Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Opět hra, kterou bych si díky mému oblíbenému časopisu k němuž byla přiložena jen tak nezahrál a opět to je perla mezi hrami ( stejne jako Dreamfall, Syberia, Posel Smrti atd. :-)) Neskutecně barevný svět, který žije svým vlastním životem podbarvuje příjemná hudba. Hratelnost taktéž velmi dobrá i když souboje jsou zpravidla jednoduché a rychlé, všechno to dopředu táhne hlavně příběh a focení nejrůznějších zvířátek, kterých jsou po celém světě stovky a sbírání perel za které si kupujete u zhulených nosorožců :-) vybavení do svého vodního vznášedla s kterým se pohybujete po po světě.
Neprávem neúspěšná hra a téměř dokonalá ve všech směrech..... a pak že jsou počítačové hry nesmyslné, tupé střílečky bez špetky umění :)

Pro: fantastický svět, hudba, hlavní hrdinka, prase :), level design, focení

Proti: někomu by se mohla zdát příliš dětská :-)

+37
  • PC 90
BGE má velké srdce, a vůbec jsem nečekal, že mi tak hodně padne do noty. Krátká akční adventura, která se velmi odlišuje, ale přitom působí přirozeně a autorsky. Musím ocenit zejména samotný koncept reportérky jako hlavní hrdinky. V kolika hrách je vaší hlavní "zbraní" fotoaparát? Přijde mi to jako ideální kombinace se žánrem plížení, který je ve hře hojně zastoupen. (Ještě by bylo fajn od hráče vyžadovat dedukci či další reportérské schopnosti, ale to zde bohužel není). Dobře do toho zapadá zajímavý příběh, ve kterém odhalujete vysoce postavené spiknutí (ovšem je hodně čitelný, chtělo by to více zvratů).

Svět je velice výrazný, od brčálově zelené hlavní hrdinky (včetně rtěnky) až po jeho antropomorfní obyvatele. Líbilo se mi občasné vkládání cizojazyčných výrazů (španělštiny, předpokládám) do běžné konverzace s konkrétními postavami, dodává to pocitu různorodého světa. Estetika světa je perfektní, od středomořské vesničky na pobřeží moře, přes létající dopravní prostředky, až po místní faunu. Míst k navštívení není mnoho, ale jsou dobře zapamatovatelná, ať už to je váš úvodní domovský maják, rodinná opravárenská garáž nosorožců Mammago, nebo bar Akuda s nezapomenutelnou písničkou Propaganda...

Hodně pozitivně mě překvapilo, že hra se nesnaží vést hráče za ručičku (to byly časy). Žádný kompas "tudy vpravo" (mapu ale máte), žádné výzvy "zde zmáčkni páku". Několikrát jsem se musel slušně zamyslet, než jsem přišel na řešení, a pak jsem z toho měl opravdu dobrý pocit. Dokonce jsem se musel vracet prošlými cestami, protože jsem něco minul, ale nevěděl jsem co. Stejně jako ona reportérka by bloudila danými komplexy, snažila se najít cestu vpřed, a nikdo by jí neosvětloval důležité aktivní prvky.

Technicky jsem se hrou neměl žádný větší problém. Na širokoúhlý obraz existuje oprava. Rozsekání světa do malých oblastí je daň původní technologie, ale nijak mi to nevadilo. Jenom ta kamera... s tou je dost často boj, a je to asi jediná věc, která mě z funkčního hlediska rozčilovala.

Vůbec se nedivím, že se BGE často řadí mezi zapomenuté herní perly. Hry s výborným kritickým ohlasem, co bohužel komerčně propadly. Doporučuji vyzkoušet alespoň nyní, dokud to na současných systémech stále funguje.

Celkové hodnocení: Nářez
+31
  • PC 90
Četl jsem kdysi různé recenze na hru, kde bylo hlavně zdůrazňováno, že se tam fotí zvířátka, jezdí ve vznášedle a sbírají perly. Tohle je přesně to, co mě od téhle hry tak dlouho odpuzovalo. Jezdit ve vznášedle, sbírat perly a fotky zvířátek, to mě jako má ohromit? Představoval jsem si hru jako běžnou skákačku, něco ve stylu Jazz Jackrabbit, ale ve 3D. Udělal jsem si na hru na základě recenzí špatný názor, takže mě vůbec nelákala. Navíc, hlavní hrdinka se na mě pořád mračila a neusmála se. Ale když hru každý chválil a když byla zadarmo k hernímu časopisu, vyzkoušel jsem.

Moc mě nezaujala. Ten dlouhý neodklikatelný začátek vyžadoval určitou náladu a ponoření se do příběhu. Neměl jsem trpělivost, koukat minutu na to, jak Jade s nějakým dítětem cvičí na útesu. Pak se začalo něco dít, ale jako většině hráčů, ani mě se nechce číst tutoriály, takže jsem se pokoušel vyskočit z ohrádky klávesou W, plus Mezerník pro skok. Ale to k ničemu nebylo. Podíval jsem se líp na nápovědu, rozbil ohrádku a - první smrt, druhá smrt, a tak dále. Hra měla lehké prvky adventury, vyžadovala určitou trpělivost a pozornost. Když se mi tedy nakonec povedlo nepřítele udolat a šel jsem do majáku, najednou si Jade nasadila černou masku. Podivil jsem se, ale myslel jsem, že je to nějaký symbolizmus. Maska nezmizela ani po restartu a při pohledu zblízka se skládala z malých trojúhelníčků - Jade vypadly textury z obličeje. Hru jsem naprosto znechucen odinstaloval.

Dlouho mi ležela na poličce a sedal na ni prach. Jednou jsem v čase volna neměl co hrát, nic mě nebavilo, tak jsem opět sáhl po téhle nedohrané klasice. Začátek nuda, ale pak se to rozjelo! Ono to má i příběh! Ono tam fakt o něco jde! Ona to není jen legrácka pro děti, ona je to vážná a perfektně promakaná sci-fi špionážní akce! Proč o téhle hře všichni psali tak matoucí recenze? A ta nádherná grafika, krásná i po deseti letech od vydání, přitom hladce fungující pomalu i na lepší kalkukačce. A to ovládání - žádný tutoriál není potřeba, na obrazovce se prostě objeví obrázek tlačítka, které má hráč zmáčknout. I sedmileté děti, takto moji příbuzní, to zvládají (říkají té hře "ta zelená paní" - samozřejmě jenom jezdí ve člunu a fotí zvířátka). To prostředí! Říkal jsem už, že rád prozkoumávám cizí planety? Ne? Tak tedy rád je prozkoumávám, čím divnější, tím lepší. Vždycky mám radost, když někdo povolí uzdu fantazii a já jako hráč nemusím řešit ve hře capiny typu: "jsou orkové opravdu zlí? Nebo jsou jen nepochopení?"

Hnací motor příběhu, atmosféra mimozemského válečného ohrožení planety, se povedla na jedničku. Válka, to znamená být pořád ve střehu, to znamená bát se o své přátele a dělat všechno pro jejich ochranu, i když mnohdy nedokážete ochránit ani sami sebe, zejména, když na účtu nemáte ani halíř a místní Hillyanský ČEZ se s vámi nepáře. Nemáš na zaplacení? Tak ti vypneme ochranný štít. Těžko se zachraňuje svět, když má Jade hluboko do kapsy. Naštěstí má Jade dobře placenou práci, tedy pokud sežene zákazníky. Je soukromé očko a taky fotografka. Když vypátrá, nebo vyfotí něco zajímavého, dostane peníze na účet. Aby Jade nebylo při práci smutno, má parťáka, mechanika, údržbáře a vůbec strýčka do nepohody, který je sice napůl prase, ale je to prase veselé, pracovité a věrné. Kromě toho má Jade holografického přítele v hodinkách, kterého nejspíš tajně miluje. Jen se na ni koukněte, jak se na něj dívá, když si myslí, že ji nikdo nevidí. Asi to dělá ten španělský přízvuk. No a protože Jade bydlí na ostrově ve starém majáku a suchou nohou se nikam nedostane, vlastní taky vznášedlo. To se dá vylepšovat o nové funkce, stačí mít dost perel. Některé obchody na Hillys, totiž berou jen perly. Je to neoficiální platidlo, ačkoliv úřady přísně zakázané. No a jednoho dne, právě když se Jade nic nedaří, všichni na majáku vyváznou životem jen zázrakem a finanční nouze je nejvyšší, dostane Jade nabídku práce od nového zákazníka, tajemného boháče v černé limuzíně. Jde se pátrat!

Pro: Příběh, hratelnost, grafika, umělecky propracovaná, humorná,

Proti: Někomu nemusí sednout častá změna nálad hry - někdy je veselá, jindy smutná, jindy až hororová.

+27
  • PC 90
Beyond Good & Evil patří mezi nejnádhernější hry, jaké jsem kdy hrál. Zpočátku jsem sice musel řešit několik technických obtíží a hned první souboj mě mírně vystrašil, zda se i zbytek hry nebude nést v podobném duchu, naštěstí se BG&E zakrátko ukázala v mnohem lepším světle. Ačkoli boje tedy jsou vcelku jednoduché, akční složka je dík různým prostředím - země, voda, vzduch - dostatečně variabilní, nehledě na to, že souboje netvoří jedinou náplň hry. Nechybí nejrůznější mezihry (přičemž hned u první jsem se opravdu srdečně zasmál), závody a honičky, povedené stealth mise i pár vedlejších úkolů a samozřejmě (možná trochu překvapivě) zábavné fotografování.

Dalším výrazným plusem je, že hra není v nejmenším "hopsačkou" klasického střihu (kteréžto jsem ani nikdy neměl příliš rád); skoky jsou automatické, do propastí nespadnete, což má za následek maximálně plynulou hratelnost. Úžasná audiovizuální stránka pak dokazuje, že přinejmenším estetická kvalita grafiky nezávisí na počtu polygonů či rozlišení textur, ale na umně zpracovaném designu, který je patrný na každém kroku ve hře, ať už se jedná o postavy, prostředí či nepřátelské potvory (skvěle hratelné souboje s bossy - tedy až na toho posledního - pak patří mezi vizuálně nejpřitažlivější části hry vůbec).

Hra je korunována zajímavým příběhem s příjemnou atmosférou a ačkoli herní doba není nejdelší (v mém případě se čistý herní čas pohyboval okolo 12ti hodin), nedostaví se alespoň pocit stereotypu a hra skončí v tom nejlepším. Samotný závěr je po příběhové stránce velmi dobře zvládnutý a jen tak potvrzuje nesmírně dobrý dojem, jakým hra hned od začátku působí.
+26
  • PC 85
Hru som si zvolil do Hernej výzvy 2016 do kategórie "hra vydaná najneskôr do roku 2006". Hra bola zadarmo od Uplay a nikdy som o nej nepočul, tak som ju hneď vyskúšal. A musím povedať, že ma dosť prekvapila.

Príbeh bol veľmi zaujímavý a hneď som sa doňho vžil. Zdal sa mi trochu rozprávkový, čo sa mi páčilo, keďže veľa hier sa snaží byť realistických. Dej bol napínavý až do úplného konca kvôli neustálim zápletkám. Hra mala veselý, ale aj smutný a dokonca trochu hororový nádych, čo dodávalo príbeho tú správnu atmosféru. V hre boli využité takmer všetky prvky ako bojovka, stealth, závody, a veľa ďalších. Jade ako ženská hrdinka (v poslenej dobe som hral nejako veľa za ženské hrdinky) s pomocou strýka Pey'Ja (drsné prasa) a tajnej organizácie IRIS museli ochrániť planétu Hillys pred nepriateľskou rasou menom DomZ. Niekedy v strede hry nastal nečakaný zvrat a DomZania uniesli Pey'Ja, ale IRIS poskytol Jade spoločníka Double H, ktorý mi pripadal od začiatku veľmi vtipný. Jade musela mať vždy po ruke fotoaparát, ktorým pomáhala odhalovať IRIS tajnosti DomZ a Alpha Sectoru, ale taktiež s ním mohla fotiť živočíchov, za ktorých bola odmenená perlami. Tie sa mohli získať aj pomocou vedľajších úloh ale aj po dokončený misie alebo bossfightu. Za ne si potom Jade vylepšovala loď a neskôr aj Belugu, jej vesmírnu loď. Bossfighty sú jednou z najdôležitejších častí príbehu. Odohrávali sa vždy na konci nejakej lokácie. Všetky boli rozdielne a aj docela ľahké. Až na finálny, ten ma už začínal štvať a chcel som rozbiť všetko naokolo, keďže som mal len 4 srdiečka :D. Na hádam 30 pokus som ho konečne porazil a už ten humus s tromi očami hovoriaci "skyrimským" jazykom nechcem nikdy vidieť. A k tomu mal ešte aj nejakých pomocníkov, čo vyzerali ako dementory. Záver bol epický a po titulkách, ktoré som musel pretrpieť bola krátka prekvapujúca cutscéna.

Hillys bolo prekrásne a pestré. Keďže sa jednalo o staršiu hru, čakal som že bude mať horšiu grafiku, ale aj tak ma prekvapila. Soundtrack sa mi páčil od prvej chvíle, čo som zapol hru. A to o dialógoch sa dá povedať taktiež, boli excelentne nadabované a páčili sa mi. Zaujímavé boli savepointy, ktoré ste si museli ukladať sami pomocou Mdisku na určitých miestach.

Nakoniec len dodám, že o hre o ktorej som nikdy nepočul musím hovoriť len dobré slová. Kľudne by som dal aj 90%, ale naštval ma ten posledný bossfight, ináč všetko bolo výborné.

Pro: Príbeh, Jade, Pey'J, Double H, vedľajšie aktivity, fotoaparát, grafika, soundtrack, bossfighty a veľa ďalších vecí.

Proti: Finálny bossfight.

+26
  • PC 95
Jakožto zapřisáhlý PC hráč jsem konzole vždy považoval za zbytečnosti, které jen zabírají místo a dají se na nich hrát jen samé dětské skákačky. Po odehrání Beyond Good & Evil se ale můj názor na tuto problematiku od základu změnil a pokud existují podobné herní klenoty vyrobené primárně pro konzole, pak už chápu, proč je vlastní tolik lidí.

Hned na začátku jsem se ujal hlavní hrdinky Jade, která má ráda zelené věci, a tak používá dokonce i zelenou rtěnku, má pěknou vizáž a krásný hlas (ostatně dabing většiny postav je povedený) a jelikož zrovna byla její domovská planeta Hillys napadena, musel jsem s tím něco udělat. Vedle Jade mě zaujal i její (kdoví proč) prasečí strýc Pej‘J, který srší vtipem a pomáhal mi vypořádat se s nelehkými situacemi, do kterých jsem se dostával při plnění hlavních i vedlejších úkolů celkem často.

Většina hlavních úkolů je velmi zábavná, ale vedlejší úkoly, jako třeba fotografování, posouvají hranici zábavnosti do nebeských výšin a jelikož se skoro všechny plní právě během hlavních úkolů, nikdy jsem se při hraní nenudil. Líbily se mi i minihry a závody, za něž jsem si vydělal nějaký ten kredit nebo perlu navíc a které se daly i několikrát opakovat a vylepšovat si tak své rekordy. K tomu všemu celou hru provází skvělá hudba se songem Propaganda v čele.

I když jsem tu vypsal spoustu kladů (a to jsem jistě na nějaké zapomněl) není to hra bez poskvrnky. Narazil jsem na nepříjemný klíčový bug, který se dal odstranit jen editorem uložených pozic, a i proto nemůže být moje hodnocení stoprocentní. Závěrečný boss také není to pravé ořechové, protože jde zabít jen nacvičenými stisky kláves, ale když se mi ho konečně podařilo porazit, ihned mi předchozí tuhý boj vymazalo z paměti závěrečné video, které je navíc zakončeno malým překvapením.

Zahrát si Beyond Good & Evil mi poradil bratr, ale jelikož jsem si myslel, že se jedná, jak už píši výše, o konzolovou skákačku, moc jsem ho nevnímal a ani jsem o hraní moc nepřemýšlel. Osud tomu chtěl a já, protože nastaly nečekané problémy s pár hrami, které jsem měl v plánu si zahrát, sáhl po této adventuře a jsem za to velmi rád.

Pro: Jade, Pej’J, dabing, fotografování, závody, hudba, zábavnost, závěrečné video

Proti: klíčový bug, závěrečný boss

+25
  • PC 60
Kdybych měl někomu, kdo herní průmysl více nesleduje a spíše na ukrácení času volí jednoduché hry zabudované v operačním systému doporučit áčkovou hru, doporučil bych právě Beyond Good & Evil. Do hry se snadno dostanete, snadno se ovládá a hraje a především vám po jejím dokončení zůstane zajímavý a nevšední zážitek.

Hra má příjemnou pastelovou grafiku a zajímavé, do jisté míry originální prostředí a především děj, jenž dokáže zaujmout. V tomto případě je i positivem menší obtížnost a kratší doba nutná k dokončení. Ta je totiž vyvážena o to intenzivnějším podáním, kdy se na hráče dere jedna zajímavá událost za druhou. Navíc samotné hraní baví, dokonce dokud hra není pokořena, často se vracíte a spouštíte hru znovu a znovu jen ke vstřebaní dalšího kousku specifické atmosféry světa Hillys.

Tu především mimo malého, ale fungujícího světa doplňuje, nebo lépe zvýraznuje podmaňivá hudba (Spanish Bar). Ta kombinuje řadu stylů, dokone i jazyků. A ještě k tomu je ve hře několik zajímavých detailů jako fotografování zdejší fauny a flóry nebo závody ve zdejším přístavním městečku. A grafika, ta je jednoduše výborná, minimálně po stylové stránce. Samozřejmě není příliš detailní díky roku vydání, ale dohání to osobitostí.

Bohužel uplně všechny části hry nejsou tak dobře zvládnuty. V určitých částech hra kolísá, směrem dolů povětšinou v partiich vně nějaké uzavřené lokace. Nepříjemnou může být i kamera, ale to je u tohoto žánru vcelku běžné.

Jelikož tento žánr není příliš naditý řadou kvalitních a originálních titulů, je Beyond Good & Evil vedle klasik jako Outcast, Omikron, Giants nebo Ocarina of Time jasnou volbou, a ne nadarmo je pro mnohé jednou z nejlepších her.

Pro: hratelnost, grafiak a hudba, Jade a celý okolní svět

Proti: kamera, některé části, mohlo být ještě o chlup lepší

+25
  • PC 85
Beyond Good & Evil je obrovským překvapením. Nečekal jsem totiž, že budu touto zdánlivé dětskou hrou až takhle nadšený.

BGE přináší parádní mix akce, pátrání a focení, svižných logických hádanek a dokonce i nějaké ty stealth momenty. Obtížnost hry je nastavena poměrně nízko, ale přesto jsem vůbec neměl pocit, že by hra ze mě dělala pitomce. Spíše naopak. Vizuální stránka je kouzelná, humor inteligentní, a ač to tak nemusí na první pohled vypadat, hra není vůbec infantilní. Během chvilky jsem tedy přešel z rozčarování k nadšení, vizuál se mi začal strašně líbit a s ním i celá hra.

BGE je jednoduše poctivá hra se vším všudy. Přináší množství originálních věcí, hravou hudbu a velmi chytlavý příběh zasazený v hodně netradičním prostředí. Spolu se svižnou a hodně rozmanitou hratelností hra strašně rychle uteče. A v tom vidím snad jediný větší nedostatek hry – krátkost. Pro BGE je i těch solidních 12 hodin strašně málo. Svět planety Hillys by si jistě zasloužil ještě nejméně jedno pokračování a je velká škoda, že hra byla ve své době tak velkým propadákem a od vývoje druhého dílu se upustilo.

Statistiky: Vyfoceno všechno, co se vyfotit dalo. Sesbírány všechny perly.

Díky za češtinu Jo_Do!

Pro: originálně vymyšlený svět, rozmanitá hratelnost, příběh a postavy, hravá hudba, moc pěkná grafika

Proti: krátké, problémy s kompatibilitou na Win7 (občasné glitche v texturách, cukání kamery, poklesy FPS atp.) ale to se dá částečně obejít

+24
  • PC 95
K této hře jsem se dostal díky databázi, kde je hodnocena vcelku vysoko, takže díky vám všem za doporučení;) Poslední dobou hraju adventury, tak jsem tedy BGE zkusil, protože pár adventurních prvků obsahuje. Přiznám se, že hra na mě z videí působila jako tuctová konzolová skákačka, kterým jsem se snažil vždy vyhýbat, ale dal jsem jí šanci a nelituju toho.

Hned na začátku jsem objevil nejlepší aspekt celé hry (podle mě), a tím je focení. Jeho nespornou výhodou je, že je až na pár vyjímek nepovinné, takže nikoho případně neotravuje. Focení zvířat je opravdu velkou zábavou, protože ne každý tvor se nechá vyfotit jen tak, musíte tedy vymýšlet různé fígle, být pohotový a nebo se dobře uhýbat v soubojích s vaším objektem. Zajímavé jsou jistě i latinské názvy živočichů, které jsou po troše zamyšlení trefné i úsměvné. Fotit se samozřejmě dá i svět okolo, takže volnost je takřka neomezená. Škoda jen, že se fotky neukládají na disk ve formátu JPG, nebo jiném, jako je to např. u GTA San Andreas.

Příběh celé hry je takouvou akční pohádkou z daleké planety. Je ovšem tak dobře udělán, že budete hnáni stále kupředu v touze, dozvědět se, co bude dál. Samozřejmě nechybí i zvraty, které ještě zvyšují dynamiku vyprávění. S příběhem souvisí postavy, které jsou dobře promyšleny a interakce s nimi je tedy svěží a bezproblémová. Hlavní hrdinka, Jade, má něco do sebe, je opravdu pěkná (celá zelená) a plná emocí, takže jsem si ji oblíbil hned od začátku, strýček kanec, Pej'J, je kapitolou sám pro sebe. Z dalších postav jsem si zamiloval nosorožce z Mammago garage, kteří jsou velmi bezprostřední, takže se s nimi dobře pobavíte.

Co se týče samotného pohybu ve hře, tam lze najít zřejmě jedinou chybu ve hře a tou je občas zlobící kamera a s ní související pohyb, to vše je způsobené konzolovou konverzí, ale po čase se tomu člověk přirozeně přizpůsobí a zvykne si. Souboje si jsou podobné, ale stále přibývají nové možnosti vašich chvatů, což každý boj dělá jedinečným. Nepříjemností je známý klíčový bug, který se neobjede bez zásahu zvenku, škoda. Samozřejmě se celou hru nepohybujete jen po svých, to znamená, že podstatnou dobu využíváte vznášedlo, které si postupně upgradujete a s kterým můžete dokonce i závodit. Nakonec se dostanete i k dalšímu dopravnímu prostředku, který má také něco do sebe, ale to až na konci.

Senzační je soundtrack, který je na herní scéně určitě vysoce nadprůměrný a vždy vhodně dokresluje prostředí či situaci.

Shrnuto a podtrženo, BGE je velmi nadprůměrná hra, která je směsicí mnoha žánrů, tj. má předpoklady zaujmout mnoho hráčů. Snad až někdy vyjde dvojka, bude to stejný herní zážitek

Pro: focení, příběh, postavy, Jade, Mammagos, soundtrack

Proti: občas konzolová kamera, bug s klíčem

+23
  • PC 80
Dlouho jsem nevěděl co si o téhle hře mám myslet. Hra je to zvláštní. Bizarní svět, kde mořská zvířata chodí a mluví jako lidi. Kde rejnok Manta lítá ve vzduchu a velryba ve vesmíru. Grafika tu i přes stáří pořád vypadá dobře. Možná je to tím trochu komixově infantilním nádechem. Samotná hra, jak vypadá, tak infantilní rozhodně není.

Hratelnost je zábavná. Ve hře toho najdete spoustu. Stealth, závody, bojovku, lítací střílečku. Nějaké ty mezihry. Zábavné focení. Hodně se mi líbila kooperace s parťáky. Fungovalo to. S tím související i zábavné hádanky, kde nehrozí nějaká velká frustrace. Celé je to navíc nelineární a pěkně to odsýpá.

Na frustraci se bohužel ale dostalo. A to u závěrečného bosse. Souboj s ním totiž vyžaduje dokonalé zvládnutí ovládání. Na hře je hodně vidět, že má kořeny v konzolích. Souboje probíhají v klasických osmi směrech. Proč teda nejde ovládání navolit na gamepad? Proč nejde ovládání vůbec překonfigurovat? K čemu je tam myš? Proč ta blbá kamera někdy pracuje za zády, ideálně nastavená na myš, aby se vzápětí v rohu nedala myší otáčet?

Dá se na to zvyknout, ale bojovkové souboje jsem si vůbec neužíval. Naštěstí jich zase nebylo tolik. Hra ani nebyla moc dlouhá. Příběh pěkně gradoval a bylo to pořád zábavné. I pěkná hudba u toho hrála. Škoda, že nevzniklo pokračovaní. Konec si o to říká.

Pro: svižná hratelnost, pěkná grafika, hudba, originální, bizarní svět

Proti: nekonfigurovatelné ovládání, krátké, frustrující hlavní boss (pro mě jako nerváka)

+20
  • PC 85
Herní výzva - "Krize identity" (Hardcore)

Hra, od které jsem moc nevěděl, co přesně čekat (kor, když jí hraji s takovým časovým spoždením), ale podmanila si mě a v mnoha směrech i uchvátila.

První věc, která mě moc mile potěšila, byla samotná hlavní hrdinka, která je velmi sympatická. Ono to totiž není žádná samozřejmost, že hlavní hrdina ve hrách, je i dobrá postava, často to táhnou spíš vedlejší postavy nebo NPC, ale BG&E je výjimkou. Shauni mě bavila, byla milá, citlivá, ale když přišlo na věc, tak se toho nebála. Když k tomu přičtu to, co se z ní vyklubalo na konci, tak prostě parádní postava. Ostatně všechny charaktery se tu velmi zdařily, především kolegové Pey'j a Double H.

Další parádní věc je samotný svět, který má své velké kouzlo. Fantasy a sci-fi kombinace, s příměsí pohádkovosti. Je to velmi barevné, má to kreslenou grafiku, takže to působí velmi dětsky, ale zároveň se jedná o velmi živý svět, kde se budete celou hlavní kampaň kochat. Místy jsem velmi litoval, že se jednalo pouze o takový, "jakoby" open world. Téhle hře by slušelo daleko více otevřeného prostoru, kdy by hráč mohl dělat mnoho vedlejších úkolů. Prostě ten svět k tomu hrozně vyzýval, ale autoři si na to v té době asi nevěřili... škoda...

Nicméně i tak jsem si užíval nejen hlavní příběh, ale i vedlejší, doplňkové věci, jakou jsou závody na rychlolodích, sbírání perel, vzdušný hokej či focení exotických zvířat. Ba dokonce i samotné nakupování mě v této hře bavilo. Je zde i velká spousta zábavných, originálních postav. To focení, za které získáváte peníze, teď zpětně považuji za vskutku parádní prvek (přitom taková blbost, co?).

A hlavní příběh? Jednoduše skvělé! Možná to na vás, pokud jste hru nehráli, bude působit trochu dětsky (a věřte, že i to dětské kouzlo tam je), ale postupem času zjišťujete (vlastně hned na začátku), že vás čeká velmi vážné téma. Není nouze o emoce, které jsou k příběhu připojeny. Ač jsem většinu hry pociťoval bojovnou, či humornou atmosféru, tak asi dvakrát či třikrát na mě dýchla i depresivní a melancholická. Ovšem co musí mít perfektní příběh? Ano, povedený závěr, kterým se všechno nezhroutí. A ten zde nechybí! Povedl se totiž na jedničku. Škoda trochu je, že je hra poměrně krátká (na svůj potenciál), minimálně dvojnásobná hratelnost by jí slušela víc.

Zábavné jsou samozřejmě i souboje, které jsem ve velké většině případů řešil stealth provedení, což mě opět mile překvapilo, že hra na tento styl poměrně dost dbá. Ano, často je to dost jednoduché, i samotné hádanky vám moc zabrat nedají, ale o to v této hře vlastně nejde.

Výraznější zápor vidím v kameře, která byla místy velmi kostrbatá, nepřehledná a často jsem se musel všelijak natáčet (někdy jsem se nenatočil), abych mohl pohodlně postupovat dál. S tím trochu souvisí i ne příliš přívětivé ovládání, které je taktéž takové lehce kostrbaté. Ovšem ani v jednom případě se nejedná o něco, co by vám zážitek ze hry vyloženě pokazilo.

Suma sumárum, už aby tu byla dvojka!
+20
  • PC 95
Tahle hra patří do mé top 5. Dostal jsem se k ní až díky Levelu (po dvou letech jsem si ho znovu koupil), který vyslyšel mé motlidby - tak dlouho jsem tu hru sháněl, ale nikde nebyla ke koupi.

Hlavní hrdinka je empatická slečna zachraňující zviřátka po celé planetě, navíc je to fotografka (originální prvek), takže za vyfocená zviřátka dostává peníze - čím dravější zvíře, tím více peněz.

Průvodcem jí je umělá inteligence s velmi silným španělským přízvukem a její strýc prase. Ano, je to pohádkové, je to barevné. V ději nechybí intriky a lži mocností ani sociální drama. Vedlejší postavy mají silné charaktery, tak silné, že jsem si vpzomněl na Deus Ex.

A to ani nemluvím o šoku, když jsem o hře vůbec nic nevěděl a najednou mě poslali na vodu a já si mohl plavat kam jsem chtěl - skoro. Animace hlavní hrdinky jsou skvělé, po celou hru skáče a hopsá a šplhá (sice arkádově, ale přece) a sem tam vytáhne i nový pohyb. In game animace nemají chybu. Celé to nemá chybu.

A muzika je naprosto parádní...
...jen je to možná celé příliš konzolové...

Pro: Příběh, postavy, zábavné, volnost, MUZIKA, nezapomeňte se dokoukat na konec creditů !

Proti: ach jo, proč to je tak krátký !!! Ale možná lepší než natahované obtížností

+19
  • PC 95
Beyond Good & Evil se zprvu tváří jen jako futurističtější kopie Jak & Daxtera (u mě král všech 3D plošinovek). Jenže při bližším prozkoumání se začnou objevovat obrovské rozdíly a unikátnost světa v BG&E smete veškeré pochybnosti ze stolu už během prvních několika minut hraní. Zdejší svět je totiž unikátně pohádkový, stylový a přesto takový surrealisticky reálný. Z každého metru čiší originalita a rozmanitost, od poklidného městečka Hillys, různé jeskyně, doly, přes nepřátelské základny, jatka, závodní trati až po finálové instalace (kráter sopky, vesmírná základna, měsíc). Pravda, svět v Jak & Daxterovi je ještě o třídu lepší, ale BG&E zase na plné čáře vede díky své jedinečné atmosféře a stylizaci (naprosto všeho).

Herní postavy jsou kapitolou sama pro sebe. Hlavní hrdinka Jade i její "prasečí" parťák Pej'J jsou jednoduše neuvěřitelně sympatická dvojka (ať to zní sebepodivněji) a i ostatní vedlejší postavy jsou nezapomenutelné. Oni vlastně všechny postavy v tomto bizarním světě mají něco do sebe.

A pak tu máme herní mechanismy. BG&E je víceméně klasickou open-world 3D plošinovkou/adventurou s velmi dobře vyváženým poměrem akce, stealth postupu, objevování světa a věnování se vedlejším aktivitám. Těmi vedlejšími aktivitami mám na mysli závodění, hraní různých miniher, prozkoumávání nepovinných oblastí, honění se s piráty a zejména focení zdejší fauny (absolutně geniální koncept, člověk by nevěřil, jaká to může být zábava).

Zkrátka jde o umělecké dílo, legendu mezi akčními adventurami, která tomuto žánru kraluje spolu s Jak & Daxterem... A vzhledem k vývoji dnešní herní scény tomu tak bude asi napořád.

Pro: vypsání všech kladů by stačilo na vydání poměrně tlusté knihy

Proti: konverze (bugy, neoptimalizace, pády), kdy bude druhý díl?

+17 +18 −1
  • PC 60
BG&E je nejtěžší hra, kterou jsem kdy dohrál. A teď nemyslím obtížností.Ona mě totiž cca 50% času prakticky vůbec nebavila.Nainstaloval jsem si jí před dvěma měsíci, a nechuť jí vůbec zapnout způsobila, že jsem jí dohrál až teď - a to v podstatě jen proto, že jsem chtěl vidět jak to dopadne a "zhodnotit" svoje peníze.Já mám rád hry jež mixují žánry - a to BG&E dělá. Jenže bohužel pro mě se 50% hry skládalo z blbě udělaného stealth v nudných lokacích (factory, slaughterhouses) - tam mě hra naprosto zabíjela svojí nudností. Když se zrovna neplížilo, tak mě to docela i bavilo - hledání perel, focení lidí i zvířat..dokonce i u tý pinkaný v Akudě jsem strávil aspoň hodinku čistýho času (a bavilo mě to víc než ten stealth). Postavy jsou sympatický, příběh ujde, celý je to pěkně nadesignovaný...až na ty "hlavní" mise : /.Podivně se chovající kamera a sensitivity myši taky nepomohla.Jinak byla ale celá hra bug-free, když teda pominu jeden takovej "detail", a to že bych jí bez použití traineru (editoru saveů) nemohl dohrát - výbornej bug! (a hrál jsem s patchem..).

Vyzdvihnout musím jednoznačně hudbu, ta byla vynikající po celou hru, a art design. Jenže mě to prostě nechytlo tak jak bych si přál, takže u mě prostě lehkej nadprůměr...na dvojku jsem ale zvědav, atmosféra teaseru se mi líbí moc - a snad to bude mít zajímavější design misí.
+17 +21 −4
  • PC 95
Jedna z nejlepších her, které se mi kdy dostaly na harddisk. Je úžasné, kolik v sobě kombinuje žánrů, a přesto vůbec nevypadá jako slátanina. Sice má své mouchy - třeba občas trochu neposedná kamera nebo extrémně těžký závěrečný boss -, ale zajímavý a emocionální příběh, možnost sice jen jednoduché, ale přece kooperace se spolubojovníkem, rozmanitost vedlejších aktivit, kouzelné grafické zpracování i dobře zvolená hudba, to všechno z BG&E ve výsledku dělá téměř dokonalou hru, na kterou budu hodně dlouho vzpomínat.

Pro: Příběh, humor, spousta (mnohdy zábavných) vedlejších aktivit, audiovizuální zpracování

Proti: Kamera (ale dá se to přežít), obtížnost zejména u posledního bosse

+17
  • PC 95
Tedy, abych se přiznala, i přes všechny klady, které tahle hra má, jsem ji nedokázala dohrát. Jsem totiž malinko cholerik a zničení posledního bosse bylo nad mé síly. Ale i tak snad můžu říct, že BGE je hodně povedená, originální hra. Třeba právě ono zmíněné fotografování - jednoduché, ale zábavné a neotřelé. A taková je celá hra (tedy, není přímo jednoduchá, viz třeba zrovna ten závěrečný bossák ;)
+12
  • PC 95
naprosto vyjmečná hra na které je vidět, že všude nemusí být hektolitry krve aby hra zaujala, naopak se mi líbí její "pohádkovost" a velmi dobré vyprávění příběhu.
+8 +10 −2