Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Čistě explorativní, relaxační kousek s velmi pasivní hratelností a nevhodným ovládáním (pro posun dopředu prostě chcete držet tlačítko W namísto pravého tlačítka myši). Nějaký náznak příběhu by se s přimhouřením obou očí možná našel, hádanky nikoliv. Na druhou stranu aspoň se tak nelze nikde zaseknout a hodinka a půl rychle uteče.

Pro: audiovizál, relax, délka akorát

Proti: ovládání

+16
  • PS4 70
Z walking simulátoru se nám stal swimming simulátor. To není vůbec nic špatného, protože vydat se na podmořské dobrodružství nemusí být špatný nápad.

Ze začátku si pouze jen tak proplaváváte mezi rybami, řasami, kameny a dalšími obyvateli a předměty podmořského světa. Hra vás nikam nežene a je pouze na vás, jak dlouho se na daném místě zdržíte. Celkově je to hra beze slov, která vypráví svůj příběh vizuálním zpracováním a hodnocení, tak převážně záleží na pocitu a náladě samotného hráče.

Nejsou zde ani žádné puzzly, pouze párkrát musíte najít spínač, kterým otevřete bránu. Zpestřením je možnost zachytit se za větší ryby, které vás povozí po dané lokaci. Většinou je můžete i ovládat a zkoušet s nimi různé flipy a backflipy. Pro ty, kterým by se hra zdála příliš rychlá jsou zde i meditační místa, kam si můžete sednout a přepnout pohled na jednu z ryb a pouze se dívat, jak plave. To by se dobře hodilo jako spořič obrazovky :)

Hra má jen pár neduhů, a bohužel tím největším je ovládání, na které si zde někteří stěžují především na klávesnici. Já hrál na gamepadu, a nepřišlo mi to zrovna nějak super, postava se občas točila jiným směrem a musel jsem ji několikrát umravňovat, aby konečně plavala tam, kam chci já a ne ona. Nebo jsem prostě kopyto a nenaučil jsem se to pořádně ovládat. Druhým negativem je za mně proplouvání skrz řasy, kdy místo, aby se přes postavu přejely a propluly jste, proplujete texturou.

9/31 - další z řady jednoduchých her stavějících na své jednoduchosti a grafice. Tentokrát mi to úplně nesedlo a občas jsem u toho zíval nudou. Přesto to byl krásný počin, který stojí za zkoušku, především pokud máte rádi podmořský svět.

Pro: Podmořský svět, oddechová hratelnost

Proti: Postava proplouvá skrz řasy, ovládání

+20
  • PS4 70
Keďže som už mala za sebou hru Journey, ktorá ma veľmi zaujala, bolo samozrejmé, že jedného dňa vyskúšam aj tento počin.
Aj keď sa v Abzu nachádzajú jednoduché hádanky, nepovedala by som, že je to typická hra. Skôr by som to nazvala vizuálno- hudobným zážitkom. Podmorské prostredie zaujme určite nie len milovníka akvaristiky. Sama osobne nepatrím medzi znalcov rybičiek, ale neodradilo ma to od vychutnania si symfónie farieb a pohybov v tomto modrastom svete.

Bolo krásne sa ladne pohybovať medzi väčšími alebo menšími zhlukmi podmorských tvorov. Nechať sa nimi viesť, plávať s nimi alebo len tak meditovať a užívať si ten pokojný priestor.
Páčilo sa mi, že lokácie boli rozmanité, raz tak farebné, že vaše oko nevedelo kam sa pozrieť, inokedy tmavé, fluoreskujúce a tak ľahko vyrážajúce dych.

Samotné hranie nezaberie veľa času, asi tak 2-3 hodinky. Myslím, že je to tak akurát, keďže časom sa aj jednotlivé úkony začínajú opakovať a dlhší herný čas by teda nebol na osoh. Priznám sa, že to samotné tempo sposobilo, že niektoré časti v strede hry ma trochu nudili, avšak ku koncu sa to znova dalo do pohybu ( aj doslovne) a ja som sa tak opäť nadchýnala nad maličkosťami.

Ako som spomínala predtým, hrala som aj hru Journey, ktorá mi nastavila hranice očakávania vysoko. Po Abzu som síce neostala sklamaná ale samotná hra neprekonala svojho predchodcu.
V každom prípade možnosť dotknúť sa veľryby, delfína alebo kosatky a nechať sa nimi viesť do hlbín, robia z tejto hry niečo unikátne a krásne. Určité momenty sa nedajú popísať slovne a je lepšie ich zažiť na vlastnej koži, so zenovou hudbou v pozadí.
+21
  • PC 70
Od Abzu jsem před hraním čekal klidný pohodový průchod, něco jako meditační zážitek a přesně toho jsem se dočkal. Poznávání různého podmořského prostředí, zkoumání mořské fauny a flory, to vše dělá hra znamenitě. Byl jsem i docela rád, že tady nejsou nějaké hádanky, kde bych si namáhal mozkové buňky, jen sem tam otevřít nějakou tu bránu, ale vše se dalo v poklidu najít. I hudba je klidná a do takové hry se náramně hodí.

Co mě moc nenadchlo byla překvapivě stylizace, raději bych něco trochu reálnějšího, něco jako třeba Dear Ester pod mořem, možná nějaké to vyprávěrní o prostředí nebo tvorech ke kterým se můžete i přichytnout a nechat se trochu povozit. Ještě bych zmínil ovládání, které je na klávesnici s myší poněkud kostrbaté, takže kdo má gamepad, raději bych to vyzkoušel s ním.

Dvě hodinky hraní utekly jako voda a jsem rád, že jsem si mohl Abzu konečně vyzkoušet, ale pro druhý pokus nevidím moc důvod, za mě je to spíš taková meditační jednohubka.

Pro: Pohodová hratelnost, podmořské prostředí...

Proti: Stylizace, ovládání...

+21
  • PC 95
Úžasný zážitek. Vzhledem k tomu, že jsem k o ABZU věděla jen to, že jde o hru kde se potápíte, byla jsem opravdu u vytržení. Myslím že z toho důvodu bude lepší, když toho o průběhu hry prozradím co nejmíň, abych někomu také nezkazila tu narůstající fascinaci.
Můžu popisovat rozmanité druhy rybiček, které potkáte, vířící mezi mořskými řasami. Vizuálně a hudebně je hra opravdu neskonale krásná. A atmosférická. Kromě příběhu a zvědavosti, které vnímám jako silný motiv, je to právě ta atmosféra, která mě dostala. Nebo spíš její proměny. Světlo, radost, bezstarostnost versus tma, tíseň, bezmoc. Naděje přeměněná v sílu.
Každopádně, už jsem napsala dost. Běžte si to zahrát. Jsou tam barevné rybičky!

Proti: ovládání na klávesnici neohrabané

+22
  • PC 80
Ještě že existují hry, které zlí jazykové zdráhají nazývat hrami, které nepřipravené překvapí svojí krátkou herní dobou, absencí "skutečného" gameplaye, ale zároveň ohromí svým audio-vizuálním zpracováním a za těch pár hodin v člověku zanechají pocit krásného zážitku, jakého se v jiných hrách dostane po značně delší době.

A takové ABZU je. Sama sice nemám ráda klišé, že to není hra pro každého, ale tady je to vcelku pravdivé. Protože pokud člověk k téhle hře bude přistupovat s nějakým očekáváním a představami, tak by mohl být i zklamán. Já o té hře věděla jen to, že se odehrává pod vodou a že je podobná Journey. A nádhera, která se mi zjevila na obrazovce, mě příjemně překvapila. Především tím, jakým způsobem hra dokázala spojit hudební a grafickou stránky hry. Obojí působilo uklidňujícím a relaxujícím dojmem. K tomu napomáhalo i to, že jsem měla ve hře za kamarády němá stvoření, která mě neotravovala svými monology či telefonáty.

Příběh jsem si mohla interpretovat dle sebe, jak už to tak bývá u takových her zvykem. Jednou za čas nechat svoji fantazii tvořit a domýšlet si příběh je moc fajn. Pokud se člověk chce odpoutat uspěchané moderní doby, tak vřele doporučuji ponořit se na dvě až tři hodiny do hlubin ABZU.
+29
  • PC 90
Journey byl titul, který mě svého času ohromil. A to nejen překrásným audiovizuálem, ale taky duchovně-fantastickým příběhem, který do her přinesl zase trochu něco nového. Abzu jde už od prvních chvil viditelně ve šlépějích svého předchůdce, ale přesto přináší zase trochu odlišný zážitek.

Je to především dechberoucí podmořský svět, který mě ohromil hned v prvních minutách. A samozřejmě také hudební magie Austina Wintoryho. S držkou dokořan jsem byl donucen vstát z gauče, vohulit volume doprava, čapnout židlu a dřepnout si 2 metry před obrazovku. A takhle to vydržet až do konce. A stálo to za to.

Vypadá to fakt skvěle. Na screenech to paradoxně není vidět, ale v pohybu, na velké obrazovce a s kvalitním ozvučením je to jedná velká vícesmyslová kochačka. Po obrazovce se míhají stovky rybek, do toho se vlní řasy, poletují bublinky, Až jsem se načápnul, že vlastně jen tak bezcílně plávu a plávu a jediným mým cílem je čumenda po okolí...

Dávkování klidných a intenzivních pasáží je podobné tomu z Journey - snad až na poslední třetinu hry, kde se mi zdálo, že hra trochu zbytečně zpomalila. Také jsem si v téhle fázi čím dál tím více všímal opakujících se herních mechanismů, což je při 2,5hodinové délce trochu škoda. Ale o tom Abzu není. Abzu je o zážitku. O vizuálu. O hudbě. O celkové umělecké stránce. Velice tu záleží, jak tohle cílový hráč vnímá a hlavně, jestli tohle od Abzu čeká a chce. Pokud chce hrát hru, tak ano, je tu nějaká explorace, nějaké náznaky hádanek, dokonce i nějaké collectibles, ale to vše je především podřízeno uměleckému zážitku ždímajícímu emoce. A že mi v některých dechberoucích momentech v kombinaci s velmi krásnou a intenzivní hudbou vhrkly až slzy do očí (velryby jednoznačně).

A že tu není příběh? Hah, tady toho (a kvalitního) příběhu je naopak tolik jako málokde. Jenže podobně jako v Journey je velmi nejasný a řada věcí je hráči podávána nepřímo, v náznacích. A v tom je to kouzlo. Každý si jeho význam může interpretovat po svém (a že si ho někteří skutečně interpretují po svém) a co je důležité, že hráči, pokud nad ním alespoň trochu přemýšlí, v hlavě zůstane. Osobně mě tahle míra abstrakce bavila, stejně jako celková mysteriozní atmosféra, která celou zápletku zahaluje.

Nebudu skrývat nadšení. Abzu jsem si užil a ačkoli Journey v mých očích nepřekonal, vidím v něm rovnocenného duchovního nástupce. A hlavně - je to titul, který mi připomněl, proč vlastně rád hraju hry.

Pro: celkový umělecký dojem - příběh, hudba, vizuál; pocit z pohybu a reakce prostředí na hráče

Proti: někomu by snad mohlo vadit, že se to vlastně moc nehraje

+33
  • PC 80
Podmořský život je pro mě stejně fascinující jako vesmír. Obojí má člověk téměř na dosah, a přesto je téměř nemožné do těchto světů proniknout natolik, aby jim plně porozuměl.

Doposud jsem nehrála hru z podmořského prostředí (nepočítám potápění se hrdinů v RPG hrách) a když jsem viděla screenshoty ABZU některých mých přátel na Steamu, vyprovokovalo mě to hru co nejdříve koupit.

Začátek mi naprosto vyrazil dech. Nádherná grafika, hudba a prostředí - nevěděla jsem nad čím se dříve rozplývat. Postupně jsem objevovala různé druhy ryb, což mě motivovalo proplouvat a prozkoumávat tento různorodý svět.

Bohužel se mi nepovedlo u hry zprovoznit Steam Controller a tak jsem celou dobu neobratně hrála na klávesnici. Mrzí mě, že mi to částečně zkazilo zážitek z hraní, ač jsem se tomu snažila zabránit.

Dále nevím, zda to mám dávat za vinu špatnému ovládání, či jednoduše hře, ale v jednu chvíli mě hra přestala bavit natolik, že už jsem si přála, aby byl konec. Ten však přišel záhy a místo toho abych byla ráda, jsem litovala.

Až po dohrání ABZU mi totiž došlo, na co jsem se to celou dobu dívala. Nebylo to jen plavání mezi rybami, ale byl to podmořský balet. Symfonie hudby a plavání dokázala z této hry udělat umělecké dílo, které nejednoho hráče pohladí na duši. ABZU mi nabídl nový zážitek z hraní, na který budu ráda vzpomínat a snad se ke hře i někdy vrátím, ale nejprve musím dohnat deficit a zmasakrovat někde hordy nepřátel, které na mě čekají v jiných hrách:).
+41
  • PC 80
Někdo má rád potápění a podmořský život, tak si řekl že tuto svoji vášeň dá všem najevo skrze videohru. A vzniklo ABZU, ani ne dvouhodinová, lehce explorativní, meditativní, audiovizuálně nádherná potápěčtina, jež mě bavila i uspávala zároveň, ale nemohu jí odepřít její nepochybné kvality. Autoři věděli co dělají a udělali to. Pokud máte rádi Bessonovu Magickou Hlubinu či Atlantis, ABZU bylo vytvořeno pro vás. Pokud si žádáte vtahující gameplay či příběh, poohlédněte se jinde.

Herní výzva #5
+17
  • PC 80
U ABZU je na každém, aby si položil otázku, co vlastně od této "hry" očekává. Jelikož hratelností prvky jsou zde omezeny na minimum.

Hráč tedy prozkoumává mořský život a sleduje ho, jeho interakce je hledání míst k pozorování oblasti, nalezení sběratelských mušlí skrytých v oblasti a hnízdo které pustí do oblasti nové druhy ryb. Lze si tu i hrát s rybami, kde se ti velké dají chytit a ovládat rychlost a směr jejich plavby. Občas se najde místo kde hrdina něco zvedne nebo otočí ale je jich minimum.

ABZU má tedy své nejsilnější stránky v grafickém zpracování mořského života podpořenou výbornou hudbou od Austina Wintoryho. Jde tu spíše o relaxační zážitek, kdy nemá cenu spěchat někam dál a prohlédnout si co nejvíce z daných oblastí. Tento styl, ale nebude asi pro každého.

Mě se toto zpracování líbilo a výlet do podmořského světa si určitě někdy v budoucnu zopakuji, protože ABZU není nijak dlouho záležitostí. Zážitek to je určitě hodný zapamatování, pro všechny kdo mají tento typ rádi.
+12
  • PC 90
Kto má rád podmorský svet, nádhernú audiovizuálnu formu a hry, ktoré sú o niečom inom ako o zlikvidovaní stoviek nepriateľov, ten si tu príde na svoje.

Svet pod hladinou má množstvo všemožných farieb, všade okolo hlavnej postavy je život, plávajú tam ryby rôznych tvarov, počtov a veľkostí. Interakcia je umožnená takmer s každým živým tvorom, buď priama (chytíte sa ho a plávate spolu s ním) alebo nepriama (reagujú na vás - kŕdeľ rýb sa rozpŕchne, vystrčený ulitník sa schová). Hra je zložená z viacerých rozdielnych uzatvorených častí, v ktorých sa dá plávať, hľadať ukryté predmety, sadnúť si na oddychové výhliadkové miesto alebo nájsť ukrytú plochu, ktorá vypustí nový druh živočícha.

Abzu je krásna hra. Tie rozličné prostredia, ktoré hrajú farbami vypadajú jednoducho dobre a ja som sa tešil, čo nové pri plávaní uvidím. Na niektoré scény tak rýchlo nezabudnem a určite sa radia k tým najkrajším, aké som v hrách vôbec videl, či už sa jedná o obrovský kŕdeľ rýb, do ktorého je možné vstúpiť a vypadá to ako vo vnútri tornáda, plavba s obrovskými veľrybami alebo scény so žralokom bielym. Abzu rozpráva aj jednoduchý príbeh, ktorý však ku koncu zosilnie a nie je to len o bezcieľnom plávaní.

Čo napísať na záver? Abzu je kľudná hra, ktorá je zameraná hlavne na audiovizuálny pôžitok, gameplay je len o plávaní, objavovaní a riešení veľmi jednoduchých hádaniek. Ponúka však nádherný vizuál, neokukaný žijúci podmorský svet a niekoľko veľkolepých scén. Ja som sa bavil veľmi dobre a niekoľkokrát som sa prichytil, ako mám od úžasu otvorenú hubu a zabudol som dýchať.

Pro: Audiovizuálna bomba, žijúci a bohatý podmorský svet, nápady

Proti: mohlo to byť dlhšie

+20