Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Hráno v co-opu:

Zatímco rozšíření, které navazují na původní hru, dokážeme přesně identifikovat i po mnoha letech a řadě znovuvydání, Tales of the Sword Coast a jemu podobné jsou tak hezky začleněny do hry, že se staly jejich neodmyslitelnou součástí. Datadisk pro první díl Baldur's Gate se tak po vydání Enhanced Edition nenávratně ztrácí v herní historii. Tento komentář je tedy pravděpodobně úplně zbytečný. Jenže já právě otevřela krabičku Baldur's Gate 4 in 1 Boxset, kterou mám již roky ve vitrínce, koukám na tu čtveřici disků, které nikdy nebyly vloženy do žádné mechaniky a mám neodkladné nutkání jej napsat.

Když jsem poprvé hrála Baldur's Gate, ani jsem netušila, že bez TotSC by se nestackovaly stejné předměty do jedné položky ani bych na první pohled nepoznala kouzelný předmět mezi hromadou lootu. Neumím si ani představit, kolik času to hráčům ušetřilo a jak moc jim jejich hraní zpříjemnilo a vnímám tak tyto vylepšení uživatelského rozhraní snad i jako větší přínos, než pár questů navíc.

Ale když navštívíme vesnici Ulgothův vous, dostaneme i ty questy. Cesty vás zavedou na ledový ostrov plný mágů, ostrov s vlkodlaky a hlavně Durlagovu věž, největší dungeon v Baldur's Gate. Všechny tři hodnotím pozitivně až na závěrečného bosse, jehož Death Gaze mi přišel trochu (moc) přehnaný. Durlagova věž byla v mých očích nejlepším dungeonem v izometrickém RPG vůbec, dokud jej nepřekonala Strážcova tvrz z datadisku k druhému dílu.

Zavírám tedy krabičku a jdu ještě chvíli vzpomínat, jak mi Baldur's Gate (a následně D&D) hezky ovlivnilo život. Možná bych se na to vyprdla, kdyby se mi nestackovaly šípy a já je musela všechny klikat ručně.

Pro: Vylepšení uživatelského rozhraní, Durlagova věž

Proti: Závěrečný boss

+35
  • PC 80
Datadisk v mém případě zachránil situaci. Většina lokací v Baldur's Gate mě totiž nijak zvlášť nezaujala a pobíhání od domečku k domečku v páté kapitole mě už tak otravovalo, že jsem se vážně zaobíral myšlenkou, že se na celé legendární Baldur's Gate vykašlu, protože mě to prostě nebaví. Nicméně jsem se rozhodl ještě navštívit lokace přidané datadiskem a situace se změnila jak mávnutím kouzelného proutku.

Už první souboj na ostrově, kam mě pošle kouzelník hledat nějaký plášť, naznačil, že zde se s dosud celkem úspěšnou ale nezáživnou "taktikou" (útočím vším co mám a odklepávám mezerník) nedostanu ani přes první místnost. Později samozřejmě ještě přituhlo. Už v troskách Balduranovy lodě jsem pečlivě musel rozmýšlet taktiku boje a připravit správné vybavení do rychlých slotů. A to mě teprve čekala Durlagova věž, která mě skutečně konečně donutila podrobně se seznámit se všemi kouzly, lektvary a magickými předměty, které měla moje parta k dispozici a využít všechny speciální schopnosti svých postav. A i tak byl load na denním pořádku, a závěrečný souboj si vyžádal dobrou desítku pokusů, než jsem přišel na tu fintu, jak se s ním vypořádat.

Příběhově to podle mě není žádná sláva, ale jako samostatné subquesty z tohoto světa mě to ani nijak zvlášť nevadilo, a třeba příběh týkající se Balduranova ztroskotání ve mně probudil i jistou dávku zájmu, což se zatím příběhu základní hry také nepovedlo. Řemeslně je to pořád skvěle zpracované RPG, jak jsem pochopil, tak datadisk přinesl i pár technických vylepšení hry, ale sám to porovnat nemůžu, původní verzi jsem nehrál. Každopádně datadisku se podařilo to, co jsem čekal už od původní hry, tedy že mě přiková k počítači a donutí mě přestat vnímat čas. A v neposlední řadě mi dodal i motivaci dokončit samotné Baldur's Gate. Takže jsem rád za něj.

Pro: Vyšší obtížnost což vede k nutnosti využít všech schopností a vybavení postav

Proti: Příběhově slabé

+28 +29 −1
  • PC 80
Kde se vzala, tu se vzala, objevila se poblíž Nashkelu věž ňákýho mrtvýho trpaslíka, který si očividně libuje ve vražedné pitoresknosti a má rád šachy. Jestli chcete nějakou tu prohlídku, zajděte si do menší vesničky, do nějakého "Fousu", tam už se k vám někdo přichomítne. A jestli ne, furt se můžete vyplavit za předky Lona Chaneye juniora na jeden ostrov, a tam jim vyplácat kožich. A bacha na čaroděje. Ti dementi mají ve zvyku vás teleportovat do nějaký zamrzlý prdele, kde pro ně máte něco získat. Ach, ta magie...

Datadisk s sebou přináší pár pěkných a zajímavých přídavků, ze kterých člověk zejména ocení zvýšení zkušenostního limitu a pár těch nových dobrodružství. Nejedná se v zásadě o nic velkolepého, i tak se ale hráč může těšit na celkem těžké bitky, zajímavé postavy a jednoduché, ale docela zábavné příběhové linky.
Durlagova věž mě ale z nějakého důvodu hrozně srala. Asi protože tam úplně všude hrály ty dvě ominous temný hudební tracky, které mě uváděly do stísněnosti a deprese. Ale asi taky protože to tam v ní byla celkem nuda. Duralgovu věž rozhodně nepovažuju za nejlepší pilíř datadisku, celá struktura věže totiž není moc zajímavá, i když věži rozhodně nechybí atmosféra, přesto z nějakého důvodu celkový progress vaší družiny nepřivádí příliš velké uspokojení. Do Strážcovo tvrze jsem chodil s nadšením, sem jsem chodil opravdu nerad. Jestli se mi z nových lokací a dějových linek něco líbilo nejvíce, byl to právě onen vlkodlačí ostrov. Byť ta linka samotná není nějak extra, plus ji celkem rychle prolítnete, stejně jsem si užíval onu atypickou atmosféru a zábavné šarvátky.
A finální souboj na konci příběhové linky Durlagovo věže ne s démonickým rytířem, s tím démonem od kultistů považuju za jednu z nejbrutálnějších bitek ze všech Infinity engine her. Loadoval jsem jak blázen.

Jedná se o zábavný a povedený datadisk, který sice původní hře dělá spravedlnost, nicméně dokážu si jí v klidu představit i bez něho. Povinnost? Rozhodně ne, ale je to fajn.

Pro: Nové lokace, výší zkušenostní limit, uspokojivě těžké souboje

Proti: Někdy nuda, promarněný potenciál, málo...

+27
  • PC 90
Tales of the Sword Coast byl bezpochyby, vítaným datadiskem. Celá epická výprava do Baldurovy brány, tak dostala nový rozměr. Kosmetické změny jsou také velice příjemné, zvláště když jsou velice funkční a zjednodušují celou hru (ovládání ...).

Z množství přídavků vyčnívájí pouze dvě nová prostředí a to Durlagovu věž jen tak z hlavy nedostanete. Né, že by všechny novinky nebyly příjemné a dostačující. Ale přece jen možná bych uvítal trochu rozsáhlější lokace a více questů.

Ve výsledku se jedná o skvělé zpestření na cestě do Baldurovy brány, jediná škoda spočívá jen v celkové krátkosti. Baldurs gate se samozřejmě dá hrát různými způsoby s odlišnou délkou hry. Zvýšená obtížnost samozřejmě herní dobu protáhne. Ale přece jen mít ta mapa v TotSC ještě o dvacet políček více, určitě bych nezlobil.

Pro: Vítané rozšíření hry

Proti: Mohlo by to být delší

+7 +10 −3
  • PC 65
ToSC není nutností a nijak neovlivní hru? Tak jsme slyšeli a četli. Pak je datadisk zbytečný. Tvařte se klidně kysele, ale i tenkrát už vycházeli daleko obsáhlejší datadisky u jiných her a ToSC nepatří k těm nejtučnějším. Je směšné, kolik toho nabídla základní hra v porovnání s datadiskem. Na druhou stranu balíček ToSC nijak neposkvrnil kvalitu hry.

Co je nového?
Svět Baldur´s Gate je tentokrát obohacen o 3 nové oblasti, které nabízejí nové úkoly, odměny a výbavu pro družinu. Bohužel ty předměty, které v družině obmění šatník, můžeme napočítat na prstech jedné ruky, takže představu o dlouhém seznamu nových kouzelných itemů rychle zažeňte zpátky. ToSC opravuje nějaké údajné chyby, i když já nějak nepostřehl jaké chyby to byly a bugování soubojů zůstalo normální rutinou hry. Nejdůležitější změnou je XP limit, který se zvedl na nijak omezující hranici, ale každý si umí snad představit, jak dlouhý kód pro tuhle změnu musel být..

Mage Invocator "Sinclair"
Moje družina se vydala na pověstnou Durlagovu věž, jež byla popisována jako prvotřídní dobrodružství. Mýty o těžkých soubojích a příšerách se vybarvily do jedné velké iluze. Něco po 5 minutách bylo hotovo a má družina ve zklamání scházela schody každého patra Durlagovy věže. Já si napakoval novou hůl a prak a Dynaheir spokojeně kráčela s novou dýkou v ruce. Tak jsem byl zdejšími knihami o něco moudřejší a velkovévoda Belt mě vyslal na cesty do Amnu na jih.

Pro: kouzlo původní hry nebylo nijak narušeno, XP limit

Proti: poměrně málo nových věcí, důležité chyby opraveny nebyly

+10 +11 −1
  • PC 85
Hlavní devizou tohoto datadisku rozhodně není jeho velikost, nejsou to ani nové předměty, ani nové postavy do družiny (ta tam není dokonce žádná). Lokace až na tu s lodí mě také nějak zvlášť nezaujaly. Příběh a úkoly taky nic moc. V Durlagově věži to byla dokonce občas pěkná nuda. Tak co mě sakra nutilo to dohrát?
Vyšší level postav a s tím spojené lepší kouzla pro čaroděje? Určitě ano. Nový meč pro hlavní postavu? Jo to taky, ale furt to není ono. Chodby plné pastí? No dejme tomu. Ale to hlavní mi stále uniká.
Ne nemůžu si vzpomenout, asi to nic nebylo a tento datadisk stojí za prd. Zbytečná ztráta času, nehrajte to, trapně lehké souboje…..
Počkat, moment už vím, jsou to souboje, pekelně těžké souboje. Tolik úmrtí jsem neměl snad za celou původní hru, Jaheira se musela sakra otáčet, aby to uléčila. Po dlouhé době jsem se zase u počítače vztekal. V jednu ráno to není žádný med. Zkuste nadávat potichu, aby jste nevzbudili sousedy, nedej bože mlátit potichu pěstí do klávesnice. To je takzvaný pantomimický vztek, vůbec se vám neuleví a navíc vypadáte jako debil.
Tohle se opravdu povedlo, pokud hrajete férově a neutíkáte z lokací vyléčit se a prospat, dá vám polovina soubojů opravdu zabrat a to se v dnešní době trapných DLC cení.

Přidávám fotku.
odkaz

Pro: obtížnost, vyšší level

Proti: lokace, příběh, délka

+40
  • PC 80
Tales of the Sword Coast jsou pouhé 3 vedlejší questy zasazené mimo lokace původní hry, (stále neadekvátní) zvýšení zkušenostního stropu a několik drobných vylepšení jádra hry. Ovšem jaké jsou to questy! Podivný ledový labyrint sloužící jako vězení mocných kouzelníků; vlkodlačí ostrov daleko na severu, na němž zmizel bájný hrdina Balduran; a Durlagova věž, kdysi sloužící jako úkryt jednoho trpaslíka a jeho rodiny, dnes rozlehlé bludiště plné pastí a tajemství.

Atmosféra každého z těchto tažení je obdivuhodná a vrcholí právě v Durlagově věži. Pro mne osobně představuje datadiskové dobrodružství svým způsobem vrchol celé série, na čemž má zásluhu i jistý posun v hratelnosti, slibující svého času více adventurní pokračování: BG2. Durlagova věž je rébusem, jehož účelovost je ovšem ospravedlněna příběhem, a k postupu v něm je třeba (v jednoduché formě) i používání předmětů a řešení hádanek, což hratelnost značně osvěžuje.

Pro: adventurní prvky; skvělá atmosféra

Proti: bugy; XP stropu hráč dosáhne dlouho před koncem

+19
  • PC 80
Tales of The Sword Coast je datadisk, který nepatří mezi ty "must play" a původní hra je výborná i bez něj, nicméně, když už je ta možnost, tak proč si herní zážitek ještě neprodloužit a trochu nevylepšit?

TotSC přináší do hry tři nové lokace, z nichž jedna je miniaturní a zbývající dvě už nějakou tu hodinku hraní zaberou. Za nejpodařenější rozhodně považuji Durlagovu věž plnou hádanek a pastí. Kdo někdy hrál BG2 i TotSC, tak si určitě nemohl nevšimnout mírné podobnosti se Strážcovo věží z druhého dílu. Nemohou chybět ani některé nové předměty.

Nové lokace nijak nenarušují hlavní příběh, je možné je navštívit v podstatě kdykoliv, ale vzhledem k tomu, že obtížnost je určitě o trochu vyšší než v původní hře, tak bych rozhodně doporučil návštěvu až na vyšších levelech, ke kterým se váže i jedno z důležitých vylepšeních. Datadisk zvedá exp. limit na cca dvojnásobek, což znamená asi tak dva levely navíc. Podle mě mohlo být i víc, ale aspoň něco.

Věci které mám rád se vždycky snažím nějak si prodloužit, takže od té doby, co jsem si Příběhy Mečového Pobřeží pořídil jsem Baldur's Gate hrál už vždycky jenom s datadiskem, ale pokud ho někdo vynechal, rvát vlasy si nemusí, zase o tolik nepřišel :)

Pro: Vyšší exp. limit, nové zajímavé lokace, kvalitní prodloužení herního zážitku

Proti: Nic objevného to není

+29
  • PC 90
Celkem dobrý datadisk, který příjemně prodlužuje původní hru a opravuje některé její zásadní chyby. Tento datadisk sice není z příběhového hlediska nějak důležitý, protože do příběhu prakticky nezasahuje. Přidává "pouze" 2 rozsáhlé oblasti + několik menších, které můžete kdykoliv během hry navštívit (pokud ovšem máte postavu dostatečně schopnou vypořádat se s číhajícím nebezpečím).

V totsc se tedy vypravíte do Durlagovy věže, která je asi největším těžištěm tohoto datadisku, kde se budete zabývat její tajemnou historií. Dále se můžete porozhlédnout po vzdáleném zdánlivě opuštěném ostrově, kde podle všeho ztroskodal slavný Balduran zakladatel města Baldurova Brána, ale to co zde nakonec zjistíte, bude pro mnohé určite dosti překvapivé:).

Krom těchto několika nových dobrodružství hra obsahuje velké množství nových předmětů a o něco zvyšuje zkušenostní limit (mohlo to být ale lepší). Dále jak jsem již zmínil opravuje hra pár nepřijemností z původní hry, jako třeba používání šípů je v totsc o mnoho pohodlnější atd..., leč některé opravdu otravné chyby tento datadisk stejně nevyřešil, ať už se jedná o zkušenostní limit, který byl navýšen jen zanedbatelně či o otravné ovládání party v úzkých prostorách.

Bohužel hra jde spustit pouze uživatelům, kteří mají anglický os MS Windows, pro ty ostatní je tu naštěstí patch, který tento problém dokáže vyřešit. Takže pokud vás původní Baldur's Gate bavilo, určitě s datadiskem neváhejte ani vteřinu, i když nepřináší nějaké super vychytávky, tak je to určitě velmi kvalitní prodloužení hrací doby a obsahuje imo jedny z nejkvalitnějších lokací ze hry.

Pro: Nové lokace, nové předměty, oprava některých chyb, zvýšený exp limit.

Proti: Délka hry, exp limit (je stále dost nízký), některé nepříjemnosti obsažené již v původní hře.

+20
  • PC 85
TOTSC byl na svou dobu rozhodne nadstandartni datadisk. Pred 10 lety totiz pod hlavickou datadisku vychazely zalezitosti, ktere by si o par let pozdeji nikdo nedovolil ani vydat zadarmo jako addon. Tento datadisk navic vysel nedlouho po puvodni hre v momente, kdy si kazdy hrac originalu zacal uvedomovat jeho jedinou chybu, tedy nizky zkusenostni limit a TOTSC tedy v podstate splnil jednoduche zadani - o neco prodlouzit nas pobyt v bajecnem svete Baldur`s Gate a postoupit o par levelu vys.

Pribehove se datadisk logicky pravdepodobne nemel odehravat pred finalnim stretem, ale po nem, kdy se charname venuje dalsimu cisteni okoli Baldur`s Gate, aby ho pozdeji lapil Irenicus. Technicky to ale pochopitelne nebylo mozne, protoze Sarevokova smrt by znamenala i zmenu reakci okoli celeho Baldur`s Gate. Fakt, ze datadisk defakto nechtene vychazi tesne pred onen finalni souboj, kdy pribeh puvodni hry skvele kulminuje je kazdopadne neprijemny a napad s volne pristupnymi lokacemi se neukazal byt nejvhodnejsim.

TOTSC jsou 3 nove questy s promenlivym rozsahem. 2 jsou fantasticke, 1 - ten hlavni - je trochu rozporuplny. Durlag`s tower je dungeon ve stylu druheho dilu, tedy jakasi podivna smesice ruznych na sebe nenavazujich non-medieval lokaci a sfer, ktera neni tolik zabavna a hratelnost spodnich pater je misty trochu frustrujici, i kdyz slavny souboj na sachovnici samozdrejme mel neco do sebe. Kladem datadisku je, ze neprinasi prehrsel novych kouzelnych predmetu a zadna npc, kterych byl velky pocet uz v puvodni hre a malokdo toho vyuzil. Hra si v tomto smeru stale udrzuje balanc. Je tu nekolik mensich zmen, jako treba druhy zbranovy slot pro maga a par dalsich prijemnych malickosti. Throne of Bhaal je samozdrejme kvalitativne nekde jinde, ale Tales of the Sword Coast nikdy nemel byt neco vic, nez "jen" mensi pridavek.

Pro: je to BG, zadne naznaky pozdejsi megalomanie autoru

Proti: zkusenostni limit mohl byt vyssi, nevyjasnene pribehove zasazeni

+25
  • PC 70
Datadisk jak nemá být. Po velmi vydařeném prvním díle působí spíše jako snaha vytřískat dodatečné prachy z fanoušků. Hlavní chybou bylo nelogické vsazení děje datadisku před konec původní hry. Což povětšinou znamenalo, že Sarevok se svými noshledy práchnivěl v podzemním městě, zatímco Charname vesele cestoval po ostrovech a jeskyních.
Po pravdě jde i o datadisk trestuhodně krátký. Nicméně autoři fikaně natáhli hrací dobu díky pastem, které se nacházejí doslova ob metr (Durlagova věž je v tomto smyslu skutečným hráčským masochismem). Aby vás nenudili jen tímhle (a bídným dějem), připravili i několik tužších soubojů, přičemž ten závěrečný si nijak nezadá s modem Tactics do BG2.
Ve zkratce vás datadisk ničím příjemně nepřekvapí. Děj nezapadá a navíc stojí za starou bačkoru (vlastně přidává jen několik dungeonů), nenarazíte na žádná nová kvalitní NPC a nevyzkoušíte si příliš nových schopností. Vřele doporučuji dohrát základní hru a postavu střelhbitě přesunout do druhého dílu.
+14 +16 −2
  • PC 75
Krátko po pôvodnej hre nasledoval datadisk, ktorý sa viac než na rozprávanie deja zameriaval na určitú skúšku hráčových schopností - hráč si zabojoval s nepríjemnými vlkodlakmi na ďalekom ostrove, kde vraj stroskotal samotný legendárny Balduran, alebo bol nútený podstúpiť nechcenú výpravu do labyrintu na zamrznutom ostrove. Tieto dobrodrúžstva síce testovali hráčovu schopnosť taktizovať, boli však o kategóriu nižšie. Skutočným skvostom, ktorý zachraňuje aj kvalitu datadisku je Durlagova veža. Prastará veža postavená mocným, avšak paranoidným trpaslíkom, preto niet divu, že veža je plná pascí a hádaniek. Ale akých! Rozhodne najlepší "dungeon" nielen v rácmi celého datadisku, ale aj celej pôvodnej hry. Zároveň bol akousi predzvesťou mohutnej Strážcovej veže, ktorá sa objavila v datadisku Throne of Bhaal k druhému dielu.

Pro: zvýšený skúsenosstný strop, nové dobrodrúžstvá a predovšetkým Durlagova veža

Proti: malá rozsiahlosť datadisku, neodohráva sa po pôvodnej hre, slabý dôraz na príbeh

+13