Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Pátý díl jsem jako dítě nehrál. Dostal se mi do ruky až mnohem později jako dospělému a tehdy jsem ho odložil se slovy "mě to nebaví". Po kvalitní čtyřce je to totiž kvalitativní sešup dolů. Víceméně souhlasím s ostatními komentáři. Zatímco v předchozím díle na nás vybalili autoři planetu se vším všudy (originalita prostředí i nepřátel), pětka se odehrává na vesmírné lodi. To znamená jediné - padesát odstínů ocelové šedi (někdy nahrazené vojenskou šedí), roboti, roboti a zase roboti. Volnost průchodu světem je ta tam a hráč musí postupně projít všechny levely tak, jak je pro něj připravili autoři. Aby to hráče příliš neznudilo, ubrali autoři i na počtu levelů. Z někdejších 16+1 tajného ze čtyřky zbylo 12+1. Ve verzi 1.0 není možné změnit ovládání střelby, které je fixně nastavené na alt+ctrl, což je asi nejhorší možné ovládání střelby, které lze ve skákačce vymyslet. Tady by bylo možné komentář zakončit s tím, že hra je o ničem, kdyby ovšem...

Hru jsem rozjel na nejlehčí obtížnost už před 10 dny, hned po dojetí čtyřky. S určitými obtížemi jsem prošel prvním levelem a říkal jsem si, proč jsou ty potvory tak rychlé? Což je s mizerným ovládáním celkem velký problém. Druhý level jsem záhy vzdal a hru na týden odložil. Včera jsem se ke hře vrátil a zjistil jsem, že ovládání se dá naučit a že když zmáčknu alt a pak až ctrl, postavička většinou opravdu vystřelí a ne vyskočí. Projel jsem čtyři levely a zbylých sedm jsem si ponechal na dnešek. Ukázalo se, že přestože je hra objektivně vzato dost odfláknutá, celkem dobře se to hraje. Jelikož jsou levely krátké, dá se při nich ukládat a ani nejsou nějak extrémně zamotané, je otázka projití jednoho levelu celkem rychlou záležitostí. Tím neříkám, že ve hře nejsou místa, na kterých třeba 20x zařvete, ale díky sejvu je stačí projít právě jednou.

A co je cílem hry? Commander Keen se dostane na Shikadijskou loď a jeho úkolem je postupná sabotáž této lodi. Způsob likvidace vybavení korábu včetně eliminace finálního dynama je poměrně originální a za to mají u mě autoři plus. Otevřený závěr pomrkává po pokračování, které nikdy nepřišlo.

Mimo ovládání je hra po technické stránce dobrá. Zvuky a hudba nejsou špatné (ale ani skvělé). Grafika je sice poněkud chudší co do prostředí, ale některé potvory jsou nápadité. Některé jsou zastřelitelné, jiné omráčitelné po omezenou dobu a ty největší jsou pro jistotu nesmrtelné. A proč ne? Zato pro Keena znamená každý kontakt s nepřátelským prostředím smrt. Naštěstí je hru možné ukládat, což obtížnost snižuje směrem k pohodové (aspoň tedy na easy). Snad s výjimkou posledního levelu, což je peklo na kolečkách. Ale tak to má být :)

Commander Keen 5 není špatná hopsačka. Doplácí však na to, že předchozí díl je ve všem lepší. Přitom stačilo málo. Přihodit pár levelů navíc, zachovat nelinearitu, chtělo to jen chtít. Přesto ale není důvod hru při hraní celé série přeskočit. Tento díl není ničím významný, ale celkem mě bavil a o to jde u her především.

Pro: Způsob likvidace systémů lodi, příjemně hratelné, Robo Red.

Proti: Chudá sci-fi grafika, pouze 12+1 level, striktně lineární, čtvrtý díl není překonán ani náhodou.

+17
  • PC 70
Pouhý den po projití čtvrtého dílu na obtížnost HARD jsem se odhodlal pokořit i toto pokračování. Tentokrát však už jen na obtížnost EASY, jelikož jsem The Armageddon Machine nikdy předtím nedohrál. Commander Keen se přemístil do vesmírné lodi, kde si musí poradit se zlými Shikadi, kteří chtějí zničit galaxii.

Mapa má pochopitelně tvar kosmického korábu. S tím však souvisí to, že se ze hry naprosto vytratila iluze „otevřeného světa“. Vše je předem nalinkované. Pouze ve fázi, kdy máte zničit 4 generátory, si můžete vybrat, v jakém pořadí budete levely plnit. Navíc hra rapidně ubrala počet levelů na nějakých 12, což pro mě bylo vyloženě zklamání. Všechny levely jsou si navíc podobné jako vejce vejci a krásná rozmanitost z minulého dílu je ta tam. Bohužel. Chápu, že jsme na palubě vesmírné lodi a levely tak musí působit futuristicky. Autoři se ale mohli jistojistě více vynasnažit a nejen vybírat ze tří barev, které se navíc neustále opakují. Proto na mě hra působí vyloženě odfláknutě.

Sám bych vymyslel několik levelů, které by této hře nakopaly zadek a mohly by být zároveň její součástí. Kam se například vytratil podvodní level z minulého dílu? Jsme ve vesmíru, zajista by se to samé dalo uplatnit na stav bez tíže, když by Keen na chvíli opustil loď a vydal se do volného prostoru. Proč si například autoři trochu nepohráli s výhledem na okolní vesmír? Všechny úrovně působí tak uzavřeně, jako bychom byli celou dobu v krabici, která je přelepená lepenkou. Jedinou známkou toho, že plujeme s lodí vesmírem, je již zmiňovaná mapa, která opravdu nic nezachraňuje. Hra samozřejmě přináší nové nepřátele i objekty. Ovšem ani ty mi nepřijdou tak rozmanité (a už vůbec ne roztomilé), a když si vzpomenu například na úroveň ze čtvrtého dílu, kde jste se vydali do skleněné kopule, tak je mi z toho trochu do pláče.

Na hře se mi ale líbily dvě věci. Zaprvé ničení generátorů, které jste museli zničit skokem na pogu. Konečně se pogo dočkalo také trochu jiné funkce a jako nápad mi to přijde super a ten pocit je k nezaplacení. Druhá věc bylo finále, kde jste museli zničit jádro lodi (nebo co to vlastně bylo). Tady už bylo pogo nedostačující a na řadu musely přijít Shikadijské bomby. Supr. Bohužel, žádného bossfightu jsem se nakonec nedočkal, i když jsem při prvním kontaktu s robotem začal něco podobného očekávat. Škoda. To by mohl být další prvek, který by hru trochu oživil.

Suma sumárum pátý díl nesahá tomu čtvrtému v ničem ani po kotníky. Můj názor na toto pokračování se tedy ani trochu nezměnil. Možná, že zkusím dohrát i díl šestý, ale nebudu mít raději žádná velká očekávání. Hlavně, když to nedopadne ještě hůř, než tohle.

Pro: ovládání

Proti: mapa, vesmírná loď, málo levelů

+11
  • PC 65
Páté pokračování, mě již tak nezaujalo jako díl čtvrtý. Lze sice docenit pokračování příběhu, ovšem oproti předchozímu dílu, jsou lokace přílišně strohé a množství nepřátel asi čtvrtinové.

Keen tentokrát nemusí zachraňovat stařešiny ale postupně sabotovat vesmírnou loď. Respektive ničit její pohoné jednotky,

Několik míst bylo i skrze obtížnost dost drsných/záživných, jinak ale tento díl na moc dlouho nezabaví.

Oproti čtverce zklamání 65%

Pro: Pokračování Keena

Proti: Strohost a krátkost

+9
  • PC 70
Další pokračování hopsajícího astronauta navazuje na předchozí díl a nese se ve vyjetých kolejích předchozími díly.
Úkolem Keena je sabotovat vesmírnou kocábku, což obnáší zničení čtyř generátorů v libovolném pořadí.

Za mě nápaditější grafika i nové podoby nepřátelských entit v podobě elektrizujících psů a "yettiů" (jak jsem si je nazval), masivních robotích strážců a jejich malých expolodujících poskoků a třeba rotujcích šmelocovacích hrotů - tyhle změny mě bavily a potěšily, 2 nebo 3 levely byl hodně náročné na počet opakování nutných k dokončení, vzhledem k absenci save game v průběhu úrovně ... ale to je stará známá věc v této sérii.

Na druhou stranu ale zase ubylo levelů a zarazila absence boss fightu na konci, takže ve výsledku dávám silný průměr a těším se na další galaktickou výpravu v díle šestém - 70 %
+5