Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Blitzkrieg. V překladu blesková válka. Tímto termínem se označoval Hitlerův způsob vedení boje či taktika v prvních měsících Druhé světové války. Blesková válka se tomu říkalo proto, že německé jednotky postupovaly za pomocí tanků a letadel bleskově vpřed. Nejvíce se tato taktika uplatnila asi v bitvě o Francii, kterou Němci vyhráli a Francii obsadili po měsíci a půl.

Ale dost historie. Podle názvu hry bychom i my čekali bleskové boje na evropských bojištích, ve skutečnosti tomu tak však docela není. Ale k tomu později.

V rámci kampaně se můžete v této hře ujmout jak Němců, tak i Spojenců či Sovětů. Každá kampaň se sestává z několika historických misí, mezi něž jsou vloženy vždy 3 náhodné mise s rozdílnou obtížností (lehká, střední, těžká), za jejichž splnění se Vám odemknou nové jednotky. Tyto mise hrát můžete, ale nemusíte. Já je však osobně hrál, neboť byly lehké a krátké a vidina nových a lepších tanků či děl mě nutila je hrát.

V každé misi (jak náhodné, tak historické), obdržíte určitý počet jednotek, se kterými si ve většině případů musíte vystačit až do konce mise. Celou kampaní s Vámi taktéž jde Vaše „četa“, která se skládá z počátku z 3 tanků a z 3 děl, ke konci hry už je to 6 tanků a 6 děl. Tyto jednotky získávají v průběhu kampaně zkušenosti a zvyšuje se jim hodnost. Když Vám však jednotka z Vaší „čety“ umře, nahradí ji nová bez zkušeností a hodnosti.

Jednotek je ve hře opravdu spoustu, od základní pěchoty (která se zde nijak nerozlišuje), přes obrněná vozidla, tanky, samohybné houfnice, dalekonosná a protiletadlová děla až po opravárenská či nákladní vozidla. *SPOILER*Nechybí zde ani lahůdky jako je supertěžký německý tank Maus či supertěžký americký tank T28/T95.*SPOILER* Na pomoc si taktéž můžete přivolat letectvo v podobě průzkumného letadla, útočných bombardérů, klasických bombardérů či stíhaček. V některých misích je tato podpora omezena že když Vám tyto letadla sestřelí, daná kategorie letadel již nebude nadále v misi dostupná. Suma sumárum je ve hře opravdu hodně jednotek.

Takhle napsáno se to čte hezky. Realita je však trošku jinde. Bohužel, musím zde vyzdvihnout i pár docela zásadních nedostatků této jinak skvělé hry.

Začneme gameplayem, kde je asi ten největší kámen úrazu. O co se jedná? O pohyb jednotek, který je naprosto příšerně udělaný (čtěte odfláknutý). Z jiných strategií jsem prostě zvyklý, že vydám jednotce rozkaz (např. přesun) a jednotka to během chvilky splní. Tady dám rozkaz přesunout se, ale tady teprve začíná to pravé peklo. Jednotky jsou neskutečně pomalé, než vyjedou ze své pozice, klidně se i 3x otočí na místě. Navíc, během přesunu, když už se jim tedy podaří odjet, se několikrát zastaví, otočí o pár stupňů a zase jede dál. Nic takového jako plynulý pohyb ve většině případů neexistuje. Pathfinding je taktéž naprosto příšerný. Před tankem stojí skupina pěšáků a tank, místo aby skupinku objel či počkal, až mu skupinka uhne, se začne otáčet doleva či doprava na místě a prostě se zasekne. To samé skupina pěšáků, místo toho, aby tanku uhnuli, začnout zmateně pobíhat a najednou je všude chaos. AI je v této hře prostě hrozné. Musím říct, že už dlouho jsem neviděl tak špatné ovládání a chování jednotek, jako je právě v této hře.
Co se pak týče nepřátelských jednotek, občas je opravdu těžké s nimi bojovat, v některých případech mi dokonce přišlo, že museli, jednoduše řečeno, cheatovat. :D

Dalším, spíš jen drobným nedostatkem, je dohled jednotek, který je opravdu malý. S tím je spojen i ne moc dobře udělaný visibility systém, kdy může nastat i taková situace, že nepřátelskou jednotku uvidíte, až když je cca metr před jednou z Vašich jednotek. Toto je však nejspíš dáno faktem, že na rozdíl od jiných strategií, zde vidíte pouze to, co vidí vaše jednotky, nikoliv okolí vašich jednotek. Na jednu stranu to hře přidává pocit autentičnosti, na druhou je však ovládání trochu zmatené. Avšak jak jsem řekl, beru to spíš jen jako takový drobný nedostatek. Navíc je to pouze věc názoru, jiní to třeba vezmou jako plus této hry.

Předposlední částí, které se chci věnovat, je grafická stránka. Po té hra nevypadá na svou dobu nikterak špatně, jednotky vypadají pěkně, až na pěchotu, která je tak malá, že ani nejde vidět, že mají vojáci nějakou zbraň. Ale to vem čert. Jediné, co zamrzí, je absence rotace kol a pásů, kdy pohyb jednotek, které po mapě jen tak „kloužou“, vypadá opravdu divně.

Poslední věcí, kterou bych chtěl zmínit, je herní doba, která u mě čítala úctyhodných cca 35 hodin. Historické mise jsou totiž docela dlouhé (každá zabere minimálně hodinu) a navíc jsem ještě hrál docela dost misí náhodných. Herní doba se však bude lišit hráč od hráče, neboť zde záleží i na stylu hry. Já preferuji spíše pomalejší dobývání, proto taky takový čas.

Abych nezapomněl, chtěl jsem ještě zmínit, že ke hře je spousta rozšíření a datadisků. Osobně jsem hrál Burning Horizon, který sleduje Maršála Erwina Rommela a jeho tažení od Ardenských lesů, přes pouště severní Afriky až po poslední odpor Němců v západní Evropě. Toto rozšíření čítá celkem 8 zajímavých misí. Druhým datadiskem, který jsem si zkusil, avšak nedohrál, je Rolling Thunder, který sleduje jiného velkého velitele, Generála George S. Pattona a jeho jednotky od pouští Severní Afriky až po Ardenské lesy při závěrečné německé ofenzívě v zimě roku 1944. Toto rozšíření obsahuje tuším taktéž 8 nových misí, které mě však na rozdíl od Burning Horizon tolik nebavily. Osobně mám ještě další 3 rozšíření, Mission Kursk, Mission Barbarrossa a Green Devils, avšak ani jedno mě nezaujalo a rozhodl jsem se je nehrát. Jelikož jsou tyto datáče prakticky shodné s původní hrou a jediné, co je odlišuje, jsou jiné mise, jsem se proto rozhodl je hodnotit stejně jako původní Blitzkrieg.

Tímto jsem se konečně dostal k závěru mého komentáře a teď už musím vytknout jen konečný verdikt. Nebýt toho opravdu špatného systému ovládání, neváhal bych hře udělit 80%. Takhle to je však s odřenýma ušima 70%.

Pro: + Délka hry + Počet jednotek + Zábavné mise, možnost taktizovat + Graficky pěkné na svou dobu + Spousta datadisků a rozšíření, jak oficiální, tak i neoficiální, zvyšující herní dobu takřka na dvojnásobek

Proti: - Otřesný systém ovládání - AI jednotek - visibility systém - chybějící rotace kol a pásů u jednotek 

+7
  • PC 90
Po znechucení snadností, jednoduchostí a medkolemhubymazajících mechanismů novějších strategických titulů, jsem sáhnul po strategii staré bezmála 13 let.

Grafika je ve 2d a to jsem, uznávám, považoval za příkoří, neboť místy je takováto statická mapa nepřehledná a nemožnost pohybovat svobodně kamerou tomu neprospívá. Jinak jsou ale textury udělaný moc hezky, prostředí se navíc překvapivě deformuje - po salvě děl je tak zem v těchto místech pokryta krátery a tyto postupem času nezmizí. Stejně tak je to třeba i s mrtvými těly svěřenců či nepřátel. Vraky zničených tanků sice mizí, ale to je herně žádoucí neboť by běžně ucpaly mosty a jiná zůžení.

Herní koncept je na svou dobu vcelku revoluční (asi ne zcela originální), kdy jednotky hráč nemůže tvořit, nýbrž je nucen šetřit s tím, co dostane na začátku mise a s tím se pojí i tempo a rozvážný styl hry. Třeba taková pěchota se přesunuje opravdu pomalu (nedejbože ve špatném terénu), což mě osobně vyhovovalo a zdálo se mi to realistický.

Jednotlivý úkoly jsou místy poměrně obtížný. Na střední obtížnost jsem dostal férově na hubu hned ve třetí misi. Díky nekompromisnosti a malé výdrži vojáků i tanků stačí jeden překvapivý nepřátelský útok z neočákavané strany a misi člověk může restartovat. Nakonec jsem musel často aplikovat taktiku přepadení, popřípadě pasti, neboť bežným způsobem se těžší mise odehrát vítězně prostě nedaly.

Mimo vhodného postupu je člověk nucen navíc i řešit zásobování, doplňování posil nebo protileteckou obranu a tak je zde válčení poměrně složitou komplexní činností. Každej voják má údaj o healthech i munici, dokonce se i přesně vypíše kterou dobovou zbraň má v ruce. Thumbs up!

Vskutku mě potom potěšilo, jak probíhá například oprava tanku: zavolám inženýrský auto, vystoupí dva technici, přejdou k tanku chvíli tam něco jakože povrtají. Pokud nemají dostatek náhradních dílů, zase nasednou, odjedou si k nejbližšímu skladu, tam opět vystoupí nanosí věci do auta a pak zase vyrazí zpět k porouchanému vozidlu. RESPECT! (když vzpomenu na sérii PANZERS, kde lítaly vduchem symboly klíčů, musím se pousmát)

Speciální kapitolou je artilerie, která může útočit téměř na kteroukoli pozici na mapě, ale zároveň se tak prozradí. Kolikrát je tak člověk nucen děla často přesouvat, aby nepřítel nevedl nálety či protisalvy právě na jejich pozici. Protože pak jde pálit i jaksi na slepo stává se z dělostřelectva velice zajímavej strategickej prvek, kterej mohdy rozhoduje o vítězi.

Délka hry je příkladná - 3 kampaně - mnoho historických misí, ještě víc těch náhodných - rozhodně to není nic na dva večery. Pravda, především ty random nejsou příliš navzájem odlišný, takže jsem měl nejednou pocit, že tohle misi jsem už hrál, ale i tak nemůžu říct, že bych na ně nadával - naopak.

Celkově nezbývá než uznale pokejvat hlavou a nainstalovat datadisky.

90%

Pro: obtížnost, složitost, taktické nároky, více možných alternativ pustupu, detaily, tempo hry, artilerie

Proti: 2D, autům se netočí kola, příliš rychlé reakce letadel

+13
  • PC 95
Ke hře jsem se dostal kdysi, když vyšla demoverze na CD/DVD příloze některého z tehdejších herních časopisů. Ihned mi Blitzkrieg přirostl k srdci a jen v demoverzi a jeho třech misích jsem dokázal strávit až příliš mnoho času. Teprve poté jsem si za našetřené peníze koupil celou hru a znovu v ní strávil hromady času, HROMADY!

Hra ve třech sáhodlouhých kampaních (Spojenecká, Německá a Sovětská) nabídne jednu hlavní historickou bitvu a několik náhodně generovaných vždy pro každé z hned několik kol v rámci jedné kampaně. Historické mise jsou rozlehlejší než ony náhodné a hlavně jsou inspirovány skutečnými bitvami. Pomelete se tak s nepřítelem u Kursku, o Berlín apod. V malých generovaných misích, které jsou pro každé kolo tři, ale neubývají, a to každá vždy v jedné dané obtížnosti - lehká, normální a těžká, máte možnost za splnění úkolu získat jeden kousek lepší technicky, než jakou používáte nyní - protiletecká a protitanková děla, houfnice, tanky, raketomety... vše, co by vám mohlo v historické bitvě být k užitku. A pokud si v menu hry nenastavíte nejlehčí obtížnost, okusíte, že v téhle hře se musí nejen myslet a jednat opatrně a s rozmyslem, ale mít i trochu štěstí :) Bez průzkumu a dělostřelecké s leteckou podporou zařv nejen mnoho pixelů pod vaší správou, ale z vaší nicotné úspěšnosti nebude nadšeno ani velení, takže se také oddálí vaše povýšení. S každou jednotlivou bitvou sbíráte zkušenosti, tedy jak moc a úspěšně plníte úkoly, jak moc jste opatrní či zda se ženete vstříc smrti na zteč, jaké je vaše vojenské umění, samozřejmě také kolik jste ztratili jednotek, jak rychle byla mise splněna a tak dále. U takřka každé vojenské hodnosti také dostáváte pod velení větší počty jednotek, tedy hlavně buďto 3 nebo 6 tanků a 3 nebo 6 dalekonosných děl. Počty pěchoty se v generovaných misích nemění, v těch historických ovšem dostanete na povel mnohem více techniky a vojska, než je vaše "běžná" jednotka.

V bitvách ale nesbíráte zkušenosti jenom vy, ale právě i vaše děla a tanky (pěchota nikoliv). Stojí tedy za to, dávat si pozor na své jednotky, protože ztratit těsně před historickou bitvou zocelenou jednotkou se třemi prýmky a nahradit ji tak nějakým nováčkem, není zcela vhodné.

Velké historické bitvy vzhledem k nastavené obtížnosti mohou trvat velmi dlouho od jednoduché "hrnu to tam" po těžkou "zdaleka ne všichni mi přežijí a zdaleka ne všechny pobiji, ale snad alespoň splním všechny úkoly, jinak si to budu muset zopáknout".

Tahle hra dokáže zabavit na hodně dlouhou dobu a není úplně radno ji rozehranou opouštět, protože pak můžete zapomenout, jak že jste to vlastně plánovaly upgrade svých jednotek. Hru si čas od času dávám znovu a znovu a stále si díky její velké rozhlehlosti a dlouhé hrací době celou nepamatuji :) Toliko ke kladům.

"Tvoje mise je jednoduchá - pouze plň rozkazy."

Po X-tém čerstvém dohrání ale musím uznat, že přesto, jak je hra chytlavá, není rozhodně bez chybičky. Hra je v tuto chvíli cca. 10 let stará, čemuž odpovídá mj. grafická stránka hry. Osobně mi nijak nevadí, že se ve větru nehýbou lístky na stromech a nemohu si detailně prohlédnou včelu na květu pampelišky, ohnutém díky stojícímu pásu tanku, ale faktem je, že maximální rozlišení 1440x900 je trochu chudé a máte tak trochu menší výhled. Sice je možné si úpravou konfiguračního souboru navolit rozlišení v podstatě jakékoliv, což ve hře následně funguje, ale nesmíte zapomenout, že i např. pouze změnou hlasitosti v menu hry toto nastavení resetujete na skvělých 640pixelů. Hlavní obrazovka menu hry je sice hezky animovaná, kouří zde tři německé tanky, ale dost nevyužitá. Než se třeba z briefingu mise proklikáte zpět do Windows, značně zestárnete. Také díky tomu, že samotná hra je jakési pseudo 2D-3D, tedy prvky jsou vymodelované ve 3D, ale mapou nejde nijak otáčet ani zoomovat a samotný povrch je prostě jen textura, dost špatně se rozeznává povrch bojiště, těžko poznáte vyvýšeniny, pokud nejde přímo o několikametrový převis, nerozeznáte co je ještě písek, kam technika může jet a kam se již nedostane apod. Ovlivňuje to způsob, jakým si jednotky hledají sami cestu k vytyčenému cíli. Nezřídka kdy se tak stává, že jednotka se pomine a jme si hledat vlastní cestu jinudy, většinou i skrze pozice nepřítele, kterého ovšem ignoruje a nechá se bez odporu zmasakrovat. Jednotky, ať už tanky nebo pěchota, se prostě v některých místech zaseknou a i když vám na kliknutí odpoví, nehnou se. Stojí a čumí a buďto se je můžete snažit rozhýbat příkazy k pohybu do jiných směrů, nebo s nimi prostě přestat počítat. Mnohdy je tak prostě jednodušší opustit skupinku vojáků nebo jeden tank, než aby vám kvůli tomu vázla celá zbývající operace, na kterou je nutno dohlížet. Ony 2D/3D modely techniky mají ještě jednu zajímavou vlastnost. Tanky a vozy v některých případech mohou projíždět skrze sebe, např. v úzkých uličkách nebo mostech nebo prostě při pozastavení kolony a otáčení se pro vyhledání průjezdné trasy. Většinou se takto do sebe zaklesnutá vozidla vyprostí. Jindy se ovšem ani jedno vozidlo nedokáže hnout a vy tak získáte jakousi "siamskou" jednotku neschopnou pohybu. Buď můžete nahrát poslední uloženou pozici nebo se s tím smířit. S tím také souvisí nutnost dbát na tom, kde necháváte vysadit své výsadkáře. Výsadkář, padnuvší např. do řeky je automaticky mrtvý. To by se dalo ještě pochopit. Výsadkář padnuvší na nějakou jinou překážku, např. budova, tank apod. přistane vedle, tedy se nijak nezraní. Ovšem výsadkář, vysazený na okraj hrací mapy chuděra padnuvší za okraj mapy, automaticky umírá a vy s tím nic neuděláte. Stejně tak neuděláte nic s na dané místo přivolanou leteckou podporou. Ukliknete-li se a např. pošlete stíhače proti bombardérům na špatnou část mapy, nemáte možnost říct stíhačkám, aby se přesunuly jinam. V horní části mapy vám jednotky demolují stíhací bombardéry a vaše stíhačky si znuděně poletují ve spodní části mapy, dokud jim nevyprší čas a nevrátí se na jakési vždy mimo hrací plochu schované letiště.

To by byly ty, řekněme, techničtější nedostatky. Po skutečně několikerém dohrání celé téhle dlouhé hry je ovšem nutno i poznamenat, že místy už začíná být trochu nudná a to díky stále se opakujícím náplním generovaných misí. Na výběr jsou totiž pouze stále dokola se opakující mise "Najdi a znič nebo obsaď", "Obsaď a ubraň most", "Obsaď most a následně znič z místa A do místa B projíždějící jednotku obrněnců" a "Doprovoď přes mapu náklaďáky". Možná se to nezdá jako repetitivní, ale když si chcete takovou těžkou generovanou misí upgradovat své tři tanky, následně tři děla a v pozdějších fázích hry máte jednotek 6 a 6, tak po prodělané Spojenecké a Německé kampani mě už začínaly pokusy o vylepšování jednotek přinejmenším nudit, ne-li štvát. Tomu ani nenapomáhá fakt, kdy v jedné generované misi máte jako odměnu vícero techniky, vždy ale jen jeden kus a s každým dohráním se tak odměna obměňuje. Po dohrání mise si nelze zvolit, jaký bonus chcete, jeden je prostě předvolen před začátkem mise a chcete-li druhý z nabízených dvou, musíte odehrát nějakou jinou misi a poté se nabídne teprve chtěný upgrade. Takže doženu-li to do extrému a chcete-li si tedy upgradovat 6 a 6 jednotek, může to znamenat minimálně 12 vedlejších misí, nebo taky klidně i 20. Díky tomu hra neuvěřitelně časově bobtná, což by nevadilo, kdybyste už tak podvacáté nedoprovázely náklaďáky sice jinak tvarovanou a rozloženou mapou, ale v podstatě furt tou stejnou, se stejnými převisy, na kterých je vždy buď jedno nebo dvě děla či tank spolu s pěchotou, na křižovatce vždy skupina pěchoty nepřítele apod. Bohužel repetitivnost zde už ke konci hry je obtěžující.

A však i přesto přezevšechno si hru zahrají po čase znovu. Tohle je prostě Blitzkrieg. Nejednoduchá a přesto návyková a jednoduše pochopitelná a uchopitelná hra. Jen vám garantuji, že ji nedáte "v kuse". Ne, že by to nešlo, ale... to prostě nejde :D

PS: Budete-li hrát hru ještě dnes, důrazně doporučuji ji stále v průběhu mise ukládat. Na 64bitových Windows 7 sice hra funguje, ale i přesto jsem se párkrát setkal s ukončením aplikace a neuložený postup historickou misí byl v... ta tam.

Pro: Sice jednoduchá, přesto dostatečně detailní grafika, ozvučení, hudba :), návykovost, hratelnost, nutnost myslet

Proti: Rozlišení, chyby v nascriptované AI a pathfindingu, nemožnost výběru upgradu po splnění mise, po čase repetitivnost v cílech misí, v některých případech zbytečná "hloubka" menu hry

+14
  • PC 80
Ze strategií z 2. sv. války si tato hra u mě získala největší sympatie. Žádné krkolomné ovládní, spousty zbytečností, které akorát kazí hru, ale čistá atmosferická akce, samozřejmě podpořená důkladnou taktickou přípravou. Požitek ze hry jsem si ještě umocnil výměnou originální herní hudby za skutečné vojenské skladby a písně Říše, Spojenců a SSSR a už jsem se cítil skoro jako skutečný generál.
+11
  • PC 100
U této hry jsem strávil spousty hodin.Můžu říct, že tahle RTS je u mne nejlepší, co jsem kdy hrál. Hra splňuje všechny parametry, co potřebuji k vedení litých bojů. Na Sudden Strike mě vadilo zásobování municí. Mapy byly velké, spousta nepřátelských jednotek a zoufalé množství munice. Když jsem ostřeloval pomocí jakékoliv artilérie (neberwerfel, katuscha..),tak jsem čekal i desítky minut, než se auta doplnila (bedny už byly dávno vysbírané). Zato u Blitzkriegu to bylo vyřešeno skvěle a tak sem si vychutnával mohutné dělostřelecké přípravy, vedl pěchotu podporovanou tanky a letectvem. Jedním slovem "luxus"
+13