Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Anatema: Legenda o prekliatí


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 30
Anatema je pravdepodobne vubec prvni slovenskou komercne vydanou adventurou na PC a jednou z prvnich slovenskych her vydanych na PC vubec. Tou prvni byl podle vseho Quadrax, poctiva a ve sve dobe velmi popularni logicka hra, ale po Anateme dnes ani pes nestekne, coz je ponekud zvlastni, kdyz si vezmeme jake pozornosti se mezi pametniky dostava prvnim ceskym hram, coz byly z dnesniho pohledu stredoskolske pokusy nevalne urovne a ani v pripade Anatemy se bohuzel nejedna o neco kvalitativne lepsiho, spis naopak.

Namet je pritom typicky slovensky, v textovem intru se dozvidame, ze zbojnik Esiesen, kteremu jsem buhviproc jiz v dobe vydani rikal Essien, se behem uteku pred pronasledovateli dostane na zamek Emar. Ten je podle mistnich legend proklety a zastupci mistni samospravy do zamku tedy odmitaji vstoupit a v pronasledovani pokracovat, tot vse. Cilem hry, ktery neni nikde zminen, je, se ze zamku dostat, respektive pravdepodobne ziskat klic od neprilis vysoke brany v zahrade, aby Essien mohl odejit po svych bez prelezani plotu a dal se venovat sve loupeznicke cinnosti. Behem hry se v mistni knihovne dozvime i neco malo o historii zamku a rodu jeho majitelu, kde autori prokazali svoji absolutni neznalost historickych realii a stoleti letaji sem a tam jako kdyz Jiri Krampol zpovidal bezdomovce posilnene pitim benzinu. Dalsich par vet o pribehu suverenne nejstarsiho zamku na svete a pricinach jeho prokleti se hrac dozvi od obou postav, se kterymi je mozne v kratkosti promluvit, coz je zoufale malo a je vlastne jedno, jestli hrac ovlada zbojnika, nebo treba kuchare, Essien se ve hre diky absenci dialogu nijak neprojevuje, neni zde zadna ziva zenska postava nebo treba dalsi zbojnik Diarra a pribeh a prubeh hry, smerujici k lacinnemu zaveru, tedy postrada jakoukoli dramaticnost. Anatema je navic vcelku kratka a pomerne jednoducha adventura nebyt jednoho velmi obtizneho puzzlu, kdy je treba na zahrade slozit stribrny list bez vzoru, ktery trochu pripomina nechvalne proslule skladani vazy ve hre Gooka. Ja osobne jsem dobrou polovinu hry stravil jenom skladanim tohoto puzzlu.

Anatema byla ve sve dobe zvlastni predevsim diky netradicnimu zpracovani, jedna se o 3D adventuru a engine podle vseho pochazi primo ze hry Wolfenstein 3D, coz zmatlo i dobove recenzenty z casopisu Riki, kteri Anatemu nevahali zaradit mezi dungeony. S RPG ale Anatema nema nic spolecneho, jedna se o klasickou adventuru se sbiranim a pouzivanim predmetu s omezenym inventarem a ponekud nestastnym pouzivanim predmetu, kdy je mozne nektere z nich, typicky pak zbrane, vzit do ruky a pouzit napriklad na sestreleni krepelky, prosekani kere nebo zabiti upira, ale az do konce hry jsem neprisel na to jakou kombinaci klaves nebo tlacitek mysi Essiena donutit, aby predmet nebo zbran pouzil, samotny akt pak byl spis dilem nahody a ostatni predmety jde nastesti jiz pouzit normalne. Zmineny engine, ktery byl v dobe vydani jiz notne zastaraly, ma bohuzel tu nevyhodu, ze je prilis svetly a az komixove barevny, zamek a okoli tedy nepusobi nijak tisnivym nebo temnym dojmem, coz hre ubira na jakekoli atmosfere a hra postrada i dabing, ktery byl v dobe vydani jiz prakticky samozrejmosti.

Anatema nakonec propadla a prakticky hned po vydani se na ni zapomelo, coz me trochu mrzi, protoze zde byl jednak pouzit lokalni namet, autori vsak uz rovnou mohli sahnout po Janosikovi, ale predevsim zde slovenska herni scena dostala neprijemnou zpravu, ze ani lokalni patriotismus hracu zacinajici vyvojare nepodpori zdaleka tolik, jako u sousednich Cehunu a u dalsich slovenskych her se jiz autori radeji snazili o lokalizaci do anglictiny, viz. Revolt of Don's Knights.

Pro: ferova obtiznost, hudba

Proti: nevyuzity namet a historicky analfabetismus, pribeh, technicke zpracovani, kostrbate pouzivani predmetu, interakce, chybejici dabing

+9
  • PC 60
Emarský zámok, o rly?;) Netypicky prezentovaná adventura z vlastního pohledu, volným pohybem (skutečně, nikoli renderované skoky typu Omni3D engine - popisek se neplete, skutečně jako Wolfenstein 3D). Škoda jen, že je hra v DOSBOXu dost nestabilní - a že první puzzle je taková ta posouvací mozaika. To už radši skládačku... (i když tohle puzzle je zjednodušeno už tím, že máte vedle miniaturní vzor. Následující hádanka s listem je čisté zlo - miniaturní, není jasné, co je pozadí a co obrázek, který máte skládat, nějaké ukousané obrysy a snaž se, hráči, tentokrát bez nápovědy). BTW, oni to snad vážně dělali ve WolfEditu, až přijdete na to, jak se vybavit kuší, dobré vzpomínky na žně nácků se rychle vráti...
+5