Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Dobře, takže se dnes opět vrátím do dětství, kde jsem se s touto hrou poprvé setkal. Byl jsem ještě s dětmi v družině, kde bývaly počítače a najednou jsem hru zahlédl a poprvé jsem si říkal, co to je, ale podruhé už jsem tomu propadl a takto nějak začal můj začátek s touto hrou. Nyní se k této srdcovce vyjádřím ze svého pohledu.

Nejhorší jsou takové ty začátky. Nevím, jak to má většina lidí, ale u mě vždy byl problém ovládání, takže jsem si musel nějakou dobu zvykat. Než jsem pochopil všechny principy té hry, tak to chvíli trvalo. Přece jen jsem nějak začínal. Ale nyní vážně, trochu pokročím.

Odehrál jsem po té době kampaně a musím říct, že jsem si je náramně užil. Velmi velký výběr národností, za které můžete hrát. Po všech těchto dohraných kampaních se mi nejlépe hrálo za Saracény. Nesnášel jsem Angličany a jejich prokleté lukostřelce. To je ale jen z mých zkušeností.

Co mi ale mírně vadilo, tak je takové to nahánění po mapě. Když už se vám povede, že soupeře z části zničíte, věže, hrady, hradby, centrum města a zabijete vesničany, tak najednou zjistíte, že soupeř ještě žije. Proč? Protože jeden vesničan uteče a bude stavět jinde a vy ho pak dvě hodiny naháníte po mapě. To bylo asi jediné, co mě u této hry štvalo, ale to je jen takový malý škraloup v polévce. Jinak je to stále skvělá záležitost, ke které se člověk rád vrací.

Takže když by člověk mohl, tak by ani neváhal se k této hře vrátit, takže u této hry se vždy rád pozastavím a znovu si zahraji. 95/100 :)

Pro: Národnosti, kampaně, spousta možností

Proti: Zdlouhavost, nahánění, ze začátku ovládání

+21
  • PC 85
Ač nejsem fanouškem strategií, je Age of Empires II světlou výjimkou a můžu potvrdit, že jsem nad ní strávil spoustu hodin času, někdy k uvztekání, když mě CPU jednotky ničily mou pracně budovanou civilizaci, ale většinou to byla zábava a napětí.

Hra je úžasně hratelná a propracovaná od získávání surovin, přes vývin technologií v jednotlivých epochách až k tomu podstatnému, oč tu kráčí - tvorbě útočných jednotek ať už ve formě vojsk, tak loďstev a obléhacích strojů, to vše vyžaduje pozornost hráče, protože důležité dění se může odehrávat na více místech mapy.

Samozřejmě nejvíc jsem si užil plnění jednotlivých misí v rámci historických událostí, kdy jsem měl možnost vyzkoušet si mít v moci vývoj jedné z civilizací a plnit dílčí úkoly až k devastaci protivníka - 85 %

Proti: UI byla na nejtěžší úrovni nehratelná - u mě :-)

+13
  • PC 80
Když jsem poprvé viděl hrát bratrance druhý díl Age of Empires, musel jsem ho hned taky zkusit. Nějaké strategie už jsem měl v té době za sebou, ale mimo Warcraft II a StarCraft jich moc nebylo. Většinou se daly těžit jen dvě suroviny, ale tady to byly hned čtyři.

Čert vem dřevo, zlato nebo kámen. Bude to znít asi směšně, ale jídlo bylo tím hlavním důvodem, kvůli kterému jsem strašně moc chtěl tento titul hrát. Nešlo mi tolik o sbírání bobulí z keřů nebo farmaření ale o chov ovcí, rybaření, a především pak o lov jelenů nebo divočáků. Navíc fakt, že při zabití lovné zvěře vojáky je maso k nepotřebě nebo že se postupem času kazí, zážitek z lovu ještě umocňuje.

Věk králů však není jen o jídle, ale hlavně o budování pevné obrany a o bojích s nepřáteli, a i tyto prvky jsou zvládnuty na jedničku. Základem je postoupit ve vývoji tak, aby bylo možné stavět kamenné hradby, protože dřevěné opevnění toho mnoho nevydrží. Hradby je třeba před nájezdníky samozřejmě bránit a k tomuto účelu jsou nejlepší obranné věže, rozmístěné v rozumných vzdálenostech.

Po zajištění své základny jsem nejprve vyvinul všechna dostupná vylepšení a až pak začal budovat mocnou armádu. Mezitím jsem prováděl průzkum okolí a zabíral nestřežené doly s kamením či zlatem. Při útoku na nepřítele jsem si dal dobrý pozor, abych nezničil vše, co je třeba k dokončení mise, protože mám rád, když jsou vytěženy veškeré suroviny, které se na dané mapě nachází.

Vytvořil jsem tak armádu dělníků a na konci některých misí měl desetitisícové a v případě dřeva někdy i statisícové zásoby surovin. Ty mi samozřejmě k ničemu nebyly a nepomohly mi ani do dalších misí, ale měl jsem skvělý pocit z dobře vykonané práce.

Jediné, co mi na Age of Kings vadí, je stereotyp. U RPG se stále vyvíjí příběh, přicházejí noví nepřátelé a učím se stále nové útoky. Zde se toho ze začátku taky mění dost, ale po čase už mi mise přišly hodně podobné, a kdyby byla herní doba poloviční, úplně by mi to stačilo.

Pro: lov zvěře, čtyři suroviny, budování obrany, bitvy, historické osobnosti

Proti: stereotyp

+25
  • PC 95
Tohle byla první hra, kterou jsem si koupila za vlastní peníze. Už když jsem jí poprvé vyzkoušela u svých bratranců, věděla jsem, že si ji jednou koupím.
Je to skvělé pokračování prvního dílu, kde vylepšili většinu nedodělku z prvního dílu a ponechali to co fungovalo. Dodnes je to hra, kterou jednou za čas nainstaluji a hraji.

Pro: kampaně, objevování

Proti: občas hloupá AI

+6 +8 −2
  • PC 95
Jedna z her, u které jsem strávil nejvíce času svého dětství. Nesmírně propracovaná hra, jejímž největším kladem je variabilita. Nejen ve výběru národů, množství jednotek a možných herních strategií, výběru map ale především naprosto dokonalým vyladěním všech těchto komponentů do fungujícího celku.

Každý národ, za který hrajete je unikátní a vybízející k jinému hernímu stylu. Jednotky fungují na systému kámen-nůžky-papír a je proto nutné své armády balancovat. Stejně jako jednotky jsou dobře vymyšleny i budovy. Nastavení max. populačního limitu na 200 považuji za plně odpovídající tomu, že bitvy jsou dostatečně velké ale nikoliv zcela nepřehledné. Ekonomika zde funguje jednoduše a funkčně. Technologický strom a přechod mezi dobami (doba temna, doba feudální, doba hradů, doba imperiální - jestli si to ještě dobře pamatuji) hru velmi dobře rámují do logických částí. Velmi dobré jsou také jednotlivé kampaně, které navodí ten správný pocit ze středověkých válčišť.

Spoustu času člověk stráví v editoru, který nabízí velké pole pro vlastní vyblbnutí. Na svoji dobu neskutečné grafické zpracování, které je funkční i dnes. Stejně tak charakteristické zvuky a soudntrack jednotlivých národů. To vše hru ještě šperkuje k dokonalosti.

Několik much se najde, především v AI nepřítele a místy zdlouhavé nutnosti zlikvidovat veškerou živou sílu a produkční budovy než doděláte nepřítele.

Celkově vzato jde o jednu z nejlepších her, které jsem kdy hrál a občas se k ní vrací i dnes ať už kvůli její kvalitě nebo jenom z nostalgie :)

Pro: Variabilita propojena ve funkční celek, grafika, editor a spoustu dalších...

Proti: AI, místy zdlouhavost

+17
  • PC 100
Boli časy, keď som stratégie hrával často a práve s Age Of Empires 2 som strávil niekoľko stovák hodín. O AoE 2 som si prvýkrát čítal v časopise Score, kde bola na hru recenzia a neskutočne sa mi to vtedy zapáčilo. O niekoľko dní na to som už túto stredovekú stratégiu drvil.

AoE 2 je moja veľká srdcovka a spomínam na ňu vždy rád. Veľa rozdielnych národov, špeciálne budovy a jednotky, zaujímavé kampane za slávnych vodcov a národných hrdinov. Scenáre a aj ilustrácie, ktoré boli doplnkom k príbehu sa mi veľmi páčili. Zvuky, hudba a hlavne grafické prevedenie nezostarlo a nevypadá zle ani dnes. Jednotky boli detailné a doslova som sa v tom vyžíval, ako všetci tí vojačikovia, kone a budovy vypadali. Veľký počet hodín som strávil hraním multiplayeru alebo v editore máp, kde som si vytváral vlastné scenáre v ktorých boli hlavné postavy napríklad Robin Hood alebo William Wallace.

AoE 2 je jedna z mojich najhrávanejších a najobľúbenejších hier vôbec. Za mňa je to čistých a nostalgických 100%. Určite by som sa dnes na hru už pozeral kritickejšie, ale nemám dôvod to robiť :)

Pro: detailné jednotky a budovy, príjemná grafika, zvuky a hudba, scenáre a ilustrácie a tak ďalej, je toho naozaj dosť :)

Proti: sorry, ale nič mi nenapadá :)

+12 +13 −1
  • PC 90
Komentář se vztahuje především ke hře jednoho hráče.

Z mého pohledu se jedná o nejvyzrálejší klasickou strategii v reálném čase. Přítomny jsou pouze prastaré a vcelku primitivní principy z Dune II: natěžit surovinu, postavit základnu, ubránit se, vycvičit armádu, zničit nepřítele. Tyto principy jsou však dotaženy k dokonalosti a vzájemně perfektně propojeny a vybalancovány. Věřím, že evoluce tímto dosáhla vrcholu a dále již lze hovořit o pozvolné degeneraci subžánru jako takového. Nové či souběžné vývojové větve obsahují výborné tituly, některý ze základních prvků však bývá zvýrazněn na úkor ostatních. Stronghold se zaměřil na stavbu, Sudden Strike na boj a tak dále. Je to pochopitelné, neboť původní sled kroků je velmi symbolický. U AoE2 došlo k dobrému vyvážení mezi realismem (motivy z historie, reální hrdinové) a symbolickou nadsázkou (francouzskou armádu tvoří dvanáct mužů). Vyšší důraz na historii by působil směšně. Vcelku dobře se s tím vyrovnal Shogun, jenž je rozdělen na dvě části - monumentální bitvy v reálném čase; vše ostatní v tahovém režimu na globální mapě. S jednoduchými Dune II principy se zcela unikátně popral Original War, jenž je dokázal rozvést s důrazem na uvěřitelnost (v rámci vědecko-fantastického žánru), aniž by působil komicky.

AoE2 obsahuje hned několik příběhových kampaní, přičemž každá kampaň se točí kolem vybrané historické osobnosti. Mise působí pestře, neboť poměr i pořadí jednotlivých kroků (natěžit, postavit...) se mění a některé kroky mohou chybět úplně (dobrodružné sjednocení mongolských kmenů se obešlo bez těžby, výstavby i výcviku). Objevují se také různé speciální úkoly (najdi svatou relikvii, doprav Johanku za Karlem VII) a i klasické úkoly bývají obaleny příběhovou omáčkou. Po každé misi se lze těšit na prostou animaci. Obsažena je dokonce i miniaturní encyklopedie. Prezentace na jedničku. Lehce edukativní charakter hře nelze upřít a hraní může vyvolat zájem o historii.

Je výborné, že autoři plně využili prostředí, vše do sebe zapadá (keříky s bobulemi nejsou pouhou kulisou, bobule lze sesbírat a získat tak trochu jídla do začátku). Na výstavbě vesnice není nic neobvyklého. Grafika budov je velmi pěkná, existuje několik různých stylů (východořímský, asijský atd.) a budovy jsou v poměru k jednotkám správně velké (poměr není reálný, ale výsledný dojem je správný - obytné domky působí útulně, hrady velkolepě). Rolníky lze poslat do vesnického/městského centra, odkud mohou střílet na blízké nepřátele. Stejnou úlohu zaujímá také kamenný hrad, jehož palebná síla je však nesrovnatelně vyšší. Vesnici lze ohradit kamennou hradbou či dřevěnou palisádou. Existuje několik základních typů jednotek: pěchota, lučištníci, kopiníci, jízda a obléhací stroje. Složení armády je důležité, neboť každá jednotka má silnou i slabou stránku. Kopiníci si hravě poradí s jízdou, jízda s lučištníky a tak dále. Středověké (či antické) období je pro real-time strategii ideální, neboť složení armád tehdy bylo velmi pestré. Armády je možno seskupovat do formací, přičemž jednotlivé formace opravdu nacházejí uplatnění.

Herní principy jsou dnes již zastaralé (chyby v inteligenci nepřátel, zdlouhavý průběh některých misí, repetetivnost), ale nikde je nelze najít v lepším balení. Grafika je velmi hezká, jednotky jsou dobře rozanimovány. Není důvod hrát bez datadisku Conquerors, jenž vylepšuje několik drobností a přináší nové kampaně.
+24
  • PC 80
mě ta hra pustila, a to fatálně asi jako kterákoliv jiná realtime strategie, a v tomto ohledu bych ji musel zařadit vysoko vedle starcraftu nebo earth 2150. neuměl jsem to hrát, na kláních jsem byl takové 5té kolečko u vozu, protože všichni lepší měli vypracovaný vývoj, jako jsem měl už ve starcraftu a později, když to trenujete právě na čas, tak to dostane ty správný grády, zvlášt, když si to pak rozdáte s nějakým niemandem po síti z vesnice a přihrajete mu ještě dva boty, vsadíte se o něco duležitýho, abyste ho potom rosekali. samozřejmě, že v černém lese...
-13 +1 −14
  • PC 90
Dle mého názoru se nedá ani hovořit o plnohodnotném pokračování. Tvůrci pouze vzali původní AOE a vychytali ho dle návrhů hráčů které první díl bezesporu chytil za srdce...
-4 +4 −8
  • PC 95
Age of Empires 2: The Age of Kings patrí spolu so starším bratom v súčasnosti medzi klasiku svojho žánru.
Stále je to real-timeová stratégia odohrávajúca sa v historickom prostredí. Kulisy antického Grécka a Ríma vystriedala 100-ročná vojna medzi Anglickom a Francúzskom a s tým spojená Johanka z Arku, Saladinove "oslobodzovanie" Svätej Zeme, vzdorovanie Škótov pred anglickými utlačovateľmi, vzostup Džingischána a príbeh Fridricha I. Barbarossu s jeho Shakespearovsky tragickým koncom.
Predtým ako sa začnem rozpisovať musím poznamenať, že som hral s už nainštalovaným addonom The Conquerors a neoficiálnym addonom Forgotten Empires, čo pridá hre niekoľko bonusov a FE možnosť hrať s vyšším rozlíšením. Taktiež hodnotím len singleplayerovú zložku hry.

AoE2 TAoK obsahuje tak ako prvky stavby, tak rozľahlé bitky s desiatkami vojakov. Budovanie tábora je zábavne, no po čase dôjde k stereoypu, takže budete vďační za misie so skupinou vojakov, ktoré sú unikátne. Podľa roku vydania je každému zrejmé, že v hre nenájdeme zoomovanie, či otáčanie kamery, mapa je 2D, no jednotky na nej sa pohybujúce sú 3D. Celkovo grafika prostredia je nádherne zobrazená, pozorujeme vlnenie na mori, padanie zotnutých stromov alebo postupné rozkladanie tiel padlých bojovníkov. Postavy vyzerajú relatívne reálne podľa toho, čo zobrazujú, no jednotky hrdinov by mohli byť lepšie rozlíšené, či už graficky alebo nejakým indikátorom, sledovať ako v bojovej vrave zahynie Johanka, keďže ju nemôžete nájsť, je ubíjajúce.

Systém hry je postavený na zbieraní surovín a to jedla (kríčky s lesnými plodmi, divá zver, ovce, polia, rybolov), dreva, zlata a kameňa. Narozdiel od svojho nástupcu si tu osadníci nestrkajú suroviny do bezodných vreciek, ale musia ich odnášať do určených skladísk (mlyn=jedlo, píla=drevo, kameňolom=kameň/zlato). Systém je dobrý, no v niektorých misiách pocítite nedostatok nerastných surovín, hlavne na tých menších s viacerými súpermi.

Na to, aby vaša ekonomika narastala potrebujete osadníkov, ktorých vyrobíte z mestského centra, lenže tí potrebujú kde bývať, a tu je kameň úrazu, potrebujete stavať domy, veľa domov, keďže každý dom pridá len 5 populácie. Zamrzela ma hlavne nízka maximálna populácia v kampani, ktorá končí už na 75, výhodou je aspoň to, že každá jednotka zaberá len 1 miesto v populačnom rebríčku. Bude to aj zrejme kvôli tomu, že môžete naraz ovládať len cca. 40 jednotiek (neviem koľko presne, nikdy sa mi to nechcelo počítať).
Tak isto ako v ostatných AoE hrách pri budovaní mesta postupujete rôznymi epochami. V tejto hre sú 4 - Doba temna, Doba feudalizmu, Doba hradov a Imperiálna doba.
Každá epocha prináša so sebou nové budovy a vylepšenia, čím sa stáva vaša armáda modernejšia. Každý národ je unikátny, takže aj keď sa niektoré jednotky a vylepšenia opakujú môže sa stať, že iný národ bude mať niečo naviac alebo mu zase niečo ubudne. Pre rýchlejšie zorientovanie sa pri hre, ktoré jednotky vyrábať alebo na ktoré si počkať, slúži technlogický strom, ktorého základ je vždy rovnaký, len možnost hradu sú vždy iné. Čo v praxi znamená, že sú v na ňom zakreslené všetky jednotky a vylepšenia, lenže tie, ktorými daný národ nedisponuje sú prečiarknuté.

Hra obsahuje niekoľko druhov budov na trénink vašich jednotiek, skrátka všetky jednotiek, ktoré by ste v období stredoveku hľadali, na rekrutovanie vašej armády slúžia : kasáreň - trénink pechoty na blízko; cvičisko lukostrelcov - trénink strelcov; stajne - trénink jazdy; prístav - budovanie rybárskych lodiek, transportov ako aj bojových lodí; továreň na obliehacie stroje - baranidlá, lukostrely, katapultu, delá; chrám - mnísi; a obranná stavba hrad - unikátne jednotky daného národa a ďalekonosné katapulty.
Niektoré misie je možné vyhrať postavením divu (líši sa od národa) a jeho udržaním, no nechápem načo je možné stavať div vo väčšine misií, keďže jeho postavením sa nespustí odpočet len prídete o suroviny.

Vaše jednotky sa s vývojom epochy taktiež dajú vylepšiť. Pokiaľ na začiatku vyrábate domobranu, tá sa dá v druhej epoche vylepšiť na ozbrojencov, po vylepšení už nevyrábate domobranu, ale ozbrojencov a všetky vaše jednotky domobrany boli premenené na jednotky ozbrojencov. Takto sa dá vylepšovať väčšina jednotiek po epochách. Za zmienku taktiež stojí, že ak ste konvertovali nepriateľskú jednotku, po vylepšení, ostane na tej istej úrovni ako bola.
Významnou jednotkou v hre je kňaz, ktorého vyrobíte z napr. kostola, táto jednotka lieči okolité jednotky a taktiež dokáže obrátiť na vašu stranu nepriateľské jednotky (prefarbiť ich), taktiež dokáže niesť relikvie, ktoré pri prinesení do chrámu poskytujú prísun zlata.
Súčasťou ekonomiky je obchod, v ktorom meníte nadbytočné suroviny za potrebné. Taktiež tu môžete vybudovať voz s obchodníkom, ktorý bude cestovať medzi vašim a spriateleným obchodom a nosiť vám zlato. Takúto možnosť poskytuje aj prístav, kde si môžete postaviť obchodnú loď.

Hra poskytuje aj prostriedky na obranu v podobe strážnych veží - je možné do nich poslať jednotky, čím zvýšime ich útok a obranu, jednotkám, ktoré tvoria posádku budov, sa dopĺňa stratený život; už spomínaných hradov a špeciálnych delových veží. Taktiež je možné budovať drevené/ kamenné múry na zdržanie nepriateľa alebo prichystanie cesty smrti.

Do systému hry mi veľmi nezapadá vylepšenie z akadémie, ktoré sa odomkne po postupe do 4. veku a to je vynájdenie púšneho prachu, je to nápomocné pri dobývaní no nezapadá to do kampane. Plus je to nevýhoda pre niektoré národy (napr. Mongoli), ktoré nemôžu rekrutovať delá, ale je zaujímavé, že lode s delami vpohode postavia. Vynájdenie pušného prachu poskytuje delá, strelcov, delové lode a delové veže (nie všetko je dostupné pre každý národ).

Ako som už spomínal kampaň sa skladá z 5. častí, hocí prvá časť je tutoriálova, ale odporúčam ju zahrať aj ostrieľaným veteránom, keďže každa jej časť obsahuje rozprávanie príbehu a posledné 3 misie sú už klasické. Po úspešnom odohraní tutoriálu nás už čakajú 4 čistokrvné kampane pozostávajúce zo 6 misií. Príbeh kampaní je podaný slovami rozprávača doplnenými obrázkami, ktoré začínajú a končia každú misiu. Pred začatím ľubovoľnej misie máte možnosť výbrať si jednu z troch herných obtiažností, a už tá prvá vás môže v niektorých misiách potrápiť. Potom už následuje hra v ktorej nesmie chýbať zadanie úloh a rady pre danú misiu. Všetky kampane sa mi podarilo dohrať za slušných 32 hodín, hoci sa mi zdalo, že kampane boli stále obtiažnejšie, ale najjednoduchšia bola kampaň za Saladina.

AoE 2 dokáže aj v súčasnosti zabaviť hráča po dlhú dobu. Rôznorodé príbehy významných ľudí histórie hru okoreňujú. A k tomu v pozadí hrá klasická AoE hudba. Čo k tomu len dodať, asi len to, že je škoda, že žánér RTS pomaly umiera a novšej takejto hry s dobrým gameplayom/príbehom sa už zrejme nedočkáme, keďže v súčasnosti sa hľadí na grafiku (a z pohľadu tvorcov na zisk) viď. ako dopadla CaC séria.

Pro: dĺžka kampane, príbeh, hrateľnosť, ozvučenie

Proti: niekedy nedostatok surovín, v niektorých misiách neobmedzené zásoby nepriateľa, nízky maximálny limit populácie v kampani

+16
  • PC 100
Hra, kterou jsem v dětství miloval. Jednoznačně mě hra bavila, i když jsem prohrával, ale nikdy mi nebyla přímo dopřána. To se stalo až o mnoho let později a i tak to bylo málo. Tato hra se mi líbila vždycky a jednoznačně nevím proč nedát sto.

Pro: Úžasné mise, samostatné hry také naprosto úžasné.

Proti: Nic mě nenapadá.

-4 +6 −10
  • PC 95
Rok 1999 považuji za jedno z nejlepších a nejsilnějších herních let, spousta skvostných a revolučních her vyšla v této době a jednou z nich je právě i Age of Empires II. Začnu hned z ostra – AoE II naprosto rozdrtila konkurenční RTS své doby, jako byla série C&C, Total Annihilation, Dune 2000 apod. Bokem zůstává stát jedině Starcraft, jakožto trošku jiný typ strategie (rychlejší, akčnější, menší důraz na budovatelství a hlavně multiplayerová modla). AoE II však nepokořila jen dosavadní hranice, ale stanovila i laťku natolik vysoko, že do dnešní doby ji není možno snadno přeskočit. A proč?

Strategické elementy – Jsou jednoduché, snadno pochopitelné pro běžného hráče a přitom se dá hodně přemýšlet taktizovat a dostávat se do hloubky. Těžíte 4 suroviny, což je optimální počet pro strategii s důrazem nikoli na rychlost, ale na budování infrastruktury. Stavba města je intuitivní, pohybujete se mezi čtyřmi „věky“, každý vám odemkne nové technologie a jednotky. Jednoduchost spočívá v tom, že hra působí „hladce“, jde vám se svojí logikou na ruku, každý pochopí, že je třeba posekat pár stromků, zasít pole, vyrobit pár vojáčků apod. Ovládání je také primitivní, jednotky se příliš „nemicrují“, zkrátka se pošle všechno do bitvy a ta dopadne dle kvality vaší a nepřátelské armády. Přitom pokročilejší hráči se nebudou nudit, můžou stále více a více přemýšlet o counterování jednotek kámen-nůžky-papír, mohou se soustředit na konvertování jednotek s mnichy, v úvahu pak přichází i pozice boje (naběhnout na lučištníky a obléhací stroje z boku, popř. do zad) a nakonec dojde i na to „micrování“. Abych přiblížil méně zkušeným hráčům, co tím myslím, představte si mou oblíbenou strategii – picknete mongoly a vycvičíte si armádu složenou jen z elitních mangudaiů, pokud na vás naběhne ekvivalentní (dle ceny, popř. počtu) armáda halapartníků, elitních velbloudů, nebo dokonce paladinů a vy se ani nehnete, pravděpodobně umřete velice bolestivou smrtí, ale když po každém výstřelu uděláte krok vzad, pak zase vystřelíte s tím, že každým krokem zabijete jednoho paladina, jste schopni vyhrát i souboje 1v2 hráči. Další level pak spočívá v přidání siege onagerů (vylepšený katapult), s jejichž microváním porazíte i 1v3 běžné hráče. Ani zde však užití strategie nekončí, ty nejvíce pro hry využívají fakt, že pohyb přes mapu v AoE II zabere nezvykle mnoho času, proto se vyplatí své vojenské budovy „proxovat“, neboli stavět je např. půl obrazovky od enemy báze a okamžitě mu tak obtěžovat těžící vesničany. Zkrátka od několikahodinového klikání v jedné hře až po intenzivní „profi“ strategie, to vše nabízí AoE II.

Další poznámky k možnostem hry – na první pohled vás AoE II zasype neuvěřitelným množstvím „ras“, resp. národů, nutno však podotknout, že odlišnosti typu zerg-protoss-terran zde rozhodně nenajdeme, národy se liší pouze jednou speciální jednotkou, menšími bonusy a několika uzamknutými výzkumy a jednotkami v technologickém stromě. Klíčovým faktorem pro výběr rasy bude pro 90% hráčů speciální jednotka, z nich u mě kraluje rychlý nájezdník, lučištník na koni – mangudai, hned za ním anglický longbowman a pak třeba byzantský cataphract. V týmových hrách naopak oceníte trochu jiný druh jednotek – válečné slony s nekonečnou výdrží, teutonské rytíře oplývající monstrózním armorem, popř. chu-ko-nu s rychlou sazbou damage. V profesionálních, rychlých hrách se naopak předpokládá, že se většinou k unikátním jednotkám nedostanete a národy se tedy volí podle bonusů – rychlejší výroba lučištníků nebo zlevněná pěchota nejlépe koresponduje s proxováním výrobních budov za stínem nepřátelské báze.

Technické zpracování hry – jsou hry, jejichž grafika jednoduše nerezaví ani po letech – Half-Life, Quake 3, Heroes 3 a Age of Empires II – z těchto mistrovských děl se vám kufr nezvedne ani po 15 letech. AoE II vypadá „realisticky“, hýří barvičkami, zachovává si přehled za každé situace (velice důležité) a ke všemu vám do uší pouští tematicky vhodnou a přitom i docela originální hudbu. AoE II je opus, který vřele doporučuji zapařit i dnes!
+21
  • PC 85
Age of Empires jsem hrál snad všechny I.,II a III i age of wonder. AOE III mě tolik nenadchul. Jsem člověk co má rád historii a proto historické strategie patří k oblíbeným. Už pří prvním hraní jedniček mě tahle hra bavila a rozčilovala zároveň. Zvláště když se ozval známý hlas kněze a vaše jednotky měl nejednou nepřítel :). AOE II je pokračování fantastických jedniček ve středověku. Je zde mnohem více národů než u jedniček, jinak koncept zůstal stejný - težit suroviny, stavět pevnost a vojáky a zničit nepřítele což je pozitivní. Mnohé pokračování her úplně koncept překopaly čímž hru úplně zkazily.

Kampaně jsem moc nehrál to mě spíš bavil normální hra kde jsi mohl nastavit za koho budu hrát a proti komu budu hrát. Vítanou novinkou bylo, že jsi v AOE II, kromě tradičí možnosti vítěztví porazit protivníka zničením všech jeho budov, nebo vybudovat wonder,případně získat relikty nebo jak se to jmenuje sis také mohl dát hru, kde každý měl svého krále a úkolem bylo zabít všechny nepřátelské krále, čímž odpadla starost putování po mapě a hledání kde má ten comp ještě ty zbylé budovy.
AOE II je herní legenda,, která i po tak dlouhé době jí stále hraje hodně lidí

Pro: Počet národů za které se dá hrát, prostředí středověku

+8 +9 −1
  • PC 90
Jako stý komentář na této databázi jsem si nemohl vybrat nic jiného, než velice populární strategii Age of Empires II. U této hry jsem strávil se vší pravděpodobností nejvíce času ze všech hraných videoher, a jde říci, že ji mám stále nainstalovanou přes deset let, a její hraní považuji za výbornou relaxaci i adrenalin. Z počátků pro mě měla i silný eduitment prvek v podobě učení se základních pojmů a frází angličtiny a i něco málo z obecné historie.

Ke hře jsem se dostal skrze demoverzi, která se nacházela na jednom přiloženém CD-ROMu časopisu Score. A jelikož mě grafika od prvního prezentovaného screenshotu zaujala (tentokrát rozsáhlá recenze v Levelu), Age of Empires II bylo rázem nainstalováno. Přestože bylo možno hrát jen tutoriálovou kampaň a ostatní byly šedé a neinteraktivní, u real-time strategie jsem strávil řadu měsíců opakováním misí skotského Williama Wallaceho.

Když se mi do rukou dostala plná verze, přišlo to pravé pohlcení počítačovou hrou, kdy i dnes nepociťuji žádné vyčerpání zábavnosti titulu, ba naopak. Jedním z faktorů je jak nestárnoucí vizuální podoba, tak i hudba (zde). Stejně tak pestrá je i nabídka typů hry, nebo i zakomponovaný editor, u kterého jsem strávil řadu hodin vytvářením různých situací, které by v běžné misi možné nebyly nebo jen tvorbou co nejčlenitějšího povrchu a propracovaných obraných valů. Tím hlavním tahákem AoE II je ale pětice kampaní, kdy každá je do jisté míry specifická a vyžaduje rozdílný přístup hraní. Z nabízených mě nejvíce zaujala ta za Čingischána, obzvláště mise úvodní, kde bylo třeba plnit úkoly pro menší klany.

Mimo nich je možno v náhodně vygenerovaných scénářích hrát až s třináctkou národů, kdy každý disponuje jinými přednostmi a technologickým stromem. A tak Turci disponují janičári a věži schopnými za pomoci střelného prachu a dělových koulí rozmetat cokoliv nepohyblivého, zatímco například Britové spoléhají na typické lučištníky s dalekým dostřelem.

Jediným negativem je tak opomenutí Slovanů (což již napravuje Age of Empires II HD: The Forgotten), kdy v jedné misi za Fredrika Barbarossu vystupují jako Germáni a možná i menší zásoby zlata a kamení, které se projeví při delším hraní jedné mapy.

Po všech stránkách povedená hra, která nejednoho hráče přiměla se zajímat o historii, dále, a především, také titul, který pokud vás zpočátku chytne, máte na velice dlouhou dobu vystaráno o zábavu, i díky možnosti hraní přes internet a objevování nových taktik. Z mého pohledu nejlepší kdy vydaná strategie.

Pro: grafika i hudba, zvuky, návyková hratelnost, počet národů, kampaně, řada možností - propracované, historické zasazení

Proti: pár drobností

+37
  • PC --
No k této hře nemám slov. Naprosto úžasná. Miluju jí ale to neznamená že ji budu hrát denně 5 hodin. Dohraju jí a odinstaluju...Ale zůstane mi v srdci a rád se k ní jednou za čas vrátím :) 9/10
-13 +1 −14
  • PC 90
Občas se prostě objeví nějaká nadčasová hra, která se stane nesmrtelnou legendou. A to je případ Age of Empires 2 (potažmo v kombinaci s datadiskem The Conquerors Expansion). Je te prostě geniální. Je to jedna z těch her, které považuju za nevylepšitelné. Ač má "pouze" 2D grafiku, ač je stará mnoho a mnoho let... nechybí jí naprosto nic. Koncept Age of Empires 2 je prostě jasně daný a i kdyby se někdo s nejmodernějšími technologiemi snažil sebevíc, nic lepšího prostě v tomto žánru a s tímto smyslem vymyslet nemůže.

Pro: Nesmrtelná legenda, multiplayer, vybroušená dokonalost

+12 +13 −1
  • PC 95
Malincí koníčci, na nich malincí, věčným vytřásáním své mužnosti, impotentňoučcí rytířci. Minihrady a pididoly. Okolo potřeba vystavět prdiměstečko, aby nám to vše fungováčkovalo. A hurej. Do boje. Řežte to. Bijte to. Krleš, sakra. Všechny ty titěrnosti ovšem stvořily něco obrovského. Hru Age of Empires. A já jsem se mohl uběhat. Cesta od záchodu k Pc byla mnou vyšlapána věru přepečlivě. Protože z takovéhle hry jsem se co pět minut pos-ral nadšením.
+2 +6 −4
  • PC 95
Tak jsem si řekl, že bych mohl napsat koment k Age of Empires 2. Jenže pak jsem se sám sebe musel zeptat, co vlastně budu komentovat, když už skoro více než 5 let hraju defakto jen náhodné mapy proti PC a občas si dáme s kamarády nějakou tu online bitvu ? A tak jsem Ejdže za cca týden poctivě dohrál i co se týče kampaní a po tomto zažitku ještě zvedl hodnocení z 90 % na 95 %.

AoE2 představují klasickou RTS ve stylu těž suroviny, vyráběj jednotky a posílej je na nepřítele, ale v tomto směru dovedenou k naprosté dokonalosti. Hlavními klady je velké množství hratelných národů, kdy to není jen i jiném názvu a barvičce, ale hratelnost je opravdu za každý více či méně odlišná a hráč tomu musí přizpůsobit svou strategii a také variabilita prostředí, ve kterých se hra odehrává. Při troše snahy, lze v přiloženém editoru vytvořit snad jakoukoliv oblast na zemi. Pak je tady spousta maličkostí, které hru posouvají právě tam kde je - možnost obsazovat budovy jednotkami, které tak získávají lepší obranu, několik druhů formací, po instalaci datadisku i vcelku intelignetní vesničany, kteří dokážou pracovat do jisté míry sami a není jim třeba věnovat takovou pozornost.

Co bych na hře obvzvláště ocenil je to, že nejde o žádnou zběsilou klikačku, jako v některých jiných hrách. Pokud samozřejmě nepočítám profi hry, tak může jedna hra trvat i několik hodin a za tu dobu se stát mnoho zvratů. Několikrát jsem se přesvědčil, že pokud si člověk nedá pozor a uteče mu nějaký vesničan soupeře ze skoro již zničeného města, tak za chvíli už může být zase dost "horko". To platí hlavně v online hře. Samotné singl kampaně byly docela zábavné, ale těžiště hry podle mě i po jejich dohrání stojí na skirmish mapách nebo MP bitvách.

Ještě se musím zmínit o zpracování a někteří mě možná utlučou, ale i když je ta hra stará skoro 10 let, ta pro mě jde pořád o jednu z nejlépe vypadajících strategií. Je to i tím, že zastávám názor, že strategie má být ve 2D a třetí prostor je možná líbivý, ale na přehlednosti obvykle nepřidá. Zvuky jsou na výborné úrovni, hudbu jsem si vypínal, rušila mě u přemýšlení :)

Pro: Období středověku, dobře nastavené národy, které se neliší jen barvou a názvem, klasická RTS v té nejlepší formě, i dnes výborně vypadající, rozvětvený technologický strom i velké množství budov a jednotek, editor, populační limit 200 ve skirmish mapách

Proti: Místy umělá intelgience PC protivníka, populační limit 200 ve skirmish mapách :)

+30
  • PC 95
K pořádnému hraní Age of Empires 2 jsem se dotal až teď, mnoho let po jeho vydání... a jsem nadšen, dokonce až tak že mám dojem, že hned po Starcraftu jde o tu nejlepší strategii ke které jsem se dostal. Taktické orgie při dobývání těžce opevněných hradeb, vybalancované strany a jednotky, běžnými vojáky jen velmi obtížně zničitelné budovy, místy hustopekelná obtížnost... mňam, současné RTS (resp akční RTS... RTS žánr ve své původní podobě je zřejmě mrtvý a pohřbený) tomuto kusu nesahají ani po kolena,nehledě na to že se často dají dohrát za stejnou dobu jako v AoE2 pár misí z celkových desítek.

Jen místy až přílišná zdlouhavost, obzvlášť ke konci bitev při nahánění posledních zbytků nepřátel všude na mapě, by se tomu dala vytknout... snad i spolu s místy trochu haprující AI a určitými nedodělky v interface.

Pro: hratelnost, skvěle nastavitelná obtížnost, délka, grafika, vybalancování jednotek... vyjmenovávat by se dalo dlouho

Proti: AI, místy zdlouhavost, ovládání by se dalo také trochu vylepšit

+22
  • PC 100
Musím se přiznat, že z počátku jsem měl vůči AoE II averzi, protože starověk je mi daleko bližší, ale po čase mě u této hry chytla stejná euforie, jako u předchozího dílu. Zejména variabilita typů jednotek poskočila opravdu mílovými kroky a takové maličkosti jako hradební brány, možnost schování vesničanů do budov nebo unikátní jednotky každého národa byly opravdu vítanými doplňky. Znovuhratelnost byla opět vysoká a ještě dnes se k AOE II rád vracím.

Pro: Variabilita jednotek, větší rozdílnosti mezi národy, grafika, hudba, zvuky

Proti: jediné, co jsem tu postrádal byl český národ se svými husity na vozové hradbě

+20
  • PC 95
Hru hodnotím z pohledu neexistence hry Stronghold, která vyšla později, je to logický postup. U této hry jsem strávil opravdu dlouhou dobu a nikdy mě neomrzela, co se týče strategie je to pro mě na žebříčku těch nejlepších. Stavění infrastruktury, opevnění, to vše stihnout co nejdříve atd. to mě vždycky bavilo, plus to množství výzkumů a vylepšení. Co se týče bojů ty byly vždycky skvělé, když se střetly dvě armády v níž byli i například váleční sloni, bylo to skutečně znát, zem plná mrtvol, rozbité hradby, bitevní vřava jak má být. Jako plus bych uvedl ještě přítomnost editoru, kde jsem tvořil spousty map a vychytávek, měl bych jednu výtku, a tou je populační limit 100 na každém vytvořeném scenariu místo maximální 200, nevim proč to takhle osekali. Na závěr bych vyzdvihl grafiku, která je pro mě super ještě dnes, je pro mě opět přijatelnější než ty nekvalitní 3d zpracování, má své kouzlo a detaily.

Pro: grafika, výystavba infrastruktury, výzkumy, množství jednotek a samotné boje, editor map

Proti: asi pouze populační limit 100 u vytvořených map v editoru

+7 +8 −1
  • PC 75
Netrvalo dlho aby po Age of Empires, realtimovej strategii, ktora vdychla do zanru novy zivot, prislo pokracovanie. Zmeny su v podstate len kozmetickeho charakteru - zo staroveku sa presuvame do stredoveku a tym padom vsetky budovy viac vydrzia, stavaju sa pomalejsie a vsetko dlho trva. Takymto sposobom hra straca dynamiku a hlavne v pripade kampani clovek zacne po chvili nudou zatvarat oci. Napriek tomu islo o remeselne odvedenu pracu a jedina vydatna novinka - dobyvacie stroje - bola zapracovana na vybornu.

Pro: dobyvacie stroje, klasicke AoE herne principy

Proti: rozvlacnost, po case nuda, zmeny len kozmetickeho charakteru

-5 +5 −10