Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Castlevania: The New Generation

Castlevania: Bloodlines, Vampire Killer

17.03.1994
16.05.2019
80
9 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V roce 1914 byl v Sarajevu zavražděn dědic rakouského trůnu, František Ferdinand, jehož smrt odstartovala koloběh událostí vedoucí k první světové válce. Za jeho vraždou a rozpoutáním války stála Elizabeth Bartley, která hodlala využít duší padlých k oživení svého strýce, nechvalně proslulého hraběte Drákuly. O tři roky později získala na plánovaný temný rituál dost duší a jak už to tak bývá, našli se hrdinové rozhodnutí se Drákulovi postavit. Tentokrát to jsou John Morris, vzdálený příbuzný rodu Belmontů a poslední dědic biče Vampire Killer, a jeho přítel Eric Lecarde, vyzbrojený Alucardovým kopím. Společně se vydávají skrz celou Evropu po stopách Elizabeth doufaje, že ji zastaví ještě před provedením rituálu...

The New Generation (v Americe známá pod podtitulem Bloodlines) je první hrou ze série Castlevania, která vyšla na konzole značky Sega a jedinou hrou ze série, která vyšla na Sega Mega Drive/Genesis. Pokračuje v zajetých kolejích série a opět se jedná o lineární akční plošinovku s upírobijcem v hlavní roli. Tentokrát obsahuje šest úrovní, ve kterých kromě obligátního Drákulova zámku Castlevania navštívíte i Šikmou věž, versailleský zámek nebo německou zbrojní továrnu. Skrz úrovně vede více cest v závislosti na vámi vybrané postavě – John se svým bičem dokáže zhoupnout přes propasti a Eric se dokáže odrazit od svého kopí a vyskočit do výšky.

Příběh rodu Morrisů pokračuje dílem Portrait of Ruin pro Nintendo DS.


Poslední diskuzní příspěvek

Moc pěkná hra, hlavně v troskách Atlantidy a ve Versailles, ale Super Castlevania je prostě lepší.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • SegaMD 90
Dnes už to možná tolik neplatí, ale ještě v nedávných dobách si hodně hráčů vybíralo konzoli na základě exkluzivních her. Chtěli si zkrátka zahrát nějakou pecku, kterou by si jinde nezapařili. Alespoň u mě to tak vždycky bylo a jenom kvůli exkluzivitám jsem si kdysi pořídil PlayStation 3 nebo Nintendo Wii. A zrovna Nintendo je herní společnost, která si na exkluzivních titulech zakládá asi nejvíce ze všech. Pokud si chcete zahrát nového Maria, Zeldu, Donkey Konga nebo Metroid, nezbyde vám, než si konzoli od Nintenda pořídit, protože jinde si tyto hry legálně nezahrajete. V minulosti mezi takové značky patřila i Castlevania. První tři díly vyšly ještě v osmdesátých letech na konzoli Nintendo Entertainment System a čtvrtý díl v roce 1991 na nové Super Nintendo. Proto asi bylo pro Nintendo zklamáním, když se pátý přírůstek do série rozhodlo Konami vydat na konkurenční Segu Mega Drive. Tato hra vyšla v roce 1994 a nesla název Castlevania: Bloodlines (v Japonsku Castlevania: Vampire Killer a v Evropě Castlevania: The New Generation).

Příběh je asi největší slabinou celé hry. V krátkém intru se dozvíte, že v roce 1917 se hraběnka Elizabeth Bartley rozhodla přivézt zpět k životu hraběte Draculu, čehož chtěla docílit tím, že po celé Evropě zmobilizuje síly zla. A vy budete cestovat v jejich stopách a budete se snažit tyto síly eliminovat. Jestliže se vám to podaří, shlédnete na konci famózní (asi pětivteřinový) filmeček se zkázou Drákulova hradu a nápisem, že návratu Drákuly se podařilo zabránit. S žádným dalším příběhem se už ve hře nesetkáte. Chápu, že akční plošinovky se nehrají kvůli příběhu, ale přeci jen bych zrovna od Castlevanie čekal něco víc.

Na začátku hry si zvolíte jednoho ze dvou hrdinů. Prvním je John Morris, syn Quincyho Morrise (jedné z postav Stokerova románu Drákula), jehož zbraní je pro Castlevanii typický bič. Druhou postavou je jeho přítel z dětství Eric Lecarde, jenž je vyzbrojen kopím. Průchod za oba hrdiny se v několika lokacích lehce liší, ale je to skutečně natolik nepatrně, že asi nemá cenu dohrávat kvůli tomu hru za obě postavy. Důležitější ovšem je, že odlišná je hratelnost za oba charaktery. John se může díky svému biči zachytit stropu a následně se přehoupnout do jinak nedostupných míst. Naproti tomu Eric po krátkém podržení šipky dolů a následném stisknutí šipky nahoru použije své kopí podobně, jako skokan o tyči používá svoje náčiní. To Ericovi umožňuje vyskočit mnohem výš než obvykle. Možná to nezní jako zásadní rozdíl, ale věřte mi, že tyto dva prvky, které každé postavě usnadňují průchod jinou části hry, hratelnost dostatečně odlišují.

Hra vás provede šesti levely po celé Evropě. Postupně navštívíte Drákulův hrad v Rumunsku, trosky Atlantidy v Řecku, Šikmou věž v Pise, muniční továrnu v Německu, pařížské Versailles a nakonec nové Drákulovo sídlo v Anglii. Do cesty se vám postaví mnoho starých známých z předchozích dílů Castlevanie jako jsou zombie, kostlivci, rytíři, netopýři nebo hlavy medúzy, které si stoprocentně "zamilujete". Nově potkáte i nějaké mechanické výtvory jako například rytíř s kolečky místo nohou nebo jiný rytíř, který má místo jedné ruky rotační kulomet. Z nepřátel mě nejvíce štvaly hlavy medúzy, které prolétávají po sinusoidách ze strany na stranu a velice špatně se trefují. Tady je problém v tom, že vždy když vaše postava dostane zásah, uskočí o malý kus dozadu. A pokud vás medúza trefí, když se pohybujete mezi plošinkami, pod kterými se nic nenachází, díky uskočení spadnete dolů a ihned ztratíte jeden život. Vaši cestu vám naopak usnadní hned několik speciálních zbraní. Opět tu máme Castlevaniovskou klasiku, takže po nepřátelích budete vrhat bumerangy, sekery a svěcenou vodu. Jejich množství závisí na počtu sebraných drahokamů, které nahradily nintendovská srdíčka.

Design jednotlivých úrovní je velice povedený a skoro v každém levelu narazíte na nějaký zajímavý nápad. Ať už je to měnící se úroveň hladiny vody v Atlantidě, výstup po plošinkách na Šikmou věž v Pise a nemůžou samozřejmě chybět velká ozubená kola, s nimiž se setkáte v Německu. Na několik originálních prvků narazíte i v novém Drákulově sídle v Anglii, kde jednu část úrovně tvoří optická iluze, při níž je každá část vaší postavy o kousek posunutá a hned v následující místnosti si zase vyzkoušíte, jak se hraje plošinovka vzhůru nohama. V každé úrovni se střetnete s minibossem a vždy na konci je pochopitelně hlavní boss. Většinou jsou poměrně originální a bohužel i dosti tuzí. A jelikož obvykle využívají hned několik různých útoků, jsou napoprvé i značně nečitelní. Jako obvykle si souboj s většinou bossů v poslední úrovni zopakujete. Na samotný závěr vás totiž čeká hned několik bossfightů v řadě a celá hra je pak zakončena soubojem se samotným Drákulou, který má hned tři faze. Celkově bych označil Castlevanii: Bloodlines za spíše těžší hru a pokud by si ji chtěl někdo zahrát, doporučoval bych buď emulátor nebo konzoli Sega Mega Drive Mini, abyste si mohli postup průběžně ukládat. Ve hře samotné lze využívat systém kódů, ale ten je v tomto případě zbytečně komplikovaný, protože využívá šestnáct znaků.

Grafická stránka se vysloveně povedla. Postavy jsou velké a detailní, pozadí vypadají nádherně a ve hře narazíte na solidní množství detailů. Hudba je jednoduše skvělá. Skladby jsou v každé úrovni jiné a většinou by se daly označit jako dynamické a plné motivů, které jsou typické pro horrory. Souboje s bossy pak provází vlastní motiv, který se nese v dosti naléhavém duchu. Za nejpovedenější bych označil skladbu, jež hráče provází hned první úrovní - Reincarnated Soul, kterou považuji za jednu z nejpovedenějších skladeb v celé šestnáctibitové éře.

Castlevania: Bloodlines je skvělá hra. Příběh je sice slabý, ale hra má velice dobrý design jednotlivých úrovní a průchod je za obě postavy dostatečně odlišný, aby mělo cenu vyzkoušet si dohrát hru za Johna i Erica. Ale připravte se na to, že se určitě zapotíte.

Pro: Kvalitní level design, výborné audiovizuální zpracování, zajímaví bossové, za každou postavu se hraje trochu jinak

Proti: Slabý příběh, vyšší obtížnost

+22
  • PC 80
Tahle série má vážně něco do sebe. Po první Castlevanii a Super Castlevanii jsem se pustil do The New Generation a opět jsem se dobře bavil i nervoval. Tentokrát máme na výběr mezi dvěma hrdiny, já si vybral Erica Lecardeho. Zajímavostí je, že oba hrdinové mají pár odlišných pasáží, a to díky jejich schopnostem. Zatímco Erik může vysoko vyskočit, John Morris se zase umí přehoupnout přes propast.

Na tomto díle nejvíc oceňuji level design. Levely jsou plné dobrých nápadů, které na jednu stranu činí hru zábavnou, ale vzhledem k sérii je jasné, že často i lehce frustrující. Super byla například šikmá věž v Pise, respektive celá Stage 3 odehrávající se v Itálii byla velmi povedená. Bestiář  je mixem klasických potvor z minulých dílů (například netopýři, kostlivci, medúzy) a nových nepřátel, kteří se vždy hodí do dané oblasti. Bossové jsou těžcí, ale zvladatelní, dokud...

... nepotkáte Smrt. Smrt byla pro mě opět smrt. Tady začíná být hra dost brutální. Bossfight se smrtí je legendární, protože vám nejdříve vyloží šest karet, které hráč v libovolném pořadí musí "zahrát". Dvě jsou naštěstí léčitelské, ale čtyři jsou bossové z předchozích fází. A jednu z léčitelských je nutné si nechat na konec, protože pak nás čeká samotný souboj s tou smrťáckou potvorou, která mi pije krev už třetí hru, nebezpečný souboj s Elizabeth rozdělený na dvě fáze a nakonec čtyřfázový Dracula. A ne, žádné další léčení. Teda až na možnost uložit si hru, tedy aspoň v Castlevania Anniversary Collection, jinak bych se s tím trápil ještě asi měsíc :) Co do obtížnosti mi přijde Castlevania: The New Generation o trochu těžší než Super Castlevania, a právě závěr je jeden z důvodů.

Jinak je hratelnost parádní a hra i stále skvěle vypadá. Vůbec jsem si neuvědomoval, že hraji 30 let starou hru. Klobouk dolů. Naprosto v pohodě je také ovládání, přesné a responsivní, tak jak to má být.

Super Castlevania se mi líbila o krapíteček více díky atmosféře, která byla taková temnější, což mi sedělo více. Přesto obě hry hodnotím stejně, i Castlevania: The New Generation je totiž velmi kvalitní a zábavná plošinovka, která dobře pobaví každého, komu nevadí výzva.
+22
  • PC 70
Série Castlevania zavítala i na konzole firmy Sega a na hře je změna platformy opravdu znát. Dříve pomalejší hratelnost s rozvážnějším časováním útoků nahradil rychlý pohyb a akčnější boj. Vlastně se od MegaDrivu dá něco takového čekat, ale po šesti předchozích dílech to bylo skoro nepříjemné. Jinak je vše na svém místě, procházíte lineární sekvencí úrovní a nepřátele likvidujete bičem a několika sekundárními zbraněmi. Bič lze využít také ke zhoupnutí, což je celkem šikovné. Lze hrát i za jinou postavu s lehce odlišným průchodem a kopím místo biče, ale tu jsem jen krátce zkoušel.

Úrovně jsou tentokrát tematicky zasazené do různých států a podíváme se tak do Itálie, Německa nebo Francie. Na designu je to často znát a jde o další příjemné osvěžení. Zmizel časový limit, což velmi oceňuji. V poslední úrovni je zajímavá část s posunutým obrazem do několika rovin, velmi originální, matoucí a zábavné. Celkově je obtížnost takovým Castlevania zlatým středem. Technická stránka je povedená, hra dobře vypadá a hudba je stále skvělá. Navzdory mnoha kladům jsem se u hraní bavil méně než bych čekal, ani nedokážu pořádně říct proč.
+22
  • PC 75
Další díl Castlevanie se opět drží zavedeného konceptu. Avšak snaží se do něj zavést zase pár novinek a také již na první pohled vypadá opět o něco moderněji.

Příběh jede ve starých známých kolejích, opět se někdo snaží vzkřísit Drákulu a je jen na nás ho zastavit. Po pravdě, už jsem jej po těch všech dohraných předchozích dílech ani moc nevnímal. Co mě ale naopak zaujalo, že můžu hru hrát za dvě různé postavy. První je klasika John Morris, další i když nepřímý potomek rodu Belmontů, s klasickým bičem. Druhou postavou je Eric Lecarde, o němž jsem si část hry myslel, že je to podle vzhledu holka. Ten disponuje oštěpem, který může kromě likvidace nepřátel použít i na vyšší skoky, čehož jsem při hraní hojně využíval. Ve výsledku mě bavilo hrát více právě za Erica, protože přináší trošku jiný přístup k hraní.

Level design se opět drží klasiky, není zde nic co by mě zvedlo ze židle. Naopak mě spíše štvala ta otočená úroveň a ta s třemi různě posouvajícími se proužky. Inovace typu "zhoršíme hráči orientaci a ovládání" není to pravé ořechové, jak zlepšit úrovně. Co se mě ale zase potěšilo, bylo nahrazení srdíček drahokamy. Už od prvního dílu jsem si říkal, že sběr srdíček spíše inklinuje k obnovování zdraví než k získávání "munice" pro sekundární zbraň. Drahokamy mi pro tento účel dávají mnohem větší smysl. Zajímavý je i posilující bonus, který přetrvává, dokud postava neztratí jeden život. 

Nepřátelé se zde hodně recyklují z předchozích dílů, včetně strategie nutné k jejich poražení. Sem tam jsem ale narazil na pár nových kousků, kde mě nejvíce bavil Minotaurus, který si klidně urve kus sloupu a používá ho jako zbraň. V pozdější fázi mě celkem překvapili rytíř na kolečkách a rytíř s rotačákem. Co se bossů týče, ti jsou často dva v každé úrovni, je tak potřeba si hlídat životy, které pak můžou u toho závěrečného v úrovni chybět. Nejvíce mi pak zavařila klasická dvojka: Smrtka Grim a samotný Drákula.  Asi nejvíce nudný je tentokrát Grim, jehož boss fight se zbytečně natahuje tím největším klišé: opětovnými souboji s již poraženými bossy. Aspoň že měli méně životů.

Jak jsem již psal v úvodu, graficky hra vypadá zase o něco lépe. Chvíli jsem si musel zvykat, než jsem si na nový graficky styl zvykl. Stejně tak i hudba zní skvěle.

Hraní Castlevanie je pro mě po tolika dílech už značně stereotypní. Spousta stejných věcí a stejných principů. Pozitivní je ale to, že mě to stále baví a to se počítá ze všeho nejvíc.
+17