Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Kdo by se nechtěl podívat, jak bude vypadat Praha v roce 2045? Ano i mě zlákal především tento fakt k tomu, abych se v kůži hlavního hrdiny se zvláštním příjmením Roček podíval do našeho hlavního města téměř v polovině jedenadvacátého století.

Hned hlavní menu skýtá netradiční prvky, především co se názvů jednotlivých položek týče. Nová hra je tu nahrazena novou šancí, nahrání pozice se řeší obnovením šance, místo nastavení jsem zde měnil smysly, autoři jsou tvůrci systému a ukončením hry ztratím naději. Při pozastavení hry ještě přibylo uložení šance (tedy hry) a návratem do hlavního menu jsem vzdal boj. Bylo to snad poprvé, co jsem si ve hře pustil hudbu a jen poslouchal. Nemyslím tu, která se spustí sama při nějaké situaci, ale sám jsem si na svém PDA pustil dva dostupné songy (Somewhere in the dark a Here tonight), a jelikož při poslechu nešlo nic dělat, tak jsem prostě nic nedělal. Vůbec mi to ale nevadilo.

Androidi, silueta mrtvoly tvořené hologramem nebo nabíjení lítačky pomocí radioaktivního prvku s určitým poločasem rozpadu, jsou skvělé nápady a spolu s příběhem táhnou celou hru. Ten sice není žádná hitparáda, ale oproti ostatním prvkům Alternativy je na velmi slušné úrovni. Bohužel zajímavou zápletku úplně zazdil konec v Brazílii, kam jsem se kdoví proč z Prahy a Kolína přesunul. Proč mají české adventury většinou taková prazvláštní zakončení fakt nikdy nepochopím.

Hra obsahuje řadu narážek jak na v česku známé výrobky či obchody (Staropramen - Endopramen, Pribináček - Endoráček, Albert supermarket - Olbert supermarket), ale i na známé hry. Především odkaz na The Longest Journey v podobě cestovní kanceláře Arcadia, která nabízí ty nejdelší cesty vašeho života mě opravdu pobavil. Autoři také předpovídali, kam se dále rozšíří trasa metra A, a tak zde nechybí zastávka Motol, i když se zde z metra stala nadzemní dráha.

Jako freeware titul nebo za jedno euro by byla Alternativa ucházející počin, ale za deset euro (bez slevy) je to zlodějina. Původně se nejspíše počítalo s druhým dílem a já se vůbec nedivím, že nakonec nevznikl. Adventura s málo aktivními místy, ještěrkou neboli vysokozdvižným vozíkem, který se zde jmenuje bagr (i v angličtině je to Digger) a volbami, které způsobují až příliš častou smrt, pokračování rozhodně nepotřebuje.

Pro: Praha v roce 2045, hudba, futuristické prvky, příběh, narážky

Proti: konec, Brazílie, málo aktivních míst, častá smrt

+22
  • PC 65
Na Alternativu jsem se velice těšil a mnohokrát uvažoval o její koupi. Jakmile ale vyšla jako příloha na DVD k jednomu časáku, ihned jsem ji nainstaloval a do hry se ponořil.

Na první pohled mě upoutalo prostředí futuristické Prahy – ostatně je tohle ten důvod, proč jsem se na hru tolik těšil. Počáteční nadšení však vystřídalo zklamání. Ačkoli se v Praze odehrávají ¾ hry, moc toho nakonec ani vidět není. Zato příběh mě zaujal a napínal hodně pomalým rozjezdem až do finiše v Brazílii, kde je hra utnuta prakticky v tom nejlepším. „No konečně se to trochu rozjelo a oni to ukončej… a ještě k tomu takhle debilně“, říkal jsem si. Kdyby bylo v plánu pokračování, nic bych nenamítal, ale takový konec, jaký předvedla Alternativa, je NEUSPOKOJUJÍCÍ.

Samotná hratelnost se drží klasického adventure postupu. Pokud přehlédnu malý počet aktivních míst a vlastně i celkovou prázdnotu lokací, funguje to dobře. Obtížnost není ani moc vysoká a kromě několika míst na začátku, kde je větší počet obrazovek přístupných najednou, jsem do návodu nakukovat nemusel.

Verdikt: Jednoznačně zklamání. Čekal jsem výbornou adventuru a dočkal jsem se jen lehce nadprůměrného počinu, který se sice dobře hraje, ale nemá nic navíc. Nic, co by dělalo z Alternativy hru, na kterou bych měl dlouho vzpomínat.

Pro: zajímavý námět, zasazení do futuristické Prahy, samotné hraní je fajn

Proti: nevyužitý potenciál příběhu, nesmyslně utnutý a neuspokojující závěr

+21
  • PC 70
Psát nějaký komentář ke hře jako je Alternativa je poměrně těžké. Zpočátku vše vypadá více než dobře. Absenci jakéhokoli intra, která je vytýkána snad ve všech recenzích, já osobně hodnotím pozitivně. Zpočátku víte jen to, že jste byli vyhozeni z práce, z pro vás neznámého důvodu, a že vám byla odebrána vaše osobní karta, bez které jste Nic. Postupem času zjišťujete, že svět je trvale poznamenán 3. světovou válkou, která je dnes nazývána Velkou válkou, a je v podstatě pod kontrolou dvou nadnárodních společností Endora a Theolex. Vedle těchto dvou společností je samotný Stát. Vaší jedinou nadějí je připojit se k Odboji, který se snaží alespoň nějakým způsobem bojovat proti těmto kolosům. Zpočátku má hra opravdu úžasnou atmosféru, kterou ještě umocňují určité momenty, jako když si pročítáte deník jedné mladé dívky, která prodávala své tělo jednomu váženému pánovi z vládní čtvrti, výměnou za jídlo a vodu, což ji trvale psychicky poznamenalo.

Později si ale začínáte uvědomovat, že lokace jsou až nepřirozeně mrtvé. Pokud potkáte za celou hru možná i necelou desítku postav k nějakému dialogu, tak je zřejmě něco špatně. Podobný problém je i s aktivními místy na obrazovce. Není jich moc a z toho asi jen půlka je k něčemu použitelná. Upřímně nevím, k čemu jsou ty šipky v inventáři, protože k jeho zaplnění jsem se za celou hru ani jednou zdaleka nepřiblížil. Další věc je, že pokud už něco seberete, tak si můžete být jisti, že nejpozději na další obrazovce to použijete. Z výše uvedeného plyne, že obtížnost rozhodně není vysoká a hra poměrně slušně odsýpá.

Během hry začíná upadat i celková atmosféra hry. Dostal mě například jeden úkol, kdy jsem měl v hlavní databázi Theolexu vymazat data o jedné osobě. Koho by napadlo, že se stačí dostat přes jedny dveře a hned za nimi mám nachystaný počítač s přihlašovací obrazovkou. Zabezpečení jedné z největších firem si představuji trochu jinak.

Hra celkově na mě celou dobu působila, že původní plán byl úplně jiný. Tomu by odpovídal i začátek, ale postupem času jakoby docházel buďto elán, čas a nebo peníze. Možná všechno dohromady. Kapitolou samou o sobě je konec, po kterém máte snad ještě víc otázek než na začátku, protože jste vlastně nevyřešili vůbec nic. Těžko říct, zda to byl konec vynucený na základě výše uvedených důvodů, či to byl záměr a v plánu je již druhý díl, který už tak nějak naznačuje i web výrobce.

I když jsem ke konci víc kritizoval, než chválil, tak Alternativa rozhodně není špatnou hrou. Stačilo možná jen dotáhnout pár nedodělků a mohla být hrou dokonce výbornou. Takhle je to jen lepší průměr.

Pro: zpočátku atmosféra, příběh, lokace

Proti: závěr, až příliš jednoduché

+17
  • PC 55
Ačkoliv to přes mé hodnocení nevypadá, byl bych vůči Alternativě smířlivější. Nedávno jsem hrál jinou adventuru, ze které jsem měl velmi podobný pocit, a sice z o 6 let staršího The Moment of Silence. Obě to jsou takové dost naivní dystopie z velmi blízké budoucnosti (cca ten samý rok), jejichž hlavní téma je umělá inteligence, ovládáte hodně podobného týpka, který zkoumá, jak by se do systému dostal, naprosto absurdně mu to vychází, prochází si vyprázdněným světem s celkem podobnými problémy a stává se po několika dnech nejzásadnějším hybatelem světového dění. Věřím, že ve svých vzpomínkách se mi tyhle dvě hry budou docela plést.

Oproti Moment of Silence je tady obrovská výhoda v ovládání a přívětivosti celkového interface. Prostě se to ovládá pohodlně bez ničeho, co by mě štvalo. Jelikož je to adventura klasická, tak to i vypadá docela dobře (ačkoliv oproti mnohem starším českým předchůdcům není o nic výš). Na druhou stranu, vyobrazený svět a jeho pravidla jsou tady ještě o něco naivnější a úsměvnější než v Moment of Silence, ale mám tenhle žánr rád, takže odpustím asi leccos. Narozdíl od Moment of Silence, které bylo celkově tajemnější a společnost se tvářila, jakože se nic špatného neděje, Alternativa hned všechno vybalí a vlastně o ničem není pochyb, což ubírá na napínavosti.

Příběh, ač ohraný, mě ale bavil, postavy jsou fajn. Adventurní prvky jsou v pohodě, je to pro mě těžké tak akorát, prostředí Prahy je přitažlivé ač ne zcela využité (pohled na Kotvu však stál za to), dialogy jsou taky fajn. Uteklo to rychle. Dojem z téhle hry pro mě strašným způsobem kazí zvukově hudební technická stránka hry. Zvuky v téhle hře, krom dialogů, prakticky neexistují. To je pro mě něco naprosto nepochopitelného. Hudba v mnoha částech taky není (zejména na konci), takže, pokud se zrovna nikdo s nikým nebaví, je hra úplně hluchá. Netuším, za co si hlavní tvůrce hry Jan Pilný vůbec bere místo v creditech v rámci položky Sound Engineer. Navíc dabing hry, který je jinak dobrý, má v každé větě jinou hlasitost. Na tohle je Jane Pilný efekt kompresor, ale to předpokládám každý "sound engineer" ví.

Všechny tyhle nedostatky ještě více vyplují na povrch v závěrečné části hry, která je hluchá vlastně úplně, a přitom by to tak moc chtělo budovat napětí a atmosféru. To si člověk uvědomí, jak moc zásadní ta zvuková složka je.

Kde bych dalším komentujícím ale oponoval, je samotné vyústění hry. Byl jsem připraven na nejhorší, ale vlastně ten hejt nechápu. Příběh je uzavřen úplně normálně, dozvěděli jsme se o co šlo, na konci je i závěrečený textový doplněk. Narozdíl od spousty her v tomto dystopického žánru, ve mě v podstatě nezůstávají žádné otázky a ani to není moc otevřený konec, takže opravdu nechápu. Nebo ano chápu, asi většina lidí chtěla, aby to skončilo likvidací státu jako takového. No ne vždy se zadaří.

Také bych nesouhlasil s tím, že je zde příliš mnoho situací, ve kterých se dá zemřit. Za celou hru je jich tak pět, a to mi nepřipadá nijak extrémní. Navíc hráče hra v případě smrti hodí sama přímo před tuto situaci, případně při zvolení těžší obtížnosti je vždycky k dispozici save a load a ten není nijak omezován. Za mě naprosto v pohodě.

Alternativa se tak řadí k mnoha dalším českým adventurám, jejichž potenciál nebyl zdaleka naplněn a pravděpodobně z důvodu problémů při tvorbě či vydávání vzniklo něco polovičatého, co určitě sami tvůrci takhle nechtěli. Hra nemá smysl pro humor (jediný moment, kdy jsem se fakt zasmál, je Kaplického Blob v jedné lokaci za oknem), a to mám na českých adventurách rád. Škoda, že se tvůrci neodvážili nebo neměli čas na širší uchopení látky a méně naivní svět i průběh. Ten základ je fajn: stát, Endora, Theolex, všichni proti všem, všichni tak trochu spolu, nikomu se nedá věřit. Nejzajímavější bylo pro mě rozdělení Prahy na tři oddělené zóny. Ale prostě tomu ještě hodně schází. (hlavně ty zvuky!)
+15
  • PC 60
Život je plný zklamání… A jedním z nich je pro mě výsledná podoba této hry. Z toho důvodu se mi vůbec nechtělo komentář psát, ale nakonec jsem se, s mírným odstupem po dohrání, odhodlal. Nejprve musím zmínit, že jsem tento projekt sledoval již od samotného ohlášení a vkládal do něj značné naděje. Jednak z důvodu atraktivního prostředí Prahy v budoucnosti, kde byla řada možností využít stávající reálie a jednak kvůli zajímavému orwellovskému tématu. Nakonec tyto naděje zůstaly tak na půl cesty, přesto se jedná o hlavní klady hry: několik lokací je zajímavých, pár odkazů zábavných (Endopramen), ale bohužel těch možností bylo mnohem, mnohem víc. A příběh? Ten šel rozpracovat do úžasné hloubky, seč opět se tak nestalo. Pokud bych měl zmínit zápory hry uvedl bych především málo lokací a NPC postav (celkově je všude tak nějak mrtvo), tempo hry, které trpí neustálým přebíháním sem a tam, dále systém umírání, kdy možností zemřít je opravdu velká škála (naštěstí se hra automaticky vrátí před místo smrti, aspoň tedy při nastavení nižší obtížnosti) či nevyváženou obtížnost (ta je obecně hodně nízká, ale tuším na dva zákysy jsem neměl nervy a s chutí šáhl po návodu) a především… Naprosto zmršený konec, celá závěrečná část hry odehrávající se v Brazílii je dle mého názoru naprosto tragická. Nudné, jednoduché, zdlouhavé úkoly, jejichž cílem je pouze protažení hrací doby aspoň o pár dalších (desítek) minut a protrápení se ke konci, který je absolutně o ničem. Obávám se, že příčinou bylo hru za jakoukoliv cenu už nějak rychle dokončit, vydat, aby z prodeje byly aspoň nějaké příjmy, jinak si to neumím vysvětlit. Takže skutečně rád bych dal 70%, ale musím snížit o pět za zmíněný konec, dalších pět za trestuhodně nevyužitý potenciál námětu a jsem na konečných 60%. Jo a na závěr malý dovětek k první větě tohoto komentáře: pokud se jedná pouze o zklamání z promarněné hry, tak je to ještě dobré :)
+13
  • PC 50
Alternativa by se dala popsat jako doposud nezveřejněná pohádka o Hurvínkovi, jak na kloub mezinárodnímu spiknutí přišel. Ovšem místo Hurvínka zde máme dělňase Richarda Ročka, který se přes noc stane nejlepším špiónem světa, který cokoliv zjistí, cokoliv zajistí, kdekoho očůrá a s prstem v nose se dostane se i do nejstřeženější základny planety. Příběh je v tomto směru nedůvěryhodný, až to bolí. Přesto neříkám, že jsem se nebavil. Alternativa je poutavá a dokázala si udržet moji pozornost. Líbil se mi i pěkně vybudovaný svět. ALE! V momentě, kdy se Roček odebere do exotické Brazílie, ztrácí hra své kouzlo, vytrácí se temná atmosféra, poutavost a začal jsem se nudit. Korunu tomu všemu poté nasazuje náhlý a neuspokojivý konec, kdy se vlastně ve výsledku prd vyřešilo.

Obtížnost hádanek je nízká. Moc předmětů nenajdete, interaktivních bodů je málo a stejně po většinu času víte, co dělat. Když přeci jenom zapomenete, co dál nebo potřebujete popíchnout, tak vám pomůže váš elektronický deníček PDA. Využijete ho také jako databázi veškerých zdrojů informací, co se celého světa týče. Hádanky vesměs smysl dávají, avšak nejvíce jim škodí linearita.
Kupříkladu víte kombinaci k sejfu, ale bohužel ho nemůžete otevřít, protože nejdřív musí Roček udělat naprosto banální čin, který vám informačně nepředá nic, co byste už nevěděli.
Jindy nastává nedorozumění mezi autory a hráčem, kdy vy víte, co udělat ale netušíte, jak si řešení představuje samotný designér.
Největší perlou pro mě přesto zůstává zákys, kdy jsem dvacet minut bloudil po Praze, jezdil od stanice ke stanici, vše ohledával, všechny vyslýchal, abych se nakonec z návodu dozvěděl, že se řešení mého problému ukrývalo v jednom článku v PDA, na který mě však nikdo neupozornil.

Vizuální stránka hry je solidní. Hodně se mi líbily lokace, zejména ty pražské, a celkově atmosféra skvěle funguje. Co mě však zarazilo byl zvukový doprovod, který v Brazílii neexistuje vůbec. Například Roček prochází pralesem a nejsou slyšet ani jeho kroky. Prochází opuštěnou částí města a není slyšet absolutně nic. Zase když se stane nejméně akční moment, tak na plné pecky odstartuje blockbusterová honičková vypalovačka.
Dabing mi přišel zvláštní, kdy se ani teď nemohu rozhodnout, zda-li se mi líbí nebo ne. Například herecký projev Ročkova kamaráda Andyho Mitchella mi přišel přehraný, přesto se mi něčím líbil.

Myslím si, že Alternativa měla velký potenciál, který byl však promarněn těžce nedůvěryhodným příběhem, který byl k závěru nudný, a zároveň to nejhorší přišlo nakonec, tedy samotný konec. Ze hry je cítit jistý odér nedokončenosti, který zavání nebo spíše smrdí zejména v několikrát již zmiňované a mnou kritizované závěrečné části hry. Alternativa je tudíž průměrná adventura, kterou jsem si přesto užil, avšak dokázala mě i zklamat.

[HERNÍ VÝZVA 2020 - 4. "Reálná virtualita"]
+13