu, tajemno je pryč a herní mechaniky už jasné, ale nějaké rozšíření nebo pokračování by bylo fajn. Povedený je také závěr hry. Doporučit musím i Xzone edici, artbook je pěkný a po dohrání jsem si hezky početl. I litografie a samolepky jsou fajn. Creaks tak jednoznačně doporučuji.
+38
  • PC 90
Znáte ten pocit, když od hry máte nějaká očekávání a ona je nakonec úplně jiná? Tak tohle se mi stalo právě zde. Spokojený s předchozími tituly Amanity jsem samozřejmě nemohl vynechat ani Creaks, zvlášť, když jsou všude možně oceňovány jako jedna z nejlepších českých her posledních let. Věděl jsem, že na hře pracoval trochu jiný tým autorů, ale stejně jsem si myslel, že to bude jakási hororová Botanicula a tak jsem si ani nepouštěl videa, trailery, no vlastně nic, viděl jsem možná pár obrázků, ale opravdu jsem do poslední chvíle o hře nic nevěděl. No a teď už vím, že ta hra je něco kompletně jiného než zbytek dosavadní tvorby Amanity a zároveň je to celé takové dospělejší.

Líbila se mi práce s obtížností, kluk přišel do dané lokace, párkrát dostal co proto a pak bylo většinou jasné, co a jak udělat, aby se dala lokace zase opustit a dostat se dál. Práce se světlem byla parádní a jeho první použití je zároveň největší wow moment celého díla :) Je fajn, že cca každých 10-15 úrovní se změní protagonisté a je potřeba naučit se, co umějí a jak na ně. Ale na druhou stranu je vlastně hra od začátku do konce stejná, což jsem si párkrát uvědomil. On to není vlastně zápor, protože je to stále zábavné, ale přeci jen jsem si říkal, že by nebylo od věci mít tam aspoň pár adventurních prvků typu sbírání a používání předmětů, ale je taky dost dobře možné, že by to celou hru rozbilo. No, asi taky proto nejsem herní designér :)

Co je ale na hře to nejlepší, nejroztomilejší, nejvíc inovativní a zároveň nejvíc retro, tak to jsou obrazy. Jsou dva druhy, jedny se natahují a pak se dá dívat na pěkný obrázek a v něm nějaký pohyb a druhé se natahují klíčkem a je nutná interakce hráče. Některé z nich byly opravdu výzvou a zároveň bylo neuvěřitelné, kolik miniher, nápadů a "příběhů" se na tak malé ploše dalo sledovat a ovládat, takhle si představuji umění ve hrách, protože tyto okamžiky měly všechno.

Zajímavý byl i příběh celé hry, ale tady si myslím, že už Amanita měla i lepší. Objevilo se tu i pár klišé a to se jí dřív nestávalo. Postavy byly opět většinou mírně ztřeštěné, ale nakonec to dávalo i smysl :)

U her od Amanity člověk snad nemůže šlápnout vedle. Creaks jsou jednou z jejich nejlepších her, ale k dokonalosti tam prostě něco málo chybělo. Každopádně bylo hraní zážitkem, na který se nezapomíná a to je to nejdůležitější.

Pro: obrazy, ideální obtížnost, krásné výtvarné zpracování, robopsi

Proti: v podstatě je celá hra stále stejná, hlavní monstrum je nesympatické

+31
  • Switch 80
Cesta do hlubin študákova pokoje se českým tvůrcům vydařila, a tak jsem si na chvilku opět odskočil do světa Amanity díky vydání hry na Switch z edice Super Rare Games (s pěkným steelbookem). Musím podotknout, že hra se velmi hodí k cestování ve vlaku, kde zvukový podkres z okolí docela dobře doplňuje zvukomalbu hry, takže k různým creaks se přidává rytmické drncání ztichlého vagonu a občasné (možná covidové) pokašlávání spolucestujících. Škoda, že hra se nejmenuje dle původního záměru Blik, protože v Japonsku by určitě svým překladem slavila velké úspěchy. Pika pika! 

Příběh hry je v principu jednoduchý. Je lockdown, takže chudý student se snaží učit (tedy, PC jsem nikde v jeho pokoji neviděl), ale cosi mu v tom brání. A tak se vydává na průzkum do útrob světa, o kterém doposud neměl ani tušení. Tento svět se rozkládá hlavně do hloubky a je plný chodeb, sklepení, hádanek, monster a nepoužitých pák a tlačítek. Hráčovým úkolem je tlačítka mačkat a neumřít při tom. Kromě monster, které se při styku se světlem mění v kusy bazarového nábytku, se v přítmí dungeonu pohybuje několik ptáků, čímž mi příhodně evokuje nesmrtelnou sérii Donžon. Ale zpět ke hře. Světu dole hrozí zánik, protože něco se vymklo kontrole. A chudák študák s tím nejspíš bude muset něco udělat. Takže na řadu přichází hromada hádanek - nicméně hádanky jsou opravdu skvěle navržené. Normálně logické hry nemám moc rád, ale kupodivu i přes četná trápení se mi podařilo všechny do jedné vyřešit vlastní hlavou, za což sobě i tvůrcům musím pogratulovat. No a po cestě je možno objevovat ukryté interaktivní malby. Některé jsou ve formě miniher, jiné jsou jen na kochání s hudebním doprovodem.

Celý svět je velmi bohatě prokreslený poctivou ruční kresbou, která opravdu ctí klasický vizuální styl Amanity. V závěru se mi líbilo propojení celého komplexu, ale připadalo mi, že cestování je nekonečné.

Pochválit musím i systém autosavů, který se chová velmi inteligentně a ukládá vždy, když se něco zadaří. Je to snad vůbec poprvé, co jsem viděl opravdu bryskně navržený autosave. Vážně, z Amanity by si měla jiná studia vzít příklad. V kombinaci s mazaným level designem a pěknou hudbou byla radost hru hrát.

Jen škoda, že nevydrží na moc dlouho a ve výsledku mi tam chybělo něco, co by povýšilo příběh na vyšší úroveň. Ale jako logická hra funguje skvěle a určitě nelituju, že mám tuhle jednohubku ve sbírce.

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 5 hodin
Obrazy: 29

Pro: Amanita; Floex; autosave; vyřešitelné hádanky; detailně prokreslené.

Proti: Moc krátké; příběh někoho možná neosloví.

+27
  • PC 90
Po roce a něco od vydání jsem si Creaks konečně zahrál, a to jsem si artbook předobjednával, respektive Romča využila můj Xzone účet k uplatnění svých kreditů. Kdybych tušil, jaká je to pecka, určitě bych tak dlouho nečekal.

Creaks se může pochlubit skvělými logickými problémy, které bylo radost řešit. Párkrát jsem se sice kouknul do návodu, ale to bylo jen kvůli tomu, že přibyla nová mechanika a hra na ni nijak neupozornila. Jednalo se ale jen o jednotky případů, asi tři z těch jedenašedesáti scén. Posledních zhruba deset scén už sice není moc o hraní, ale spíše o sledování projitých lokací při cestě výtahem, případně chození po osvětlené vodě, přesto jsem si je užíval.

Perfektní kresba a následná animace, hudba, příšery, které světlo mění na nábytek, občas srozumitelné žvatlání ptačích obyvatel zvláštního komplexu nebo nábytkové monstrum, to vše má vliv na odvíjející se příběh, případně jej tyto prvky či bytosti do jisté míry přímo tvoří. Sám jsem strašně toužil se k tomu zpropadenému kodexu dostat a zachránit tak všechno, co ještě zachránit šlo. Chtěl jsem neustále pokračovat, objevovat a pomáhat, ale bohužel konec někdy přijít musel, akorát jsem stále doufal, že to nebude tak brzy. Podobně, jako u Brothers: A Tale of Two Sons, jsem chtěl víc a chci stále.

Jak zmínil už Voja, po Chuchlovi se Amanita začíná zase zvedat a po výtečném znovuhratelném počinu Pilgrims, se vytasila se svou zatím nejlepší hrou. Věřím, že Happy Game bude také hodně kvalitní dílko, ale začínám pochybovat, zda lze v rámci studia takto vysoko nasazenou laťku ještě překonat. Teď se vrhnu do čtení (nebo spíše prohlížení) The Art of Creaks, protože jsem se tohoto světa ještě dostatečně nenabažil.

Pro: logické problémy, kresba, animace, hudba, příšery, ptačí obyvatelé, nábytkové monstrum, příběh, osvětlená voda, artbook

Proti: kratší herní doba

+26
  • PC 85
Hry od Amanita Design mají obvykle několik společných prvků. Líbivou specifickou grafiku, dobré ozvučení, často beze slov nebo dabingu, jsou jednoduché na pochopení, hraní je tak velmi intuitivní, jsou vtipné a také jsou vhodné pro hraní s dětmi. Hra Creaks toto vše dodržuje s jednou jedinou výjimkou. Atmosféra hry je celkově o něco temnější, hlavní postava při neúspěchu umírá a tím pádem hra není úplně vhodná pro hraní s dětmi, teď samozřejmě myslím s těmi nejmladšími.

Hra je od začátku hodně zajímavá, příběh se klasicky vypráví zcela beze slov pomocí činů a gest jednotlivých postav. Hodně jsem se sžil s tím robůtkem, který mi z nějakého důvodu připomínal menšího Big Daddyho z Bioshocku, což s odstupem času úplně nechápu, když mu není zase tak moc podobný. :) Jeho sežrání monstrem tak na mě působilo dost smutně. O to víc jsem byl překvapený jeho výslednou záchranou, což jsem z důvodu temnějšího pojetí hry tak úplně nečekal. Jinak s příběhem celkově jsem spokojený. Docela se mi líbila závěrečná cesta výtahy nahoru, kde jsem si mohl znovu postupně prohlédnout většinu úrovní, kterými jsem si prošel.

Audiovizuál je klasicky velmi povedený. Líbí se mi, jak ztvárnili jednotlivá "monstra", která se na světle promění v nějakou normální věc. Pochválit také musím animace jednotlivých smrtí. Bohužel ale nejdou přeskakovat, takže když vidím stále stejnou animaci pořád dokola a nemůžu ji přeskočit, tak to celkem zdržuje.

Co se jednotlivých úrovní týče, tak některé z nich vypadají na první pohled hodně složitě, ale obvykle jsem na řešení přišel relativně rychle. Trošku jsem se zapotil jen u několika úrovní těsně před koncem. U těch těžších úrovní jsem ale byl celkem rád, že mají uprostřed checkpoint. Bavily mě i minihry v hracích automatech, je to příjemné zpestření mezi úrovněmi.

Vždycky jsem si myslel, že se nové hry od Amanity již nikdy nevyrovnají jejich skvělému Machinariu. A pak se ke mně dostalo Creaks a já se teď tak nějak nedokáži vnitřně rozhodnout, jestli se jim to povedlo nebo ne. A to hlavně proto, že je to o hodně jiná hra, i když si drží klasický Amanití rukopis. Tak či onak, tato hra se hodně povedla a můžu ji všem doporučit.

Pro: Grafika, atmosféra, hudba

Proti: Animace smrtí nejde přeskočit

+26
  • PC 85
Hra ve výtvarném stylu a s poetikou Machinaria. Myslím, že tyhle věci jdou Amanitě nejlíp a měla se jich držet.

Hra neobsahuje žádnou nápovědu, ale to vůbec nevadí. Co se týče obtížnosti, tak některé levely jsou sice zapeklité, ale na všechno se dá přijít, třeba i metodou pokus-omyl. Snad nikdy se nedá zaseknout, aby bylo nutné level restartovat. Klobouk dolů před tím, kdo to vymyslel. Zkoušel jsem hrát i podruhé, koukal jsem na to jako tele a nechápal jsem, jak jsem tím mohl poprvé projít. Úspěšný postup je doprovázen nenápadnými hudebními motivy, za což dávám palec nahoru.

Hra obsahuje interaktivní obrazy, které poslouží jako oddychovka a dokreslují atmosféru. Některé fungují i jako minihry. Až na Východ slunce, u kterého mi málem bouchla hlava, jsou všechny zábavné.

Kromě toho se tu skrývá spousta tajných místností, takže se nevyplatí spěchat. Hra vás ostatně nikam nežene, což je dobře, protože takových her bohužel moc není. Nechat na postavu poslat psa a hráče nutit prchat s promáčknutou klávesnicí není žádný gamedesignérský kumšt. Žádného takového laciného triku se tady naštěstí nedočkáte. Naopak, udělejte si kafe a ponořte se do tajuplného podzemí.

Pro: výtvarné zpracování + atmosféra + hudba + animace + obtížnost akorát

Proti: Nic :)

+25
  • PC 80
Na začiatok chcem povedať, že je ťažké hodnotiť hry od Amanita Design. Najnovší ich počin Creaks nebude žiadna výnimka. Pre mňa je to aj prvé zoznámenie s tvorbou od tohoto skvelého českého štúdia.

Ručne kreslená grafika a geniálny soundtrack chytí každého za srdce, čo vyrastal s rozprávkami z minulého režimu. Táto kombinácia vytvára unikátnu atmosféru vo svete hier. Bezdialogový príbeh pôsobí dosť jednoducho, ktorý pekne vygraduje do uspokojujúceho konca. Hrateľnosť spočíva v riešení nenáročných, občas aj trošku ťažších hádaniek. Po úspešnom vyriešení hádanky sa dynamický sfarbí hudobný podkres, ktorí je sám o sebe odmenou za víťazstvo. Autorov chválim za interaktívne obrazy, ktoré ma bavili občas viac ako samotná hra. Dĺžka hry by mala aj so zásekmi trvať max do troch hodín čo je ideálne pre tento typ hier.

Nieje pre mňa jednoduché hodnotiť hry takéhoto typu. Jedna polovica za mňa chce dať jasnú stovku za výtvarné a hudobné stvárnenie ale druhá ma problém, že ten unikátny pocit už nebude taký silný ako pri prvom hraní.
Nenechajte sa odradiť, že podstata hry je len v riešení hádaniek, sú tak skvelo spracované, že budú baviť a ľudí čo sa zvyčajne takémuto typu hier vyhýbajú. Nepozerať recenzie a vyhýbať sa spoilerom. Nech si každý tento unikátny skvost užije osamote.

Odporúčam snáď každému, komu sa hry nezačínajú s Assassin's Creed a končia Call of Duty sériou.
+23
  • PC 100
Se zahráním Creaks jsem poměrně dlouho váhal, protože jsme si nebyl tak úplně jistý, jestli se mi hra bude nakonec líbit. Projekty od Amanita Design se mi vždycky vzhledově líbily, ale po herní stránce mě většinou spíš moc nezaujaly. Jsem nesmírně rád, že sem byl vyveden z omylu.

Creaks jsou skvělá hra a přijdou mi o to lepší vzhledem k tomu co jsem poslední týdny hrál (ehm, ehm, Skyrim). Nádherná kreslená grafika, promyšlený level design, příjemná obtížnost a způsob řešení hádanek a hlavně parádní zvuky a skvělý soundtrack. Dlouho se mi nestalo, že bych hře neměl co vytknout ale v tomto případě se všechno trefilo přímo do středu mého vkusu.

Příběh začíná objevem skrytého průlezu ve zdi a odhalením tajemného "hradu" v jeskyni přímo pod vaším pokojem. S hlavním hrdinou se pustíte do průzkumu a sestoupíte do labyrintu chodeb, žebříků a tunelů, kde na vás čekají logické hádanky. Seznámení s herními mechanikami probíhá pěkně plynule a obtížnost hádanek velmi dobrým tempem stoupá, avšak nikdy nedosáhne úrovně kdy by docházelo k frustraci nebo zásekům. Do samotného řešení je navíc skvěle zakomponován soundtrack, který se s každou místností drobně mění, takže po čase nezačne působit otravně. Zároveň zvyšuje svou intenzitu v případě, že se blížíte k vyřešení hádanky a tím vám dává akustickou nápovědu. Jednoduché, elegantní, geniální. Samotné herní mechaniky jsou skvělé. Budete řešit 2D puzzly jen za pomocí světla a nábytkových záškodníků, kteří se mění v závislosti jestli na ně svítí světlo nebo ne. Všichni mají svá daná pravidla a hra vás postupně přesouvá od jednoho typu, přes kombinace plynule k jinému. Zvlášť závěrečné hádanky s vodou mě naprosto ohromily a vytvořily parádní závěr hry. Ten přišel po zhruba pěti hodinách, což je pro mě úplně ideální čas.

Na závěr musím zmínit interaktivní obrazy, které na své cestě můžete najít a které v sobě občas skrývají jednoduchou minihru. Ty jsou jednoduše skvělé - kombinace ruční kresby, uměleckého stylu, hudby a originální hratelností patří jednoznačně mezi highlight celé hry. Kdyby byla hra složená jenom z těchto jednotlivých interaktivních obrazů, nic bych nenamítal.

Pro: Hratelnost, vzhled, soundtrack, délka, ovládání, obrazy

Proti: Nic

+23
  • PC 85
Když se řekne Amanita Design, přijde mi vždy na mysl nějaká adventura s velmi osobitým a nezaměnitelným vizuálem. Tedy, až doposud. Tvůrci se totiž rozhodli přesedlat na plošinovky, a mě tím rozhodně udělali velkou radost.

Vše tak dobře známé a funkční z předchozích počinů zůstává. Myslím tím nádherný ručně kreslený vizuál, zajímavý svět a nekomplikovaný příběh, který není vyprávěn slovy. Základem hratelnosti je stále řešení hádanek, kdy je nutné dostat se skrz scénu (a celý fantaskní svět) do cíle svého putování. Ačkoliv se princip řešení téměř nemění, tvůrci vždy dokázali odhadnout míru a včas trochu pozměnit nepřátele a prostředí, stereotyp se tudíž nedostavil a hra se po celou dobu ani nestačila okoukat (já bych si dal klidně i nějaký ten přídavek). Dohráno jsem měl za 7 hodin (nalezeny všechny tajné místnosti a obrazy - nijak těžké to nebylo) bez nějakého většího záseku. Po celou dobu jsem se navíc nedokázal téměř odtrhnout od obrazovky. Co bych ocenil, a co by v mých očích vyšvihlo finální hodnocení ještě výš, je o něco větší důraz na emocionální složku příběhu.

Už teď se těším s čím přijde Amanita příště.
+22
  • PC 80
Creaks představuje v rámci her od Amanity docela výrazný žánrový odklon. Nejsem úplně příznivcem logických plošinovek a třeba takový Braid, ke kterému je Creaks často přirovnáván, mě spíš otravoval, než bavil. Naštěstí, obavy se ukázaly jako liché a Creaks je příjemnou záležitostí obdobně jako všichni ti Samorosti a Machinaria. Jen trochu jinak.

Nebudu ale popírat, že byla místa, kde jsem se na pár minut solidně zasekl. Některé hádanky jsou vypečené a vyžadují určitou představivost a znalost mechanik. Zároveň ale nejsou jednotlivé úrovně příliš rozsáhlé a k úspěšnému vyřešení se dá vždycky nakonec dojít. Líbilo se mi, že noví nepřátelé a s nimi pokaždé i nějaká další mechanika přichází na scénu postupně, takže se hratelnost neustále obměňuje. A množství jednotlivých mechanik a celkovému vizuálu, který se po celou dobu hraní příliš nemění, odpovídá i zcela akurátní délka hry. Za 7 hodin hotovo i se všemi achievementy, které lze díky rozkouskování hry na kratší úrovně lehko dovyzobat i po dohrání.

Z uměleckého hlediska Creaks patří mezi to nejhezčí, co dosud Amanita stvořila. Ručně malované lokace překypují mnoha detaily a i když se jejich styl a barevná paleta příliš nemění, udržely moji pozornost až do konce. Výborný je i soundtrack a zvuky, ze kterých lze tradičně často rozeznat různá česká slůvka.

Creaks je mnohdy označován za hororovu hru, ale to není moc přesné. Spíše bych ho popsal za ponuré fantaskní dobrodružství, které sice temný nádech má, ale rozhodně se u toho hráč nebude bát. Jedinou malou výtku bych směřoval možná až k příliš jednoduchému příběhu, který je dlouhou dobu hodně v pozadí a rozjede se až ke konci. Na druhou stranu, to mírné napětí a nevědomost z toho, kde se hráč přesně nachází a co se tam přesně děje, je vlastně fajn.

Pro: art design, přiměřená výzva, rozmanitost hádanek a miniher v obrazech, soundtrack a zvuky

Proti: příběh se rozjede až na konci

+22
  • PC 90
Něco tady vrže. Na Creaks jsem se ohromně těšila a byla jsem zvědavá, co si z ní odnesu. Nakonec jsem dostala velmi podařenou logickou hru s potemnělou atmosférou s prďáckými minihrami. A díky nim Creaks řadím do herní výzvy.

Jsem milovník temných atmosfér a tady jsem se dočkala parádní nálože. Audiovizuálně skvostná záležitost, zmíněné minihry velmi potěšily a hlavní náplní byly logické hádanky, které dovedou šedou kůru mozkouvou řádně zavařit. K zavaření došlo až postupem hry a stejně tak i k pár zásekům. Ty jsem však nakonec rozchodila a došli jsme tak s hlavním hrdinou ke zdárnému konci.

Ve tmě si náš mozek a fantazie dotváří nejrůznější obrazce. Sem tam se ve stínech něco mihne, tu a tam se v šeru periferně něco zdánlivě pohne, i když vlastně vůbec ne, a když si na to posvítíme, nakonec zjistíme, že to byl jen blbý kus nábytku. A přesně nějak takhle je to i ve hře. Máte před sebou několikapatrový spletitec chodeb, chcete se dostat dál, jenže Vám v tom brání nějaká potvora v temnotě, která Vám stojí v cetě. Na pár místech jsou rozmístěny vypínače a světla, a tak jste schopní buď potvoru kuželem světla pozdržet a nebo si na ni přímo posvítit. A pak vzniká přesně tato situace - kdy je najednou z vrčícího krvelačného čehosi, co připomíná naštvané psisko, komoda s květináčem. A když se nad tím člověk zamyslí, uvědomí si, jak trefný je to vlastně nápad.

Jelikož jsou tyto logické hádanky asi ten nejhlavnější koncept hry a setkáte se s různými provedeními i nápady, nechci toho vyzrazovat víc. Zahrajte si to. Obzvlášť jste-li nadšenci do logických her, temné atmosféry a ještě se u toho rádi audiovizuálně pokocháte. U Creaks si pošmáknete!

Pro: Atmosféra, audio, grafika a stylizace, hudební podkres, logické hádanky, nápad a myšlenka, obtížnost, svět

Proti: Možné záseky

+21
  • PC 90
Hry od Amanita Design byly vždy krásné, ale nikdy jsem žádnou nedohrál. Asi to bude absencí pořádných herních mechanik a až příliš zlehka a pozvolna prezentovanému příběhu. O to větší je pro mě překvapení, že hned první pokus Amanity o hru v tradičnějším stylu je na tak precizní úrovni.

Creaks jsou puzzle hrou fungující na skoro stejném principu jako ikonický Portal. Tedy jedná se o lineární hru, která hráči předkládá za sebou pospojované scény s rébusy, představuje postupně nové herní mechaniky a občas přihodí nějakou příběhovou sekvenci. A všechno to funguje na jedničku.

Herní mechaniky jsou snadné na pochopení, ale nabízí velký potenciál. Obtížnost graduje velmi hladce, nové mechaniky jsou představované každou chvíli a vše je to prokládáno příběhovými cut-scénami. Nehrozí tu zdlouhavé záseky ani nuda. Spíš naopak, přistihl jsem se o půlnoci říkat si "tak ještě teda jednu scénu a pak už půjdu opravdu spát".

Postupně jsem si zamiloval i všechny rozličné postavy, které se ve hře vyskytují a začal se upřímně zajímat o její příběh. A to všechno beze slov. Doufám, že i další hry Amanity se ponesou v podobném duchu, už teď se jich nemůžu dočkat.

Pro: nádherně zpracovaná hra, chytré mechaniky, správně gradující obtížnost

+20
  • iOS 70
Creaks mě překvapilo. Amanita nejsou žádný amatéři, takže když už logická arkáda, tak pořádná. Odklon od estetických adventur je kategorický. Jen tak dál.

Mechaniku svých hádanek vytěžili do nejmenších detailů, perfektně je vygradovali a optimalizovali - hned víte, kde je v levelu váš cíl a pokud jste magor, dá se postup i teoreticky vydedukovat, než začnete hrát - snad jen dvakrát za poctivě dlouhou herní dobu (ipad verze) jsem si trošku zanadával "a tohle má jako vědět kdo", což bylo u Samorostů denním chlebem.

Obsahově se autoři rozhodli pro magický realismus a z poloviny to dali (hrdina bojuje pouze se svojí představivostí - když se rozsvítí, bubáci zmizí). Z druhé, kterou tvoří děj, je to moc generická říše a postavy; moc sázka na poetiku nezávislé scény.

Pro: Až do konce stimulující, spravedlivé cvičení závitů.

Proti: Generický příběh.

+20
  • PS5 90
Ako vidím, vplyvom hernej výzvy nám k tejto hre pribudlo pekných pár komentárov. Vnímam to ako veľké plus, lebo čo je lepšie než podpora domácej scény? A navyše keď sa jedná o skvelú Amanitu.

Nie je žiadnym tajomstvom, že hry od  štúdia Amanita Design sú moje obľúbené a teda vždy rada privítam ich novú adventúrku. Narozdiel od predchádzajúcich hier, ako Botanicula alebo Chuchel, je atmosféra v Creaks na prvý pohľad ponúrejšia a zahalená skôr do zemistých farieb. Hovorím na prvý pohľad, lebo aj napriek ,,strašidelnejším" prvkom, hru sprevádza humor a hlavne v cutscénach aj určité odľahčenie.
To čo sa mi na hrách od Amanity páči je, že ich môže hrať ktokoľvek bezohľadu na to, akým jazykom hovorí. Príbeh je vždy vyzobrazený pomocou cutscén alebo obrazov, v ktorých nie je text a tak si všetci môžu domyslieť o čo ide. To všetko je sprevádzané hudbou alebo špecifickými zvukmi. Preto asi aj ten názov.

Táto hra je preplnená rébusmi. Čo obrazovka to hlavolam. Na začiatku som bola nemilo prekvapená, ako rýchlo prelietavam cez ďalšie a ďalšie hádanky a bála som sa, či takto ľahké to nebude po celý čas. Bála som sa neoprávnene.
Začiatok bol síce malina ale neskôr prituhlo. Dokonca až tak, že som pri pár vybraných úlohách potrebovala pekných pár desiatok ( a desiatok a desiatok) minút na ich rozlúsknutie.

Hru som si zahrala asi na 3 sedenia a to bolo v mojom prípade dobre. Všimla som si, že po čase ma začali hádanky trocha nudiť. Jednalo sa vlastne stále o to isté a tá repetitívnosť ma veľmi nebavila.
Okrem hlavných hlavolamov človek mohol nájsť aj tie skryté a to v podobe obrazov. Veľa z nich bolo statických s jedným pohyblivým bodom, no našlo sa aj pár, ktoré by sa dali nazvať minihrami. Tie sa mi veľmi páčili a je škoda, že ich nebolo viac. Hoci boli obrazy namaľované zaujímavým štýlom a pekne dopĺňali hru, asi som od nich očakávala niečo viac.

Všetkým, ktorí premýšľajú nad tým, či sa do hry pustiť alebo nie, odporúčam aby to urobili. Creaks nezaberie veľa času ale pobaví a zanechá dojem.
+20
  • PS5 90
Creaks je nejlepší česká hra za... no, hooodně dlouho. Paradoxní je, že jsem se k ní kvůli žánru nesmírně dlouho odhodlával. Jestli se vám do logického skvostu od umělců z Amanita Design taky z nějakého důvodu nechce, vězte, že tohle malé dobrodružství vážně nechcete minout.

Jak už je u vývojářského studia zvykem, vypadá hra nádherně, každá scéna působí jako plátno pečlivého malíře a pocit z vizuálu (ale i audia) je jednoduše úchvatný. K menší nezávislé hře sedí naprosto perfektně a po celou hru se neokouká.

Creaks jsem neuváženě odkládal z prostého důvodu... bál jsem se, že mě budou logické hádanky frustrovat a já kvůli své striktní ignorace jakýchkoliv návodů hru nikdy nedokončím. Obtížnost je naštěstí skvěle vyvážená a snad až na jednu výjimku jsem se nezasekl na více než řekněme deset či patnáct minut. Creaks díky tomu v mých očích nechyběl tah na branku a já si jednotlivé hádanky skvěle užíval. Sice je tím pádem za nějakých pět až sedm hodin hotovo se vším všudy (platina cinkla), ale já měl vždy raději pár intenzivních hodin skvělého hraní, než násobně víc mdlého obsahu, založeného na neustálé recyklaci již viděného (dosaďme si zde takřka libovolnou současnou open world hru).

Příběh je jednoduchý a hlavně zpočátku kvůli absenci slov otevřený různým interpretacím. Hlavní hrdina dějové vsuvky sleduje mnohdy škvírou ve zdi, nebo mezi podlahovými prkny, a nemohl jsem se ubránit pocitu, že ovládám nestydatého šmíráka :). Jednotlivé úrovně příběhové pozadí spojuje zdatně, jen na úplném konci možná trochu zbytečně začne hrát prim. Na druhou stranu ale chápu, že chtěli autoři hru nějak smysluplně zakončit.

Miluji Botaniculu od stejných autorů a na Creaks budu vzpomínat obdobně. Jde o prakticky dokonalou žánrovku, ve které se zdánlivě minimalistickou hratelností zvládli autoři divy. Není přehnaně náročná, přesto dokáže mozek potrápit. V kombinaci s úchvatnou vizuální stylizací a zábavnými sběratelskými předměty (mnohdy mile interaktivními) jde o český výtvor, který si zaslouží velebit jako jeden z vrcholů současné kulturní produkce.

Hráno jako součást Herní výzvy 2022 – " 1. Novinky z domova:  Dohraj hru od českého nebo slovenského vývojáře, která vyšla v roce 2020 nebo později." – Základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 85 %; 75. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Výborné hádanky; minimalistická, ale funkční hratelnost; nádherný vizuál; veselé minihry; nepřátelé; vyvážená obtížnost

Proti: Ovládání občas pozlobí; pár hodin navíc by neuškodilo

+19
  • Switch 65
Creaks je hra, která bohužel velice brzy vyplýtvá všechna překvapení. Přitom začátek je úžasný, kafkovská atmosféra mě hned pohltila. Nevíte nic o postavě, jíž ovládáte, ani o tajemném světě, který objevila, a do něhož se čím dál tím hlouběji propadá. Mezírkami ve zdech a v podlahách pozorujete podivné ptačí humanoidy, často se vztekající a hádající, takže má díky tomu člověk strach, co se asi stane, pokud ho odhalí. Představoval jsem si, jak mě uklovají a rozsápají na kusy:))

To přispívá k neustálému pocitu napětí, stejně jako obří monstrum, které se tuhle skrytou říši snaží zvenčí zničit. Jenže hororový vibe postupně slábne a Creaks prvotní okouzlení už ničím nepřekoná. Je to „one trick pony“, kdy napříč logickými levely, zde scénami, sice dochází k obměnám nepřátel, ale jinak je to pořád jedno a to samé dokola. Zvědavost tudíž průběžně vyprchává a asi ve třech čtvrtinách děje ji nahradí úvahy nad tím, kolik ještě schází do konce. Protože to už bezpečně víte, že vás nic nepřekvapí. Ani v příběhu, ani v herních mechanismech.

Když zmiňuji příběh, je za mě obrovská škoda, jak nevyužité zůstaly obrazy, které v průběhu hry „sbíráte“. Jsou na nich leckdy docela znepokojivé výjevy a přispívají k pocitu, že tu jde o něco zlověstného. Proto je zklamáním, že ve finále vůbec nic neznamenají. Přitom by se právě na jejich plátnech mohlo odehrát vyprávění, díky němuž bychom pochopili, co že se to děje doopravdy.

Pořád jsem čekal, že se odhalí, že je Creaks nějakou alegorií, že přijde velký zvrat. Užíval jsem si to až do chvíle, kdy jsem si uvědomil, že se nic takového nestane. Pak už jsem dohrával jen z povinnosti, postrádal jsem motivaci k namáhání mozkových závitů. Ale dokud jsem byl napjatý, co bude dál, tak mě bavilo hodně.

Pro: Atmosféra, zvuk, hudba, výtvarný design

Proti: Chyběl mi výraznější příběh, ke konci už jsem těžko hledal motivaci k hraní

+19
  • PC 85
S hrami od Amanita design mám nulovou zkušenost. Myslím, že o hře jsem poprvé slyšela ve Score.
Nejdříve Ori, a teď Creaks. Plošinovky začínám brát vážně. Narozdíl od skákačky Oriho jsem se ale u Creaks více bavila. Hra mi trvala asi 5 večerů, dávkováno po chvilkách, celkem 11 hodin. Párkrát jsem se zasekla a musím přiznat, že jsem potřebovala nápovědu z Youtube. Mně to ale žíly netrhá :-)
Vyhovovalo mi, že hra byla krátká a nápady neotřelé. Využívání nepřátel, z nichž každý měl jiný druh chování, k tomu abych se dostala dál, bylo super. Nic mě nehonilo, neměla jsem stres, a to je to, co od dobré hry očekávám.
Strašně se mi líbila hudba a samozřejmě ručně kreslená grafika. Svým surrealistickým pojetím mi připomínala Švankmajera. A musím říct, že staré půdy, harampádí a zvuky tvořící v zemi "pod žebříky" nový magický svět, to je koktejl přímo pro mě.
Jediné, bez čeho bych se obešla byly Interaktivní obrazy. I když jsem se účastnila všech, co jsem našla, achievmenty hlásí 17% :-D, tak jsem asi koukala blbě, ale ani mi to nevadí. Vyrušovaly mě od hraní a moc nebavily, navíc já se chtěla soustředit na puzzly, které nebyly díkybohu extrémně těžké a zmiňované záseky spíše způsobovaly moje zarezlé mozkové spoje :-)
Další, co kvituju byly chytře rozmístěně savepointy. Když jsem umřela, hra mě vrátila jen o kousek zpět i doprostřed puzzlů. Ani tady nebyl žádný důvod si zanadávat.
V neposlední řadě mě chytl i příběh, já monstra miluju.
A pak ty výtahy...na ty jsem úchyl a tady jsem si jich užila dost.
Perfektní záležitost i pro méně výkonné mašiny.

Pro: kreslená grafika, hudba, surrealistický svět, přiměřeně obtížné puzzly, dobře rozmístěně savepointy, nápady, originalita, postavičky, příběh.

Proti: interaktivní obrazy

+18 +19 −1
  • PS4 85
Amanita Design se mi po celé roky vyhýbala, až konečně tenhle rok jsem si ke studiu našel cestu. Creaks je teprve moji druhou hrou od nich a rozhodně nebude poslední.

Herní výzva 2022 – 1. Novinky z domova 
Odůvodnění: Hra vyšla v roce 2020 a je od českého studia Amanita Design.

Na Creaks je strašně krásné, jak je ve všem jednoduchá. Příběhem, hratelností, konceptem, ovládáním. 
Mladý jedinec ve svém pokoji nalezl průchod do jiného světa, který se rozhodl objevit. Příběh není vyprávěný dialogy, pouze předpřipravenými animacemi postav, které fungují jako cutscény. Dialogy zde jsou ve formě hulákání a šušlání, místy jsem ale dokázal zaslechnout jedno nebo dvě české slova.

Hratelností se jedná o logickou hádankovou adventuru, s jednoduchým ovládáním. Chodí se sem, chodí se tam, rozsvěcují se lampy, posouvá se nábytek, chytře se manipuluje s nepřítelem (nelze útočit) a po vyřešení hádanky se může jít dál. Cestou se mohou nalézat obrazy jako sběratelské předměty, některé skrývají menší minihru, která je každá vždy něčím výjimečná a odlišná od ostatních. Všechny lokace krásně propojuje pečlivě vytvořený podzemní svět.

Celkový koncept hry je tedy skutečně jednoduchý a nádherně taky funguje. Všechno navíc podtrhuje výborná stylizace, pro kterou je Amanita velice známá a jedinečná, co jsem koukal. V doprovodu se zajímavou hudbou.

I obrazy bez minihry se dokážou hýbat, respektive některé objekty na obraze dokážou dělat snadné pohyby do stran a zase zpět. Těch objektů je ale skutečné minimum, byl bych raději, kdyby jich bylo daleko více nebo rovnou celý obraz. Pokud to má nějaký důvod, proč tomu tak je, budiž. Je také škodou, že ve hře není větší sortiment nepřátel, to se ale pojí s délkou hry, která je tak akorát, muselo by se vymyslet více hádanek pro nové nepřátele a natáhnout tak herní doba. Nepřátelé mají ale skvělý design, ostatně jako všechny postavy ve hře. Hádanky zde byli velice kreativní, některé byli snadnější, u některých jsem se zaseknul a přicházela zoufalost, ale naštěstí jsem si vždy poradil.

Doufám, že někdy Amanita udělá znovu podobně laděnou hru, velice jsem si jí užil. Doporučuji všem, kteří můžou logické puzzle hříčky.

Pro: Jednoduchá hratelnost, stylizace, absence dialogů, minihry

Proti: Malá variabilita nepřátel, moc statické obrazy, natahovaný konec

+17
  • PC 70
 Herní výzva 2022 - 1. Novinky z domova 

Jak už jsem kdysi psal v mém komentu na Samorost 3, hry od Amanity nejsou úplně určeny pro mě. Když mi ale bylo na návštěvě u manželů Džumasových neustále opakováno, že tohle je něco jiného a že to zkrátka musím zkusit... poslal jsem je stejně do háje. Až ta zpropadená Herní výzva mě opět donutila hrát hry, co bych bez toho nikdy nepustil, takže přišla řada i na ty toliko opěvované Creaks.

Jak už je patrné z mého hodnocení, je to lepší než výše zmíněný Samorost 3, ale co si budem, zas taková perla to také nebyla. Příběh je jedno velké WTF, hledání hnusných obrazů mě štvalo celou dobu a kolem poloviny mě hra krutě nebavila - hlavně kvůli těm létajícím medúzám, které něž někam dopluly, tak to trvalo celou věčnost a když člověk missnul spínač a čekal znovu, tak to bylo o rozkousání klávesnice. Abych ale zase nebyl tak kritický, druhá polovina už mě bavila daleko víc a já si hru začal docela užívat.

Největším kladem je bezesporu nádherná ručně kreslená grafika. V každém pokoji jsem se kochal obrovským množstvím detailů a to je něco, co já prostě můžu ve velkém. I to ozvučení se mi nakonec líbilo. Takže ve výsledku celkem spokojenost, mohlo to být daleko horší. Ale i lepší... :-)

Pro: Detailní grafika; ozvučení; druhá polovina hry.

Proti: Sterotyp; medúzy; obrazy.

+17
  • PC 80
Herní výzva 2022 #1 
Tak asi po dvou letech po vydání, jsem si konečně zahrál.

Během herní výzvy jsem si hdil do hledáčku právě tuto hru, už jen z toho důvodu že jsem ji bral jako další výtvor našich zlatých českých ručiček. Poté 2 roky, no ony se vyskytli i jiné hry xD. Teď už dost řečí, hlavní je, že jsem se k ní dostal. Na hru od studia Amanita se jedná o něco zcela odlišného jejich dosavadnímu přístupu. Naproti point and click adventurám si Creaks jde svou vlastní cestou. Bere si tak kus z plošinovek, pořádnou porci z hádanek a logických pasáží a nazávěr to vše balí do Amanitě blízké, ručně kreslené grafiky.
Napadá mě ale, že tímto způsobem si furt nebudete moci udělat kompletní obrázek o hře a taky jestli ji vůbec budete chtít hrát, tak jsem to udělal takto...

Den 1.
Netuším kdo jsem, natož ani kde se nacházím a co mám dělat. vidím že jsem nějaký mladík študující skripta a mou jedinou společnost mi bude dělat baterka, uvidí se na jak dlouho. Po překonání všech překážek a objevení prvního patra se konečně stýkám s nepřáteli. Celkovou inspirací pro hru je hra stínů, pro představu, když vám byly špuntí léta a nemohli jste usnout, protože po tmě vypadala ta židle opravdu strašidelně. No tak tady se po vás rovnou vrhne skříň, věšák a klidně i lampa. Hra vám na začátku jednoduše ukáže, jak se s vašimi stínovými neřády vypořádat. Překonávám takhle jednu úroveň za druhou přesvědčen o svém intelektu, až nakonec narazím tvrdě do zdi. Jedna pasáž se mi stále nedaří projít. V tom tkví také kouzlo hry na takové situace narazíte vícekrát, tak se nebojte dejte si načas a hlavně nenakukujte na návody po internetu, tedy dokud je úroveň frustrace únosná. Tak asi 10 minut se rozhlížím po místnosti a najednou mi to dojde. Ve finále se už jen plácám do hlavy, že mi to nedoteklo dřív. Ono jak to říct, ty hádanky jsou tak na střední úrovni. Ani já se nevyžívám v logických hrách ale věřte, že žádný zákys nebyl delší jak 5-10 minut, teda alespoň v první polovině. Jde o to, že hádanky jsou často důvtipné a vyplívají ze samotného prostředí. Nu což už se mi klíží zraky, ale ještě tu vidím obdobu "collectiblů" v podobě obrazu. Aha obraz je taky logická hra. Pro dnešek balíme.

Den 2.
No tak vrhám se zpět do hry samozřejmě s nadšením a plný síly. Hra v obraze nakonec vůbec nebyla taková výzva. klidně bych se vrhnul na další. Sotva to dořeknu, tak má další úroveň taky obraz. No připravuju se na další klikací pasáž a tu nic jen přehraji úsměvnou interaktivní scénu spolu s hudbou a jdu dál. Takže tu máme dva druhy obrazů, z nichž každý vypráví svým způsobem příběh na pozadí hry. Ono příběh si asi domyslete sami. Ptačí lidé, co zpívají na flétny vyrobené z klády, nebo lidé s ptačími zobáky v lese na lovu. Sám nevím co si o tom mám myslet ale hře to dodává další fantasy nádech. No jo jdeme dál. Tentokrát bez zákysu a rovnou do takzvané druhé lokace. Předtím jsme měli cosi jako půdu, nebo kůlnu. Nyní se dostáváme do jakéhosi chrámu, dřevěná prkna tu vystřídali vitrážová okna a kamenné desky, spolu s novými nepřáteli samozřejmě. Tím se dá říct, že hra je stále schopna vytáhnout něco originálního z rukávu, aspoň co se prostředí týče. Nakonec taky jen jeden delší zákys jinak dobré. Pokračovat budeme příště "huuaaau"

Den 3.
Z předešlé výpravy jsem zapomněl zmínit, že se tu můžete potkat hned s několika vedlejšími postavami ať už se jednalo o ptačího mudrce, nebo hned celou partu ptačích lidí. Svým způsobem s vámi občas prohodí pár skřeků, nebo po vás budou něco chtít. Jde o další zpestření a postupně jsem tak začínal mít pocit, že se tu přeci jen ženu za nějakým cílem. Po překonání této části jsem si zařídil jednosměrnou cestu do další oblasti, která byla jaksi laděná do zelena, plná šatníků a mysliveckých trofejí a tuny dalších zapeklitých hádanek. Tentokrát to byla vcelku výzva, ale až oslední dvě úrovně mě opravdu zasekli. No Berte to tak, že další nepřítel měl zase zcela jiné způsoby pohybu a byly pro něj vytvořeny kompletně jiné hádanky, takže třičtvrtě cesty byla zase lehká procházka.
Tímto způsobem to následovalo i v dalších dvou lokacích první polovina lehčí a poté se začne vše nabalovat. Vše do sebe skvěle zapadá, protože oni nepřátelé z minulých oblastí figurují i zde a někdy i všichni naráz a to už může být na první pohled docela chaos. Zasekávám se u úrovně s Faraonem... jsem v koncích.... musím se na to vyspat.

Den 4.
Po uvaření kafe a přečtení motivačních citátů se opět vracím do úrovně s Pyramidou. Jde tu o to, že v téhle části jsem se opravdu držel abych se nepodíval na žádná videa. No neuspěl jsem. Vám doporučuji vydržet, opět jsem se plácnul přes obličej, když jsem viděl řešení  
Po několika úrovních hracích obrazech a klikaček jsem se konečně dostal až na dno, doslovně řečeno. Domnívajíc, že už sem u konce i když mě ještě čekala slušná řada úrovní.
Ještě k té motivaci, vlastně bych měl ještě zmínit, že vás tu pronásleduje obrovské monstrum, ne zas tak nebezpečné jen po vás občas z venku hrábne tlapou. Tak tu vašim cílem je tu nestvůru porazit. Nečekaně se opět objevil zásek, a to na první pohled jednoduché úrovni. Ráno je moudřejší večera.

Den 5. "Epilog"

Nyní už se mi do hry opravdu nechtělo, musela mě přemlouvat i přítelkyně. No a právě tu hra docela chytla, prošla ještě několik dalších pasáží když přišla na řešení celého problému. Několik dalších úrovní už se nám společně podařilo zdolat a pak... najednou poslední úroveň a za ní už nic nepokračovalo. Získali jsme spásný předmět, použili ho na nestvůru a zažili konec, který zvládne snad opravdu jen Amanita.

Takže asi takhle bych to shrnul. Byl to zážitek? Ano za mě určitě a převážně díky pocitu z překonaných úrovní.
Nezískal jsem sice všechny obrazy ale uvidím, třeba se ke hře ještě někdy vrátím, takže šance na znovuhratelnost tu je.
I po všech těch strastech bych obtížnost stále zařadil mezi střední, možná i pod střední, takže z tohohle mít strach opravdu nikdo nemusí.
No nejvíc jsem si užil hlavně audiovizuální stránku hry, soundtrack a jakékoliv šramocení jsou prostě na skvělé úrovni.

No taky si můžete něco vzít z mého mini příběhu a jestli vám zrovna taková hra sedne tak do toho a ulovte si ji co nejdřív. Teď mě omluvte myslím, že půjdu zkontrolovat svou skříň jestli mi zase nepobíhá po pokoji.

Pro: Soundtrack, Herní doba, Postavy, Umělecké ztvárnění, žvatlavý jazyk= absence dialogů

Proti: Některé logické pasáže, zvláštní zakončení, některé postavy nevyužitý potenciál

+15